Twee missers van Mike Oldfield en Yangelis Vetkuiven en paardestaarten De Nederpop bloeit weer op Simpele muziek voor dóódsimpele jongens EGO-OPPOETSERU Gebrek aan dollars draaide festival bijna de nek om WOENSDAG 17 DECEMBER 1980 EXTRA PAGINA 31 Met de kam in het haar staan ze voor de spiegel in de wc. Het vet druipt van de haren. Met zorg worden de golven in het haar ge legd. Kapsel klaar, aantreden maar. In dé evenementenhal De Leysdream in Roosendaal waar de vetkuiven "hun" muziek drie dagen lang kunnen horen. Hoewel minder in aantal mogen de paardestaarten er ook wezen. Ui teraard met korte witte sokjes en wijde jurken. Die jurken zwaaien zo lekker bij het rock'n'rcllen.... Want gerock'n'rolled wordt er op muziek van de Coasters, de En gelse Blue Cats, op de rocknum mers van Roy Orbison, of op mu ziek van de Haagse Rascals Red Hot Peppers of van de Engel se Shades. Jongens in Gene Vincent uitrus ting (wijde broeken, vlotte blou se, blauwe pet en witte gympies) dollen met meisjes die eruitzien als typische "high school girls" uit de jaren vijftig. Dat de meisjes boven het hoofd van de jongen worden uitgeslingerd, op zijn heup worden rondgedraaid of on- der zijn benen doorglijden, dat komt wat minder voor. "Maar ik zit op rock'n'roll dansles" vertelt een Amsterdamse rocker van be gin twintig die nog wat onwenni ge pasjes maakt. Hij onthult met een het probleem van de heden daagse rock'n'rollfan: het verkrij gen van Boldoot-brylcream. "Naar dat spul zoek je je rot. Ik gebruik nu Bulgaria". Anderen gebruiken haarlak, met schijn baar als nadeel "dat het zo riekt" maar als voordeel "datje bij wind niet allemaal van die slierten krijgt". Sommige rock'n'rollfans hebben overigens meer vet op hun buik dan in hun haar. Met felle dansen proberen zij hun middel te ontlas ten. Zo word je van een Elvis Presley tot een James Dean. Tijdens het optreden van de Coas ters gebeurde dan plotseling wat je tegenwoordig alleen nog maar in films als "Saturday Night Fe ver" ziet. Op de komische en rit mische nummers dansten een twintigtal jongelui precies tege lijk in carré-vorm hun rock'n'roll dans: been vooruit, terughalen, voet opzij, herhalen, dan een kwart draaien enzovoorts. Individueel scoorde een team hoog tijdens de danswedstrijd zondag middag: inderdaad het ouder wetse gooi- en smijtwerk over de rug en door de benen. Met als be loning een schamel singletje: Vrijdag en zondag zag het zwart in de hal, niet zozeer van de mensen (de enorme hal was slechts voor een tiende gevuld met ongeveer 500 voornamelijk jonge mensen) maar van de leren jacks. Liefst vol met buttons, met voorliefde voor een bepaalde ster. Zaterdag was de hal half gevuld met 2500 mensen; de wat meer kleurloze ouderen - fans van Roy Orbison - hadden nu de overhand. Met "Only the lonely", "Lana", "lt s over" en "Crying over you" brak "the Big O" alle harten, ook van de ruige rockers. Diep in het hart verlangt ook de wildste rocker naar een smartlap zo nu en dan. ROOSENDAAL - "Dit Rock'n'Roll fes tival mag beschouwd worden als het grootste ooit in Europa gehouden eve nement". Zo betitelde de stichting "Rock'n'roll-driedaagse" het festival dat het afgelopen weekeinde in Roosen daal gehouden werd. Net voor het festival begon werd het woord "grootste" vervangen door "een van de grotere". Rock'n'roll- trekkers zoals Jerry Lee Lewis en Bill Haley kwamen niet meer in het pro gramma voor, evenals de Britse rock'n'roll groep Matchbox die on langs nog de hit "When you ask about love" scoorde. Een gedevalueerd festival kortom. Maar... Roy Orbison was er wel, en ook Carl Perkins, de Coasters, de Plat ters en tal van Nederlandse en Engelse rock'n'roll formaties. Redacteur Rene van der Velden en foto graaf Wilfred Dekker haalden hun pot brylcream voor den dag en onderzoch ten de achtergronden van de "rock'n 'roll-revival". In slagorde kwamen ze vrijdag avond binnen: dertig leden van de rock'n'roll club "The Rockin' Rebels; hun kuiven pas opge poetst. een aantal vlaggen van de Zuidelijke Staten in de lucht. Rooie Frans is de big boss van de groep. Bolle Bert is zijn adjudant. Lieve jongens zolang er maar nie mand aan hun muziek komt: de blanke rockabilly en de rock'n 'roll uit het Zuiden van de Ver enigde Staten (de dixielanden). Simpele muziek voor simpele jongens. De Rebels winden er geen doekjes omdat ze racistisch te zijn. Dat waren de zuidelijke rebellen in de Amerikaanse burgeroorlog im mers ook; bijna 120 jaar geleden. Ook verhalen over de ruiten die zij ingegooid hebben als "iets" hen niet zinde kun je horen. De hedendaagse Rockin' Rebels beantwoorden aardig aan het ver wrongen beeld dat de ouderen in de jaren 50 van de aanhangers van de rock'n'roll muziek had den. Bij de zwarte Amerikaanse groepen The Drifters, The Crystals. The Coasters en The Platters steken de Rebels steeds weer de rode zuidelijke vlaggen met het grote kruis met sterretjes demonstra tief de lucht in. Even demonstra tief wijzen de Rebels met hun vin ger naar de zwarte groepen: "Fin gers you are. Bij het optreden van de Drifters heet het: "Toch wel goed ook al zijn ze zwart". Voor het opkomen van de Platters op zondag (terwijl zojuist in Amster dam een demonstratie tegen het opkomende fascisme en rascis- me is afgesloten) zegt een Rockin' Rebel: "Daar heb je de negerhut van Oom Tom". Drie dagen lang staan de Rebels vooraan bij het podium in de eve nementenhal de Leysdream in Roosendaal. De groep die vrij dagavond de spits afbijt, Macta- ple uit Einhoven is hun groep. De Dixie Doodle en South's gonna rise again zijn de favoriete num mers van de Rebels. De Rockin' Rebels geven tatoeèer- der Henk Schiffmacher handen vol werk: "hundred percent whi te" willen zij op hun lichaam ge schreven zien. Dat gaat er "voor lopig" niet af. Andere vetkuiven distantiëren zich van de racistische verschijnselen bij de Rockin' rebels: "Ach wij hebben ook zo'n dixievlag. Maar dat is niet meer dan uiterlijk ver toon. Het hoort nu eenmaal bij onze favoriete muziek. Maar van fascisme willen we niets weten" Rockin' Rebel "Bolle Bert" houdt Holland beautiful. Presentator Henny Huisman kreeg n kick Henny Huisman, de presentator van de rock'n'roll-driedaagse, kreeg "een kick" toen hij Roy Or bison mocht aankondigen. "In eens zie je hem, en dan denk je, verrekt dat is 'm echt". Huisman wordt genoemd als nieu we muziekpresentator bij de TROS, na de afgang van Ton Pop- pes (verdacht van discriminatie) bij de TROS-top vijftig. Henny Huisman loog er als presentator lustig op los: "Beste mensen, Roy Orbison, zit nog op z'n hotel er gens in Nederland. Helemaal af gezonderd, met zijn zwarte bril op en verder ook helemaal in het zwart. Heel mysterieus. Maar over een uur is hij in Roosen daal". De waarheid was dat Roy Orbison enkele tientallen meters achter Huisman zonder bril in de kleedkamer zat. "Ach, je moet de zaak wat opkloppen, hè" meent Huisman die voor Hitkrant een rubriek vult. Roy Orbison was daar zelf mans ge noeg voor. Zonder een woord te wisselen met het publiek draaide hij .getooid met zwarte bril, als een waar vakman zijn smartlap pen af. "Only the Lonely". De zaal ging plat. Henk Schiffmacher (28) uit Amsterdam deed goede zaken tijdens de rock'n'roll-driedaagse in Roosendaal. De ene na de andere vetkuif wilde getatoeëerd worden door "Hanky Panky" Zijn spreuken "Keep Holland beautiful. Get tattooed!!" sloegen in. Bedre ven boorde hij zijn naalden met gekleurde inkt in het vel van de ene na de andere vetkuif. Een klein hartje op de hand kost 15 gulden. De grotere tot zeer grote prenten op het lijf kunnen oplopen tot ver boven de honderd gulden al naar gelang hoe ingewikkeld het kunstwerk is. "Het tatoeëren doet erg zeer" vertelt Henk die zelf ook niet "ongeschon den" is. "Het komt vaak genoeg voor dat klanten flauw vallen door gebrek aan zuurstof; hyperventilatie heet dat". Speciaal bij Henk kan het tatoeëren zeer doen. Hij is naar eigen zeggen namelijk een van de weinigen die ook wel met één naald in plaats van drie naalden tegelijk opereert. "Met één naald kun je heel fijne tekenin gen maken maar dat kost pijn". Vooral voor een tatoeëring op de borst moetje de flauwste niet zijn. De tatoeëring op de onderlip die een vetkuifje van nog geen vijftien jaar laat zien heeft daarentegen nauwelijks pijn gedaan. Henk: "Daar zit een heel dun velletje, dus daar ben je zo doorheen". Tatoeëren wordt niet alleen gedaan om er mooier van te worden. Sommi gen vinden het sexy, maar waarschijnlijk is het voor velen een vorm van ego-oppoetserij. De organisatie van de rock'n'roll- driedaagse vorige week in Roo sendaal kampte met enorme pro blemen aan contant geld. De Amerikaanse artiesten eisten bo ter bij de vis, en dan niet in gul dens maar in dollars. En waar haal je op zaterdag zo snel duizen den dollars vandaan? De problemen voor de organisatie begonnen reeds voor het festival goed en wel begonnen was. De Nederlandse podiumbouwers en de geluids- en lichttechnici ei sten voorschotten. "We moesten 30.000 gulden op tafel leggen, an ders stopten ze de zaak", vertelt Wim Wattel (40), bedrijfsdirec teur van de Roosendaalse evene mentenhal Leysdream en de gro te man achter het rock'n'rollge- beuren. De dertig mille kwamen op tafel. Maar het programma dat om acht uur 's avonds zou beginnen was toen inmiddels al twee uur ver traagd. De topartiest van de vrij dagavond Carl Perkins ("Blue suede shoes"), voor een slordige 20.000 dollar overgevlogen uit Amerika, kon zijn optreden door alle vertraging niet afmaken. Na twintig minuten moest de rocka- billyzanger op last van de politie ophouden: het was een uur ge worden en de muziekvergunning was afgelopen. Dezelfde geldproblemen deden zich zaterdag voor. Roy Orbison weigerde zijn kamer in het Nove- tel in Breda te verlaten als hem de dollars niet op een schoteltje cash aangereikt werden. Orbison en zijn band kostten de organisatie ook zo'n 20.000 dollar. Het lukte weer net om Orbison op tijd uit z'n kamer te krijgen. Gevolg van het een en ander was wel dat de Engelse en Nederlandse groepen lang op hun 700 gulden fooi moesten wachten. "Het is allemaal voorschieten, voor schieten en nog eens voorschie ten" verzuchtte een medewerker van de evenementenhal. Welis waar sponsorden Skol. Mars en Caballero het evenement, maar hun geld wordt pas over enkele maanden verwacht. De opbreng sten van de teeveerechten van het rock'n'rollgebeuren (de AVRO heeft belangstelling) laten na tuurlijk ook op zich wachten. De enige inkomsten putte de organi satie voorlopig uit de kaartver koop die nogal bedroevend ver liep. De "zaterdag" (optreden van de Coasters en Roy Orbison) werd door 2500 mensen bezocht die elk 35 gulden voor een kaartje neertelden. Vrijdag en zondag lie pen gemiddeld slechts 500 men sen door de zaal (die dagen kostte een kaartje 25 gulden). De organi satie had van tevoren gerekend op zo'n 8000 bezoekers over de drie dagen. Fans van rock'n'roll sterren uit de jaren vijftig, de Amerikanen Bill Haley en Jerry Lee Lewis, werden ernstig teleurgesteld. Bij de kassa deed men of de neus bloedde toen Tilburgse fans van Bill Haley vroegen wanneer hun ster zou optreden. Kaartjesver koop tikt meer aan dan eerlijk meedelen dat Haley niet zou ko men. Kwade fans verweten de organisa tie dat zij bewust mensen heeft gelokt met topsterren die toch niet konden komen: "Het is zo wat hetzelfde als aankondigen datje Elvis Presley als topattrac tie op het festival hebt".... Im mers het is een bekend gegeven dat "Shake rattle and roll" Bill Haley zijn vetlok voorlopig niet aan het publiek kan laten zien we gens ziekte. Twee maanden gele den kon Haley daarom ook niet optreden bij het Leidsetruckstar-' festival. Jerry Lee Lewis vroeg volgens de organisatie plotseling 50.000 dollar (een ton aan Neder landse guldens) terwijl er een op tie op hem lag voor 10.000 dollar. Deze gegevens werden volgens de organisatie pas op het laatste nippertje bekend. Kwade tongen weten echter dat de organisatie de afwezigheid van Haley en Le wis al veel langer wist.Neder landse groepen zoals The Blazing Aces uit Den Haag, the Rascals Red Hol Peppers uit Amsterdam. Savage Kalman uit Tilburg of En gelse groepen zoals The Shades, The Blue Cats en Freddy Fingers Lee redden het rock'n'rollgezicht van het festival. In tegensteling tot de Amerikanen bewogen zij zich vrijelijk tussen het publiek en swingden in de zaal met hun fans mee. "Als wij jullie, trouwe rock'n'rollfans, niet hadden, wa ren we nergens", zei de zanger van The Shades zondagavond dankbaar. Hij beloofde en pas sant de Engelse rockabillygod Billy Fury zo snel mogelijk naar Nederland te halen. wm "New Flat" - The Nits (CBS) "Side Kicks" - Hollander (CBS) "Catch a Thrill" - Robinson Cruiser (CBS) "Vitesse Live" - Vitesse (RCA) Het gaat goed met de Nederpop, en wel hierom. Schraalhans is niet langer keukenmeester in 'onze' popwereld. De Neder- pop-menukaart vertoont bij na met de dag meer en meer smakelijke gerechten. "New Flat", "Side Kicks", "Catch a Thrill" en "Vitesse Live" be horen stuk voor stuk tot de hoofdgerechten. Dat het in ons landje wemelt van het muzikale talent mag als bekend worden veronder steld. Dat is al sinds mensen heugenis zo. Het probleem was en is dat diezelfde talen ten slechts zelden in ons "Va der Abraham-klimaat" tot muzikale hoogvliegers kon den en kunnen uitgroeien. In eigen land bestaat er natuur lijk zoiets als de top maar doorbreken op internationaal (lees Engels/Amerikaans) ni veau is er in de regel voor onze nationale popidolen niet bij. Shocking Blue, Focus en de Golden Earring zijn de uit zonderingen die de regel be vestigen. Na de weelderige wildgroei op popgebicd in de jaren zestig en begin zeventig was de zaak opeens uitgebloeid. Een alge hele matheid maakte zich van de popmuzikanten meester en onder het motto "We red den het toch nooit" gaven de minst gefrustreerden zich over aan de commerciële wegwerp-pop. De Band Zon der Naam (BZN) is daarvan wel het beste voorbeeld. Interessante elpee Nits Maar de flink gesnoeide pop struik begint onderhand weer volwassen vormen aan te ne men. Een nieuwe generatie met nieuwe ambities zullen we maar denken. The Nits: van de vier de meest interessante lp. Michiel Peter s/Henk Hofstede cs. kennen hun muzikale beperkingen en handelen daar ook naar. De muziek (een beetje Supersis- ter-achtig) is simpel maar door de vele tempowisselin gen en door het strakke ka rakter klinkt het allesbehalve vervelend. Vooral in tekstu eel opzicht zijn The Nits een verademing. Cabareteske teksten vermengd met subtie le humor ("Don't wanna spend my holiday on ice"). The Nits zullen het grote pu bliek waarschijnlijk nimmer bereiken maar hun experi mentele pop boeit de liefheb ber. Robinson Cruiser: opgebouwd rond de sessie-muzikanten Jan en Hans Hollcstelle. Een Amerikaanse zanger (Robin Lent) en een Zwitserse drum mer (Tommy Bachman) com pleteren het geheel. Vriende lijke rock en roll en "Paris Girls" is een prima single. Hollander: de debuut-lp "Side Kicks" belooft veel. Jammer alleen dat Carl Carlton (ex- Long Tall Ernie and The Sha kers) en zijn muzikale maten op de bühne vervallen tot een middelmatige hardrock-for- matie. De eerste drié num mers ("Good enough to rock roll", "Psychoplant" en "Sherwood Hotel") zijn ge woon goed. De rest is aardig. Vitesse: de band met de meeste toekomst. Op "Live" komt de vakmanschap van Herman van Boeyen (drums en zang), Jan van der Mey (gitaar en zang) en Peter van Straten (bas) op passende wijze tot uitting. "Springtime confu sion", "Whole lot of travelin" en "The Bop" (uitstekende bas-solo van Van Straten) zijn voor mij de meest swin gende hoogtepunten op de prima langspeler van deze "li ve-band" bij uitstek. Duide lijk is dat Vitesse ene Herman Brood beslist niet nodig heeft. Gelukkig schijnt de aan zelfoverschatting ten gronde gegane Brood Vitesse al weer de rug te hebben toegekeerd. JAAP VISSER "QE2", Mike Oldfield. (Ariola) "See you later", Vangelis (Polydor). De multi-instrumentalist Mike Oldfield werd op nauwelijks 20- jarige leeftijd veelvuldig miljo nair. Dat dankte hij aan zijn elpee "Tubular Bells", die hem behalve veel pecunia ook het predikaat "muzikaal genie" opleverde Sindsdien borduurt Oldfield door op dat eens zo succesvolle concept, zonder overigens het peil van die eersteling te benade ren. Zijn voorlaatste album "Pla tinum" was helemaal een diepte punt. Op zijn nieuwste album, ge titeld "QE2", herstelt hij zich enigszins, zij het dat het genie op nieuw ver te zoeken is. Oldfield kan weliswaar uitstekend over weg met een tiental instrumen ten, maar is een matig componist. Herhaling van eenvoudige the ma's uit folk- en klassieke mu ziek is nu eenmaal niet bepaald inventief. De Griek Vangelis kan net als Old field met vele instrumenten over weg. Hij specialiseerde zich ech ter min of meer in het bespelen van toetseninstrumenten, in het bijzonder de syntheziser. De af gelopen vijfjaar leverde Vangelis enkele uitstekende platen af. Een paar titels: "Heaven and Heil", "La Fète Sauvage" en, waar schijnlijk de meest bokende, "Short Stories", waarin ex-Yes- zanger Jon Anderson een groot aandeel had. Op de onlangs uitgekomen elpee "See you later" is Jon Anderson ook nog even te horen, jammer genoeg niet zo prominent als op "Short Stories". Een stem die be ter past binnen de sferen die Van gelis met zijn muziek weet op te roepen dan die van Anderson moet nog worden gevonden. "See you later" is misschien mede daardoor, een tamelijk overbodi ge elpee geworden. Vangelis be reikt nergens het niveau van zijn voorgaande werkstukken. Qua composities weinig vindingrijk, soms ronduit schaamteloos, schotelt hij de luisteraar muziek voor zonder enige diepgang, 'n Misser. H.V. Blondic - Auto Kan ze nou zingen of kan ze niet zingen? Met die vraag worstel ik steeds als ik zangeres Deborah Harry van Blondie hoor. Af en toe neig ik tot het laatste, want wat ze soms aan klanken loslaat.Nu is, vind ik, goed zingen niet ver eist om goede muziek te kunnen maken. Het gaat om het gevoel. Neem Neil Young bijvoorbeeld. En dat gevoel, ook dat mis ik veel bij Debbie, koel, koud en gereser veerd is haar stemgeluid als de juffrouw die bij V D via de in tercom roept: "Negenendertig in terlokaal. nieuwste Blondie mist vast muzikaal uitgangspunt te horen is. Een elpee zonder een vast muzikaal uitgangspunt. Men neme een paar gram elementen uit de funk. wat reggae, wat rap- pin' en clappin', voege er wat vio len en blazers aan toe. kluts het met wat invloeden uit de jaren twintig nachtclubmuziek en de "Europa", de Chris Stein composi tie die de elpee opent. belooft veel zoals het een goede ouverture be taamt. Maar tussen "Europa" en het heel mooie slotnummer "Fol low Me" (dan denk je weer ze kan toch zingen) is het middelmaat wat de klok slaat. Een enkele uit zondering daargelaten, zoals bij voorbeeld "T Bird" en het goed in het gehoor liggende "Angels on the Balcony". Over de produktie van de elpee niets dan goeds Het geluid komt uitstekend uit de groeven. HANS VELDHUIZEN Big boss "Rooie Frans" van de Rockin' Rebels uit Eindhoven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 31