WOENSDAG 17 DECEMBER 1980 9 l Door l\, 2K Wim Bakker en Hans van Straten Leo Boudewijns: "De Beatles worden nu geboren Blanco cassettes van gere nommeerde merken kos ten in Nederland gemid deld vijf gulden. Bij hel onderzoek naar hel thuiskopiëren in 1979 is gebleken dat de helft van de ondervraagden ei minder dan vijf gulden voor betaalde. Blanco bandjes, kortweg blanco's geheten, worden tegenwoordig voor enke le dubbeltjes geïmpor teerd uit Taiwan en voor niet veel meer dan een gulden per stuk op de Ne derlandse markt ge bracht. De kwaliteit van deze blanco's is beneden de maat, maar niettemin worden er in ons land miljoenen van ver kocht. De totale omzet aan blan co's in Nederland wordt voor 1979 geschat op 30 a 40 miljoen stuks. Barbra Streisand met de "Grammy Award" AMSTERDAM - Barbra Streisand zingt ..Woman in Love". In Nederland zijn daarvan in drie maanden tijd 300.000 elpees verkocht. Dat mag je dus wel een aardige opsteker noemen, zowel voor de detailhan del als voor CBS, de maatschappij die de plaat uit brengt. Maar Barbra Streisand alléén kan het jaar 1980 niet goed maken. Dit jaar tekent zich - namelijk scherp af als een rampjaar - het eerste echte rampjaar sinds omstreeks 1950 de moderne platenin dustrie op gang kwam. Van dat moment af is de platen- verkoop in Nederland elk jaar met zo'n 10 a 15 procent ge stegen. Een doorlopend klimmende lijn, tot in 1978 de top werd bereikt: 55 miljoen elpees, singles en cassettes verkocht. Vijfjaar eerder was het nog ongeveer de helft ge weest. In 1979 kwam aan deze stijging plotseling een eind. Van 55 miljoen daalde de omzet naar 53 miljoen. Dat kun je, met een beetje goede wil, nog een stagnatie noemen. Maar in 1980 is de verkoop verder gaan zakken, met een vaart die men wel ijzingwekkend mag noemen. Er wordt al ge sproken van een omzetdaling van dertig procent. Dat komt neer op vijftien miljoen pla ten en cassettes minder ver kocht dan in het toch al niet riante jaar 1979. Vijftien miljoen... Daar valt voor Barbra Streisand niet tegenop te zingen. Toekomst Drs. W. Barents, voorzitter van de NVPI, de vereniging van de grote platenmaatschappij en, stelt in de brochure „Fono Graafwerk" de ietwat be klemmende vraag: „Is de fo nografische industrie op haar retour of heeft zij nog toe komst?". Hij constateert dat er „een on gebruikelijke en onaangena me situatie" is ontstaan. „Be richten. over bedrijfssluitin gen en pessimistische be schouwingen met betrekking tot het huidige marktgebeu- ren doen een optimistische toekomstvisie natuurlijk minder geloofwaardig klin ken. Maar toch.... aldus drs. W. Ba rents. zou het juist zijn dat een muziekmarkt, zoals onze Ne derlandse. die in 1970 nog zo'n 200 miljoen gulden be droeg en nu ruim drie keer zo groot is, plotseling geen le venskansen meer zou heb ben? Het antwoord is een duidelijk nee!. Het is natuurlijk prettig voor de platenwereld dal er nog ie mand is die. ondanks de wan gunst der tijden, van een op timistische toekomstvisie blijk geeft. Maar op dit mo ment ziet de situatie er be paald grimmig uit. Schade Hoe is het allemaal zo geko men? Is het waar dat de pla- tenverkoop grote schade on dervindt van het zogeheten „thuiskopiëren", het op de band overnemen van platen en cassettes, eventueel via de radio? In het gigantische kantoorge bouw „Riverstaete" aan de Amstel in Amsterdam is het kantoor van de NVPI, voluit gezegd: de Nederlandse Ver eniging van Producenten en Importeurs van beeld- en ge luidsdragers. Alle grote maat schappijen op één na (Telstar) zijn er lid van. Directeur van het bureau is Leo Boude- wijns. Hij behartigt de gemeenschap pelijke belangen van de pla tenmaatschappijen door op te treden als onderhandelings partner, bijvoorbeeld tegen de overheid of de omroepen. Het bureau bedrijft ook voor lichting over de platenindus trie als geheel en werkt aan image-verbetering, bijvoor beeld door de jaarlijkse Edi- son-uitreiking. Verder is hij de schrijver van een kostelijk boek over het platenwezen, „Een hele kunst" (Gooise uit geverij, 1979). Onderzoek Vorig jaar is er, op verzoek van de NVPI en de Stemra (au teursrechtenbureau), een on derzoek naar dit thuiskopië ren verricht door de Stichting voor Economisch Onderzoek van de Universiteit van Am sterdam. (In de boekenuitge- verij beschikt men over de Stichting Speurwerk het Boek, die continu markton derzoek doet; in de platenin dustrie heeft men tot dusver gemeend het zonder zo'n bu reau te kunnen stellen). Enkele sprekende conclu sies: - 1In 1979 is 47 miljoen uur ge kopieerd. Uitgedrukt in pla ten komt dat neer op 70 mil joen elpees. - 2. Naar verhouding is veel ap paratuur aangetroffen bij ge zinnen met kinderen van 6 17 jaar. - 3. Een derde van degenen die zowel opname-apparatuur als een platenspeler bezitten, kopen minder grammofoon platen dan daarvoor. (De helft van de ondervraagden ver klaarde, niet minder platen te zijn gaan kopen). Let wel: dit onderzoek is ge daan in 1979, een jaar waarin betrekkelijk nog niets aan de hand was. Het grote inzakken van de markt is pas in 1980 gekomen. Leo Boudewijns: „Van de 53 miljoen platen en cassettes, die in 1979 werden verkocht, waren er 32 miljoen elpees. Vergelijk je dat cijfer met de 70 miljoen gekopieerde el pees, dan wordt duidelijk dat de verkochte oplaag van elke elpee eigenlijk drie keer zo groot had moeten zijn". Gecoupeerd „Er zijn twee manieren waarop de platenindustrie wordt be nadeeld. In de eerste plaats: als die thuis-kopieerderij niet bestond, zouden er meer pla ten worden verkocht. Dat is dus de eerste schade die wij lijden - de producenten, de aitiesten, de componisten en de tekstschrijvers - het feit dut onze omzetmogelijkheid oneerlijk wordt gecou peerd". Thuiskopiëren - de grote kopzorg van de platenindustrie. „De tweede manier waarop schade wordt geleden is, dat het kopiëren zonder enige vergoeding gebeurt. Zeker geldt dit voor de tekstschrij vers en de componisten, want er is in dit land een Auteurs wet, die voorschrijft dat ie dere verveelvoudiging moet worden gehonoreerd". „Voor al die 70 miljoen geko pieerde elpees is noch aan de auteurs, noch aan die andere groepen iets betaald. Daaraan moet vind ik, iets worden ge daan. De ontwikkeling zelf kunnen wij niet tegenhou den". Belasting - Aan welke maatregelen denkt „Het moet natuurlijk een par- lementsbeslissing zijn. maar wij denken aan een bedrag, een royalty of een belasting, op de aankoop van blanco banden en apparatuur. Ver gelijk dat maar met sigaret ten. Het bedrag wordt geïn casseerd op het moment dat de spullen het land binnen komen, daarna wordt het af gedragen aan een fonds, een stichting die zou moeten worden opgericht - daar zijn wij trouwens al een heel eind mee - en dat fonds moet zor gen dat er een faire verdeling van die gelden komt". „Hier komt een probleem om de hoek kijken, wantje weet niet precies wat er gecopieerd is. In andere landen zie je vaak, dat die gelden collectief worden aangewend. Er is een heel zinnig gebruik van te maken, denk maar aan opdrachten of pensionering van studio-mu sici." „Weggenomen is daarmee de ramp voor de platenindustrie zeker niet. want het probleem van de gederfde omzet zal zo blijven, maar dat er daarnaast nog auteursrechten worden overtreden, is wel wat al te dol". Geweldige vlucht - In hoeverre moet die daling van 30 procent in 1980 worden geweten aan het thuiskopie- ren? „Het is onaantastbaar dat de thuiskopiering. die zo'n ge weldige vlucht neemt, een van de oorzaken is van de om zetdaling. Heel praktisch waargenomen: je ziet de ver koop van blanco banden in een dorp of streek stijgen als daar een fonoteek wordt ge opend". „Ik woon in Baarn en ik weet wel dat de ervaringen daar niet representatief zijn, maar ik vind het wel veelbeteke nend als een winkelier mij op za terdagavond opbelt en zegt: „Mijn hemel, ik heb vandaag niet één plaat verkocht. Maai- ik heb wel zoveel-honderd bandjes verkocht". „Het zou naief zijn te veronder stellen, dat het thuiskopiëren de enige oorzaak is. Tot nu toe gold altijd een oud showbusi- ness-gezegde. dat meen ik van Louis Davids stamt. Die heeft eens gezegd: „Als het slecht gaat. heb ik een volle bak". De mensen willen vluchten, ze hebben thuis ge noeg zorgen, ze willen er uit". „Dat hebben wij jarenlang ook zo ervaren. Er zijn meer re cessies geweest en die heb ben eigenlijk niet veel invloed gehad op de platenomzet. Dus zeiden wij: Die Davids heeft gelijk, de mensen vluch ten in de grammofoonpla ten". Dan maar niet „Wij zijn erg gewend geraakt aan een jaarlijkse stijging van zo'n 10 of 15 procent. Maar nu is er een recessie in het land die zoveel doemdenken te weeg brengt, dat kennelijk de mensen tot de overtuiging komen: Nou. dan maar niet. Dan maar geen platen kopen. Of even iets anders". „En dan komen we op een punt. dat de platenindustrie zich zelf moet aantrekken: je moet. zeker in een markt waarin een recessie woedt en waarin je bovendien aan alle kanten bestolen wordt - want daarop komt die thuisko- pieerderi j toch neer - wel zor gen datje heel attractief bent in je produkt. Zorgen dat je inderdaad dingen hebt waar van men uit zijn bol gaat, zo als dat tegenwoordig heet" ..Nou, alle maatschappijen zijn koortsachtig bezig het mooi ste en het beste te maken, maar dat neemt niet weg dat er in het verleden pieken zijn geweest - Saturday Night fe ver is een oud voorbeeld, 400.000 elpees van één sound track, dat is niet niks - die zie ik vandaag niet zo erg zit ten" Beatles „Dat kan op net moment dat ik het uitspreek, al verleden tijd zijn, want de Beatles worden nu geboren, zeg ik altijd. Al leen, het moet je wel even op vallen dat het gebeurt. Dus - ik zeg dit niet om mij af te zet ten tegen wat wij allemaal maken - er zijn fantastische dingen bij". 'Maar de grote rage, die pas ont staat als hele gezinnen, va der, moeder, en zoons en dochters, gepakt worden door een muziek of een genre of een band; dat is er op dit ogenblik niet. En het jaar 1980 is niet meer te redden met één succesvolle act, ook niet met ..Woman in Love". Daarvoor zijn we te ver achterop ge raakt" „Het is geen kwestie van te wei nig geld. want dezelfde jeugd die minder platen is gaan ko pen, heeft wel vorig jaar voor 50 miljoen gulden besteed aan bakkies. Als ik dat er bij had gehad aan omzet, hadden we helemaal geen probleem". „Dat artikel was er niet. het komt, het speelt geweldig in op de avonturenzucht van jonge mensen, en die geven daaraan toch per stuk 500 gulden of meer uit. Dan zeg ik: Wat nou, er is geen geld? Er was wel geld, maar er was een sterkere emotie uit dat ar tikel dan uit de platenhan- del". Bodemprijs - Er wordt gepraat overeen sys teem van vaste prijzen, zoals in de boekhandel „Ik zou wel willen dat wij een bodemprijs hadden, waar be neden platen niet verkocht mogen worden. Wat de pla- tenhandel nodig heeft, is het zelfde als wat voor de boe kenverkoop nodig is: een ze kere rust. En rust dan geme ten in tijd. Als er een vroege opera van Vcrdi op de markt komt, die niemand ooit heeft gehoord, maar die dan toch maar door een platenmaat schappij is opgenomen, dan is daar geen voorgekookte markt voor". „Stel nu dat die opera goede kri tieken krijgt. Dan moet de belangstelling langzaam gaan groeien. Het publiek reageert altijd heel wispelturig. Dat weet men niet van tevoren Als men een vaste prijs heeft, dan kan een winkelier zeg gen: okee, die wil ik wel heb ben. Daarvan zet ik er een of twee in mijn winkel" „Dan weet ik in elk geval dat die plaat minimaal die waarde behoudt en het ergste wat mij kan gebeuren is, dat ik hem moet wegdoen in de uitver koop tegen dc prijs die ervoor heb betaald. Als een aantal winkeliers dat doet en het publiek leest daarover in de krant, dan heb je kans dat een kleine groep inderdaad tot aanschaf overgaat" Warenhuizen -,Nu is erin Nederland geen ver ticale prijsbinding, platen mag je verkopen voor elke prijs, ook ver beneden de in koopprijs als je dat zou willen, je mag ze zelfs weggeven. Dus wat denkt die winkelier dan: Ik kan die plaat wel kopen, maar wie zegt mij dat die prijs over een paar weken nog door de warenhuizen wordt gehan teerd?" „En als die prijs omlaag gaat, moet ik mee omlaag. En voor ik het weet loop ik waanzin nige risico's. Dus weet u wat ik doe, meneer de vertegen woordiger? Ik ben blij dat ik die plaat heb gezien en als ik er vraag naar krijg, bestel ik hem wel" „Dus komt er van de verkoop niets terecht, want er komt helemaal geen vraag. Als je hem niet in de winkel aan treft, koop je hem niet. Dat heeft dus duidelijk cultuur- verarmende elementen in zich". Sluitingen - Er is een bericht verschenen waartn uoor 1981 tien procent bedrijfssluitingen wordt voorspeld. „Dat kan alleen slaan op de de tailhandel. In het algemeen loopt het aantal verkooppun ten terug. Maar als je kijkt naar het aantal platenmaat schappijen... Daar zie ik geen tien procent van verdwij- „Bij een aantal maatschappijen wordt niet meer vervangen wat weggaat. Een personeels stop, jawel. Ik denk, bij alle. Je ziet concentraties, het sa men-doen van administraties. Dat zijn natuurlijk geen teke nen van een goeicnde markt. Het zou onzin zijn dat te ont kennen, dat is aan de gang". Uitvinding - Je hoort de laatste tijd ook ge heimzinnige geluiden over een nieuwe uitvinding, een signaal waarmee grammo foonplaten zouden worden uitgerust, waardoor ze niet meer te kopiëren zouden Zijn "Is technisch niet mogelijk. Niet alleen de Nederlandse, maar ook de internationale fe deratie is daar uitputtend mee bezig geweest. Dat zou een signaal moeten zijn, onhoor baar by het afspelen en ook onhoorbaar bij radio-uitzen ding. Maar men is er niet van overtuigd dat zo'n signaal niet binnen veertien dagen zou worden opgeheven door een nieuwe vinding". „Maandenlang heb ik geroc pen: Bij alles wat jullie kun ncn bedenken kunnen jullie dat toch wel? Het schijnt on mogelijk te zijn".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 17