'Ik sta
nu
liever
achter
de
camera'
Gevarieerd concert
Rijnlands Mannenkoor
Voor complimenten ben ik gevoelig
toegeljcht
Humanistisch Verbond
verliest kort geding
(f^vmdagg^
DINSDAG 16 DECEMBER 1980
RADIO - TV - KUNST
PAGINA 5
ROTTERDAM - Mies Bouw
man heeft gistermiddag in
Rotterdam de foto-expositie
van de Italiaanse fotografe en
ex-filmster Gina Lollobrigida
geopend. Deze stad viel de eer
te beurt als tweede ter wereld
deze unieke foto-expositie
van de nog immer charmante
en jeugdig ogende Gina Lol
lobrigida binnen haar stads
grenzen te halen. De expositie
bestaat totaal uit 120 foto's,
tot 3 januari 1981 kan men
gratis naar de foto's in het
Rotterdamse Hilton gaan kij
ken. Morgenavond wordt een
speciaal benefiet-diner geor
ganiseerd, in het hetzelfde ho
tel, waarbij Gina Lollobrigida
als gastvrouw zal optreden.
Tijdens dit diner zullen o.a.
enige voorbeelden van de
vooijaarscollectie 1981 van de
toonaangevende Italiaanse
modehuizen Roberto Cavalli,
Pancaldi en Complice wor
den getoond. Het orkest 'De
Gooise Compagnie', dat be
staat uit twaalf radio- en tele
visiemedewerkers, vocaal ge
completeerd door AVRO-
medwerkster Meta de Vries
zal het liefdadigheidsdiner
muzikaal omlijsten.
De opbrengsten van dit diner,
waarvoor honderdvijftien
gulden neergeteld moet wor
den. zullen gaan naar de stich
ting 'Schepen uit Verre Lan
den'. Deze stichting wil een
permanente verzameling van
authentieke schepen uit alle
delen van de wereld in het le
ven roepen. Het is dan ook
geen verrassing, dat deze
stichting dankbaar onderdak
heeft gevonden in de wereld
havenstad Rotterdam.
Gina Lollobrigida toonde zich
gistermiddag foto
tentoonstelling tegenover de
pers bereid over haar fototen
toonstelling te praten.
Waar heeft ze al die foto's ge
maakt?. Gina: Ik heb eigen
lijk de hele wereld rondge
zworven. De foto's die hier
hangen heb ik gemaakt tij
dens mijn reizen door Irak,
Rusland, Kenia, India, de Fi
lippijnen. Cuba en de Ver
enigde Staten'.
Hoewel zelf al een beroemdheid
heeft ze op haar beurt weer
een groot aantal andere be
roemdheden gefotogra
feerd?. Gina: 'Ja, behalve Fi
del Castro heb ik foto's ge
maakt van de voormalige mi
nister van buitenlandse zaken
van Amerika, Kissinger, de
Spaanse absurdistische schil
der Salvotore Dali, maar ook
een filmster als Paul New
man, de politicia Indira Gand
hi en de ruimtevaarders Neil
Armstrong in Amerika en
Joeri Gagarin tijdens mijn
reis door Rusland.
Daarnaast maakte ze toch ook
veel foto's van 'gewone' men
sen?. Gina: 'Ja, ik heb een
mooie foto gemaakt van de
visvangst op Sicilië, van de
volksdichter Yeutushenko.u-
maar ook van een licht-
erotische scène op de Piazza
di Spagna in Rome. Er is ook
een prachtige foto van de
Gouden Moskee in Bagdad.
Hoe is ze eigenlijk in Rotterdam
verzeild geraakt?.Gina: 'Ik
heb begrepen, dat het een ini
tiatief was van Jaap Hoogen-
hout, die als bedrijfsleider
verbonden is aan Spido. Na
dat ook het Rotterdamse be
drijfsleven zich voor mijn
komst sterk had gemaakt,
werd er voor mij door de orga
nisatie contact gelegd met
Mies Bouwman. Zij sprak
door de telefoon van een ho
norarium van duizend gul
den. Ik verstond echter dui
zend dollar. Om alles duide
lijk te maken is Mies bouw
man toen naar Rome. naar de
Via Appia gekomen, waar ik
woon en we hebben beiden
zeer ongedwongen gespro
ken over de fototentoonstel
ling in Rotterdam. Afgelopen
vrijdagavond was ik nog even
in Leiden bij de trekking van
Telebingo. Ik ben overigens
erg blij met de grote belang
stelling. die overal voor mijn
fotowerk bestaat.
Mies Bouwman zei in haar ope
ningswoord bij de tentoon
stelling dat La Lollo
behalve een knap en begaafd
actrice ook nog een getalen
teerd fotografe Wat vind
ze van zo'n opmerking?. Gi
na: Ik ben daar natuurlijk zeer
mee ingenomen. Ik heb be
grepen. dat Mies de opening
in dichtvorm heeft verricht\
Dat is op zichzelf een leuk
idee. Van complimenten ben
ik overigens altijd zeer gevoe
lig!
BERT KOEKEBAKKER
Fotografe Gina Lollobrigida exposeert
ROTTERDAM (GPD) - Gina Lollobrigida, de wereldbe
roemde filmster uit de jaren '50 en '60, gaf gistermiddag
een persconferentie ter ere van de opening van haar eigen
tentoonstelling van foto's die zij de afgelopen 15 jaar in de
hele wereld maakte. De filmster presenteerde zich als een
53-jarige fotografe in een zuurstokrose cocktailjurk met
een jong, maar zwaar opgemaakt gezicht en met de zenu
wen van een debutante.
„Ik was erg nerveus", verklaarde zij
na afloop, „omdat ik het tegen
woordig vreselijk vind om voor
de camera's te moeten staan. Ik
sta er liever achter".
Lollobrigida verblijft op dit mo
ment om diverse redenen in Ne
derland. Allereerst is zij op initia
tief van de gemeente Rotterdam
uitgenodigd, die door allerlei ac
tiviteiten meer bekendheid wil
geven aan de stad. Voorts speelt
een groot, ook duidelijk aanwe
zig, fotobedrijf een rol in het le
ven en werk van de filmster, om
dat er voor haar eéri en ander
wordt gesponsord.
Bovendien heeft Gina haar mede
werking toegezegd aan het geven
van een liefdadigheids-diner,
waarvan de baten gaan naar een
stichting die zich inzet voor het
verzamelen en repareren van au
thentieke vaartuigen.
Op de valreep is eveneens nog be
sloten dat er tijdens dit diner en
veloppen worden verkocht met
handtekeningen van de filmster,
om op die manier geld in te zame
len voor de aardbevingsramp in
Italië.
Hoewel Lollobrigida vooral be
kendheid geniet als zogenaamd
sekssymbool, door de rollen die
zij in films heeft vertolkt, is hier
geen spoor meer van te herken
nen in het werk dat zij laat zien.
Zij heeft zich voornamelijk toege
legd op het fotograferen van men
sen in verschillende situaties, die
exotisch, armoedig, bizar of zie
kelijk zijn en die zich afspelen in
de meest uiteenlopende landen
ter wereld.
Wat zij zelf vooropstelt, is het men
selijk gevoel en karakter in de fo
to, met als sfeerbepaler de achter
grond van het land. Op die ma
nier heeft zij foto's gemaakt van
slapende marktkramers, zwem
mende kinderen, bedelende mis-
maakten of werkende manne-
Bij al deze mensen lijkt het of zij
zich onbespied wanen en zich ze
ker niet bewust zijn van het me
chanisch oog van een filmster.
Het zijn zonder meer perfecte
portretten van de alledaagse
menselijkheid die Lollobrigida
heeft geschapen, zonder het ge
bruik van kunst of flitslicht en
met apparatuur die bestaat uit
drie merkcamera's. In haar eigen
studio met bijbehorend laborato
rium heeft zij alles zelf ontwikkel-
d.
Wat dat laatste betreft: zij doet echt
alles zelf, ook het opbergen en ca
talogiseren van de ruim 15.000 fo
to's, die zij in de loop van 20 jaar
bij elkaar heeft geschoten.
Een klein, maar belangrijk onder
deel van haar werk vormt ook de
serie fotoportretten van beroem
de mensen als Fidel Castro, Paul
Newman, Indira Gandhi, Henry
Kissinger en Salvador Dali. Het is
aardig om dergelijke grootheden
gefotografeerd te zien door de
filmster, alleen is Lollobrigida er
hier niet in geslaagd om de men
selijkheid er uit te laten komen,
want de portretten zijn zeer for
meel.
Techniek
Als fotografe is Lollobrigida ten
slotte de enige ter wereld die een
speciale techniek heeft ontwik
keld om haar fantasie uit te leven
in door elkaar ge- en bewerkte
beelden. Zij is dan ook zonder
meer een vakvrouw met een ei
gen kijk op de wereld. Een wereld
die uiteraard vele deuren voor
haar open houdt, omdat Gina nog
graag met enig vertoon de rol van
filmster speelt. Maar anderzijds is
zij ook heel oprecht als zij vertelt
over haar wens boven alles gezien
te willen worden als een individu
die een individuele prestatie wil
leveren en niet als een boezem- en
billen-object dat precies na moet
doen wat anderen haar voorkau-
Dat zij tot nu toe succes heeft gehad
met haar exposities, vertelt zij
zelf: „In Japan zijn er per dag
8000 mensen mijn werk komen
bekijken. En in Moskou hebben
ze in de rij gestaan voor mijn fo
to's". Zij vindt het prettig om dit
.„In Parijs", zegt ze
DEN HAAG (GPD) - Het Humanis
tisch Verbond heeft het geding
verloren dat het heeft aangespan
nen tegen de beslissing van mi
nister Gardeniers van CRM waar
bij de zondagochtendzendtijd
van het verbond werd verplaatst
van Hilversum I naar Hilversu-
m II.
Eerder had de minister de bezwa
ren van het verbond afgewezen.
De Raad van State heeft dat be
sluit van de minister vernietigd.
Ze had niet op de bezwaren van
het verbond moeten ingaan. De
zendtijdindeling geldt voor alle
radiozenders en alle toegelaten
omroepen en instellingen samen.
De toewijzing aan een enkele om-
roepgemachtigde kan daar niet
uitgelicht worden. Alleen het he
le zendtijdenbesluit kan worden
aangevochten.
Door de constatering dat de minis
ter procedurefouten heeft ge
maakt, was er voor de Raad van
State geen aanleiding meer in te
gaan op de door het Humanis
tisch Verbond ingediende bezwa
ren. Het verbond vindt dat de ker
ken bevoordeeld zijn door al hun
zendtijd op Hilversum I te krij
gen. Mede op gezag van de Om-
roepraad vindt de minister dat
het verbond „in een andere posi
tie verkeert".
Na acties
BKR voorlopig
onaangetast
DEN HAAG (GPD) - De Beel
dende Kunstenaars Regeling
blijft voorlopig voor een jaar
onaangetast. De Beroepsver
eniging van Beeldende Kun
stenaars (BBK) heeft dit ver
nomen van het ministerie van
binnenlandse zaken. Daar
mee is de regering tegemoet
gekomen aan de eis van de
kunstenaars dat de motie-
Rienks (PvdA), die eerder in
meerderheid door de Tweede
Kamer werd aangenomen,
zou worden uitgevoerd.
Vorige week zette de BBK-
vakbond kracht bij aan deze
eis door op verschillende
plaatsen in Den Haag demon
stratieve acties te houden. Zo
werden voor kortere of lange
re tijd een gebouw van het mi
nisterie van sociale zaken, het
Mauritshuis en het Gemeen
temuseum bezet.
Als Hendriks
aftreedt
B.A. Schmitz
voorzitter KRO
HILVERSUM (ANP) - Mr. B.A.
Schmitz is door het bestuur
van de KRO aangewezen als
opvolger van de huidige voor
zitter J.P.M. Hendriks, indien
deze zal aftreden. Hendriks is
onlangs voorgedragen als
voorzitter van de Centrale
Raad voor de volksgezond
heid.
Medio januari wordt een beslis
sing over deze voordracht ge
nomen. Dit heeft de KRO gis
teren meegedeeld.
Schmitz werd op 30 augustus
1932 in Rotterdam geboren.
In 1960 kwam hij in dienst van
de KRO als secretaris van de
programmaleiding televisie.
Hij was achtereenvolgens
plaatsvervangend hoofd en
hoofd van de televisiedienst
van deze omroep.
Gina Lollobrigida bij een van haar foto's
in de aardbevingsslachtoffers in Italië.
i haar hand een postzegelenveloppe die verkocht wordt ten bate
daarentegen, „was het moeilij
ker, want daar ziet een museum
weinig in fotografie. Men vindt
dat het niets te maken heeft met
kunst. En men beoordeelt het
dan ook heel anders. Ik zelf',
voegt ze eraan toe, „beschouw
mijn fotografie als kunst. Vroe
ger, toen ik nog aan een kunstaca
demie studeerde, heb ik deze in
teresse vanuit het tekenen ont
wikkeld. Ik begon met het foto
graferen van objecten en dit ging
ik steeds belangrijker vinden. Nu
schilder ik nog steeds, maar de
fotografie komt op de eerste
plaats".
Gescheiden
Terwijl ze een en ander heel rustig
toelicht, wordt ze plotseling woe
dend op fotografen die te dicht in
haar buurt komen om foto's van
haar gezicht te maken. Ze wuift
ze met haar handen zover moge
lijk van zich af. Eveneens geeft ze
blijk van sterallures, wanneer een
onschuldige vraag over trans
portbeschadigingen aan haar
werk haar in het verkeerde keel
gat schiet: „Bemoeit u zich daar
niet mee, dat is mijn probleem en
stelt u alstublieft artistieke vrage-
Een Italiaanse fan die in zijn moe
dertaal om een zoete glimlach
van haar bedelt, krijgt een zure
opmerking toegevoegd. Maar zij
is daarentegen zeer alert wanneer
er over het onderwerp 'mannen'
in haar leven wordt begonnen:
,,Ik ben gescheiden", verklaart
ze, „daarom kan ik nu erg veel tijd
besteden aan het reizen en door te
reizen kom ik aan de thema's
voor mijn fotokunst. Dat juist
'mannen' mijn grootste hobby
zouden zijn, is pertinent onwaar,
ondanks beweringen die hier
over worden gedaan. Het zou",
voegt ze er dan sarcastisch aan
toe, „overigens een belediging
zijn voor die 'mannen', om als
mijn hobby gekwalificeerd te
worden".
Later, wanneer zij minder formeel
kan praten, wijst zij het portret
aan van een Indiër, die aan magie
doet. Het is volgens een peper
duur en zeer zeldzaam procédé
ontwikkeld in een van de weinige
laboratoria ter wereld, die de
noodzakelijke apparatuur hier
voor heeft. „Dit is mijn lievelings
portret", vertelt ze, „omdat het
doet denken aan een schilderij.
Het is zo mooi van vorm en kleur,
dat iedereen die het bij mij thuis
ziet hangen gelooft dat het is ge
schilderd".
„Het is een werkstuk uit 1972. De
mooiste foto naar mijn smaak
daarentegen, is er een. genomen
op de Filippijnen, van een jongen
die met twee handen het gezicht
van zijn aan kanker stervende
grootmoeder vasthoudt". De ma
nier waarop deze twee mensen el
kaar aankijken is zo bijzonder en
door Lollobrigida zo knap vastge
legd, dat zij hiermee inderdaad
een grote reputatie als fotografe
bevestigt.
Dat speciaal de Filippijnen hebben
geboeid, blijkt uit enkele foto's
op de expositie. Bovendien heeft
zij er de afgelopen drie jaar ge
werkt en legt zij nu de laatste
hand aan een boek dat over deze
eilanden zal verschijnen.
Speelfilm
En dan, zo vertelde zij ten slotte tot
ieders verbazing, is zij van plan
om weer mee te gaan spelen in
een grote, internationale speel
film. De producent is een Ita
liaan, zij zal een serieus karakter
rol krijgen en absoluut niet als
sekssymbool worden opgevoerd,
maar de verdere gegevens over
een en ander moeten voorlopig
echter nog geheim worden ge
houden.
MAGRIET HUNFELD
LEIDEN - Het Rijnlands Christe
lijk Mannenkoor gaf gisteravond
onder aanvoering van Sander van
Marion, in de volle Stadsgehoor
zaal het eerste van drie kerstcon
certen (de andere: straks en zater
dag a.s.). Zes medewerkers, de
Amerikaanse sopraan Dixie Cal
vert, de bas Piet van Egmond, de
organist, resp. pianist Addy de
Jong, de hoboist Han Kapaan, de
fluitist Dieks Visser en de harpis
te Erika Waardenburg, maakten
er te meer een rijk geschakeerd
evenement van.
Het programma had het vertrouw
de en door het publiek op prijs
gestelde model. In drie rijen
schreden de honderddertig, met
een brandende kaars in de hand.
zingend de zaal binnen. Op het
toneel vergaard, zongen ze "Stille
Nacht". Na een toepasselijke de
clamatie kwam het publiek met
"Daar is uit 's werelds duistre
wolken" aan de beurt.
Ik zou in die trant nog wel even
door kunnen gaan, ware hetrniet,
dat toch ten minste enkele vertol
kingen een prijzende vermelding
verdienen. De Rijnlanders vor
men een vast gesloten ensemble
met serieuze toewijding. Ik kan
niet zeggen, twee Schubert
stukken uit Die Deutsche Messe:
"Zum Sanctus" en "Zum Gloria",
zo bijzonder mooi te vinden,
maar de uitvoering was vocaal en
ook wat voordracht betreft heel
goed.
Dit laatste gold ook voor "God rest
you merry gentlemen", waaraan
ik zelf veel meer genoegen heb
beleefd. Dat hierna Adams be
kende "Cantique de Noel" (met
sterk aansprekende soli van de
bas) het publiek tot een daverend
applaus bewoog, was te begrij
pen.
Het was een goede gedachte het ei
genlijke concert met drie prachti
ge koralen van Bach te beginnen
("Wohl mir dasz ich Jesum habe".
"Wachet auf". "Herr Christ, der
enig Gottes Sohn").
Ik moet hier al meteen de voortref
felijke ol-geltegenstemmen van
Addy de Jong en, in het eerste
koraal, de wondermooie hobo
solo van Han Kapaan releveren.
Bekende liederen als "Nu zijt
wellekome" en "Ere zij god" ont
braken natuurlijk niet. Ook zong
het publiek het blijde "Gloria in
excelsis Deo".
Dixie Calverts mooie, sympathieke
stem flakkerde wat te veel voor
dit soort liederen. Haar voor
dracht was levendig genoeg,
maar de toon niet rustig. De har
piste bewees in een Noel van
Tournier haar begaafdheid. De
drie instrumentalisten (harp. fluit
en hobo) speelden een Tarantella
van Gobet
Zoals gezegd het was een rijk geva-
rieerd concert, waarvan de
toehoorders volop hebben geno
ten.
JOHAN VAN WOLFSWINKEL
NEDERLAND I
18.25 - Nieuws
doven en slechthorenden (NOS)
18.30 - Sesamstraat (NOS)
18.45 - Paspoort - informatie voor Joegoslaven en Italianen
(NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Het geheim van het kreupelbos, jeugdserie (EO)
19.30 - Het kleine huis, tv-serie (EO)
20.20 - Kan het anders? Totaalprogramma over levensstijl (EO)
21.00 - God wil wonen bij de mensen (EO)
21.25 - EO-Aktief (EO)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 - Den Haag Vandaag (NOS)
22.10 - Op zicht kunstrubriek (NOS)
22.40 - Gelet op Europa (NOS)
23.10 - Vrijwillige euthanasie is een mensenrecht (DE VRIJE
GEDACHTE)
23.30 - Journaal (NOS)
23.35 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
NEDERLAND II -
18.25 - Microprocessors 1 en 2, les 11 (TELEAC)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Het geheim van de Vuurberg, jeugdserie (NCRV)
19.25 - Kerkbuurt, maandelijks programma (NCRV)
20.00 - Journaal (NOS)
20.27 - De kleine waarheid (NCRV)
21.25 - Minivoetbalshow (NCRV)
22.15 - Hier en nu (NCRV)
22.55 - Liturgie (NCRV)
23.10 - Journaal (NOS)
23.15 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
WOENSDAG 17 DECEMBER
NEDERLAND I -
15.30 - AVRO's kinderbios (AVRO)
tv-buitenland
DUITSE TV
DUITSLAND I
(Region, progr.: NDR 18.00 Die Da
me von Monsoreau. tv-serie. 19.25
Region magaz 19.59 Progr -nverz.
WDR. 18.00 Sprookje. 18 30 Film-
portret. 18.40 Lachen auf Rezept.
serie. 19.15 Akti
progr.). 20.00 Journ
21.00 Aktueel magaz. 21 45 Die
Sehnuffler. tv-serie. 22.30 Aktual.
23.00 Licht muziekprogr. 23.45 Jour-
DUITSLAND II
18 20 Tekenfilmserie 19 00 Journ.
19.30 Tv-spelsene. 21 00 Aktual.
21.20 Inform, progr. 22 00 Violanta.
speelfilm., aansl.: Filmtip. 23.2,.
DUITSLAND III WDR
18 00 Kleuterprogr 18.30 Cursuï
wiskunde. 19.00 Komische serie
19.45 Journal 3. 20 00 Journ. 20 15
Cultureel magaz. 21.00 Filmportret
21.15 Documentair progr. 21.45
Filmrcportage. 22.30 Informatieve
serie. 23.00 Journ.
BELGISCHE TV
BELGIË VLAAMS
18.00 Poppenfilmserie. 18.05 Kleu
terserie 18 35 Inform progr 19.05
Jongerenprogr. 19.38 Lottouitsla
gen. mededoen Morgen. 19 45
'Journ., aansl Serie. 20.10 Show-
progr. 21.00 Inform, progr. 21 50
Spelprogr 22.20 Klassiek concert.
NET II
18 00-20 10 Zie NET 1.20.10 De Olijf
boom. documentaire. 20.35 The En
forcer. Amerikaanse speelfilm
2.10-22.40 Inform progr.
Op 25 december van het vorig jaar viel de Sowjct-Unie het buur
land Afghanistan binnen. De rode legers trokken het land binnen
omdat de Afghaanse president Kamal daarom gevraagd zou heb
ben. Voornaamste taak van de Russische soldaten was om de revolu
tie te beschermen die werd ondermijnd door contra
revolutionairen. De hele wereld was in rep en roer vanwege de
Russische interventie. Er is in de media ruim aandacht aan besteed.
Vooral in Nederland was het op televisie vooral de actualiteitenru
briek Hier en Nu van de NCRV die een aantal afleveringen aan
Afghanistan wijdde.
Vanavond doet deze omroep dat wederom, maar op een speciale
manier. De NCRV zendt namelijk een voorlichtingsfilm van de
Russische overheid uit waarin dit land de interventie in Afghanis
tan uitlegt. De oorspronkelijke Russische commentaarstem is ver
vangen door een Nederlandse, maar de tekst is nagenoeg letterlijk
hetzelfde.
Vooral de Verenigde Staten krijgen er in de film van langs. Zo weet
de Russische commentator te melden dat met geld van de CIA in
Pakistan trainingskampen voor huurlingen zijn opgericht. Vol
gens de documentaire leren buitenlandse instructeurs de 'huurlin
gen' de fijnste kneepjes van het moorden. .Amerikaanse. Chinese en
Egyptische instructeurs hebben 35.000 moordenaars opgeleid De
VS voorzien de bandieten van wapens. We kunnen bewijzen dat het
Witte Huis een volkerenmoord voorbereidt Die bewijzen bestaan
dan uit het laten zien van Amerikaanse wapens die op gevangen
vrijheidsstrijders zouden zijn buitgemaakt.
De Russische documentaire geeft de Amerikanen ook de schuld van
de opstand in Afghanistan meer dan een half jaar geleden. De film
laat vervolgens beelden van huiszoekingen zien. waarbij grote hoe
veelheden wapens en propagandamateriaal worden gevonden.
Maoïstische literatuur is net zo gevaarlijk als wapenszegt de
commentator.
De documentaire was oorspronkelijk vijftig minuten. De twintig
minuten die er uitgeknipt zijn, bevatten volgens de NCRV hoofdza
kelijk overbodigheden. Zoals een zeer uitgebreide historie van Af
ghanistan en zeer veel beelden van huiszoekingen. De film werd in
april van dit jaar in de Sowjet-Unie uitgezonden (Ned. 2, 22.15
uur).
[fWA&QQrarnma
DINSDAG 16 DECEMBER
HILVERSUM I
(NOS Ieder heel uur nws 18.11
AVRO's Radiojourn 18 25 Toppers
van toen. 19.02 (S) Natafelen 19.30
(S) Fragmenten uit Die Schoen.
Galathee, operette van Suppe. 20 03
(S) Mon vieux, ma vieille. 20 30 <S)
Folk live. 21.02 Was de kat getuige?,
hoorspelserie naar Jackie-Laurens-
Koop. 21.39 (Si Lichte grammofoon-
muz. 22.02 AVRO's Sportpanorama.
NOS: 23 00-24 00 - Si Met het oog op
morgen 0 02 (Si Elpee-tuin. 1.02 (S)
Groot licht. 5.02 (S) Truck.
HILVERSUM II
van D'66. KRO 19 00 Wachter. h..e-
tatiès. 19.25 Kruispunt 20 00 (S) Mo
derne kamermuz 21.15 Spektakel.
22.20 Overweging 22.30 Nws 22 40
(S) Zin in muz 23.30 (Sl Muz. op hCt
spel. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
(NOS: Ieder heel uur nws NOS:
18.03 (S) De Avond- pil m. i de Na-
tionale Hitparade VARA 19.02 iS)
Pupdonderplu 21 02(S» Nashville
22 02 (S) And all that jazz. 23 02 24 00
(S) Elpee-tuin.
WOENSDAG 17 DECEMBER
HILVERSUM I
Ieder heel uur nieuws VOO 7 03 (Si
Ook Goeie Morsen 9 03 «S» Muziek
terwijl u werkt 10 02 «Si Kletskop.
VPRO 10 45 «Si Villa-VPRO-
NCRV 17.45 (Si Theaterorgelbes
line.
HILVERSUM II
VARA 7 00 Nw3. 7 10 Ochte
gymnastiek 7.20 Wekkerradio. 7
8 00 en 8.30 Nws 9 00 Gymnast
voor de vrouw 9 10 Wat. rstanr
NOS 9 15 Werkbank VARA 9 25 De
vooruitgang, consumenlemnforma
tie 9 50 Hoor Haar 11 05 Schoolra
dto 11 35 Idem 11 35 Eeldc
Centraal OVERHEIDSVOOR
LICHTING 12 16 Nederland en d«
Derde Wereld. Een programma var
de voorlichtingsdienst untwikkc
lings samen werking VARA 12 2(
Mededelingen t bv land en tuin
bouw 12 30 Nws 12 36 Dingen var
13 11 Eelde
Scl
13 5
olg! 13
iel. 16 20 Lie
17 00 (S) Ec
1 7 24 Med
17 36 Dinger
HILVERSUM III
leder heel uur nieuws V
Des Engels 9 03 (Sl Va
twaall 12 03 (Sl De N
i De Theo Stol
17(1
St.n
HILVERSUM IV
NCRV 7 00 Nws"}