"The Empire strikes back
heeft akelig hoog tempo"
nil
f juf„mr
Smakelijk eten
Harrison Ford
speelt voor
tweede keer rol
van Han Solo
De come-back van
'n matig actrice
k '''iiüi, 'ii„. 'H
k 'ii, -li
r „lil1" „air
Films in het LAK en het Kijkhuis
VRIJDAG 12 DECEMBER 1980
Even met de supersonische
Concorde naar New York,
winkelen op Fifth Avenue, en
dan cocktails en disco in
Manhattans gerenomeerde
discotheek '54. Dat is de we
reld van Peter Stuyvesant.
Het vervelende van bioscoop
reclame is niet alleen datje er
niet voor bent gekomen, maar
ook dat deze qua sfeer veelal
weinig uitstaande heeft met
de film van keuze. Anders is
dat bij "Bloodline" van de nu
65-jarige Britse regisseur Te
rence Young. Zijn beelden
sluiten wonderwel aan bij wat
even tevoren in de Stuyve-
sant-commercial te zien was.
Sidney Sheldon's boek handelt
over de eens gefortuneerde
familie Roffe, waarvan stam
vader Sam vermaardheid ge
niet als grondlegger van een
multinationale geneesmid
delenfabriek. We zien hem
tijdens een kletterpartij in de
Zwitserse Alpen naar bene
den storten. Aan zijn dochter
Elizabeth de taak om haar
biezen in New York te pakken
en in Zürich de zaken over te
nemen. Nare bijkomstigheid
is dat een deel van het aande
lenpakket van de besloten
vennootschap in handen is
van de met geld gebrek kam-
"Bloodline": redelijk verteerbare kost
pende familie, die de aande
len liever vandaag dan mor
gen op de beurs ter verkoop
aanbiedt. Elizabeth heeft het
veto en weigert de verkoop.
Als haar vader niet veronge
lukt, maar vermoord blijkt,
lopen de spanningen in de
familie hoog op en volgen
nieuwe aanslagen, met als
doelwit Elizabeth.
Terence Young, bekend als re
gisseur van Bondfilms als
"From Russia with love",
"Doctor No" en "Thunder-
ball" en ook van zijn succes
volle regie van de thriller
"Wait until dark" (ook met
Audrey Hepburn inde hoofd
rol) heeft ter accentuering van
Sheldon's jetset, al dan niet
vergane glorie voor de camera
gehaald.
De film is in eerste instantie be
doeld als come-back van Au
drey Hepburn, die mag schit
teren in de rol van Elizabeth
en voor wie de belangrijkste
Europese couturiers geplun
derd lijken. James Mason is er
in een best aardige schurken
rol, Romy Schneider zien we
als de tang van wie velen
vermoeden dat ze die privé
ook werkelijk is, Omar Sharif
pariodeert voor de zoveelste
maal zichzelf als warmbloe
dige minnaar, de enige op
dracht van ex-Mama van de
Mama's en de Papa's, Mi
chelle Philips, is om gewoon
mooi te zijn en Gert Fröbe
zien we nu niet als Goldfin-
ger, maar als de politie-in-
specteur die de toedracht met
behulp van een groot arsenaal
computers toch alsmaar niet
boven water krijgt.
Moord in de Alpen, het harde
zakenleven in Zürich, met de
"Bloodline", regie: Teren
ce Young, met: Audrey
Hepburn, Ben Gazzara,
James Mason, Gert Frobe,
Romy Schneider, Omar
Sharif en Michelle Philips.
Luxor theater, 16 jr.
iiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiii
privé-jetuitblazen ineen bui
ten op Sardinië en dineren bij
Maxim's in Parijs; het kan al
lemaal niet op. Minder lang
dradig dan Harold Robbins,
maar met de stropige en
overbekende strijkwalmen
en tra-la-la's van Ennio Mor-
ricone soms dominant op de
voorgrond, is het toch beter
de zakdoek bij de hand te
houden.
Voor een verloren middag of
avond een redelijk verteerba
re kost, ook al staat de onge
zond slanke Hepburn een
grote eetlust in de weg.
Charmant blijft ze op haar
51ste nog als altijd, een matig
actrice eveneens.
TON VAN BRUSSEL
Franco Prosperi kan tevreden zijn.
De hoofdmaaltijd van gister
avond gleed wat minder soepel
naar binnen dan normaal het ge
val is. De gretigheid waarmee de
kannibalen in zijn gelijknamige
film zich op de inwendige mens
storten, had dus het gewenste ef
fect.
Want wat anders dan een onrustige
maag kan Prosperi met Canni
bals hebben nagestreefd? Een
goede film maken stond in elk
geval niet boven aan zijn ver
langlijstje. Cannibals heeft het
belabberde niveau van de serie
Italiaanse horrors, waarvoor het
Leidse theater Tnanon een strip
penkaart lijkt te hebben.
Films die voor een dubbeltje zijn
gemaakt en aan alle kanten ram
melen. Een rolbezetting, die niet
eens het predikaat derderangs
verdient, een op de lachspieren
werkende nasynchronisatie (in
het Engels) en een verhaal dat op
geen enkele manier deugt. Het
enige wat bij dit soort produkties
telt, is het effect. De ene keer zijn
het diepzeemönsters, de andere
keer herrezen lijken en nu dus
Cannibals; regie: Franco
Prosperi; hoofdrollen: Al
Cliver en Sabrina Siani;
theater: Trianon; 16 jaar
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinnniili
een groepje primitieven dat zich
vergrijpt aan mensenvlees. Pros
peri heeft dat aardig suggestief in
beeld gebracht, maar of je dat nu
een verdienste of een zieke geest
moet noemen; ik weet het niet
Voor wie het toch met eigen ogen
wil zien, nog even de inhoud. Een
geleerde wordt met zijn gezin
overvallen door kannibalen. Zijn
vrouw wordt opgepeuzeld, hij
ontsnapt (moet wel een arm ach
terlaten) en zijn dochtertje wordt
een blanke godin. Jaren later
keert hjj terug om haar weer op te
halen.
BART JUNGMAN
LONDEN - Het spelen van een hoofdrol in de meest popu
laire film aller tijden blijkt voor een acteurscarriëre even
aantrekkelijk als gevaarlijk te kunnen zijn. In december
gaat The Empire Strikes Back in Nederlandse première
het vervolg op Star Wars.
Terwijl Mark Hamill (Luke Skywalker, de held van het science fiction-
epos) in de tussenliggende driejaar slechts twee zeer bescheiden filmrol
len te spelen heeft gekregen, blijkt zijn kompaan Harrison Ford (Han
Solo) zich inmiddels te hebben ontpopt als de échte ster-acteur die
precies wist hoe hij zijn prestige via Star Wars kon vergroten, in plaats
van zich erdoor te laten beperken.
Beide acteurs hadden bij het grote publiek weinig bekendheid op het
moment dat ze aan Star Wars deelnamen. Hamill heeft na het beëindigen
van de langdurige en energie-verslindende produktie gevonden dat hij
wel een halfjaar rust verdiend had en ongelijk kun je hem daarin niet
geven, menselijkerwijs gesproken. Maar het gevolg was dat hij pas weer
als acteur beschikbaar kwam toen Star Wars al een legende geworden
was en toen bleek er voor Hamill in belangrijke produkties geen emplooi
meer. Men vreesde dat zelfs in heel anderssoortige films het publiek toch
alleen maar Luke Skywalker zou herkennen. Zoals het ook heel lang
geduurd heeft voor Sean Connery enigszins verlost raakte van zijn Ja
mes Bond-image.
Harrison Ford is dat effect te vlug af
geweest door zich voor nieuwe
rollen te laten contracteren nog
vóór de Star Wars-hysterie uit
brak. Gedurende de afgelopen
drie jaar neutraliseerde hij Han
Solo. Hij is, tot het moment dat
men hem weer nodig had voor
The Empire Strikes Back, razend
actief geweest in zo veel en zo ver
schillend mogelijke rollen. Hij
speelde in het romantisch drama
Hanover Street, in Heroes (over
Vietnam-veteranen), in de komi
sche western The Frisco Kid
(naast Gene Wilder), in The Trial
of Lt. Calley (gedramatiseerde
documentaire), in het oorlogs
spektakel Force Ten From Nava-
Harrison Ford moet in The Empire als Han Solo barre temperaturen trotseren
X
En vooral merkwaardig is op zijn
staat van dienst het opmerkelijke
aantal films waarin hij speelde
onder juist de meest succesvolle
Amerikaanse cineasten van de
laatste tijd. Onder Coppola in The
Conversation en in Apocalypse
Now. Onder George Lucas in
American Graffiti, Star Wars en
The Empire Strikes Back. En on
der Steven Spielberg (Jaws, Clo
se Encounters, 1941) gaat hij nu
de hoofdrol spelen in het actie
avontuur Raider of the Lost Ark.
Kortom die carrière van Harrison
Ford kan niet meer stuk. The Em
pire Strikes Back kwam erbij als
alleen maar een nieuwe succes
film. En dan schijnt het leuk te
blijven.
contrasten met mijn optreden in
Star Wars. WanUzo leuk als het
geweest was om een hoofdrol te
spelen in de grootste geldmaker
uit de filmhistorie, zoiets kan in
tussen je carrière ruineren. Je
loopt de kans om voor eeuwig te
worden getypecast. Het aardige
van mijn hevige activiteit de laat
ste jaren is niet alleen dat ik er
volgens mij inderdaad in ge
slaagd ben om het Han Solo
etiket kwijt te raken, maar dat ik
zodoende ook geweldige ervarin
gen rijker ben geworden".
„Zo'n western met Gene Wilder
maken, dat is een belevenis. Erbij
geweest zijn toen Coppola Apo
calypse Now filmde', ook al speel
de ik enkel een gastrolletje van
negen draaidagen; een vrienden-
- dienst. Ook Force Ten From Na-
varone was leerzaam om te doen.
Achteraf blijkt het de laatste gele
genheid te zijn geweest om met
een geweldenaar als Robert
Shaw in een film te spelen. Hij
was een keiharde, erg intelligente
vent die nooit concessies deed op
wat voor gebied dan ook. Een
prachtige kerel, een echte artiest,
niet alleen als acteur. Je weet dat
hij ook een erg goed schrijver
U had uw
dekt teg
effect.
„Ik heb erg hard gewerkt na Star
Wars. Echt drieëneenhalf jaar als
bezetene bezig geweest met
i zo veel mogelijk
LEIDEN - LAK-Cinema, de filmsectie van het LAK.
presenteert vanavond ter afsluiting van het eerste
deel van het seizoen een filmnacht.
Deze is dit keer geheel gewijd aan de regisseur Brian de
Palma. Deze regisseur is het minst bekende lid van
een groep jongere regisseurs die in Hollywood grote
effectief inge- produkties maken, zoals Spielberg, Coppola en
Han Solo- Scorsese.
De films van De Palma worden gekenmerkt door een
Hitchcock-actige sfeer. Getoond worden: om 20.00
uur "Greetings", om 22.00 uur "Obsession" en om
24.00 uur "Sisters". Het LAK is gevestigd aan het
Levendaal 150.
In het Kijkhuis, Vrouwenkerkkoorstraat 17 in Leiden
wordt vanavond en morgenavond de film "Best
Boy" van de Amerikaan Ira Wohl vertoond. Deze
documentaire, waarvoor drie jaar nodig was, toont
het proces dat een 52-jarige debiele man doormaakt,
die voor zichzelf moet leren zorgen. Aanvang van
deze film: 20.00 en 22.15 uur.
Op maandag 15 december draait een film Michael An
derson, met onder meer Peter Ustinov. Het onder
werp: de 23-ste eeuw. Aanvang 20.00 en 22.15 uur.
Dinsdag 16 december: een film van Steven Spielberg,
mei onder «na-ei Ficharu Dr., .bss. Alleen om 20.00
uur.
Donderdag 18 december tenslotte draait in het Kak
huis een film van de beroemde Franse regisseur
Jean-Luc Godard (uit 1965) met Eddie Constantine,
acteur ook meer eer in te leggen
dan tussen de robots en explosies
van The Empire Strikes Back?
„Hoho, vergis je niet! Natuurlijk
moet een film als The Empire het
voor een flink deel hebben van
actie en special-effects. Maar als
een publick niet zou kunnen ge
loven in dc relatie tussen de
hoofdpersonen in zo'n avontuur,
dan bleef dc film nergens. Net als
Star Wars is ook The Empire Stri
kes Back een morele vertelling,
over de strijd tussen goed en
kwaad en daar heb je mensen
voor nodig. Ik ben ervan over
tuigd dat het succes van dc twee
films alles te maken heeft met de
geslaagde poging om een fantas
tisch verhaal herkenbare mensen
mee te geven. Dat is een belang
rijk verschil met de meeste scien
ce fiction-films waarin veel meer
wordt uitgelegd. Hoe allerlei fu
turistische apparatuur veronder
steld wordt te werken en waarin
precies het gevaar schuilt van een
bepaald fenomeen in de ruim
te"
„In Star Wars dient het publiek er
simpelweg vanuit te gaan dat de
technische foefjes kunnen
werken zoals ze zien dat het
werkt en de goede partij is met
één oogopslag van de kwade par
tij te onderscheiden. De rest
wordt ingevuld door herkenbare
mensen waar een publiek zich
emotioneel bij betrokken kan
voelen. In Star Wars waren de
personages nog tamelijk schema
tisch. maar in The Empire blijken
ze nu gecompliceerder te zijn.
Meer karakter, meer vlees en
bloed."
„Ik houd van hard werken en ik heb
ook zelden zo de kans gekregen
om hard te werken. Irvin Kersch-
ner is een fijne, zich open opstel
lende regisseur, die zich heel se
rieus gekweten heeft van de taak
om juist de menselijke kanten
van het verhaal te accentueren.
Maar het probleem in een sprook
je als The Empire is dat het gege
ven 'tijd' er geen reële rol in
speelt. Alles is compact en de film
heeft een akelig hoog tempo. En
op dat tempo mag je dan nergens
inbreuk maken, zelfs niet voor
bijvoorbeeld een liefdesscène.
Dat betekent dat met dat zelfde
tempo zo'n korte liefdesscène
toch overtuigend moet kunnen
worden. Nou dat stelt hoge eisen
aan het acteren!"
PI ETER VAN LI EROP
Claude Chabrol wordt in de te
levisiewereld kennenlijk zeer
geschikt bevonden voor het
grote publiek. De Nederland
se omroepen brachten al een
paar Chabrols en ook Duits
land mag graag putten uil het
oeuvre van de Fransman.
Maandag is het via Duitsland
1 de beurt aan Les bonnes
femmes, een film uit 1960.
Vier meisjes spelen daarin
een hoofdrol. Jane, Ginette,
Rita en Jacqueline werken als
verkoopster en dromen van
een opwindender leven.
Van Zwitserse makelij is de film
Violanta die dinsdag op
Duitsland 2 wordt vertoond.
Violanta is een vrouwelijke
rechter die het voor het zeg
gen heeft in een afgelegen
bergdorp. Daniel Schmid is
de maker van de film, terwijl
onder de acteurs bekende
mensen als Maria Schneider
en Gérard Depardieu zitten.
Wie destijds (al weer een paar
jaar geleden) Le Chat van de
Franse regisseur Pierre Gra-
nier-Deferre op de Neder
landse tv heeft gemist, kan
vrijdagavond op Duitsland 1
zijn schade inhalen. Jean Ga-
bin en Simone Signoret zijn
zeer aan elkaar gewaagd als
een ouder echtpaar dat nog
wel samenwoont, maar nau
welijks meer met elkaar
praat. Julien haat zijn vrouw
en de enige liefde die hij nog
op kan brengen gaat naar de
kat.
Wie iets vrolijkers op de vrij
dagavond wil en niet zoveel
trek heeft in Telebingo, kan
op België aan zijn trekken
komen. Daar is Jack Lemmon
te zien in de film The war be
tween man and woman.
Lemmon speelt een man voor
wie vrouwen lange tijd niet
bestonden totdat hij verliefd
wordt op een gescheiden
vrouw, die in het bezit van
drie kinderen is.
Het programma:
ZATERDAG Spirit of the
wind; 16.00 uur; Bel. 1 (regie:
Ralph Liddie. Amerikaanse
film uit 1078). Support your
local gunfighter; 23.05 uur;
Dtsl. 1 (regie: Burt Kennedy
met James Garner. Ameri
kaanse film uit 1971).
ZONDAG Cluny Brown; 15.20
uur; Dtsl. 2 (regie: Ernst Lu-
bitsch met Charles Boyer.
Amerikaanse film uit 1946).
MAANDAG Antonio Grams-
ei. i giorni del carcere; 21.45
uur; Dtsl. 3 (regie: Pasqualino
del Fra. Italiaanse film uit
1977) Les bonnes femmes;
23.00 uur. Dtsl 1.
DINSDAG: The Enforcer;
20.35 uur; Bel. 2 (regie: Bre-
taigne Windust met Humph
rey Bogart. Amerikaanse film
1950). Violanta; 22.00 uur
Dtsl.2.
WOENSDAG: The brave bulls;
22.15 uur; Dtsl. 3 (regie: Ro
bert Rossen met Mel Ferrer.
Amerikaanse film uit 1950).
DONDERDAG Five days
from home; 20.15 uur; Dtsl. 3
(regie: George Peppard Ame
rikaanse film uit 1978).
VRIJDAG The war between
woman and man; 20.15 uur:
Bel 1 Le Chat; 20 15 uur;
Dtsl. 1 Night Passage; 23 20
uur; Dtsl. 2 (regie James Nel
son met James Mason. Ame
rikaanse film uit 1957).
Blijvers
"When a stranger calls" - Tele-
foonmaniak vermoordt kinderen.
Studio. Leiden.
"The Shining" - Stanley Kubrick's
versie van griezelen. Camera. Lei
den.
"The Blues brothers" - Leuk ver
haal met slecht acterende zangtalen
ten, maar dat mag de pret niet druk
ken, Lido 2, Leiden.
"Twee missionarissen" - Bud
Spencer en Terence Hill, Euro 1, Al
phen.
"One flew over the cuckoo's nest" -
Imposante film over wantoestanden
in een psychiatrische inrichting.
Jack Nicolson speelt onvergetelijke
hoofdrol, Euro 2. Alphen.
(Op)nieuw
"Tom Horn" - Eén van de laatste
films van Steve Mc Queen, Euro 4,
Alphen.
Nachtfilms
"The Graduate" - Camera. Leiden.
"Cry for me Billy" - Luxor. Leiden.
"Jong en gewillig" - Rex. Leiden
"Twee missionarissen" - Euro 1.
Alphen.
"Shout at the devil" - Euro 2, Al
phen.
"Rocky 1" - Euro 3. Alphen
"Een hete familie in Zweden" - Eu
ro 4, Alphen.
Sexfilms
"Gloeiende huid" - Rex. Leiden.
Den Haag
"Night of the juggler" - Apollo 1
(460340). 12 jr.
"Broedsel" - Apollo 2, 16 jr.
"The Blues brothers" - Asta
(463500). al.
"The missing link" - Bijou (461177),
al.
"Being there" - Calypso (463502). al.
"The missing Link" - Babylon 1
(471656), al "Het eiland der
schrikking" - Babylon 2, 16 jr.
"De vier vuisten de lucht in" -
bylon 3. al.
"Vrolijke hoogstandjes in Tirol" -
Camera (467200). 16 jr
"The empire strikes back" - Cineac 1
(630637),al.
"Revenge of the pink panter" -
neac 2. al
"When a stranger calls" - Cineac 3,
16 jr.
"De tijger en de draak slaan raak" -
Corso (467200). 16 jr
"Convoy" - Du Midi (855770), 16 jr.
"De twaalf veroordeelden" - Euro
(667066), 12 jr.
"Het duivelse complot van Dr. Fu
Manchu" - Mctropole 1 (456756). al.
"Little darlings" - Metropole 2, al.
'Kentucky fried movie", Metropole
3. 16 jr.
"Caligula" - Metropole 4, 18 jr.
"Aarbeving" - Metropole 5. 12 jr.
"The empire strikes back" - Odeon 1
(462400), al.
"Het duivelse komplot van Dr. Fu
Manchu" - Odeon 2. al.
"Don't go in the house" - Odeon 3,16
jr.
"Playtime" - Odeon 4. 12 jr.
"Brubaker" - Odeon 5, 16 jr.
"Porno-excessen" - Le Paris 1
(656402). 18 jr.
"Een schat van eer. hoertje" - Le Pa
ris 2. 18 jr
"The devil in Miss Jones"- Le Paris
3. 18 jr.
"The shining" - Passage (460977), 1
"Het einland der verdoemden" -
Royal 3 (601192), 16 jr.
"Mean machine" - Royal 4, 12 jr.
"Achttien dodelijke slagen" - Royal
5. 16 jr.
"Once upon the time in the west"
Studio 2000 (542288). 12 jr.
"Being there" - De Uitkijk (542288),
Amsterdam
"Being there" - Alfa 1 (2*^8806), al.
"Sitting Ducks" - Alfa 2. 16 jr
"Papillon" - Alhambra 1 (233192). 12
jr
"Salto nel vuoto" - Alhambra 2,16 jr.
'The Blues Brothers" - Bellevue Ci
nerama (234876). al
"Night of the juggler" - Calypso 1
(266227), 12 jr.
"Het eiland der verschrikking" -
Calypso 2, 16 jr.
"De duivel kent geen genade" - Ca
lypso 3. 16 jr.
"Anna obsessed" - Centraal
(248933). 18 jr.
"Voor een paar dollars meer" - Ci
neac Damrak 1 (245648). 12 jr.
"When a stranger calls" - Cineac
Damrak 2, 16 jr.
"The sea wolves" - Cineac (243639),
al.
"Deerhunter" - Cinecenter (236615),
16 jr.
"Vrouwenstad" - Cinecenter. 16 jr.
'The pink panther strikes again" -
Cinecenter. al "Once opun the time
in the west"- Cinema 1 (151243). 12
Jr
(234579). al
"Jezus van Nazareth" - City 2. al.
"Play time" - City 3. 12 jr
"Funny America" - City 4, 12 jr.
"Hardly working" - City 5, al.
"Chere inconnue" - City 6, al
"Can't stop the music" - City 6. al
"Het duivelse komplot van Dr. Fu
Manchu" - City 7, al
"Easyrider" Cine'D'(226551), 12jr.
"Annie Hall" - Desmet (226551). 16
jr.
"The China Syndrome"
(723653) al
"The missing link"- Leidseplein-
- Pansi
(248933),
18 jr.
"The empire strikes back" - Rem-
brandtpleintheater 1 (223542). al.
"Goldfinger" - Rembrandtplei
theater 2, 12 jr
"Superpower Rex (246132), 16 jr.
"Het eiland der verschrikking" -
Rialto. 16 jr
'The missing link" - Rivoli (723488),
al.
"Zes Zwecdsen in een Tirole
sionaat" - Roxy (232809). 16 ji
"La Terra/a Studio K (231708), 16
jr
"Salto nel vuoto" - The Mo
(245790), 16 jr
"La femme enfant" - The Movies, 16
jr.
"The Shining" - 1
(262633). 16 j
Het duivelse komplot van Dr Fu
Manchu- Tuschmski 2. al
"Caligula" - Tuschmski 3, 18 jr
"Simon" - Tuschmski 4. al
"Promises in the dark" - Tuschmski
5. al.
"One thek pony" - De Uitkijk, al.