Video-festival: goed
idee, maar teveel aanbod
DE ZILVEREN GIRAF
Boeiend Erasmus Ensemble speelt
slechts voor handjevol publiek
MAANDAG 1 DECEMBER 1980
VARIA
Wild. geraas
Uit twee verschillende kleuter
scholen heb ik twee moderne
sinterklaasliedjes opgediept
die ik in ieder geval nog niet
kende, en die het voordeel
hebben dat zij de kleuters, met
hun beperkte woordenschat,
niet opzadelen met onbekende
woorden als „makkers",
wild geraas", „gard", „o
wee", bittre smart", en met
ingewikkelde zinsconstruc
ties als ,Maar o wee, wat bit-
t're smart, kregen wij voor
koek een gard" en „Waren
w'ook niet alle dagen, vele
waren wij toch zoet".
Heije-Viotta
En dat zijn dan nog woorden en
zinnen die niet uit een mislukt
sinterklaasliedje afkomstig
zijn, maar uit het mooiste. In
ieder geval uit het enige her
kende Sint-Nicolaasliedje dat
waard is bovendien voor op
name in de klassieke bundel
,J£un je nog zingenzing dan
mee". Het is van het succesrij
ke duo Heije-Viotta, de Annie
M. G. Schmidt en Harry Ban-
nink van de vorige eeuw. Be
halve ,Zie de maan schijnt
door de bomen" (u herkende
het natuurlijk al van de geci
teerde woorden en regels; het
lied heet officieel gewoon
,JSint Nicolaas"), zijn zij sa-
men verantwoordelijk voor
„De Zilvervloot" (,Jiebje van
de zilveren vloot wel ge
hoord?"), „Naar zee" ferme
jongens, stoere knapen"), „De
kabels los" („De kabels los. de
zeilen op"), ,fen scheepje"
(„Een scheepje in de haven
landt, hojo!"), „Twee voerlui"
(,fen karretje op een zand
weg reed"), en nog wat min
der bekend geworden liedjes.
Dr. Jan Pieter Heije
(1809-1876) schreef de teksten,
Johannes Josephus Viotta
(1814-1859) de muziek.
compliceerd en daarom uit
stekend geschikt voor de jong
ste kinderen.
Pepemootje
Mysterie
Je kunt er natuurlijk over dis
cussiëren of niet juist die hal
ve begrijpelijkheid (en de
halve onbegrijpelijkheid) van
die liedjes ervoor zorgt dat de
sinterklaastijd een periode
van mysterie en ongewisheid
is, maar dal lijkt me nu juist
voor de kleinste kinderen van
twee tot vijf jaar een van de
minst aantrekkelijke, vree
saanjagende van het Sint-N i-
colaasfeest. Vergeet niet dat
Sinterklaas dit jaar al op 15
november zijn officiële intre
de deed. en dus geacht wordt
de kindéren eenentwintig da
gen, een volle drie weken dus,
in zijn ban te houden. De
Olympische Spelen duren kor
ter! Kwalitatief zijn de twee
moderne sinterklaasliedjes
die ik zometeen zal citeren on
getwijfeld van mindere kwa
liteit dan bijvoorbeeld het
,Zie de maan schijnt door de
bomen" van Heije en Viotta
(typerend is. dal ze allebei op
bestaande melodieën gezon
gen dienen te worden, het eer
ste zelfs op de melodie van het
meest gezongen sinterklaas
liedje, dus onorigineler kan
het al bijna niet),1naar ze zijn
allebei simpel, vrolijk, onge-
Hier komen ze dan. Het eerste
dient gezongen te worden op
de melodie van .Zie ginds
komt de stoomboot":
Zwarte Piet ging uit fietsen,
toen klapte z'n band! Toen
moest 'ie gaan lopen, met de
fiets aan z'n hand. Hij kwam
bij 'n dorpje, en zei tegen de
smid: Ik geloof dat er in m'n
achterband, 'n pepemootje
zit!"
„De smid wou 'm maken, maar
't kostte veel geld. Je moet wel
betalen, zei de smid met ge
weld. Als ik moet betalen, zei
Zwarte Piet toen, dan krijg jij
vanavond, lekker niks in je
schoen!"
Met geweld
,Zei de smid met geweld" is na
tuurlijk erg lelijk, en slaat
nergens op. Dat kan beter
vervangen worden door
„heeft de smid hem verteld".
De onwaarschijnlijkheid van
een smid die tevens rijwiel
hersteller is nemen we graag
op de koop toe, terwille van
het rijm op die aardige regel:
„Ik geloof dat er in m'n ach
terband 'n pepernootje
zit"
Jodeldie
Het tweede moderne sin
terklaasliedje is op een melo
die die iedereen kent, maar
die niemand in mijn omge
ving kon identificeren, maar
het lijkt me, gezien ook het
„refrein", een jodelliedje:
,JDie Pieten die zijn in de ber
gen, daar werken zij heel er-
rcg hard. Zij graven en gra
ven en graven, misschien zijn
zij daarom zo zwart! Olé!,
van je jodeldie jodel, jodeldie-
deldo, etcetera..."
Het is natuurlijk niet toe
vallig, dat het maandblad
'Avenue' vorig jaar (de
cember) uitgebreid aan
dacht besteedde aan 'Tal-
Ier' uit Amsterdam met
'Cronus 11 La Cité Trans
parante'.
Zaterdagmiddag was deze videota
pe te zien in 'Slurf 2', een min of
meer afgeschoten ruimte naar de
Achterzolder van het LAK-thea-
ter. Je kon het zaterdagmiddag
en -avond zo gek niet bedenken,
of er stond wel ergens een televi
siescherm, gekoppeld aan een
video-recorder, opgesteld.
Natuurlijk ook in het LAK-theater
zélf, waar Roland Helmers, LAK-
coördinator rond half vier orga
nisator Chris Dercon introdu
ceerde. Die gaf, na een korte ope
ningsspeech, het woord aan Jack
Moore, die z'n 'ballet-tapes' toe
lichtte. Later werden daar nog
het 'Théatre du Soleil' en Nice
Style 'High up on a baroque pal-
lazo' geprojecteerd.
Inmiddels waren al veel bezoekers
naar de Achterzolder getrokken,
waar eerst 's middags 'Mephisto'
van het 'Théatre du Soleil' draai
de, om vervolgens 's avonds af
gewisseld te worden door 'Ein
stein On The Beach' van Bob Wil
son. Om organisatorische en au
teursrechtelijke redenen betrof
het hier een zgn. 'doku' van Jack
Moore en de Stichting Video
Heads.
Hoewel bijvoorbeeld ook 'A Cir
cular Play' van het Onafhankelij
ke Toneel (in 'Slurf 1') en 'A Spirit
of Nature' (in 'Slurf 3') van Mieke
van de Bundt de nodige aandacht
trokken, leek het toch vooral
'Taller Amsterdam', dat zich zeer
overtuigend op dit eerste 'Thea
tre Tape Festival' presenteerde.
Een uitzondering willen we hier
ook maken voor 'Theater 1' van
'Apostrophes' in de Muziekka
mer, dat van zeer hoog artistiek
niveau bleek te zijn.
"La Cité Transparante"ofwel "de doorzichtige stad"
van Taller Amsterdam
Hoewel dit eerste festival gerust
'geslaagd' genoemd kan worden,
werd in dc wandelgangen toch
veelal de kritiek opgevangen, dat
men werd 'overdonderd' doorliet
aanbod. Er was teveel tegelijk.
Juist omdat sommige kwalitatief
hoogstaande artistieke produk-
ties via videotape op vrijwel
exact hetzelfde moment in ver
schillende ruimten werden ge
projecteerd, moesten de vaak ar
geloze bezoekers een moeilijke
keuze maken. Voor hen, die voor
de eerste maal kennismaakten
met het gebruik van het medium
video moet een indrukwekkend,
maar hoogst chaotisch beeld zijn
ontstaan.
Wil Dercon (of een ander in zijn
voetsporen tredend) dit festival
herhalen, dan zal het festival ten
eerste minder omvangrijk opge
zet dienen te worden en ten
tweede over twee dagen ver
spreid te worden.
Het initiatief, het zij hier met de
meeste nadruk vermeld, verdient
meer dan de gebruikelijke waar
dering.
BERT KOEKEBAKKER
Voor een handvol publiek concer
teerde zaterdagavond Het Eras
mus Ensemble in de Lokhorst-
kerk. Jammer dat zo weinig men
sen van dit optreden hebben
meegenoten.
Omdat het ensemble bestaat uit de
ongewone combinatie: gitaar
(Wim Spruyt), hobo (Everhard
Spelberg), en zang (Peter Goed
hart), moet het vaak gebruik ma
ken van bewerkingen van be
staande stukken, maar dat bleek
geen enkel bezwaar. In het pro
gramma dat komposities bevatte
uit de 15e eeuw tot en met de
20ste eeuw waren o.a. de bewer
kingen van liederen van Thomas
Morley (1557-1603) en Henry
Purcell 1569-1695) opvallendDe
heldere hoboklank paste wat be
treft timbre en volume erg mooi
bij de klank van de gitaar.
Ook werden er werken gespeeld in
oorspronkelijke zetting. De gita
rist Wim Spruyt speelde 5 ano
nieme stukken voor gitaar uit de
Italiaanse Renaissance, en een
'Gavotte' vanBarrios-Mangore
(1895-1944) muzikaal en be-
Tot welke klanknuances een gitaar
in staat is. liet Wim Spruyt vooral
horen in 'Platero y yo' van Mario
Castelnuovo-Tedosco
(1895-1968) voor spreekstem en
gitaar, waarbij de gitaar op sub
tiele wijze het verhaal dat voor
gedragen wordt omlijst, en in de
liederencyclus van Manuel de
Fullu (1876-1946): 'Siete cancio-
nes populares espagnolas'.
De bariton Peter Goedhart zong
deze prachtige liederen zeer ex
pressief en vol overgave. Soms
waren helderheid en bovenklank
minder aanwezig in zijn stem,
waardoor de verstaanbaarheid
aangetast werd. Waar deze hel
derheid wel aanwezig was (b.v. in
'Nana') werd het lied doorzichti
ger en duidelijker.
Men besloot de avond met een
kompositie, speciaal voor dit in
ternationaal vermaarde trio ge
schreven, in 1978. door de Ne
derlandse komppnist Jurriaan
Andriessen (geb. 1935): 'Polder
pastiches', op teksten van Daniël
de Lange, of, zoals Peter Goed
hart het uitdrukte: "een soort vier
jaargetijden in tien minuten".
ELLEN LOOYESTIJN
Burgerijconcert
van "Sempre
Crescendo"
- Het traditionele burgerijconcert
van het Leidsch Studenten Mu
ziekgezelschap "Sempre Cres
cendo" wordt morgen gegeven in
de Zuiderkerk. Op het program
ma staan werken van Hay dn (86-
e Symphonic). Krommer (con
cert voor klarinet en orkes't).
Chavez (La paloma azul), Toch
(Valse) en Milhaud (Le boeuf sur
le toit). Het concert begint om
kwart over acht.
k ahuw oezs 1&J&Z-
KAsrjee ee-
SMAKf IN Hgrr LANP
WAAR IK VANPAAN KOM
iet op, ik prlK op oeze
KNOKEN PAN/..
zo zier hm. leusf.
amwj LAMP apt. BEN
OMseveeRurr, KAAU
Hoevi Lasip...
julwei
0g£M.
SROEM,
7
srggM, eeM
vgRSTgewjp
LAND
T ARNOLD, |«OKJ
l/AAl AVOAID BW
ONS Ere Al
nov, WE «EBBEN TWEE
KATTBN 3. DRIE T/ONDEN,
PUS EEN MOND MEeR
TAAKr IUIT
De belevenissen van Jommeke
ZELF BROOD BAK
KEN
Zelf brood bakken valt
begin eens met het
Agenda
Leidse bioscopen
LUXOR (121239) - 'The Shining", 16 jr.
Dag. 14 30, 19.00 en 21.30 uur. Zo. 14.00.
16.30. 19.00 en 21.30 uur
Nachtvoorstelling: "Duel op de weg", 16
jr. Vr. en za. 23.45 uur.
CAMERA (124919) - "De duivel hale je"
a l Dag. 19 00 en 21.15 uur.
Kindermatineé: "De gelaarsde kat als
sheriff, a.l. Zo. 13.30 uur. Za. en wo.
14.30 uur.
Nachtvoorstelling: 'The last waltz", 16
jr. Vr. en za. 23.30 uur.
LIDO 1 (124130) - "The Seawolves". a.l.
Dag. 19.00 en 21.15 uur. Wu. en za. 14.30
uur. Zo. 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur.
LIDO 2 (124130) - "The blues brothers",
a.l. Dag. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo.
14,30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur.
LIDO 3 (124130) - "De derde generatie",
6jr. Dag. 19.00en 21.15 uur. Do., vr., ma.
en di. ook 14.30 uur.
Kindermatineé: "Superster Goofy", a.l.
Za. en wo. 14.30 uur. Zo. 14.30 en 16.45
en wo. 14.30 uur. Zo. 14.30 en 16.45 i
TRIANON (123875) - "Shame of the
jungle". Dag. 14.30, 19.00 en 21.15 uur.
Zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur.
REX (125414) - "Dubbelleven van een
maitresse", 16 jr. Dag. 14.30, 19.00 en
21.15 uur. Zo. 14.15. 16.30. 19.00 en 21.15
uur. Zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur.
Nachtvoorstelling: "Verpleegster all-
in", 16 jr. Za. 23.30 uur.
WARMOND - Het Oude Raadhuis, ex
positie van etsen van Pol Jong, geopend
van 15 november tot en met 10 decem
ber. Zo., woe., dond. van 14 tot 16 jaar,
zaterdag van 11 tot 16 uur en dinsdag van
19 tot 21 uur.
Galerie de Poort, Najaarstentoonstelling
1980: impressionistisch figuratief werk
van Leidse kunstenaars. Do. 19 tot 21 en
za. 11 tot 17 uur. T/m 30/11.
Galerie v.d. Vlist. groepstentoonstelling
"Kunst als geschenk". Di. t/m za. van 10
tot 17 en do. ook van 19 tot 21 uur, T/m
31/12.
LA K-foyer, expositie van Arnold Nies-
sen met schilderijen. Ma. t/m vr van 14
tot 17 uur. T/m 30/11
Academiegebouw Rapenburg 73. expo
sitie van Hans de Regt met tekeningen
Ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.30 uur. T/m
WASSENAAR - Art Gallery Gerard
Rijksstraatweg 358: tentoonstelling A. C.
v. Noort. 20/11 t/m 6/12, van 11-17 uuren
12 - 17 uur zondag.
LEIDEN - Stedelijk Museum De La
kenhal, Atelierstenloonstelling van de
Leidse kunstenaars Kees Buurman. Pie
ter Geraedtz en Van de Water. Ma. t/m za.
10 tot 17 en zo. 13 tot 17 uur. T/m 30/11.
Bioscopen Alphen
(Alle bioscopen telefoon 01720-20800)
EURO 1 - "De twee missionarissen". 12
jr. Dag. 13.45, 18.45 en 21.15 uur. Zo.
13.45. 16.15. 18 45 en 21.15 uur
Nachtvoorstelling: "Battle of Britain",
16 jr Za. 00.15 uur.
EURO 2-"Cruising". 16jr. Dag. 19.00 en
21.30 uur. Do., vr. ma. en di. ook: 14.00
uur. Zo. 16.30. 19.00 en 21.30 uur.
Kindermatineé: "Billy Turf. het dikste
studentje ter wereld", a.l. Za., zo en \%o.
14 00 uur.
Nachtvoorstelling: "Convoy", 16 jr. Za.
00.15 uur.
EURO 3 - 'The long rider". 16 jr. Dag.
13.30, 18.30 en 21.00 uur. Zo. 13.30, 16.00,
Nachtvoorstelling: "Breakhart pass". 16
jr Za. 00.15 uur.
EURO4 - "DieTiroler blondjes toch", 18
jr. Dag. 14.00. 19.15 en 21.45 uur. Zo.
14 00. 16.30. 19 15 en 21.45 uur.
Nachtvoorstelling: "U draait, wij ko
men". 18 jr. Za. 00.15 uur.
Bioscopen Voorschoten
Greenway (01717-4354/2566): "Rocky 2'
16 jr. Do. 20.30, vr. en za. 19 00 en 21.15
uur. zo. 16 00 en 18 45. Wo. 20.30 uur.
"Comes a horseman". 16 jr. Zo. en ma.
20.45 uur. di. 20.15 uur.
Kindermatineé. "Spiderman". a.l. Za.
14.00 en 16.00 uur. Zo. 14.00 uur. Wo.
14.15 en 16.00 uur.
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Academisch
Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00
uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones-
senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za
terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.)
Bezoekuren
ziekenhuizen
Diaconessenhuis:
Middagbezoekuur: 13.45-14.30 uur.
Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling: vaders extra van
18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage
lijks van 14.00-19.00 uur. (Niet meer dan
2 bezoekers per patiènt).
Sportmedisch Advies Centrum; blessu
respreekuur. Elisabethziekenhuis. Lei
derdorp, 's maandags van 19.30-20.30
Kraam afdeling: dag. van 11.15-12.00 uur
(alleen voor echtgenoot) en van
18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwar
tier van avondbezoek.
Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30
Academisch Ziekenhuis
Foor alle patiënten (behalve kinderen
zijn de bezoekuren als volot:
Elke dag:
14.15-15.00 uur
18 30-19 30 uur
Voor de prematurenafdeling gelden de
volgende bezoekuren (alleen voor ou
ders)
Maandag t/m vrijdag
zoek wordt toegestaan kan de hoofdver
pleegkundige hiervoor speciale kaarten
verstrekken.
Bezoektijden Kinderkliniek:
Dagelijks.
15.00-15.4S uur
18 30-1900 uur
Bezoektijden kinderafdeling
Elke dag:
14.15-15.00 uur
18.30-19.00 uur
Alphen aan den Rijn
13 30-14.15
1330-14.15
deling 13 30-14 45 alleen
ten 19-20 uur. Kinderafdeling
n n
11-11.3
18 30-19.30 uur 3e klas
18.30-19.30 uur Kraamaf-
echtgeno-
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder van vlieg
verkeer van en naar Schiphol kunnen
dag en nacht worden gemeld bij het in
formatiecentrum Geluidshinder Schip-
Jol (020-175000)
((Chidcl tieuws
1 december 1980
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
- Te Vitry bij Parijs had voor
een paar dagen de volgende
treffende gebeurtenis plaats
Een geestelijke zuster waakte 's
nachts bij het bedje van een 5-
jarig meisje, waarvan de ge
neesheer den vorigen dag den
dood geconstateerd had en dat
in den vroegen ochtend begro
ten zou wordenDe kleine doode
lag daar met gesloten oogjes, als
een marmerbeeldje, met bloe
men bestrooid, in afwachting
van ,n hare laatste woning op
gesloten le worden, toen de zus
ter in de richting van het bedje
gezucht meende te hooren. Ver
schrikt ijlde zij naar het slaap-'
vertrek van den vader en op het
zelfde oogenblik hoorde men een
zwak stemmetje: "Papa! Papa-
ik heb zulke koude voetjes In
één sprong was de vader aan de
sponde van zijn dood gewaand
kind. vatte het in zijne armen en
droeg het naar zijn bed om het
de levenswarmte terug te geven.
Zijn kind was behouden! Men
siddert bij de gedachte dat een
paar uur later, op het kerkhof,
eenige voeten onder de aarde,
dit ontwaken ook had plaats
kunnen grijpen.
- In Charkow is een geheime
drukkerij ontdekt. Veel gereed
schap en een groot aantal dol
ken. revolvers, valsche passen
en zegels zijn gevonden en in be
slag genomen. Twee personen,
tot de revolutionaire partij be-
hoorende, zijn in verzekerde
bewaring gesteld.
Vijftig jaar geleden:
- Te Ridbach in bet Duitsche
diselrict Rossel hebben twee
mannen een landeigenaar, die
bezig was zijn varkens teivede-
ren, in den stal opgesloten,
waarna zij de woning binnen
drongen. Zij doorzochten het
huis en verwijderden 2ich met
medeneming van verscheidene
voorwerpenBuiten kwamen zij
een vrouw tegen, die bij hun na
dering om hulp riep, waarop de
onverlaten enkele revolverscho
ten op haar losten. De vrouw is
aan de verwondingen overle
den. De politie is er spoedig ui
geslaagd de twee bandieten te
arresteeren.