"Op Stapel" brengt drama van alledag DE ZILVEREN GIRAF f «as» Malando (72) overleden Henriette van Eyk schreef 25 boeken MAANDAG 24 NOVEMBER 1980 'GéMoa e ódt stel j De belevenissen van Jommeke ukjcs smjdeo rijkelijk j Aanbraden in 2 eetle pels boter en 2 de*^tukje <ab i het mengsel i vork Ojn. Met klontje boter Agenda Leidse bioscopen REX (125414): "Massagehuis Manhat tan". da 14.30. 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30. 19.00 en 21.15 uur. 16 jr. Nachtvoorstelling: "Sexworld". za. 00.15 uur, 16 jr. Bioscopen Alphen EURO 1 (20800): "Twee da. 13.45.18.45 en 21.15 uur. zo. ook 16.15 uur, 12 jr. za. ook 00.15 uur, 16 jr. EURO 2 (20800): "The Shining", da. 13.30, 18.30 en 21.00 uur, zo. ook 16.00 uur. 16 jr. Nachtvoorstelling: "Convoy", za. 00.15 uur. 16 jr. EURO 3 (20800): "In de greep van de boogschutter", da. 14.00, 19.15 en 21.45 uur, zo. ook 16.30 uur, 18 jr. Kindennatinee: "Benji", za., zo. en woe. 13.30 uur. Nachtvoorstelling: "A fistfull of dol lars". za. 00.15 uur. 16 jr. EURO 4 (20800): "When a stranger calls", da. 14.00.19.00 en 21.30 uur, zo. ook 16.30 uur, 16 jr. Nacht voorstelling: "Dat is het einde", za. 00.15 ur. 18 jr. Bioscoop Voorschoten GREENWAY (01717-4354): "Meteor", vr. 19.00, za. 16.00 en 19.00, zo. 16.00 en 18.15, woe. 16.00 uur, 12 jr. "Ten", vr. en za. 21.15, zo. 20.45, dt. en woe 2030 uur, 16 jr. Kindermatinee: "De lady en de vage bond", za. en zo. 14.00, woe. 14.15 uur. WINA BORN f Nu kunnen <ne ons andeyk ont-J 'k V s?°nrer,[r^y De dood maken over de dood is iets wat veel gedaan wordt, en ik vind dat ook begrijpelijk. Lang niet iedereen heeft rood haar. een bochel,een onaangenaam karakter of een schoonmoe der, maar wel kan met zeker heid gezegd worden dat ie dereen dood gaat. Lou de Pa lingboer kan dat getuigen. Het is dus onvermijdelijk dat over een zo universeel onder werp als doodgaan grappen worden gemaakt, maar het wordt al wat pijnlijker als ei- grappen worden gemaakt over de doden zelf. Vooral als die met name genoemd wor den. Ikzelf heb er wel eens op gewezen dat in 1564 Calvijn stierf en Shakesjieare geboren werd,en ik heb dat toen „geen slechte ruil" genoemd. Maar Calvijn is al zo lang dood, dat je je zo'n grapje wel veroorlo ven kunt, vind ik. Van Drs. P. is zojuist het boek Histori sche Flitsen" verschenen, waarin hij nieuwe visies ont vouwt op onder meer het ver scheiden van Jan van Schaf - felaaren Van Speyk, toevallig ook twee historische figuren waarover ik vroeger al eens mijn licht heb doen schijnen. Ik citeer mijzelf even: Jn 1482 sprong Jan van Schaf- felaar van de toren van Bar- neveld. de dood tegemoet. In 1831 vloog Jan Carel Josephus van Speyk met zijn kanon neerboot de lucht in. Een merkwaardige gedachte, dat Van Schaffélaar en Van Speyk elkaar, even met uit schakeling van afstand en tijd, op een hoogte van onge veer tién meter zijn tegenge komen". De lucht in Drs. P. laat zien hoe Van Schaf félaar bij de jaarlijkse hard loopwedstrijd over de toren schans rechtuit liep inplaats van de bocht te nemen omdat de radioverslaggever weiger de de loopjongen van de bril lenmaker die Van Schaffe- LEIDEN - Er zijn de laatste jaren veel groepen en een lingen in Nederland die de grenzen van theater aftas ten. Toneel wordt hierbij vaak gecombineerd met andere uitingsmogelijk heden als dans, beweging, muziek, film of video. Sommigen: zoals het bewegings theater Bewht, Bart Struyf en Onafhankelijk Toneel hebben daarmee al een zekere naam ge maakt. Een verkenning van de grensgebieden van theater kan tot hele boeiende resultaten lei den, maar kan ook snel in een voorstelling uitmonden, die niet om aan te zien is. Beide moge lijkheden werden zaterdagavond in het LAK-theater getoond. De solovoorstelling "Op Stapel" is heel erg klein. Een meisje gaat in een ruimte aan de slag met een aantal voorwerpen: een krop an dijvie, een glas water, een bolletje touw, een pak melk, een rol plak band, een stoel en een tafel. "Op Stapel" gaat over het omgaan met deze dingen. Door het spel van Naomi komen de voorwerpen tot leven, werken mee of tegen. Een stapel boeken dreigt steeds om te vallen, het pak melk wordt omge stoten. Door de manier waarop Naomi Du- veen met die voorwerpen om gaat, weet ze een spanning op te bouwen. Die spanning wordt nog vergroot door het effect van het kijken naar een meisje, dat zich onbespied waant in haar eigen wereldje De situatie dreigt haar steeds te machtig te worden, maar uiteindelijk weet ze met be hulp van touw en plakband alle dingen hun plaats te geven. Na omi Duveen weet in "Op Stapel" met subtiel spel het drama van alledag tot leven te brengen. Die subtiliteit is in de voorstelling "Zij" van Barbara Duyljes ver te zoeken. In "Zij" speelt een scherm, waarop beelden en de schaduw van Barbara worden geprojecteerd, een grote rol. Ze doet een poging video en theater samen te brengen, maar alleen al de traagheid van het spel en de beperkingen van de techniek staan het slagen in de weg. Een snorrende projector en soms zwevende muziek maken "Zij" er ook niet aantrekkelijker op. De voorstelling begint met sta tionsgeluiden. Dan worden op het witte doek beelden van een trein geprojecteerd. Barbara be vindt zich dan weer voor, dan weer achter het scherm, maar meestal zo dat haar schaduw op het doek valt. Onderwijl spreekt ze een meestal niet te verstane Engelse tekst. Bedoeling is waarschijnlijk dat in teractie ontstaat tussen de scha duw en de videofilm. Door de ge brekkige manier waarop dit ge beurt. krijg je eerder de indruk dat het vroegere beestjes maken met de schaduw van je hand hier tot kunst wordt verheven. Ook de steeds terugkerende beelden en laar zijn gerepareerde bril kwam brengen er door te la ten. en ook bij Van Speijk schijnt hel anders te zijn toe gegaan dan we altijd dach ten. Sprekend over de frisse lucht aan boord, vraagt de milieubewuste Van Speyk de verslaggever zijn peukje niet in zee te gooien maar in dat vaatje ginds, waarna hij af geeft op de lucht in België: „Zeer akelig hoor, de lucht hier in België. Nee, dan liever de lucht in...". Maar voor hij zijn zin heeft kunnen voltooi en springt de kanonneerboot uit elkaar... Jobstijding De cabaretier Ivo de Wijs ver zamelt sinds jaar en dag cu rieuze, opvallende, soms iet wat lachwekkende overlij densadvertenties. Dat doe ik trouwens ook. Maar hij wil ze binnenkort gaan uitgeven, onder de titel „De Jobstij ding". Een voorproefje ervan hebben we in het Amsterdam se Studentenblad Propria Cures van 1 november kunnen zien. De echte advertenties, gefotokopieerd. „Tot onze ont steltenis overleed plotseling onze buurman, mevrouw (en dan volgde naam en meisjes naam)'. Leuk. drukfout. „Met vreugde en verdriet delen wij u mee dat (voornaam en ach ternaam) de eeuwige jacht velden is ingegaan". Onder tekend door vrouw en vier kinderen. Curieus. ,Jieus be- geluiden van rijdende treinen maken eerder de indruk van ont erechte reclame voor de NS, die toch al moeite heeft het reizi gersaanbod te verwerken. "Zij" is een goedbedoelde poging, maar BUSSUM (GPD) - In het Majolla- ziekenhuis te Bussum ovérleed in de nacht van vrijdag op zater dag op 72-jarige leeftijd de or kestleider,- componist,- arran geur,- accordeonist Malando, ar tiestennaam van Arie Maasland die wel de „keizer van de tango" werd genoemd. In de loop der ja ren schreef hij zo'n 150 rumba's, pasodoble's, walsen en tango's waarvan Ole Guapa het meest bekend en dus ook het grootste succes werd. Met zijn orkest trad hij in tal van landen open over de gehele wereld werden vele mil joenen grammofoonplaten ver kocht. Maasland, Rotterdammer van ge boorte, zou aanvankelijk bouw kundig tekenaar worden, maar koos op zijn 23e jaar voor de mu ziek. „In plaats van aan de teken tafel te tekenen schreef ik er no ten", vertelde hij later. Van 1933 tot 1939 maakte hij deel uit van het sextet Jumping Jacks en in dat laatste jaar stichtte hij zijn ei gen orkest, dat in het begin maar vijf musici telde. Zijn eerste eigen opus dateert al van 1935 (..An nie", genoemd naar zijn toekom stige vrouw) en twee jaar latei- schreef Malando Ole Guapa. In tussen maakte hij een grondige studie van de kunst van het ar rangeren en ontwikkelde hij zich gaandeweg tot expert op het ge bied van de Latijnsamerikaanse ritmen. teren gezelliger kan het niet!! Met verlagenheid namen wij kennis van het overlijden van onze werknemer etcetera". Raadselachtig Grappen De vraag die me bezighoudt is: kun je dit maken of niet? „De oude beproefde formulerin gen werden als overleefd ge voeld en de nabestaanden smeten hun ongezouten emo tie op moderne, swingende onorthodoxe wijze de krant in", schrijft Ivo de Wijs, en hij spreekt van „de podia van het nieuwe rouwtheater"Ik vind het letterlijk plaatsen van zulke curieuze rouwannonces wel erg op de rand van wat net nog wél kan, en wat net niet meer kan. En ik weet wel heel zeker, dat Theodor Hol man, die heel leuke stukken kan schrijven, in Propia Cu res van de afgelopen week niet dat ene leuke,of die twee leuke stukken (het tweede was niet ondertekend) had moeten schrijven,of beter gezegd: had moeten publiceren. Iedereen mag natuurlijk alles schrij ven wat hij wil. hij mag van mij zelfs publiceren wat hij wil, want alles mag wat mij betreft, maar hij (en Propria Cures) hadden het niet moeten publiceren. Grappen over de dood van Pien Wiegel, grap pen over de onaangedane Hans Wiegel (ik verdom het om ook maar iets ter illustra tie te citeren), zijn niet alleen smakeloos (so what?), maar ook sadistisch en onmenselijk. „Te ver gaan" is al jarenlang het devies van Propria Cures, en daar zit ook iets aardigs en nuttigs in vind ik, maar als mijn vrouw (niet als ik ge staald door twee jaar militai re dienstplicht) zulke stukken alleen maar „diagonaal" durft te lezen, even haastig en vluchtig erover heen lezend uit vrees anders onpasselijk te worden, dan is er echt een grens overschreden. Maar zijn er dan grenzen? Jazeker. De laatste. de trage ontwikkeling en slechte kwaliteit van de techniek maken dat het geheel verre van boeiend ARIEJAN KORTEWEG Het orkest Malando maakte na de oorlog tournees over de gehele wereld. Vooral in Japan, waar het meermalen optrad, was het bui tengewoon populair. Malando kon er op uitverkochte zalen re kenen. Tijdens die concerten werden vrijwel uitsluitend tan go's gespeeld; Japanners zijn daar dol op. AMSTERDAM - De vrijdag op 83- jarige leeftijd overleden schrijf ster Henriette van Eyk heeft zo'n 25 boeken op haar naam staan. Twee maal ontving zij voor één van haar werken een prijs. In 1937 werd ze onderscheiden met de Van der Hoogtprijs en in 1955 met de prijs vet kunstenaarsverzet. In Amsterdam, haar geboorte plaats. studeerde Henriette van Eyk enkele jaren biologie. Na het kandidaatsexamen wijdde ze zich volledig aan het schrijven. In 1932 verscheen haar eerste book "De kleine parade". Andere boe- ken waren "Gabriel", "het huis aan de gracht" en, samen met Simon Vestdijk, "avontuur met Titia", een roman in briefvorm. LUXOR (121239): "The Shining", da. 14.30, 19.00 en 21.00 uur. zo. 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Force ten from Na- varone", vr. en za. 24.00 uur. 16 jr. CAMERA (124919): "De nachten van Cabiria", da. 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Kindermatinee: "De fluit en de zes smurfen", za. en woe. 14.30, zo. 13.30 uur. Nachtvoorstelling: "Bonnie and Clyde", vr. en za. 23.30 uur, 16 jr. LIDO 1 (124130): "Seawolves", da. 19.00 en 21.15 uur, woe. en za. ook 14.30 uur, zo. ook 16.45 uur, al. LIDO 2 (124130): "The Blues brothers", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, al. LIDO 3 (124130): "La femme enfant", da. 19.00 en 21.15 uur, do., vr., ma. en di. ook 14.30 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Superster Goofy", za. en woe. 14.30 uur, zo. ook 16.45 uur. STUDIO (133210): "Funny America", da. 19.00 en 21.15 uur. do., vr.. ma. en di. ook 14.30 uur 12 jr. Kindermatinee: "Jungleboek", za. en woe. 14.30 uur, zo. ook 16.45 uur. TRIANON (123875): "Platvoet aan de Nijl", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 12 jr. Kunst Galerie de Poort, Herensteeg 11, t/m 30 nov., impressionistisch figuratief werk van Leidse kunstenaars. LAK Galerie, Levendaal 150, Leiden. Expositie van aquarellen van Arnold Niessen. Ma. t/m vrij. 10-18 uur. Gehele maand november. Academiegebouw, Rapenburg 73, 1 t/m 30 nov. expositie van Hans de Regt met tekeningen. LAK-Foyer, Levendaal 150,1 t/m 30 nov. expostie van Arnold Niessen met schil derijen. Museum van Oudheden - Tentoonstel ling "Oudheden op reis", vanaf 12 sep tember om 12 uur. LEIDEN - Galerie Rita Meijer, Lange- brug 32a, Leiden. Japanse penseelteke ningen, van 2 nov. tot 22 nov. en van 29 nov. tot 20 dec. Juseum voor Geologie en Mineralogie - Hooglandsekerkgiaclit, tentoonstelling van natuursteen tot bouwsteen". Museum voor Volkenkunde. Steen- straat 1, tot 4 januari 1081 tentoonstel ling: Bazaar, Marktsteden in Noord-Af- ^lianistan met diaklankbeeld en diverse films. Geopend ma t/m za van 10-17 uur en op zon- en feestdagen van 13-17 uur. WASSENAAR Auberge de Kieviet. Stoeplaan 27, eerste Europese expositie van de Braziliaanse kunstschilder Hi- romiti Kamada. WARMOND - Galerie De Pomp in de Dorpsstraat. Leny v.d. Veld (collages van droogbloemen) Loekie Schonthaler (aquarellen Oostindische inkt- en pot loodtekeningen) en Frans Leo (olieverf schilderijen op linnen). Openingstijden t/m 30 november ina 2-5, di 7-9, wo 10-12 en 2-5, do 2 tot 5. vr 7-9, za 2-5 en zo 2-5. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhui behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.) Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuls: Middagbezoekuur. 13.45-14.30 uur. Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling. vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage lijks van 14.00-19.00 uur. (Niet meer dan 2 bezoekers per patiént). Sportmedisch Advies Centrum; blessu- respreekuur: Elisabethziekenhuis, Lei derdorp, 's maandags van 19.30-20.30 Sint Elisabeth-ziekenhuis: Volwassenen, dagelijks van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur Klasse afd, van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 en 11.15-12 uur. Kraamafdeling: dag van 11.15-12.00uur (alleen voor echtgenoot) en van 18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwar tier van avondbezoek. Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30 C.C.U. (hartbewaking), dag. van 14.15-14.45 en 19.00-19.30 uur. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur [Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou ders) Maandag tlm vrijdag 1830-18 4 uur Zaterdag en zondag: 14.45-15 00 uur. KONIJN MET ABRI KOZEN Sin ld .il lu t lii.'s Ins an het in dobl>elsteentjes Marineer deze minstens een nacht in een meng sel van 2 dl witte wijn. blaadje laurier, 1 thee lepel tijm. enkele takjes peterselie en 2 ongepel de teentjes knoflook. \\iflig «r.im gedroogde Bezoek aan ernstige pat tenten: wanne*..- voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks 15 00-15 45 uur 18 30-19.00 uur Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.15-15 00 uur 18.30-19 00 uur Alphen aan den Rijn Rijn oord: le en 2e klas 11-1130; 13 30 14 15 en 18.30-19 30 uur 3e klas 13.30-14 15 en 18 30-19.30 uur Kraamaf- deling 13.30-14 45 alleen voor echtgeno ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou ders 18.-18.30 uur Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bg het in formatiecentrum Geluidshinder Schip- tol (020-175000). (&udcl Lieaius 24 november 1980 Honderd jaar geleden stond in de krant: - Te Poitiers had Zondag avond bij de opvoering van het drama "De Roovers van de Sa vannen" een droevig onheil plaats, en wel in het laatste be drijf, waarin de hoofdpersoon de gerechtigheid in handen valt en door een peloton soldaten ge fusilleerd wordt. Men had voor die gelegenheid eenige geweren van jachtliefhebbers uit het plaatsje geleend en verzuimd die behoorlijk na te zien, al thans, de arme rooverhoofdman ontving een werkelijke straf voor zijne denkbeeldige snood heden en kreeg een volle lading hagel in zijn borst en gezicht.Op het eerste oogenblik vermoedde het publiek volstrekt niet wat er gebeurd was, daar de acteur bleef staan, terwijl alleen zijn gelaat zich eenigszins ver wrong. Daarop slaakte hij tweemaal een smartelijken kreet, zonk langzaam op de knieën neder en Iiet het hoofd op de planken zinken. Nog onge veer een kwartier duurde de duodstrijddie echter niet sma r- telijk schijnt geweest le zijn. Onbeschrijfelijk was de wan hoop van den speler, die door zün ongelukkige achat de on schuldige ixirzaak was van het onheil. Alleen door zijn vrouw en kind voor hem te brengen, kon men hem er van afhouden de hand aan zich zeiven te slaan. Van het nastukje, eene operette, kwam niets, daar het publiek zich, diep geschokt, zoo stil mogelijk verwijderde. Vijftig jaar geleden: - Uit Spokane Washington wordt gemeld, dat de geheele staj' van hel persbureau Asso ciated Press ternauwernood aan den dood ontsnapt is, toen een mysterieuze helsche machi ne met vier staven dynamiet - voldoende om de geheele stad ut de lucht te doen vliegen - hel redactie-bureau werd binnen gebracht. De helsche machine, die zich in een scheepskoffer be vond, was voorzien van een elee- trische batterij en een tijdklok. De naam van den afzender bleek bij onderzoek gefingeerd te zijn. Een terstond ontbxien slotenmaker kon de machine buiten werking stellen, kort voordat ze zou zijn ontploft. t Een scène uit "Zij" met Naomi Duveen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 23