Van een postjongen tot ster-regisseur "Funny America" is niet funny, wel platvloers ii'" jsr.,nir IN HET KIJKHUIS DAG 21 NOVEMBER 1980 John Landis: "Succes van Blues rothers voor een groot deel te dan- Dan Aykroyd en John Be- Amsterdam - John I Landis: een lacherige, uitbundige twintiger die in filmkringen wordt beschouwd als een nieuw wonder kind. Opvolger als zo danig van regisseur Steven Spielberg. Drie jaar geleden regisseerde hij The Kentucky Fried Movie, eer; film die bijvoorbeeld nu al meer dan een jaar niet uit Amsterdam i is weggeweest. Daarna vervaar digde hij voor zes miljoen dollar The National Lampoon's Animal House, die al 200 miljoen dollar heeft opgebracht. En vervolgens kreeg hij een kleine dertig mil joen dollar ter beschikking om er The Blues Brothers van te ma ken, waar al 70 miljoen mee te rugverdiend was, nog voor de film in Europa in roulatie kwam. Vorige week vond de Nederland- se première plaats in 15 biosco- pen. (Toch heeft John Landis zijn succes niet cadeau gekregen. Op 17-jari- ge leeftijd infiltreerde hij de filmindustrie via de postkamer van 20th Century Fox. Zijn eerste produktiebaan bestond eruit dat hij op de set van Catch 22 dagen aan een stuk meteen walky-talky in de buik van een bommenwer per zat opgesloten. Hij bereikte het buitenland als 'gofer' (soort loopjongen) in Joegoslavië bij de opnamen van Kelly's Heroes, j Daarna verhleef hij twee jaar in de buurt van de Spaanse stad Almeria, waar hij ten behoeve van 25 avonturenfilms (voorna melijk westerns) van paarden af viel. Met de zodoende afgekeken kennis en 60.000 opgespaarde dollars maakte hij zijn regiedebuut: de monsterkomedie Schlock, die toen weinig succes had (in Ame rika is het nu een cultfilm gewor den) maar voor leden van het Kentucky Fried Theatre was het toch de aanleiding om Landis te benaderen voor het registreren op film van de satirische show, waarmee men reeds veel bijval had geoogst op de Amerikaanse universiteiten. Eigenlijk is de succes-story pas toen begon nen. - In hoeverre had National Lam poon Animal House iets te maken met het reeds bestaande satiri sche tijdschrift National Lam poon? „Heel weinig eigenlijk. Het was niet een Nationaal Lampoon-produk- tie of zo, maar gewooq. een Uni- versal-produktie. Ik werkte nog aan The Kentucky Fried Movie, toen Sean Daniel me het script De carrière van John 'Blues Brothers' Landis liet lezen waar drie mensen van The Lampoon al twee jaar aan hadden zitten sleutelen. Sean vroeg me of ik die film wilde doen en ik zei dat ik het best wilde, op voorwaarde dat het script hele maal herschreven zou worden. Want het script was weliswaar vreseljk leuk, maar de humor was soms nogal vals en wreed. De aanvankelijke schrijvers hadden het over hun eigen studententijd in de beginjaren '60" Aardig „Erg intelligente en aardige jon gens. Ik heb zes maanden plezie rig met ze samengewerkt tijdens het herschrijven. Maar ze hadden volstrekt geen idee van hoe films gemaakt worden en het kostte me veel tijd en energie om ze van mijn gelijk in een aantal kwesties, te overtuigen. Ik heb toen een keer gezegd dat we er nog lang of kort over konden praten, maar dat ze zelf maar aan de opnamen moesten deelnemen, dan kwa men ze er vanzelf achter waarom sommige dingen niet konden. Twee van hen hebben dat ook gedaan. Met name Doug Kenney - hij is onlangs overleden - bleek een openbaring als acteur. Het grappige is dat de twee schrijvers die zelf mee hadden gedaan, ach teraf ook tevreden waren met het eindresultaat. Maar die derde is nog steeds kwaad op me" - Het gigantische succes van Natio nal Lampoon's Animal House maakt het mogelijk om dertig miljoen los te krijgen voor The Blues Brothers? „Niet alleen vanwege National Lampoon's Animal House. Ook het feit dat Dan Aykroyd en John Beiushi erin mee zouden spelen. Die twee zijn in Amerika gewel dige sterren geworden via hun tv- show Saturday Night Live. Hun eerste elpee is een ongelooflijk groot succes. Een keer hebben ze in een van hun tv-shows de twee mannetjes neergezet die als The Blues Brothers een eigen leven zijn gaan leiden. Ze hebben een theaterprogramma daarmee ge maakt en gingen op tournee". „Aykroyd en Beiushi (ze traden alle twee op in „1941"; Aykroyd als tankcommandant en Beiushi als de sigaren kauwende, dikke vlie genier) zijn bezeten van de zwarte popmuziek en wilden vreselijk graag een film maken, waarin ze hun eigen idolen konden laten optreden en bekend maken bij de jonge generatie die geen idee heeft wat rhythm and blues voor muziek is. Danny zei eens tegen mij: weet jij wel dat er miljoenen mensen zijn die denken dat rhvthm and blues de muziek is die The Bee Gees maken? Is dat niet verschrikkelijk?" „Die mensen dus wilde hij graag kennis laten maken met Ray Charles, John Lee Hooker, Are tha Franklin, James Brown, Cab Calloway. En dat moest een film zijn die verder van de 'slap stick' aan elkaar hing. Met dat uit gangspunt is The Blues Brothers gemaakt. En om idioot veel ple zier te maken en idioot veel auto's total loss te rijden" - Hoeveel van het budget is gaan zitten in vernietigde auto's? „Dat valt best mee. Veel van de au to's dieje aan diggelen ziet rijden, werden telkens weer opgelapt en gebruikt voor andere scenes. We hebben er niet meer dan een stuk of vijfentwintig total loss gere den". John Landis: "Veel van de auto's dieje aan diggelen ziet rijden, wor den telkens weer opgelapt". - Er wordt een compleet winkelcen trum gedurende een achtervol ging in puin gelegd. Is het verhaal waar dat voor die scenes dat hele centrum met alles erop en eraan opgekocht werd? „Dat is niet waar. Het ging zo: in het script stond dat er zes winkels kapot moesten, daar zou dwars doorheen worden gesjeesd. Maar John Lloyd, de art-director, vond ergens een winkelcentrum dat over de kop was gegaan. Een ste vig betonnen complex, met erg veel ruiten. Het stond al tien jaar leeg. Dat hebben we voor zes maanden gehuurd, beetje opge knapt en volgestopt met voor namelijk waardeloze artikelen die toch nog goed oogden. En daar zijn we dus gaan rondrijden. Maar we kochten dus niet een be staand winkelcentrum plus in ventaris en voorraad op om daar eventje een vrolijke keuken van te gaan maken. Dan was de film toch wel een 25 miljoen duurder uitgekomen, vrees ik". 'Illusie' „Je moet wel blijven beseffen dat film 'illusie' is. De krankzinnige achtervolging in de finale, dwars door Chicago zogenaamd, die ziet er vreselijk wild uit, maar hij is heel zorgvuldig gecomponeerd uit heel kleine stukjes en beetjes film die werden gedraaid op voornamelijk vroege zondagoch tenden. De meest curieuze scene uit de film was natuurlijk de troepenmacht van politie en mili tairen die Daley Plaza bestormt. Dat is normaal een van de druk ste plekjes op de hele wereld. Daar passeren naar schatting da gelijks een miljoen mensen „Heel lang hebben we erover zitten piekeren hoe we daar zo'n mas sale scène zouden kunnen opne men. Tot het volgende bedacht werd: in Amerika hebben we een feest dat Labour Day Weekend heet. Dan wordt er drie dagen achtereen niet gewerkt. Op die zaterdag-, zondag- en maandag morgen heel vroeg, zouden we die scène in een soort vliegende vaart kunnen filmen. Dat is ge beurd! En toen de mensen er dinsdagmorgen terug kwamen, wisten ze niet dat wij er geweest waren". „Toen de film zijn première kreeg in Chicago, hadden we daar alle notabelen van de stad in de zaal. En toen ze de scène op Daley Pla za zagen, raakten ze van de kook. Er waren gemeenteraadsleden die riepen: dat mag niet. dat kan niet, we staan niet toe dat zoiets gebeurt! Ze konden gewoon niet geloven, dat wij zoiets op Daley Plaza hadden kunnen filmen zonder dat er chaos was uitge broken in de halve stad." PIETER VAN LIEROP LEIDEN - Klaus Kinski, die op het ogenblik in "La femme enfant" te zien is, speelt ook de hoofdrol in "Aguirre der Klaus Kinski Zorn Gottes". Deze film van Werner Herzog speelt ten tij de van de verovering van Mexico door de Spanjaarden. De film is maandagavond te zien in het Kijkhuis. Van Volker Schlöndorff (Die Blechttrommel) is "Der junge Törless". Herzog toont in deze film aan hoe slaafse onder worpenheid op een jongen sinternaat tot ongekende wreedheid kan leiden. Don derdag 27 november in het Kijkhuis. "Les Indiens sont ecncore loin" is van de Zwitserse regiseuse Patricia Morz. Twee school meisjes (Isabelle Huppert en Christine Pascal) proberen aan de verveling van het kleinburgerdom te ontsnap- pen.Te zien vrijdag 28 en za terdag 29 december, even eens in het Kijkhuis. Van elke film wordt een voor stelling gegeven om 20.00 uur en om 22.15 uur; het Kijkhuis is in de Vrouwenkei kkoor- straat. Harde grappen mismaken film Toen er bij de premiere van "Funny America" in ons land een aantal mensen protesteerde tegen de discriminerende scenes in de film dacht ik. eerlijk gezegd: "Weer zo'n stelletje fatsoensrak kers, dat een mug tot een olifant opblaast". Welgemoed toog ik dan ook gis termiddag naar het Studio-thea ter om deze, volgens de reclame uiterst grappige film te gaan zien. "Kentucky fried movie" zou hierbij vergeleken in het niets wegzinken, want "Funny Ameri ca zou het toppunt van humor Niets is minder waar.De humor die in deze film wordt gehanteerd, gaat werkelijk al te ver. Harde grappen o.k., maar wathier wordt gepresteerd gaat alle perken te buiten. De makers zijn er kennelijk vanuit gegaan dat zij met deze 'grap penmakerij' wantoestanden aan de kaak stellen. Maar op deze manier werkt het allemaal ave rechts. Alles en iedereen wordt door het slijk gehaald, joden, ne gers, kapitalisten, communisten, homoseksuelen, Puertoricanen, geen mens wordt gespaard. Daarbij komt nog dat haast elke grap voorspelbaar is, zodat je na een kwartier al gapend van ver veling onderuit zakt, wachtend tot het nou eindelijk eens leuk wordt. Door de opzet van de film hangt bovendien alles als los zand aan elkaar: een alternatief televisie programma. afgewisseld met 'reclameboodschappen' wordt zomaar op het net gegooid. De Amerikaanse regering ziet het grommend aan en probeert er een eind aan te maken. Zo komt het datje een scène uit het alternatie ve programma ziet, vervolgens een man in een massagehuis. die llb' 'ih, li "Funny America": regie: Bradley R. Swirnoff; Stu dio, Leiden, 12 jaar. IIIIIIIIHIIIIIIIIIIIillllllllllUlll tot de regering behoort en dus wordt opgetrommeld door de president om er een eind aan te maken, daarna een 'commercial' en vervolgens de presidentiele staf, waarbij de man zich voegt. Verwarrend, vervelend en onin teressant. De film heeft een klein voordeel: hij isgelukkigtamelijk kort. Een uur en een kwartier lang bedolven worden onder smakeloze, platvloerse en weinig briljante moppen is meer dan genoeg. En daar hoef je echt geen fatsoens rakker voor te zijn ANNEMIEK RUYGROK Een filmweek om de vingers bij af te likken. Zeker voor dege ne die in het bezit van een ka bel is. Die kan morgenavond al via Duitsland 1 griezelen bij Don't look now van Nicholas Roeg. Het echtpaar Baxter heeft zijn daarin dochtertje verloren en probeert zijn ver driet in het idyllische Venetie te vergeten. John houdt zich daar bezig met de restauratie van een kerk, terwijl Laura kennismaakt met twee ex centrieke Schotse zusters. Het begin van een serie raad selachtige gebeurtenissen. Een dag later op dezelfde zen der A woman under the influence van John Cassave tes met zijn echtgenote Gena Rowlands in de hoofdrol. Hetzelfde duo dat nu in de bioscopen aanwezig is met Gloria. In A woman.... is Gena Rowlands een vrouw die haar leven zo afstelt op haar gezin dat haar eigen persoonlijk heid in het gedrang komt. Haar echtgenoot (Peter Falk) weet niet goed hoe hij op de geestelijke nood van Mabel moet reageren. In 1938 schreef de Amerikaan Nathaniel West een verhaal over Hollywood. Geen ver haal over de mooie kant van Hollywood maar over de dui zenden die tevergeefs rond het filmcentrum rondcirkel den om een graantje van het succes mee te pikken. Day of the locust werd 36 jaar later verfilmd door de Engelse re- gisseur John Schlesinger, die Karen Black koos voor de rol van een figurante die plotse ling een ster wordt en Bur gess Meredith voor de ko miek die in het vergeetboekje én aan de drank raakt. Belgie 2, dinsdag. Woensdag komt Nederland heel best uit de hoek met Ser- '||l; lllllllllil i li llllllllllll pico. Een film over een idea listische politieman die stukloopt op de corruptie in het New Yorkse politieappa raat. Als hij in het openbaar over de misstanden getuigt, vallen alle collega's over hem heen en is z'n leven een onze kere zaak. Regisseur Sidney Lumet vond ui Al Pacino de perfecte vertolker voor de rol van Frank Serpico. Les Intrus(de indringers) wordt wel een Franse versie van Strawdogs genoemd. Charles Aznavour speelt een chirurg die door gangsters wordt ge terroriseerd. Als zijn echtge note wordt verkracht en zijn dochtertje op een vreselijke manier wordt getreiterd, kiest hij voor geweld en doodt de daders. Hij vertelt zijn relaas in een lv-programma. waarna de vraag aan de orde komst of het in Sommige gevallen geoorloofd is het recht in ei gen hand te nemen. Les In- trus is vrijdag op Nederland 1 te zien. Het programma: ZATERDAG Nicholas Nic- kelby; 16.00 uur; Bel. 1 (regie: A. Cavalcanti. Engelse film uit 1947). Don't look now; 22.05 uur; Dtsl. 1 MAANDAG Koyal wedding; 22.00 uur; Dtsl. 3 (regie: Stanley Donen met Fred As- taire. Amerikaanse film uit 1951). DINSDAG Two-faced wo man; 19.30 uur; Dtsl 2 (regie George Cukor met Greta Garbo. Amerikaanse film uit 1941Day of the locust; 20.40 uur: Bel. 2 WOENSDAG Serpico; 20.32 uur; Ned. 2. Dark Passage; 20.55 uur. Bel. 2 (regie Del- mer Davis met Humphrey Bogart. Amerikaanse film uit 10471 The return of the whistier; 22.15 uur; Dtsl. 3 (regie: Ross Lederman. Ame rikaanse film uit 1948). DONDERDAG A doll's house; 20.15 uur; Dtsl 3 (regie: Jo seph Losev met Jane'Fonda. Engelse film uit 1973). VRIJDAG Les Intrus; 201)0 uur; Ned. 1 The heroes of Te- lemark; 20.15 uur; Bel. 1 (re gie: Anthony Mann met Kirk Douglas Amerikaanse film uit 1965). The Film-Flam man; 20.15 uur; Dtsl 1 (regi. Irvin Keshner met George C. Scott. Amerikaanse film uit 1966). C'hapeau Claque; 23 05 uur; Dtsl 2 (regie Ulrich Schamoni. Duitse film uit 1974). Blijvers "La femme infant" - Integere film over liefde tussen oudere man en jong meisje. Lido 3. loeiden "Platvoet aan de Nijl" Bud Spen cer gaat enigszins vooruit, Tria- non.Leiden. "The Seau olves" - Oorlogsfilm. Li et.I. Leiden. "The Shining" Stanley Kubrick's versie van griezelen, Luxor. Leiden en Euro 2. Alphen. "The Blues brothers" - Leuk ver haal met slecht acterende zangtalen ten. maar dat mag de pret niet druk ken. Lido 2. Leiden "When a stranger calls" Spannen de thriller over moordende tele- fuonmamak. Euro 4, Alphen. (Op)nieuw "De nachten van Cabiria" - Oude Fellini. Camera. Leiden. "De twee missionarissen" - Toen Bud Spencer nog een duo met Té renee Hill vormde. Euro 1. Alphen. "In de greep van de boogschutter" - Komische sex. Euro 3, Alphen. Nachtfilms "Bonnie and Clyde" - Camera. Lei den. "Force 10 from Navarone" - Luxor, L<iden. "Sexworld" - Rex. Leiden. "I>e twee missionarissen" - Euro 1. Alphen. "Convoy" - Euro 2. Alphen "A fistfull of dollars" Euro 3. Al phen "Dat ishet einde" - Euro4. Alphen. Rex "Massagchuis Manhattan" Den Haag "Het eiland der verschrikking" Apollo 1 (4G0340). 16 jr. "7 Moordspecialistcn" - Apollo 2,16 "The Blues brothers" - Asta (4635001. al. Gloria" - Bijou (4611771. 12 jr "Being there" - Calypso (463502). al. "Xanadu - Babylon 1 (471656). al. "De vier vuisten de lucht in" - Ba bylon 2. 12 jr. "Tom Horn" - Babylon 3. 12 jr. "Urban Cowboy" - Camera (467200), al 'The money movers" - Cineac 1 (630637». 16 jr. "Seawolves" - Cineac 2. al. "When a stranger calls" - Cineac 3. 16 jr. l>e hete hel van Rio Cannibale" - Corso (467200». 16 jr. "Onkruid vergaat niet" - Du Midi 1557' I. al. "Kelly's hen - Euro (667066), 12 Motel hell" - Metropole 1 (456756). 16 jr. "Gaiigula" - Metropole 2. 18 jr. "Kentucky fried movie". Metropole 3. 16 jr. "Vrouwenstad" - Metropole 4. 16 jr. "Promises in the dark" - Metropole 5. al "Bru baker"-Odeon 1 (462400), 16jr. "Gold finger" - Odeon 2, 12 jr. "The lucky star" - Odeon 3, 12 jr. "Papillon" - Odeon 4, 12 jr. "t'here inconnue" Odeon 5. al. 'Klaar in een wip" - Le Paris 1 (656402). 18 jr. "Kom doe het met mij" - Le Paris 18 jr. I'ornodisco" - Le Pans 3. 18 jr. 'The shining - P.' age (460977), 16 jr Mensen blijven beesten" - Royal 3 (6011921. 18 jr. "The big bon" - Royal 4. 16 jr. "Exit the dragon, enter the tiger" - Royal 5. 16 jr. "Being there" - Studio 2000(542288), al. Amsterdam "Dans 16 II "Vrouwenstad" - Alhambra 1 (233192). 16 jr. "Salto nel vuoto"- Alhambra 2,16jr. 'The Blues brothers" - Bellevue Ci nerama (234876). al "Het eiland der verschrikking" - Calypso 1 (266227), 16 jr. "Nachlen met Solange" - Calypso 2, 16 |i "Zuster Emanuelle" - Calypso 3, 16 "Teenager porno" - Centraal (2489331. 18 jr 'The money movers"-Cineac Dam- lak (245648'. In jr "When a stranger calls" - Cineac Damrak 2, 16 ji Moord op de Ngl" - Cinea (243639). al "Midnight cowboy" - Cinccente (236615). 16 jr. "La femme enfant" - Cinecenter. 16 n 'The late show" - Cinecenter, 16 jr. "Het eiland der verschrikking" - Ci nema 1 (151243), 16 jr The blues brothers" - Cinema 2. al. "Brubacker" - City 1 (234579), al. The black hole" - CityVaf Funny America" City 4. 12 jr. "Hardly working" - City 5. al "The lucky star" - City 6. 16 jr Can't stop the music" City 7. al. "Easy rider" - Cine 'D'(226551). 12jr. Bananas" Des met (226551). 12 jr "Apocalypse now" - Du Midi (723653). 16 ji ilce vita" - Krttcrion (231708), 16 jr Leidsepleintheater •es" Noggcrath I lot lunch" - Parisien (248933). 18jr. "Don't go in the houw" Rem hi.indtpleinlhealer I (223542). 16 jr Gold finger - Kembrandtplein theater 2. 12 jr. Xanadu H allo, al. All that ja//" Re o|i (723488). al I rban Cowboy" - Roxy (232809). al. "Die Ulechliommel' Studio K (231708). 16 jr. "Salto nel vuoto" The Mo' (245 "La strad.i - The Movies. 16 jr The shining" Tuschinski I (262Ü33), 16 j. F.»xe>" Tum h.nski 2. 16 jr. Caligula Tiist limski 3 18 jr. lu reinconnue TuschinNki4 al Promises in the dark" Tuschinski La te De Uitkijk. 16 jr. Danny Aykroyd aan de zwier als Elwood Blues in een kerk

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 19