Echtscheiding in Spanje: snel en goedkoop voordat de paus komt ZATERDAG 1 NOVEMBER 1980 PAGINA 21 MADRID - „De kerk kan niet toestaan dat echtschei ding een recht van de mens wordt... De ontbinding van het huwelijk ondermijnt de sterkste basis van de maatschappij en van het gezin... Echtscheiding zet aan tot echtscheiding... Echtscheiding is het grootste kwaad van de samenleving" Voor de meeste Spaanse katholieken is de vreugde van de zondags- preek eraf. Ze zijn het beu om sinds een maand elke zondag- vanaf de preekstoel te moeten horen dat echtscheiding slecht heid en verderf zaait. Van de Spanjaarden is 75 procent voor een moderne wettelijke regeling om een mislukt huwelijk te ontbin den. Maar 90 pet van de Spaanse bisschoppen is fel gekant tegen de naderende echtscheidingswet, die begin volgend jaar door het parlement moet worden goedgekeurd. „Wat God verbonden heeft zal de mens niet breken!", brommen de geestelijken van de kansel. „Uit vrije wil beslissen om te trouwen, vraagt om vrijelijk te scheiden zonder te rouwen", denken de moderne Spanjaarden, die allang zijn afgestapt van de katholieke ledenwervingsleuze: „Gaat heen en vermenigvuldigt U onder de paraplu van het sacramentele huwelijk' Zwevend Een half miljoen paar Spanjaarden, gescheiden van tafel en bed, wachten op de wet die een einde moet maken aan hun juridisch zwevende maatschappelijke positie. De Spaanse minister van justitie, de sociaal-democraat Francisco Fernandez Ordonez, wil zo snel mogelijk een moderne echtscheidingswet, die aan de behoeften van de twintigste eeuw beantwoordt. Marcelo Gonza lez Martin, de conservatieve bisschop van Toledo en primaat van Spanje, heeft een dondercampagne opgezet, waarmee hij alle Spanjaarden - katholiek of niet - naar de hel verwijst als zij het in hun hoofd halen om tot echtscheiding over te gaan. „Beseft dat U op een goede dag voor al uw daden verantwoording aan God zult moeten afleggen!", buldert hij regelmatig tegen de gelovigen. De linkse oppositiepartijen en de Spaanse feministen zijn voor een snelle en soepele ontbinding van het huwelijk, waarbij beide partijen zonder schuldvraag uit elkaar kun nen gaan. In de regeringspar tij Unie van het Democratisch Centrum UCD - een verza meling van sociaal-democra ten, liberalen en christen-de mocraten - zijn de meningen verdeeld: de christen-demo craten tillen nog zwaar aan het onverbrekelijke huwelijk, maar zijn wel van mening dat er iets moet veranderen. De liberalen en sociaal-democra ten stellen zich progressief op, met enige voorzichtig heid, want men wil de kerk niet overmatig irriteren. De conservatieve Democratische Coalitie (CD) en alle partijtjes rechts daarvan, blijven aan hangers van het gegeven: „Houdt God voor ogen en de broek op slot, behalve als het gaat om de voortplanting binnen het sacrament!'. José Maria Gonzalez Paramo, woordvoerder van de conser vatieve Democratische Coali tie, ziet de klinkende ruzies tussen echtgenoten als een uitdaging die de perfectie en de verdieping van beide ech telieden nastreeft in de essen tiële liefde waarmee de men sen zich verwezenlijken. Geen behoefte dat een wettelijke gemakke lijke ontbinding van het hu welijk dezelfde scheidings percentages als in Europa zal bewerkstelligen. Met trots wijzen zij op de door hen ver afschuwde periode van de Tweede Republiek, waarin Spanje voor het eerst in de ge schiedenis echtscheiding toestond. „Vanaf 1932 tot 1939, het jaar waarin Franco de echtscheidingswet af schafte, besloten nog geen 55.000 echtparen uit elkaar te gaan", aldus een christen democraat, die daaruit concludeert dat het Spanje van de 20e eeuw eigenlijk geen behoefte heeft aan een echtscheidingswet. „Spanje is helemaal niet an ders", beweert Anna Maria Del Campo, advocate in hu welijkszaken en voorzitster van de Spaanse Bond voor Gescheiden Vrouwen. „Er zijn duizenden Spaanse vrouwen die door gebrek aan informatie kampen met ern stige huwelijksmoeilijkhe den en denken dat zij geen enkele kant op kunnen. Sommige vrouwen die al van tafel en bed gescheiden zijn, worden onaangenaam verrast door de corruptie van de ker kelijke tribunalen binnen en buiten Spanje. Dikwijls ko men zij erachter dat hun hu welijk zonder medeweten door de kerk is geannuleerd en dat hun ex-echtgenoten opnieuw voor de kerk zijn ge trouwd", aldus Anna Maria, die het aantal aanvragen tot echtscheiding in 1981 op 100.000 schat. In het katholieke Spanje van Franco kreeg de kerk vanaf 1953 over alle gedoopte bur gers de absolute zeggenschap op het gebied van het huwe lijk. Voor de kerk trouwen had onmiddellijke burger rechterlijke gevolgen en men verwierf zich een sociale sta tus in dit dictatoriaal geleide land, waarin kerk en staat een waren. Pas in januari van dit jaar werd de relatie kerk-staat verbroken en sindsdien be houdt de hogere Spaanse geestelijkheid het exclusieve recht een gesloten huwelijk ongeldig te verklaren voor de kerk zonder burgerrechter lijke gevolgen. Dit houdt in dat iemand, wiens echtver bintenis door het kerkelijke recht wordt geannuleerd, rus tig voor de tweede maal ker kelijk in het huwelijk kan tre den, maar burgerrechterlijk bigamie pleegt zolang er geen echtscheidingswet be staat. Ondoorgrondelijk Vanaf 1953 is gebleken dat „op het eerste gezicht" in het ka tholieke Spanje Gods wegen inzake de annulering van hu welijken ondoorgrondelijk waren. Huwelijken van be langrijke figuren uit de Spaanse high society werden door een kerkelijk tribunaal dikwijls ongeldig verklaard met behulp van een gebrek bij een van beide partners: bijvoorbeeld door impotentie van de man. „Een van de echtgenoten kon niet aan de verplichtingen van het hu welijk voldoen", was de geijk te officiële reden. En zie: een half jaar later, na de schei ding, trouwt een van de „eer der impotente" mannen op nieuw voor de kerk. Dit keer blijkbaar zonder verborgen gebreken, want vier jaar later heeft het nieuwe echtpaar drie gezonde nakomelin gen. Het laatste schandaal over ker kelijke annulaties van in Spanje gesloten huwelijken werd deze maand bekendge maakt door een advocaat in Madrid. Ruim vierhonderd Spaanse mannen lieten zich, veelal zonder medeweten van hun vrouwen, scheiden door de kerkelijke tribunalen van Sakania en Loemoembashi in de Afrikaanse republiek Zai re. Deze annuleringen wer den alle bevestigd door de kerkelijke rechtbank „exhor- tos" te Madrid. Bij nader in zien bleek deze werkwijze, die erg betrouwbaar aandeed, een in elkaar gezette farce te zijn van een paar slimme ad vocaten, die per geval 25.000 tot 30.000 gulden vroegen. Rome verklaarde de geannu leerde huwelijken door de niet bestaande tribunalen van Sakania en Loemoembashi terstond ongeldig en de Spaanse katholieke kerk zwijgt met rode oortjes over haar gebrek aan kennis van aardrijkskunde en de godde lijke genade, die zij in ruil voor veel peseta's aan welge stelde Spanjaarden heeft verleend. Konden de rijke Spanjaarden het zich tot nu toe permitte ren om hun huwelijk onge daan te maken, de arme Spanjaarden brachten het met veel moeilijkheden niet verder dan een scheiding van tafel en bed. Situaties waarin de minst financieel-draag- krachtige - meestal de vrouw - overgeleverd is aan de wil lekeur van de ex-huwelijks- partner en aan overgespecia- liseerde advocaten, die er niet aandenken om een bevriende collega in de arm te ne- Loonstelsel Paus Paulus Johannes II tij dens de inzegening van een hu welijk in de Pauline-kapel in Vaticaanstad (archieffoto). Van de ontbinding van een (mislukt) huwelijk wil de con servatieve Poolse paus niet ho- vrouw nooit wat zij verdienen en misbruiken bij een schei ding van tafel en bed het Spaanse ingewikkelde loon stelsel om zo min mogelijk alimentatie te betalen. Een voorbeeld: Een van tafel en bed gescheiden vrouw wil met haar kinderen in het huis blijven zitten dat haar man tijdens het huwelijk op ïijn naam heeft gehuurd. Een advocaat, gespeciali seerd in deze materie, regelt de zaak. Uiteraard tegen een behoorlijke betaling. Een an dere advocaat regelt de ali mentatie. „Welk percentage van het salaris van de èx- man? Een percentage van zijn basissalaris of over zijn vaste maandelijkse inkomen - zijn basissalaris vermeerderd met allerlei premies, die verkapte loonsverhogingen inhouden? Een percentage over de twaalf maandelijkse betalin gen of over de zestien, die elk Spaans bedrijf gewoonlijk hanteert?". Als de vrouw haar eindelijk bedongen alimenta tie per maand op haar bank rekening wil ontvangen, moet daar weer een andere advo caat aan te pas komen, die dit opneemt met de bedrijfsjurist van de onderneming waar naar ex-man werkzaam Sinds 1 oktober discussiëren vertegenwoordigers van alle politieke partijen in de par lementaire commissie voor justitie achter gesloten deu ren over het door de regering ingediende wetsontwerp van echtscheiding. Voorzitter van deze commissie is de chris ten-democraat Oscar Alzaga, die het tegenwicht moet vor men voor de progressief inge stelde Francisco Fernandez, minister van justitie. Schuldvraag Tot nu toe verlopen de bespre kingen over het vrij conserva tieve wetsontwerp in een vooruitstrevende sfeer. In te genstelling tot het ontwerp voorstel hoeft de rechter niet meer over een scheiding van tafel en bed te beslissen, maar is deze voorlopige scheiding wettig als beide echtgenoten hierin toestemmen. Meent de linkse oppositie dat weder zijdse instemming voldoende is voor de definitieve schei ding na een proefperiode van een jaar, de centrumpartij en de rechtse oppositie willen dat de rechter deze beslising neemt en tevens de schuldige van de echtbreuk aanwijst. Dit laatste vormt een tegen stelling met de rechters, die dit jaar bij sommige gevallen van scheiding van tafel en bed onmogelijk een van de part ners als dé schuldige konden aanwijzen. Spaans links zoekt naar een echtscheidingswet waarmee de burgers snel en goedkoop kunnen werken. Centrum en gematigd-rechts willen een wet met haken en ogen om de burgers hun verantwoordel ijkheid bij deze belangrijke stap te doen voelen. Het rede lijk katholieke Spanje - zowel politiek links, centrum- en gematigd-rechts - wil de echtscheidingswet in ieder geval door het parlement goedgekeurd hebben voordat de paus volgend jaar in okto ber naar Spanje komt om te herdenken dat 400 jaar gele den de heilige Theresa van Avilla overleed. Zelfs de rege ringspartij Unie van het De mocratisch Centrum vreest dat de komst van de conser vatieve Poolse paus Paulus Johannes II een progressieve parlementaire behandeling van de echtscheidingswet ernstig zal kunnen schaden. „Je moet de goden nooit ver- zoeken, zelfs niet met een echtscheidingswet", aldus een lid van UCD uit de chris ten-democratische sec tor. Ballonvaren wordt nog altijd niet beschouwd als een sport die ook voor vrouwen bij uit stek geschikt is. Zoals de hele luchtvaart als een aangelegenheid van en voor mannen wordt gezien, wordt ballonvaren gezien als een typische mannen- sport. Dat vind ik nog altijd heel merkwaardig. Van vrouwe lijke ballonvaarders heeft men ook vaak een heel stoere, zelfs wat Kenau-achtige voor stelling. Maar ballonvaren is juist helemaal geen kracht sport. „Het is een hele rustige bezigheid", zegt Nini Boes man, die jarenlang de enige vrouwelijke balloncomman dant in Nederland is ge weest. Sinds ze, ruim dertig jaar gele den, voor de eerste keer de aarde vanuit een ballon be keek, heeft ze meer dan 600 ballonvaarten gemaakt. Bij de in België gehouden we- reldkampioenscha ppen voor het varen met gasballons was ze de enige vrouwelijke deel nemer onder 18 ballonvaar ders uit 12 verschillende lan den. Ook in het buitenland, zo is haar ervaring, worden „va rende vrouwen" nog altijd als buitenbeentjes bekeken. Het feit dat in de Nederlandse ballonsportwereld onlangs een tweede vrouw het brevet haalde, terwijl een derde vrouw in de laatste fase van de opleiding is, doet haar dan ook veel plezier. Stilte Wat fascineert haar zo in de ballonsport? „Vooral de stil te", zegt ze. „Wat dat betreft is de ballon met geen enkel an dervoertuig te vergelijken. Je hoort en voelt geen wind.. Maar wel hoor je tot op drie duizend meter hoogte duide lijk allerlei geluiden in de na tuur daar beneden. Het blaf fen van een hond, het sjirpen van krekels, de geluiden van een kudde reeën. Je bent een deel van de hele atmosfeer. Als je boven bent. kom je tot heel andere gedachten. Alle zorgen en problemen vallen van je af. Wat ik ook altijd weer heel bijzonder vind, is de hartelijke ontvangst na een landing, op welke plekje ook terechtkomt. Dat heb ik over al op de wereld meegemaakt. Grappig is dat de mensen vaak meteen aan een nood landing denken, ook al kom je geheel volgens de bedoeling in een weilandje terecht. Je wordt dan als een soort schipbreukeling ingehaald. Ballonvaren is ook een avon tuurlijke sport. Je weet im mers nooit tevoren waar je te recht komt". Nini Boesman, gewend aan het geven van lezingen over de ballonsport die zo'n over heersende plaats in haar le ven inneemt, ziet kans om in een uurtje praten ook de vol slagen leek op dit gebied iets te laten proeven van sfeer en historie van het ballonvaren. Een historie die in Frankrijk is ontstaan, waar in het jaar 1783 zowel de heteluchtbal lon (op primitieve manier „gestookt" door middel van een strovuurtje) als de gas- ballon zijn uitgevonden. Eer ste passagiers: een eend, een schaap en een geit, opgelaten als proefkonijnen voor de mens die het hogerop wilde zoeken. Een aantal jaren later, in 1804, zou in Nederland de eerste ballonvaarder het Franse voorbeeld volgen. Tegenwoordig gaat met de bal lonsport in Nederland een opleiding samen, die volgens Nini Boesman „vrij zwaar" is. Wie per ballon het luchtruim wil kiezen, moet eerst de no dige kennis verzamelen om trent luchtvaartwetten, gas- techniek, navigatie en meteo rologie (weerkunde). Ook staan het vullen, in elkaar zet ten en demonteren van de ballon op het rooster. De kan didaat moet tenminste twaalf ballonvaarten van twee uur achter de rug hebben en de techniek van opstijgen en landen beheersen. „Erg belangrijk zijn de meteo rologische aspecten", zegt Nini Boesman, die in 1948 haar brevet haalde. „Je moet het weer kunnen beoordelen, weersveranderingen tijdig kunnen herkennen. Je moet inderdaad letterlijk en fi guurlijk de bui kunnen zien hangen. Veel ervaring is on misbaar. Naar mijn mening is twee jaar voorbereiding op een brevet echt niet teveel. En dan volgt tenslotte een nogal strenge medische keuring, op hetzelfde niveau als de keu ring voor motorvliegers. Tot je veertigste moet die keuring om de twee jaar, en boven je veertigste ieder jaar worden herhaald". Teamsport Het brevet ballonvaren wordt uitgereikt door het ministerie van verkeer en waterstaat en Nini Boesman. is overal op de wereld geldig. Dat brevet maakt de ballon sporter tot „ballonvoerder" of „balloncommandant". Nini Boesman: „Gemakshalve spreken we ook wel van pi loot, hoewel dat niet juist is. In de ballonsport praten we ook niet over vliegen en een vlucht, maar over varen en een vaart". Over de technische aspecten van de ballonsport-anno-1980 vertelt ze: „Het principe is nog altijd hetzelfde als bij die allereerste gasballon. Ook de materialen zijn in wezen de zelfde gebleven: in rubber gedrenkte katoen voor de ballon, hennep voor de tou wen. Er zijn wel allerlei verbe teringen gekomen in die ma terialen en proeven gedaan met lichter materiaal. Het rubber wordt nu bijvoorbeeld met nylon geimpregneerd. Vroeger werd de ballon met gas gevuld, nu gebeurt dat met waterstof. Dat is duur, vooral ten gevolge van het transport, maar voor gebruik in deze sport is het veilig doordat het heel snel ver vliegt". „Er gebeuren trouwens, ver houdingsgewijs, heel weinig ongelukken met gasballons. De heteluchtballon, die te genwoordig op propaangas werkt, wordt ook nog altijd in de ballonsport gebruikt. Het gekke is dat die ballonvaar ders niet in clubverband zit ten. Het varen met de hete luchtballon is een sterk indi vidualistische sport. Voor mij is ballonvaren juist een echte teamsport, die je met alle le den van de club doet. Leden van de club verzorgen ook het onderhoud van de ballons. Want een ballon is als een ba by. Een ballon heeft verzor ging nodig". Beperkingen „De club" is de Haagse Bal lonclub, de enige nog be staande vereniging op dit ge bied met enkele tientallen le den die, in tegenstelling tot wat de naam suggereert, over het hele land verspreid wonen. Deze HB is in de jaren '30 opgericht door haar in 1976 overleden echtgenoot Jan Boesman, groot pleitbe zorger van de ballonsport. die verscheidene boeken en be schouwingen schreef over ontwikkeling en historie van de luchtvaart in het algemeen en van de ballonsport in het bijzonder. Samen reisden ze jarenlang naar alle uithoeken van de wereld om, op uitno diging, „ergens" op te stijgen of lezingen te houden. Nini Boesman haalt herinneringen op, vertelt over ballonopslij- gingen in Zuid-Amerika, In donesië, IJsland, en merkt op zeker ogenblik op dat het eenvoudiger is om de landen op te noemen die er niet bij waren: „We zijn vrijwel overal geweest, behalve in China, Japan en Rusland". Tegenwoordig gqat ze niet meer zover. Ook dicht bij huis is de agenda druk bezet: ze geeft lezingen, schrijft, zit in de ex- brevet ballonvaren, leidt ballonvaarders op, is betrok ken bij het organiseren van wedstrijden en ballonopstij gingen. Met enige spijt con stateert ze dat het ballonvaren in deze tijd niet meer is wat het geweest is. Er is veel ver anderd, de ballonvaarder ziet allerlei beperkingen op zich afkomen. .Vroeger maakte je veel zorge- lozer vaarten", zegt Nini Boesman. „Door de geweldi ge ontwikkeling van het luchtverkeer komen er steeds meer voorschriften waar de ballonvaart zich aan houden moet. Een vaart van een uur of twintig is er niet meer bij. Vroeger waren we vaak twin tig uur achter elkaar in de lucht, nu is er drie tot vier uur al erg lang voor een ballon vaart. Nachtvaarten zijn te gevaarlijk geworden. Vijfen twintig jaar geleden zweefde je dwars over Schiphol. In die buurt mogen we uiteraard élfcnig nirt meer komen, in het westen van het land mo gen we bijvoorbeeld niet meer beneden de vijfhonderd meter en in het oosten niet boven de twaalfhonderd me ter komen". Tot haar mooiste ervaringen in de lucht rekent ze de negen „Alpenvaarten" die ze als balloncommandant cy haar naam heeft staan. „Voor het ballonvaren over de Alpen krijg je daar speciale aanvul lende cursussen. Het is een bijzondere tak van deze sport. Spannend, inspannend en overgetelijk. Je ruikt de sneeuwlucht" LEENS MACARÊ

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 21