'Met middelmaat zal ik nooit genoegen nemen' toegelicht Herman Brood begint weer van onder af aan „Duizend j aar j azz' en 81 toeschouwers [\^\Rrograrnma\ WOENSDAG 29 OKTOBER 1980 AMSTERDAM - Twee middagen praten met Herman Brood. Veel drank en nog meer woorden, maar uiteindelijk toch het onbehaaglijke gevoel niet écht tot hem te zijn doorgedrongen. Openlijk praat hij over zijn muziek, Amerika en zijn plannen. Maar wanneer ter sprake komt hoe hij het ervaart om van niets tot de grootste popster die Nederland ooit kende te worden opgehemeld, om dan vervolgens weer die goot te worden ingetrapt, verklaart Herman Brood zonder blikken of blozen dat het allemaal zijn eigen schuld is. Journalisten die vervelende dingen over hem schrijven hebben gelijk. Go Nutz was een slechte elpee. Cha Cha was een slechte film. Iedereen heeft gelijk en Herman begint weer van onder af aan. Zijn bescheidenheid komt dan ook wat onwaarachtig over. Herman is tot inkeer gekomen en probeert nu opnieuw de publieke opinie voor zich in te nemen op een ma nier die hem eerder zo'n succes bracht. De glitter en glamour zijn verdwenen. Geen trots geposeer meer tussen sterren als Nina Ha gen, Sylvia Kristel en Lene Lo- vich. Zijn kamer in het Amster damse Soneóta werd al enige tijd geleden opgezegd. Herman woont weer gewoon in een goedkoop hotelletje. Niet langer een ster, maar gewoon een jongen die met hard werken zijn plaats aan de top terug wil winnen. „Want", zegt Herman, „met mid delmaat zal ik nooit genoegen nemen. Het blijft leven of dood voor mij". Zwart De eerste middag verschijnt Her man Brood twee uur te laat in de bar van het Sonesta-hotel. Hij gaat gekleed in een zwarte broek met knoopjes, zwarte laarzen, zwart colbertje, overhemd en sjaaltje. Herman verontschuldigt zich voor zijn late komst „Ach, ik kan me niet voorstellen dat het vervelend is om in een bar op ie mand te wachten". Herman blijkt zich erg moeilijk te kunnen concentreren. Hij vertelt wat vrijblijvende anecdotes. Zo als het bezoek dat zijn moeder hem bracht toen hij in Den Haag moest optreden. Hoe hij haar het podium optrok en het publiek vertelde dat dit zijn moeder was. Een vrouw die mij mijn hele le ven gesteund heeft. In mantel pakje en armpjes in de lucht. „Nou, ik denk dat we wel tien mi nuten hebben staan janken met elkaar'. Weer een anecdote. „Zwitserland ja. Nou, gezien de hoeveelheid al cohol die ik dagelijks inneem, zou ik al lang dood geweest moe ten zijn. Ik voel me niet ziek, maar maak me toch wel ongerust. Op een gegeven moment dacht ik dat ik er even tussenuit moest. Toen ben ik spontaan naar Zwitserland gegaan. Dat was niets. Ik zat daar in de bergen in de buurt van Ge- nève Na een dag had ik het wel bekeken. Niets voor mij. Ik voel de me ook niet ziek. Waarom dan afkicken? Ik had me ziek laten praten door de mensen om mij heen". „Daarom heb ik een vlucht naar Athene genomen. Ik was toch op reis. Eigenlijk had ik net als vroe ger vjeer een tijdje in een kib- boetsj in Israël willen gaan wer ken. Alleen moest ik een dag wachten op de boot naar Haifa. Dat was nprecies genoeg tijd om me te bedenken dat ik maar beter weer naar huis kon gaan. Was ik precies op tijd thuis voor een op treden". Hij zegt zijn afgang te hebben zien aakomen. "Toen ik van Amerika naar Nederland terug moest, zag ik dat helemaal niet meer zitten. Ik had hier alles gedaan. Ik dacht 'verrek, wat moet ik daar nog'. Ik had mijn kunstje gedaan. Ik zit in de rock om de meiden, de muziek en vooral om de wereld rond te kunnen gaan. Toen ik terug kwam heb ik mezelf aardig de vernieling in geholpen. In het ho tel zitten en spuiten. Deur op slot en telefoon eruit." „Op dit moment moeti ik vechten tegen de tendens 'Herman Brood is uit'. Nederland houdt niet van supermannen. Dat ik niet meer zou zijn wat ik geweest ben. De popkritiek maakt je dan duidelijk waar je staat. Ik wilde zó graag in Amerika zijn, dat ik ze zelfs de vrije hand liet mijn Go Nutz-el- pee te maken. Zonder mijn eigen band. Dat mislukte en daar wijst de popjournalistiek je dan geluk kig op. Het was te populair. Te vlak. Ik heb me daar laten inpak ken. Toch wil ik er dolgraag weer eens naar toe. Maar nu op een an dere manier. Mijzelf blijven. Dan In Leidse Stadsgehoorzaal LEIDEN - Zangeres Gail Sharpe had last van keelpijn; het regende dat het goot en er waren gisteravond slechts één entachtig betalende toeschouwers in de Stadsgehoorzaal. De buitenstaander meent dan al snel, dat aan alle voorwaarden was vol- daan om "1000 Years Of Jazz" op een debacle uit te laten lopen. Finan cieel gezien zal hij zonder twijfel gelijk krijgen, want oude, haast legen darische jazzmusici en wellicht nog legendarischer tapdancers als Ralph Brown, Raymond Kaalund, Lon Chaney en "Last but not least" Jimmy Slyde laten zich voor een optreden zonder enige twijfel goed betalen. Ook Gail Sharpe, die ondanks haar keelpijn voor éénentachtig laaiend enthousiaste toeschouwers o.d. "After you've gone" en "When the saints" zong, is beslist niet uit een achteraf jazzcafé "off Broadway" geplukt. Wel lijkt het, alsof het enthousiasme van de optredende jazz musici, de zangeres en de tapdancers rechtevenredig toeneemt naarma te er meer mensen in de zaal zitten. Enkele weken geleden, toen de show Zaandam aandeed, duurde de voorstelling voor aanzienlijk meer men sen langer en leek het of de tapdancers werkelijk alles konden. Het is jammer, dat "The Original Hoofers" en "The Legends" (een combinatie om als ware jazzliefhebber toch de vingers bij af te likken, aangevuld met de bekoorlijk zingende Gail Sharpe) de Stadsgehoorzaal gister avond niet konden volkrijgen. Wellicht is de uiterst gebrekkige voorpubliciteit hier debet aan. Van alle muziekstijlen overheerste gisteravond, zoals viel te verwachten, de "jazz" zonder enige twijfel. Aangekondigd als een consequente afwisse ling van jazz, boogie-woogie, ragtime en tap, werd het toch steeds duide lijker, dat de jazz centraal stond. De tapdance van "The Original Hoof ers" bleek bovendien voor veel hilariteit in de zaal te zorgen. Als u na het lezen van bovenstaande meent, dat u een beoordelingsfout heeft ge maakt, kunt u dat 31 oktober nog goed maken in het Haags Congresge bouw. Daarna zult u naar Franfort moeten. Dan worden de kaartjes wel erg duur. BERT KOEKEBAKKER maar geen grote verkoopcij fers'. „Ik wil hoe dan ook terug naar Amerika. Daarom ga ik ook de huidige bezetting van Wild Ro mance weer ontslaan. Ik heb nu een Amerikaanse saxofonist. Samen met mij de enige blanke. Jim Campagniola heet hij. Heel jong nog. Heeft bij Lou Reed ge speeld en komt net uit Azië. Maakt nog een beetje de Ke- rouack-trip. Daarbij Manuel Lo pez, een drummer uit Venezuela. De bassist komt uit Brazilië. Zijn naam is me even ontschoten. En twee gitaristen. Na het laatste op treden zet ik de andere leden er uit" Cha Cha Terug naar het recente verlden. „het publiek ging ook niet naar Cha Cha. En het is mij nog steeds niet duidelijk waarom. Heel vreemd. Anderzijds heb ik veel te veel power, energie en fantasie om me zomaar onderuit te laten halen. Maar het zal wel ergens goed voor zijn. We beginnen ge woon aan de tweede ronde". „Dat de vorige bezetting van Wild Romance niet zo prettig over mij oordeelt kan ik me wel indenken. Freddie en Danny hebben zoveel met mij meegemaakt, dat ze nog al laconiek over mij zijn gaan denken. Ze werden plotseling geconfronteerd met een goser die zich volspoot met alles dat door God verboden is. Dat vereist een bepaalde consideratie. Zeker als je zelf niet met dope bezig bent. Dan is het een vies gezicht. De manier waarop ze nu over mij praten is hun manier van stoer doen. Maar het blijven mijn gab bers. Ik begrijp ze. The show must go on". „Waar ik ook ben, overal wil ik alles zien. Geen tent missen. Freddie had dat ook. Net als mijn mana ger Koos. Kijk, ik ben de aap die een kunstje kent en Koos houdt het centenbakje op. Van hem kreeg ik mijn geld. We hebben ontzettend veel verdiend, maar ik heb net zoveel opgemaakt. Spijl? Spijt is wat de koe schijt. Dat zei Toni Boltini nam afscheid LAREN (GPD) - „We hebben ge vochten, maar we hebben verlo ren", zei Toni Boltini aan het slot van de allerlaatste voorstelling van zijn circus. Ondanks de ova ties in de uitverkochte tent toon de hij zich na 34 jaar circusdirec teur te zijn geweest een verbit terd, moegestreden man. „Het circus is uitgebuit." Het Hooggeachte Publiek zal zijn naam overigens in herinnering houden. Voorzitter mr. L. de Vink van de Vriendenkring Cir cus Toni Boltini kondigde de op richting van een Stichting Boltini Circusprijs aan, die jaarlijks een prijs wil uitreiken aan een artiest of groep die zich in de circuswe reld heeft onderscheiden. (ADVERTENTIE) mijn moeder altijd. Nu het slecht gaat zie je ook wie je vrienden zijn. Koos is er nu nog altijd'. Zakelijker „Ik verdien nu ook meer dan de an deren. Eerst deelden we alles. Maar zodra het slecht gaat, gaat. de gitarist bij iemand anders spelen met wie het wel goed gaat. Dus daar ben ik van terug geko men. Niet langer gelijk opdelen. Tenslotte komen de mensen voor mij. Het zal ze een rot zorg zijn wie daar zit te drummen. Ik moet zakelijker worden. Maar daar heb ik echt veel moeite mee, hoewel ik eraan begin te wennen". „Ik lig er letterlijk wakker van wat mijn volgende single zal zijn, hoe ik tv-optredens doe. Dat moet be taald worden. Tenslotte delen ze ook mijn pijn niet. Nee, zodra je een Nederlandse muzikant één vinger geeft, willen ze alles. Be geleiden kunnen ze niet. Ze wil len allemaal ster zijn. Niet erg professioneel. Maar ik begrijp het wel, want toen ik nog pianist was bij Cuby and The Blizzards kon ik het ook niet hebben dat alleen hij op de hoes stond. Hadden we ook ruzie over". Teleurgesteld over alles? „Het meest ben ik teleurgesteld in mij zelf. Als ik 's ochtends wakker word denk ik: Wat heb ik gisteren weer aangericht? Een spoor van vernieling achtergelaten. Ook wanneer ik kijk naar de dame die dan naast-me ligt. Ik ben zó mak kelijk te versieren. Ik heb het ka rakter van de jonge onderzoe ker". PIETER GROENEWOLD 1(1) Woman in love-Barb ra Streisand 2 2) Master Blaster - Stevie Wonder, 3 4) Don't stand so close to me - The Police 4(7) My old piano - Diana Ross 5 6) Give me back my love- Maywood 6 (12) Feels like I'm in love - Kelly Marie 7 y) What you're proposing - Status Quo 8 5) Some broken hearts never mend - Telly Sa- valas 9 3) One day I'll fly away - Randy Crawford 1U (ly) Never knew love ime this before - Stephanie Mills 11 8) Give me the night - George Benson 12 (14) De Vogeltjesdans - Electronica's 13 (16) Lovely one - The Jack- sons 15 (18) Release - Patti Labelie 16 (13) The Kiss-Babe 18 (11) Anak - Freddy Aquilar 21 (21) Love lost in a day - Guys 'n' Dolls 22 (34) Don't come stoned an- don't tell trude - Max 'n Specs 23 (32) Bonnie kom je buiten spelen - Bonnie St. Claire 24 (38) Don't leave tonight - Connie Vandenbos 25 Aquarius - Gary Fane 28 (17) Ashes to ashes - David Bowie 29 (31) The Dreammachine - Dolly Dots 30 (39) My turn to love you - Eddy Grant 31 When you ask about lo ve - Matchbox 32 (20) The winner takes it all- Abba 33 (33) Another one bites the dust - Queen 35 (23) 'n Vriend - André Ha- 36 (40) Lies - 38 (22) Long Mann 37 (28) Woman - Jack Jersey 31 (22) Long blond animal - Golden Earring 40 (36) Blind date -Ginger NEDERLAND 1 18.25 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.30 - Sesamstraat (NOS) 18.45 - Toeristische tips (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Van gewest tot gewest (NOS) 19.50 - Uitzending van de Boeren Partij (Politieke Partijen) 20.00 - Cinevisie (NOS) 20.30 - De Schelp, tv-film (NOS) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Den Haag vandaag (NOS) 22.10 - Panoramiek (NOS) 22.40 - Studio Sport (NOS) 23.10 - Journaal (NOS) 23.15 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 23.20 - Samenvatting debat Carter-Reagan NEDERLAND 2 18.25 - Engels voor beginners, les 4 en 5 (TELEAC) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Kinderen van de rekening, documentaire (IKON) 19.25 - Kenmerk (IKON-KRO-RKK) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Film van het Foster Parents Plan (SOCUTERA) 20.32 - Lady Sings the blues, speelfilm uit 1972 (VOO) 22.55 - Veronica's agenda (VOO) 23.02 - Journaal (NOS) 23.42 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I 20.00 Journ. 20.15 Der Urlaub, tv- film. 21.45 Wetenschap, progr. 22.30 Actual. (Reg. progr.: NDR: 18.00 In form. progr. 18.30 Actual. 18.45 Kleutersene. 18.55 Onkel Brasig er- zahlt, tv-serie. 19.25 Reg. mag. 19.59 Progr.-overz. WDR: 18 00 Die Koblanks, tv-serie. 18.30 Muziek. 18.40 Die Koblanks, tv-serie. 19.15 Actual. 19.45 Das Knminal-mag., tv- DUITSLAND II 18.20 Rep.serie. 19.00 Journ. 19.30 Sport. 20.15 Inform, progr. 21.00 Ac tual. 21.20 Die Fuchse, tv-serie. 22.10 Consumententips. 22.15 filmrep. 23.00 Die freiheiten der Langeweile, tv-film. 00 40 Journ DUITSLAND III WDR 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Cursus Engels. 19.00 Inform, progr. 19 45 Journal 3. 20.00 Joum. 20.15 Ge sprekken. 2145 Rep 22 15 Der Whistler (The whistier), Amer. speel film. 23.15 Filmrubriek. 00.10 BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18.15 Poppenfimsene. 18.20 Alias Smith en Jones. Amer. westernserie. 19.10 Liefdadigheidsuitz. 19.17 Dis- cussieprogr. 19.37 Meded. en mor gen. 19.45 Journ 20.10 Weerber. 20.15 Tv-film. 21.10 Inform, serie. 21.55 Inform, progr. 22.45 Joum. NET II 20.15 Muziekprogr. 20.55 Laura, amer. misdaadfilm. De informatierubriek Kenmerk van IKON-KRO-RKK is van avond (Ned. 2,1925 uurgewijd aan de boycot die dit jaar vrijwel het gehele kleurling-onderwijs in Zuid-Afrika lamlegde. Hennie Serfontein, de IKON-correspondent in Zuid-Afrika, trok een maand op met de kleurling-jongeren in de Zuidafrikaanse Kaap provincie. De film die hij maakte, toont hoe brede lagen van de kleurling- en zwarte bevolking inmiddels geradicaliseerd zijn in hun verzet tegen het apartheidsregime. In de film treedt voor het eerst de groep die de schoolboy cot organi seerde, het "Comité van 81" (genoemd naar 81 scholen die zij verte genwoordigen), in de openbaarheid. Het is misschien wel de open heid waarmee deze scholieren optreden, die aangeeft hoe de situatie geradicaliseerd is door deze boycot. De groep leerlingen organi seerde de boycot geheel zelfstandig, soms geholpen door ouders of leerkrachten. De kwaliteiten van de op 44-jarige leeftijd gestorven blues-zan geres Billie Holiday zijn haar niet komen aanwaaien. Zij heeft er hard voor moeten knokken in een kort, maar stormachtig bestaan tussen twee polen: de microfoon en de heroïnespuit. Om van de diverse huwelijken en liaisons maar te zwijgen. Dat laatste doet ook de vanavond (Ned. 2, 2022 uur) door Veronica uit te zenden film, die Sidney JFury in 1973 over dit bewogen artiestenleven maakte. "Lady sings the blues" stelt het voor of Louis McKay de enige grote liefde in haar leven is geweest. Drie scenarioschrijvers hebben Billie's geschiedenis naar hun hand gezet. Enerzijds terwille van de effecten - typerend voorbeeld het triomfantelijke Carnegie-concert moest als traditionele afsluiting van de film dienen en werd daarom tien jaar tn de tijd verschoven - anderzijds om "Lady Day" voordeliger voor te stellen dan zij onge twijfeld is geweest. Ze maakte een puinhoop van haar leven, maar de filmmakers beijverden zich om al die steentjes toch nog zo netjes mogelijk te groeperen en het geruis zo goed mogelijk weg te bezemen. De NOS verzorgt om 2320 uur op Nederland I een samenvatting van het debat Carter-Reagan. Presentatie Joop van Zijl. WOENSDAG 29 OKTOBER HILVERSUM I Ieder heel uur nieuws. NCRV: 18.11 Hier en nu - woensdagmag. 19.02 Bij de tijd. NOS: 19.30 Hobbyscoop. 20.02 Langs de lijn. sport en muziek. (20.38 Paardekoersen). 22.45 Ko ninklijk bezoek aan de Nederlandse Antillen. 23.02 Met het oog op mor gen. NCRV: 00.02 Late Date. 1.30 Tussen 60 plus en 70 min. 2.02 nachtdienst. (6.02 Lichtsein.). HILVERSUM II VARA 18.00 Brassband Mag RVU. 18.30 Belgie en de Belgen (4). PP 18 50 Uitz. van de PSP VARA 19.00 De Rode Draad 20.00 VARA-Klas- siek: finalisten van het Internat Ko ningin Elisabeth vioolconcours Brussel 1980: Klass. muziek. 22.05 het zout in de pap (2). 22.30 Nws. NOS: 22.40 Open School. VARA 23.25 Muziek van deze eeuw. liede ren van Strawinski. 23.55 Nws HILVERSUM III leder heel uur nieuws. NOS: 18.03 De avondspits. KRO: 19.02 Rauhfa- scr. 22.02 Rocktempel. 23.02 Wal- DONDERDAG 30 OKTOBFR HILVERSUM I 7 03 Het levende woord. 7.10 (S) Vandaag donderdag. (8.03 Hier en nu. 8.25 In 't voorbijgaan. 8.45 Over kopen gesproken). 9.03 (S) Wie weet waar Willem Wever woont. 10.02 (S) Muziak bij de koffie. 11.03 (S)Twaal- fuurtje. 12.40 (S) Middagpauze- dienst. 13 03 (S) Hier en nu. 13.20 (S) NCRV-Globaal. 16 02 (S)Goudenrc gen Ensemble. 16.30 (S) Leger des Heilskwartier. HILVERSUM II AVRO 7 00 Nws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.20 AVRO: Aktueel en Informatief (7 30 8 00 en 8 30 Nws. 7.36 en 8.36 AVRO's Radiojournaal). 9.00Gymnastiek voorde vrouw. 9.10 Waterstanden. NOS 9.15 Werkbank. AVRO 9 25 AVRO dite (9 30 Ra diojoumaal-nieuwsflits). 11.00 Ra dio Lawaai papegaai. 11.10 School radio 11.30 Radiojournaal- nieuwsflits 11.32 AVROtim i 1 48 Regionaal, provinciale informatie. RVU 11.56 Follow me. Engels voor beginners uVERHEIDSVOt >R- LICHTING 12 16 Uitzending de landbouw. AVRO 12.26 Medede lingen voor land- en tuinbouw. 12 30 Nws. 12.36 AVRO's Radiojournaal. 13 00 Nws 13.11 Europa 13 55 Per Saldo. 13.57 Beursplein 5.14 00 Voor mij kan-ie wat (14 SO en 15 30 Ra- diojoumaal-nieuwfiits). 15.50 Radio Lawaaipapegaai. 16.00 Hersen-J Nieuwspoort 17.24 Mededelingen. 17 30 Nws 17 36 AVRO s Radio journaal. 17.55 Per Saldo. HILVERSUM III Ieder heel uurnieuws. TROS 7.02 (S) De Havermoutshow. 9 03 (S) De Hu- go van Gelderen Show. 11.03 (S) Polderpoppurade. 12.03 (S) De Ne derlandstalige top-10. 13 03 (S) 50 pop of een envelop. 15.03 (S) TROS Top-50. HILVERSUM IV VARA 7 00 Nws. 7 02 (S) Morgen rood. 9.00 Nws 9 02 (S) Zo klonk het vroeger. 9 50 (S) Cellosonates 10.50 (S) Radio Filharmonisch Orkest met piano. 1200 Nws. 12.02 (S) Piano- muz. 13 05 Het zout in de pap. 13 30 (S) Muziek voor fluit en piano. 14.00 Nws. 14.02 (S) Klassieke muz voor strijkkwartet 15.00 (S) Symfonie Orkest van Boedapest met piano. 15.35 Het zout in de pap. 16.00 (S) Jazz-op-vier.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 5