zeer belangrijke schakel Muziekkritieknog steeds DE ZILVEREN GIRAF Ac lm 1 --V r WOENSDAG 29 OKTOBER 1980 Gisteren de hele dag aan de bel gehangen. Je krijgt ze niet makkelijk te pakkenal die beroemde mensen, ze zijn of weg of in gesprek. Maar ik heb toch even kunnen spreken met Willem Duys,Norbert Schmel- zer, Herman van VeenSonja Barend, Bernard Haitink Gerard van den Berg, Willy van Hemert, Kees Brosse, Ge rard Reve, Frans Halsema, Boudewijn de Groot, Gerard Cox, Caroline Raitt, Leen Timp, Hedy d'Ancona. Arie KleywegtMerel Laseur.John van de Rest, Sylvia Kristel, Ischa Meijer, Renate Rubin stein, Fons Rademakers, Hee- re Heeresma, Ank van der Moer, Joop Doderer, Ralph Inbar, Willeke Alberti, Dimi- tri Frenkel Frank, Rudi Car- rell, Viola van Emmenes, Adèle Bloemendaal, Netty Ro- senfeld en Aad Nuis, en ik heb ze, met de nodige takt na tuurlijk, gezegd dat ik er vre de mee heb dat ze gescheiden zijn, maar dat zij alleen de communie kunnen ontvangen als ze in een tweede huwelijk in totale sexuele onthouding leven en geen aanleiding ge ven tot schandaal. Sommigen namen dat voor kennisgeving aan, een aantal vroeg waar ik me in gods naam mee bemoeide, een en keling was diep onder de in druk en zei dat hij zich over de nieuwe situatie zou beraden, maar de meesten werden nogal grof en zeiden dat ze geen enkele boodschap had den aan de katholieke kerk, en zeker niet aan deze paus, en dat de communie hen trou wens gestolen kon worden! Ik zal niet zeggen wie dat was (Norbert, Willem, Joop of Kees), maar er was er eentje bij die uit de grond van zijn hart zei dat hij graag tien liet schieten voor potje en toen volgde een Overspel Achteraf vraag ik me ook af of ik dat akkefietje niet beter aan de paus zelf en zijn bood schappers had kunnen over laten .temeer omdat ik zelf ook voor de tweede keer getrouwd ben. En was ik nu nog katho liek geweest, maar ik bén he lemaal niet katholiek, ik ben helemaal niks, waardoor ik (mede doordat ik niet hengel of schaak), al heel wat tijd gewonnen heb in mijn leven. Maar ik voelde opeens een soort zendingsdrangik dacht ik meld het al die zondaars maar even, dan weten ze dat ze voor de keus staan. Het een of het ander. Maar sommigen werden zo kwaad, dat ze de hoorn al op de haak hadden gegooid voordat ik hun had kunnen waarschuwen dat ze ook overspel plegen als ze hun eigen vrouw bekijken om haar te begeren. Iemand zei (een vrouw dit keer, ik zal haar naam weer niet noe men): ,Jij bent stapelgek, die ideeën van je zijn niet alleen al eeuwen uit de tijd, maar er zit ook een steekje aan los!" Zo zei ze dat, een steekje aan los, en ik heb mij toen natuurlijk gehaast te zeggen dat het miïjn ideeën helemaal niet waren, maar die van paus Johannes Paulus II. waarop ze gelukkig meteen inbond. Maar ik ben toen wel even gaan nadenken. Ik ben het roerend eens met de paus dat de vrouw een roe ping heeft als echtgenote en moeder, en dat de maat schappij zo opgebouwd moet worden dat de vrouw niet verplicht is om buitenshuis te gaan werken. Ik heb het nooit willen zeggenmaar het heeft mij ook altijd gestoord dat vrouwen als Klompé, en Wttewaall van Stoetwegenen Smit-Kroes, en Bósshardt, en Hannie van der Horst niet te vergeten, en al die verpleeg sters en caissières en vrouwe lijke professoren, artsen en burgemeesters in een maat schappij leefden die hun ver plichtte buitenshuis te gaan werken. Andersom Maar aan de andere kant kan ik het niet rijmen dat de paus het huwelijk enerzijds onverbre kelijk verbonden acht met de overdracht van het leven, maar dat hij anderzijds wil dat hertrouwde katholieken zich van ieder sexueel verkeer onthouden. Stel dat ik mooi gelovig katholiek was ge weest, dan zouden mijn vrouw en ik, als het aan de paus had gelegen onze doch tertjes Sara en Janna hele maal niet hebben mogen krij gen! Is hij nou helemaal eh een haartje betoeterd? Kindertjes fokken is de boodschap, maar ben je eenmaal gescheiden dan is kindertjes fokken juist uit den boze! Ik hoorde een aardige karakteristiek van deze paus: ,JHj kust de grond en loopt over de vrouwen heen, terwijl iedere normale man weet dat je het precies andersom moet doen!" LEIDEN - De muziekcriticus vormt nog altijd de belangrijk ste en dan zelfs dubbele schakel tussen de steeds meer geïsoleer de componist enerzijds en het steeds commerciëler geaarde professionele concertleven en de meer of minder ontwikkelde muziekliefhebber anderzijds. Zijn functie is dus - ondanks mogelijke dubieuze kanten die zijn werkzaamheden in principe in zich dragen sociologisch van groot belang. Ondanks de nogal eens voorko mende publieke bedenkingen hiertegen is het juist een krachtig persoonlijk gerichte stellingna- me tegenover het muziekgebeu- ren, waardoor de kritiek waarde krijgt. Onderling verschillende standpunten binnen het recen sentenkorps zorgen voor con trast, nuancering en voor het verlangde evenwicht. Zowel con servatieve als progressieve kri tiek krijgen trouwens zo, dankzij elkaar, eigenlijk des te meer be staansrecht. Mildheid, het vermogen tot relate ren en relativeren, zelfkritiek en morele integriteit, behoren uiter aard naast een brede vakkennis tot de vereiste hoedanigheden van de recensent. Kritiek is geen wetenschap. Kritiek verandert tegelijk met de wereld. De hedendaagse criticus heeft meer en meer de taak om te formuleren welke onze verhou ding met het klassieke repertoire is; Beethovens vijfde heeft im mers momenteel een totaal ande re betekenis dan destijds. Hier ligt ook een stuk zin van de kri tiek. En zouden trouwens de mu ziekuitvoeringen van vandaag zo n hoog peil hebben als er niet over in de kranten werd geschre ven?. De criticus beschikt over een publicistische machtspositie. Aan welke bevoegdheid of auto riteit hij dit gezag ontleent, is ove rigens niet altijd even duidelijk. Geen wonder dat zijn (of haar) ge schrijf in de daarvoor gereser veerde kolommen in de dagbla den en andere periodieken ook dikwijls heftige reacties en dis cussies bij het publiek oproept. In de polemieken rond de veel ge stelde vraag of de muziekkritiek überhaupt wel zo zinvol zou zijn, wordt met graagte gewezen op de hardnekkige gewoonte van de muziekrecensenten uit het verle den om de muzikale produktie van hun tijd kortzichtig en zon der begrip voor nieuwe waarden te beoordelen. De meeste componisten uit de vo rige eeuw legden zich ten aanzien van de zich steeds verder ont wikkelde muziekkritiek een be grijpelijke achterdocht aan de dag. Toch waren er juist onder die componisten ook enkelen die zich zelf op dit becommentarië rende vakgebied bewogen en zo inderdaad ook nogal eens histori sche blunders begingen. De literair begaafde Robert Schu mann schoot weliswaar met zijn waarderende bespreking van de toen nog prille kunst van Chopin (,,Hut ab, meine Herren; ein Ge nie") midden in de roos. Maar in het betreffende door-hem geredi geerde Zeitschrift für Musik dichtte Schumann tal van andere componisten met nog groter geestdrift een zekere genialiteit toe. En dan ging het om vaklie den die achteraf bezien toch nauwelijks enige artistieke im portantie hebben en wier namen Kleine vaart Adara 27 pass. Tenerife nr Antwerpen, Altair 27 10 w Gotland nr Pietarsaari, Atlantic 28 30 nw Sandettie nr Amster- riarracuda 27 te Rotterdam. Birka 27 600 n Minicoy nr Calcutta, Breehorn 27 t.a. Nouakchott. Brouwersgracht 27 300 o Mauritius nr Port Harcourt, Christiaan Brunings 27 vn Rotterd -m nr Zee. Cornelis Broere 28 200 o Humber nr Huil. Electron 27 tg Rotterdam, Elisabeth Broere 27 vn Rotterdam nr Duinkerken. Grote vaart African Express 28 te Nuevitas, Aldabi 28 te Santos, Alphacca 27 540 no Ascension nr Dur ban, Aludra 28 te Maputo, Amstelbrink 27 650 w Vancouver nr Vancouver, Amsteldiep 28 te Yokohama. Amstelmolen 27 185 nw Djeddah nr Durban, Amsterdam Ztf vn Antwerpen nr An sterdam, Antilla Bay 27 t.a. Cristobal, Atlantic Crown 27 360 o Kaap Race r Southampton, Chevron Eindhoven 28 te Cristobal, Chevron Madrid 27 90 zzo Colombo nr Singapore, Deltadrecht 27 80 w Resolution nr Nor denham, Diadema 27 vn Teesport nr Mongstad. Dockexpress-1 27 230 o Bahamas nr Tampico, Dockexpress-10 27 65 ozo Aden nr Mu- Dockexpress-12 27 45 no Medan nr Dammam, Felania 27 vn Suezkanaal nr Dubai, Gardenia 28 te Oran, Geopotes-6 27 375 no Azoren nr Tampi- Getafïx 27 800 ozo Bermuda nr Freeport, Kieldrecht 27 8 nw Belle Eiland nr Mon- Latirus 27 vn Anglesey nr Lissabon, Maasbracht 27 pass. Muscat. Maasrix 27 360 wzw St. Helena nr Port Meerdrecht 27 120 wzw Rhodos nr Tar- Meta 27 vn Fos sur Mer nr Leverdon, Moordrecht 27 30 o Miami nr Tartous. Mytilus 27 rede Curasao, Nedrill-2 °7 250 w Lissabon nr Marseille hun betekenis zelfs totaal en te recht hebben verloren. Binnen het domein van de toon kunst zijn drie verschillende soorten kritiek te onderscheiden: - De opus-kritiek, die zich richt op de kwaliteiten van het uitgevoer de of gepubliceerde werk. - De interpretatie-kritiek, die de beoordeling van de manier van uitvoeren inhoudt. - De sociale kritiek, die de positie van de muziek in de maatschap pij behelst. „De kritiek kan nooit geheel bij haar onderwerp, de kunst, ver toeven. Met een volle helft van haar wezen moet zich afwenden; zij kan slechts een gedeelte van de waarheid uitspreken", zo stelt Van der Veen terecht in zijn in 1967. in het juninummer van het muziektijdschrift Mens en Melo die, gepubliceerde opstel over de functie van de muziekkritiek. Zó is het ook. Als de waarheid in een kunstwerk naar voren treedt, kan de toehoorder zich slechts ver heugen en is er niets meer te kri tiseren. In de vervoering van de liefde is het de minnaar ook niet meer mogelijk om over het wezen van zijn geliefde na te denken. Het aandeel dat de critici leveren om het bouwwerk van de muziek overeind te houden, is volgens Wouter Paap (in diens boek We gen en Dwaalwegen der Muziek kritiek; uitgave Spectrum 1978) ..door te helpen opbouwen wat van zuivere intentie is en door af te breken wat van valse pretentie en onwaarde is". Een rake type ring. En zolang de recensent, met al zijn feilbaarheid, vanuit het be sefvan die verantwoordelijkheid handeld, dient hij het altijd aan wezige en onvermijdelijke onbe grip van een deel van het lezer spubliek dan ook naast zich neer te leggen. A£MOW> CfBBFT AAJTWCOPP OP PE EEOWkJE VRAGEN ^>"1 I 't l y*» waarom w>LCfT ce wAC«r zo OP PB r~ O, to zEKEft iiwr ai/ex - So«c IS HET VÖiKOnBAl AAjbEPS OM fK_ Net wat ik ebehc Een^ en al styl, maar geen De belevenissen van Jommeke Smosbol, bind die kerels de handen stevig op de rug. Vv *y Svs. r) Snij de koord van mijn buik maar in drie stukken. Agenda Leidse bioscopen LUXOR; "De pelsjager", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 12 jr. Nachtvoorstelling: "Cabo blanco", vr. en za. 23.30 uur. 16 jr CAMERA: "All that jazz", da. 19.00 en 21.15 uur. al. Kindermatinee: "Zorro, de ontembare". do„ 2.30 L REX: "Girls of pleasure", da 14.30.19.00 en 21.15 uur. zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur. 16 jr. Nachtvoorstelling: "Story of O", vr. en za. 23.30 uur, 16 jr. Bioscopen Alphen EURO 1: "Goldfinger", da. 13.45, 18.45 en 21.15 uur. zo. ook 16.15 uur, za. ook 00.15 uur. 1G jr. EURO 2: "Het laatste ultimatum", da 14.00. 19.00 en 21.30 uur, zo. ook 16.30 uur. za en woe. alléén 19.00 en 21.30 uur. 16 jr Kindermatinee: "Feestelijke revue van tekenfilmsterren", za., zo. en woe. 13.30 Nachtvoorstelling: "The Car", za. 00.15 uur. 16 ïr. EURO 4: "The sound of music", da. 13.30,20.00 uur, zo. 15.45 en 20.00 uur. al. Nachtvoorstelling: "Jong en gewillig", za. 00.15 uur, 18 jr. Bioscoop Voorschoten GREENWAY: 'The knockout cop", do envr. 19.00. za. 16.00 en 19.00, zo. 16.00 en 18.15, woe. 20.30 uur. 12 jr. "L'Ingorgo", do., vr. en za. 21.25. zo. 20.45, di. 20.30 uur. 16 jr Kindermatinee: "Feestelijke revue van tekenfilmsterren". do. tm. zo. 14.00 uur. woe. 14.15 en 16.00 uur Vrijf 4 dun uitgeslagen bij qet ber losgaan. Laat ze 10 n bakken, giet er WINA BORN LIDO 3: "What's 19.00 en 21.15 uui uur, 16 jr. Kindermatinee: "Superster Goofy", do.. 1 di. ook 14.30 STUDIO: "Vrouwenstad", da. 20.00 u ma. en di ook 14.30 uur. 16 jr Kindermatinee: "Jungleboek". do.. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.) Bezoekuren ziekenhuizen Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage- Nedlloyd Auckland 27 vn Mauritius nr Fremantle, Nedlloyd Baltimore 27 vn Genua nr Djeddah, Nedlloyd Bahrain 28 vn Londen nr Rot terdam, Nedlloyd Barcelona 28 te Genua. Nedlloyd Delft 27 vn Djeddah nr Singa- Nedlloyd Fremantle 28 vn Mombasa nr Portland. Nedlloyd Honshu 27 425 ono Singapore nr Hongkong. Nedlloyd Katwijk 28 te Abidjan. Nedlloyd Kingston 27 40 wzw Tobago nr Kaapstad, Nedlloyd Leuve 28 260 o Suva'nr Suva, Nedlloyd Loire 27 rede Dar es Salaam. Nedlloyd Madison 28 te Auckland. Nedlloyd Madras 27 480 w Christmas Eiland nr Kobe, Nedlloyd Niger 27 40 w Oporto nr Le Havre, Nedlloyd Rotterdam 28 te Baltimore, Nedlloyd Tauranga 27 15 nw Kaap Finis- terre nr Cabinda. Nedlloyd Wissekerk 27 vn Chittagong nr Colombo, Niso 28 te Sola. Obelix 27 90 n Madeira nr St James, Prinses Margriet 27 vn IJmuiden nr Plymouth, Scheldeborg 28 te Soraker, Sliedrecht 27 vn Port Alfred nr Bridge- Vitrea 27 vn Buenos Aires nr Ras Tanu- Museum voor Volkenkunde. Steen straat 1. tot 4 januari 1981 tentoonstel ling: Bazaar. Marktsteden in Noord-Af- ghanistan met diaklankbeeld en diverse films. Geopend ma t/m za van 10-17 uur en op zon- en feestdagen van 13-17 uur WARMON D Galerie De Pomp. olie- en acrylschilderijen van Cobie van de Ven Geopend vanaf zondag 7 september van 13—17 uur. Op woensdagmorgen ook van Museum voor Geologie en Mineralogie - Hooglandsekerkgracht. tentoonstelling van natuursteen tot bouwsteen". Wassenaar Auberge de Kieviet, Stoep laan 27. Expositie van aquarellen en krijttekeningen van Claire van de Graaff-Dutilh. De expositie duurt t m 6 november. WASSENAAR Auberge de Kieviet, Stoeplaan 27. eerste Europese expositie van de Braziliaanse kunstschilder Hi- St edel ijk museum "de Lakenhal Singel 28-32. tel: 144044 een pij lectie getoond óm 16 november. Sportmedia respreekuu Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00uur (alleen voor echtgenoot) en van 18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwar tier van avondbezoek. Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30 Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18 30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou- Maandag tim vrijdag I8J0-I8 45 uur Zaterdag en zondag Bezoek aan ernstige patiënten: wanner voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur 18.30-19.00 uur Bezoektijden kinderafdeling Elke dag: 14.15-15 00 uur 18.30-19 00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-1130, 13 30-14 15 en 18 30-19 30 uur 3e kla 13 30-14 15 en 18 30-19 30 uur Kraamaf deling 13.30-14.45 alleen voor echtgeno ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou ders 18.-18.30 uur Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (020-175000) c(Quclc 1 lieu m s 29 oktober 19SU Honderd jaar geleden stond in de krant: -Als een zeldzaamheid verdient wel vermelding, dat Claude Honvlée. oud 86 jaar. en Lena van Delden. 84. beiden ver pleegden in het Oude-Mannen- huis te LeidenZaterdag hunne 65-jarige echtvereeniging ho pen te vieren. Merkwaardig is het hoe vlug beiden niettegen staande hun hoogen leeftijd nog ter been zijn. terwijl bovendien hunne gezondheid niets le wen- scheu overlaat. Ook verheugen zij zich nog in het bezit van goe de o ogen, zoodat brillen overbo dig tijn. -Te Rijpweteringgem Alke made. is dezer dagen in eene lang gevoelde behoejte voorzien. Dank zuh de bijdragen der in gezetenen en de goede zorgen eener commissie is een voldoend aantal lantaarns langs den openbaren weg geplaatst om dezen bij dondere nachten te verlichten -(Adv.)5Cts.Ani jskoekjes 5 Cts Ondergeteekende maakt hier mede bekend, dat bij hem de echte Anxjskoekjes worden ge- i'Kiakt.J.C.J. de Jong, Mo T9S0, te Leiden. Vijftig jaar geleden: -Nadat de Amsterdamsche jus titie onlangs is opgetreden tegen een "bank", die in het buiten land adverteerde hypotheken te kunnen plaatsen, vervolgens z.g. "onkosten" inde en dan ver der mets meer van zich liet hoo- ren. heeft de justitie opnieuw Wil stxtrlgelijk OalUAtl dam achterhaald. Ditmaal wa ren het twee personen, die kan toor hielden op de Keizersgracht en die in het buitenland het plaatsen van emissies aanbo den. Personen, die met hen in verbinding traden, werd voor gespiegeld. dat zij obligaties zouden uitgeven voor ten le stichten N.V..die in het bezit zou zijn van vele gronden en bos- schen. De buitenlanders, die wat voor de plannen voelden, stuurden geld, maar de emissies werden natuurlijk nimmer ge plaatst. Er volgden klachten bij de justitie, waarop justi- tie-ambtenaren en twee inspec teurs van de centrale recherche dezer dagen een huiszoeking bij de "emissie-bank" deden en tal van bescheiden in beslag na men. De beide personen die de knoeierijen op touw hadden ge zel, zijn in hechtenis genomen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 29