„Othello heeft mij als schrijver alert gemaakt'9 'Herman Heijermans is heerlijk om te spelen' James Bond aan kloosterpoort Podiomblik Bart Koene van theatergroep Nijinsky: ImiHïïtis 14 dagen naar Amerika LEIDSCH m DAGBLAD (fv) vandaag... toegelicht RADIO [.\^[RrQ9ramma\ MAANDAG 20 OKTOBER 1 Amsterdams Volkstoneel brengtUitkomst HAARLEM/LEIDEN - „Het toneel dat Herman Heijermans schreef is zo ontzettend fijn om te doen, dat het ons geen enkele moeite kost spelers te vinden. Er is bij toneelspelers werkelijk een enorme belangstelling voor stukken van Heijermans. Je kunt als acteur zo volledig 3an je trekken komen, je kunt sentimenten spelen en dat hoeft echt niet tot drakerigheid te leiden. Maar het is niet allemaal zo onderkoeld... het is puur volkstoneel. En volkstoneel hoeft niet altijd in de schaduw van het amateurisme te staan. Wij geven onze allerbeste krachten; we belazeren het publiek niet Jules Croiset: "We belazeren het publiek niet" Krachtige woorden van Jules Croi set, die op het hoogtepunt van zijn toneelloopbaan koos voor het Amsterdams Volkstoneel. Toen Beppie Nooy, d<t grote voorvechtster van dit gezelschap, in 1979 overleed werd Croiset aangetrokken om Beppie's regie van Potasch en Perlemoer te vol tooien. Hij kreeg zo'n plezier in het werk dat hij niet lang hoefde na te denken toen hij het verzoek kreeg de artistieke leiding van het gezelschap op zich te nemen voor de jaren die nog zouden vol gen. Croiset ontwikkelde pijlsnel een nieuwe visie op het volksto neel, waaraan hij een gedegener inhoud wilde geven. Het werd hem niet in dank afgenomen door Beppies zonen, die na strubbe lingen voor zichzelf begonnen met Nooy's Volkstoneel. Onder Croiset bleef een groot deel van de spelers het Amsterdams Volkstoneel trouw en voor de eerste produktie werden ook spelers aangetrokken, Jan-Anne Drenth, Henk Molenberg, Lou Steenbergen, Teuntje de Klerk en Sylvia de Leur in het oog lopende i Het gezelschap komt donderdag avond 23, vrijdagavond24 en za terdagavond 25 oktober naar de Leidse Schouwburg met .Her man Heijermans' toneelstuk Uit komst, met daaraan toegevoegd liedjes vanuit de bestaande tekst. LEIDEN - Het toneel van de Leidse Schouwburg wordt deze week beheerst door Herman Heijermans. Het Amsterdams Volkstoneel geeft er nl. op donderdag avond 23, vrijdagavond 24 en zaterdagavond 25 oktober voorstellingen van 'Uit komst'. Over dit door Jules Croiset geregisseerd spel van droom en leven elders op deze pagina meer. Op dezelfde pagina ook een ar tikel van onze medewerkster Hanny van der Harst over de theatergroep Nijinsky die za terdagavond 25 oktober in het LAK-theater haar visie geeft op Shakespeares 'Othello', een stuk over 'de jaloersheid van de mens op zijn eigen geluk'. In het LAK-theater voorts op donderdagavond 23 oktober een optreden van de uit het LAK voortgekomen groep 'Gruppo Trutto Dramatico', die een reprise geeft van haar produktie 'Sokkels'. De theatergroep Augustus brengt er op vrijdagavond 24 oktober 'De zomer van Nel- lie'. Centraal staat in dit stuk de bloemenverkoopster Nel lie Bakker, die 'de emancipa- tieklok heeft horen luiden en op zoek gaat naar de klepel'. De vorm van de voorstelling is volgens de programmatoe lichting een volksachtig blij spel met muziek, zang en dans'.Speciaal voor de kinde ren komt op zondagmiddag 26 oktober 'Mevrouw Smit' naar de LAK-zolder. 'Me vrouw Smit' is de nieuwe naam voor de groep, die vorig jaar als het kindercabaret 'Potvoordrie' stad en land af reisde, maar nu van samen stelling is veranderd. De voorstelling heet 'Wat heeft ie nou, want heeft ie nou' en gaat over een gezin van een vader, een moeder en twee kinderen, van wie er één niet zo aardig wordt gevonden. Een spel van droom en leven in - zoals Heijermans zelf omschreef - twee afdelingen. In het eerste deel maakt het publiek kennis met het gezin van Thijs Banes en hun zieke, invalide zoontje Jantje en met hun buurtgenoten. Het tweede deel gaat over Jantjes koortsige droom, die door Heij ermans uiterst gevoelig wordt beschreven. Jantje gaat daarin samen met de zwaan uit het Von delpark de sterren van de hemel plukken, in de hoop deze op aar de te kunnen verkopen om zo zijn ouders uit hun armoede te kun nen verlossen. In de droom wordt de zwaan gewurgd; in werkelijk heid sterft Jantje door de grote opwinding die zijn droom ver oorzaakt. Dat betekent een ver lossing - uitkomst - voor het ke reltje uit zijn aardse lijden. Jules Croiset: „Het is een fascine rend stuk en zó puur geschreven. Heel belangrijk in het stuk is de relatie van Jantje met de zwaan. Jantje wordt gespeeld door Dic ky van Tooren, de zoon van Kitty Janssen. Hij is twintig jaar, maar speelt dat jochie van veertien Drachtig. Hij heeft er zijn toneel opleiding in Londen voor onder broken. Teuntje de Klerk speelt de zwaan. Zij en Dicky hebben een hechte band gevormd, fan tastisch, het zijn echt twee mak kertjes geworden. Teuntje heeft me daar vondsten bedacht voor die zwaan, heerlijk. Men zegt al tijd: wat is dat leuk geregisseerd, nou, ik moet eerlijk zeggen, daar had ik geen enkele moeite mee. Teuntje heeft dat praktisch he lemaal zelf gedaan hoor" Vol geestdrift is hij over Dicky van Tooren: „Ik kan er niks aan doen, maar als hij als Jantje in dat bed ligt, dan springen de tranen in mijn ogen. Zo'n echt straatschof fie uit de Jordaan en als-ie dan in z'n droom plotseling weer lo pen kan, dan ga je gewoon door de grond!" Jules Croiset over de opzet van de ze voorstelleing: „We hebben toegewerkt naar een eenheid tus sen spelers en orkest. Er zijn een paar spelers bij die ook een mu ziekinstrument bespelen. En de leden van het orkest doen mee als toneelspeler. Aan het begin van het stuk bezorgen we het publiek een heel bijzondere verrassing." AMSTERDAM- Theatergroep Nijinsky brengt op zaterdag 25 oktober Othello in het Laktheater in Leiden. Het be looft een boeiende voorstelling te worden, want Nijinsky heeft het stuk heel eigenzinnig aangepakt. Teneinde het gebeuren zo helder mogelijk te etaleren heeft er een kaal slag plaatsgehad. Nijinsky's bewerking spitst zich toe op de plot.nxwt plot, het tus sen de 5 belangrijkste personen, en de wijze waarop Shakespeare dit heeft verwoord. De groep heeft voor de interpretatie bewust geen gebruik gemaakt van secundaire literatuur, maar zich uitsluitend bezig gehouden met de gegevens die in het stuk zelf worden aangedragen. Bart Kiene, oprichter en artistiek leider, praat in een twee uur du rend interview met een aanste kelijk enthousiasme over het werk van de groep en toneel in het algemeen "We hebben Othello gekozen, om dat we het een van Shakespeare's grootste stukken vinden én om dat je het zou kunnen scharen onder de noemer "spreektoneel", een genre waar we als groep nog geen ervaring mee hadden. Met die term bedoel ik het soort to neel, waar de tekst van het groot ste belang is, waar de handeling wordt gedragen door de beelden die in de poëzie is, waar de han deling wordt gedragen door de beelden die in de poëzie van het stuk besloten liggen. Dit in te genstelling tot bijvoorbeeld mu ziektheater, dat een combinatie is van gelijkwaardige elementen. Omdat we als groep streven naar een zo groot mogelijke veelzij digheid, een volkomen integratie van de verschillende disciplines, is deze productie een logische stap in onze ontwikkeling. Experimenten We vinden het niet voldoende de verschillende aspecten van thea ter uitsluitend te benaderen van uit ons vak als acteur, "aldus Bart Kiene. "Door steeds nieuwe ex perimenten trainen we ons zo goed mogelijk te acteren, zingen en bewegen. Verder vind ik het ook belangrijk dat ieder van ons leert zelf stukken te schrijven. Het analyseren van Othello, dat zoeken naar de manier waarop Shakespeare het stuk heeft op gebouwd en de beelden drama tisch heeft verwoord, heeft mij als schrijver alerter gemaakt op mijn eigen teksten. Ik herken nu sneller de tekortkomingen." "Bij de vertaling hebben we ver schillende werken geraadpleegd, maar het publiek krijgt onze ei gen versie te horen, waarbij we hebben gezocht naar zo beeldrijk mogelijke taal. Bambi Uden, het Engelse lid van de groep, heeft ons gewezen op bepaalde woor den die in Shakespeare's tijd schokkend moeten hebben ge werkt. Wij hebben geprobeerd daar in het Nederlands moderne equivalenten voor te vinden. Misschien zijn we daarin te ver doorgeschoten en komt het over als een stijlbreuk, maar het moet gezien worden tegen de achter grond van onze poging om de tekst dezelfde directe zeggings kracht te geven die hij 4 eeuwen geleden had, vertelt Kiene. Interessant Met het oog op onze ontwikkeling is de samenwerking met Ank van der Moer erg interessant. Zij is een fascinerende theater-per soonlijkheid, bij wie vakman schap en datgene dat ze er mee wil uitdrukken, een volmaakte eenheid vormen. Haar ziel ligt op haar lippen. Ze drijft nooit op routine, maar eist kwaliteit zowel van zichzelf als van ons. Enthou- Een fragment uit Shakespeare's Othello. siasme is prima, maar je moet kri tisch blijven ten opzichte van je werk, dat hebben we van haar geleerd." Tijdens het gesprek springt Bart Kiene een paar keer op om een stuk van een band te laten horen, waar een werkbespreking van "Afscheid" op staat. De volgende productie "Je hoort 't", zegt hij, "ik krijg ongelooflijk op mijn donder. Ze brengt het wel heel vriendelijk, maar toch... Natuur lijk heeft ze gelijk, ik moet nog veel leren. De moeilijkheid is, dat je met je werk iets te zeggen moet hebben, maar je weet niet altijd wat. Na de actie Tomaat in 1970 werd alles weggeworpen, alleen de politieke boodschap gold. Dat vond ik te bruut, ik heb me er dan ook van gedistantieerd. Natuur lijk is de boodschap belangrijk, maar ook de manier waarop je hem brengt." "Wij zijn weer begonnen," zegt Bart Koene," met het vak te leren en misschien zijn we daarin toen te ver gegaan, de geëngageerdheid raakte een beetje op de achter grond. We proberen nu die twee zaken te combineren. Het kiezen van een onderwerp is vaak lastig, want allerlei politieke en maatschappelijke kwesties worden al behandeld door bij voorbeeld Proloog. Maar ik merk toch bij het schrijven over iets heel gewoons dat ik vanuit de ge gevens in het stuk toch op een bepaald standpunt uitkom, dat ik sociale patronen belicht die ik binnen mijn kleine kring heb waargenomen. Het is dus, geen kunst omwille van de kunst." HANNY VAN DER HARST (ADVERTENTIE) ATHENE - De monniken van het oude Grieks-orthodoxe Meteo- raklooster hebben hun poorten gesloten en de muren gepro beerd weg te werken, omdat een Britse filmmaatschappij het complex gebruikt als achtergrond voor een nieuwe film in de James-Bond reeks. De monniken zijn van mening dat in de James-Bondfilms seks en geweld worden verheerlijkt. Honderden toeristen vervoegden zich in het weekeinde vergeefs aan de kloosterpoort om het complex te bezoeken. De metropoliet van Trikaia, Sebastianos, en 130 popes hebben in telegrammen aan de regering in Athene tegen het gebruik van Meteora als filmdecor geprotesteerd. In de nieuwe James-Bondfi lm, die "For your eyes only" zal heten, spelen Roger Moore en Carol Bouquet Salvador Dali weer de oude PORT LLIGAT - De Spaanse meester van het surrealisme, Sal vador Dali, is zondag voor het eerst sinds lange tijd in zijn huis in Port Lligat in Catalonië voor de pers verschenen. De schilder, die was vergezeld door zijn vrouw Gala en secretaris En- ric Sabater, had alleen hulp nodig bij net op- en afgaan van de trap. Dali' zei dat hij van plan was weer enige tijd door te brengen in Pa rijs en New York en dat zijn ziek te zowel zijn katholieke geloof als liefde voor Gala had versterkt. Overigens wil hij haar voor de tweede keer kerkelijk trouwen volgens de Koptische ritus. - v,C- v," - Win deze prijs (voor 2 personen) of één van de vele andere aantrekkelijke prijzen in de sleutel code kaart aktie van het Leidsch Dagblad i.s.m. de Leidse winkeliers. Vanaf 15 oktober verkrijgbaar bij de deelnemende winkeliers. i2öjactr - Sbooo abonnees 18.25 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.30 - Sesamstraat (NOS) 18.45 - Straatje om (NOS) 18.50 - Staatsloterij (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.00 Heidi (AVRO) 19.25 - Hier Parijs, hier Jan Brusse (AVRO) 19.35 - De rode tent (The Red tent), speelfilm (AVRO) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Kijken en luisteren bij de Avro zit je goed (AVRO) 22.02 - AVRO's Swingtime (AVRO) 23.05 - Journaal (NOS) 23.10 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) NEDERLAND 2 18.25 - Microprocessors 1 en 2 (3) (TELEAC) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Het geheim van de vuurberg (NCRV) 19.25 - Niet te geloven (NCRV) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - De kleine waarheid, tv-serie (NCRV) 21.25 - Minivoetbalshow (NCRV) 22.15 - Hier en nu (NCRV) 22.55 - Mijn verre naaste (NCRV) 23.15 - Journaal (NOS) 23.20 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I 20.00 Journ. 20.15 Liebe ist doof, tv- serie. 20.45 Konstas te. 21.30 Berlin Alexanderplatz, tv-serie. 22.30 Ac tual. 23.00 Der conferencier (Wodzi- rei), Poolse speelfilm 00 45 Journ. (Reg.progr.: NDR: 18.00 Reg. mag. 18.30 Actual. 18.45 Kleuterserie. 18.55 Achtung Zoll, tv-serie 19.25 Reg. mag. 19.59 Progr -overz. WDR 18.00 St. Pauli Landungsbrucken. tv-serie. 18.30 Was sich neckt, das lient sich, tv-serie. 18 40 Achtung Zoll, tv-serie. 19.15 Actual. 19.45 Das Kriminalmag., tv-serie.). DUITSLAND II 18.20 Koniglich Bavensches Ambs- gericht. tv-serie 19.00 Joum. 19.30 Popmuziek. 20.15 Doc. film. 21.00 Actual. 21.20 Die Einfalle der heili gen Klara. tv-film. 23.00 Inform, progr. 23.05 Journ. DUITSLAND III WDR 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Cursus Duits 19.00 Inform, progr. 19.45 Journal 3. 20.00 Journ. 20.15 Inform, progr. 21 45 Das letzte Abendmahl (La ultima cena). Cubaanse speel film. 23.35 Journ BELGISCHE TV NET II 18.00 Poppenfilmserie. 18.05 Teken filmserie 18.30 Open School. 18.55 Inform, progr 19.25 Verkeerstips 1&30 Liefdadigheidsprogr. 19.35 Meded. en Morgen. 19 45 Joum 20 10 Weerber 20.15 Kwis. 21.05 oorlogsresten. tv-serie. 21.55 Me disch mat» 22 35 Jnnm De KRO besteedt vanaiond 23.05 uur aandacht aan de begrafe nis van prof. Romme. Op Ned. 1 zal een necrologie en een korte reportage over de begrafenis worden uitgezonden. 'Derode tent',een Italiaans-Russische productie ,is vanavond om 1935 willen doen Ned. 1 te bewonderen. De speelfilm, die de Avro uitzendt, is een epos over de Italiaanse generaal Umberto, die in 1928 voor vette krantenkoppen zorgde Hij wilde met een luchtschip over de Noordpool vliegen en er zelfs landen. Het liep uit op een catastrofe 'sr kan worden gelachenheet het programma rond Herman Bc- kien.dat de Tros vanavond via Ned. 2 uitzendt. Bekien.een komiek, trekt in Utrecht en omgeving al jaren volle zalen Voor de Avro-radio en televisie is vanavond 'Swingtime' te be luisteren. Van 22.02 tot 23 uur. Medewerkenden aan dit program ma: Greetje Kauffeld, Ack van Rooyen en de saxofonist Jluitist James Moody. Het 100-jang bestaan van de Vrije Universiteit in Amsterdam zal onder meer worden gevierd met een concert. Op het programma staan onder meer werken vanJohan Sebastiaan BachDe NCRV zal van 20.40 uur af tot 2225 uur de muziekklanken ten gehore brengen MAANDAG 20 OKTOBER HILVERSUM I Ieder heel uur nieuws. TROS 18 11 Aktua. 18.25 De verhalen van Virgi- lius van Tuil. 18 30 De Kinderpla- tenbak. 18.45 Het zesde continent, science-fiction hoorspel-serie. 19.02 Tros-Country 20.02 Voorzichtig breekbaar. 20 30 Peekei: ongezou ten. 21.02 NAR Nederlandse Arties ten Parade. 22.02 aktua-Sportcafe. NOS: 23.02 met het oog op morgen. HILVERSUM II NCRV 18 00 Muziek in vrije tijd. PP 18.50 Uitz. van DS'70 NCRV: 19 OOSteen in de vijver (19 00 NECR- Leerhuis 19.15 Psalm van de week. 19.40 Rondom hot Woord) 20 00 Mu ziek in NCRV-Studio 2: Radio Ka merorkest met solisten: Klass. mu ziek. 20.40 VU-Concert Collegium Vocale en het Orkest van de Cha- pelle Royale, met solisten Klass. werken 22 25 BOND ZONDER NAAM. NOS 22.30 Nws 22 40 Mo lukse cultuur en muziek NCRV 23.25 Muziek van eigen tgd. 23.55 HILVERSUM III ieder heel uur nieuws NOS 18.03 De Avondspits met de Nationale Hitparade AVRO 1902 Praatpaal 15. 20 02 het Steenen Tgd perk 21 02 Arbeidsvitaminen. (10.02 Zandbak- 1.02 Ve DINSDAG 21 OKTOBER HILVERSUM I AVRO 7 03. 7 30. 8 03 en 8 30 Ra- diojoum. 9.03 Steunpunt. 9 08 (S) hoorspelserie. (8). 11.30 (S) Uit is in 11.45 (S) Rondom twaalf 13 03 Ra- diojourn 13.20 (S) De AVRO Dili gence. 13.55 Beursplein 5. 14.02 (S) De vergulde middenweg. 16.02 13- Speciaal 16.30 (S) Kom eens langs op Slot Zeist HILVERSUM II KRO 7 00 Nws. 7.10 Ochtondgymn. 7 20 Het levende woord 7.30 Nws 7L36 Echo (8 00 Nws 8 30 Nws 8 30 Nws. 8.36 Grammofoonmuz. 8.50 Postbus 900. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9 10 Waterst 9 15 Scheep spraat 9.20 De letter M 10 30 Ouder worden we allemaal. 11 00 Grammo foonmuz 11 30 Ratel OVER- HEIDSVOORL12 16 Uit- vd landbouw KRO 12 26 Meded. voor land- en tuinb. 12 30 Nws 12 36 Echo. 13.00 Nws 13 11 Goal 13 30 Zeeuwen in Brazilië NOS 14 30 Wijnoogst '80, Hoogte- en diepte punten in de wijncultuur KRO 15 15 God, hoe heet je ook al weer. (RKK). 15 30 Geen verboden toe gang 16 30 Het Praatprogr. 17.24 Meded. 17.30 Nws. 17.36 Echo HILVERSUM UI VARA: 7 02 (S) Gesodemeu.ders. (Van 7.00-18 00 Aktual via Dinc-n van de Dag) 8 30 (S) Holland ze "g- gen 10.30 (S) Typisch Jansen 11 30 (S) VARA /orkplaatje 13.30 (S) Spitsbeeld 15.30 (S) Popkrant 16 30 (S) Beton. HILVERSUM IV TROS 7 00 Nws 7 02 (S) Capriccio. 9 00 Nws 9 02 (Si Er staat een orgel inGron ^eld 9 30 (S) Van heinde en verre. 10 00 (S) Opus tien tot twaalf. 12 00 Nws 12.02 (S) Intermezzo. 13 00 (S) De meest verkochte klas sieke tien 13.30 (S) Koren Korp i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 5