Ank v.d. Moer is in de kou gezet ZILVEREN GIRAF Regisseuse Shakespeare-project T ZATERDAG 11 OKTOBER 1980 VARIA PAGINA 1» Donya Feuer: Het gaat veel over de dood, dit project AMSTERDAM (GPD) - Ank van der Moer is alweer enige tijd terug in de Nederlandse theaters met een programma, samengesteld uit fragmenten uit sonetten en toneelstuk ken van William Shakespeare. Samensteller is de En gelsman Ted Hughes die met dit, zeg maar gerust gigan tisch literaire karwei een weg meent te hebben gevonden om door de collage van Shakespeare's werk heen in de duisternis van de menselijke geest te kijken. Hughes' werk is in Zweden voor to neel bewerkt, de actrice Karin Kavli heeft onder regie van regis seuse Donya Feuer een poging gedaan de speurtocht naar de duisternis vorm te geven in een theaterstuk dat zich. overigens niet letterlijk afspeelt aan de ach terkant van het theater met cen traal een actrice die in tweestrijd verkeert: vermoordt zij zichzelf of vermoordt zij de kunst. Het is de totale relativatie van het theater, wellicht de totale relativatie van het leven... Het theaterstuk gaf regisseuse Do nya Feuer zoveel materiaal, zo veel inzicht in handen dat zij op initiatief van de „Kerngroep Bij zondere Projecten" van de Rot terdamse Toneelraad, graag het project in Nederland wilde her halen met de actrice Ank van der Moer. „Een groot actrice", zegt Donya, „die in Nederland op een onverantwoorde manier in de kou is gezet..." Het stuk heeft een ongekend per soonlijke overdracht naar het publiek. Nu is persoonlijk appél theater eigen maar de thematiek van dit stuk, gaat verder dan een maatschappelijke misstand, ver der dan de tragiek van een relatie. Het gaat recht de beleving in van het leven zelf en hoe hard die con frontatie aankomt hangt af van de levensfase waarin het individu in de zaal verkeert. Is dit niet een klus van jewelste? Donya Feuer: „Waarom gaan we naar theater? 't Is net als praten, dat doen we om te weten te ko men wat we niet wisten. Je kijkt naar levende mensen die drama spelen waar wij geen naam voor hebben, maar wat zij doen herbe vestigt onze menselijkheid. Wat is er niet anders gedaan in onze opvoeding dan ons van onszelf weg te halen. Zodra een kind glimlacht naar zijn moeder, is dat het eerste teken dat het beseft dat er meer zijn zoals hij. waarmee het direct van zichzelf is verwij derd. Dan eigenlijk al begint dat proces dat we later slechts kun nen omschrijven met het je le venlang acht of negen willen zijn. De leeftijd waarop je geluk en liefde nog niet bent gaan benoe men. Krampachtig probeert de mens dit bespreekbaar te ma ken" „Men praat en praat, wij gebruiken taal maar kunnen nooit onder woorden brengen wat we werke lijk willen zeggen. Dè actrice in het stuk voelt dit. zij gaat in de teksten van Shakespeare, zij speelt het, ontsteekt in grote woede, staat aan de rand van een moord op zichzelf of op de kunst omdat ze de reden, de betekenis wil. Ze gaat tot in het diepste van haar zelf..." „Die gewelddadigheid van de zelf moord, ik geloof dat iedereen of drastisch of emotioneel met zelfmoord heeft gespeeld of hij zal het nog doen. De mens heeft het leven gekregen en wil het er gens ooit weer kwijt, en dat is dan een tragedie. Het bewijst dat de wereld ziek is, niet de persoon, maar de wereld". „Ank van der Moer is de actrice, de speelpop, die in die wereld speelt, leeft. Eerst is zij sentimenteel over haar rol als spiegel van de wereld, later wordt ze beetje bij beetje gek tot ze daar komt waar ze wezen moet, de bewustwor ding dat in het niets we alles zijn". „In dit moment van bewustwor ding zijn we groter dan onszelf en vanaf dat moment kun je door groeien, en dat is belangrijk, dat groeien. Het maken van com promissen. het overleven is niet belangrijk, het vinden van het in zicht tot in de blubber van de hel, dat is de betekenis van dit stuk..." Dood „Het gaat veel over dood, dit stuk. Misschien is het voor veel jonge ren moeilijk om hierja" tegen te zeggen. Ik moet vaak aan de dich ter Wilke denken die zei: „Je moet zo lang leven tot je je eigen dood kan sterven" en met lang leven bedoelt hij dan niet: je alles laten aanleunen. Deze produktie is een protest tegen de bourgeoi- sie-maatschappij, tegen de zoet- houdende gimmicks, tegen het negeren van wat werkelijk be langrijk is. „Wanneer ben je duidelijk. Als je een vorm vindt, wordt hij gecon sumeerd door een andere vorm en daarna komt weer een vorm. Dit stuk bestaat niet op een plot, het plot definieert niets, het zit 'm in wat er gebeurt. Het is een vorm van theater die een „inner-pro- ces" duidelijk maakt. Het is een werk voor de verbeelding, een werk voor thuis". „Deze ervaring dit groeiproces voel ik in Ank van der Moer, één der grootste actrices ter wereld, jammer dat ze Nederlandstalig is. Het is tragisch dat deze eens ge liefde actrice, met zo'n vracht aan ervaring aan de kant is gezet, wat Karin Kavli overigens ook ge beurde". „En niemand miste de actrices, roddelde over hen. Wat is er dan fout in Nederland, als je een ac trice als Ank zo behandelt moet er meer fout zitten. Dan zeggen BoyEdgarp rijs toegekend aan Rein de Graaff AMSTERDAM (ANP) - De Boy-Edgarprijs voor jazz en geïmproviseerde muziek is dit jaar toegekend aan de pia nist Rein de Graaf (38). De onderscheiding, een plastiek van Jan Wolkers en een geld bedrag van 5.000 gulden zal hem op 15 november worden uitgereikt in het BIM-huis in de hoofdstad. De jury bestond uit J. Bernlef, Eddie Determeyer, Aart Gi- solf, Sipke Huisman en Han Reiziger. In hun rapport noemen zij de pianist 'een van de meest actieve en eminente voorbeelden van een musicus die de tradities en verwor venheden van de Afro-Ame- rikaanse muziek op geheel ei gen wijze heeft uitgewerkt'. Ook wordt er op gewezen, dat "De Graaff zich ruim twintig jaar consequent, integer en op hoog niveau heeft bezig ge houden met de ontwikkeling van een muzikale taal, waar bij zijn enorme harmonische intuitie en melodische vin dingrijkheid opvallen. Hij kan volgens de jury be schouwd worden als een veelzijdig musicus die door zijn veelvuldig optreden in binnen- en buitenland een breed publiek kennis heeft la ten maken met jazzmuziek. jullie „nee" tegen ervaring, het enige dat we nodig hebben. Dan moete we onze waarden verande ren. Ik deed het zelf. Ik werkte met Ingmar Bergman en ik be greep niets van hem maar ik heb geleerd te leren dat er meer is en dat dat tijd kost om het te vinden. Mii werd het beetje bij beetje hel derder en zo moet het voor een publiek ook zijn als ze naar Ank luisteren. Hier moét een jong publiek naar komen kijken". Referentie „Was ik een Nederlandse, ik zou pleiten voor een gezelschap met acteurs en actrices aan wie de meest extreme eisen kunnen worden gesteld. Mensen met volledige capaciteit. Laat de an deren dan maar Strauss spelen, dat is goed, we moeten groeien, maar er moet een referentie zijn met mensen met de diepste erva ring, die als in dit theaterstuk de achterkant van het theater ken- Het Shakespeare-project is 13 en 14 oktober te zien in het HOT- theater in Den Haag. DEUGNl&TGEEN. RESPECT VOOR OUDEREN, Me.? MAAR l< ZAL. JE LEREN! JTIG TERUG MAAR l DE KUNIÊK V-VOOftZICMTlG A UW WW DIE UEU6P VAN TEGEN - WOORDIG.BENGELS Z'JN HET. ALLEMAAL Behalve jy can, PANDA. WAr JE ZEGT! tjEEFT /wrtvooPD op 'stèé' £(AAT HET ALTLI t> PB^EAJEAI Ad H<jAJ l/ADE P .Me.r PB Ai/ro heeft FRED BASSET De belevenissen van Jommeke J Ze zullen 'immers langs hier moeten komen. De uitgedoofde vulkaan staat op het plan VTSKOEKJES MET tuurlgk ook ander een eetlepel citroensap. Fruit een ragfijn ge snipperd uit,i' Neem het visvlees van de graat en verwijder velletjes cn kleine graatjes. Snijd het visvlees fijn en cn fijngemaakte brood door en resterend vocht, gefruite ui. een eeOepvl bloem, rout, royaal versgemalen peper Kneed er stevige ..koekjes-' van en be stuif deze met bloem. Wentel ze dan door los geklopt ei en als laatste door wat klein gehakte t een beetje Agenda Leidse bioscopen LUXOR: "American gigolo", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30, 19.00 'en 21.15 uur, 16jr. Nachtvoorstelling: "The human factor", vr en za. 23.30 uur, 16 jr. CAMERA "De peetvader 2", do. tm. zo. 20.00 uur, 12 jr. "Serpico", ma., di. en woe. 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Winnetou, groot op perhoofd", za., zo. en woe. 13.30 uur. Nachtvoorstelling: "Easy rider", do., vr. en za. 23.30 uur. 16 jr. LIDO 1: "Vrouwenstad", da. 20.00 uur, 16 jr. LIDO 2: "In de greep van de zombies", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr. LIDO 3: "What's new pussycat", do., vr., ma. en di. 14.30,19.00 en 21.15 uur, woe., za., en zo. 19.00 en 21.15 uur, 12 jr. Kindermatinee: "Superster Goofy", za., zo. en woe. 14.30 uur, zo. ook 16.45 uur STUDIO: "The black hole", da. 19.00 en 21.15 uur, do., vr.. ma. en di. ook 14.30 uur. al. Kindermatinee: "Jungleboek", za., zo. en woe. 14.30 uur, zo. ook 16.45 uur. TRIANON: "Het teken van het beest", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr. REX: "Bad Penny", da. 14.30, 19.00 ei 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "The hottest show ii town", vr. en za. 23.30 uur, 16 jr. Bioscopen Alphen EURO 1: "Het teken van het beest", da 13.45, 18.45 en 21.15 uur, zo. ook 16.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Cannonball", za. 00.15 uur, 16 jr. EURO 2: "The big red one", da. 14.00. 19.00 en 21.30 uur, zo. 16.30,19.00 en 21.30 uur, za. en woe. alléén 19.00 en 21.30 uur, za. ook 00.15 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Tweety", za., zo. en woe. 14.00 uur. EURO 3: "Zombie holocaust", da. 13 30, 18.30 en 21.00 uur, zo. ook 16.00 uur, 16jr. Nachtvoorstelling: "The Choirboys", za. 00.15 uur, 16 jr. EURO 4: "American gigolo", da. 13.30, 18.30 en 21.00 ur. zo. ook 16.00 uur, 16 jr Nachtvoorstelling "Baby face", za. 00.15 uur, 18 jr. Bioscoop Voorschoten GREENWAY: "Monthy Python s üfe of Brian", do. en woe. 20.30 uur, vr. en za. 19.00 uur. zo. 18.15 uur, 16 jr. "I neer promised you a rosegarden", vr. en za. 21.15 uur, zo. 20.45 uur, ma. en di. 20.30 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Jungleboek", za., zo. LEIDEN - Galerie van de Vlist, Boter markt 3, Rob Clous, kleuretsen 16 sep tember t/m 31 oktober. Geopend: dins dag t/m zaterdag 10.00 - 17.00 uur, don derdagavond 19.00-21.00 uur. natuursteen tot bouwsteen". Kunstcentrum Lange Mare: expositie li tho's van Henk Hollebeek. Tot half ok tober. Geopend: donderdagavond van 18-21 uur, zaterdag van 10-17 uur. Museum straat 1, t ling: Bazaar. Marktsteden in Noord-Af- ghanistan met diaklankbeeld en diverse ■Hms. Geopend ma t'm za van 10-17 uur en op zon- en feestdagen van 13-17 uur Galerie Denise Stephan: Arthur Stam expositie Bakkersteeg 18 Leiden. De tentoonstelling duurt t/m 17 november, geopend van 2-6 uur zaterdag- en zon dagmiddag. Academiegebouw. Rapenburg 73, Urs. Pannenmuller, oktober, ma. t/m vrij. 9 tot 17 uur. Nieuw in Leiden Lak Foyer. Levendaal 150, etsen van Saskia Splinter, oktober, ma. t/m vrn 10 tot 18 uur. WASSENAAR - Auberge de Kieviet, Stoeplaan 27. eerste Europese expositie van de Braziliaanse kunstschilder Hi- romiti Kamada. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- "senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.) Bezoekuren ziekenhuizen Dlaconessenhuis: Middagbezoekuur 13.45-14.30 uur. Avondbezoekuur 18.30-J9.30 uur. Kraamafdcling: vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage lijks van 14 00-19.00 uur. (Niet meer dan 2 bezoekers per patiënt). Sportmedisch Advies Centrum, blessu- icspreekuur: Elisabethziekenhuis. Lei derdorp, 's maandags van 19.30-20.30 Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en van 18.30-19.30 uur. Baby show laatste kwar tier van avondbezoek. Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30 Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten i behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou ders) Maandag t/m vrijdag 1830-18.45 uur Zaterdag en zondag: 14.45-15J00 uur. Bezoek aan ernstige patiënten: wanne*., voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur 18.30-19.00 uur Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-1130; 13.30-14 15 en 18 30-19.30 uur 3e klas 13.30-14.15 en 18 30-19.30 uur Kraamaf- deling 13.30-14.45 alleen voor echtgeno ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou- Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bq het in formatiecentrum Geluidshinder Schip- lol (020-175000). ludcrl/lieuiu& 11 oktober 1980 - Een koopman op Tessel,dezer dagen van een reis naar Am sterdam teruggekeerd, zat 's avonds zijne kas op te maken, toen een zijner zwagers binnen trad. De koopman, die onder zijne papieren een bon voor 25 sigaren had in den vorm van een bankbiljet, overhandigde dit voor de grap aan zijn zwa ger met de woorden: "Ziedaar, ik heb goede zaken gedaan, die 25 gulden zijn voor jou". Dank baar en verrast drukte de zwa ger den milden gever de hand en verwijderde zich in de geluk kigste stemming, terwijl de koopman moeite haa om zijn ui- chen te bedwingen over het wel slagen der fopperij. Toen de' man echter den volgenden dag nog eens zijne papieren nakeek, ontdekte hij tot zijn schrik dat h ij bij vergissing een echt bank biljet gegeven en den bon nog tn zijn tasch had. Het bedwingen van zijn lachen viel hem thans niet moeilijk meer -Uit Christionto 'thans Oslo. Red.) wordt bericht, dat onge veer twee derden der stad, de Domkerk en het postkantoor, 's nachts door brand zijn vernield. De vlammen werden door een hevigen wind al verder en ver der gedreven. Duizenden zijn zonder dak. Vijftig jaar geleden: - In de laatste dagen zijn in verschillende streken van Sile- zic menschen door herten aan gevallen. Bij Gross-Neudorf werd een houtvester door een hert met het gewei bewerkt en zwaar gewond, zoodat hij in ?rnstigen toestand in een zie kenhuis moest ioorden opgeno men. In de buurt van Pirschgan werd een arbeider eveneens zioaar getoond. Bij Mochau was een groepje wandelaars getuige van een duel tusschen twee her ten. Plotseling bemerkten de dieren de toeschouwers en ren den met het getoet i>ooruit op hen af. De wandelaars konden zich nog bijtijds in een paar boo men veiligheid -tellen. Langer dan vier uur b.even de herten woedend bij de boo men staan en eerst nadat zij verdwenen wa ren waagden de wandelaars hetuit hun schuilplaats te voor schijn te komen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 15