"Te gek om los te lopen" is gebaseerd op werkelijkheid KXKM Oostblok-films in het Kijkhuis VRIJDAG 10 OKTOBER 1980 Scène uit de film "Te gek on los te lopen". De Belgische tv Drengi aeze week twee films van de Pool se regisseur Andrzej Wajda, zonder twijfel de bekendste filmmaker uit het Oostblok op dit ogenblik. Dinsdag wordt Bez Znieczulenia ver toond. In deze nieuwe (1979) film laat Wajda zien wat er ge beurt met een man die voor zijn eigen mening uitkomt. De journalist Michaelowski- overkomt dat als hij in een tv- programma geen blad voor de mond neemt. En dag later via België 2 Kanal, de tweede film uit Wajda's carrière. Het is het tragische verhaal van een verzetsgroep in Warschau gedurende de bezetting. Via het riool pro beert de groep aan de over macht van Duitsers te ont komen. ze week. Morgen brengt de NCRV typisch zaterdag avondvermaak met The court jester, waarin Danny Kaye een hpofdrol speelt. Als de hofnar Giacomo probeert Kaye een wrede vorst van de troon te stoten. Hij moet een verzetsgroep het kasteel bin nen loodsen die een einde moet maken aan het bewind van de koning. Na het zaterdagavondvermaak de zondagavondernst met Dokter Francoise Gailland, een Franse film met de be kende actrice Annie Gifadot in de hoofdrol. Werkzaam bij het neuro-psychiatrisch in stituut leidt zij een kabbelend bestaan dat opeens wreed wordt verstoord door de me dedeling dat ze kanker heeft. Tenslotte op vrijdag de beken de musical Irma la Douce van Billy Wilder met Shirley MacLaine in de hoofdrol. In de buurt van de Parijse Hal len is Shirley een hoertje dat verliefd wordt op de nieuwe wijkagent (gespeeld door Jack Lemmon). Overigens begint dezelfde avond een dertiendelige serie Holly wood, een Amerikaanse do cumentaire over de periode van de stomme film. Eén van de spannendste films van cle laatste tien jaar is French Connection. Recher cheur Popeye Doyle is daarin op jacht naar drugsdealers in de sloppen van New York. Vooral de achtervolging met auto op trein is inmiddels klassiek. Zaterdag via Duits land 1. Het programma: ZATERDAG The blue Fin; 16.00 uur; Bel. 1 (regie: Klaus Schultz met Hardy Kruger. Australische film uit 1978). The court jester; 19.05 uur; Ned. 1. Anna Karenina; 20.15 uur; Dtsl. 2 (regie: Clarence Brown met Greta Garbo. Amerikaanse film uit 1934. French Connection; 22.10 uur; Dtsl 1 (regie: William Friedkin met Gene Hackman. Amerikaanse film uit 1971). ZONDAG Hollywood Can teen; 14.55 uur; Dtsl. 2 (regie: Delmer Daves. Amerikaanse film uit 1944). Dokter Fran coise Gailland; 20.10 uur; Ned. 1. MAANDAG: The naked city; 21.45 uur; Dtsl. 3 (regie: Jules Dassin met Barry Fitzergald. Amerikaanse film uit 1948). Zdjecja probne; 23.00 uur; Dtsl. 1 (regie: Agnieszka Hol land. Poolse film uit 1977). DINSDAG: I am a fugitive from Chain Gang; 19.30 uur; Ptsl. 2 (regie: Mervyn Le Roy met James Allen. Ameri kaanse film uit 1932). WOENSDAG: Kanal; 20.15-uur; Bel. 2 Das zweite Erwachen der Christa Klages; 20.15 uur; Dtsl. 1 (regie: Margarethe von Trotta. Duitse film uit 1975). The brothers Rico; 22 15 uur; Dtsl. 3 (regie Plul Karlsson. Amerikaanse film uit 1957). DONDERDAG Going down the road; 20.15 uur; Dtsl. 3 (regie: Donald Shebib. Cana dese film uit 1970). VRIJDAG: The breakheart Pass; 20.15 uur; Bel. 1 (regie: Tom Gries met Charles Bron- son. Amerikaanse film uit 1976). Das Versteek; 20.15 uur; Dtsl. 1 (regie: Frank Beyer. Oostduitse film uit 1977). The Stepford wives; 23.05 uur; Dtsl. 2 (regie: Bryan Forbes met Katherine Ross. Amerikaanse film uit 1975). Blijvers "The black hole" - Science Fiction uit de keuken van Walt Disney. Stu dio. Leiden. "Het teken van het beest" - Knappe sfeertekening en fenomenale rol van Gerard Thoolen. Trianon. Leiden. Deze week ook te zien in Euro 1. Al phen. "American Gigolo" - Prima film met zoetig slot, Luxor. Leiden. Euro 4. Alphen. "The big red one" - Regisseur Sam Fuller verfilmde eigen oorlogserva ringen. Euro 2jAlpben. "Vrouwenstad" - Omstreden film van Fellini. maar zeer de waard. Lido 1, Leiden. "Zombie holocaust" - Gruwe lijk.Euro 3, Alphen "In de greep van de Zombies" Gruwelijk. Lido 2, Leiden. (Op)nieuw Al Pacino-cvclus - do t m ?n "De peetvader 2n"; pico". Camera. Leiden """hat's new pussycat" t veel bekende gezic Barb ra Streisand, Lido 3, Lei- Nachtfilms "The hottest show in town" - Rex, Leiden. "Cannonball" - Euro 1. Alphen. "The big red one" - Euro 2. Alphen. "The Choirboys" - Euro 3. Alphen. "Baby face" - Euro 4. Alphen. Rex "Bad Penny" Den Haag "Karateslagen voor de gele tijger" - Apollo 1 (460340). 16 jr "De duivel hale je" - Apollo 2. al. "Being there" - Asta (463500). al. "The Changeling" - Bijou (461177), 16 jr. The big red one" - Calypso (463502), 12 jr. "All that jazz" - Babylon 1 (471656), al. 'The big red one" - Babylon 2. 12. "American gigolo" - Babylon 3.16jr. "Everything you always wanted to know about sex" - Camera (467200). 16 jr. '"When a stranger calls" - Cineac 1 (630637). 16 "Max Havelaar" - Cineac 2. 12 jr. "Cruising" - Cineac 3. 16 jr. 'This is America" - Corso (467200), 16 jr. "Once upon a time in the West" -1 Midi (855770), 12 jr "Hair" - Euro (667066). al. "Vrouwenstad" - Metro pole (456756), 16 jr "The good, the bad and the ugly" - Metropole 2. 16 jr. "Het teken van het beest" - Metro- pole 3, 16 jr. The long riders" - Metropole 4, 16 jr. "Hardly working" - Metropole 5, al. "In de greep van de Zombies" - Odeon 1 (462400), 16 jr. "Papillon" - Odeon 2. 12 jr. "Funny America" - Odeon 3. 12 jr. "Permettc? Rocco Papaleo" - Odeon 4, 16 jr. 'The Black hole" - Odeon 5, al. "Kleine poesjes, grote daden" - Le Pans 1 (656402), 18 jr. "Pornoprooi" - Le Paris 2, 18 jr. "Oriental blue" - Le Paris 3. 18 jr. "Caligula" - Passage (460977), 18 jr. "Hannie Caulder" - Royal 3 (601192), 12 jr. "Saturday night fever" - Royal 4, 12 jr. "Hongkong connection" - Royal 5, 16 jr. "Being there" - Studio 2000 (542288), al. "La terraza" -De Uitkijk (542288), 16 Amsterdam "All that jazz" - Alfa 1 (278806). al. "Le notti di Babina" - Alfa 2, 16 jr. "La femme infant" - Alhambra 1 (233192), 16 jr. "Nijinski" - Alhambra 2, 16 jr. 'The big red one" - Bellevue Cine rama (234876). 12 jr. "Being there" - Calypso 1 "The China syndrome" - Calypso 3. al. "Hete heerlijkheden" (248933). 18 jr. "Jeugdbende" - Cineac Damrak 1 (245648). 12 jr. 'The sound of (243639). al. "Schwarz und weisz wie die Tage und Nachte" - Cinecenter (236615), 16 jr "Kentucky fried movie" - Cinecen ter. 16 jr. Bul lel firoid" - Cinecenter. 16 jr. "Aardbeving" - Cinema Internatio nal" (151243), 12 jr. "The black hole" - City 1 <234579).al. "Fame" - City 2. al "Max Havelaar" - City 3. 12 jr. "La Strada" - City 4, 12 jr. "De vrouw die twee keer leefde" - City 5, 16 jr. "Hardly working" - City 6, al. "Funny Americ a" - City 7, 12 jr. 'Taxidriver" - Cine 'U' (226551). 16 jr. "Play it again Sam" - Desmet (226551). 16 jr "The godfather 1" - Du Midi (723653). 12 jr "Die Patriotin" - Kritenon (231708). 16 jr "Een koninkrijk voor een huis" - Kritenon. 16 jr "Rebellion" - Kritenon. 16 jr "La Terrazza" - Lcidscpleinthei (235909). 16 jr. "Caligula - Noggerath (230566), 18 Jr "Emilia heet en pervers" - Pansien (248933). 18 jr "In de greep van de Zombies - Rembrandtplcintheater 1 (223542), 16 jr. "The Warriors" - Rembrandtplei theater 2. al "The big red one" - Rialto (723488), 12 jr Gejaagd door de wind" - Rivoli e than a concert" - The Movit 90). 16 jr a d Or« hestra" - The Movie J wen stad" - Tuschinski 1 33). 16 jr. n a stranger calls" - Tuschinski NOORDWIJKERHOUT - De film "Te gek om los te lopen" wil de psychiatrische patiënt uit de anonimiteit halen." Dat zegt Guido Pieters (ma ker van onder meer Dokter Vlimmen en Kort Amerikaans) over zijn nieuwe film, die het wel en wee behandelt van een groepje psychiatri sche patiënten dat gedeeltelijk terugkeert naar de maatschappij. In de psychiatrische inrichting Sint Bavo wordt al een aantal jaren gewerkt aan het project Beschut Wonen. Een groep chronische pa- tiénten verlaat het inrichtingster rein om ergens anders met bege leiding vanuit "De Bavo" een nieuw bestaan op te bouwen. In De Bavo gingen stemmen op om over dit project een documentai re te maken. Die plannen zijn een eigen leven gaan leiden en uit eindelijk zijn de ideeën voor een speelfilm ontstaan. In de film spelen naast acteurs als Peter Fa- ber, Leen Jongewaard, Jaap Stobbe en Marlous Fluitsma de bewoners van het Sint Antonius paviljoen van De Bavo mee. Het verhaal, d at door Guido Pieters samen met Karin Loomans is ge schreven gaat over een groepje van acht mensen (zes mannen en twee vrouwen), die de stap buiten de inrichting hebben gemaakt. Na dejarenlange afzondering van de inrichting blijken zij maar met moeite opgewassen te zijn tegen de dagelijkse problemen. Een van de acht, Piet (gespeeld door Peter Faber), heeft erg veel moei lijkheden met zijn nieuwe woon situatie en vooral met het sa menwonen met de anderen. Als zijn speciale vriend in het groepje zelfmoord heeft gepleegd, besluit Piet zijn psychiatrisch verleden op te geven om helemaal terug te keren naar de maatschappij. Daar stuit hij op een hoop onbegrip en uiteindelijk keert hy toch weer terug naar de woonvorm, die hij zo resoluut de rug toekeerde. De film wordt gedeeltelijk opge nomen in De Bavo. Tussen de opnamen doorvertelt Guido Pie ters over "Te gek om los te lo pen". "Ik wil een film maken, waardoor de-mensen meer gaan begrijpen van de chronische pa tiënt. Het wordt geen moralise rende film, maar ik wil de maat schappij wel laten zien, dat ze veel toleranter zou kunnen zijn. Kijk, we ontlenen ons verhaal min of meer aan de werkelijk heid. Beschut Wonen was be doeld als tussenstation. Het eind station zou zijn een volledige te rugkeer naar de maatschappij. Maar er is gebleken, dat dat niet haalbaar is. Piet lukt het ook niet in de film. Beschut Wonen is een eindstation op zich geworden". Onder andere door de reacties van de mensen? 'Ja, dat heeft er wel aan meege werkt." Maar dan is het toch wel de bedoe ling om de mensen met de neus op de feiten te drukken, om ze te zeg gen, dat komt door jullie; het is jullie fout? "Nee, dat wil ik helemaal niet. Ik wil gewoon een film maken, waardoor het grote publiek eens wat meer ziet over het leven van de psychiatrische patiënt. De chronische patiënten hebben in feite dezelfde problemen als an dere minderheidsgroeperingen. Het wordt geen film voor de men sen die het toch al weten. Daar is het niet aan besteed. Die weten trouwens altijd beter. Wat ik me ook wel eens afvraag: "Wie is er nu eigenlijk gek?", dat komt er ook in naar voren. Wie bepaalt de scheidslijn?" Hoe lang ben je al met die film be zig? "Voor mij duren de voorbereidin gen al een jaar of twee. Van te voren stond ook al vast dat Peter Faber en Jaap Stobbe mee zouden doen. Marlous Fluitsma is er vrij snel bijgekomenHet was wel fijn datje al wist wie de rollen zouden spelen, dat maakte het een stuk gemakkelijker om het verhaal te schrijven. Ik werk graag met Pe ter Faber, het is een prima acteur. Kijk, Peter kan warmte uitstra len en dat is net wat we nodig hebben in deze film. Die rol is hem op het lijf geschreven. Het is wel erg spannend om zelf het script te schrijven. Kort Ameri kaans bij voorbeeld was naar aanleiding van het boek van Wol kers. Je hebt dan tenminste al de wetenschap dat het boek is aan geslagen. Dat.er in elk geval men sen in zijn geïnteresseerd." 'Kort Amerikaans' is niet zo heel erg goed ontvangen bij de criticiBen je bang dat 'Te gek om los te lopen' eenzelfde lot is beschoren.? "Ach nee, niet erg bang. Het valt allemaal wel mee. Critici kunnen bereidheid kweken bij de men sen zodat ze naar de bioscoop komen, maar ze kunnen de men sen niet tegenhouden. Zo'n film als 'Spetters' is bijna de grond in geboord, maar het publiek is wel gekomen. En terecht, want het was zeker technisch een uitste kende film. Ik trek me niet zo erg veel aan van de filmkritieken, maar ik lees ze natuurlijk wel. Het blijft de mening van één ie mand over een film. Ik ben alleen bang, dat op een gegeven mo ment niet de bal wordt gespeeld, maar de man. Zo is het bij 'Spet ters' in feite ook gebeurd. Afge zien van het verhaal, wat mij niet zo veel doet is het een prima film. En Paul Verhoeven is echt niet om de tafel gaan zitten met een paar mensen met het idee: "Nou gaan we eens goed geld verdie nen." Hij wilde eenvoudig een mooie film maken. Ik vind dat de Nederlandse film wordt onderschat. Het gros van de Nederlandse films kan zich best meten met andere, buiten landse films. Maar hier wordt al tijd over de uitzonderingen ge sproken. In Nederland moeten we met beperkte middelen wer ken en dan vind ik dat we het er best aardig vanaf brengen. De mooiste Nederlandse films vind ik 'Als twee druppels water' van Fons Rademakers en Turks Fruit'. Wasje zelf tevreden met 'Kort Ame rikaans'? "Niet helemaal, ik vind de film te afstandelijk geworden. Maar toen ik dat merkte was hij al bijna klaar. Ja, het is wel jammer na tuurlijk, maar ik ga er van uit: 'Hoe meer je doet, hoe meer je leert, hoe meer je je grenzen van dat moment gaat zien en daar probeer je dan weer overheen te komen.' Zo heb ik toch wel veel geleerd van 'Kort Amerikaans'. In de Verenigde Staten is er een soort gezegde "You're as good as you're last picture" (Je bent zo goed als je laatste film) en ik ge loof dat dat waar is. Zo werkt dat ook in de film. Je werkt met een groot budget. Het kost altijd veel geld en dan kan je niet zo maar een beetje gaan aanrommelen. Dan moet er ook wat van terecht komen. Al heb je die verant woordelijkheid niet op papier dan voel je hem wel. En het gaat vaker mis dan dat het goed gaat. Maar ondanks dat zou ik nooit iets anders willen doen dan filmen. Film is mijn leven en mijn werk. En niet alleen mijn eigen films, ook die van anderen. Ik voel me thuis in de bioscoop, ik zit graag in het donker om overspoeld te worden met emoties van ande ren. Ik kijk bijna nooit erg tech nisch, maar veel meer hoe een film op me overkomt. Ik ben een echte alleseter. Ik heb nooit iemand als mijn lichtend voorbeeld gezien, als een leer meester. MARIJKE KOOL LEIDEN - Films uit het Oostblok staan deze maand op het programma van het Kijkhuis. Van de Hongaar Miclos Jancso wordt maandagavond een film vertoond, waarvan om acht uur en kwart over tien een voorstel ling wordt gegeven. "De vuurpaarden" van de Russische dissident Sergei Paradjanov is don derdag 16 oktober te zien. Het is het verhaal van een onmogelijke liefde tussen een boerenzoon en een koopmansdochter. Aanvangstijden acht uur en kwart over tien. De dag erna, vrijdag 17 oktober, "Herfstmarathon" van de Rus Georgi Daniela. Een luchtige geschiedenis over een man die een wedren met de1 tijd houdt om aan alle verplichtingen te kunnen voldoen. Zo probeert hij vrienden te houden. De aanvangstijden zijn dezelfde als bij de vorige films. "De vijf avonden" van de Rus Nikita Mikhalkov laat de herinneringen zien van een man, die eerr kamer bezoekt, waarin hij de oorlog heeft doorge maakt (20 oktober, 20.00 en 22.15 uur). Een science-fiction van de maker van "Stalker", Andrei Tarkovski is te zien op 23, 24 en 25 oktober. De film verslaat de psychologische oorlog die een gevecht is van de mens tegen zijn eigen tastbare hallucinaties. Deze oorlog wordt veroorzaakt door Solaris, een planeet die herinnerin gen en verborgen angsten omzet in wezenlijke zaken (20.00 uur). Vrouwenroof is een uit 1977 stammende produktie van de Bulgaar Eduard Zachariev. Een vrouw wordt verliefd op haar ontvoerder. Maar traditio nele huwelijksgebruiken - het verhaal speelt zich af rond de eeuwwisse ling - staan haar liefde in de weg (27 oktober, 20.00 en 20.15 uur). "Derzoe Oezala" hoort eigenlijk niet in dit rijtje thuis. Want de uit Japan afkomstige Aldra Kurosawa maakte deze geschiedenis over de natuur mens Derzoe Oezala die in de wouden van Siberië leeft. Zijn harmonie wordt verstoord wanneer hij gids wordt van een groep landmeters. De film werd door Russen geproduceerd en kreeg een Oscar voor de beste niet-Amerikaanse film. (30, 31 oktober en 1 november 20.00 uur). Aria voor een atleet van Filip Bajon uit Polen, sluit de cyclus op 3 novem- Overzicht van de opnamen in het Sint Antoniuspaviljoen van De Bavo. Er is brand geweest en de bewoners zijn in pyama naar de ber af (00.00 en 20.15 uur). recreatieruimte gebracht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 19