Zelfbewust optreden van bisschoppen uit de Derde Wereld r "Geen opleving anti semitisme" 't Aardige van die Strippenkaart: HBnWn' Te veel gehinderd door centrale wetgeving in Rome uit gom - bare inkt V urn "Vliegtuiglawaai beter bestrijden DINSDAG 7 OKTOBER 1980 (Van onze correspondent) ROME - "Weet u hoeveel kerkelijke huwelijken jaarlijks in mijn bisdom worden gesloten? Eén!" Dat verrassende gegeven deelde monseigneur Zubeir Wake uit Khartoem (Soedan) mee op de bisschoppenconferentie in Rome over huwelijk en gezin in deze tijd. De oorzaak van dit wijdverbreide verschijnsel - het jaarlijks ge middelde voor het hele land is drie per bisdom - is onder meer de voorgeschreven kerkelijke huwelijksceremonie. "Di° is vreemd aan het leven van onze i bisschop Wake. "Zowel bij de voorbereiding als bij de plechtigheid zelf worden de rest van de familie, de oudsten en de stamgemeenschap buitenge sloten. De plechtigheid draait om de priester, ook al weten we, dat het bruidspaar zelf elkaar het sa crament toedient. De trouw plechtigheid moet worden aan gepast aan de eigen cultuur van het land, en de enigen die daartoe bevoegd en in staat zijn, dat zijn de plaatselijke bisschoppen". Deze nadruk op een aanpassing van de kerkelijke praktijk aan uit eenlopende culturen en op een grotere bewegingsvrijheid van de plaatselijke bisschoppen viel te beluisteren in bijna alle bijdragen ter synode uit Afrika en Azië. Men vindt, dat de eigen bis schoppen nog te veel worden ge hinderd door de centrale wetge ving in Rome. Hoofdpunt Het is niet voor het eerst, dat deze wens naar voren komt. Al op dë twee voorgaande synodes - over de evangelisatie (verbreiding van het geloof) en de catechese (ge loofsonderricht) - lieten de bis schoppen uit de Derde Wereld hun zelfbewuste stem horen. Tot dan toe hadden zij vaak gezwe gen of onderscheidden hun me ningen zich nauwelijks van die van hun westerse collega's. Per slot van rekening hadden zij bijna zonder uitzondering hun oplei ding genoten aan westerse semi naries en universiteiten en stond de kerk in hun landen nog hele maal onder invloed van westerse theologen en kerkbestuurders. Met het nieuwe zelfbewustzijn na het koloniale tijdperk ging de kerk in deze delen van de wereld zich realiseren, dat het christen dom zich moest ontdoen van zijn buitenlandse vormen. Nu dit uit drukkelijke verlangen voor de derde keer - ditmaal naar aanlei ding van huwelijk en gezin - naar voren komt, is het te begrijpen, dat langzamerhand wordt uitge zien naar algemene conclusies op dit punt, die alle gebieden van het kerkelijke leven bestrijken. De kardinaal van Madagascar stelde dan ook voor, als thema voor de volgende synode - over drie jaar - juist die aanpassing van het kerkelijke beleid aan de verschillende culturen op de agenda te zetten. Of dat ook ge beurt, is een tweede, maar het is wel duidelijk, dat ook deze vijf de synode van bisschoppen uit de hele wereld hierdoor wordt beheerst en dat het een van de hoofdpunten van de discussies zal blijven. Dat geeft deze synode een breed karakter, dat de westerse bis schoppen alleen er niet aan had den kunnen geven. Zij zijn vooral bezorgd over de morele voor schriften van de kerk en de over wegend negatieve reacties op het pauselijke stuk "Humanae Vi- tae" (over het menselijke leven) waarin Paulus 6 deze voorschrif ten nog eens onverkort bevestig de. De Engelse kardinaal Hume "smeekte" de synode als het wa re, hem te helpen om zijn mensen de weg te wijzen. Van verschil lende kanten is erop aangedron gen, de morele zaken die in deze encycliek werden aangesneden - en met name die van de geboor- tenbeperking - opnieuw te be studeren. Afstand Bisschop Ernst van Breda viel op door zijn genuanceerde stand punt. "Wij moeten constateren, dat er een afstand is gegroeid tussen het geloof zoals christenen dit trach ten te beleven in huwelijk en ge zin, en het leergezag van de kerk. Het lijkt mij een belangrijke pas torale opdracht voor de synode, deze afstand tussen goedwillen de gelovigen en het leergezag te overbruggen, vooral op dit ter rein, dat zo diep het dagelijkse le ven van de mensen raakt" De Nederlandse afgevaardigde herinnerde eraan hoe de kerk op sociaal gebied algemene richt lijnen geeft en de concrete uit werking overlaat aan de mensen zelf. "Zou het dan niet goed zijn", zo vroeg hij zich af, "dat het leergezag zijn morele leer over huwelijk en gezin op de zelfde manier laat gelden als zijn sociale leer, namelijk dat het reserves in acht neemt ten i concrete toepassin gen en dat het de christenen aanmoedigt en bijstaat om zelf de morele waarheid te vinden in het licht van het evangelie en de leer van de kerk?" Kardinaal Willebrands betrok het gemengde huwelijk in de ge- dachtenvorming. Gemengde huwelijken tussen gedoopten noemde hij een "echt sacra ment". Hij vroeg aandacht voor een pastorale praktijk waarin de- zij het niet volmaakte - gemeen schap ("communio") met andere kerken tot uitdrukking komt. "Weliswaar zijn gemengde huwe lijken niet het gewone middel tot het herstel van de christelijke eenheid, maar een gemengd hu welijk dat de zaak van de eenheid niet dient, heeft zijn zending niet volbracht. De katholieke kerk en andere kerken kunnen een ge meenschappelijk getuigenis over de christelijke visie op huwelijk en gezin afleggen. Eén vorm van dat getuigenis is de pastorale zorg - waar mogelijk een gemeen schappelijke pastorale zorg - voor de gemengde gezinnen Vertrouwen De lijn van begrip voor en vertrou wen in de eigen verantwoorde lijkheid schijnt op de synode te overheersen. Maar daartegen over staat een houding die het scherpst werd uitgedrukt door de patriarch van Jeruzalem, mon seigneur Beltritti: "Het is nodig dat deze synode zonder omwegen de morele beginselen inzake hu welijks- en gezinsleven vastlegt, ook al gaat ze op die manier in tegen de verwachtingen van ve len". De meeste bisschoppen lijken be reid, de vragen van de mensen "op zich te laten afkomen", zoals bisschop Ernst het uitdrukte, en zich daarvan niet af te maken door nog eens te herhalen wat nu juist zo algemeen ter discussie wordt gesteld. Na het algemene debat houden de verschillende taalgroepen van de synode zich nu met concrete ontwikkelingen en verlangens bezig. Daar wordt pas echt van gedachten gewisseld. De alge mene vergadering is eigenlijk niet méér dan een aaneenrijging van toespraken waarop nauwe lijks kan worden gereageerd. De discussieverslagen die de syno de straks in een volgende alge mene vergadering krijgt te horen zijn echter meestal een flauwe weergave van het werkelijke de bat. Als de bisschoppen na volbrachte arbeid tegen eind oktober weer naar huis gaan, laten zij het ver zamelde materiaal achter in han den van de paus, die er na verloop van tijd eigenhandig een docu ment uit zal samenstellen. Het verlangen naar algehele open baarheid - dat vele katholieken in de hele wereld hebben geuit - zal voorlopig nog wel niet worden vervuld. Franse filosoof "Er is geen sprake van een op leving van het anti-semitisme in Frankrijk, ondanks de aan slagen die de laatste weken zijn gepleegd op Joodse men sen en instellingen". Zo rea geerde de Franse Joodse filo soof Raymond Aron op de bomontploffing bij een syna goge in Parijs die aan 'drie mensen het leven kostte. "De situatie van de Joden is ab soluut niet hetzelfde als in de jaren 20-30. Toen was er spra ke van een door partijen georganiseerd anti-semitis- me. Nu is dat beslist niet het geval. Het zijn enkelingen, die hun toevlucht zoeken tot ter rorisme en doden. Zij vormen geen partij" Maar dat wil, volgens Aron niet zeggen dat het anti-semitis- me na de oorlog verdwenen zou zijn. "Het is er altijd ge weest. Er is geen enkele reden verdwijnen. Het enige dat na de oorlog is gebeurd is dat het tot "aanvaardbare vormen" is teruggebracht. Omdat er geen officiële partij voor anti-se- mieten is. blijven deze men sen in de marge van de maat schappij en reageren zij hun gevoelens af in terreur". Aron weigert, de Franse rege ring verantwoordelijk te stellen. Sommigen vinden het optreden tegen extreem rechts te laks. Daardoor zijn nazi-groepen overmoedig geworden. De filosoof waarschuwde voor eigenmachgig optreden door Joodse ordediensten. "Er is maar één antwoord mogelijk op deze vorm van terrorisme: de politie. Wij hebben te ma ken met gekken. We moeten ervoor waken, dat wij zelf in de valkuil van deze-provoca tie zouden vallen". Taak erbij. Dr. C. J. Th. van Bockxmeer, laatstelijk pastoor in Sassenheim en nu vicaris-gene raal van het bisdom Rotterdam, is benoemd tot pastoor te Berg- schenhoek. De wens om zijn be stuurlijke functie te combineren met een pastorale kwam van hemzelf. Zijn hoofdtaak in Rotterdam is, de bisschop te adviseren op pasto raal en catechetisch gebied. De bestuurlijke gevolgen van zijn benoeming in Bergschenhoek zullen de komende tijd met de daarvoor bestemde organen in het bisdom worden besproken. Beroepingswerk. Hervormde Kerk: beroepen te Koudekerk aan den Rijn J. L. Keijzer Don gen (NB), te Bodegraven (vacatu re- Droogefs) J. den Hoed Slie- drecht, te Pijnacker F. Houwert Echteld (laatstelijk predikant te Johannesburg. Zuid-Afrika), te Bergambacht G. S. A. de Knegt Barneveld; aangenomen naar Rijswijk (ZH) H. J. van Druten Buren, naar Appingedam H. de Noo Marrum-Westernijkerk, naar Maarssen J. Mooij Zevenaar, naar Oegstgeest (voor verpleeghuis Van Wijckerslooth) mevrouw H. Visch-Tonsbeek; bedankt voor Oudenhoorn Ph. J. Leenmans Wedde, voor Meerkerk T. W. van Bennekom Ooltgensplaat. Gereformeerde Kerken: beroepen te Joure J. Wagemakers Oud- Beijerland, te Hoorn (NH) F. J. Boer Zoetermeer. Gereformeerde Kerken Vrijge maakt: beroepen te Zwolle en te Drachten B. van Zuijlekom As sen, die bedankte voor Leek-Ro- den en voor Giessendam. Christelijke Gereformeerde Ker ken: beroepen te Rotterdain- West A. van de Weert Zeist, te Ba- rendrecht M. Vlietstra Bunscho ten; bedankt voor Emmeloord H. P. Brandsma Drachten. Gereformeerde Gemeenten: be dankt voor Oud-Beijerland C. Vogelaar Genemuidcn, voor Scheveningen D. Hakkenberg Verscheidenheid Jeugdprobleem. De synode van de Christelijke Gereformeerde Kerken is geëindigd. Volgens voorzitter ds. J. H. Velema stond zij in het teken van bezinning en consolidering. Hij ontkende niet, dat er verscheidenheid van den ken was gebleven, maar stelde het "naar elkaar luisteren" van de synode de plaatselijke gemeen ten ten voorbeeld. Bij een discussie over het "jeugd probleem" riep de synode de lei ding van het kerkelijke jeugd werk op, in het jeugdblad "Tijd sein" "provocerende artikelen" te vermijden. Een deel van de jeugd is het niet eens met het "progressieve karakter" van het blad en neemt daarom geen deel aan het officiële jeugdwerk. In een brief aan de synode hadden deze jongeren zelf gedreigd met het oprichten van een alterna tieve jeugdbond. Afscheid en intrede. Zondag 12 oktober neemt ds. G. C. den Her tog afscheid van de christelijke gereformeerde kerk in Kornhorn Veertien dagen later, 26 oktober, hoopt hij intrede in Leiden te doen. Zijn schoonvader, prof. dr W. van 't Spijker, zal hem hier be vestigen. Dr J G. B. Jansen verlaat de Noordwijkse hervormde ge meente wegens vertrek naar Heemstede. Op 19 oktober om 10 uur neemt hij in de Grote Kerk te Noordwijk-Bmnen afscheid en op 2 november doet hij intrede in Heemstede. Schrijven met een balpen en het geschrevene uitgommen als er een fout is gemaakt. Dat kan sinds korten men kan het waarlijk een interessante nieuwigheid noemen. Je hoeft nu niet meer met een potlood aan de slag, als je iets wilt noteren waarbij je de kans loopt de tekst of een te kening snel te moeten veran deren. De Replay, zoals deze nieuwe soort balpen heet, wordt in Nederland uitge bracht door Gilette (Nieuwe Markt 65, Roosendaal). De moedermaatschappij in de VS heeft tien jaar gewerkt aan de ontwikkeling van deze re volutionaire balpen. De truc zit hem in de speciale inkt, die honderd maal dikker is dan gewone balpeninkt. Om een regelmatige toevoer van de inkt, die gemaakt is op basis van lijmgom, te verkrijgen wordt de vulling onder druk gezet van een - volgens de fa brikant - ongevaarlijk gas, dat inwerkt op een plastic zuiger- tje. Met de pen kan men onder alle hoeken schrijven. De Re play-inkt kan tijdens de ver- dampingsduur van een aan wezig oplosmiddel uitgewist worden. Na een bepaalde tijd, die afhankelijk is van het ge bruikte papiertype, wordt de inkt onuitwisbaar. De Replay is na te vullen. De prijs van de balpen met vul ling is f 6,95. De prijs van de vulling met gommetje is f 4,75. Fervente knoeiers, puzzelaars, scholieren enz. kunnen met de pen hun voor deel doen. Congres over kabel-tv in Amsterdam AMSTERDAM - Tegelijk met de Fiarex, de expositie van professionele elektronica, begint op 3 november ook het tweedaagse congres over ka beltelevisie. In de Amster damse RAI wordt het congres geopend door de elektronisch immer actieve staatssecreta ris mevrouw drs. N. Smit- Kroes. ral van sprekers uit industrie en handel, hogere en lagere overheden zullen vervolgens hun visie geven over de ont wikkelingen van de kabelte levisie in de jaren tachtig. Het congres wordt georganiseerd door hel blad Kabelvisie. postbus 265, 4100 AG Culem- borg. telefoon 03450-8290. lh t/n-i/ Ir,winizii'trIxitf my»hhirmtt ttli LltlilnLi/ii/y h En dat is de strippenkaart; sinds 1 oktober de enige die er in Nederland (behalve in enkele plaatsen) te koop is. Een landelijk plaatsbewijs waarmee we in iedere tram, bus en metro terecht kunnen. De strippenkaart is verkrijgbaar in vier versies: als O-strippenkaart, vol- en gereduceerd tarief, als l()-strippenkaart en als 6-strippcnkaart. De 15-strippcnk.iart kost I 5,35 en is iiiti/nittiul in voorverkoop Verkrijgbaar. De 6- en 10-strippenk.iart kosten respectievelijk I 2,85 en 14,75 en zijn tillcni op bet i voertuig te koop. l et wel: een kaartje kost nu dus ijlAIlUnlALt j minimaal I 2,85, m.iar voordat bedrag kunt u wel K/M/PPE/VJ r keer reize n. KAART een paar Met de Strippenkaart kom je overal. O pen b. li r Vervoer, Postbus 55,2501 CB Den H.ug. Alt door heet NedcrUrxl ZQZ VN-posten in Zuid-Libanon beschoten DEN HAAG (ANP) - Een aantal Nederlandse VN-posten in Zuid- Libanon heeft in het afgelopen weekeinde met beschietingen door militia van majoor Haddud te kampen gehad. Naast gebruik van zware mitrailleurs zijn ook vijf lichte mortiergranaten afge vuurd. In één geval doorboorde een kogel een legerbarak waarin op dat moment Nederlandse mi litairen lagyn te slapen. Persoon lijke ongevallen hebben zich niet voorgedaan. De christen militia staakte het schieten eerst na persoonlijke protesten van bataljonscom mandant luitenant-kolonel H. Steenaert. Eerdere protesten van Nederlandse zijde waren gene geerd. Kort na een eerste protest werd bijvoorbeeld een post voor de tweede maal onder vuur ge- De schietpartij had onder meer als gevolg dat een Nederlandse pa trouille zaterdag rond midder nacht ernstig werd belemmerd bij het zoeken naar gewapende infiltranten. DEN HAAG (ANP)- De voorlopige Centrale Raad voor de Milieuhy giëne (VCRM) wil dat het vlieg tuiglawaai beter en sneller wordt bestreden dat tot nu toe gebeurt. Hoewel de Raad instemt met een bestuursmaatregel inzake de luchtvaartwet, uit vie VCRM In een voorstel kritiek op de voorge stelde maatregelen en dringt hij aan op bijstelling van de algeme ne maatregel. Tevens acht de Raad een spoedige uitvoering van de zonering rond luchtha vens gewenst De Raad is van mening dat in de bestuursmaatregel veel te veel rekening is gehouden met de be langen van de luchtvaart. De las ten van het vliegtuigverkeer worden afgewenteld op de om wonenden van de vliegvelden. De Raad wil de lasten laten dra gen dAor hen die van het vlieg verkeer profiteren. De Raad vindt het vliegtuiglawaai nog steeds aanzienlijk. Ongeveer 28 procent van de bevolking on dervindt daar hinder van, waar van elf procent in ernstige mate. In de buurt van de belangrijkste burger- en militaire vliegvelden worden 60 000 woningen bloot gesteld aan lawaai van meer dan 35 kosteneenheden. Dit betekent dat meer dan een kwart van de bevolking in deze gebieden vaak ernstige hinder ondervindt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 19