uiarneche toêsötriê
Ayckbourn biedt
méér dan alleen
opgeklopte bluf
Werkteater
speelt
Oom Wanja
toegelicht
'Wie is wie': komedie
over het huwelijk
Poppenkeet
1'Ruiten rokken zijn het helemaal in de
nieuwe mode. Wij brengen ze in vele soorten
plus blouses en pullovers.
[[M^MQ9Lamma i
MAANDAG 29 SEPTEMBER 1980
RADIO - TV - KUNST
PAGINA 5
LEIDEN - De Haagse Comedie komt op zaterdagavond 4 oktober naar de Leidse
Schouwburg met 'zonder gekheid', het meest recente van een succesvolle reeks
stukken van de Engelse schrijver Alan Ayckbourn, Nu maakt roem niet altijd
bemind en ondanks de lof van een groot gedeelte van de critici en het publiek zijn
er nog veel mensen die enigszins zuinig kijken bij het horen van zijn naam. Zij
beschouwen zijn komedies als zeepbellen: leuk om te zien, maar vederlicht.
LEIDEN - Ook hel LAK-thea-
ter begint, nadat eerder de
Leidse Schouwburg al haar
deuren had geopend, aan een
nieuw seizoen.
De openingsavond op vrijdag 3
oktober wordt verzorgd door
het Werkteater dat zijn visie
op Tsjechows 'Oom Wanja'
zal geven. De mannen van de
Dam uit Antwerpen komen
zaterdagavond 4 oktober naar
het LAK met een programma,
dat is opgebouwd uit teksten
van de m 1948 overleden
Duitse schrijver acteur-caba
retier Karl Valentin. En op
zondaemiddn"
orengt de Leidse Poppenkeet
een nieuwe produklie, 'Het
labyrint van Quasilië' in pre
miere.
In de Leidse Schouwburg
wordt zaterdagavond 4 okto
ber de Haagse Comedie ver-
wacht. Opgevoerd zal worden'
Alan Ayckbourns 'Zonder
Gekheid' met in de hoofdrol
len Anne Wil Blankers en Ju
les Hamel. Een avond later,
op maandag 6 oktober, staan
Pleuni Touw en Hugo Met
sers op de planken van het
theater aan de Oude Vest met
de komedie 'Wie is wie?'.
Nu is succes op deze gronden
nog geen verwerpelijke zaak,
maar het is in Ayckbourns
geval pertinent onjuist om te
beweren dat hij zijn reputatie
uitsluitend dankt aan de
amusementswaarde van zijn
stukken. Hij heeft wel dege
lijk meer te bieden dan alleen
licht verteerbare opgeklopte
bluf.
Ayckbourn is begonnen als ac
teur en zou dat ook gebleven
zijn, als hij niet op een keer bij
een producent zijn beklag
had gedaan over een te spelen
stuk. Zijn uitspraak "Ik zou
het zelf beter kunnen" leidde
tot de uitdaging van de pro
ducent om dat dan maar eens
te bewijzen. Het resultaat was
een klucht over een popzan
ger. En hoewel het geen dave
rend succes was, waren de
reacties van dien aard dat
Ayckbourn besloot door te
gaan met schrijven. Na een
rampzalig tweede stuk (zijn
eerste en tot nu toe laatste
misser) heeft hij zich 3 jaar
lang uitsluitend bezig gehou
den met het vervaardigen van
hoorspelen. Door dit werk
leerde hij scherp te luisteren
en alert te zijn op karakteris
tieke eigenaardigheden in de
spreektaal. Zijn groeiende
vaardigheid in het schrijven
van treffende dialogen was de
voornaamste reden voor zijn
besluit om nog één keer de
sprong naar het toneel te wa
gen. De rest is bekend: het
ene na het andere stuk rolde
uit zijn vingers en de theaters
stroomden telkens opnieuw
vol.
Hoewel Ayckbourn met grote
regelmaat stukken produ
ceert, is het een misvatting te
denken dat het schrijven zijn
hele leven bepaalt. Hij heeft
een haat-liefde verhouding
met zijn werk en zal zich pas,
wanneer de druk die op hem
wordt uitgeoefend te groot
wordt achter zijn bureau zet
ten. En zelfs dan is het onder
protest. Zijn vakmanschap is
echter zo immens dat hij in
staat is in korte tijd een stuk
in 3 bedrijven voor pakweg 8
personen te schrijven. De
doorwrochte plots zitten ver
bazend knap in elkaar en het
is dit meesterschap op het
A
Pleuni Touw en Hugo Metsers
LEIDEN - Het huwelijk staat
duidelijk op de tocht. Nuch
tere cijfers van de statistiek
tonen aan dat van de vier af
gesloten huwelijken er één
eindigt in echtscheiding.
Trouwens in bijna elk huwe
lijk komt er een moment, dat
men denkt op elkaar te zijn
uitgekeken. Op dit laatste ge
geven heeft de schrijver Ro
ger O'Hirson het blijspel 'Wie
is wie' gebaseerd. In deze
komedie lijkt het huwelijk
van George en Emily, de twee
personen om wie het gaat, in
derdaad te zijn vastgelopen.
Door zich voor te doen als ie
mand anders, in een soort ge
daanteverandering, proberen
beiden toch samen door het
leven te gaan.
Het heet dat de schrijver op zo
wel humoristische als satiri
sche wijze wil laten zien hoe
man en vrouw, via het spel dat
zij met elkaar spelen, er zich
weer van bewust worden el
kaar nodig te hebben. Ze her
vinden hun liefde voor elkaar
en hun huwelijk is gered. Het
feit dat het hier om een blij
spel gaat en de twee rollen
worden vertolkt door een po
pulair paar als Pleuni Touw
en Hugo Metsers rechtvaar
digen het vermoeden dat het
maandagavond 6 oktober
aardig vol zal lopen in de
Leidse Schouwburg.
schrijftechnische vlak dat
veel mensen wantrouwig te
genover zijn werk doet staan.
De conflicten, de dwaze ver
wikkelingen, de personages,
al deze elementen sluiten zo
naadloos op elkaar dat men
zich op die perfectie gemak
kelijk blind kan staren. Waar
men dan aan voorbij ziet is,
dat Ayckbourn in zijn stuk
ken geen karikaturen, maar
mensen van vlees en bloed
presenteert. Achter de facade
van beleefde omgangsvor
men toont hij het wezen van
zijn personages, hun onmete
lijke egoïsme, de tragische
absurditeit van een door de
maatschappij opgedrongen
levensvisie. Het knappe is,
dat hij de toeschouwer nooit
met de neus op de problema
tiek drukt, maar er slechts
naar verwijst. Het nadeel is
echter, dat de subtiliteiten
van zijn verwijzingen een
minder ontvankelijk publiek
zal ontgaan, wat dus ook re
gelmatig gebeurt. Men blijft
dan tegen de fraai gecon
strueerde buitenkant aankij
ken zonder in de gaten te
hebben hoe Ayckbourn en
passant een veelheid aan
menselijke tekortkomingen
blootlegt.
HANNY VAN DER HARST
LEIDEN- De Leidse Poppenkeet
geeft zondagmiddag 5 okto
ber in het LAK-theater de
première van 'Het labyrint
van Quasilië'. Het woord
poppentheater dient volgens
de Poppenkeet bij deze nieu
we produktie ruim te worden
genomen. Er wordt niet met
een kast gewerkt, maar met
enkele schermen en kisten.
Behalve de poppen zijn er ook
spelers te zien.En de poppen
hebben niet de gebruikelijke
afmetingen, ze zijn soms
klein, soms levensgroot en
soins nog groter...
Cabaret met
teksten van
Valentin
Eén van de mannen van de
Darn in het V alentin-pro-
gramma.
LEIDEN - De Mannen van den
Dam uit Antwerpen noemen
het programma, waarmee ze
zaterdagavond 4 oktober
naar het LAK-theater komen,
satirisch cabaret. Ze noemen
het zo. omdat het opgebouwd
uitteksten van de Duitse
schrijver-toneelspeler-caba
retier-volkskomiek Karl Va
lentin 1882-1948Er is een
keuze gemaakt van negen
scènes uit het werk van Valen
tin, die zijn carrière om
streeks de eeuwwisseling in
rokerige lokaliteiten in Mün-
chen begon en zijn grootste
succes boekte in de periode
tussen de twee wereldoorlo
gen. Van Valentin wordt ge
zegd, dat hij Miinchens ant
woord op Charlie Chaplin
ivas. Bertolt Brecht noemde
hem in elk geval "een van de
meest indringende intellec
tuelen van zijn tijd'. In al zijn
monologen, komische liedjes,
schetjes en éénakters klinkt de
stem door van de niet-begnj-
pende kleine man, voortdu
rend in verwarring gebracht
door het onlogische van de
taal, door de bureaucratische
hiërarchie, door de technolo
gie, ja zelfs door de "gewone"
aspecten van het dagelijkse
leven. Hel Vlaamse gezel
schap tracht door middel van
dit programma gestalte te ge
ven aan de persoon van Karl
Valentin, die ook wel de
geestelijke vader wordt ge
noemd van o .aBuster Keaton
en Groucho Marx.
ADVERTENTIE
Breestraat 151-153 telefoon 071 - 124586
avond 3 oktober naar Leiden
niet zozeer om er het ontzet te
vieren als wel om met Tsje
chows 'Oom Wanja' het LAK-
seizoen in te luiden. Oom
Wanja' op het repertoire van
het Werkteater is een opmer
kelijk feit Opmerkelijk, om
dat de manier van spelen bij
het Werkteater voortkomt uit
improvisaties op zelf gekozen
onderwerpen. Echter, 'na tien
jaar wilden wij eens onder
zoeken hoe het er uit zou zien
wanneer we uitgingen van
een bestaande tekst'.
De keus viel op 'Oom Wanja'.
omdat men het een mooi stuk
vond en klein genoeg van be
zetting om het te kunnen
spelen. 'Oom Wanja' vertelt
het verhaal van ongelukkige
liefdes in een geïsoleerde si
tuatie op het platteland.
Geparfumeerd
dansplezier
LEIDEN - Een beetje bruin,
een beetje bloot en veel be
weeglijkheid. Het geijkte re
cept voor al die smakelijk op
gediende exotische shows,
die de schouwburgen lijken
te overspoelen.
En of ze nu geënt zijn op de
folklore van Tahiti, van Bra
zilië of van het Caraibische
gebied, ze trekken vrijwel
overal een opgetogen
publiek. Tournees dus over
bijna de hele aardbol, waarbij
Nederland, ja zelfs Leiden,
niet wordt overgeslagen.
Zo presenteerde zich zaterdag
avond in een vrijwel uitver
kocht theater aan de Oude
Vest een ensemble, dat luis
tert naar de illustere naam
Grand Ballet de Martinique.
Een gezelschap, dat het naast
virtuositeit vooral moet heb
ben van de presentatie. Een
presentatie, die voor alles
oogstrelend wil zijn. En die
van Martinique laat wat dat
betreft weinig te wensen over.
Gedisciplineerde spontaniteit,
gekoppeld aan een fraaie kos
tumering en een al even
kleurrijke muzikale omlij
sting. Aldus laat het wat zoet
geparfumeerde spektakel,
zoals dat op het Leidse po
dium te zien was, zich mis
schien het beste karakterise
ren.
Puur is deze uit 'paradijselijke'
streken afkomstige folklore al
lang niet meer, daarvoor moe
ten er teveel concessies aan
het theater (lees: de smaak
van het grote publiek) wor
den gedaan.
Maar een show als deze geeft
wel aan hoe het ongeveer in
elkaar moet hebben gesto
ken. Als ze tenminste niet te
vér afglijdt op het hellende
vlak van de commercie. Een
gevaar dat bij dit soort voor
stellingen immer op de loer
ligt.
Gezegd moet worden, dat het
gezelschap van de Franse An
tillen een veelzijdig pro
gramma bood, zowel in dans
technisch als in muzikaal op
zicht. Afgezien van de ope
ningstaferelen die refereren
aan de tijd van de slavernij,
werd er menigmaal gekni
poogd naar de humor.
Het gekrakeel van de meisjes,
die aan de oever van de rivier
de was doen. en de onver
wachte thuiskomst van de
wispelturige echtgenoot, het
zijn programma-onderdelen,
die aan deze show een bijzon
dere charme verlenen. Even
als de reeks muzikale hoog
standjes. zowel op de slag- als
op de blaasinstrumenten.
Het Leidse Schouwburg
publiek kon van al dat bonte,
beweeglijke gedoe bauwe-
lijks genoeg krijgen, zodat er
aan het slot van de voorstel
ling vele malen gehaald
moest worden.
PIETER C. ROSIER
NEDERLAND 1
18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.49 - Poli en Pilo (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - De Rock 'n Roll wolf, muzikaal sprookje (VARA)
20.22 - Love Boat, tv-serie (VARA)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 - Twee voor twaalf (VARA)
22.35 - Achter het nieuws (VARA)
23.30 - Journaal (NOS)
NEDERLAND 2
18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.25 - Educatief werken met volwassenen (Open School)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Dossier Saffier en Staal, tv-serie (TROS)
20.00 - Journaal (NOS)
20.27 - Scruples, tv-serie (TROS)
22.00 - Aktua TV (TROS)
22.35 - Soap, tv-serie (TROs)
23.00 - TROS sport extra (TROS)
23.55 - Journaal (NOS)
DUITSE TV
MAANDAG 29 SEPTEMBER
DUITSLAND I
20.00 Journ. AansL Verkiezingen.
20.15 Chris und Tim, tv-serie. 21.15
Discussieprogr. 22.30 aktual. 23.00
Der Weg einer Frau (Cos zo cos),
speelfilm. 0.05 Journ. (Reg progr.:
NDR: 18.00 Sport. 18 30 Aktual.
18.45 Kleuterserie. 18.55 Achtung
Zoll. tv-serie. 19.25 Culureel mag.
19.59 Progr.ovrz. WDR: 18.00 St.
Pauli Landungsbrucken, tv-serie.
18.30 Was sich neckt, das liebt sich,
tv-serie. 18.40 Achtung Zoll, tv-serie.
19.15 Aktual. 19.45 Licht progr.).
DUITSLAND II
18.20 Koniglich Bayerisches Amts-
gericht, tv-serie. 19.00 Journ. Aansl.:
Verkiezingen. 19.30 Verzoekprogr.
20.15 Medisch mag. 21.00 Aktual.
Aansl.: Verkiezingen. 21.20 Die Nel-
son-Affare (The Nelspn Affair.),
speelfilm. 23.10 Journ.
DUITSLAND III WDR
18.00 Kleuterprogr. 18.30 Cursus
Duits. 19 00 Natuurfilm. 19.45 Jour-_
nal 3. 20.00 Journ. 20.15 Filmrep.'
21.45 Ritter ohne Rustung (Knight
without armour), speelfilm. 23.25
BELGISCHE TV
NET II
18.00 Poppenfilmserie. 18 05 Teken
filmserie. 18.30 Open School 18.55
Korte film. 19.00 Inform, progr. 19.30
Verkeerstips. 19.35 Meded. en Mor
gen. 19.45 Journ. 20.10 Weerber.
20.15 Spelprogr. 20.50 Oorlogresten,
tv-serie. 21.40 Doe. 23.05 Journ. 23.20
Open School.
Aktua-tv, de actualiteitenrubriek van de TROS. besteedt van
avond onder meer aandacht aan de oorlog in het Midden-Oosten
tussen Irak en Iran en aan de nieuwe problemen rond het Bredase
hartcentrum de Klokkenberg. In deze reportage onder meer een
reactie van dr. Van der Schaar. Verder is er een impressie van de
Grote Breughel-tentoonstelling in Brussel.(22.00 uurNederland 2
In een speciale uitzending van Achter het Nieuws van de VARA
wordt vanavond gediscussieerd over de zorgelijke toestand van
Europa. Onder leiding van W. L. Brugsma ondervragen Duitse en
Franse televisie journalisten de voorzitter van de Europese Com
missie, de Brit Roy Jenkins.
RADIO
Boudewijn de Groot live. Onder dat motto zendt de TROS-radio
vanavond het tweede gedeelte uit van een concert dat Boudewijn de
Groot in de afgelopen zomer in het Scheveningse Circustheater gaf.
Hilversum 121.02 uur
MAANDAG 29 SEPTEMBER
HILVERSUM I
Ieder heel uur nieus. TROS: 18.11
Aktua. 18.25 De Kinderplatenbak.
18.45 Het zesde continent. 19 02
TROS - Country. 20.02 Voorzichtig
breekbaar. 20.30 Peekei: ongezou
ten. 21.02 Boudewijn de Groot "Li
ve". 22.02 Aktua - Sportcafe. NOS:
23 00 Met het oog op morgen. AVRO:
00.02 Pim Jacobs' Platenscala. 1.02
One o'clock jump. 2.02 AVRO's Ser
vice Station. 6.02 Muziek en ver-
keersinform. <6.30 AVRO's Radio-
journ.).
HILVERSUM II
NCRV: 18.00 Muziek in vrije tijd.
PP: 18.50 Uitz. van het Gerefor
meerd Politiek Verbond. NCRV:
19.00 Een steen in de vijver. 20.00
Muziek in NCRV Studio 1. 21.30
Vondel had een kousenwinkel (1).
22.25 Bond zonder naam. NOS: 22.30
Nws. OS: 22.40 Educatief werken
met volwassenen NCRV: 23.25 Mu
ziek van eigen tyd. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
Ieder heel uur nieuws. NOS: 18.03
De Avondspits met de Nationale
Hitparade AVRO: 19 02 Praatpaal
15 20.02 Het Steenen tijdperk. 21 02
Superclean Dreammach. 22.02
Blues. Ballads en Beat 23.02
AVRO's Swingtime.
DINSDAG 30 SEPTEMBER
HILVERSUM I
Ieder heel uur nieuws. AVRO: Ver
volg - Muziek en verkeersinform.
(7.03. 7 30. 8.03 en 8 30 AVRO' Ra
diojournaal.) 9.03 Tekst en uitleg,
'i 05 si Concertant hi 03 De Zand
bakshow. 10.10 (S en M) Arbeidsvi
taminen. 11.02 Venus met pistool
11 30 (S) Rondom twaalf. 12.30 (S)
Mon vieux, ma vieille. 13.03 AVRO's
Radiojournaal 13 20 (S) De AVRO
Diligence. 13.55 Beursplein 5 14.02
(S) 'n Middagje AVRO. 16.02 Her
sengymnastiek 16.30 Dertien-Spe
ciaal. 17.02 (S) Gas terug.
HILVERSUM II
KRO: 7 00 Nws 7.10 Ochtendgymn.
7.20 Het levende Woor. 7.30 Nws
7.36 Echo <8.00 Nws 8 30 Nws 8 J6
Amus.muz. 8.50 Postbus 900 9 00
Gymn. voor de huisvrouw 9 10 Wa
terstanden 9.15 Scheepspraat. 9.20
De letter M. 10.30 Ouder worden we
allemaal. 1100 Schoolradio. 1130
Rat.-l iVHHHKIDSVOORLICH-
TING: 12.16 Uitz. voor de landbouw.
12 2 Meded. VOM land- en tuinbouw.
12.30 Nws. 12 36 Echo. 13 00 Nws.
13 11 Goal 13 3d Schoolradio S
14 30 In de Taaistraat. KRO: 15 15
Boekenwijsheid. 15.30 Geen verbo
den toegang. 16 30 Praatprogram
ma. 17.24 Meded 17.30 Nws 17 36
Echo. Aansluitend: Buitenlands
commentaar.
HILVERSUM III
Ieder heel uur nieuws. VARA Van
07.00-18.00 Actual via Dingen van
de Dag 7 02 (S) Gesodemeurders
8 30 (S) Holland ze zeggen 10.30 (S)
Typisch Jansen 11.30 (S) VARA's
Zoekplaatje 13.30 (S) Spitsbeeld.
15.30 (S) Popkrant 16.30 (S) Be
un I Hst M I\
TROS: 7.00 Nws. 7 02 (S) Capriccio.
9 00 Nws. 9 02 <S) Muzin. 9 30 (S) Van
heinde en verre 10.00 (S) Opus tien
tot twaalf: fragmenten uit de sym
phonic nr 40 in G kl. t., Mozart 12.00
Nws. 12.02 (S) Intermezzo: Klass.
muz 13 00 (S) De meest verkochte
'klassieke tien'. 13.30 (S) Koren en
korpsen 14 (Mi N'w' I I H'2 iS hu-
ge 'C' 14.30 (S) Guitanteiten.
15.00-17.00 (S) Belcantonum: ope
rafragmenten.