'De wereld is zwanger van onheil' 2000 nog, of heeft Le Monde-redakteur André Fontaine ge lijk als hij zegt, dat niets de gedachte wettigt, dat het laat ste kwart van deze eeuw ook het laatste kwart van de men selijke soort zal zijn. OEGSTGEEST Sommigen zeggen hun krant op, hoe ven de stroom van ellende die dage lijks over hun hoofd wordt uitgestort niet meer. Anderen begraven zich bij het vooruitzicht op Hebben de doem denkers gelijk, of zijn er toch nog we gen die leiden naar een leefbare wereld en welke rol kunnen kranten, radio en t.v. daarbij spelen? Over deze en andere vraagstukken spra- Thomas. Dertig jaar sociaal-reformis- me". Van 1957 af was dr. Schaper aan de Leidse universiteit verbonden, waar van dertien jaar (1960-1973) als hoogleraar. Van zijn een derde wereld oorlog in Nieuw Zeeland of Austra lië. Weer anderen zoeken voor hun gepijnigde geesten rust bij de een of andere sekte in In dia. Halen we het jaar was in de jaren '30 buitenland-redak- teur bij Het Volk en later geschiedenis leraar aan het Am sterdamse Vossius gymnasium. In 1953 promoveerde hij in Leiden op het proefschrift "Albert hand verschenen nog regelmatig publicaties, waar onder de vorig jaar verschenen brochu re "Op de drempel van 1980", die de basis vormde voor een gesprek met hem. ken we met de eme ritus hoogleraar in de algemene ge schiedenis, profes sor dr. B. W. Scha per in Oegstgeest. Professor Schaper (73), humanist en lid van de PvdA, stu deerde in Leiden, Prof.dr.B.W. Schaper: "In de jaren zestig was het erg makkelijk om progressief te zijn...." OEGSTGEEST - Het is gemakkelijker om voor onheilsprofeet te spe len, dan vrolijke toe komstverwachtingen uit te spreken. Zelfs de grootste optimist kan er niet omheen: de wereld is wat je noemt "zwan ger van onheil". Er is sprake van een econo mische crisis op we reldniveau, vergelijk baar met die van de der tiger jaren. Maar, in te genstelling tot toen, ontbreken nu de ideeën om die het hoofd te bie den". "Overal ter wereld wordt ge vochten. Staten vallen uiteen in elkaar bevechtende min derheden. Hele volksdelen vluchten over land en zee om aan hongeren onderdrukking te ontkomen: één op elke vierhonderd wereldburgers is vluchteling of gedeporteerde. Het totaal aantal vluchtelin gen en gedeporteerden loopt in de tien miljoen. Ondertussen gaat de verspilling van kostbare grondstoffen onverminderd door en gaat de verspreiding van kernwa pens in verhoogd tempo voort. Nooit eerder werd er zoveel geld aan defensie be steed als in 1978. Dat jaar be liepen de uitgaven een bedrag van 850 miljard gulden, ofwel 184 per wereldburger. Het ondenkbare is nu denkbaar geworden; het hebben van kernwapens is niet langer voldoende om de vijand af te schrikken. Het gebruik ervan wordt serieus overwogen en statistici hebben al becijferd hoe groot de overlevingskan sen in dat geval zijn. Grote crises, zij het in andere vormen en. proporties, heeft de mensheid natuurlijk eer der gekend. En altijd weer stonden geesten op die erin slaagden ideeën tc produce ren om die crises, al dan niet met succes, het hoofd te bie den. Maar voor hét eerst in de geschiedenis staat nu het voortbestaan van de mens heid in haar geheel op het spel. De jeugd heeft de toe komst, zo lang de voorraad strektMaar waar, zo vraagt professor Schaper zich af, blijven, de ideeën om die toekomst veilig te stellen? Gevaren zijn er genoeg, erkent dr. Schaper volmondig, maar veel gevaarlijker nog is de be rusting. De bedreiging van het lichamelijk bestaan wordt volgens Schaper nog over troffen door een veel groter gevaar, dat van ondermijning van de levenswil en levens moed. Kranten, radio en t.v. produce ren dagelijks een bijna onaf gebroken stroom van weinig opwekkende berichten. Het wereldbeeld oogt weinig flo rissant. Versterken de media het gevoel van naderend on heil en moeten zij daarom hun overwegend sombere bericht geving maar staken, of is er voor hen toch een nuttige functie weggelegd? Professor Schaper meent van wèl. "Levenswil en levens moed kun je natuurlijk niet kunstmatig aankweken, evenmin trouwens als een re volutionair klimaat, maar de alomtegenwoordigheid .van het wereldgebeuren, elke dag opnieuw in kranten en op ra dio en t.v., wekt en versterkt Professor Schaper: "Waar blijven de ideeën om de toe komst veilig te stellen"? een wereldbewustzijn. Steeds meer jongeren, voelen zich geroepen daadwerkelijk wat te doen aan het onrecht en de misère in de derde (of vierde) wereld". Het blijft werken in de marge, erkent de Leidse hoogleraar, maar toch wordt op die manier een mentaliteit gecreëerd die de eigen lands grenzen overschrijdt. Wie die nieuwe ideeën ook for muleert, hij of zij zal getraind moeten zijn in universeel denken. Nieuwe ideeën zijn onontbeerlijk, want de tradi tionele ideologiën hebben in de praktijk niet opgeleverd wat ervan verwacht werd. De verbrijzeling van het droom beeld van een socialistische heilstaat heeft volgens Scha per ongetwijfeld nog het ge voel van totale geestelijke ontreddering versterkt. Toch ziet Schaper niet veel heil in een nieuwe, in deze tijd toepasbare totaal-ideologie. "Ideologiën zijn hulpmidde len voor geesteszwakken", aldus Schaper, die in dit ver band wijst op een uitspraak van de Zuid-Slavische ex-vi- ce-president Milovan Djilas. die in een interview eens heeft gezegd: "De grote kracht en verlokking van het communisme ligt in zijn compleetheid. Het biedt één enkele formule aan het per soonstype, dat weinig weet maar veel verklaren wil". Symptomatisch voor een tijd van geestelijke ontreddering is het terugvallen op oude waarden en zekerheden. Het succes van een oer-conserva tieve politica als Margaret Thatcher is dan ook slechts gebaseerd op de angst dat het nog verder mis gaat. "Het enige voordeel daarvan is dat de progressieven in zo'n klimaat worden gedwongen om hun ideeën beter te door denken en scherper te for muleren. In de jaren '60 was het erg makkelijk om pro gressief te zijn. Pas bij tegen wind blijkt wat die ideeen werkelijk waard zijn" Het zal duidelijk zijn dat profes sor Schaper in het terugvallen op oude waarden weinig brood ziet. "Een heilloze weg", vindt hij, al valt van hem evenmin een prediking van de revolutie te verwach ten. "Je zult ingrijpende structurele hervormingen in het hoofd moeten hebben, maar toch op een behoorlijke achterban moeten kunnen rekenen. Dat mag natuurlijk nooit ontaarden in beginsel loos opportunisme. Bij het sluiten van compromissen mag het essentieel beginsel nooit verloren gaan". Bedenkelijk "Een van de somberste dingen van deze tijd vind ik, dat men zich in gaat stellen op een kernoorlog. Een oorlog gaan nuanceren is zeer bedenke lijk. Onlangs las ik dat bij een kernoorlog van de 56 miljoen Britten er 16 miljoen zullen overleven. Trouwens, een onderzoek in Amerika onder 18-jarigen heeft uitgewezen, dat een groot aantal van hen het gevoel heeft van: ach, ik dans er wel doorheen. Dat is natuurlijk een zeer gevaarlij ke instelling. Net als de men sen wijs maken dat het alle maal nog wel mee kan vallen. De publieke opinie wordt op zo'n manier stelselmatig rijp gemaaktvoor bewapening. Daar moeten we in elk geval tegen protesteren!" Toch bent u het niet eens met de stelling: atoomwapens de we reld uit, te beginnen in Ne derland. "Nee, met zo'n simpele leus maak je je er in het interna tionale politieke establish ment te goedkoop vanaf. Na tuurlijk moeten we wel heen naar een totale opheffing van atoomwapens; al heb ik niet de illusie dat we zo'n situatie op afzienbare termijn zullen bereiken. Maar, we zullen alle' openingen, hoe miniem ook, moeten benutten. Het is daarom ook, dat ik vind dat we in de NAVO moeten blij ven. Door te blijven en te pra ten kunnen we altijd nog pro beren om de ergste dingen te voorkomen. We kunnen ons niet zomaar terugtrekken om met schone handen verder te leven. We zijn ook verant woordelijk voor wat er buiten Nederland gebeurt. Aan de andere kant vind ik wèl, dat Nederland had kunnen protesteren tegen een ver nieuwing en uitbreiding van de middellange afstandsra ketten. Gezien het geringe gewicht dat door de "groten" wordt toegekend aan het oor deel van de kleine landen, hadden die kleinen" zich best eens uit een zeer reële bezorgdheid voor de gevaar lijke arrogantie der "groten" een gebaar van rebellie kun nen permitteren. Ik denk dan aan een duidelijke- stellingname van landen als België, Denemarken, Noor wegen en Nederland tegen elke uitbreiding en opstelling van gemoderniseerde takti- sche en middellange af standsraketten. vóórdat ze kerheid omtrent nieuwe se rieuze onderhandelingen over wapenbeperking is ver kregen. Ik denk dat, als men dé schijn weet te vermijden door communisten op sleep touw te worden genomen, een groot deel van het Nederland se volk zich wel in een derge lijk gebaar zou kunnen vin den. We zouden de Russen daarmee niet in de kaart hoeven te spelen en we zouden ons van de verontwaardiging van de bondgenoten niet al teveel hoeven aan tc trekken. Zij ge ven er immers maar al te vaak blijk van desnoods botweg over de levensbelangen van de kleinere naties heen te zullen lopen. En trouwens, de bondgenoten zullen toch hun al vastgestelde gang gaan Zo'n protest zou echter wel de sinds Hiroshima sterk ver zwakte vrees en afschuw voor atoomwapens - door onwe tendheid, spreiding en toe nemende "bespreekbaar heid" - kunnen doen herle- "Ik geloof toch wel dat er een kans is dat we het halen. De ervaring leert toch, dat er al tijd wel scharrelwegen zijn om er te komen. Al geloot' ik niet dat de wereld er gelukki ger op zal worden, de zaak blijft in elk geval intact Er is nog wel tijd voor verande ring dacht ik. Daarbij is het zaak de gevaren vooral niet te verdonkeremanen. Het is dacht ik één van de taken van de media om gecompliceerde zaken in eenvoudige begrip pen duidelijk te maken. Maar je zult de mensen de volle ernst van de zaak voor moe ten leggen, want ik ben als de dood zo benauwd voor goed kope oplossingen. Ende pers moet erop springen als er perspectieven zijn. Zoals dat rapport Brandt, dat een om mekeer voorstaat in de eco nomische relaties tussen de geïndustrialiseerde landen en de derde wereldlanden. Bij dat project zijn zestien landen betrokken en het rapport is toch aanvaard door de meest uiteenlopende figuren. Voor dat soort zaken moet u de mensen warm zien te maken. Al zie ik nog niet direct dat het een groot succes wordt, het is in elk geval iets positiefs De sterkste indruk die ik van de huidige situatie heb is eigen lijk niet zozeer het beeld van de dreigende ondergang, de "doemgedachte", als wel van verwarring, verbrokkeling en ontreddering. Zowel binnen als buiten Nederland. Wat wel wordt genoemd: fragmenta tie. De simpelste reactie daar op is: inbinden, matigen en conserveren, vasthouden wat je hebt. Maar daarmee kom je er natuurlijk niet. De historie heeft bovendien geleerd dat pogingen om te gen de algemene stroom in te gaan. die te stuiten of te ke ren, ook gedoemd zijn te mislukken. Ik ben ervan overtuigd dat de wereld on danks deze tijdelijke "frag mentatie" zich toch ontwik kelt tot een groter universeler eenheid. Daarvoor is de we reld in haar onderdelen toch te zeer verbonden en weder- zijds afhankelijk. De wereld is, zij het in verschei denheid, onweerstaanbaar onderweg naar eenheid en hopelijk naar een wereld rechtsorde. Daar koopt de nu zo bedreigde en kwetsbare vluchtelingenmassa natuur lijk niets voor, dat geef ik toe. Voor hen is dit een toekomst perspectief op al te lange ter mijn. Zij zijn voorlopig aan gewezen op initiatieven van particulieren (zoals de orga nisatoren van het Franse hos pitaalschap "lie de Lumière") of het Hoge Commissariaat voor de Vluchtelingen... net een aan Galilei toegeschreven uitspraak te eindigen: "En toch beweegt zij (de wereld) zich".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 53