Solotoneeldat is een positief soort eenzaamheid toege/jcht [fij^prggramma i morsstraat 2a Seth: vaagheden voor zekerheden ingeruild ROOSEN OPTIEK Henk van Ulsen brengt Reve-programma uit RADIO MAANDAG 22 SEPTEMBER 1980 LEIDEN -Inde Leidse Schouw burg is deze week vrijwel elke avond wat te beleven. Zo brengt Seth Gaaikema er dinsdagavond 23 en woens dagavond 24 september zijn nieuwste cabaretshow 'Seth Nu' en presenteert Jan van Aalst er op donderdagavond 25 september een theatershow met een knipoog naar de mo de. Van een heel ander kaliber is het programma, waarmee de éénling Henk van Ulsen op vrijdagavond 26 september naar het theater aan de Oude Vest komt. Dit programma, 'Van het een komt het ander', dat vanavond in Amsterdam in première gaat, is geheel op gebouwd uit teksten van Ge rard Reve. Liefhebbers van exotische folklore kunnen za terdagavond 27 september het Ballet van Martinique bekij ken en de kinderen kunnen zondagmiddag 28 september het populaire zangeresje Sandy - 'Ik ben verliefd op John Travolta' - in een geva rieerde jeugdshow zien optre den. AMSTERDAM - "Solotoneel eenzaam? Absoluut niet. Dat begrip 'eenzaamheid' wordt zo vaak mis bruikt, alleen-zijn wordt gekoppeld aan zieligheid, terwijl er juist een grote kracht in kan schuilen. Als je de term per se wilt gebruiken, dan is solo-toneel een zeer positief soort eenzaamheid". vroegere uitgever. Die rea geerde heel positief. Toen heeft Sjaak Hubregtse, een neerlandicus die goed thuis is in Reve's werk, een programma voor mij samen gesteld. Ik had hem gezegd wat ik er in wilde hebben: de humor, de religie, de erotiek, fragmenten uit zowel zijn vroege als latere werk. De eerste versie was veel te lang, daar moesten we in schrappen. Dat was heel pijnlijk, net of je in vlees sneed. Onze uiteindelijke keuze hebben we Reve toege stuurd, tenslotte moest hij het sanctioneren, we hebben toen echt in spanning gezeten, gelukkig was hij het er hele maal mee eens, hij heeft er niets aan veranderd. Wel gaf hij ons één tip: zorg dat het laatste nummer voor de pauze een knaller is, éclatant. Dat heeft te maken met de spanningsboog die je op het toneel moet bouwen, net als bij het circus. Daar denken ze ook niet vlak voor de pauze: ach, de mensen hebben al zo veel aardigs gezien, nou hoeft het even niet. Juist dan bren gen ze iets heel spectaculairs. Aan het woord is de acteur Henk van Ulsen. We praten in zijn woning over zijn Reve- programma 'Van het een komt het ander', dat van avond in het Nieuwe de la Mar theater in Amsterdam in première gaat en op 26 sep tember in de Leidse Schouw burg te zien zal zijn. "Reve's taal, de muzikaliteit en gevoeligheid er van, vind ik uitermate boeiend. Ik heb zijn werk niet gekozen om de pi kanterieën, de erotische ele menten, zo van: nu kan ik eens termen spuien die je an ders niet zo gauw op het to neel hoort. Je kunt er natuur lijk niet omheen, want dat be zig zijn met sexualiteit is een deel van hem, maar wat ik naast zijn taalgebruik vooral zo interessant vind is de com binatie van uitbundigheid en nederigheid. Die tegenstrijdigheid tussen absolute zekerheid, het neer sabelen van mensen en din gen, en het zoeken naar ze kerheid, het niet-weten. Mijn belangstelling voor Reve stamt trouwens al van een hele tijd terug. Toen ik nog bij Poëzie Hardop zat, heb ik Huub Oosterhuis op een ge geven moment voorgesteld een programma aan Reve te wijden. Het antwoord was nee, heel definitief, er was geen discussie mogelijk. Ik bleef toch met het plan rondlopen, maar het begon pas vaste vorm aan te nemen nadat ik contact had gehad met Johan Polak, Reve's Theater Ja, Reve heeft wel gevoel voor theater, dat merk je ook a^n zijn optreden in het openbaar. Die publieke huwelijkscere monie tussen hem en zijn vriend bijvoorbeeld, hoe ver zint hij het! Ik heb Reve voor het eerst en het laatst ontmoet in 1960, toen we bezig waren met "De Deze danseressen maken deel uit van het Ballet van Martinique, een folkloristisch gezelschap uit het kleurrijke Caraïbische gebied. De groep van dertig dansers en zangers treedt in het kader van een tournee door Nederland zaterdagavond a.s. in de Leidse Schouwburg op. Ze brengen er een exotische show, die als 'wervelend' wordt omschreven. Volgens de pro grammatoelichting roepen de uit te voeren dansen en de te zingen liederen het verleden op van de Franse Antillen. Kleur en ritme heten de belangrijkste ele menten te zijn waaruit de show is opgebouwd. huisbewaarder'. Het was de eerste keer dat er werk van Pinter in Nederland te zien was en Reve had de vertaling verzorgd. Ik heb ook nooit de behoefte gehad hem weer op te zoeken, het is zijn werk dat me interesseert. Ie zou me kunnen beschouwen als het instrument dat de mensen de kans geeft de mu zikaliteit van Reve's taal te ondergaan. Bij de voorberei ding moet ik een grote inner lijke concentratie opbrengen, moet ik eerst door de gevoe lens en associaties heen die de woorden in me oproepen. Wanneer ik zijn teksten zeg, schroef ik die persoonlijke emotie zo ver terug dat alleen Reve niet gekozen c zijn taal overblijft: Die moet het doen. Zo'n programma werkt alleen in een kleine in tieme zaal, ik moet bij wijze van spreken kunnen fluiste- De Leidse schouwburg is uit stekend geschikt, maar ik, kom ook wel eens in zalen, dat zijn net bunkers, en dan heb ben ze nog tussen het podium en de eerste rij een ruimte zo groot als een tennisveld. Toeval Bij het vinden van materiaal voor mijn solo-voorstellingen speelt het toeval een grote rol. Ik loop tegen iets op dat me interessant lijkt, meestal om dat het aansluit bij mijn eigen ervaringen. Als ik het niet di rect kan gebruiken, bevries ik het. Dat materiaal stapelt zich dan op totdat ik er op een ge geven moment iets mee wil of kan gaan doen. Ik ga dus niet vanuit een dwingende directe behoefte op zoek naar tek sten. Ik vindt wel dat een kunstenaar zich kritisch tegenover de maatschappij moet opstellen, maar afgezien van wat kleine bijdragen, zoals gratis optre den bij manifestaties tegen discriminatie, voel ik me jneer in algemene zin geenga- geerd. Gogol's 'Dagboek van een gek' bijvoorbeeld hebben we zo bewerkt dat het qua sfeer neutraler is geworden, minder Russisch. Hierdoor wordt de strekking univer seler wie bepaald eigenlijk wie er gek is en wie niet? Ik stel steeds tolerantie, indivi duele vrijheid centraal. Televisie Toen ik me in 1956 als eerste in Nederland losmaakte van een gezelschap, verklaarden veel mensen me voor gek; maar ik ging toch mijn eigen gang, dat deed ik als kind al. Sindsien heb ik solo-toneel afgewis seld met rollen bij gezel schappen en dat zie ik me zelf wel blijven doen. In de nabije toekomst komt er een tv-produktie van Ibsens 'De wilde eend', waar ik een grote rol in speel. Dan is ook de pompbediende van het benzinestation hier vlakbij weer tevreden, want die zei laatst tegen me: „ik heb je al in geen maanden op de buis gezien, het gaat niet zo best met je, hè". Henk van Ulsen komt met 'Van het een komt het ander' op 26 september naar Leiden en met 'Dagboek van een gek' op 24 januari. HANNY VAN DER HARST LEIDEN/DEN HAAG - Blijft Seth Gaaikema op het podium staan tot hij er bij neervalt of is hij een artiest die stopt op het hoogtepunt van zijn suc- De cabaretier, die deze week twee voorstellingen in de Leidse Schouwburg geeft om er in december terug te keren voor de opnamen van een kerst-televisieshow, vindt het een verrassende vraag. Spreekt na enig nadenken de hoop uit tijdig tot het juiste inzicht te zullen komen, maar twijfelt er tegelijkertijd aan een eventueel voornemen om er een punt achter te zetten ook uit te kunnen voeren. 'Seth Nu' is de titel van de met vijftien nieuwe tekstideeën doorweven show, die de ca baretier in Leiden hoopt te presenteren. Seth Gaaikema: "Vorig seizoen was bijna alles vaag en kon ik met dat typisch Hollandse vingertje vooral 'duiden'. Maar nu zijn die vaagheden ingeruild voor talrijke zeker heden. Er is een energiete kort, er wordt drastisch be zuinigd, we hebben een nieuwe koningin, in Amerika gaan ze een president kiezen en de Russen zijn door Af ghanistan en wellicht in de nabije toekomst Polen, weer Russen geworden. De show die ik nu uitbreng ligt min of meer in het verlengde van de vorige. Toch weet ik nu al, dat mijn eerste optre den in dit nieuwe seizoen weer zeer veel van mijn ze nuwen zal vergen. Als ik eenmaal het gevoel heb, dat het publiek weer alle woord grapjes van me oppakt, dan gaat het steeds beter. Hoewel ik nog steeds bijzonder afge leid kan worden door een suppoost, die achter de cou lissen iets laat vallen of te hard met een collega praat. Het te laat binnenkomen van publiek kan me ook helemaal uit m'n concentratie halen. Dat luistert bij mij zeer nauwkeurig". Zelfstandig als cabaretier op- i treden doet Seth sinds 1968, aanvankelijk nog door ande ren terzijde gestaan (Willeke Alberti, The Blue Diamonds). Maar dat heeft hij nu defini tief afgeschaft. Seth: "Nadat ik veertig jaar was geworden, realiseerde ik me, dat ik me exclusief moest richten om m'n eigen 'stiel'. Nog steeds vind ik dan het schrijven van conferences het moeilijkste. Liedjes schrijven gaat me vaak veel gemakkelijker af. Maar juist omdat je achter je bureau in je werkkamer geen klankbord hebt in de vorm van publiek, moet je maar gelaten afwachten.wat een bepaalde woordspeling of sketch bij het publiek zal gaan doen. Vaak gaat zo'n opmerking ook eem geheel eigen leven leiden. Het ver baast me dan wel eens hoe lang je een bepaald thema aan kunt hpuden. Als je er steeds maar voor zorgt een nieuw humoristisch element in zo'n monoloog te leggen. Improvi satie is voor mij een haast ge koesterd geheim wapen, waarvan ik vaak gebruik maak. Niet omdat ik dan mijn tekst vergeten zou zijn. Integendeel. Perfectionist als ik ben, ken ik die woordelijk, haast per lettergreep, van bui ten. Nee, het fascineert me het uitkristalliseren van een be paalde opmerking in de zaal gade te slaan en de mogelijk heid het komisch effect er van, met vaak zeer simpele theatermiddelen, verder uit te bouwen". Gaaikema geeft toe van elke voorstelling weer wat te leren. "Ik geloof, dat het niet verstandig is, als een cabaretier zich te egocen trisch opstelt. Hij dient zich de voortdurende dialoog met z'n publiek bewust te blij- Volgens Seth Gaaikema is ca baretkunst volkskunst. 'Want', zo zegt hij, 'wij diepen onze motieven op uit de da gelijkse beslommeringen van ons publiek. Ons vak is het moeilijkste vak ter wereld, omdat er van je verwacht wordt, dat je de mensen een lach geeft, die nog om hun lippen speelt als ze het theater hebben verlaten. We zijn be zig de mensen een paar uur van hun zorgen en beslom meringen los te rukken. De lach is dan het meest heilza me medicijn. Ik hoop het publiek steeds weer die gulle lach te kunnen aanreiken. Een alert reagerende cabare tier, die bovendien de kunst van het improviseren mach tig is, kan met een gewillige zaal de meest malle fratsen uithalen. Op die momenten is het prachtig dit vak te mogen 'uitoefenen'. BERT KOEKEBAKKER Show over mode LEIDEN - 'We brengen een theaterprogramma en geen modeshow'. Jan van Aalst, die samen met de mannequin Yvonne donderdavond a.s. in de Leidse Schouwburg staat, is bang dat velen zich zullen laten afschrikken door de titel van het programma, 'Mode met een glimlach'. Jan van Aalst: 'Het gaat beslist niet om een modeshow. De Haag se couturier Gerard Brussé heeft de kleding van deze theatershow ontworpen en Yvonne en ik maken daar omheen een aantal modieus- visuele grappen. De mens achter de mode staat eigenlijk centraal. We laten ons bege leiden door pianist Frans Ko nijnenburg, die de composi ties van de begeleidende liedjes maakte. We hebben dit programma als proefvoor- stelling gebracht bij diverse huisvrouwenverenigingen. Er bleek toen een behoefte te bestaan om over het pro gramma na te praten. Ook in Leiden zal er gelegenheid tot een nazit zijn. Men moet het programma eigenlijk zien als een ode aan de vrouw. Maar dit betekent niet, dat er geen mannen naar toe zouden kunnen gaan. In het pro gramma dat uit liedjes en sketches bestaat, speelt de kleding uiteraard wel een gro te rol. Het cabareteske ele ment staat echter voorop'. NEDERLAND 1 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.49 - Poli en Pili (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Dossier Saffier Staal, tv-serie (TROS) 19.50 - Schlagerfestival 1980 (TROS) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Hell is for heroes, speelfilm (TROS) 23.30 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.25 - Educatief werken met volwassenen (Open School) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - De mooiste tijd, tv-spel (AVRO) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Emile Zola of het menselijk geweten, tv-serie (AVF 22.20 - Televisier magazine (AVRO) 23.00 - Uitreiking Televisier Ring (AVRO) 23.15 - Journaal (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I (Reg. progr. NDR 18.00 Sport. 18.30 Actual. 18.45 Kleuterserie. 18.55 Achtung Zoll, tv-serie. 19.25 Actueel magaz. 19.59 Progr.overz. WDR: 18.00 St Paulis Landungs- brueeken, tv-serie. 18.30 Was sich neckt, das liebt sich, tv-serie. 18.40 Achtung Zoll, tv-serie. 19.15 Actua). 19.45 Licht progr.) 20.00 Journ. Aansl.: Verkiezingen. 20.15 Chris und Tim, tv-serie. 21.15 Discussie. 22.30 Actual. 23.00 Orphee, speel film. 0.35-0.40 Journ. DUITSLAND II 18.20 Koeniglich Bayerisches Amtsgericht, tv-serie. 19.00 Journ. Aansl.: Verkiezingen. 19.30 Lichte muz. 20.15 Wetensch. progr. 21.00 Actual. Aansl.: Verkiezingen. 21.20 Duits. 19.00 Literaire film. 19.45 Journal 3. 20.00 Journ. 20.15 Gevar. progr. 21.45 Der Mann von Maisini- cu (El hombre de Maisinicu), speel film. 23.15 Joum. BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18.00 Poppenfilmserie. 18.05 Te kenfilmserie. 18.30 Open School. 18.55 Inform, progr. 19.25 Verkeers- tips. 19.30 Liefdadigheidsprogr. 19.35 Meded. en Morgen. 19.45 Joum. 20.10 Weerber 20.15 Show- progr. 21.00 Oorlogsresten, tv-sene. 21.50 Inform, progr. 22.30 Liefda digheidsprogr. 22.35-22.50 Actie-regisseur Don Siegel is gespecialiseerd in thrillers (Dirty HarryCoogan 's Bluff, pas nog Escape from Alcatraz) .maar ook m andere sectoren staat h ij zijn mannetje. Zo maakte Siegel vele jaren geleden in het nu weer zo getapte griezelgenre op een koopje een klassiek horrorwerkjeInvasion of the Bodysnatchers. En m 1962 kwam hij meteen verdienstelijke oorlogsfilm voor de dag. Hell is for Heroes, die de TROS vanavond uitzendt. De hel is voor de helden, maar moeten die helden wel een tik van de molen hebben gehadSiegel lijkt dat wat boosaardig te suggereren: de hoofdfiguur in zijn verhaal, de door Steve McQueen uitgebeelde gedegradeerde sergeant Reese is psychisch allesbehalve 100 procent. Misschien de ideale conditie om leiding te geven aan of deel uit te maken van een soort zelfmoordcommando. Want zo kun je het arm zalig groepje Amerikaanse soldaten, dat het opneemt tegen een kolossale Duitse overmacht,wel noemen. Hun opdracht is een bres te slaan in de versterkingen in België, waar de Siegfnedhnie de be tonnen ruggegraat van het Duitse verdediginssteldel vormt. Hoewel hij niet alle oorlogsfilmclichés kon omzeilen, maakt Siegels weergave van de waanzinnige moordpartij geen oudbakken in druk; de actiescènes, zoals het afslaan van een aanval met behulp van een vlammenwerper, zijn natuurlijk weer uit de kunst, maar Hell is for Heroes, waarin naast McQueen onder anderen Nick Adams. Bobby Darin en James Cobum zijn aan te treffen, biedt ook een aantal indringende spelmomenten Ned.l2155 uur). 'Jozef Eyckmans: een dichter over muziek' is de titel van een tweedelige uitzending over de dit jaar verschenen gedichtenbundel van Jozef Eyckmans 'Achtendertig componisten', waarvan de NCRV-radio vanavond de eerste aflevering uitzendt (Hilversum 2, 20.00 uur). MAANDAG 22 SEPTEMBER HILVERSUM I 18.11 (S) Aktua. 18.25 (S) De Kin- derplatenbak. 18.45 (S) Het zesde continent, hoorspelserie. 19.02 (S) Tross-country. 20.02 (S) Zomaar 's avonds. 21.30 (S) TROS Big Band Festival 1980. 22.02 (S) Aktua- Sportcafe. NOS: 23.02-24.00 (S) Met het oog op morgen. AVRO: 0.02 (S) Pim Jacobs' Platenscala. 1.02 (S) One o'clock jump. 2.02 (S) AVRO's Service Station. 6.02 (S) AVRO Muziek en verkeersinform. HILVERSUM II 18.00 Muziek in vrije tijd. P P 18.50 Uitz. van D.S.'70. NCRV: 19.00 (S) Steen in de vijver. 20 00 (S) Jozef Eyckmans: een dichter over mu ziek. 22.25 Bond zonder naam. NOS: 22.30 Nws. O.S.: 22 40 Educa tief werken met volwassenen. NCRV: 23.25 (S) Muziek van eigen tiirl 23 55.94 00 Nws HILVERSUM III NOS: 18.03 (S) De Avondspits met de Nationale Hitparade AVRO 19.02 (S) Praatpaal 15. 20.02 (S) Het Steenen Tijdperk. 21.02 (S) Su perclean Dreammachine. 22.02 (S) Blues, ballads &t beat. 23 02-24 00 fS) AVRO's Swinetime DINSDAG 23 SEPTEMBER HILVERSUM I Ieder heel uur nieuws. AVRO: Ver volg AVRO: Muziek en verkeersin form. (7.03,7.30, 8 03 en 8.30 AVRO' Radiojournaal.) 9.03 Tekst en Uitleg 9.08 (S) Concertant. 10.02 De zand bakshow 10 10 (S en M) Arbeidsvi taminen. 11.02 Venus met pistool hoorspelserie. 11.28 (S) Rondon twaalf. 12.30 (S) Mon vieux, m; vieille. 13.03 AVRO's Radiojournaal 13.20 (S) De AVRO Diligence 13.5! Beursplein 5 14.02 (S) 'n Middagji AVRO. 16.02 Hersengymnastiek 16.30 Dertien-Speciaal 17.02 (S) Gai terug. HILVERSUM II KRO: 7 00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7 20 Het Levende Woord 7 30 Nws. 7.36 Echo. <8.00 Nws.) 8.30 Nws. 8.36 Amus.muz. 8.50 Postbus 900. 9.00 Gymn. v.d. vrouw. 9.10 Waterstan den. 9.15 Scheepspraat. 9.20 De let ter M, 10.30 Ouder worden we alle maal. 11.00 Schoolradio. 11.30 Ratel. OVERHEIDSVOORLICHTING: 12.16 Uitz. voor de landbouw. KRO: 12.26 Meded voor de land- en tuin bouw 12.30 Nws. 12.36 Echo 13.00 Nws. 13.11 Goal. 13.30 Schoolradio. NOS. 14.30 Molukse cultuur en mu ziek. KRG 15.15 Boekenwijsheid. 17.30 Nws. 17.36 Echo. HILVERSUM III Ieder heel uur nieuws. VARA. Van 7,00-18 00 Actual, via Dingen van de Dag 7 02 (S) Gesodemeurders, 8 30 (S) Holland ze zeggen. 10 30 (S) Ty pisch Jansen. 11.30 (S) VARA's Zoekplaatje. 13.30 (S) Spitsbeeld. 15.30 (S) Popkrant. 16.30 (S) Be- HILVERSUM IV te Warschau. 13.00 (S) De meest verkochte Klassieke Tun. 13.30 (S) Koren - Korpsen. 14.00 Nws. 14 02 (S) De hoge 'G'. 14 30 (S) Guitanteiten 15 00-17 00 (S) Belcan- torium: Operafragmenten. Deze aanbieding geldt van dinsdag 16 t/m zaterdag 27 september tot ziens bij tijdelijke ingang Leiden-tel. 071-120375

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 5