"Ik ga nu met de billen bloot" Wijs en onwijs op tv weekeinde. toegelicht Robert Paul trekt met soloprogramma het land door ZATERDAG 20 SEPTEMBER 1980 RADIO - TV - KUNST De AVRO zond donderdag avond, tussen tien voor acht en zeven over half tien, dus op een tijdstip dat voor jongeren van omstreeks de vijftien, zestien, zeventien jaar nog „christelijk" genoemd mag worden, het voorlichtings programma „...en als ik dat zelf nou es uitmaak?" uit. Het was eigenlijk in dubbel op zicht een voorlichtingspro gramma. Met behulp van een bestaande korte film, die twee jaar geleden gemaakt heet te zijn maar waarin het meisje in verwachting tegen de dokter zei dat ze zestien jaar en in 1960 geboren was, kregen wij, voor zover we daar nog be hoefte aan hadden, te horen wat je beter wel en wat je be ter niet kunt doen als je met een vriend of vriendin naar bed gaat. Daarna mochten we erbij aanwezig zijn dat een voorlichtster van de Dr. Rut gers Stichting aan een drietal meisjes de verschillende voorbehoedsmiddelen uit legde, op dezelfde on verbloemde wijze waarop ik, op dezelfde leeftijd, de schietinstructies en de wer king van de vuurwapens in militaire dienst kreeg uitge legd. Interessant taalkundig fenomeen: tegenover penis en vagina staat bij de voor lichting niet cohabiteren, maar zonder meer neu- ken. Tot zover de voorlichting aan de jongeren. Ongetwijfeld heel nuttig. Het is natuurlijk on zin, het nut van een dergelijke voorlichting te betwijfelen omdat de IKON dezelfde voorlichting tien jaar geleden al gaf, maar volgens mij ver gist de collega die dit schreef zich in de omroep (tien jaar geleden waren zulke pro- gramma's nog aan de VARA voorbehouden, ik zie Joop van Tijn nog het woord „neu- ken" uitspreken alsof hij een bonbon presenteerde), en bo vendien hebben jongeren van zestien jaar van nu er weinig aan dat hun oudere broers en zusters van zesentwintig jaar die voorlichting tien jaar ge leden al gekregen hebben. Ik heb mijn jongere broertjes ook nooit voorgelicht... Het AVRO-programma gaf be halve aan die jongeren ook nog een indirecte voorlich ting aan de ouders, die via korte interviewtjes met jon gens en meisjes nu eens zwart op wit (of kleur op scherm) te horen kregen dat hun lieve lingen al op middelbare- schoolleeftijd met elkaar het nest induiken. Jetty van 16 deed het bijvoorbeeld op haar 13e jaar voor het eerst. Als ik die jongens zo allemaal hoor, besef ik niet zonder spijt dat ik indertijd een paar kostbare jaren verloren heb laten gaan, maar ik troost me dan maar weer met de gedachte dat zij vermoedelijk een paar jaar eerder impotent zullen zijn dank zij de inwerking van alle giftige stoffen in milieu, kip en bloemkool die zij in ver hoogde mate te verwerken krijgen. Zo zorgt de natuur zelf altijd weer voor het juiste evenwicht. Ik noemde Jetty. Jetty Wie? Jetty zonder meer. We kregen korte gesprekjes te zien met Katarina, Nancy, Roland, Door Nico Scheepmaker Astrid, Patrick, Helga, Paul, Petra, Will, Roeland, Paulien, Thomas en Marjan (en nog wel een paar), maar of dat nu allemaal kinderen uit één ge zin waren of uit verschillende gezinnen kon ik niet gewaar worden, want ze waren van hun achternamen ontdaan. Ongeveer op de manier waar op Dreyfus zijn officiersteke nen werden afgerukt, stel ik mij voor. Waarom mag je als zestienjarige wel voor de ca mera je hele hebben en houen uitstallen over je intiemste gevoelens en handelingen, maar word je als een onmon dige ontdaan van je achter naam? Bello. Nero. Blackie. Moortje. Sijtje. Waarom mag je je als achttienjarige wel voor het vaderland laten doodschieten (of laten over rijden door een drietonner in vredestijd), maar met niet meer dan je halve naam op het tv-scherm? Al die jongens en meisjes praten volwassener over seksualiteit dan de meeste volwassenen, maar toch mogen zij alleen maar met hun anonieme voornaam op het scherm, terwijl de afti teling ons aan het slot van een lange zeelt van technische en tactische medewerkers toont die met voor- én achternaam vermeld worden. Gênant vind ik zulke dingen, en ook in hoge mate bevoogdend. Ik kan me toch niet voorstellen dat het gedaan is om hun „anonimiteit te waarbor gen? Iedereen voluit in beeld, zodat alle familieleden, vrienden, kennissen en buren hen kunnen herkennen (so what?), maar zonder de ach ternamen, opdat allen die hen niet kennen hen alleen maar van gezicht zullen blijven kennen. Ik begrijp absoluut de redenering niet die erach ter zit, tenzij men al die ver schillende jongeren, wier verhaal (zoals gezegd werd!) altijd weer anders is dan dat van een ander, als een naam loos collectief wilde presente- WOERDEN (GPD) - Robert Paul stapt in een automobiel behorende tot de categorie "duur". Gevraagd naar zijn welstand antwoordt hij: "Ik rijk? Ja, maar iedereen die daar afgunstig over is, moet wel bedenken dat ik mezelf tien jaar lang helemaal in het zweet heb moeten werken om te bereiken wat ik nu heb bereikt. Nu is het, zeg maar grote succes er, nu merk ik dat mensen me kennen nog voor ik me heb voorgesteld. Dat fascineert me, dat heeft een bepaald effect op me. Ik wil wel eens zien waar dat heen gaat Robert Paul treedt met zijn soloprogramma op 23 september in Alphen aan den Rijn opvervolgens op 11 november in Noordwijk en tenslotte op 25 april 1981 in Leiden. NEDERLAND 1 10.45 - Russisch voor beginners (Teleac) 13.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden. (NOS) 15.30 - Journaal (NOS) 15.32 - AVRO's Kinderfilm-festival (AVRO) 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.49 - Poh en Pili (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Woody Woodpecker tekenfilm (TROS) 19.06 - Grand Gala des Enfants (TROS) 20.15 - Charlie's Angels, tv-sene (TROS) 21.05 - Harry Sacksioni "live in Amsterdam" (TROS) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Dummy, tv-film (TROS) 23.20 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 13.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden'(NOS) 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Pinokkio, animatie serie (VARA) 19.23 - Dick Turpin, jeugdserie (VARA) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Merijntje Gijzen's jeugd, serie (VARA) 21.25 - 23.00 - Achter het nieuws (VARA) 23.30 - Voetbal '80 extra (VARA) 23.50 - Jolirnaal (NOS) 23.55 - Studio Sport Extra (NOS) ZONDAG NEDERLAND 1 13.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) k 17.00 - Dovendienst (IKON) 17.30 - Wilde Ganzen (IKON) 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.45 - Voorlichtingsprogramma: geschiedenis van de fotogra fie (TELEAC) 19.00 - Journaal (NOS) 19.05 - Wollie's Wereld (NCRV) 19.10 - Cantate domino (NCRV) 19.45 - Over oorlog en vrede.... (NCRV) 20.30 - Een nieuw leven, tv-spel (NCRV) 22.10 - De vergeten oorlog, documentaire serie (NCRV) 23.00 - In vredesnaam, filmimpressie (NCRV) 23.05 - Journaal (NOS) slechthorenden (NOS) NEDERLAND 2 13.00 - Nieuws voor dov 15.30 - Journaal (NOS) 15.35 - De film van Ome Willem (VARA) 16.05 - Maria Gallas, concert (VARA) 18.00 - Studio Sport 1 (NOS) 18.30 - Poli en Pili (NOS) 18.36 - Magisch Mexico, documentaire serie (NOS 19.30 - Studio Sport II (NOS) 20.30 - Vijf minuten bedenktijd (Hum. Verbond) 20.35 - Journaal (NOS) 20.40 - Uit de volksmond (VPRO) 21.15 - De komiek, theatervoorstelling (VPRO) 22.45 - Journaal (NOS) Als Paul in Engeland zou werken zou zijn beroep vaak worden ge typeerd met: entertainer. In Ne derland is nog niemand tot een bevredigende vertaling geko men, en daarom wordt Paul hier dan ook bij gebrek aan beter ca baretier genoemd, terwijl hij van alles kan. Hij zingt, hij danst, heeft een eigen tv-programrna gehad in vijf afleveringen, ge naamd "Gast-vrij", speelde in musicals, deed nog eens twee solo-programma's én, waar ver moedelijk de meeste mensen hem van zullen kennen, hij imi teert. Op het ogenblik trekt Robert Paul met pianist Bert Stoops het land door met een amusant solopro gramma, dat volgens zijn zeggen het beste van hemzelf te zien geeft, hij is om zo te zeggen tot op de bodem van zijn kwaliteiten gegaan. Om zijn visitekaartje rond te maken: er is al geruime tijd een elpee van hem op de markt met de titel "Profiel" en die elpee is erg in trek, zegt Ro bert.. Het begon allemaal echt in 1971 toen Robert met zijn imitaties een talentenjacht won. Hij had een act waarin hij als Joseph Luns een aantal prominente Neder landers ontving en dat werd een eclatant succes. Robert was ver bouwereerd maar groeide al snel over zijn verbazing heen en leer de er steeds meer stemmetjes bij. 'Wat er zo leuk aan imitaties is? Ik denk de herkenning en het feit dat die stem uit iemand anders komt. Maar om precies te weten wat het is, moetje niet bij mij zijn. Als ik Robert Kreis Heintje Da vids zie imiteren lach ik me een ongeluk, maar waarom weet ik niet. Als je weet waarom je moet lachen, dan lach je niet meer". 'Maar laten we het goed bekijken, het is niet alleen iemand fraai kunnen imiteren, het is je totale presentatie, de uitstraling die een artiest interessant maakt om naar te kijken en te luisteren. En die uitstraling, daar moetje aan wer ken. Dat vraagt buiten talent een grote dosis techniek. Je moet dat krijgen wat iedereen soms wel eens in een bus of zo heeft: je kijkt iemand even aan. en er is een soort contact. Nou, dat contact moet ik élke voorstelling weer met het publiek hebben. Ik moet laten zien dat ik met iederéén dat contact heb, met mensen voor en achter in de zaal, met mensen op het balkon. (Dat laatste vergeten veel artiesten, zegt hij er terloops achteraan). 'Ik kan bijvoorbeeld behoorlijk goed lopen op het toneel dan he. Beweging is belangrijk. Wat doe je bijvoorbeeld met je hand als je een liedje zingt. Wat kan die ene handbeweging aan dat liedje toevoegen. Zo goed als één be weging de sfeer van een liedje kan laten verdwijnen (hij krabt ter illustratie op het hoofd) kan één andere beweging die sfeer versterken. Techniek. Maar ook weer niet uitsluitend techniek. Al die technische foefjes moeten met elkaar vergroeien, als nor maal worden. Want laten we wel wezen, alleen op techniek kan geen enkele goede artiest drijven, dit vak bestaat uit gevoelighe den". Robert Paul over zijn succes: "Ik heb negen jaar lang de boot afge houden. Nu na het succes met die elpee kan ik niet om journalisten heen. Het is een deel van m'n vak en ik vind het leuk hoor, maar als ze allemaal het naadje willen zien, dan zeg ik: "Hier is de kous, dat naadje blijft verborgen". "De interesse is op een climax, om dat ik me al die tijd op de vlakte heb gehouden, alleen maar het ren. Als „de" jeugd van Ne derland. Maar dat zou dan heel onjuist zijn, want ik geloof er niets van dat dit een dwarsdoors- nee was van de Nederlandse jeugd. De interviewers in formeerden nooit naar reli gieuze achtergronden (hoe zit het met de EO-jeugd, hoe met bijvoorbeeld de Roermondse jongeren?), zoals ze evenmin ooit de voor de hand liggende vraag stelden of Jetty c.s. al de pil gebruikten, of een ander voorbehoedsmiddel toepas ten toen ze op dertien-, veer tien-, vijftienjarige leeftijd de grote sprong waagden9 De antwoorden hadden ons dan een kleine indicatie kunnen geven over het nut van het programma zelve. Zijn ze nu wel of niet voorgelicht9 Zo ja, door de ouders, door hun gro tere broer, door de school, door een handig plaatjes boek, of door de AVRO? Of weten ze alleen nog maar hoe ze met elkaar moeten neu- ken? Die nuttige vragen en antwoorden hadden dan de tijd kunnen vullen die de ma kers hadden kunnen bespa ren door de kinderlijke sketchjes van het Ashram College weg te laten. Waarom denken Nederlandse televi siemakers toch altijd dat je een serieus programma moet onderbreken (tevens afbre ken) via een liedje en een sketchje op zijn tijd? Als je net jongens en meisjes van vijftien, zestien jaar op vol wassen wijze over hun sek sualiteit hebt horen praten, wie heeft dan behoefte aan een paar oudere jongeren die als lagere scholieren een af treksel daarvan met gekke gezichten gaan staan zingen? Siebe van der Zee misschien, maar ik niet. vak heb willen leren. En nu komt ineens dat soloprogramma van mij. waarin ik echt met de billen bloot ga. Ik heb het me heus niet makkelijk gemaakt. Op wat ideeën en suggesties van een paar tekstschrijvers na. heb ik het he- lëNtwee maal vijftig minuten du rende programma zelf geschre ven en geloof me, dat is het moei lijkste wat er is. Tweede kerstdag gaat het in première, nu is het nog in het try-out stadium, en dan merk ik wel wat de kenners er van vinden. ZATERDAG 20 SEPT. DUITSE TV DUITSLAND I 18.00 Journ. 18.05 Sport. 18.57 Ver kiezingen. (Region, progt. NDR: 19.00 Aktual. 19.15 Amusement. 19 58 Progr overz. WDR: 19.00 Ak- tueel magazine. 19.22 Polizeiin- spektion 1, tv-serie.) 20.00 Journ. Aansl. Verkiezingen. 20.15 Das Na- turtalent. tv-spel. 22.00 Lotto-trek king. Aansl. Journ. Daarna: Medita tie. 22.20 Muz. progr. 23.05 Der See- raeuber (The Black Swan), speel film. 0.30 Journ. DUITSLAND II 18.00 Lou Grant, tv-serie. 19.00 Journ. Aansl. Verkiezingen. 19 30 Jeugdfilm. 20.15 Amus.progr. 21.55 Journ. Aansl. Verkiezingen. 22.00 Sport. 23.20 Der Kommissar. tv-se rie. 0.20 Journ. DUITSLAND III WDR 18.00 Cursus Engels. 18.15 Cursus Engels. 18.30 Aktueel magazine. 19 00 Fazit. 19.15 Sport. 19.55 Jour nal 3.20.00 Journ. 20.15 Filmportret. 21.15 Santa Lucia, tv-film. 22.50 Le- zerstips. BELGISCHE TV BELGIE VLAAMS 18.00 Poppen filmserie. 18.05 Jeugd film. 18.55 Vrijetijdsmagazine 19 25 Inform, progr. 19 30 Lotto-trekking. Mededelingen en Morgen. 19.45 Journ. 20.10 De collega's, tv-serie. 20.45 Aktueel nieuws. 21.30 Een op de miljoen, tv-film. 23.00 Journ. ZONDAG 21 SEPTEMBER DUITSE TV DUITSLAND I 9.25 Progr.overz. 9.55 Spencers Pi loten, tv-serie. 10.45 Gevar. kinder- progr. 11.15 Verhaal. 12.00 Journa listenforum 12.45 Journ. en week- spiegel. 13.15 Klass. muz. 13.40 Reg magaz. 14.30 Pan Tau. tv-serie. 15.00 Der selige Herr aus dem Parlament, tv-spel. 16.10 Filmreportage. 16.55 Der Dokter und das liebe Vieh, tv- sene. 17.45 Filmreportage 18 30 Journ. 18.33 Sport 19.15 Meditatie. 19.20 Buitenlandse reportages. 20.00 Journ. 20.15 Tatort, tv-sene. 21.55 Verkeerstips. 22.00 Journ. 22.05 Docum. film. 22.50 Actueel DUITSLAND II 10.00 Progroverz. 1U.3U Gevar progr. 12.00 Licht muz progr 12.45 Vrijetijdsmagazine. 13.15 Actuele magazines 13.40 Inform serie 14.10 Ein Junge aus Norwegen, tv- serie. 14.40 Journ. 14 4:". Liefttadig- heidsprogr. 14.50 Reportage 15.25 Amus.progr. 16 10 Religieus progr 17.00 Joum. 17 02 Sport 18 00 Reli gieus progr. 18.15 Die Waltons. tv- sene. 19.00 Journ. 19.10 Parlemen tair nws. 19.30 Docum serie 20 15 Falstaff, opera. 22 25 Journ en sport. 22.40 Discussie. 23 40 DUITSLAND III WDR 16.00 Cursus Engels. 16.15 Cursus Frans 16.30 Progr. voor buitenlan ders 17.30 Weekmagaz. voor slech thorenden. 18.00 Kinderserie. 18.30 Cult, magaz 19 00 Poptnuz 19 45 Sport. 19.55 Journal 3. 20.00 Journ 20.15 Cult, serie. 21 00 Actueel ma gaz. 21.45-23.15 Wetensch. spel- progr BELGISCHE TV BELGIE VLAAMS 9 00 Open School. 9 30 Inform, progr. 10.00 Eucharistieviering. 11.00 Confrontatie 12.00-12.30 Nieuwsoverz. voor slechthorenden 14.30 Open School. 15.00 Taptiw 16.15 Vrijetijdsmagazine 17.15 Sport. 18.30 Poppenfilmserie. 18 35 Gevar. progr. 19.35 Liefdadigheids- progr. 19.45 Meded. 19.45 Journ. 20.00 Sport. 20.30 Alle schepsels, groot en klein, tv-sene. 21.20 Muz. progr. 21.50 Cult, magaz. 22.45 Liel- dadigheidsprogr. 22.50-23.20 Journ. en sport. ZATERDAG 20 SEPT. VARA: 18.11 (S) Dingen v 19.02 (S) Lichte orkestmu (S) Zing i en muziek. (21.40 Paardekoersen.) VARA: 22.30 (S) Wachten op mid dernacht met Herman Stock. HILVERSUM II TROS: 18.00 (S) Licht verteerbaar. OVERH.VOORL: 18.40 Uitz van het Min. van Financien. TROS 18.50 (S) Een mondje Frans. 19.30 (S) Eiger rechtstreeks, hoorspel. Aktief. 22.30 Nws 22.40 (S) Reflec tor. 22.50 (S) Boekbespreking. 23.01 (S) Zaterdagavonduur. 23.55 HILVERSUM III 19.02 (S) Elpee-pop. 20.02 (S) Elpee- pop-special. 21.02 (S) Country style. 22.02 (S) Weekend-blues. 23.02 (S) Jazztime. ZONDAG 21 SEPTEMBER HILVERSUM I 0.02 (S) Nordring Radio Prize 1980. 1.02 (S) Take it easv. 2.02 (S) De NOS-Nacht. VARA: 7.02 (S) Muziek voor de zondagochtend. 8.02 (S) Vroege Vogels. 9.30 (S) Tony van Verre ontmoet Albert Helman (3). 10.00 (S) Eucharistieviering. 11.02 (S) 'n Zondags pak...voor alledag. AVRO: 12.02 (S) Muzikaal Onthaal. 13.02 AVRO-Magazine. 13.45 Minia tuurtjes. NOS: 14.02 (S) Langs de lijn, sport en muziek. 17.55 Meded. en uitgebreid weerber. 18.00 Nws. en sportuitslagen. KRO: 18.12 Echo. 18.22 (S) Nouhoorjehetookeensva- neenander. 19.02 (S) Terwijl de mannen kijken. 20.03 (S) Op Vleu gels NCRV 20 15 <S> Zondag avondzang. 20.45 (S) Wie heeft daar woorden voor? TROS: 21.02 (S) Specialiteiten a !a carte. NOS: 23.02-24.00 (S) Met het oog op mor gen. TROS 0.02 (S) De Nachtwacht. 4 02 (S) Krieken met Adje. HILVERSUM II 8.00 Nws. 8.10 Overweging. 8.20 De Hutsgeklutste! 9.25 Waterstanden. HUM.VERBOND: 9.30 Het straffen van kinderen (3). IKON: 10.00 De andere wereld van zondagmor gen.... Aansl.: Wilde Ganzen. NOS: 12.00 Suara Maluku. 12.30 Tambu. 13.00 Nws. 13.10 Zorg en Hoop. 13.55 Progr. voor de buitenlandse werknemers. IKON: 17.00 Jeugd dienst. 17.58 Wilde Ganzen. 18.00 Cantate Domino. 18.30 Brood en spelen. NOS: 19.00 Radio Thuis land. 19 30 Verhaal. 20.00 De Taai show. 20.30 Vonken onder de as. 20.45 Onder de groene linde. 21.00 Voor blinden en slechtzienden. 21.10 "Zie Lucas 23:34 22.05 Spiegel van Belgie. 22.30 Nws. 22.40 Weer bij kennis komen. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III Ieder heel uur nieuws. AVRO 8.02 (S) Ko de boswachtershow. 8.30 (S) Sportpanorama. 9.02 (S) Juist op zondag. 10.02 (S) Gevarieerde mu ziek. VARA: 11.02 (S) Het zondagse gezicht van de VARA op drie. TROS: 14.02 (S) De Europarade. HILVERSUM IV 8.00 Nws. 8.02 (S) Vroeg Klassiek. 9.00 Nws. 9.02 (S) Musica Religiosa. 10.00 (S) Van het Nederlands Con certpodium. 11.00 (S) De Zeven Provinciën. (12.00 Nws.) 13.00 (S) Opera-matinee, nieuwe grammo foonplaten. 14.00 Nws. 14.02 (S) Concerten op de zondagmiddag: Radio Kamer Orkest met clavecim- bel: Klass. muz. (Ong. 14.42-15.05 Praten over muziek.) 16.00-17.00 (S) Musica Nova. MAANDAG 22 SEPTEMBER HILVERSUM I Ieder heel uur nieuws. TROS: 7.03 (S) Een goede morgen met Frans Molenaar. (8.03 Aktua). 9.03 (S) At tent op jeugdsentiment. 10.02 (S) Toeija - Toemee 11.02 (S) Cafe- chantant. 11.30 (S) Te gast bij John Woodhouse en Herman Emmink. 12.03 (S) Tunes van toen. 13.03 (S) Aktua. 13.20 Raad een lied of niet. 14.02 (S) Gerard de Vries draait op 30 (S) Pierewaai Amsterdam. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Ochtend- gymn. 7.20 Het Levende Woord. 7.30 Nws 7.36 Hier en nu. 8.00 Nws. 8.11 Te Deum Laudamus. 8.30 Nws 8.36 Hier en nu. 8.54 Moment. 9 00 Gymn. v.d. vrouw. 9.10 Waterstan den. 9.15 NCRV's Scheepsradio 9.20 Journaal voor de scholen met kinderpanel (4). 9 30 Plein Publiek 11.00 De wereld zingt Gods lof. 12.00 scoop. Uitz. van het ministerie van Binnenlandse Zaken. NCRV 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw 12.30 Nws. 12.36 Hier en nu 13.00 Nws. 13.11 Kerk vandaag. 13.30 On der schooltijd. O.S.: 14,30 Educatief werken met volwassenen. NCRV: 15.15 Woord in de middag. 15.30 Theetijd voor 't Zilver-team in Goes. 16.30 Op de vrije toer. 17.00 <S) Amus.muz. 17.24 Meded. 17.30 Nws 17.36 Hier en nu. HILVERSUM III Ieder heel uur nieuws. AVRO: 7.02 (S) Vol gas. (7.30 Radiojournaal 8.30 Radiojournaal. 8.35 (S) Bingo 10.03 (S) Arbeidsvitaminen. 11.03 (S) Hollands glorie. 12.03 (S) 'n Rondje voor Nederland. <12.30 Ra diojournaal.) 13.57 Beursplein 5 14.03 (5) Showparade. 15.03 (Si Ha. die Hoiting. 16.03 (S)Toppop disco. (17.30 Radiojournaal.) HILVERSUM IV KRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Aubade (7.02 Non-stop. 8.00 Da Capo 9.00 Nws. 9.02 (S) Aan woorden voor bij 9.10 (S) Laudate, gewijde mu ziek. 10.00 (S) Radio Kamer Orkest met saxofoon: Klassieke- en he dendaagse muziek. 11.02 (S) Wiener Festwochen 1980: Ensemble 'K<>n- trapunkte": Klassieke muziek 12 00 Nws 12 02 <S) Interval 14 00 Nws. 14 02 <S) Spektakel magazine 14.30 (S) Kollage van alledaags en zeldzaam. 15.30-17.00 (S) Van hoog naar laag en omgekeerd ■k ..Dummy"de titel van een Engelse gedramatiseerde documcv- tairedie de TROS zaterdagavond uitzendt, vanaiond het tragische levensverhaal van een doofstom meisje dal ondanks haar handicap voorspoedig opgroeit maar later toch tenonder gaat doordat de maatschappij haar links laat liggen. Sandra X werd volledig doof geboren. Als kind kreeg zij medische hulp. later met meer. Zij kan zich ook later niet. in de dubbele betekenis van het woord. verstaanbaarmaken. Omdat zij een attractieve vrouw is en era impulsief, wordt zij een prooi voor iedereen duvoordeel aan I om wil behalenLangzaam verandert zij van een gelukkig meisje in een eenzame vrouw.die met geen mogelijkheid werkelijk contact krijgt met de samenlevingen na een aantal verhoudingen in de prostitutie terecht komt. Tenslotte moet zij terecht staan op beschuldiging van doodslag. (Ned. 1, 2155 uur

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 5