'Youth for Christ" en de homofilie Vrijzinnigen willen eigen paden gaan HET AMERIKAANSE MEUBEL Bedrijfsleven verontwaardigd GSDSQBQ9 4 Albeda: aardgasgeld voor werkgelegenheid Pander Geen politieke preken Stenfert Kroese: Waardigheid kerk in gedrang "De kerk loopt in deze tijd het risico een eenzijdig expo nent te worden van politieke ideeën, en daarmee komt haar waardigheid in het ge drang. De kerken spelen nu veel meer dan vroeger in op maatschappelijke tenden- zen". Volgens drs. W. H. Sten fert Kroese, algemeen secre taris van de Vereniging van Vrijzinnige Hervormden in Nederland, schuilt daarin een groot gevaar. De vrijzin nige functionaris zei dat in een vraaggesprek met het blad "Kerknieuws". Stenfert Kroese wil daarmee niet zeggen, dat de kerk geen uitspraken mag doen op poli tiek en maatschappelijk ge bied. "Maaar het is tegen woordig zeer moeilijk, een de finitief standpunt in te ne men. Vroeger kon je nog wel kiezen voor a of b. Maar nü liggen de zaken niet meer zo simpel. Voor alle vragen en problemen bestaat een scala van mogelijke oplossingen. De vragen zijn zo groot, datje niet meer kunt overzien wel ke gevolgen een bepaalde keuze heeft". Als voorbeelden noemde de se cretaris de kernbewapening en de kernenergie. "Vrijzinnigen zijn non-confor misten. Ze zijn ontstaan uit de liberale beweging. Wij willen ons niet conformeren aan welke heersende opvatting ook, wanneer dat niet strikt noodzakelijk is. We willen on ze eigen paden gaan. En dat is niet behoudend. Het gaan van eigen wegen vind ik in deze tijd lang niet gek" "Markt" Stenfert Kroese schuift de vrij zinnigen niet in een stil hoekje, waar ze alles maar zit ten af te wachten. "Je treft opvallend veel vrijzinnigen aan in besturen van sociale instellingen. Geïnspireerd door de vrijzinnige levens overtuiging willen onze men sen zich met hart en ziel inzet ten voor het welzijnswerk" Het ledental van de landelijke Vereniging van Vrijzinnige Hervormden - die in 1913 is opgericht - slinkt. De ver eniging vergrijst weliswaar, maar is toch intens bezig met de vraag hoe zij de waarden van het vrijzinnige protes tantisme met name voor jongeren aansprekelijk kan maken. Volgens voorzitter dr. L. C. van Loon - op de jaarvergadering van de vereniging in Dor drecht - heeft een recent on derzoek uitgewezen, dat drie op de tien hervormden zich tot de vrijzinnige stroming rekenen, wat neerkomt op een half miljoen. Tien procent daarvan zou kerkelijk meele vend zijn. De vrijzinnigheid zou dus een "markt" van 50.000 mensen hebben. Dr. Van Loon betoogde in zijn jaarrede, dat de doelstellin gen van de vereniging goed zijn, maar dat de leden er de boer mee op moeten. De vrij zinnige hervormden werken dan ook aan een andere opzet van hun landelijke organisa tie. Zij willen ook meer gaan samenwerken met andere vrijzinnige en kritische groe peringen. ADVERTENTIE PAGINA 21 Vier en een halve eeuw doopsgezinden in beeld Professor Verkuyl komt terug van eerder standpunt: nu ook de beleving Ter gelegenheid van het 450-jarig beslaan van de doopsgezinde be weging in ons land heeft het rijksmuseum "Het Catharijne- convent" in Utrecht (Nieuwe Gracht 63) een tentoonstelling over de geschiedenis van deze ge loofsgemeenschap ingericht, on der de titel: "Wederdopers, Menis ten, Doopsgezinden"De tentoon stelling wordt gehouden van 27 september toten met 30 november elke week van dinsdag tot en met vrijdag van 10 tot 5 en op zater dag en zondag van 11 tot 5 uur. Zij bestaat uit drie delen. De eerste afdeling behandelt de beweging van de Wederdopers in de zes tiende eeuw, de tweede gaat over de menisten in de zeventiende en achttiende eeuw, en de laatste brengt de doopsgezinden in de negentiende eeuw en in onze tijd in beeld. Op verschillende manieren wordt dit stuk Nederlandse cultuur- en godsdienstgeschiedenis belicht, waarbij naast de religieuze ook politieke, sociale en economische facetten de aandacht krijgen. Zo komen aan de orde de doperse ideeën over eigendom, handel, huwelijk en echtscheidingpoly gamie, armoede en weerloosheid. In deze 450 jaar wijzigden de doopsgezinden hun opvattingen hierover. Dat was ook een gevolg van veranderingen in hun maat schappelijke positie. MENNO SIMONSZ (1496- 15611 Leider van de doopsgezinde be weging in Nederland. Zijn per soon is op de tentoonstelling in Utrecht in verschillende gedaan ten te zien. predikant in Amsterdam, gaat met pensioen. In juli is hij 65 jaar geworden. Van 1944 tot 1949 was hij in Leiden werkzaam. Een belangrijk aandeel heeft ds. Luca gehad in de stichting en in richting van het rijksmuseum "Het Catharijneconvent" in Utrecht, met name in de protes tantse afdeling. Als secretaris-penningmeester van de stichting Protestantse Kerke lijke Kunst zal hij nauw met het Catharijneconvert verbonden blijven. Ds. Luca is ook voorzitter van de historische commissie van de Remonstrantse Broeder schap. The Lord's Folksjongerengroep van de Herensingel-parochie in Leiden, werkt morgenavond om 7 uur mee aan een eucharistievie ring in de rk kerk te Oud-Ade. Zoeterwoude. De Raad van Ker ken in Zoeterwoude heeft een vijftal avonden georganiseerd met als algemeen thema: "Oecu mene als geschenk en opdracht" De inleiders zijn pastor J. van Well uit Leiden, dr. P. van Hoof (rk studie-secretaris), prof. dr. H. Berkhof (Oegstgeest), prof. dr. F.O. van Gennep (Leiden) en de drie plaatselijke pastores. (Van onze redactie geestelijk leven) Vroeger heeft de gerefor meerde theoloog profes sor Johannes Verkuyl (72), internationaal bekend zendingsman, ten opzich te van de homoseksuali teit de visie verdedigd dat de neiging mag maar de praxis (beleving) niét. Tegenover een medewer ker van het blad "Inhoud" van de interkerkelijke jeugdbeweging "Youth for Christ" verklaarde hij nu, dat hij van die visie is teruggekomen. Op één punt is prof. Verkuyl het helemaal met "Youth for Christ" eens: homofilie kan worden aan gepraat. "Er kan een modieuze sfeer ont staan, waarin mensen die niet homofiel zijn toch in die richting worden geleid. Er zijn ook men sen met een ambivalente (dub bele) gerichtheid; die kun je wel degelijk helpen om de juiste keu ze te doen. Maar er zijn daarnaast mensen die een echte, onveran derbare homofiele gerichtheid hebben". Verkuyl vindt, dat "Youth for Christ" in haar negatieve opstel ling tegenover de homoseksuali teit te ver gaat. Maar het COC, de vereniging van homofielen, gaat hem ook "veel te ver". "Die heb ben voor de eerste twee punten die ik noemde totaal geen oog". Professor Verkuyl is blij dat men hem aan de Vrije Universiteit geen leerstoel in de ethiek had toevertrouwd, hoewel hij inder tijd in Indonesië maar liefst zes boeken over ethiek schreef, waaronder één over verloving en huwelijk. "Ik zou zo'n leerstoel verschrikkelijk moeilijk vinden". Hij weet heel goed, dat er in de kerken over de homofilie ver schillend wordt gedacht. "Ik res pecteer de mening van iedereen die er anders over denkt dan ik" Contact Zijn kritiek op "Youth for Christ" weerhoudt Verkuyl er niet van, kerkelijke instanties uitdrukke lijk te vragen, een intens contact met deze jeugdbeweging te on derhouden. In allerlei plaatsen zag hij, dat "Youth for Christ" een brugfunctie naar de kerk vervult. Wat hem in deze jeugdorganisatie aantrekt, is dat zij jongeren ge meenschap en warmte biedt, een gevoel van geborgenheid en vei ligheid ("door de band aan Je zus"), dat hier jongeren voor en met jongeren bezig zijn en dat hun een noodrantsoen van bij bel- en geloofskennis voor on derweg wordt aangereikt. Daartegenover constateert Verkuyl bij "Youth for Christ" een zekere neiging tot "fundamentalisme", waarmee hij bedoelt, dat onvol doende onderscheid wordt ge maakt tussen de inhoud en de verpakking van de bijbelse bood schap. Geloof In hetzelfde nummer van "Inhoud" gaat de voorzitter van het bestuu r van "Youth for Christ", de heer J. C. van Beek, in op de actie van het Professor VERKUYL ...."ver schrikkelijk moeilijk".... COC en andere organisaties te gen deze jeugdbeweging. Vol gens het COC bedrijft YfC in haar contact met homofielen "ge dwongen pastoraat" "Op dit terrein voelen wij ons be paald geen specialisten", ver klaart Van Beek. "Daarom laten wij de theologische discussie graag over aan de kerken, waar het gesprek in volle gang is". Vreemd vindt Van Beek het, dat het COC zelf het motto "geloof alleen je gevoel" hanteert, maar ande ren het recht ontzegt, hun geloof op een andere plaats te zoekèn. 'Wij komen van tijd tot tijd in con tact met gelovige homoseksue len, die geen vrede hebben met zichzelf en verandering zoeken. Het COC gaat er vanuit, dat ver andering niet mogelijk is, en wil homofielen het recht ontzeggen verandering na te streven. Wij willen en kunnen anderen niet opleggen, zich te richten naar bijbelse uitgangspunten. Maar wij trachten dat zelf wél te doen, en achten het ons grondwettelij ke recht dat anderen ons hierin respecteren" Verandering Homofiele geaardheid is net zo min te veranderen als iemands huidskleur, zegt het COC. Wie dat niet als uitgangspunt neemt, dis crimineert. De voorzitter van "Youth for Christ" meent, dat men hiermee niet alleen de talloze voorbeelden van'Verandering" negeert, maar ook de "perifere" (niet wezenlij ke) homofilie en de ambivalente (neiging tot beide) seksuele ge aardheid. Overigens heeft het brede front van tegenacties "Youth for Christ" organisatorisch niet in het nauw gebracht. Een dankbare Van Beek: "De steun en het medele ven van onze vele vrienden be ginnen juist nu toe te nemen. Wij zijn vol vertrouwen dat al onze vrienden ons zullen helpen om ook deze aanval af te slaan" I "Aan politieke prediking heb ben de mensen geen behoefte. Als je het evangelie verkondigt en je daarbij aan de tekst van de bijbel houdt, luisteren de men sen wel" Dat zei professor H.N. Ridderbos, rustend hoogleraar van de theo logische hogeschool van de Gere formeerde Kerken in Kampen deze week op een predikanten conferentie van het Confessio neel Gereformeerd Beraad in Ermelo. Ridderbos, die sprak over het gezag van de bijbel, vond het onjuist, de bijbel met een voo ringenomen standpunt te bena deren. Zo wees hij een marxisti sche benadering beslist af. "De bijbel is geen encyclopedisch handboek of wetboek, dat je op bepaalde trefwoorden kunt op slaan. In zijn veelvuldigheid ver spreidt hij vanuit het centrum Je zus Christus een helder licht. Hij is betrouwbaar en waar, voor alle tijden en volken. Niét in die zin dat hij in de voortgang van de tij den een onveranderlijke geldig heid heeft, maar wel dat hij voor alle tijden, mensen en volken - in hun eigenheid - Gods heilswil bekendmaakt" Beroepingswerk. Hervormde Kerk: beroepen te Strijen, J.W. Glashouwer Nieuwleusen, te Vught J.H. van Druten Buren; aangenomen de benoeming tot bijstand in het pastoraat te Wil- lemscoord G. Blok Appingedam; bedankt voor Noordhorn-Niezijl- Saaksum L.J. Geluk Zwolle. Gereformeerde Kerken: aange nomen naar Hoogeveen me vrouw Drs. J.H. van Haeringen West-Terschelling. Verbeterd be richt: kandidaat H.A. Speelman (Amstelveen) heeft nog geen be slissing genomen over zijn be roep. Christelijke Gereformeerde Ker ken: bedankt voor Nieuwpoort A. van de Weerd Zeist. Ds. P.M. Luca, remonstrants /oonvierdaagse zijn wij komende week ook op yj woensdag- en vrijdagavond tot 21.00 uur geopend. Het traditionele 18e eeuwse Europese meubel vond destijds z'n weg naar de patriciërshuizen in het Zuiden van de Verenigde Staten. Daar werd in de loop der tijden de stijl aangepast. Het leverde een onverwachte, totaal eigen woonsignatuurop. Pander heeft er nu vele voorbeelden van in huis. Zéér exclusief qua afwerking en materiaal keuze. Bovendien: bepaald niet duur. American Lite Sty le. U moet 't gezien hebben. Wie wat meer om wonen geeft voelt zich thuis bij Pander. Leiden: Breestra.it 146 Botermarkt 21-22 DEN HAAG (GPD) - Minister Albeda (sociale zaken) wil het extra aardgasgeld inzetten voor meer werkgelegenheid, maar dan wel samen mét het geld dat de regering beschik baar heeft als er een grotere loonmatiging komt. Hij heeft de bedoeling met vakbeweging en werkgevers te praten over een arbeidsplaatsenplan als middel in de strijd tegen de sterk stijgende werkloosheid. Samen gaat het om enkele miljarden. DEN HAAG - AMSTERDAM - ROTTERDAM - EINDHOVEN - LEIDEN - GRONINGEN - ENSCHEDE Dit blijkt uit een interview in 'De Vakbondskrant', weekblad van de FNV, waarin de minister ge waagt van „een meer gerichte aanwending, waarbij de bevorde ring van de werkgelegenheid voorop moet staan". Hij zou van de sociale partners graag voor stellen zien voor uitbreiding van de werkgelegenheid. Albeda heeft werkgevers en vakcentrales uitgenodigd eind september te overleggen. De regering heeft op Prinsjesdag laten weten dat zij bereid is „wis selgeld,' beschikbaar te stellen als de sociale partners zouden zorgen voor loonmatiging. De bedoeling is de loonstijging in plaats van. zoals voorzien, 8 pro cent op 6 procent te houden. Per procent extra matiging stelt de regering dan een half miljard be schikbaar Het financieringste kort wordt dan „opgerekt" van 5,25 tot ongeveer 5.5 procent. Het overleg is ook bedoeld om te zien of men kan komen tot een betere verdeling van de koop krachtdaling, die nu wat ongelijk is verdeeld In het FN V-blad zegt Albeda een gezamenlijke aanpak van werk gevers, vakbeweging en regering te zien in het belang van de werk gelegenheid. Dat is naar zijn mening de enige kans om het wantrouwen weg te nemen van de werknemers in de mogelijkheid dat matiging werk gelegenheid oplevert. Er dreigen nu misverstanden te ontstaan omdat Albeda tegen het FNV-blad heeft gesproken over het extra aardgasgeld, dat vol gens de regeringsplannen be stemd is voor lastenverlichting van het bedrijfsleven. De werk geversorganisaties VNO en NCW hebben daarop al verontwaar digd gereageerd Zij zeggen niet weer te willen praten over een bedrag (totaal twee miljard) dat volgens de begroting al is vast gelegd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 21