Het is zalig om hier te komen..." V©©ff w@yw®(n) WOENSDAG 17 SEPTEMBER 1980 AMSTERDAM - Om tien uur is het nog erg rustig in de Happy Girls Club aan de Kerkstraat in Amster dam. Het ziet er niet zo veelbelovend uit. Met een feestelijke trek op zijn ge zicht ontdoet de glanzende neger zich van zijn laatste kledingstuk, een onoog lijk stukje nylon. Dan tuit hij ondeugend de lippen en begint met elastische passen rond te lopen op de glazen vloer, waaronder groene en rode lampjes beurtelings aan- en uit- floepen. Vanuit een don kere hoek in het zaaltje, dat dankzij spiegelwan den groter lijkt dat het is, komt een zwak applaus. Bijna alle tafels zijn onbe zet en op de dertig stoeltjes rond het centrale podium zit niemand. Eigenaar John Deck, een 27-jarige Amerikaan, het type van de har de, snelle zakenjongen, presen teert ons koeltjes enkele toch wel verrassende mededelingen; „...enige club in Europa die man- nenstriptease brengt voor vrou wen, avond aan avond stampvol, zeven unieke beroepsdan- Je denkt: de man snoeft, want het is vrijdagavond en het loopt beslist nog geen storm. „Straks", voor spelt Deck, „zijn al die stoelen rond de floor bezet. En dan zijn ze niet te houden hoor, de meisjes. Dan zullen ze dollarbiljetten stoppen tussen de kousebanden, dan stropen ze eigenhandig kle dingstukken af. Let op, je zult 't vVe hébben het gezien, een uur la ter. Langzaam en dreigend gaat de zwaargebouwde danser in spagaat en dan zit er plotseling een dollarbiljet in de band rond zijn gespierde rechterdij. Alle stoeltjes rond de vloer zijn dan al bezet. Een met ringen versierde vrou wenhand strekt zich uit naar het vetertje dat om zijn lendenen spant en floep: daar fladdert een lapje de zaal in. Enthousiast ha meren de vrouwen op tafel, met stokjes die zijn voorzien van een gekleurd balletje; die worden in de vestiaire aan iedere bezoek ster verstrekt. Dollarbiljetten, bestemd om tussen de kouse banden van de dansers te steken, zijn verkrijgbaar aan het buffet - dollarbiljetten omdat briefjes van vijf en tien gulden het voor de dames een beetje te prijzig zou den maken. Brutaal Elf uur is het en de zaal zit stamp vol. Rond het dansvloertje zitten geen mannen. Je ziet ze wel hier en daar aan een tafeltje, als intro ducé meegekomen met vriendin of vrouw. Het zijn kennelijk de bruta^lsten die daar rond de dansvloer zitten. Zonder een spoor van gêne sjort een roodharig meisje de spijker broek omlaag van een zwierig op het vloertje rondstappende kerel, die met een pukkeltje over zijn schouder een zwerfgrage lifter moet uitbeelden. Niet iedereen neeit scnik. Langs het toneel, toch nog op een „pak- hem-beet-afstand", zitten drie verschrikt kijkende meisjes. Met een blik vol afgrijzen bekijken ze hetgeen zich op het toneel af speelt. Hoe meer de forse cowboy uittrekt, hoe groter hun ontstel tenis lijkt te worden. Nog meer geshockeerd zijn ze wanneer cowboy Marvin, uit Hollywood, zijn ritmisch bewegend torso in hun richting laat deinen. Ze sto ten elkaar aan, durven nauwe lijks nog te kijken. „Wij zijn Ierse katholieken", zegt Nancy en het meest vervuld van immense afschuw. „Dit vinden we walgelijk", hetgeen de andere twee fel knikkend beamen. „Ik ben getrouwd", zegt een tweede, „ik zou niet willen dat mijn man hier zo stond. Oh God, als mijn moeder wist dat ik hier zat'. De dames leggen uit dat dit 'avondje- uit' hun werd bezorgd door hun mannen, die hen in de club ach terlieten en elders in Amsterdam hun vertier gingen zoeken. Een dieptepunt van hun vakantie in Nederland. Een derde is minder heftig in haar verontwaardiging: „Natuurlijk, je wilt het wel eens zien. Maar ik vind dat die mannen allemaal op elkaar lijken. Toch, er is niets beter dan een Ierse ka tholiek", waarop het gesprek uitloopt op een felle ruzie die de De nachtclub-exploitant knipt met zijn vingers naar de ober in T-shirt. Even later staat de tafel vol met zoete, sma kelijke mix-dranken: „Super Man Cocktail", „Jungle Jui ce" en „Happy Girls Cock tails". De man slaat van ach ter zijn tafeltje in de minst verlichte hoek van de club de jongens op het toneel gade en betitelt hen als „de beste Amerikaanse dansers". Hij is tevreden. John Deck, 27 jaar en succesvol eigenaar van een tweetal striptease-clubs in Miami (Florida), kwam vorig jaar naar Nederland. In de Am sterdamse Kerkstraat begon hij de „Happy Girls Club", waar hij zijn Amerikaanse mannen laat „strippen" voor een publiek dat grotendeels uit vrouwen bestaat. Al snel bleek Mr. Deck, dat ook in Nederland veel geld te ver dienen valt aan „mannelijk bloot". In de Verenigde Staten floreert deze business al jaren. Iedere grote stad, in de staten waar strippen is toegestaan, heeft twee a drie van dit soort ge legenheden. Texas, Califor- nië en New York hadden de primeur. Nu heeft Amster dam als eerste in Nederland en volgens John Deck ook als eerste in Europa, een „Happy Girls Club". Verslaggevers Hetty Nietsch en Dirk de Moor gingen naar Kerkstraat 23bis, keken er rond en praatten met het over 't algemeen nogal geestdriftig reagerende publiek. Dollarbiljetten in kouseband Ierse meisjes nog kwaaier van achter hun glaasje Spa doet kij ken. Bodybuilder Intussen wervelt de show voort, rennen de obers af en aan om lege glazen te vullen. „Are you ready, ladies?", klinkt het en opnieuw wordt het toneel betreden door een gespierde, ritmisch bewe gende man. Alle ogen zijn gericht op Mr. Terry Joe, professioneel bodybuilder. Mr. Joe spant zijn spieren, be kijkt zichzelf heupwiegend in de vele spiegels totdat zijn oog valt op een wat verlegen kijkend meisje, dat angstvallig met haar dollarbiljet wappert. Als Mr. Joe haar een paar maal broeierig heeft toegelachen en zich hur kend naar haar toe buigt, schuift ze het biljet, een tikkeltje bibbe rend, tussen zijn zwarte kouse band. Zes Amsterdamse vriendinnen zijn op hun wekelijkse avondje uit. Gehuld in een wolk van parfum, verblindend glitter en sigaretten rook nippen ze aan hun cocktails. Ze lachen, ze gieren, hebben gro te pret, op een rijtje langs het plat form zoals elke kper wanneer ze de Happy Girls Club bezoeken. Met hun houten lollies tikken ze op de rand en moedigen de zo juist opgekomen footballplayer aan. Zijn rood-witte trui met schoudervullingen, z'n broek rnet kniebeschermers, zijn met hulp van de schaterende dames snel uit. „Lijkt me een lekkere wipper", gilt Corrie. En om zich daarvan te overtuigen helpt ze hem bij het uittrekken van de rood-witte touwslip die zijn mannelijkheid omhult. Het geroffel neemt toe. „Ik vind het zalig om hier te ko men", zegt Els - het onvervalste uitgaanstype in glitterpak ge huld. „Die hele entourage, prachtig. Ik vind ook dat hier eigenlijk geen mannen moeten komen". Nee,, opgewonden raken ze er niet van, zeggen ze. "Echt seksueel is het niet", vindt Julie, een vrolijke brunette. „Wij zien de humor er van in, gewoon lachen met z'n allen. Hij bijvoorbeeld, lijkt me hartstikke sympathiek, heeft een leuk koppie. En lekker joh, die behaarde borst. Trouwens, alles waar haar op zit vind ik lekker". Terwijl Els het geld tussen de kouseband stopt doet ze in haar overmoed toch nog even een greep „naar meer". Mislukt, maar in elk geval: grote lol. Te mal Mandy Coppens (22) en haar even oude vriendinnen Nancy en Ani ta, alle drie uit Amsterdam, zitten naast elkaar aan een tafeltje, op veilige afstand van de dansvloer. Ze zuigen een cocktailtje op met rietjes. Mandy tikt ritmisch met haar stokje op de t&fel. „Ik vind 't hartstikke leuk", zegt ze, „maar die man heeft te smalle bovenbe nen. zo smal en zo gespierd, dat vind ik niet mooi". Haar com mentaar betreft het optreden van een neger, getooid met cowboy hoed en uitgerust met zweepje en pistool. „Voor geen goud ging ik daar bij 't toneel zitten", zegt Anita gieche lend. Hoe zijn ze hier terecht ge komen? Mandy: „Gehoord van iemand. Je kon hier mooie mai nen zien dansen. Nou, ik heb t wel een paar gezien hooi Er lo pen best leuke kerels bij". - Doet 't jullie iets, zo'n naakte dan- Nee, het doet ze niets, daar zijn de drie meisjes het over eens. „Ge- woon een leuke ervaring. En brengen het erg goed. Iets aparts. En er is hier helemaal niet eng nachtclubsfeertje. We gaan vast nog wel eens terug". „Mensonterend", vindt Joop (41), een aardrijkskundeleraar uit Zaandam. Hij is er met vriendin Anneke (24), en zit, de hand onder zijn kin, wijsvinger langs de wang, er duidelijk geërgerd bij. „Die jongens brengen het aardig, met vaart en originaliteit, daar niet van, en de ambiance hier be valt me ook wel, maar het blijft toch stuitend, vind ik. Een me of het nu een man is of een vr - die daar in zijn nakie rond springt terwijl een zaal vol op sensatie beluste lieden zich daar aan vergaapt. Nee, voor mij hoeft dit niet, hoor". Anneke, laag uitgesneden zwarte jurk, bandje om de hals, sigaret ii de mond, getooid met vele sierz den: „Onzin, Joop. Als die kerels nou gedwongen werden, ma: doen het graag, dat zie je zc vinden 't leuk. En onesthetisch kan ik het ook niet vinden. Je kunt zien dat het beroepsdansers zijn. En hier hangt ook helemaal niet dat gluiperige nachtclub sfeer tje, het is gewoon een lollige boel - heel anders dan in die typi sche mannententen. Joop gaat nog maar eens een keertje met n mee, hé Joop?" Ze legt haar hand op zijn knie. Joop kijkt op zijn horloge. De prijzen vallen nogal mee: f2,50 voor een pilsje, drie gulden jenever, f5,50 voor whisky, v tig gulden voor een fles Macon rood of wit en honderd gulden voor een fles Veuve Clicquot champagne. Veel vraag is er naar de speciale Funny-Girlscocktail, die op f7,50 komt. Marvin Simmons, ook wel „Marvin Hollywood, the Cowboy", is van de zeven vaste Amerikaanse dansers. Hij is afkomstig uit New York en werkt vier maanden i „Happy Girls". Een knappe n> ger, vrolijke ogen, perfect figuu „Ik hou van acteren", zegt hij, „e ik hoop ooit eens een filmrol te krijgen". - Verveelt dat nou niet, elke avond zo'n strip-act op een vloertje i drie bij drie? Marvin grijnst. „Nee, natuurlijk niet. Ik ben een exhibitionist, dit werk doet me iets. De meisjes die hier komen zijn wild-enthousi ast en ik breng het elke avond weer anders". Marvin is erenkele jaren geleden mee begonnen, in een homo-club. Hij is er vast van overtuigd dat zijn optreden in Amsterdam een middel is om ho gerop te komen. „Eens komt er iemand die me ontdekt".' Het komt nog wel eens voor dat Marvin afspraakjes maakt met hem omhelzende meisjes uit het publiek. „Maar", zegt hij, „na tuurlijk uitsluitend na werk tijd". „Goed publiek"" Terug naar eigenaar Deck in zijn donkere observatiehoek. „Vrou wen vormen een goed publiek", mompelt hij. „Ze maken nooit moeilijkheden, ze zijn vrolijk en ze nemen deel aan de show". Van de Nederlandse man heeft Deck niet zo'n hoge pet op. „Ze missen gewoon de schwung, zijn zo harkerig". En dan m keiharde smile: „Ik heb m Amerikaanse dansers hier naa toe gebracht voor het geld en niet om het de mensen in Amsterdam zo gezellig te maken". Met i hoofdknikje laat hij de ober nog maar weer eens opdraven. Al heeft hij zo zijn bedenkingen te gen de Nederlandse man, toch wil Deck proberen Hollandse jongens lot naaktdanser op te lei den, zodat hij zijn eigen Ameri kaanse jongens kan terugsturen naar'Miami. Daar ontmoette hij een jaar geleden de eigenares van de discotheek „Homolooloo", gevestigd in het pand onder zijn club. Zij bracht hem op het idee in Nederland een striptea seclub te beginnen. Het is twee uur als we De Man ii allerlei gedaanten en uitmonste ringen hebben zien opdraven: de footballspeler, zwerver, chirurg, mijnwerker, cowboy, zomerse wandelaar, de hulk-achtige ge luiden uitstotende spierenkam pioen. Ze draven allemaal op de zelfde wijze af: naakt, op een bundeltje dollarbiljetten na, fladderend aan de dij. Er is dan wel duidelijk een verzadi gingspunt bereikt. Voor Dynami te Jack, gehuld in leder en ge tooid met kettingen en zw< bestaat weinig belangstelling. Di kring rond de vloer begint gater te vertonen en de stokjes roffeler niet meer. Aardrijkskundeleraar Joop betaah een gepeperde rekening, geeuwi en kijkt al weer op zijn horlo

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 27