Vasthouden aan de leer, maar enige soepelheid in pastorale toepassing Kalender met knnst van Bali Persoonlijk geweten moet uitkomst bieden LEZERS SCHRIJVEN WOENSDAG 17 SEPTEMBER 1980 H3j PAGINA Ij Onze katholieke medewerker Theo Kroon over de komen de bisschoppensynode in Rome over het katholieke gezin in deze tijd. Onmiddellijk dringt zich de vraag op of de bisschoppen de moed kunnen opbrengen om af te wijken van het geijkte pauselijke standpunt. En zo ja, wat de paus met dit advies - want meer is het niet - dan wel zal doen. PaiLS Paulus VI heeft indertijd in zijn geruchtmakende en cycliek "Humanae Vitae" (over het menselijke leven) ge- boortenregeling anders dan door "natuurlijke" methoden onaanvaardbaar verklaard. De tegenwoordige paus heeft daaraan niets toe- of afge daan. Toén namen katholie ken van hoog tot loag hiervan met verontwaardiging ken nis. Vervolgens gingen zij over tot de orde van de dag. Zij regelden als tevoren de ge boorten met "onnatuurlijke" methoden, zoals pil en sterili satie of anderszins. De en cycliek was geschiedenis ge worden. Zal dat straks ook het geval zijn met het werkdocument dat voor deze synode is gemaakt? Ik vrees van wel, omdat ik me niet kan voorstellen dat de sy node uitspraken zal doen die niet stroken met wat de paus heeft gezegd. Ik ben al pessimistisch op basis van het stuk zelf. Ondanks de kritiek van de bisschoppen staan er toch passages in als: "Homoseksualiteit en ge slachtsgemeenschap vóór of buiten het huwelijk hebben uitsluitend ten doel de sek sualiteit te gebruiken voor be vrediging van eigen genot zucht". En: "De abortuspraktijk brengt het gezin ernstige wonden toe. De kinderen die er al zijn kunnen zich bij hun ouders psychologisch niet meer veilig voelen. De ouders kunnen kinderen van wie zij broertje of zusje om het leven brachten niet echt beminnen" Idealistisch Overigens blijkt van enige rela tivering van Humanae Vitae niets. Verder ziet het Vaticaan het ge zin - met uitsluiting van an dere samenlevingsvormen - als "de voornaamste en meest vitale cel van de maatschap pij". De opstellers constateren terecht, dat kinderen de dupe zijn van echtscheiding. Zij vergeten echter, erbij te zeg gen dat kinderen ook de dupe zijn van een slecht huwelijk. Is het nu echt realistisch, te zeg gen dat "het gezin temidden van de meest radicale veran deringen in de menselijke om standigheden de plaats blijft van ware liefde, edelmoedig heid, trouw, vertrouwen in de toekomst en bescherming van Bisschoppensynode praat vier weken lang over huwelijk en gezin ROME, UTRECHT, DEN HAAG (ANP) - Voor het eerst is in een officieel Vaticaans document erkend, dat er be halve menselijke zwakheden ook objectieve moeilijk heden bestaan, die katholieke gehuwden kunnen belet- Adviezen ten de normen van hun kerk op het gebied van de ge- boortenregeling metterdaad na te komen. Dit blijkt uit het tweede praatpa pier, het "instrumentum laboris", dat Rome heeft opgesteld voor de vijfde algemene bisschoppensy node. Deze synode, die 28 sep tember begint, zal vier weken lang praten over de functies van het katholieke gezin in de heden daagse tijd. In 1979 publiceerde het secreta riaat-generaal van de synode zijn eerste werkdocument over het gezin. Dit stuk werd door tal van bisschoppenconferenties met scherpe kritiek van de tafel ge veegd. Zij vonden het veel te be lerend en wereldvreemd. De kri tiek is aanvaard. Het secretariaat in Rome merkt nu op, dat het overbodig zal zijn om er in de sy node nog een woord aan te ver spillen. Het tweede praatpapier is volgens de studiesecretaris van de r.k. kerkprovincie in ons land, dr. Ad Vermeulen, veel beter. Het laat openingen voor nadere discussie en is veel minder belerend en minder veroordelend. Uit de kri tiek, die hij uit tal van landen on der ogen heeft gekregen, is hem gebleken, dat de bisschoppen niet zozeer behoefte hebben om over de leer van de kerk te praten als wel wegen te vinden om met die leer ook uit de voeten te kun nen. Zij wijzen er onder meer op, dat de kerk onevenredig streng is met haar kuisheidsvoorschriften en in vergelijking daarmee nogal soepel met het belangrijkste christelijke voorschrift, dat van de liefde, bijvoorbeeld dat men ook zijn vijanden moet bemin- Vooral de Afrikaanse bisschoppen hebben, fris van de lever, erop aangedrongen, dat er wegen ge vonden worden voor de begelei ding van hun gelovigen in eigen cultuur en maatschappelijke om standigheden. In veel Afrikaanse landen staat de traditionele leer van de kerk soms haaks op de ei gen traditie van het huwelijk op proef onder toezicht van clan of familie. Rome erkent blijkens het werkdocument, dat een pastorale Onder de ongeveer 250 deelnemers aan de synode - allemaal kardi nalen en bisschoppen, en dus on getrouwd - bevinden zich twee Nederlandse bisschoppen: kar dinaal Willebrands in diens curie functie van president van het Se cretariaat voor de Christelijke Eenheid, en bisschop Ernst van Breda als gedelegeerde van de Nederlandse bisschoppen. Stu diesecretaris Ad Vermeulen ver gezelt bisschop Ernst als weten schappelijk adviseur. Ofschoon de tijd van voorbereiding bijzonder kort is geweest, hebben beide bisschoppen zich zo goed mogelijk geïnformeerd. Via hun studiesecretaris wonnen zij bij tientallen organisaties en instel lingen adviezen in. Een brede consultatie echter was door ge brek aan tijd niet mogelijk. De adviezen die de bisschoppen hebben gekregen van deze orga nisaties - variërend van instellin gen voor geestelijke gezond heidszorg tot het militair pasto raal centrum - monden uit in een krachtige beklemtoning van de eigen verantwoordelijkheid. Maar het Thymgenootschap Traditionele schilderkunst uit Bali is te zien op de zojuist verschenen Missie-Zendingskalender 1981. Daarmee zijn de uitgevers van de kalender - het Centraal Missie Commissariaat uit Den Haag en de Nederlandse Zendingsraad in Amsterdam - een andere weg in geslagen. Tot nu toe werden voor het illustratieve gedeelte van de kalender foto's gekocht die in derde-wereld-landen waren' ge maakt door Europese en Ameri kaanse fotografen. Daarmee werd in feite een westerse visie op de samenleving in de ontwik kelingslanden weergegeven. De uitgevers menen nu dat het op de weg van Zending en Missie ligt om hun uitgave ter beschikking te stellen van culturele uitingen uit de ontwikkelingslanden zelf. Uit de verschillende aangeboden projekten is als eerste gekozen het werk van de 35-jarige Bali- sche schilder Ketut Lasia (Den pasar). Hij is van het hindoeïsme overgegaan naar het christen dom. Sedertdien, maar ook al dikwijls vóór die tijd, maakt hij veel schilderijen naar aanleiding van de bijbel, in het bijzonder het leven van Jezus Christus. Daar over zijn in de Missie-Zendings kalender twaalf reprodukties te zien in kleuren die typerend zijn voor de traditionele Balische schilderkunst en waarvan Ubud het centrum is. De dertiende reproduktie (de om slag) is van de schilder Nyoman Tulus, een broer van Ketut Lasia. Dat werk stelt het leven op Bali De hier afgebeelde plaat toont "De storm op het meer", een verhaal uit het Nieuwe Testament. het leven"? Is dat allemaal niet wat te idealistisch ge zien? Wat moet straks het standpunt van met name bisschop Ernst zijn? De Nederlandse bisschoppen waren het, zoals te doen ge bruikelijk, weer niet met el kaar eens. Zij dachten elkaar te vinden door zich te ver schuilen achter een stuk dat zij niet hadden ondertekend, vroegen anderen een com mentaar te schrijven en stuurden dat naar Rome op. In dat commentaar staat, dat het Romeinse document "wer kelijkheidsvreemd" is, de be schrijving van de situatie on volledig en de uiteenzetting van de kerkelijke leer "geens zins lijkt te beantwoorden aan de pastorale eisen van deze tijd". Kritiek op "Rome" dus. Derhal ve - nog afgezien van de in houd - distantieerden de bis schoppen Simonis en Gijsen zich. Bijna een maand zullen hon derden - ongehuwde en vaak op leeftijd zijnde - prelaten met elkaar discussiëren over het gezin. Bisschop Ernst kan, naar het schijnt, geen kant op. Hij kan in Rome meedelen dat de Ne derlandse bisschoppen het weer niet eens waren. Maar als de synode eindigt in enigszins positieve zin - wat ik hoop, maar niet verwacht - wat dan nóg? Zullen de ka tholieke gelovigen dan niet, evenals in 1968, na enig ge krakeel overgaan tot de orde van de dag? Niemand toch zal de illusie koesteren dat de synode zich ten gunste zal uitspreken over zaken als geboortenregeling sterilisatie, pil,echtscheiding, proefhuwelijk en homosek sualiteit. Voor mij hoeft dat ook eigenlijk niet. De bisschoppen hebben hun ei gen verantwoordelijkheid. Zoals de gewone gelovigen, va ders en moeders, de hunne. Het persoonlijke geweten zal hier, zoals al zo vaak bepleit, uitkomst moeten bieden. aanpassing van de canonieke heeft de bisschoppen laten we de katholieke part- ten, dat de tijd veel te kort was om vereist is. tot een afgewogen oordeel te ko- Vorige week hebben kardinaal Willebrands en bisschop Ernst in Den Bosch uitvoerig gepraat met een delegatie van de Unie van Katholieke Vrouwenverenigin gen. De katholieke vrouwen con stateren, dat in de huidige maat schappij de rol van de vrouw duidelijk verandert, maar dat binnen de kerk iedere aanzet tot rolverandering ontbreekt De vrouw krijgt in de kerk nauwe lijks een kans tot zelfontplooiing. Zij wijzen ook op een kritischer denken over het sluiten van een huwelijk en over andere vormen van samenleven, en op het toege nomen begrip voor mensen die anders leven, zoals homofielen. De kerk gaat uit van een beeld van gezin en vrouw, dat niet aan sluit bij de realiteit en waarin de vrouw zichzelf en haar gezin niet herkent. Van betekenis achten de katholieke vrouwen in dit ver band, dat echtscheiding wordt aanvaard wanneer er geen relatie meer bestaat tussen de partners. Een snuifje van buiten de grenzen laten kardinaal Willebrands en bisschop Ernst zich aanreiken uit Frankrijk. Daar wordt op 20 en 21 september in Parijs een beraad gehouden over gezin en seksuali- Bisschop Ernst gaat ook naar Rome. teit, op basis van een enquete on der katholieken. Dr. F. de Meyer van het secretariaat der Neder landse kerkprovincie gaat er met zijn vrouw naartoe om de beide bisschoppen de Franse ervarin gen mee te delen. De synodedeelnemers kunnen in Rome nog profiteren van een an der Frans initiatief. De beweging "Vrouwen en mannen in de kerk" houdt tijdens de synode een in ternationale werkbijeenkomst. In het kader hiervan worden van 3 tot 11 oktober in Rome dage lijks bijeenkomsten georgani seerd, die voor iedereen toegan kelijk zijn. Middel Het secretariaat-generaal van de bisschoppensynode zegt van zijn nogal uitvoerige document, dat het niet de bedoeling heeft een al dan niet flink gewijzigd slotdo cumentvan de synode te worden. De taak van het praatpapier houdt bij het eind van de synode op. Het is alleen een middel tot overdenking en discussie voor de synode. In 95 paragrafen geeft het papier eerst een overzicht van de grote veranderingen in deze tijd en de invloed daarvan op mensen en gezinnen. Het tweede hoofdstuk bevat een confrontatie van de kerkelijke leer met de feitelijke situatie. Het laatste deel handelt over de functies van het katho lieke gezin in de hedendaagse wereld. Aan de orde komen vele actuele kwesties, zoals het "hokken", de proefhuwelijken, abortus en echtscheiding. Een uitdrukkelij ke veroordeling van "verbinte nissen buiten het huwelijk" be vat het document niet, al wijst het deze natuurlijk wel af. Het con stateert bijvoorbeeld, dat "niet alle verbintenissen buiten het huwelijk een principiële afwij zing betekenen van alle goederen van het huwelijk, zoals de een heid, trouw, duurzaamheid en voortplanting". Scherp Onverminderd scherp is het in zijn afwijzing van abortus. Van enige indicatie voor abortus wil het niet weten. Het betreurt, dat ook in traditioneel katholieke landen abortus wordt toegestaan. "De praktijk van de abortus brengt het gezin een wrede wonde toe. De levende kinderen namelijk kunnen in hun ouders - psycho logisch gesproken - geen zeker heid meer vinden. Ouders kun nen niet echt houden van kinde ren, wier broer of zus zij hebben gedood". Principieel houdt het werkdocu ment voor de volle honderd pro cent vast aan de leer van de kerk inzake seksualiteit, huwelijk en gezin. Maar enige soepelheid inzake de pastorale toepassing kan "Rome" toch billijken. Zo zegt het stuk over katholieken die "hokken" of een proefhuwe lijk aangaan dat een katholiek huwelijk de enig wettige situatie blijft en dat geprobeerd moet worden ongetrouwd samenwo nenden zover te krijgen „door hen op een menselijke manier en geleidelijk-aan te helpen, zonder hen van de gemeenschap der kerk en de broederlijke solidari teit van de gelovigen te schei den". Mgr. Moors overleden. Op weg van Geysteren naar Oirld is gis termorgen de oud-bisschop van Roermond, mgr. P.J.A. Moors, overleden. Mgr. Moors, die 74 jaar is geworden, was de voorganger van mgr. Gijsen. In april van dit jaar vierde hij nog zijn gouden priesteijubileum. De uitvaart dienst is zaterdag om 3 uur in de dekenale kerk te Weert, de begra fenis daarna in Tungelroij (bij Weert), waar mgr. Moors werd geboren. Zuid-Korea. In een brief aan mi nister Van der Klaauw (buiten landse zaken), president Tsjun van Zuid-Korea en de raden van kerken in Zuid-Korea en de Ver enigde Staten spreekt de Neder landse Raad van Kerken zijn be zorgdheid uit over de situatie in Zuid-Korea. De brief gaat vooral in op de behandeling van gevan gen genomen politieke leiders, onder wie mr. Kim, tegen wie een proces is begonnen en voor wie de kerken in Azië internationale aandacht hebben gevraagd. De Raad van Kerken vraagt minis ter Van der Klaauw, een verte genwoordiging van de Neder landse ambassade in Zuid-Korea dit proces te laten bijwonen en ook langs andere wegen op een faire behandeling van mr. Kim aan te dringen. Hervormde Kerk: beroepen te Ginneken (deelwerk, bijzonder pastoraat) kandidaat F.V. Book maker (leraar) Breda; aangeno men naar Breukelen kandidaat A.W. Kuipers Utrecht; bedankt voor De Lier A. Jonkers Krag- genburg, voor Bergambacht J. Westland Amersfoort, voor Bo degraven C.J. van der Plas Delft. Gereformeerde Kerken: aange nomen naar Tzum (Fr.) T. Korte- weg Leiden (wetenschappelijk medewerker aan de Vrije Univer siteit), naar Sassentaeim T. Fer- werda Amsterdam-Slotervaart, naar Leerdam C.P. Meijer Lek- kerkerk. Gereformeerde Kerken Vrijge maakt: aangenomen naar Har derwijk A. de Snoo Mussel, naar Zuidhorn K. Verlind (laatstelijk in Paramaribo) Haren: beroepen te Leek-Roden B. van Zuijlekom Assen. Oud-Gereformeerde Gemeenten: bedankt voor Kampen J. van Prooijen Rhenen. Zuid-Afrika. Een van de aanbe velingen van het eerste Landelijk Pastoraal Overleg van de Rooms- Katholieke Kerk in Zuid-Afrika luidt, dat deze kerk (twee miljoen leden) meewerkt aan de "alge hele bevrijding" van het land. Daartoe moet zij onomwonden de kant van de "armen, verdruk ten en lijdenden" kiezen. De bis schoppen moeten pastorale ver zorging geven aan allen die zijn betrokken bij de gewapende strijd, in Zuid-Afrika en aan de dienstweigeraars. V;- -,: Het plaatsen van blieven van lezers betekent niet dat de redactie de daarin weergegeven mening onderschrijft. Brieven kunnen van redactiewege worderi ingekort. 1 Vrij Nederland 'Vrij Nederland' wordt een treiterig blad genoemd van grote kwali teit. Het vierde zijn veertigjarig jubileum. In die jarenlange, niet aflatende confrontatie met de au toriteit is het, zoals het zelf zegt, uitgegaan van het beginsel: "In oorlog en liefde is alles geoor loofd". En juist met dat woordje "alles" heeft het de autoriteit niet gezuiverd noch gelouterd, maar finaal kapotgemaakt. Iedereen die anders dacht werd steevast "traditioneel onbetrouwbaar" genoemd en juist de taboes die vroeger liederlijk heetten werden vermorzeld en "in al hun glorie" breed uitgemeten. Wat het resul taat is geweest merkt men aan alles wat wordt vernield vanaf de kleuterschool tot op het voetbal veld en aan alles wat ontwricht is in kerken en gezinnen. Wat is hiervan het voordeel geweest? Het zou interessant zijn als na deze generatie schrijvers die het mis schien met de beste bedoelingen deed een nieuwe generatie schrijvers opstond die in krant en radio de functie zou overnemen om die media uit te tillen boven alles wat dat treiterige gedoe heft bedorven. Maar dan zonder die geest van bekrompenheid, be dillerigheid of onrechtvaardig heid. Want wat is er aan de hand? De principes, vooroordelen, re gels en maatstaven zijn zo leeg gebleken, de brokstukken die overblijven zijn zo talrijk, dat de laatste generaties onzeker zijn geworden, wanhopig, en in ver warring geraakt. Zodanig dat ze terug beginnen te kijken naar hun voorouders die ondanks hun gebreken hun mo rele zekerheden hadden en daar een heel leven op teerden, die een welvaart opbouwden waar men nu nog gelukkig mee kan zijn. Is het toeval of een innerlijke dwang, voortkomend uit een in nerlijke leegte, dat vele kloosters en abdijen juist door jongeren worden bezocht om te kunnen mediteren en te rusten. Want het steeds maar afgeven op iedereen zonder onderscheid heeft men toch wel door. H.Rutges Laan van Eik en Duinen 195 Den Haag het grondwettelijk recht erkent van de vrijheid van onderwijs. Zeven christelijke kleuterscho len en vier christelijke lagere scholen gaan er aan. En bij het openbaar onderwijs? Slechts één kleuterschool! En de "wet-hou- der", die dit bedacht heeft verte genwoordigt nog wel een partij, die zich democratisch noemt, en overal dichtbij en veraf, onder drukking en discriminatie sig naleert en daarop verontwaar digd reageert. Ik hoop en ver wacht, dat onze nieuwe burge meester zich burgemeester weet van alle Leidenaars en (nu er scholen moeten worden opgehe ven) hij, met voorbijzien van ei gen voorkeur, in deze zaak recht en gerechtigheid zal betrachten en het christelijk onderwijs de plaats gunt, waarop het recht heeft. K. de Jong. Van Vollenhovenplein 107 Leiden Scholen (3) Scholen (4) In de krant van vrijdag stond dat verschillende scholen in Leiden met sluiting bedreigd worden. Toen ik het rijtje doorlas merkte ik dat het allemaal bijzondere scholen waren, met uitzondering van de Goudsbloem. Heeft de wethouder soms een hekel aan Christelijk onderwijs? Be grijpt hij niet, dat als een kleuter school moet sluiten, dit ook bete kent, dat een paar jaar later de lagere school ook dicht moet? Of is dit juist de bedoeling van wet houder Van Dam? Ik hoop, dat we gewaarschuwd zijn, want dit is het begin van het voortrekken van het openbare onderwijs. Er is toch vrijheid van onderwijs? Is er in de gedachte van de wethou der wel ruimte voor R.K. en Prot. Chr. onderwijs? A. Rietkerk de Hoog. Lage Rijndijk 20a, Leiden Scholen (5) Gaarne wil ik reageren op het arti kel in Uw blad van vrijdag j.l. van de Hr. v. Dam (wethouder on derwijs). De Hr. v. Dam beseft blijkbaar niet wat hij met dit arti kel aanricht in de wereld van het onderwijs. Door te zeggen dat een kleuterschool verdwijnt krijg je natuurlijk bijna geen leerlingen meer. Hier zit ook aan vast dat in 1983 als er geen kleuterschool meer is de basisschool ook niet opgericht kan worden. In een wijk als De Kooi waar de Kon. Wilhelminaschool de enige prot. chr. school is betekent dit wel het eind van dit onderwijs. Laat de Hr. v. Dam goed beseffen wat hij aanricht. Mevr. Laterveer Paramaribostraat 54 Leiden. Renovatie Heelal Een groep onderzoekers in Leiden heeft een mogelijke nieuwe stap gezet in het onderzoek naar het ontstaan van leven. Het is verbazingwekkend te zien hoeveel moeite men zich getroost om meer te weten te komen over ons ontstaan, terwijl de schrij nende realiteit is, dat 800 miljoen levende mensen, onder onze handen wegteren, door gebrek aan de fundamentele levensbe hoeften. Wij kunnen onze welvaart en deze vormen van wetenschappelijke particularisme alleen rechtvaar digen, indien wij onze ogen, voor dit bestaande leven, gesloten houden. Sjon Groen Bosdreef 47 Leiderdorp tel. 071-895733. Op de raadscommissievergadering voor volkshuisvesting van 4 sept. j.l. sprak wethouderTesselaardat de eisen die mensen stellen aan medewerking van renovatie soms extreem hoog zijn. Een van de motieven om geen snelle medewerking te geven was volgens de heer Tesselaar als volgt, "In sommige gevallen komt het voor dat mensen alleen hun woning uitgaan, als een pas getrouwde zoon of dochter ook een huis krijgen". Dat is een zin die zeer beladen is en manifesteert in hoofdzaak de ernstige woningnood en be schouw ik niet zo zeer als een te genhouden Ik ga een heel eind met de heer Tes selaar mee dat dergelijke geval len vertragingen met zich mee brengen. Maar ik meen te weten dat vertragingen in renovatie's veel andere oorzaken hebben. Bijvoorbeeld: is er bij elke renova tie van woningbouwverenigin gen een renovatie-forum dat als eerste leuze bekend maakt dat er inspraak is Als de renovatie eenmaal op gang gekomen is, krijgt het woord in spraak een tegenovergestelde be tekenis en wel om het feit dat re- novatie-forum's het meeste be lang hebben bij renovatie. Denk maar aan de aannemers, ar- chitecten-bureau's enz. De aannemer met een stel goedpra ters nemen het heft in handen. Laat de heer Tesselaar zich maar eens informeren bij zijn voorgan gers de heren Ham en Verboom over de renovatie van 114 wonin gen in de "Zeeheldenwijk". De bewoners hebben op gebied van renovatie van alles meegemaakt, met het eindresultaat dat zij de woningen na de renovatie zelf met veel kosten hebben opge knapt. Genoemd renovatieplan heeft de overheid bijna twee miljoen gulden gekost, doch die zie ik niet als de hoofdschuldige. Eerlijkheidshalve moet ik wel ver melden dat na verschillende ge sprekken die de bewoners heb ben gevoerd met het ministerie van volkshuisvesting in 1976 een huurvaststelling tot stand heb ben gebracht, redelijk genoemd mag worden. Maar het gaf de be woners het gelijk aan hun kant, na de puinhoop-renovatie. Hoewel wij thans toch steeds weer voor de hoogste huurverhogin gen worden aangesproken. Gedane zaken nemen geen keer, maar laat ze tot lering zijn. Dus heer Tesselaar is het vreemd dat er vooraf een renovatie extreem hoge eisen gesteld wórden door de mensen die zich niet weer eens aan dezelfde steen willen stoten. H. Zandvliet Van Spevkstraat 48 2315 TW Leiden

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 15