Satyagraha is geen diepzinnige opera DE ZILVEREN GIRAF DONDERDAG 4 SEPTEMBER 1980 VARIA PAGINA 25 „Maar de boer hij ploegde voort." Deze befaamde dichtregel uit een van de sterkste gedichten in de Nederlandse taal zult u niet alleen vergeefs zoeken in de meeste bloemlezingen, maar ook in „100 Avonturen met een Pollepel", waarin de dichter, J. W. F. Werumeus Buning, in 1938 een aantal van de artikelen bundelde die hij schreef over de relatie tus sen eter en gegetene. Of beter: te etene. Recepten zijn het niet, het zijn aanwijzingen, soms filippica's, oorlogsverklarin gen, liefdesbetuigingen. Ik ci teer: ,X>e gruwelijkste en schande lijkste wijze namelijk om kropsalade toe te bereiden is ze met een mes aan stukjes te snijden, in het water te plom pen even uit te laten lekken en daarna, liefst een uur van te voren weg te zettenvoorzien van veel slechte azijn, weinig goede olie, een waterig schijf je tomaat of wat, en een hard ei. Waarna men er op het bord dan nog een aardappel door fijnwrijft". Jk ben zo vrij al deze handel wijzen stuk voor stuk hoogst vernederend voor de kropsa lade te achten en dit gerecht geen salade, maar al naar het met of zonder aardappel be dorven is, een „salade a la na- ge" oftewel een baggersloot- salade, dan wel, en met nog grotere minachting, een stamppot van salade te noe- Eend Als je Werumeus Buning leest over het bereiden van eten, weet je niet wat je lekkerder moet vinden: het beschrevene, of het geschrevene. Bij uitge verij Becht is zojuist een her druk verschenen, die ten doop werd gehouden in het Chalet Royal in Den Bosch, waar een zestiental fijnproevers (waaronder ikzelf als enige grofproever) met spet en spijs in de juiste stemming werden gebracht voor het schrijven van een aardig stukje over deze heruitgave. We kregen eerst een terrine, met goed zichtbaar als achter een ruitje de laagjes groenten. Daarna een soufflé van co quilles St.-Jacques, een ca nard a l'orange, en vruchten met zabaglione toe. De wijn uit 1937 bleek in feite nog iets te jongmaar er waren genoeg andere wijnen om dit gebrek te compenseren („een glas wijn is de bloem in het knoopsgat van de bescha ving", heeft Werumeus Bu ning ooit gezegd). Ik vind het derhalve een heel lezens waardig boekje, want kijk maar eens wat Werumeus Buning met betrekking tot de canard a l'orange over de keuze van de eendvogel zegt: ,JMen koopt een wilde eend. Men kan ook een tamme eend ko pen en zelfs een Volendammer eend, maar de tamme eend smaakt tam en de Volen dammer naar de visafval waarmee ze gevoerd is; in het laatste geval kan men beter ineens visafval eten. Men koopt dus een frisse wilde eendvogel". Geld Enkele oudgedienden, zoals Frits van der Molen en J. W. F. Werumeus Bunings zoon Jan Jacobus en uitgever Max de Metz vrolijkten de maaltijd intussen op met sterke verha len over de in 1956 overleden schrijver en dichter, die nogal eens samen met tekenaar Ep- po Doeve, die „100 Avonturen met een Pollepel" van nieuwe illustraties voorzag, voor El- seviers Weekblad op reporta- gereis ging. Zo ook naar Frankrijk, ten tijde van het cognac-schandaal, vrij kort na de oorlog. Ze kregen geld van Elsevier mee, en installeerden zich in het cognacgebied in een betame lijk hotelletje waar ze zich het eten en drinken goed lieten smaken. Na een week zei de hotelier ietwat ongerust dat hij nu wel eens geld wilde zien. Dat was geen probleem Elsevier had mooie nieuwe knisperende bankbiljetten meegegeven, die alleen nog even gewisseld dienden te worden bij de plaatselijke bank. De kassier vond de bil jetten mooi, maar kende ze niet, en ook het boekwerk waarin alle bankbiljetten hadden moeten staan kon de rechtsgeldigheid van deze nieuwe Nederlandse bankbil jetten niet bevestigen. Ze moesten zich maar tot de bank in Parijs wenden, als die ze goedkeurde wilde hij ze wel wisselen. ,Maar dat is toch onzin, ik heb ze zélf gemaakt!", moet Eppo Doeve, ontwerper van een aantal van onze bankbiljet ten, toen hebben uitgeroepen. Zelf gemaakt? Was dat een grap? Of een verspreking? De kassier belde voor alle zeker heid de politie, en het heeft volgens Jan Jacobus Weru meus Buning toen nog heel wat heen en weer gepraat ge kost voordat de misverstan den uit de wereld waren... Boer De laatste tafelspeech werd ge houden door Bert van den Boer, de eigenaar (sinds een jaar) van het beroemde Cha let Royal, die de hoop uit spraak dat hij de teruggelo pen klandizie weer door een verfijnde keuken (en verfijn de bedieningkon terugwin nen. Toen had. ik, bedacht ik later op de terugweg, natuur lijk op moeten staan, het glas moeten heffen in Van den Boers richting, en de toepas selijke woorden moeten uit spreken: „Van den Boer, hij ploegde Componist Philip Glass: wprBgsTjs-ztfuzuN) MgM MgT'1ÜS6£M=e2!P10 NOS &MSI& PlgNJgM, TDCVêr P& Ctstiv&MJlHcS (SeL&lP&L-'JK ZOO KUKJW0O VÊRVOPg\ MAK WgLAPig PlUgto 2,'JN panacee wggrr' l uier ml. \eaioFPK), PAN-BÊPgW IK rtA-e^A cj&err ben JE wet, «jE-PUl'P"! EAJ VOC 3&5& De belevenissen van Jommeke UTRECHT (GPD) - De Nederland se Operastichting opent het nieuwe seizoen morgenavond met de wereldpremière van Sa tyagraha van de Amerikaanse componist Philip Glass. Die titel is ontleend aan de benaming voor de volksactie van geweld loos verzet, die Mahatma Mo handas Gandhi invoerde. De opera gaat ook over Gandhi. Bij die naam denkt iedereen on middellijk aan die vermagerde oude man, gehuld in een witte, handgeweven dhoti, de sterke politieke leider van de Indiase volksbeweging, die zoveel op zien baarde aan de Londense conferentietafel. Satyagraha gaat echter niet over deze Gandhi, die door zijn ascetische levenswijze een groot zedelijk gezag afdwong. In de opera van Glass wordt een minder bekende Gandhi op de planken gezet: de jongeman, die in 1893 volledig verwesterst, compleet met bolhoed, dasje en stijve boord, in Zuid-Afrika aan komt, waar hem de ogen worden geopend voor het immense sys teem van onderdrukking. Daar ontwikkelt Gandhi zich tot de grote leider van de Hindoestaan- se ingezetenen van Natal en Transvaal. Daar ook ontwikkelt hij zijn systeem van geweldloos verzet. „Dit waren", zegt Philip Glass, „de belangrijkste creatieve jaren van Gandhi. Zijn karakter, zijn ideeën en filosofische wereld vormde hij in die Afrikaanse ja ren van 1893 tot 1914. Hier leert hij als mens, als individu, de te genstellingen van zijn leven te verwerken, zijn religieuze kant met zijn politieke zijde in vereni- Philip Glass: geen obscure opera ging te brengen. En dat schizof rene vind ik het meest boeiend in de persoon van Gandhi". Satyagraha speelt zich dus in Zuid- Afrika af, maar in de opera ko men geen Afrikaanse types voor en er zijn ook geen duidelijke po litieke actualiseringen naar So- weto of Robbeneiland. „Als Con stance de Jong, de literatiste, en ik er al politieke actualiseringen in hebben willen leggen, dan be perkt zich dat zeker niet tot Zuid- Afrika. Het gaat er dan veel meer om, datje nu over de hele wereld bewegingen ziet, zoals de anti- nucleaire groepen, die de echo's en tekenen dragen van Gandhi's ideeën. Bewust of onbewust zijn zij gebaseerd op dezelfde macht van geweldloosheid, die hij pre dikte, en waarmee hij zich voor het eerst manifesteerde in 1908 met de New Castle March. Dat komt ook in onze opera Zeven tableaus De opera bestaat uit zeven tableaus. Daarin ziet men achtereenvol gens een mythologisch krijgsta fereel als symbool voor geweld loosheid, de bouw van een Hin- doestaanse werkgemeenschap, de Tolstoi-farm genaamd, een massale eedaflegging, een rel letje, het werk aan de Hindoe krant, het vernietigen van per soonsbewijzen en de New Castle March. Bij deze beelden worden teksten gezongen in het Sans kriet, ontleend aan Bhagavad Gi- ta, een onderdeel uit het oude, re ligieuze epos Mahabharata, wat Gandhi gebruikte als inspiratie bron voor zijn geestelijk leven en zijn filosofische ideeën. Wat er visueel gebeurt in de opera, is dus iets anders dan wat er lite rair plaatsvindt. En ook de mu ziek beweegt zich op een onaf hankelijk plan. Dat hoeft volgens Philip Glass niet verwarrend te werken. „Het libretto is wel een zeer gecompliceerd boek gewor den, maar de opera kan men op verschillende niveaus meebele ven. Al naar gelang de interesse van de toeschouwer kan men zover in de materie duiken als men wil. Wij bieden het materiaal om dat te doen'. „Men kan het gewoon als een mu ziekspektakel opvatten en een voudig de historische momenten, die worden geportretteerd, vol gen. Een fase dieper levert de po- litiek-historische context van die gebeurtenissen op. En als men wil, zijn in de tekst de filosofische fundamenten, waarop Gandhi's leven was gebaseerd, te volgen. Men moet zich dan natuurlijk wel goed prepareren. Maar het is onze hoop en bedoeling geweest om het publiek de kans te bieden met Satyagraha te doen wat men wil: dus geen obscure, diepzinnige en zware opera, maar heel onmid dellijk en helder". Agenda Leidse bioscopen LUXOR: "Bronco BUly", da. 2.30,7.00 e 9.15 uur, zo. 2.15.4.30,7.00 cn 9.15 uur. al Nachtvoorstelling: 'Family plot", vr. e CAMERA: "Once upon a time in the West", da. 8.00 uur, 12 jr. Kindermatinee: "Een Nederlandse Ro binson Crusoe", za. en woe. 2.30 uur, zo. LIDO 1: "Caligula", da. 8.00 uur, za. ei zo. ook 2.30 uur, 18 jr. LIDO 2: "Fame", da. 2.30, 7.00 en 9.1 uur, zo. ook 4.45 uur, al. LIDO 3: "La Strada", da. 7.00 en 9.15 uui do., vr., ma. en di. ook 2.30 uur. 16 jr. Kindermatinee: "Superster Goofy", za zo. en woe. 2.30 uur, zo. ook 4.45 uur. STUDIO: "Last tango in Paris", da. 7.0 en 9.15 uur, do., vr., ma. en di. ook 2.3 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Jungleboek", za., zt en woe. 2.30 uur, zo. ook 4.45 uur. TRIANON: "Zombies", da. 2.30, 7.00 e 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur, 16 jr. WEERRAPPORTEN van gisteravond 20 uur ij REX: "Dr. Karl Ludwig doet een boekje open", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "De memoires van een pornoprins", vr. en za. 11.30 uur, 16 jr. Bioscopen Alphen Nachtvoorstelling: "Complot op zee", za. 12.30 uur, 16 jr. EURO 2: "The electric horseman", da. 1.30, 6.30 en 9.00 uur, zo. ook 4.00 uur, 12 jr. Nachtvoorstelling: "Rollerball", za. 12.30 uur. 16 jr. EURO 3: "Caligula", da. 1.30 en 8.00 uur, zo. ook 5.00 uur, za. ook 11.30 uur, 18 jr. EURO 4: "De losbol", da. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, zo. 4.30, 7.00 en 9.30 uur, za. en woe. alléén 7.00 en 9.30 uur, al. Kindermatinee: "Sjorsen Sjimmieen de rebellen", za., zo. en woe. 2.00 uur. Nachtvoorstelling: "De genotzoekers", za. 12.30 uur, 18 jr. Bioscoop Voorschoten GREENWAY: "Killerfish", do. 8.15. 4.00,7.00 en 9.15 uur, zo. 4.00 en 6.15, wc mm. 12 jr. &A6, i "Dial M for murder". Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendiehst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuis) en van vrüdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.) Schepen KLEINE VAART Carebeka-6 3 p Leixoes nr Dordrecht. Carexpress 3 100 n Finisterre nr Tripoli, Fivel 3 ts Rostock, Jersey Express 3 30 n Malta nr Dublin, Karin 3 50 w Algiers nr Safi, Leidsegracht 3 te Belfast. Stella Rigel 3 50 nw Martinique n£ Trini dad, Sylvia Alpha 3 te Fowey, Sylvia Beta 3 te Ventspils, Sylvia Delta 3 te Nantes. Sylvia Epsilon 3 te Bilbao, GROTE VAART Acila 3 vn Piraeus nr Alexandriè, Britseum 3 te Hamburg, Daphne 6 te Cagliari verw.. Felania 10 thv Öuessant verw., Ficus 2 te Lyttelton. Nedlloyd Adelaide 3 vn Auckland nr Tauranga, Nedlloyd Fremantle 2 vn Wellington nr Auckland, Nedlloyd Hoorn 3 te Hamburg, Nedlloyd Madras 3 te Abidjan. Nedlloyd Nassau 3 vn Kobe nr Nagoya, Nedlloyd Rosario 3 vn Djeddah nr Mina Gaboos, Nedlloyd Schie 3 te Freetouwn, Ondina 4 te Bukom verw., Onoba 4 te Curacao verw., Winsum 3 900 zo Alloeten nr Los Ange les, Zaria 3 te Mina al Fahal. Amsterdam De Bilt Deelen Eelde Eindhoven Den Helder Rotterdam Twente Vlissingen Zd. Limburg Aberdeen Barcelona Berlijn Bordeaux Brussel Frankfort Genève Helsinki Innsbruck Klagenfurt Kopenhagen Lissabon Locarno Londen Luxemburg Mallorca München Oslo Parijs Stockholm Wenen Zurich Casa Blanca Istanbul Las Palmas Beiroet Tel-Aviv EÜ Ca onbew. 23 0 onbew. 22 0 onbew. 23 0 onbew. 22 0 onbew. 24 0 onbew. 22 0 onbew. 23 0 onbew. 22 0 onbew. - onbew. 24 0 half bew. 21 0 licht bew. 28 0 onbew. 21 0 onbew. 26 0 onbew. 24 0 onbew. 23 0 onbew. 26 0 zwaar bew. 17 01 licht bew. 24 0 licht bew. 20 0 half bew. 21 0 onbew. 28 0 onbew. 24 0 onbew. 25 0 onbew. 23 0 half bew. 33 0 licht bew. 28 0 licht bew. 30 0 onbew. 23 0 onbew. 24 0 regen 19 3 onbew. 28 0 onbew. 27 0 onbew. 24 0 zwaar bew. 19 0 onbew. 19 o onbew. 24 0 zwaar bew. 27 0 regenbui 22 1 onbew. 25 0 half bew. 30 0 licht bew. 29 0 Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis: Middagbezoekuur. 13.45-14.30 uur. Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur. K raamafdeling: vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage lijks van 14.00-19.00 uur. (Niet meer dan 2 bezoekers per patiént). Sportmedisch Advies Centrum; blessu respreekuur: Elisabethziekenhuis, Lei derdorp, 's maandags van 19.30-20.30 Sint Elisabeth-ziekenhuis: Volwassenen, dagelijks van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kinderafdeling: dag. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volat: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou ders) Maandag tlm vrijdag 1830-18.45 Zaterdag en zondag. zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderklimek: Dagelijks: 15 00-15.45 uur 18.30-19 00 uur Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.15-15 00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30-14.15 en 18 30-19.30 uur 3e klas 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur Kraamaf- deling 13.30-14.45 alleen voor echtgeno ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou ders 18.-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder SchiD- tol (020-175000). Jud^lieuius 4 september 1980 Honderd jaar geleden stond in de krant: - De brug over de Ebro bij Le- grono is dezer dagen ingestort, juist toen een bataljon soldaten er over trok. Van hen zijn er 79 verdronken, onder wie een ka pitein en drie luitenants. Men vreest dat het aantal slachtof fers nog grooter zal zijn. - Het voorval, dat wij onlangs mededeelden, van een boer die een levende wesp in het keelgat kreeg en aan de gevolgen daar van overleed, heeft zich thans te Leiden herhaald, gelukkig evenwel slechts met een kat. Het dier hapte in hare onnoozelheid een wesp op, die haar wat dicht langs de ooren gonsde, doch werd door haar prooi inwendig zoo hevig gestoken, dat zij onder het uitstooten ran een klagend gemiauw binnen enkele minu ten overleed. Men ziet dus we derom hoe gevaarlijk een wes- pensteek kan zijn. - In Noord-Brabant zijn voor bereidingen getroffen voor de oprichting van een stoom-bier- brouwerij, mei depots tn ver scheidene plaatsen, waar de prijs per glas niet hooger dan 3 cents zal zijn. Het doel is name lijk het jenevergebruik in ons land legen te gaan en het bier- verbruik te bevorderen. Vijftig jaar geleden: - Een groot deel van de Domi nicaanse republiek en vooral de hoofdstad Santo Domingo zijn getroffen door een orkaan. Het aantal dooden wordt geschat op duizend. 2500 personen zijn ge wond. De materieele schade is groot: vijfduizend woningen zijn verwoest en in de hoofdstad zijn 29.000 inwoners dakloos geworden. Meer dan de helft van de stad ligt in puin. Er be staal een groote behoefte aan te vens- en geneesmiddelen. Het Amerikaansche Rixjde Kruis spant zich tot het uiterste in om de slachtoffers hulp le verleen- en. Het leger is op de been geroe pen om reddingswerk le ver richten. Hel stedelijk krankzin nigengesticht werd tijdens den vier uur durenden storm met den grond gelijk gemankt In woners van het gesticht renden als wilden door de stad. totdat ze tenslotte door militairen werden opgevangen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 25