Venetië uit graf herrezen PGEVCM Filmoorlogrond kandidaat-kanseliers "Fame": de dynamische weg naar roem en succes Italiaanse films in Kijkhuis 'k ''H||||K ',i|||||li «i| «i.. '"Mi,. i| r jèt a "Zombies": letterlijk om van te kotsen VRIJDAG 29 AUGUSTUS 1980 LEIDEN - De jaarlijks terugke rende Italiaanse filmcyclus domineert in september het programma van het Kijkhuis. Het begint al maandag 1 sep tember, wanneer 'Violence et Passion' van Luchino Viscon ti te zien is (20.00 en 22.15 uur). De film dateert uit 1975 en Burt Lancaster speelt de rol van een zich van de wereld afkerende professor, die in zijn rust wordt gestoord door een gezelschap dat alles ver tegenwoordigt wat de profes sor verafschuwt. Federico Fellini komt de vol gende avond, 2 september aan de beurt (20.00 en 22.15). "L'Awentura" van Michelan gelo Antonioni is vrijdag avond 5 september te zien. Monica Vitti speelt de hoofd rol in deze film uit 1959 (20.00 uur en 22.30 uur). Slapen, eten en ontucht plegen is het enige doel van een groepje pubers in "I Vitelo- ni", eveneens van Fellini. (8 september 20.00 en 22.15 uur). "Deserto Rosso" van Antonioni wordt op 11 en 12 september vertoond. Het is Antonioni's eerste kleurenfilm (uit 1964) en opnieuwe speelt Monica Vitti, naast Richard Harris, de hoofdrol. (20.00 uur en 22.15 uur). De eerste film van Bernardo Bertolucci heet "La Comma- re Secca". De film is gemaakt naar een verhaal van Psaolini. (maandag 15 september 20.00 en 22.15 uur). De beeldschone "Una giornata particolare" van Ettore Scola betekende de doorbraak in Nederland voor deze regis seur. Sophia Loren en Mar cello Mastroianni maken in deze film een heel bijzondere dag door. Op de achtergrond speelt de ontvangst door Mussolini van Adolf Hitler. (18 september 20.00 en 22.15 uur). Voor 19 september staat een film van Ermanno Ommi op het programma. Die avond is er alleen om 20.00 uur een voorstelling. De eerste speelfilm van Miche langelo Antonioni heette "Cronaca di un Amore". Het is een soort detective. (22 sep tember 20.00 en 22.15 uur). "De clowns" van Federico Fel lini worden op 25 september vertoond (20.00 en 22.15 uur). Een film van Marco Ferreri staat op het programma voor 26 september (20.00 en 22.15 uur). Weer een Antonioni, in dit geval "La Signora Senza Camelia" uit 1952, schildert een jonge vrouw die haar geluk opoffert voor een carrière als filmster 29 september 20.00 en 20.15 uur). Aangezien de Italiaanse film cyclus een groot aantal films beslaat, loopt het Italiaanse programma van het Kijkhuis ook nog door in de maand ok tober. Dan zijn er twee film van Marco Ferreri te zien. Op 6 oktober een film, waarvan de titel nog niet bekend is (20.00 en 22.15 uur). En "Chiedo Assilo", de nieuwste film van Ferreri (9 en 10 okto ber, 20.00 en 22.15 uur). Deze film gaat over ons opvoe dingssysteem in de meest brede zin van het woord. Ferreri heeft voor deze rolprent 150 kleuters gekozen, hetgeen betekent dat de film nauwe lijks volgens een draaiboek te maken was. Met "Chiedo Assilo" wordt de Italiaanse cyclus in het Kijk huis afgesloten. F AF AFA 'Zombies', regie: Luci, met Ian mc. Culloch, Tisa Farrowe en Richard Johnson. Theater. Tria non, Leiden, Euro 1 en 2, Alphen, 16 jr. IIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIUII BONN - Franz Josef Strauss is on getwijfeld de meest omstreden politicus van de Bondsrepubliek Duitsland. Sinds hij doQr de CDU-CSU werd gekozen als kandidaat-kanselier, als uitdager van Helmut Schmidt bij de ko mende verkiezingen, zijn er tien tallen boeken en geschriften over Helmut Schmidt hem verschenen, zowel voor als tegen de Beierse minister-presi dent. Er zijn comités opgericht, variërend van „vrijheid inplaats van Strauss" tot „werknemers vóór Strauss". En er is door vier onafhankelijke regisseurs een unieke film over hem gemaakt: „De kandidaat", die al enkele maanden met redelijk succes in Duitse bioscopen loopt. Die film heeft overigens ook al een Ne derlandse première beleefd en wordt op 4 september door de VARA op Nederland 1 uitgezon den. De Duitse televisie-kijkers kunnen zich daar niet op verheugen, om dat zowel de bazen van het eerste, als het tweede, als het derde net hebben besloten dat daardoor „ongeoorloofde politieke inmen ging" zou worden bedreven. Want hel is volstrekt duidelijk dat de regisseurs Schlöndorff Kluge, Aust en Von Eschwege waarschuwen voor het fenomeen Strauss, hoewel ook de „andere kant" van de politicus zeer zeker tot zijn recht komt. Niettemin heeft de partij van Strauss, de Beierse CSU, ge meend dat een dergelijke film een antwoord nodig heeft. Het PR-team aanvaardde dè op dracht van de partij centrale uit München om een tegen-film te maken. Die heet „Het einde van een legende - de tegenkandi daat", duurt veertig minuten, en heeft als doel de legende van „Macher Helmut Schmidt" te doorbreken. Liefhebbers kunnen dit document voor 78 mark bij de CSU bestellen en krijgen dan een video-cassette waarin de vraag „Wanneer krijgen de Duitsers eindelijk angst voor Helmut Schmidt?" centraal staat. De verkiezingscampagne voor de Bondsdagverkiezingen van 5 ok tober wordt nu dus ook al door een „film-oorlog" beheerst. De anti-Schmidtfilm begint waarvan afgelopen maandag in het KRO- programma Brandpunt flitsen te zien waren, met beelden van de watersnoodramp in het Hamburg van 1962. Helmut Schmidt was toen senator van binnenlandse zaken in deze stadstaat en vrijwel iedereen in West-Duitsland vond en vindt dat hij als verantwoor delijk politicus destijds een bui tengewone prestatie heeft gele verd. De film suggereert echter, dat anderen als Schmidt wellicht veel effectiever hadden gehan deld. De CSU is er ook niet voor teruggedeinsd om de huidige Bondskanselier als een soort nazi voor te stellen. Er worden opna men van het beruchte proces van Roland Freislers Volksgericht- hof tegen de „samenzweerders" van de 20e juli op Hitier geloond, waar de toenmalige luitenant Schmidt in opdracht van zijn le- gerbazen heen moest. Verder wordt Schmidt verweten dat hij aan de „leiband" van Moskou loopt - de Internationale klinkt veelvuldig - en dat hij niets on derneemt tegen al die mensen die Strauss beschimpen. Buitengewoon merkwaardig is dat in de CSU-film veel documenta- tie-materiaal van de televisie wordt gebruikt. Hoe de Strauss- partij daar aan gekomen is, blijft een raadsel, want voor de film van Schlöndorff, Kluge, Aust en Von Eschwege hebben de televi siestations geweigerd opnamen ter beschikking te stellen. Het oordeel van het overgrote deel van de Duitse pers over de anti- Schmidtfilm is negatief: „Dat hadden professionals beter ge daan". De kanselier zelf is van mening dat deze film zo onder de maat is dat elke kijker onmiddel lijk door heeft hoe tweederangs de makers zijn. Schmidt heeft daarom - naar verluidt - besloten om niet de commissie in te scha kelen die er over moet waken dat de verkiezingscampagne niet ontaardt in persoonlijke beledi gingen. Binnen zijn partij, de SPD, zijn zelfs nogal wat mensen van mening dat juist de sociaal democraten deze film moeten vertonen om aan te geven hoe „erbarmelijk" het niveau van de politieke tegenstander is. Franz Josef Strauss Zelfs gouden leeuwen weer van stal UTRECHT - Het Filmfestival van Venetië maakt zich op om de plaats terug te veroveren die het vroeger gehad heeft als een van de drie belangrijkste filmmanifestaties ter wereld. Gisteravond ging het van start met een mas saler en meer divers programma dan het ooit heeft gehad en met voor het eerst sinds 1968 weer een wedstrijd als opzet. De Gouden Leeuwen, die ooit meer prestige hebben gehad dan zelfs de Gouden Palmen van Cannes, zijn dit jaar in ere hersteld. Een van de films die daarnaar gaat meedingen is „Charlotte", gere gisseerd door de Nederlander Frans Weisz, in het verleden de maker van onder meer „De In breker" en „Rooie Sien". Het Filmfestival van Venetië maak te vorig jaar een opzienbarende come-back, na in het internatio nale revolutiejaar 1968 te zijn ge slachtofferd door met elkaar bot sende studenten, alternatieve filmers en linkse journalisten. Iets dergelijks heeft zich toen ook voorgedaan in Cannes, maar daar had men zich binnen een jaar hersteld, terwijl het in Venetië 12 jaar geduurd heeft voor men de klap te boven is gekomen. In de Dogenstad hadden de revolu tionairen - ze beschouwden niet helemaal ten onrechte het festi val als een uitstalkast en drijven de kracht van de commercie en zagen het bekroningenstelsel als iets achterhaalds - zich weten binnen te dringen in de organisa tie. Het gevolg daarvan was dat dit cinematografische onderdeel van de befaamde Biënnale steeds verder afdreef naar politieke wa teren, waar linkse en ultra-linkse groeperingen zich dood gingen vechten met nauwelijks de films nog als aanleiding. Zelfs politiek geëngageerde cineasten, die ook nog artistieke kwaliteiten had den te presenteren, verloren de lust om zich nog in dat wespen nest te wagen. De „democratisering" van het fes tival had tot gevolg dat er in zes jaar tijd drie directeuren werden versleten en in 1976 heeft men er toen maar een punt achter gezet. Vorig jaar echter wist Carlo Liz- zani (dit jaar gesteund door Giu seppe Galasso als festivalpresi dent) de filmtiendaagse nieuw leven in te blazen en formeerde een heel breed programma dat meer dan 800 journalisten, talrij ke filmmakers en filmhandelaren en 70.000 man publiek naar de bioscopen van de lagune te trek ken wist. Dit jaar volgt de tweede fase van het restauratieprogramma. De in 1949 ingestelde Gouden Leeu wen die in '68 het Lido uit werden geslingerd, kunnen thans weer worden veroverd. Een beslissing die niet zonder slag of stoot tot stand is gekomen. Binnen het festivalbestuur - dat veronder steld wordt min of meer de poli tieke verhoudingen in Italië te reflecteren - werd vóór gestemd door dertien christen-democra ten en socialisten en tegen ge stemd door drie communisten en twee sociaal-democraten. En die tegenstemmers zijn toen meteen maar opgestapt. Meer oppositie tegen herstel van het competitie-element in het fes tival leverden de Italiaanse film critici, die hun afkeuring in een gezamenlijke verklaring hebben verwoord. Wat eigenlijk nogal zonderling is, aangezien in 1979 - toen er dus geen officiële prijzen werden toegekend - de Italiaanse filmpers zo nodig Pasinetti-tro- feeën moest gaan uitreiken (de eerste prijs ging naar Bogdano- vich voor Saint Jack) zelfs aan beste acteurs en actrices. Veelbelovend De samenstelling van de diverse programma's is veelbelovend, met competitiefilms in de hoofd categorie („Cinema '80") van on der meer John Casavetes, Jona than Demme, Claude Faraldo, Anthony Harvey, Glauber Rocha en Theo Angelopoulos. Buiten mededinging vertoont het hoofdprogramma nieuwe films van Antonioni (de tv-film „Miste- ro di Oberwald"), Huston, Co- mencini Preminger („The Hu- man Factor", waarin Joop Dode- rer een hoofdrol speelt), Zanussi, Bellocchio en Fassbinder (de 15 uur durende tv-serie „Berlin Alexanderplatz"). PIETER VAN LIEROP De weg naar de roem is niet gepla veid met rozen. Maar dat wisten de nuchterlingen al. "Fame"; regie: Alan Parker; Lido 2, Lei den. llllllllllllllliMlllllllllllllllllll Alan Parker schilderde die weg van een groep aankomend artiesten. Soms een beetje te moraliserend, af en toe een beetje te zwart-wit met al te dik opgelegde stereotie pen. Zoals een meisje met een bedillerige moeder, die koste wat kost zangeres moet worden. Of de neger uit de sloppen met maar één doel voor ogen: dansen en de rest kan hem aan zijn laars wor den gelapt. En de zoon van een actrice, die in moeilijkheden raakt vanwege zijn homosexuele geaardheid. Afgezien daarvan heeft Alan Par ker met "Fame" een kleurrijke schets gemaakt van vier jaren aan een Newyorkse (klein)kunst- Het moest er kennelijk toch eens van komen. Na vele jaren van bioscoopbezoek en evenzovele honderden films en geloof me, dan blijft niets je bespaard), is het dan toch gebeurd. De confronta tie met 'Zombies' maakte een voortijdig vertrek uit de bioscoop gewenst, om mijn maag de kans te geven zich op een enigszins fatsoenlijke manier van zijn in houd te ontdoen. Overgeven, ot laten we de dingen maar net zoals in de film bij de naam noemen: kotsen, dat moest ik ervan. 'De verschrikking is nabij. De do den worden kanibalen', zo heet het in de aankondiging. Welaan, wie geïnteresseerd is in afgehak te benen, uitgerukte ogen en wat er nog meer op de menukaart bij dit kanibalenmaal staat, moet zich deze kans niet laten gaan. De beroerdste acteurs aller tijdén, in de slechtst denkbare nasynchro- nisatie heeft regisseur Lucio Ful- ci naar zijn dis weten te lokken. Zie het desnoods aan, maar voel wel met mij heimwee naar de tijd van de verplichte filmkeuring. TON VAN BRUSSEL academie. Ieder vecht voor zich zelf, met zijn eigen middelen, met zijn eigen verdrietigheden. Klei ne en grote drama's wisselen vreugde om behaalde successen af. Een liefdesgeschiedenis hier, een teleurstelling daar, een ru zietje en een grote vriendschap. Het verhaal heeft niet veel om het lijf, is ook eigenlijk niet zo be langrijk. Want "Fame" is gewoon een dyna misch beeld van een bont gezel schap jonge mensen. Een mooi kijk- en luisterspel. Met goed ge regisseerde massa-scènes, mooie balletten en lekkere muziek. Net iets meer dan een niemendalletje, zeker beter dan "Grease" of "Sa turday Night Fever", alleen al door de goede acteerprestaties van de aankomende artiesten. Een groot aantal talenten heeft zijn steentje aan "Fame" bijgedragen en het is maar te hopen dat er in de toekomst nog wat meer met de jongelui wordt gedaan. Voordat ze, na het kortstondige succes van een film in de vergetelheid raken, waarin duizenden kunste naars van hun kaliber zijn ge raakt. Want dat is de keerzijde, waarvoor Parker waarschuwt. Wat dat betreft is zijn moraal reeds aan het begin van de film maar al te duidelijk. ANNEMIEK RUYGROK Twee films van Duitse makelijk vragen deze week de aan dacht van de televisiekijkers. Allereerst is dat een docu mentaire film van de West duitser Max Rehbein, "Mara thon in New York" genaamd. De film laat de traditionele ma rathon zien, die elk jaar in ok tober wordt gehouden van Staten Island naar Central Park. Duizenden nemen er aan deel. Rehbein ziet deze marathon als een symbool voor de race van de gemiddelde Amerikaan naar een beter en luxueuzer bestaan. In feite neemt Rehbein stelling tegen deze "klasse" Ameri kanen: de allerarmsten uit de Bronx en Harlem nemen niet deel aan zo'n marathon, zij hebben de hoop al opgege- De film bestaat voor een groot deel uit authentieke opnamen van de massale marathon, deels uit nagespeelde scènes, (zondag, Nederland 2, 21,45 uur). "De kandidaat" over Franz Jo sef Strauss wordt al elders op deze pagina besproken. Deze film is er een van een Duits filmerscollectief, (donderdag, Nederland 1, 22.10 uur). Voor wie van ouderwets grie zelen houdt is "The Inno cents" een Engelse griezel film van Jack Clayton, aan te bevelen. 11» Deborah Kerr speelt de rol van kinderjuffrouw miss Gid- dens. Deze komt te werken op een Engels kasteel, waar zij vaststelt dat bovennatuurlij ke krachten de kinderen Mi- les en Flora gebruiken om kwaad aan te richten. Op ei gen houtje besluit zij die ver derfelijke invloed uit te ban nen. (vrijdag, 23.15 uur, Dtsl. 2). ZATERDAG: "Indiscreet" met Ingrid Bergman en Cary Grant; 20.15 uur,Dtsl. 2 (regie Stanley Donen). "De zang wedstrijd", regie Joel Schu macher; 21.40 uur, België 1. "De klokkenluider van de Notre Dame" met Anthony Quinr. als Quasimodo en Gina Llollobrigida als het zigeu nermeisje; 22.05 uur, Dtsl. 1. ZONDAG: "Lost in the stars", film-musical van Kurt Weill en Maxwell Anderson; 20.00 uur, Ned. 1. "Avanti", Dtsl. 1; 21.05 uur (regie Billy Wilder). "Marathon in New York", Ned. 2. 21.45 uur. MAANDAG "Zomereiland", Zweedse speelfilm; 19.55 uur, Ned. 1; "L'éternel retour", Franse speelfilm uit 1943; re gie: Jean Delannoy; 23.00 uur, Dtsl.l. WOENSDAG "We were stran gers", 20.55 uur, België 2; re gie: John Huston. "Anna, de zwarte berin", laatste afleve ring van tweedelige film van Lars Löfgren; 20.15 uur, Dtsl. VRIJDAG "An heiligen Was- sern", Zwitserse speelfilm van Alfred Weidenmann; 20.15 uur. Dtsl. 1; "The Inno cents", 23.15 uur, Dtsl. 2. Blijvers "Caligula" - Fraaie opzet kan leeg heid niet verbloemen. Lido 1, Lei den en Euro 3, Alphen. "Dimenticare Veuexia" - intrige rende mislukking. Lido 3. Leiden "De losbol" - Jean Paul Belmondo als vanouds op dreef, Euro 4, Al phen. "Once upon a time in the West" - Oudje van Sergio Leone, Camera, Leiden. "De sheriff ziet ze vliegen" - Bud Spencer in zijn eentje, Luxor, Lei den. (Op)] "Last ti nieuw tango in Paris" - Geroemde verguisde film met Marlon Bran- Nachtfilms "Bananas" - Camera. Leiden. "Topaz" - Luxor, Leiden. "De grote bevrediging" - Rex, Lei den. "Midnight Express" - Euro 1, Al- phen. "Grizzly" - Euro 2, Alphen. "Caligula" - Euro 3, Alphen. "Viola, een heet blondje" - Euro 4, Alphen. Rex "Blue ecstacy" Den Haag "The Changeling - Apollo 1 (460340), 16 jr. "De sheriff ziet ze vliegen" - Apollo 2. al "Breaking glass" - A sta (463500), 16 jr. "Kramer versus Kramer" - Byou "The horror show" - Babylon 1 (471656), 16 jr. "La terrazza" - Babylon 2, al. "Midnight express" - Babylon 3, 16 jr. "The Pink Panther strikes again" - Camera (467200), al. "Caligula" - Cineac 1 (630637), 18 jr. "Hardly working" - Cineac 2, al. "Histoires extraordinaires" - Cineac 3. 16 jr. "Sex in de klas" - Corso (467200), 16 "The good the bad and the ugly" - Metropole 1 (456756), 16 jr. "Fame" - Metropole 2, al. "De losbol" - Metropole 3, 16 jr. "Zombies" - Metropole 4, 16 jr. "De vrek" - Metropole 5, al. "Caligula" - Odeon 1 (462400), al. "The sound of music" - Odeon 2, al. "Fame" - Odeon 3, 16 jr. "La Strada" - Odeon 4, 16 jr. "What's new pussycat" - Odeon 5, al. "Fantasy in blue" - Le Paris 1 (656402), 18 jr. 3, 18 jr. "Cruising" - Passage (460977), al. "Die Tirolerblondjes toch" - Royal 3 (601192), 16 jr. "King Kong" - Royal 4, 12 jr. "Bruce Lee in Nieuw Guinea" Royal 5. 16 jr. "The Godfather" - Studio 2000 (542288), 12 jr. "A nous deux" - De Uitky k (542288), 12 jr. Amsterdam "The horror show" - Alfa 1 (278806), 16 jr. "American gigolo" - Alfa 2, 16 jr. "La Strada" - Alhambra 1 (233192), 16 jr. "Permette rocco papaleo?" - Al hambra 2, 16 jr. "Breaking glass" - Bellevue Cine rama (234876). al. "The Changeling" - Calypso (266227), 16 jr. "Zombie holocaust" - Calypso 2, 16 jr. "De sheriff ziet ze vliegen" - Calypso 3. al. "Het hete dagboek van een 17-jari- ge" - Centraal (248933), 18 jr. "Caligula" - Cineac Damrak (245648), 18 jr. "One flew over the cuckoo's nest" Cineac Damrak 2. 16 jr. 'The sound of music" - Cineac (243639), al. "Buffet froid" - Cinecenter (236615), 16 jr. "Coup de tete" - Cinecenter, 16 jr. TAscenseur" - Cinecenter. 16 jr. "Luchthaven onder hoogspanning" - Cinema International" (151243), 12 jr. "Fame" - City 1 (234579),al. "Hardly working" - City 2, al. "De losbol" - City 3, al. "The Fog" - City 4, 16 jr. 'The Rose" - City 5, 12 jr. "Die Blechtrommel" - City 6. 16 jr. "De herrezen heerseres" - City 7, 12 jr. 'The great McGonagall" - Cine 'D' (226551), 16 jr. "Play it again Sam" - Des met (226551), 16 jr. 'Taxidnver" - Du Midi (723653), 16 jr- 'Het mes in het water","Stalkor" en "Nighthawks" - Kriterion (231708), 16 jr. "La Terrazza" - Leidsepleintheater (235909). al. "De Vrek - Noggerath (230566). al "U draait, wy komen" - Pansien (248933). 18 jr. "Caligula" - Rembrandtpleintheater 1 (223542), 16 jr. "Diepzeemonsters" - Rembrandt pleintheater 2, 16 jr. "De pelsjager" - Rialto (723488). 12jr. "Gejaagd door de wind" - Rivoli (723488), 12 jr. "Zombies" - Roxy (232809), 16 jr. "A nous deux" - Studio K (231708), 12 jr. "Permette rocco papaleo?" - The Movies (245790), 16 jr. "Les indiens sont encore loin" - The Movies. 16 jr. "Cruising" - Tuschinski 1 (262633), al. "When a stranger calls" - Tuschinski 2, 16 jr "De losbol" - Tuschinski 3, 16 jr. "New York, New York" - Tuschins ki 4. al. "Ten" - Tuschinski 5, 12 jr. "Kramer vs. Kramer" - De Uitkyk, 16 jr.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 13