Trijfel
Middeleeuwen
en pop gaan bij
Chris de Burgh
best samen
DE ZILVEREN GIRAF
29
Dat de kunstenaars in de wat
ten worden gelegd weten we
allemaal. Neem nu bijvoor
beeld the Fourth Internatio
nal Exhibition of Miniature
Textiles 1980, georganiseerd
door het befaamde British
Crafts Centre (beschermheer
de Hertog van Edinburgh) in
Londen. Elke twee jaar kun
nen textielkunstenaars (voor
het overgrote merendeel kun
stenaressen) uit de hele wereld
twee werkstukken inzenden
waarvan het maximum for
maat 20 x 20 x 20 centimeter
moet zijn. Een selectiecom
missie,waarin ditjaarook de
Nederlandse WilFruytier zal,
maakt een keuze, en wie geko
zen wordt, en daarmee van
inzendster promoveert tot ex-
posante, is blij, gelukkig en
trots, want de International
Exhibition of Miniature Tex
tiles van het British Crafts
Centre heeft een naam in de
wereld van de beeldende
kunst!
Nederland is blijkbaar een
vooraanstaande natie op het
gebied van de miniatuurtex-
tiel, want van de 71 exposan
ten komen er 10 uit Neder
land: Mecky van den Brink,
Nanda Coolsma, Gerda
Edens, Wil Fruytier, Carla
Kraayeveld, Carla Munsters,
Floor Pouw-Huigen, Margot.
Rolf, Elisabeth Schuurman en
Anna Verwey. Groot-Brit-
tannië zelf levert ook tien ex
posanten, en alleen 'de Ver
enigde Staten komen daar
met 23 bovenuit. Die 71 uit
verkorenen werden geselec
teerd uit 1600 inzenders, dus
nog geen 5 procent van hen die
werk inzonden, mochten ook
exposeren.
V
Door
Nico
Scheepmaker
vjji
Entreegeld,
De heer die de openingsspeech
hield, stond uitvoerig stil bij
het vele werk dat verricht was
door de organisatoren, die al
die 1600 werken hadden moe
ten uitpakken en beoordelen
en ophangen etcetera. Over de
kunstenaars en kunstenares
sen die al dat werk hadden
moeten BEDENKEN en MA
KEN en BEKOSTIGEN en
daar vaak vele dagen, weken
of maanden mee bezig zijn
geweest, werd nauwelijks ge
rept. Toch zou het wel aardig
zijn geweest als ook deze men
sen eens uitvoerig bedankt
waren. Zij hadden de ten
toonstelling immers mogelijk
gemaakt, en niet alleen door
het werk dat zij hadden inge
stuurd, en dat zij VIER JAAR
kwijt zijn. omdat de tentoon
stelling nog naar Canada en
Australië en Tilburg en dat
soort uithoeken van de wereld
gaat. De inzendsters hadden
immers ook nog een 'entree
geld' moeten betalen van 10
pond, dus zeg 50 gulden. Alle
1600. En niemand krijgt dat
'entreegeld' terug, ook de in
zendsters niet die niet geselec
teerd werden! Die zijn niet
alleen hun 50 gulden entree
geld kwijt, en de verzendkos
ten van hun werk naar Lon
den, maar moeten ook nog
tussen de 3 en 4 pond betalen
om hun werk teruggestuurd te
krijgen. Is dat geld niet bin
nen TWEE maanden gearri
veerd, dan wordt hun werk
(nu even diep ademhalen,
blijven lachen, denk om uw
bloeddruk, maak u niet onno
dig boos!) VERNIETIGD!
Bekertje
Ik zei het al, de kunstenaars
worden in de watten gelegd,
dat is algemeen bekend. Me
nige exposante had er de
moeite en het geld voor over
gehad om naar Londen te rei
zen en de opening bij te wo
nen. Op eigen rekening uiter
aard. Er was ook nog een se
minar aan de opening ver
bonden, dat mocht je als expo
sante ook bijwonen. Maar wel
legen betaling van 12 pond of
te wel 60 gulden, lunch inbe
grepen, een koude hap van
een lopend buffet (.koud eten
is geen eten", is een gevleugeld
woord in ons gezin geworden,
nadat Andrej Amalrik dat
eens had uitgesproken). Om
dat er na afloop van de lezing
geen of weinig vragen waren,
moest iedereen een half uur
wachten op de 'tea', want die
was om half vijf gepland. Ie
dereen braaf wachten, want
de Engelse tea, dat weet elke
buitenlander, omvat mcér
dan alleen een kopje geurende
Ceylonthee. Ergens moesten
die 60 gulden toch in geïnves
teerd zijn door de organisa
tie! Om half vijf kreeg ieder
een een plastic bekertje thee,
en dat was dat.
Catalogus
Maar wat waar is is waar (bij
voorbeeld dat iedereen zelf
voor de wijn moest betalen die
's avonds op de officiële ope
ning geschonken werd), tij
dens de persopening 's mid
dags waren de smakelijke
hapjes en de drankjes gratis.
De catalogus, naar de aard
van de tentoonstelling een
boekje van 13 bij 15 centime
ter, was ook gratis voor de
pers. Ech ter niet voor de expo
santen, die kregen 50 pence
korting op de 3 pond die het
boekje kostte, zij het slechts
voor één exemplaar. Wilden
ze er twee hebben, dan moes
ten ze vijf en een halve pond
betalen! Engelsen, geloof mij
nu maar, dat zijn de Schotten
van Groot-Brittannië! Als ze
nu eens 71 exemplaren méér
hadden laten drukken, dan
had ze dat hooguit 200 gulden
extra gekost en hadden ze alle
exposanten een gratis catalo
gus kunnen geven. Maar
nee.
JU we^R^wWwiu
J0/SNAA K1. KOMJ0
Jg-MBJS. IN MUM,
ZM.ZK SI^KgN 7
AMSTERDAM (GPD) - Is het ver
wonderlijk, dat een zanger die is
opgegroeid tussen kasteelmuren,
een sterk poëtische voorliefde aan
de dag legt voor de middeleeu
wen? Wie zich verdiept in de ach
tergronden van de in Ierland
woonachtige Chris de Burgh (32),
begrijp snel waarom deze kleine
donkere man nogal eens wordt
betiteld als een moderne min
streel. Een vlag, die muzikale la-
ding overigens niet geheel meer
dekt. Behalve romantisch getinte
kaarslichtklanken, brengt Chris
de Burgh de laatste tijd ook zeer
toegankelijke popmuziek.
Chris de Burgh is niet van Neder
landse afkomst, alhoewel zijn
naam dat wel doet vermoeden.
Hij adopteerde die naam. „De
Burgh is een naam, die voor
kwam in mijn moeders familie.
Voor zover ik heb kunnen nagaan
heeft het een historische beteke
nis. Zoiets in de geest, datje van
een kasteel afkomstig bent".
Chris werd in Argentinië gebo
ren. Zijn vader werkte in diplo
matieke dienst voor Gropt-Brit-
tannië. Voordat het gezin zich in
1960 definitief in Ierland vestig
de, woonde men onder meer in
Nigeria, Zaire en op Malta. „Het is
moeilijk te zeggen of dat mijn
muziek heeft beïnvloed In zover
re wel, dat ik mezelf bewust ben
geworden van het feit, dat de we
reld één plaats is, waar iedereen
dezelfde gevoelens heeft en van
muziek kan houden. Er zijn wel
verschillen. Hoe meer je naar de
evenaar komt, hoe warmbloedi-
ger de mensen zijn. De Mexica-
nen, Spanjaarden en Italianen
houden erg van emotioneel gela
den muziek. Dat spreekt mijzelf
ook aan".
Vijfjaar geleden debuteerde Chris
de Burgh met de elpee „Far
beyond These Castle Walls". Een
titel, die al aangeeft hoezeer deze
'i zanger-gitarist geïnteresseerd is
in de oudheid. „Ach, ik ben in
J Ierland opgegroeid in een kas-
i- teel, dat mijn vader tot hotel heeft
laten verbouwen. Dat heeft veel
invloed op me gehad, die al heel
lang bestaan, tradities, geven iets
heel bijzonders weer. Je krijgt het
Chris de Burgh: opgegroeid in een kasteel
idee, dat oude dingen wel goed
moeten zijn, omdat ze zo lang be
staan. Mijn eerste elpee was een
verzameling van de beste num
mers, die ik in die tijd schreef. Ik
had toen nog geen eigen stijl
ontwikkeld. Eigenlijk is die stijl
nu pas gevonden. Het is een ver
haal, dat ik voor mijn publiek
probeer te schilderen met mu
ziek. Als je naar de teksten luis
tert, moet je als het goed is, het
hele tafereel voor ogen zien".
„Vroeger was ik het jongetje met
een akoestische gitaar en wat
liefdesliedjes. Dat is langzaam
ontwikkeld, tot de muziek die ik
nu met een band op het podium
breng". Een stroomversnelling in
de carrière van Chris de Burgh
was de elpee „Spanish Train and
other stories". Zelfs in Zuid-Afri-
ka, waar de verkoop werd be
moeilijkt door de censuur, ging
deze schijf met stapels over de
toonbanken. Canada en Brazilië
waren twee andere grootafne
mers. Toen begon ik te beseffen,
dat mensen best geïnteresseerd
zijn in een verhaal. Bij mijn laat
ste elpee „Eastern Wind" is dat
verhaal nog altijd even belang
rijk, al hoefje er niet per se naar te
luisteren. Wil je gedraaid worden
op de radio, dan kun je niet alleen
afhankelijk zijn van teksten. De
muziek op zichzelf is momenteel
goed genoeg. Er zit sfeer in en dat
is geloof ik de vooruitgang in
mijn repertoire van de laatste
tijd".
Nederland maakte voor het eerst
kennis met Chris de Burgh in
1977. Hij trad toen op in het voor
programma van Supertramp, die
in ons land toerde, ter gelegen
heid van „Crime of the Century".
De Burgh is nauw betrokken bij
Supertramp. „Een soort familie
band. We zijn goede vrienden en
er bestaat op allerlei manieren
een relatie. We hebben dezelfde
manager, saxofonist John Helli-
well speelt mee op mijn laatste
plaat, Rodger Hodson was ooit
bassist in mijn band. Hun muziek
vind ik ook erg goed, al valt niet
alles even goed bij mij in de
smaak".
„Mijn ontwikkeling zou je mis
schien kunnen vergelijken met
die van Supertramp. Die groep
liet zich niet veranderen door
disco of wat voor stroming. Het
ontwikkelde zich langzaam maar
zeker in een bepaalde richting.
Zo zie ik dat ook. Ik wil graag
succes hebben, maar niet mijn
ideeën verloochenen terwille van
dat succes. Niet per se rijk wor
den, gewoon succes hebben met
mijn eigen muziek. Ik voel me
trouwens een beetje verplicht om
wat terug te doen voor alle men
sen, die mij zo hard hebben ge
holpen. Mijn manager en de pla
tenmaatschappij. Voor hen wil ik
mijn muziek wat commersiëler
laten klinken".
Je zou Chris de Burgh kunnen ver
gelijken met een wever. In zijn
produkt komen verschillende
draden samen, die de klank en
kleur bepalen Dromen, mythes,
oudheid en geluk zijn de meest
geliefde elementen van deze
vakman. Een rustige, intelligente
popartiest met de ogen op de toe
komst gericht. Met zijn Canadese
begeleidingsgroep toert hij deze
zomer door Europa. Daarna volgt
Amerika, Chris' stemgeluid zal er
zeker sneller blijven hangen dan
zijn wat merkwaardig in het ge
hoor liggende naam. De Burgh
zingt krachtig, hoog en vooral
met een warme uitstraling. Hij
moet inmiddels, getuige de pla-
tenverkoop, enkele honderddui
zenden luisteraars hebben. „Daar
staat tegenover, dat miljoenen
mensen nog nooit van Chris de
Burgh hebben gehoord. Ik richt
mijn blik op die ene groep en op
die andere. Een moeilijke en ge
voelige balans".
FRED BASSET
De belevenissen van Jommeke
Agenda
Leidse bioscopen
LUXOR: "De sheriff ziet ze vliegen", da.
2.30,7.00 en 9.15 uur, zo. 2.15,4.30,7.00 en
9.15 uur, al.
Nachtvoorstelling: "Topaz", vr. en za.
11.30 uur, 16 jr.
CAMERA "Once upon a time in the
West", da. 8.00 uur, 12 jr.
Kindermatinee: "Sjors en sjimmie en de
gorilla", za. en woe. 2.30 uur, zo. 2.00 uur.
Nachtvoorstelling: "Banana's", vr. en za.
11.30 uur, 16 jr.
LIDO 1: "Caligula", da. 2.30 en 8.00 uur,
18 jr.
LIDO 2: "Fame", da. 2.30, 7.00 en 9.15
uur, zo. ook 4.45 uur, al.
LIDO 3: "Dimenticare Venezia", da. 7.00
en 9.15 uur, do., vr., ma. en di. ook 2.30
uur, 16 jr.
Kindermatinee: "Superster Goofy", za.,
zo. en woe. 2.30 uur, zo. ook 4.45 uur.
STUDIO: "Last tango in Paris", da. 7.00
en 9.15 uur, do., vr., ma. en di. ook 2.30
uur, 16 jr.
Kindermatinee: "Jungleboek", za., zo.
en woe. 2.30 uur, zo. ook 4.45 uur.
HEX: "Blue extacy", da. 2.30,7.00 en 9.15
uur, zo. ook 4.45 uur, 16 jr.
Nachtvoorstelling: "De grote bevredi
ging", vr. en za. 11.30 uur, 16 jr.
Bioscopen Alphen
jr.
Nachtvoorstelling: "Midnight express",
za. 12.15 uur, 16 jr.
EURO 2: "Zombies", da. 6.45 en 9.15 uur,
do., vr., ma. en di. ook 2.00 uur, 16 jr.
Kindermatinee: "De nieuwe avonturen
van Dik Trom", za., zo. en woe. 1.45 uur.
Nachtvoorstelling: "Grizzly", za. 12.15
uur, 16 jr.
9.00 uur, zo. 1.30,4.00,6.30 en 9.00 uur, al.
Nachtvoorstelling "Viola een heet
blondje", za. 12.15 uur, 18 jr.
Bioscoop Voorschoten
GREENWAY: "Battlestar Galactyca",
vt. 7.00, za. 4.00 en 7.00, zo. 4.00 en 6.15
uur, al.
"Animal House", vr. en za. 9.15, zo. 8.45,
ma., di. en woe. 8.15 uur, 16 jr.
Kindermatinee: "De schatgraver van
Matecumbe", za. en zo. 2.00 uur, woe.
2.15 uur.
TARBOT MET
KAASSAUS
Laat in een bodempje
witte wijn (met evenveel
water), een snufje zout.
enkele takies peterselie
en een schijfje citroen. 4
dunne moten tarbot
caartrekken Natuurlijk
kunt u ook andere vis
nemen. Smelt 50 g boter
en laat hierin boven zeer
laag vuur 100 g in kleine
smalle reepjes gesneden
Edammer langzaam
smelten. Voortdurend
roeren. Zeef het kook
vocht van de vis en giet 2
dl hiervan geleidelijk bij
de gesmolten kaas.
Voeg nog 4 eetlepels
room toe en laat de saus
vooral niet aan de kook
komen. Op smaak bren
gen met zout en royaal
versgemalen peper.
WINA BORN
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Academisch
Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00
uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones-
senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za
terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.)
WEERRAPPORTEN
van gisteravond 20 uur
Schepen
Kleine vaart
African Express 26 450 o Newfoundland
nr Montreal,
Arrow 26 vn Rotterdam,
Atlantis Sun 26 25 zw Villagarcia nr
Azolla 27 30 o Str. Bonifacio nr San An-
Barracuda 26 te Rotterdam,
Bastiaan Broere 26 te Rotterdam,
Calafia 27 100 no Vittoria nr Montevideo,
Calypso 26 vn Rotterdam,
Cornelis Broere 26 te Rotterdam,
Corrie Broere 26 vn Rotterdam nr Hel
sinki,
Dutch Faith 27 dw Villano nr Antwer
pen,
Dutch Spirit 26 vn Rotterdam nr Tees,
Elisabeth Broere 26 te Rotterdam,
Emmaplein 27 te Rotterdam,
Frisian Mariner 26 20 zo Takoradi nr
Mauretanie,
Gerda Smits 26 te Rotterdam,
'Herman Bodewas 27 te Abidjan,
John V 26 VN Rotterdam nr Montrose,
Lauriersgracht 27 te Lagos,
Leliegracht 26 vn Yxpila nr Husum,
Lustar 26 te Rotterdam,
Mare Iratum 26 te Rotterdam,
Marie Christine 26 te Rotterdam.
Grote Vaart
Aldabi 26 te Montevideo,
Alphacca 26 vn Beira nr Maputo,
Amstelmeer 26 vn New Orleans nr Til-
Atlantic Crown 27 te Portsmouth,
Begonia 27 vn Houston nr Tuxpan,
Bilderdijk 26 260 zzw Kaap Race nr
Bremerhaven,
Breda 26 vn Paramaribo nr Amsterdam,
Britsum 26 vn Sydney (Canada) nr
Hamburg.
Buena Vista 26 te Rotterdam.
Dockexpress-10 26 650 zw Bombay nr
Djeddah,
Dockexpress-12 26 vn Bahrain nr Alju-
bail,
Eemhaven 26 vn Rotterdam nr Ham
burg.
Eemsborg 26 vn Mantyluoto nr Utans-
joe.
Felania 26 25 w Willemstad nr Aruba,
Felipes 26 t.a. Aruba,
Fossarus 26 300 o Dares Salaam nr Suez,
Gardenia 26 vn Algiers nr Bremen,
Icotransspeed 27 te Acajutla,
Incotransspirit 26 vn Cristobal nr Le Ha-
Latia 26 50 z Accra nr d'Antifer,
Latirus 26 350 w Walvisbaai nr Mena al
Ahmedi,
Maasrix 26 330 nw Kaapstad nr Mina al
Fahel,
Marinula 26 35 nw Dakar nr Wilhelms
haven,
Meerdrecht 26 20 ozo Sicilië nr Tartous,
Nedlloyd Barcelona 26 35 nw Kaap Vin
cent nr Port Said,
Nedlloyd Delft 27 te Singapore,
Nedlloyd Franklin 27 420 w New Hebri-
den nr Bislig,
Nedlloyd Fresco 27 te Santos,
Nedlloyd Kembla 27 vn San Francisco
nr Los Angeles,
Nedlloyd Linge 27 te Antwerpen,
Nedlloyd Madras 26 t.a. Lome,
Nedlloyd Rosario 26 te Genua,
Nedlloyd Rijn 26 vn Las Palmas nr Free-
1
«5
t x 2
3 E 88
c 2
C 00
Amsterdam
licht bew.
24
De Bilt
licht bew.
24
Deelen
licht bew.
25
Eelde
onbew.
25
Eindhoven
onbe.w.
24
Den Helder
onbew.
21
Rotterdam
onbew.
22
Twente
onbew.
24
Vlissingen
onbew.
22
Zd. Limburg
onbew.
23
Aberdeen
zwaar bew.
18
Barcelona
zwaar bew.
25
Berlijn
licht bew.
21
Bordeaux
licht bew.
24
Brussel
licht bew.
23
Frankfort
zwaar bew.
24
Genève
regenbui
18
Helsinki
zwaar bew.
15
Innsbruck
zwaar bew.
25
Klagenfurt
25
Kopenhagen
licht bew.
17
Locarno
17
Londen
licht bew.
24
Luxemburg
zwaar bew.
21
Madrid
half bew.
30
Malaga
licht bew.
34
Mallorea
half bew.
28
München
half bew.
23
21
Oslo
zwaar bew.
16
Parijs
licht bew.
24
zwaar bew.
26
Split
onbew.
29
Stockholm
16
Wenen
licht bew.
24
19
Istanbul
24
Tunis
onweer
33
Bezoekuren
ziekenhuizen
Diaconessenhuis:
Middagbezoekuun 13.45-14.30 uur.
Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling vaders extra van
18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage
lijks van 14.00-19.00 uur. (Niet meer dan
2 bezoekers per patiënt).
Sportmedisch Advies Centrum; blessu-
respreekuur. Elisabethziekenhuis, Lei
derdorp, 's maandags van 19.30-20.30
Sint Elisabeth-siekenhuis:
Volwassenen, dagelijks van 14.00-14.45
uur en van 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00 uur
(alleen voor echtgenoot) en van
18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwar
tier van avondbezoek.
Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30
Academisch Ziekenhuis
Voor alle patiënten (behalve kinderen)
zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag
14.15-15.00 uur
18.30-19.30 uur
Voor de prematurenafdeüng gelden de
volgende bezoekuren (alleen voor ou
ders)
Maandag t/m vrijdag
18 J0-18.4 5 uur
Zaterdag en zondag:
14:45-15.00 uur.
Bezoek aan ernstige patiënten: wanne»..-
voor ernstige patiënten doorlopend be
zoek wordt toegestaan kan de hoofdver
pleegkundige hiervoor speciale kaarten
verstrekken.
Bezoektijden Kinderkliniek:
Dagelijks:
15.00-15.45 uur
18.30-19.00 uur.
Bezoektijden kinderafdeling:
Elke dag
14.15-15 00 uur
18.30-19.00 uur
Alphen aan den Rijn
Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30;
13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas
13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur Kraamaf
deling 13.30-14.45 alleen voor echtgeno
ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou
ders 18.-18.30 uur
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder van vlieg
verkeer van en naar Schiphol kunnen
dag en nacht worden gemeld bij het in
formatiecentrum Geluidshinder Schip
hol (020-175000).
((&udcVLieuiu&
28 augustus 1980
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
- In den nachttrein van Cha
ring Cross naar Dover zat voor
eenige dagen een Duitsch mari
ne-officier in een coupé der eer
ste klasse. Hij was alleen en
speelde op zeker oogenblik met
zijn revolver, tot het schot af
ging en de kogel hem in de zijde
drong. In plaats van nu door hel
alarmsignaal den trein te doen
stoppen, wrong hij zich snel uit
het portieren liet zich vallen. De
trein had een snelheid van 80
KM. per uur, maar toch door
stond de gewonde den val zoo
goed. dat hij onmiddellijk ge
reed was om de naastbijgelegen
wachterswoning op te zoeken.
Daar kwam hij om twee uur 's
nachts aan en trachtte, daar hij
geen Engelsch sprak, door tee-
kens den ontstelden bewoner
kenbaar te maken, dat hij ge
neeskundige hulp behoefde. De
wachter begreep hem en ging
een arts halen, die na eenige
uren verscheen en een voorloop-
ig verband legde. De officier
moet stellig stalen zenuwen
hebben, want, ofschoon zijne
wonde hoogst gevaarlijkisen de
kogel niet verwijderd kan wor
den,zat hij toch bij de komst van
den dokter bedaard een brief
aan zijn moeder te schrijven
Vijftig jaar geleden:
- In Beuthen (thans Bytom,
Polen, Red.) arriveerden dezer
dagen twee gewezen Duitsche
soldaten, die twaalf jaar als
ballingen in Siberië hadden
doorgebracht. Zij hadden eerst
verleden jaar vernomen, dat de
wereldoorlog (1914-18, Red.)
voorbij was en toen het verlan
gen geuit naar Duitschland te
mogen terugkecren. Daar nie
mand zich om hen bekommerde,
besloten ze te voet naar hun va
derland te gaan. En zoo trokken
ze via Moskou, Kowno en War
schau naar Duitschland. Een
derde krijgsgevangene had zich
onderweg bij hen aangesloten,
maar deze was niet opgewassen
tegen de inspanningen van de
lange reis en stierf onderwegin
de nabijheid van Kowno. Het
tweetal heeft vijftien maanden
noodig gehad om in Duitsch
land te komenZij verklaarden,
dat zich in Siberie nog andere
krijgsgevangenen bevinden.die
niet welen dat de oorlog ten ein
de is.