k (stootfïn] V(§K§lfe VOÖD ©fffegtfo O O O Ed Spanjaard: VDifiKal tnldtf GDI# I u u ZATERDAG 23 AUGUSTUS 1 ?»80 EXTRA PAGINA 25 door Bep Rijnders Herman Krebbers en Ed Spanjaard. Muziek is de gemeenschappelijke noemer, waaronder I I deze twee namen valt onder te brengen. Twee vertolkers van het klassieke repertoire H O TITI Q H K TO nnPTQ Twee uitvoerende kunstenaars van kaliber. De violist Herman Krebbers en de dirigent 'vl I I ICII I I \l Ed Spanjaard. Aan de podiumcarrière van de violist is door een valse streek van het lot nogal abrupt een einde gekomen. Na ruim veertig jaar de strijkstok te hebben gehanteerd moet Krebbers nu definitief een streep zetten onder zijn loopbaan als uitvoerend musicus. Het nare gevolg van een ongeval met zijn motorzeiljacht vorig jaar zomer op het IJssel- meer. Een ongeval, waaraan de eerste concertmeester van het Concertgebouworkest een lelijke armblessure heeft overgehouden. Is een terugkeer naar het podium vrijwel uitgesloten, als leraar heeft Krebbers gelukkig nog toekomst. Zal er voor Herman Krebbers dus zo goed als zeker nooit meer applaus klinken, voor de jonge dirigent Ed Spanjaard, op het ogenblik verbonden aan het Nationaal Balletorkest, ligt er volgens kenners een schitterende carrière in het verschiet. Spanjaards naam is iri elk geval bekend bij niemand minder dan Herbert von Karajan en al tot in Salzburg (van de Festspiele) doorgedrongen. Onze muziekmedewerkster Bep Rijnders sprak in Amsterdam zowel met Herman Kreb bers als met Ed Spanjaard. 1 AMSTERDAM - "Ik heb niet zelf behoeven te beslis sen. Dikwijls heb ik mij afgevraagd welke kant ik zou moeten kiezen, wanneer mijn leeftijd een woordje zou gaan meespreken. Moest ik de pedago gische kant, die me heel na aan het hart ligt, prefere ren boven mijn orkest of een optreden als solist? Of andersom? Toen gebeurde dat ongeluk, en ik reali seerde me dat er niets meer te kiezen ofte prefereren viel. Ik ben heel nabij de dood geweest, maar dit wil ik niet dramatiseren". Herman Krebbers, met donkere bril want zijn oogkwaal speelt hem weer parten, zit tegen over mij in een koffiekamer van het Concertgebouw. Hij ziet er gebruind, jong en ont spannen uit. Het is vanzelf sprekend dat het gesprek even toch de richting uitgaat van dat dramatisch ongeluk, dat aan zijn leven een andere wending heeft gegeven. - Hoe heeft hij dit verwerkt? Heeft hij er angsten aan over gehouden? - "Ik ben een realist en ik lig er 's nachts niet van wakker, hoe wel ik direct de gevolgen heb overzien. Ik kan er rustig over praten. Maar wel droom ik heel vaak nog over het orkest en steeds weer over hetzelfde: ik ben bezig met mijn colle ga's om een partituur te be spreken - heel vreemd. En nu dan eindelijk een punt is ge zet achter dit deel van mijn carrière - ik ben zojuist defi nitief afgekeurd - heb ik ont dekt dat die onprettige, onbe stemde gevoelens die mij be kruipen, op schuldgevoelens lijken. Ik breng ze in verband met mijn collega's die al die tijd mijn werk moesten overnemen, zelfs in de tijd dat ze eigenlijk vrij dienden te zijn. Ik kan je niet zeggen, hoe ik daar te genop heb gezien. Vergeet niet dat ik hier heel wat stap pen heb liggen. Dat is nu al lemaal afgelopen, hoewel ik mij nog sterk aan dit orkest en aan mijn werk verbonden voel. Dit heeft ook betrekking op de keuze vooi mijn opvol- ger. Ja, ik ben op de hoogte van wat er gaande is. maar daarbij wil ik beslist niet betrokken wor den. Ik heb wel een mening. Ik vind dat de plaats van een concertmeester een onbe sproken plaats moet zijn, ik bedoel één die niet in op spraak komt, een plaats zon der conflictén. Deze dingen kunnen namelijk heel lang nawerken. Maar ik geef toe dat het niet meevalt om ie mand te vinden". - Hoe moet een concertmeester zijn? - "Hij moet, en dit is een eerste vereiste voor een post als concertmeester bij het Con certgebouworkest, een di plomaat zijn. Hij moet kun nen bemiddelen bij conflic ten, want alles komt op hém af. Hij is de verantwoordelijke man bijvoorbeeld bij een ver schil van mening met de diri gent. En vooral moet hij zijn vak verstaan, in staat zijn de solo-partijen te spelen, het geen nog niet wil zeggen dat hij per se een groot solist moet zijn. Op die post is een goed orkestman belangrijker. Het is een complex aan eigen schappen en kundigheden die je weinig in één man ver enigd ziet. Kortom hij moet een duizendpoot zijn!" - Gelooft u dat de man die men daarvoor op het oog heeft aan dit alles kan voldoen? - "Dat weet ik niet. Ik heb Li- berman hier in het Concert gebouw één keer gehoord, dat was prachtig. Verder weet ik niets van hem. Bovendien wil ik nadrukkelijk stellen dat ik mij buiten het conflict wens te houden dat bezig is te ont staan rondom deze eventuele benoeming. Overigens geloof ik niet dat het bestuur van het Concertgebouworkest de zaak op de spits zou willen drijven, en een proces zou riskeren. Er zijn natuurlijk nog andere mogelijkheden die bekeken moeten worden. Ik bedoel de mogelijkheden van andere geschikte kandi daten". Er is in het leven van Herman Krebbers een wending ge komen. Dat hij bij de pakken neer zou gaan zitten past niet in het patroon van deze alom geeerde kunstenaar. Hoe ziet Herman Krebbers zijn ver dere taak? 'Zeker nog wel op het gebied van lesgeven. Maar ook dat heb ik moeten beperken. Het Schumann-Institut in Düs- seldorf, waaraan ik verbon den ben, heb ik in zoverre op gegeven dat ik er beslist niet elke dag naar toe ga, of er ooit zou gaan wonen. Ik behoud er de supervisie van de kamer muziek. Ik ga er incidenteel naar toe wanneer ze iets heb ben voorbereid. Je zou het een docerende functie kun nen noemen, iets dat men in ons land niet kont". - Dus te vergelijken met een universiteits-functie? - Na enig nadenken, zegt Herman Krebbers: "Zoiets dergelijks, ja!" - In het buitenland zijn bekend de zogenaamde meestercur- sussen. U hebt hier school ge maakt, zoals vroeger Oscar Back dat heeft gedaan. Waar om kent men in ons land. waar men zulke grote kunste naars en muziekpedagogen heeft, ditzelfde systeem niet. U hebt een grote naam, en zoiets zou in bijvoorbeeld vakantie- tijd toch velen naar hier bren gen? Dat is toch van groot be lang ook voor de naam van ons land? - Herman Krebbers knikt. "Of je school gemaakt hebt, weet je meestal zelf niet. Dat bepalen je leerlingen. Boven dien zou ik niet willen dat ze epigonen worden. Maar wel ben ik het eens met het grote belang van dergelijke cursus sen. Ik stuur nu mijn leerlin gen naar Nice en naar Canada, waardoor ook weer contacten zijn gelegd. In dit land spreekt men al jaren over be zuinigingen als het over onze kunstopleiding gaat. En men sluit gewoon zijn ogen voor het belang van dergelijke in ternationale uitwisselingen. Het Concertgebouwor kest heeft deze week het volgende persbe richt uitgegeven: "Met ingang van 1 sep tember 1980 verlaat de heer Herman Krebbers, sinds 1962 le concertmeester van het Concertge bouworkest, dit or kest wegens invalidi- teitspensionering. Dirigenten, bestuur, leiding en musici zijn de heer Krebbers gro te dank verschuldigd voor de toewijding en de onnavolgbare ar tistieke bekwaam heid, waarmede hij zich gedurende al die jaren van zijn be langrijke taak heeft gekweten. Over de opvolging van de heer Krebbers valt momenteel niets na ders mede te delen". Het is vechten tegen de bier kaai. Al jaren wordt over deze mogelijkheden gesproken. Het haalt niets uit". "De AVRO heeft me verzocht drie radio-concerten te pre senteren en in te leiden. Voorlopig doe ik er één, om te zien hoe het mij afgaat. Daar na zien we wel weer. Maar ik vind het leuk!" AMSTERDAM - "Weinig kon ik vermoeden toen ik kortgeleden het con cert met Herbert von Karajan bijwoonde in het Concertgebouw, dat ik een paar weken later met hem zou sa menwerken in Salz burg. Ik herinner me, dat ik in Amsterdam zijn slag nogal inge wikkeld vond. Maar nu weet ik wel beter!" Ontmoeting met de jonge Ne derlandse dirigent Ed Span jaard (31) in zijn artistiek in gerichte woning, middenin de Amsterdamse Jordaan. Op zijn Bösendorfer-vleugel staan partituren van Webern, die hij in voorbereiding heeft. - Hoe is het met Ed Spanjaard gegaan nadat hij de laatste keer het Concertgebouworkest heeft gedirigeerd? - "Ik heb toen een tournee in Zweden gekregen, een aantal concerten met het orkest in Malmo. Voor het komende seizoen ben ik teruggevraagd, en ik ga ook naar Finland". - Maar er is toch nog meer nieuws te vertellen? - Ed Spanjaard glundert even. maar geeft niet meteen vol gas. "Ik ben benoemd tot di rigent van het Nationaal Bal letorkest, een heel mooi en voor mij verrassend orkest met een prachtig repertoire". Is al bekend! Ga maar verder hoe ben je laatst in Salzburg terecht gekomen? - 'Een mooi verhaal. Ik was in Bayreuth om Edo de Waart te assisteren met de "Meister- singer". Maar op het laatste ogenblik ontstond er een ver schil van mening en Edo gaf zijn opdracht terug. Edo weg, en ik liep er min of meer met mijn ziel onder mijn arm. Gelukkig had ik goede con tacten met mensen die ik daar kende. Dat is mijn geluk ge weest, want er kwam een tele foontje uit Salzburg dat Her- bert von Karajan direct een assistent nodig had voor de "Aida" van Verdi. Iemand heeft mij benaderd met de vraag of ik beschikbaar was, en of ik bereid was op korte termijn naar Salzburg te ko lk zag het als een buitenkans om Von Karajan te leren ken nen. Er volgde een afspraak met de mededeling dat ik zo spoedig mogelijk een beves tiging zou krijgen. Daarop vertrok ik onmiddellijk naar Amsterdam om de opera "Ai- da" voor te bereiden. Ik was er nauwelijks mee bezig of er kwam een telefoontje dat "het feest niet doorging" want - zo zeiden ze het letter lijk - Von Karajan was schuw om met een assistent te wer ken die hij niet kende. Je kunt mijn teleurstelling begrijpen. Wat gebeurt er? Een dag later was Salzburg weer aan de te lefoon met het verzoek of ik met de eerste de beste gele genheid kon komen. De eerste ontmoeting met Von Karajan was vriendelijk, maar hij hield een enorme af stand. Daarop was ik voorbe reid. want hij staat als lastig bekend. Mijn taak was naast assistent, ook "Buhnekapel- meister". In "Aida" komt namelijk een koper-ensemble voor, dat in Salzburg buiten het gezichtsveld van de diri gent staat opgesteld. Daar voor hebben ze een tweede dirigent nodig. De moeilijk heid was echter, dat het con cert met Von Karajan via een monitor verliep, en dan moe ten er duidelijke afspraken zijn om de zaak gelijk te krij gen. Die afspraak moest ik dus ma ken en tot mijn grote verwon dering was Von Karajan bij zonder begrijpend en erg be hulpzaam. Dit was de eerste keer dat ik een totaal andere indruk kreeg dan "men" van hem zegt. "Men" vindt hem lastig, egocentrisch, ijdel, en "men" is bang voor hem. Ik heb hem- leren kennen en vooral waarderen als een groot dirigent, een zeer groot vakman. En nu mag je mis schien met hem op bepaalde punten van mening verschil len, dat doe ik ook wel. maar dat neemt niet weg dat hij een dirigent is van het grootste formaat. Zijn aangeven is zo subtiel, dat een buitenstaan der dat nauwelijks opmerkt. Dat verklaart ook waarom men zijn slag zo ingewikkeld vindt. Er gebeurde nog iets eigenaar digs Bij een van de repetities liet Von Karajan weten dat hij met zijn orkest niet kwam. en dat men het met bandopna men moest doen. Koor en so listen waren in paniek. Ik ben er toen ingesprongen en ik heb met hen gerepeteerd. Een geluk dat ik voor mijn vertrek nog even mijn Ita liaans heb opgevijzeld. Ach teraf had ik het gevoel dat Von Karajan ons allemaal op de proef heeft gesteld. Kort daarop kreeg ik het ver zoek bij hem te komen en voor het eerst had ik het ge voel van echt contact, van zijn kant kwam ook blijk van waardering. Hij gaf kort daar op ook nog een concert met de "Achtste" van Bruckner, en het viel me op dat ik als enige assistent toegang had tot zijn repetities met zijn Wiener Philharmoniker. Het gaat daar namelijk veel stren ger toe dan in ons land. Er gebeurde trouwens nog iets. Heel plotseling kreeg ik het verzoek om de celesta-partij te spelen in de Altenberg Lie- der van Webern. Dat was dus met de Wiener Philharmoni ker onder leiding van Claudio Abbado. Dat was bepaald ook geen kleinigheid, want bekijk de partituur hier maar eens even. Maar het is gelukkig goed gegaan. De klap op de vuurpijl is echter, dat ik het volgend jaar in Bay reuth ben uitgenodigd om te assisteren, en dat zal dan mijn eerste kennismaking zyn ook met Wolfgang Wagner. Ik hoop nu maar dat ik tegelij kertijd weer een uitnodiging krijg voor Salzburg, want die voorstellingen overlappen elkaar. Het wordt dan wel een hele moeilijke keuze voor me. Maar in elk geval moet ik nu nog voor een paar weken te rug naar Salzburg om op nieuw te assisteren by een aantal Aida-voorstellingen." O O O

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 25