oiicr Een boek van Simon Vestdijk daar mag je best aan komen r -dinr jêt4 Wim Verstaj )pen keert terug I Simon Vestd >ij ijk Charlton Heston en het onheil uit Egypte ''Hill.. 'H, DAU FILM PAGINA 11 The Awakening, die hier De herrezen heerseres als titel meekreeg, heeft wel iets sympahtieks. Niet dat er ar tistiek grote potten worden gebroken, maar als griezel film heeft de film zeker zijn kwaliteiten. In dat genre vin den ze het de laatste jaren immers al gauw goed. Of er nou een belachelijk monster in elkaar wordt gestoken, of dat er alleen maar iets wordt gesuggereerd (nog goedko per), een beetje solide in el kaar stekend scenario ligt er zelden aan ten grondslag. Juist daarin steekt The Awake ning gunstig af tegen zijn griezelbroeders: er is de tijd genomen om een verhaal te vertellen. Dat verhaal is geba seerd op het boek The jewel of the seven stars van de Ier met de Hollandse naam Bram Stoker. Dat zal slechts weini gen iets zeggen, maar zijn be roemdste schepping, Dracula kent iedereen. Dit keer voert de reis niet naar Roemenië, maar naar Egypte, waar een Engelse archeoloog op zoek is naar de tempel van de naam loze koningin. Het Egyptische volk had de ko ningin vanwege haar slechte karakter zorvuldig opgebor gen, maar de arme archeoloog vindt haar toch. Geheel vol gens de mythe raakt zijn tij dens de vondst geboren doch ter Margaret in de ban van Kara, zoals de vorstin blijkt te heten, waarna een persoons verwisseling moet plaats hebben. The Awakening; regie: Mike Newell; hoofdrol len: Charlton Heston, Susannah York en Ste- phane Zimbalist; thea ter: Studio, Leiden 12 jaar. Het metafysische karakter van The Awakening brengt de film in de buurt van The Me dusa touch en The Omen, maar om twee verschillende redenen kan het daar toch niet echt aan tippen. The Me dusa touch - ook van Engelse makelij - ontleende veel van zijn kracht aan hoofdrolspe ler Richard Burton en de rol van archeoloog is in The Awakening met Charlton Heston wel heel zwak bezet. Een acteur zonder enige zeg gingskracht en in de andere hoofdrol krijgt Sussanah York te weinig mogelijkhe den. The Omen wint het van The Awakening omdat het ver haal meer aansprak. Een dui vel spreekt nu eenmaal wat meer tot de verbeelding dan een farao. Een slechte film is The Awakening echter aller minst, al moet je je als toe schouwer natuurlijk wel een beetje open stellen voor al die onzin. Een griezelfilm en een nuchtere kijk op het leven zijn nu eenmaal onverenig baar. BART JUNGMAN (Door Pieter van Lierop) AMSTERDAM - Opgetogen laat mevrouw Vestdijk zich voor stellen aan de acteurs en zich rondleiden door Huize de Vole- wijcker, de Amsterdamse villa waar Wim Verstappen opnamen maakt voor de verfilming van Het Verboden Bacchanaal. De laatste roman van Simon Vestdijk, ge publiceerd in 1969, twee jaar voor zijn overlijden. Mevrouw Vest dijk interesseert zich voor film, of tenminste voor verfilmingen van door haar echtgenoot geschreven Na gezien te hebben wat Wim Ver stappen lot stand gebracht heeft met de Vestdijk-roman Pastorale 1943, zegt mevrouw Vestdijk het volste vertrouwen te hebben in diens aanpak van Het Verboden Bacchanaal. Ze heeft trouwens in het algemeen weinig benauwd heid voor mogelijkerwijs onthei ligende bewerkingen van Simon Vestdijks literaire nalatenschap. Mevrouw Vestdijk: "Er is natuur lijk altijd wat over te doen. Ik krijg van mensen te horen dat ze het maar niks vinden. Een boek van Vestdijk, daar mag je niet aankomen. Dat onze familie des tijds zelfheeft meegespeeld in De Koperen Tuin, dat vonden be paalde Vestdijk-bewonderaars echt schandelijk. Van anderen hoor je juist dat ze het leuk vin den, dat zodoende het boek weer terug in de belangstelling wordt gebracht. Ik geloof dat ik het met de laatste groep eens moet zijn. Het Verboden Bacchanaal heeft Vestdijk geschreven, met ge bruikmaking van een aantal au tobiografische elementen. Zelfs óe hoofdschotel van het etentje Mieke Vestdijk en Wim Verstappen. waar alles om draait, blijkt histo risch te zijn. "Dat gerecht heeft dus oorspron kelijk "Selle de Veau a la Vest dijk" geheten. Dat hebben we samen moeten eten bij meneer Pierre, daar waren we uitgeno digd. Dat vond Simon een af schuwelijke bezigheid: lang eten, met alle drankjes die daarbij ho ren. Hij was dus iemand, als Ker- rie-Kees doet in het boek, die zijn borrel meenam aan tafel. Eten, vond hij, nou ja, noodzakelijk en het moest wel lekker zijn, maar daarmee was het af. Zijn culinaire kennis was dan ook gering. Het menu in dat boek, dat heb ik dus mnpten samenstellen. En al dat gepraat over die wijnen en zo, daar heb ik eveneens het mate riaal voor aangedragen". 'Dat diner bij die meneer Pierre, het restaurant lag bij Soestdijk ergens, daar wilde Simon eigen lijk absoluut niet naar toe. We hebben er thuis nog over gekib beld. Het was een of twee dagen na ons huwelijk. Maar die restau rateur had ons uitgenodigd, want hij had een speciaal gerecht ont worpen: "Selle de Veau a la Vest dijk". Nou, dat leek mij wel enig en we hebben er inderdaad uren zitten eten. daar ging het eigenlijk om, die moest gedegraisseerd wor- De AMSTERDAM - De villa in Amsterdam- Noord had aanvanke lijk een perfecte loka- tie geleken voor Het Verboden Baccha naal, de film waarmee Wim Verstappen - eerder regisseur van Pastorale 1943 - te rugkeert naar het door hem zeer bewonderde oeuvre van literator Simon Vestdijk. „Het rustigste stukje Amsterdam", noemde producent Frans Rasker dat einde van de Meeuwenstraat, doodlopend op Het IJ; nauwelijks verkeer aanwezig, geen industrie meer in de buurt. den, dat komt ook in het boek voor. Al het vet moest er worden uitgehaald via een speciaal pro cédé, omdat vet niet gezond is voor een oudere man als Simon, vond meneer Pierre. Ik heb het recept nog mee naar huis gekre gen, het ligt nu in het Letterkun dig Museum. Het was een hee) gedoe. We moesten onze handte keningen zetten op een of ander kleed en dat werd dan nagebor duurd of zoiets. Plotseling dook er ook nog een gewaarschuwde fotograaf op van De Telegraaf. Uiteindelijk zijn we er met een kater vandaan gekomen. Niet vanwege het eten. maar omdat we ons een beetje opgelaten voelden, gebruikt ja!". Er zitten ook jeugdervaringen van uw man in het boek verwerkt? "Het betrof een etentje met alle ooms en tantes. De familie Vest dijk kon erg lekker eten. Simons vader kookte ontzettend goed en presteerde het zelfs, als zijn vrouw aan het koken was, te zeg gen: Ga weg uit mijn keuken! De ouders van mijn man, die woon den in Harlingen, maar als ze ooit in Amsterdam kwamen, dan ging eerst de familie eten bij Schiller. Dat vonden ze leuk. Het dinertje uit het boek heeft overigens plaats gevonden bij een zekere oom Henri. Ook met die situatie van de kinde ren die naar boven werden ge stuurd. Ik denk, maar ik weet het niet zeker, dat Simon de verdere verhalen toen van de kinderen heeft gehoord. En dit boek heeft hij toen met erg veel plezier geschreven. Wat hij overdag schreef, dat las hij 's avonds voor. En een pret dat hij dan had!". nde En die leegstaande villa, met de ventilatie-torens van de IJ-tunnel grenzend aan de achtertuin, daar had men ook heel fortuinlijk de beschikking over weten te krij gen. Met een gigantische tent om de hele parterre heengebouwd, liet het kapitale pand zich om vormen tot een ideale studio, waar de kleinste lichtnuances zijn te regelen. En sinds 1 augus tus werd er ook heel voorspoedig gefilmd. Tot Sail '80 losbrak. De hele buurt was veranderd in een gigantische parkeerplaats, van waaruit een flink deel van de vol gens kranten 800.000 bezoekers hun weg zochten naar het „admi raal-zeilen". Claxons, saluut schoten, scheepstoeters en een lucht vol snorkende helikopters haalden de ploeg van de met di- rect-geluid werkende Verstap pen het bloed onder de nagels vandaan. De regisseur echter blijft de be daardheid zelve: „...Och, dat schijnt zo te moeten. Toen we voor Pastorale in de Betuwe filmden, waren ze de godsganse- lijke dag met geluidskanonnen de spreeuwen uit de kersenbo men aan het jagen. Daar zijn we toen óók heelhuids doorgeko men. Zo gaan die dingen... Toen Kubrick Barrly Lyndon filmde in als musea opengestelde kastelen, moest hij zijn shots zien te maken tussen telkens passerende rond leidingen door. En dat is toch ook nog heel mooi geworden..." En eerlijk gezegd, Verstappen laat minder scènes overdoen vanwe ge geluidsoverlast, dan wel om verbeteringen aan te brengen in de scènes Want een van de eerste dingen die opvallen tijdens op namen van Het Verboden Bac chanaal, is vooral de grote zorg die wordt besteed aan de dialoog- regie. Wat ook heel hard nodig is; daarmee staat of valt straks deze film, die zich afspeelt tijdens een feestje dat wordt gegeven ter ge legenheid van ene meneer Frits van der Laan, die 20 jaar in dienst is bij een groothandel in kantoor behoeften. De gebeurtenissen worden gevolgd op twee niveau's, letterlijk. In de benedenvertrekken wordt ge borreld, getafeld en dreigt de sfeer van oer-Hollandse burger lijkheid het af te leggen tegen de opborrelende lust om katten in het donker te knijpen. En op de eerste verdieping verblijven de pubers des huizes en - in de stemming gebracht door circule rende roddelverhalen over eerde re feestjes en afgaand op de ge luiden van beneden - vermoeden dat er buiten hun blikveld wie weet wat allemaal aan de gang is. In hun fantasieën voltrekken zich dan de orgieën die in het verleden misschien wel degelijk hebben plaatsgevonden, maar er deze speciale avond toch niet echt van willen komen. Alhoewel in Huize De Volewijcker de namiddag precies zo zomers- loom en drukkend aanvoelt als in Vestdijks boek, is voor en achter de camera's de hitsigheid ver te zoeken, zo op het oog. Rijk de Gooyer aan een vorstelijk gedek te tafel probeert de Big Ben-tune te pingelen, met een lepeltje op een paar bijna lege wijnbokalen. Het lukt bij de scène die Geert de Jong en Ferd Hugas binnen brengt, terug van naar de zolder geweest, waar de vrouw des hui zes de bevriende kunstschilder deskundig oordeel gevraagd had over een doekje uit Rijks jonge jaren. En beneden wordt men niet veron dersteld te weten - maar de jeugd boven des te beter - dat Geert en Ferd ook nog de echtelijke slaap kamer met een bliksembezoek hebben vereerd. De entree-scène met aansluitend kout over dat schilderij boven en over de kwali teiten van de keukenmeid, daar is men technisch een paar uur zoet mee. Een stagnatie waar iedereen zeker vereerd mee is, wordt ver oorzaakt door mevrouw Mieke Vestdijk, de schrijversweduwe, die met zoon en dochter haar be- Het Verboden Bacchanaal heeft een opmerkelijke bezetting, vooral als je die spiegelt beschrijving in Vestdijks roman. De jubilaris en gastheer van het zwoele partijtje waar het in de film om gaat, wordt gespeeld door Bram van der Vlugt („...erg driftig, en wie dat meemaakte, kon maar het best de ogen gericht houden op zijn roodbruine wangen, die dan bibberden..."). Geert de Jong is zijn echtgenote („...knappe vrouw van in de veertig, het gezicht getekend door rimpels, zo hard en groefachtig, dat face-lifting weinig eer aan haar zou behalen. Wonderlijk genoeg maakte haar uiterlijk toch een jeugdige, zelfs enigszins loszinnige indruk..."). De Mephisto van het gezelschap wordt belichaamd door Hans Croiset („Het was een echte rotzak; kaal - en daar kon hij niets aan doen - doodsbleek en met van die fijne manieren alsof hij zich aanstelde..."), Rijk de Gooyer gaat door voor de vulgaire Kerrie-Kees („...ploertig heersersgezicht met het stijve blonde snorretje, de meest luidruchtige gast..."), Ferd Hugas is overspelig met de gastvrouw en is kunstschilder hij had lichtblauwe ogen met een scherpe glans erin, maar de vorm van neus en lippen had veeleer iets stomps, hetgeen nog ondersteund werd door de lompe omtrekken van schou ders en stierenek..."), Pleuni Touw is De Gooyers wederhelft („...een overvoede en volbloedige marketenster, lacherig met en zonder aanleiding uit nogal mooie ogen..."). ironisch te leveren familie-por tret. Verstappen: „Dat zie ik óók wel, maar ik kan het niet helpen. Nou ja, het is waar, het lijkt een beetje tussen Blue Movie en V. D. in te hangen, of zo... Het gros van de handeling speelt in één huis, dat vind ik leuk, maar ik zie het toch niet als een Kammerspiel. Dat is namelijk heel knap van het boek, dat het telkens van gezichtspunt wisselt. In de meeste scènes zit er een figuur die fungeert als obser vator, telkens iemand anders. Dat is op die manier geen Kammer spiel meer, maar eerder verge lijkbaar met wat Hitchcock ge daan heeft in Dial M. For Murder. haar echtgenoot Hugo Metsers spelen 1 rollen in Het Verboden Eigenlijk is het wel frappant dat dit nieuwe Vestdijk-project niet eens ter hand werd genomen op initiatief van de als Vestdijk-lief- hebber te boek staande Verstap pen zelf. Het ging gewoon zo dat producent Rasker een vage af spraak had met Wim om, na Grijpstra De Gier, samen een film te gaan maken. Aanvanke lijk had dat De Voyeur zullen worden, naar een scenario van de regisseur zelf. Maar zelfs al heeft Charles Gormley (de Schotse scenarist die vaker Scorpio van advies gediend heeft) er zijn licht nog een keer over laten schijnen, De Voyeur wilde zelfs op papier niet tot leven komen en zo ver dween dat project in de ijskast. Omdat men vond dat er toch dit jaar nog een film uit de bus moest komen, legde Rasker toen in maart Het Verboden Bacchanaal op tafel, waar hij vorig jaar een optie op genomen had. Verstap pen vond het idee interessant ge noeg, schreef in ijltempo een sce nario, waarna de benodigde 1,3 miljoen gulden eveneens pijlsnel te verzamelen bleken. En begin 1981 komt deze film dus in de bioscopen. Verstappen terug tot Simon Vest dijk, het is verheugend maar niet verrassend. Wel verrassend was dat hij Het Verboden Bacchanaal ging verfilmen en niet Bevrij dingsfeest, waar hij toch een ei gen scenario-bewerking voor klaar had liggen. Wim Verstappen: „Ik durf best te zeggen dat het een goed script is ook, maar ik had geen zin om Be vrijdingsfeest te doen, zo kort na Pastorale... En het is erg groot om te maken: oorlogsreconstructie! Je moeteen straat in Amsterdam kapot gebombardeerd hebben en dat is een beetje moeilijk, hoewel tegenwoordig met die krakers... Maar ik had ook het gevoel dat het onderwerp „oorlog" op dit moment een beetje uitgekakt is. Een paar jaar wachten Voor wie Het Verboden Baccha naal gelezen heeft en tevens de vroegere Verstappen-films een beetje kent, zal juist Verstappen goed kunnen voorstellen als re gisseur van deze Vestdijk-Ro man. Enerzijds hot thema van burgerlijk geknoei met de sek suele revolutie en anderzijds een Die heeft dat toen gebaseerd op een toneelstuk, maar die film was daarna absoluut geen „toneel" Dialoog „Dat zou het ook in mijn film niet mogen worden. Er zit veel dia loog in, maar Het Verboden Bac chanaal wordt toch niet een typi sche dialoog-film, omdat de dia logen vaak fungeren als achter grond voor de dingen die je ziet gebeuren. Dus over het algemeen is het niet zo, dat iemand staat te praten en in beeld zijn act houdt. Hoe het moet werken, staat in het boek al heel nauwkeurig aange geven. eigenlijk. Het schrijven van dit scenario ging dan ook vrijwel vanzelf. Ook omdat Vest dijk met zijn scenes telkens prachtig op tijd van kamer wis selt. Het gaat het hele huis door. Het boek heeft werkelijk een voorbeeldige constructie". „Er zijn mensen die zeggen, dat Het Verboden Bacchanaal niet pre cies Vestdijks beste boek is, maar als je ze dan vraagt wat dan wèl Vestdijks beste boek is, dan noemen ze nu Pastorale. Nou, vijf jaar geleden was er niemand die Pastorale beschouwde als de bes te Vestdijk-roman... De Redding van Fré Bolderhey, dat zou ik ook best nog een keer willen verfil men, maar dat kan dus echt niet meer, omdat Amsterdam daar te veel voor verbouwd is". In de enige film die de Neder landse televisie deze week op het programma heeft staan wordt een verhaal verteld uit de Amerikaanse burgeroor log. William Holden is in Es cape from Fort Bravo, kapi tein Roper die de leiding heeft over een kamp voor zuidelij ke krijgsgevangenen in Fort Bravo. Hij wordt verleid door een knappe maar niet deu gende dame (Eleanor Parker) die haar zuidelijk liefje helpt te ontsnappen. Onder leiding van Roper wordt de achter volging ingezet. Donderdag, Nederland 1. Peter Firth speelde een hoofd rol in Roman Polanski's Tess, dat op het Engelse platteland was gesitueerd. In een zelfde achtergrond wordt hij in en als Josheph Andrews verleid door Ann-Margret. Ondanks haar fraaie voorkomen lukt het niet best, want Joseph heeft zijn hartje al gegeven aan het meisje Fanny, dat wordt gespeeld door Natalie Ogle. Vrijdag op België 1 te Liefhebbers van (de acteur) Frank Sinatra moeten dezelf de dag afstemmen op Duits land 2, waar Double Dynami te uit 1951 wordt vertoond. Ze zullen zich dan in het gezel schap bevinden van Groucho Marx-fans, want die doet ook mee. Nadat de Marx-broeders in 1949 hun gezamenlijke car rière hadden beëindigd met Love Happy, hield Groucho zich voornamelijk met telvi- sie bezig, maar hij trad ook nog incidenteel in films op, zoals in Double Dynamite. Een klassieker tenslotte woensdagavond op Duits land 3: A streetcar named desire, waarin Marlon Brando grota faam verwierf met naast zich Vivien Leigh als Blan che. Elia Kazan regisseerde de film naar het toneelstuk van Tennessee Williams. Het programma. ZATERDAG: Killer on board; 20.15 uur; Dtsl. 2 (regie: Philip Leacock met Jane Seymour. Amerikaanse film uit 1977). Billy Bud; 22.05 uur; Dtsl 1 (regie: Peter Ustinov met Te rence Stamp. Engelse film uit 1961). ZONDAG In name only; 14.55 uur; Dtsl. 2 (regie: John Cromwell. Amerikaanse film uit 1937). Charlie Chan in Reno; 18.45 uur; Dtsl. 3 (regie: Norman Foster. Amerikaanse film uit 1939). MAANDAG: Vader Sergej; 21.20 uur; Dtsl. 2 (regie: Igor Talankin. Russische film). Rio Negro; 21.45 uur; Dtsl. 3 (regie: Manuel Perez. Cu baanse film uit 1977). Le sang d'un poete; 23.00 uur; Dtsl. 1 (regie: Jean Cocteau. Franse film uit 1931). DINSDAG: Riva len der ma nege; 19.30 uur; Dtsl. 2 (regie: Harald Philip. Duitse film uit 1958). Hester Street; 20 35 uur; Bel. 2 (regie: Mel Howard met Carol Kane. Amerikaan se film uit 1974). WOENSDAG: A streetcar na med Desire; 22.15 uur; Dtsl 3. DONDERDAG Escape from Fort Bravo; 19.50 uur; Ned. 1 VRIJDAG: Joseph Andrews; 20.15 uur; Bel. 1, Double Dy namite; 23.20 uur; Dtsl. 2 Blijvers "Caligula" - Fraaie opzet kan leeg heid niet verbloemen. Lido 1, Lei den en Euroe 1 en 2 Alphen "Dimenticare Venezia" - intrige rende mislukking. Lido 3. Leiden "Monsters" - Matige griezelfilm, Li- do 2, Leiden. "Twee door het dolle heen" - Agen ten Spencer en HUI slaan erop los. Euro 4. Alphen. "De losbol" - Jean Paul Belmondo als vanouds op dreef, Trianon, Lei den, Euro 3, Alphen. "Once upon a time in the West" Oudje van Sergio Leone, Camera. Leiden. (Op)nieuw "De sheriff ziet ze vliegen" Bud Spencer in zijneentje. Voor het eerst Nachtfilms "Bananas" - Camera, Leiden. "Escortservice op z'n Deens" - Rex, "Dracula" - Luxor, Leiden. "Caligula" - Euro 1, Alphen. "Halloween" - Euro 2, Alphen. "Beuk broeders beuk" - Euro 3, Al- "Jill, ein Schulmadchen" - Euro 4, Alphen. Rex "Midnight desires" Den Haag "De pelsjager"-Apollo 1 (460340), 16 jr. "De sheriff ziet ze vliegen" - Apollo 2, al. "La terrazza" - Asta (463500), 16 jr. "Kramer versus Kramer" - Bijou jr. "The Pink Panther strikes again" - Camera (467200), al. "Caligula" - Cineac 1 (630637), 18 jr. "Hardly working" - Cineac 2, al. "Histoires extraordinaires" - Cineac 3, 16 jr. "Sex in de klas" - Corso (467200), 16 jr. "Fame" - Metropole 1 (456756), al. "De vrek" - Metropole 2, al. "De losbol" - Metropole 3. 16 jr. "Zombies" - Metropole 4, 16 jr. "De herrezen heerseres" - Metro pole 5, 126 jr. "Caligula" - Odeon 1 (462400), al. "The sound of music" - Odeon 2, al. "Fame" - Odeon 3, 16 jr. "La Strada" - Odeon 4, 16 jr. "What's new pussycat" - Odeon 5, al. "Sex movie special" - Le Paris 1 (656402), 18 jr. "Deep throat" - Le Paris 2, 18 j -- Passage (460977), al. "The Godfather" - Studio 2000 (542288), al. "American gigolo" - De Uitkijk (542288), 16 jr. Amsterdam "A nous deux"-Alfa 1 (278806),12jr. "American gigolo" - Alfa 2, 16 jr. "La Strada" - Alhambra 1 (233192), 16 jr. "Permette rocco papaleo?" - Al hambra 2, 16 jr. "De pelsjager" - Bellevue Cinerama (234876), 12 jr. "The horror show" - Calypso 1 (266227),16 jr. "Zombie holocaust" - Calypso 2, 16 jr. "De sheriff ziet ze vliegen" - Calypso lentraal (248933), 3. al. 'TActed'ar 18 jr "Caligula" - Cineac Damrak 1 (245648), 18 jr. "One flew over the cuckoo's nest" - Cineac Damrak 2, 16 jV. "The sound of music" - Cineac (243639), al. "Buffet froid" - Cinecenter (236615), 16 jr. "Coup de tete" - Cinecenter, 16 jr. 'TAscenseur" - Cinecenter. 16 jr "Fame" - Cinema International" (151243), al. "Fame" - City 1 (234579),al "Hardly working" - City 2, al. "De losbol" - City 3, al "The Fog" - City 4, 16 jr. "The Rose"-City 5. 12jr. "Die Blechtrommel" - City 6. 16 jr. "De herrezen heerseres" - City 7, 12 jr. 'The great McGonagall" - Cine 'E (226551), 16 jr. "Play it again Sam" - Desme (226551), 16 jr. "Taxidriver" - Du Midi (723653), 1 "Hel bezi :elen" - Flon Disney (230469). al "Het naakte eiland" - Kriterion (231708), 16 jr. La Terrazza" - Leidsepleintheater (235909). ai. "De Vrek" - Noggerath (230566), al. "Baby Blue" - Pansien (248933), 18 Caligula" - Rembrandtpleintheater Rembrandt- »d" - Rial to ime" - Rivoli (723488), Roxy (2321 1 (223542), 16 "Diepzeemonsters" pleintheater 2, 16 jr. Gejaagd door de (723488 ),al. Monty P itudio K (231708), 12 jr Permette rocco papali f Bn The g - Tuschinski 1 (262633), stranger calls" - Tuschinski

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 11