Het alternatief: Harry Vermeegen van 'Voetbal '80' Studio zich als Den Haag Vandaag op sport gebied PAGINA 14 SPORT MAANDAG 18 AUGUSTUS 1980 In de meest uiteenlopende creaties is hij op het beeldscherm verschenen. Misschien wel het meest maakte Vermeegen furore meteen koeiebel, die gedurende een repor tage over een in Zwitserland voetballende Nederlander om zijn nek bengelde. Ook het door hem geleverde commentaar bij voet- balflitsen wijkt nogal af van wat de collega's van Studio Sport als zinvolle informatie blijken te beschouwen. Maar wie als luiste raar van het radioprogramma „Tussen start en finish" reeds op de hoogte was van de stijl-Vermeegen kon er zeker van zijn dat er iets bijzonders gebeurde zodra Vermeegen zich op de televisie ging vertonen. Eerst het verwijt van Theo Reitsma dat Harry Vermeegen zichzelf te veel op de voorgrond plaatst. De repliek van de onrustige, bij het gros van zijn collega's in ongenade gevallen Vermeegen, die wat doelloos door zijn Hil- versumse flatje heen en weer loopt en uit eindelijk op de grond zittend zijn gemak vindt: „Als je commentaar geeft is het on mogelijk jezelf op dé voorgrond te zetten. De beelden zeggen zoveel, die overheersen. Met de filmonderwerpen ligt dat wel an ders. Wij proberen op een andere manier de mensen te laten genieten van sport op de televisie dan Studio Sport en de overige omroepen" Amusement "Sport is gewoon amusement. Studio Sport beschouwt zich als een Den Haag Vandaag op sportgebied. Dat berust op een misver stand. Alsof sport zo'n bloedserieuze zaak is. Ja, de mensen die er mee bezig zijn vin den van wel, maar die er naar kijken zeker niet. En met hen heb ik toch zeker te maken. Moet het nou echt zo droog en serieus? Nee. Daarmee wil ik niet zeggen dat onze manier zaligmakend is. Dag in, dag uit ben ik er mee bezig. Aan het denken, waar een aardig onderWerp in zit, hoe er een leuke wending aan gegeven kan worden. Dat is heel anders dan-de actuele dingen behandelen. Daar voor hoefje maar de AN P-agenda te pakken en je zegt: dat is er aan de hand heren, boem, einde voorstelling". Zijn werk beschouwt hij dan ook niet als een lolletje. Voor zover dat misverstand bestaat wil Vermeegen er onmiddellijk mee afre kenen. "Natuurlijk neem ik mijn vak wel serieus. Wp denken goed over de onder werpen na. In dat bolletje hierboven is het steeds onrustig. Ook achteraf beoordelen we kritisch de onderwerpen zoals ze voor de tv zijn geweest". Terug naar de filmonderwerpen waarin ook Vermeegen onmiskenbaar de show tracht te stelen. „Ja, dan kom je uit op de koeiebel en grensrechter Matena. Met die koeiebel, dat moetje als een probeersel zien. Als we zo'n onderwerp over Robbie Kok in Zwit serland hebben, bestaat het gevaar dat niet iedereen in de gaten heeft dat het over die voetballer gaat. De mensen hebben het al leen over die bel. Die voetballer staat niet voor lui, ik wel met die bel om en dat is misschien maar beter ook. Robbie Kok vond het trouwens prachtig. Hij heeft er ook erg om moeten lachen". „De normale manier is dat die voetballer met een Alp op de achtergrond voor de camera gaat staan. Een paar voetbalbeelden er doorheen, dan weer een gesprekje en hup, vervolgens opnieuw die voetbalacties. Dat soort reportages noemen wij grote passen, gauw thuis. Telkens vragen we ons af hoe het anders kan. Datje die voetballer in actie ziet en toch moet lachen". Piekeren „Jazeker, humor hoort er bij. Dat proberen de anderen ook wel. Ruud ter Weijden doet het zo op zijn manier en Dik Bruynesteyn mag al 25 jaar dezelfde tekeningen maken. Die proberen dus ook lollig te zijn, maar het mislukt altijd. Daar heeft nog nooit iemand om gelachen in Nederland. Als ik, zoals na die uitzending met die koeiebel mensen hoor zeggen dat ze in weken niet zo gela chen hebben voor de tv, ben ik erg tevre den. Maar je moet niet denken dat het alle maal in drie minuten is gefikst. Je werkt je de pleuris, piekert constant. Ik kan me niet voorstellen dat Van der Voorn en Kuyer van AVRO's Sportpanorama moe worden. Ze kopen veel materiaal uit het buitenland. Dat doen wij nooit, we maken alles zelf en dat eist veel van je". Achteraf blijkt ook wel eens iets verkeerd uit te pakken. Vermeegen: "Ik vind het lèuk om op de grens te balanceren, bij grens rechter Matena ben ik er net even overheen gegaan. Voor de radio had zoiets wel ge kund, maar ik heb het effect van zo'n tv-uit- zending onderschat. Als die Matena zich er gens vertoont zeggen de mensen: daar heb je die leiperd van een grensrechter. Hij heeft er veel last van ondervonden. Toen ik las dat Matena niet meer vlagde en in de put dacht iÜ, dat is nou ook niet de bedoeling geweest. Achteraf heb ik er ook helemaal niet meer om gelachen". ,jHet is een groot verschil of je iets voor de radio of voor de televisie doet. Dat heb ik me steeds moeten realiseren. In Tussen Start en Finish hadden we eens een scheidsrechter, die zijn fluitje demon streerde. Dan lach je je een bult, maar als je dat voor de televisie brengt,, kan die man zich niet meer over straat vertonen. N u zul len sommigen wel denken dat Voetbal 80 laf is, zich terugdraait. Nee, Voetbal 80 denkt Bij wedstrijden reageert commentator Ver meegen alsof hij in de huiskamer voor het scherm zit. Hij uit impulsief zijn gevoelens, precies als de doorsnee voetbalkijker. Geen diepgaande beschouwingen over tactiek, die ons op een zwaarwichtige toon door de Studio Sport-verslaggevers worden opge- Taaltje Vermeegen: „Vindjeooknietdatiedereenbij Studio Sport hetzelfde taaltje gebruikt, al lemaal doen ze het gelijk. Ik begrijp bij voorbeeld niet waarom Kees Jansma zijn humor niet gebruikt. Je kunt geweldig met hem lachen, maar als hij voor de camera verschijnt is hij zichzelf niet meer. Staat dan heel gewichtig te vertellen dat bondscoach Zwartkruis zich heeft teruggetrokken in zijn hotelkamer om zich over de opstelling van het Nederlands elftal te beraden Als Jansma zo'n toon aanslaat, val ik bulderend uit mijn stoel. Jans jongen, denk ik dan, doe toch zoals je werkelijk bent. Van Theo Reitsma verwacht ik gewoon niet anders, die heeft geen gevoel voor humor". "Ik ben een ontzettende fan van Herman Kuiphof. De beste tv-commentator die er is geweest. Die beseft tenminste dat er een heel gezin zit te kijken. Ik heb hetzelfde uitgangspunt, maar doe wel een stapje ver der dan hij. Het is de weg van de minste weerstand om te doen wat gebruikelijk is, wat de mensen normaal vinden. Ik vind het leuk om te experimenterenIk wil met de mensen thuis meekijken". „Een goeie vriend van me is stratenmaker. Soms zit ik wel eens tussen zijn gezin in naar voetbalwedstrijden op de televisie te kijken. De mensen lullen allemaal dwars door die prachtige'uactische uiteenzettin gen van Reitsma heen. En bovendien, ze begrijpen er ook helemaal geen snars van. Je mist op het scherm het totale overzicht, datje op het veld wel hebt. De manier van commentaar geven van de heren van Studio Sport wordt uitgelegd als verstand van voetbal. Ja, ja. Maar als het s'ccht is, is het slecht en zo zeg ik het. Zo zit iedereen ook thuis te kijken. Ik voeg daar niets aan toe. Nou ja, alleen wat lichte informatie, kleine dingetjes. Verder wil ik niet gaan". Knipsels „Toch ga ik nooit onvoorbereid naar een wed strijd. Als ik naar het buitenland ga, zit ik de hele middag in mijn hotelkamer te repete ren met een enorme stapel knipsels en kranten. Het resultaat is dat ik er heel wei nig van gebruik. Ik val de mensen niet lastig met mededelingen dat die en die speler de vorige week nog linksback speelde en nu op het middenveld staat. Dan splitsen de we gen zich met mijn collega's en roep ik „hop pa" of iets dergelijks wat ik leuk vind. Al leen, de basis-informatie moet perfect zijn. Dat moet goed zitten. Ik heb Lubse en Pos- tuma van PSV eens met elkaar verwisseld. Maar daar heb ik onmiddellijk een wending aan gegeven toen ik de fout bemerkte. Dat- moet kunnen". De kijkdichtheid van en de waardering voor Voetbal 80 is weergegeven in een discus sieboekje van de VARA. In zijn eerste jaar gang trok het programma beduidend meer kijkers dan AVRO's Sportpanorama en Tros Sport, voor zover die ook op de zater dagavond present waren. In de jongste leef tijdsgroep (12 tot 14 jaar) scoort Voetbal 80 het hoogst. Vermeegen: „De Veronica- jeugd zeg maar, een groep die bij de VARA verder niet aan bod komt wat de tv betreft. Dat zal ook te maken hebben met de pre sentatie van Felix Meurders. Verder blijkt uit de cijfers dat wie tegen is ook helemaal tegen is. Maar wat wil je. Nederland is vijf tien jaar opgevoed door Stujiio Sport. Er was nooit iets verrassends. En dan komt de VARA met die yermeegen. Daar moet je ontzettend aan wennen. De eerste reactie i: geweest: wat krijgen we nou. Maar een aan tal mensen is het best leuk gaan vinden. De voor- en tegenstanders houden elkaar nu in evenwicht". Discussie In welke vorm Voetbal 80 het komende sei zoen te zien zal zijn, staat nog ter discussie. De verdeeldheid over het programma is namelijk niet beperkt gebleven tot de kij kers en de VARA zou de VARA niet zijn als er niet intern van mening over verschild wordt. Vermeegen: „Een programma als Sportpanorama is het alternatief. Dat is zo gepiept. Komt helemaal niets voor kijken. Kan ik eindelijk eens een paar vrije dagen per week nemen". Vanaf oktober verschijnt Voetbal 80 door de nieuwe zendtijdverdeling hoe dan ook niet vaker dan één keer per maand. Er staat wel een tweede programma op stapel, dat Sport 80 gaat heten en eveneens om de vier weken te zien is. Harry Vermeegen is voor zichzelf tot de conclusie gekomen dat hij gas terug moet nemen. Zijn dubbele radio- en televisie- baan is iets te veel van het goede. Ze dreigen een te grote aanslag te worden op zijn crea tiviteit, iets wat hem toch al benauwt omdat de beschikbare onderwerpen slinken. Vermeegen: „Van alle Tussen Start en Fi- nish-uitzendingen in 1979 hebben we twee samenvattingen gemaakt. Jaaroverzichten met onze meest geslaagde onderwerpen. Ik vond ze zo goed, dat ik me dikwijls afge vraagd heb, hoe je iets kunt maken wat nog betër is, nog leuker. Je moet tenslotte steeds vernieuwen en het is veel moeilijker om iets op een originele, humoristische manier te brengen dan gewoon zoals de an deren doen, bloedserieus". Ik 6 11 '%mÉ- Door Hesseling HILVERSUM - Zijn eerste verslag, in het voormalige dagblad De Tijd, heeft een plaatsje gekregen in een plakboek. Waarin ook, van recentere datum, brieven en knipseltjes van aanmoedigende bewonderaars en felle tegenstanders die vo} af schuw reageerden op de verschijning van Harry Vermeegen als komische dan wel irritante verslaggever van VARA's Voetbal 80. Reeds als jong journalist van De Tijd deinsde Vermeegen niet terug voor een frivole inval, getuige de foto bij het door hem vervaardigde artikeltje. De toert nog baardloze verslaggever zien we met opgekrulde broekspijpen en klappertandend in ijskoud zeewater staan tus sen twee stoere badgasten die hun dapperheid willen tonen door in januari de branding te trotseren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 14