'n Museum, is dat nou wat? Gruppo Sportivo niet meer wat het was TRAVELOGUE" MISSER VAN HUMAN LEAGUE Niet meer het speel terrein van geleerde heren maar voor iedereen WOENSDAG 13 AUGUSTUS 1980 PAGINA 17 "Een museum is een gebouw waar voorwerpen ten toongesteld worden. Het is er kil en donker. Boven dien mag je nergens aankomen niet te hard lopen en je moetje mond dichthouden". Museum voor geleerde heren Nog niet eens zo heel lang geleden was dit zo. Musea waren er niet zozeer voor mensen om eens een kijkje te nemen hoe bijvoorbeeld Rembrandt schilderde; welke gebruiksvoorwerpen onze voorouders hadden of hoe in het oude Japan thee werd gedronken. Nee, elk museum had een groot aantal "mooie din gen", die het liefst achter slot en grendel werden geborgen om "lekker te bewaren".Zo'n museum was slechts voor een klein publiek toegankelijk. Voor "geleerde heren", of mensen die dat nog moesten wordenstudenten dus. Ook de gegoede burgerij een klein deel van de bevolking met veel geld), die meen den verstand van zaken te hebben, bezochten het museum. Geen mooie dingen meer Pas na de Tweede Wereldoorlog is hierin echt verandering gekomen Het museum werd meer openge steld voor publiek. Het is niet zo dat die musea vroeger geen zin hadden in al die bezoekers. Maar als je bedenkt dat een schilderij uit de 1 le eeuw niet te veel daglicht kan verdragen, maar Galgen rad is er weer over twee weken ook geen stof of vette vingers van kinderen die zoiets wel eens van dichtbij willen bekijken, kan je je wel voorstellen dat er na een paar jaar niet veel meer over is dan alleen een linnen doek. Conserve ringsmiddelen (een chemische be schermlaag die op voorwerpen aangebracht wordt om ze langer te kunnen bewaren) waren er nauwelijks. Intussen zijn we technisch zover dat dit geen probleem meer hoeft te zijn. Ook de manier van verzamelen is ver anderd. Tot voor kort probeerde de museummensen alleen "mooie dingenaan de collectie toe te voegen. Nu gaat men er over het algemeen van uit dat het belang rijk is voor het publiek om te laten zien hoe bijvoorbeeld De lange oprijlaan van het voormalige Academisch Ziekenhuis is nu de toegangsweg naar de musea Boerhaave en Volkenkunde. Afghanistan vandaag de dag le ven. De tentoonstelling in het mu seum voor Volkenkunde is hier een aardig voorbeeld van. Het is echt leuker geworden in het museum. Zo is er in veel musea de laatste tijd een Educatieve Dienst opgericht. Die houdt zich bezig met "het begeleiden van het publiek". Zij werken vooral aan museumprogramma's voor jonge mensen en begrijpen dat nie mand er iets aan heeft om een mu seum van voor naar achter door te lopen en al die honderden bord jes te lezen. Want laten we wel we zen, daar word je niet goed van! met z'n allen nar je keuze en zo'n educatief mede werker vertelt je van alles over het onderwerp wat je hebt uitgeko zen. Vaak draait hij of zij nog een film. In veel musea is er ook een "werkplaats"waar je zelf aller lei dingen kunt maken die je net in een tentoonstelling hebt bezich tigd. Handig Gezellig Een museum kan ook een zeer han dig hulpmiddel zijn. Bijvoor beeld als je voor school een verslag moet maken. Loop er gewoon bin nen. Ze helpen je wel verder. In het museum van Ohdheden liggen zelfs literatuurlijsten klaar. Alles is al voor je uitgezocht. Zelfs foto's om je verslag te illustreren kan je daar krijgen. Verder heeft elk museum zijn eigen bilbliotheek. Als je iets over de ge schiedenisvan Leiden weten wilt kan je altijd in de Lakenhal te recht. Je mag de boeken niet mee nemen, maar je kunt ze daar op je gemak zitten lezen. Goedkoop Voor het geld hoefje het niet te laten. Elke woensdag is het museum gratis te bezoeken. Er bestaat ook een Jeugdmuseumkaart voor slechts anderhalve piek. Een heel jaar lang kan je voor dat geld elk Rijks- en Gemeentemuseum be zoeken. ANNELOES TIMMERIJE PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN 2 - LATE AT NIGHT - May- 4-IK WEET NIET HOE - Ben ny Neyman 5 - COULD YOU BE LOVED - Bob Marley and The Waiters 6 - MIDNITE DYNAMOS - Matchbox 7 - CUPID - Spinners 8 - THEME FROM NEW YORK - Frank Sinatra 9 - EMOTIONAL RESCUE - Rolling Stones 10 - DOIN LA BAMBA - Pussy cat 14 - PETER GUNN - Emerson Lake and Palmer 15 - UPSIDE DOWN - Diana Vorig jaar vond het laatste concert plaats van de Nederpopformatie Gruppo Sportivo. De groep, die toen bomvolle zalen trok, had aangekondigd een punt te zetten achter haar bestaan. Hans Van- denburg maakte daarna een solo elpee "Buddy Odor is A Gas" en stelde een gelegenheidsformatie samen. Onlangs is Gruppo Spor tivo echter opnieuw opgericht en verscheen de nieuwe elpee "Co- P.v Copy". Al bij de eerste tonen van de nieuwe schijf wordt het duidelijk: Grup po Sportivo is niet meer wat het geweest is. Voor degenen die de uit de as herrezen groep live heb ben kunnen aanschouwen was dat al duidelijk. Maar de nieuwe elpee 'Copy Copy' bewijst eens temeer dat Gruppo Sportivo be ter in ruste had kunnen blijven. Er staat op de nieuwe elpee wer kelijk geen enkel nummer dat de vergelijking met het werk op de vorige uitstekende elpee's kan doorstaan. Alle nummers ziin stuk voor stuk ver beneden de maat. De nieuwe elpee van Spor tivo bevat geen enkel hoogte punt. Het lijkt er op de kwaliteit van de voormalige Gruppo Sportivo volledig is overgenomen door Tutti Frutti. de nieuwe band van ex-Gruppo lid Meike Touw. Tutti Frutti heeft eigenlijk alles wat voorheen in Gruppo Sportivo boeide. Vocaal en instrumentaal kan men de vergelijking met Gruppo gemakkelijk doorstaan. De gimmick, de sfeer en de komi sche act van Tutti Frutti lijkt niet alleen op die van de voormalige Gruppo Sportivo maar overtreft dit zelfs. Daarnaast ziet Tutti Frutti kans nog heel watorginali- teit aan hun act toe te voegen. En Gruppo Sportivo zelf: dat lijkt gewoon nergens meer op! JAN RIJSDAM "Hold out": boordevol prima muziek van Jackson Browne Jackson Brown Hij zingt zoals hij eruit ziet. Lief dus. Soms een beetje té. In elk geval is de nieuwe Browne een juweel van een plaat. Vandaar de eretitel "Popjuweeltje". Met recht. Jackson Browne is geen onbeken de naam voor de rechtgeaarde popliefhebber. Deze in Duitsland geboren Amerikaanse gitarist pianist-zanger-componist schreef indertijd ondermeer nummers voor The Byrds en Linda Rondstadt. "Hold Out" is alweer zijn zesde langspeler en waarschijnlijk de derde die in "het land van de onbegrensde mogelijkheden" met goud zal worden bekroond. Vreemd genoeg is Browne nooit helemaal echt doorgebroken. Al thans hier in Nederland. Maar daar zou "Hold Out" wel eens verandering in kunnen brengen. Een schi jf boordevol melodieuze, sfeervolle en dikwijls romatische muziek. Echt luisterwerk. Drie hoogtepunten. "Disco Apocalyp se". "Hold Out" en "Hold on Hold out". Sen van deze drie single, en daar zijn plannen voor, betekent dat hoogstwaarschijn lijk ook het grote publiek voor de bijl gaat. Al kun je dat met die vreemde smaak van het platen kopend Nederland natuurlijk nooit met zekerheid zeggen. JAAP VISSER Gentle Giant: beluisteren zeker waard "Civilian", Gentle Giant (Ariola). Een elpee die ik blind uit de platen kast trek is "Free Hand" van de Schotse formatie "Gentle Giant"; ik draai die plaat zéér regelmatig. Free Hand dateert van 1975 en bevat fascinerende muziek: een complexe mixture van jazz, rock en popmuziek met haarfijne zangpartijen op inventieve wijze aan de groeven toevertrouwd. De elpee "Civilian" is het nieuwste produkt van het muzikantencol lectief uit Schotland. Een plaat waarop de eigenwijze muziek van de groep is ingeruild voor meer toegankelijker werk: de reus (giant), oftewel de heavy kant van de groep heeft het subtiele (gentle) in de muziek verdrongen. Ook de gitaar heeft een meer op vallende plaats in GG's muziek gekregen. Sporen van de vroege re inspanningen zijn echter hier en daar nog op de plaat te vinden. Jammer, ware het niet dat "Civi lian" de moeite van het beluiste ren zeer waard is: er zijn vaklie den aan het werk, dat is de voor naamste conclusie. H.V. Diana Ross op disco-toer Diana Ross - "Diana" - (Motown) Diana Ross heeft zich helemaal op de disco-toer gegooid. Op haar nieuwe elpee "Diana" prijken maar liefst acht nummers waar mee zij onmiskenbaar aansluit op het gehoor van het grote publiek. Het heeft zijn uitwerking niet gemist want het nummer "Upsi de Down" teistert inmiddels alle discotheken en hitparades. Het valt niet te ontkennen dat te midden van de vele disco-troep die van de platenpersen rolt best wel goede produkties zitten. In die zin springt het nieuwe el pee-werk van Diana Ross er ook uit. Het klinkt technisch, muzi kaal en instrumentaal allemaal best perfect. Maar een streling voor het oor, zoals vroeger werk van Diana Ross, dat is het niet. Er staat ongetwijfeld meer hit werk op de elpee "Diana". Maar je kunt je afvragen of iemand van het ka liber van Diana Ross het daarvan moet hebben Wat mij betreft niet- J.R. "Travelogue", Human League (Ariola). De synthesizer neemt in de heden daagse popmuziek een steeds belangrijker plaats in. Conven tionele muzikanten hebben lange tijd geaarzelf of het "stuk elek tronica" wel als instrument kon worden betiteld, wat is een synthe sizer tenslotte meer dan een hoop draden, weerstandjes en filters0 Uiteenlopende muzikanten als Stevie Wonder en Vangelis en groepen als het Duitse Kraft werk en het Engelse Seventh Wave overtuigden de kritikasters er evenwel van dat de synthesizer het instrument van de toekomst was. De voortschrijdende elek tronica heeft de gigantische syn thesizers van het eerste uur aan zienlijk m formaat doen krimpen en de prijs doen dalen. Daardoor kwam het apparaat (instrument dus) ook binnen het bereik van minder draagkrachtige muzikan ten. De laatste tijd schieten de synthesi zer-groepen (groepen die buiten de synthesizer geen enkel ander instrument gebruiken) als pad destoelen uit de grond. Orche stral Manoeuvres in the Dark en de Human League zijn daar ex ponenten van. De in de popmu ziek nog steeds favoriete gitaar is net als basgitaar en drums ver vangen door elektronica. Nu kan dat aardig uitpakken, maar - vind ik - voorwaarde is dan dat ook werkelijk wordt getracht af te wijken van de platgetreden pa den van de popmuziek. Wanneer dat niet het geval is ontstaat er een kunstmatige, inderdaad syn thetische rockmuziek. Jammer jongens, kans gemist, terug naar af is dan mijn advies. Zo ook de Human Leaguedie onder de titel "Travelogue" een tweede langspeler afleverden. Een plaat vol met synthetische rockgelui- den. Nieuwe wegen ho maar. Zanger Phil Oakley heeft boven dien een stem die je niet langer dan twee nummers achtereen kunt aanhoren. Een misser dus, deze nieuwste van het Engelse Humanistische Verbond. Niets onder de zon. HANS VELDHUIZEN. Veelzijdigheid van Queen welhaast onaantastbaar "The Game", Queen. (EMI) Behalve het uiterlijk van de band leden is er bij Queen weinig tot niets veranderd. "The Game" is de zoveelste lp van deze vier mansformatie die het predikaat "sterk" verdiend maar ook niet meer dan dat. Het niveau van "Bohemian Rapso- dy" heeft de groep nooit meer kunnen bereiken. Niet zo vreemd eigenlijk want een dergelijk mu ziekstuk wordt slechts eens in de pakweg tien jaar geschreven. Wel is Quecn er in geslaagd om de de verschillende stijltjes die in het nummer "Bohemian" zaten op te splitsen in aparte werkjes. Op zich ook al een verdienste en het zegt voldoende over de veelzij digheid van deze band. Die is welhaast onaantastbaar. Veelzijdigheid die ook op "The Game" naar voren komt. Neem bijvoorbeeld "Crazy Little Thing Called Love" en "Play The Ga me". Een wereld van verschil. Toch herken je Queen onmiddel lijk door de jankende sologitaar en het typische stemgeluid van Freddy Mercury. Zelfs op een "Another One Bites the Dust". Een funky-hoogetpunt op deze wederom "fraai-behoesde" lp. Maar. het blijfl wachten en hopen op een tweede "Bohemian". Wel licht ijdele hoop. J.V. Defector weinig interessant "Defector", Steve Hackett (Phonogram). Steve Hackett is de gewezen gitarist van de Engelse symfonische rock groep Genesis. Hij verliet die groep in 1978 om een solo-cariere op te bouwen. Resultaat tot nog toe: drie elpees van wisselend muzikaal ge halte. Delector" is de titel van de onlangs verschenen vierde solo-elpee van de gitarist. Hackett is weliswaar een begenadigd gitarist, maar mist op zyn vierde soloplaat de muzikale potentie die nodig is om een plaat te maken die uitstijgt boven de middelmatige produkten die de markt overspoelen. Defector" komt, treurig genoeg, op een enkele uitzondering na niet boven die middelmaat uit. Hackett neigt op "Defector" naar het bom bastische. De teksten zijn van pover gehalte, een gehalte dat door de eerste de beste Nederlandse amateur-componist kan worden overtrof fen. Hoewel Hackett in het verleden heeft bewezen wel degel'jk voldoende m zijn mars te hebben om te zorgen voor een muzikaal hoogtepunt, biedt "Defector" over het geheel genomen, weinig interessants. Wacht tot de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 17