'Kinderfilms maken is idealisme' BELMONDO BRANIE-ACHTIG ALS VANOUDS Karst van der Meulen: VRIJDAG 8 AUGUSTUS 1980 "De Losbol"" flitsend stuntwerk met een korte inzinking Het lijkt wel of Jean-Paul Belmondo het altijd maar in zijn schoot geworpen krijgt. Neem nu zijn nieuwste film: De Losbol. Het begint er al mee dat hij tijdens een inbraak in een duur huis gesnapt woi ut door de vrouw des huizes. In plaats van een gillende dame die de politie belt, komt hij te staan tegenover een uiterst kalm wezen.dat nog het lef heeft hem uit te nodigen in haar sponde. "De verzekering dekt de schade", moet het mens gedacht hebben. Na de inbraak en het aangenaam verpozen, meldt Alexandre, want zo heet Belmondo in deze film (soms), zich weer bij het gevang, om daar als een voorbeeldig ge vangene vroegtijdig te worden ontslagen. Dan begint pas goed de lol. Want Alexandre scheept zich, verkleed als een Indiase maharadja met een onuitsprekelijke naam, in op een cruise-schip dat vol zit met miljonairs. Na aanvankelijk te hebben aange papt met een weinig aantrekke lijke, maar qua financiën zeer in teressante dame, wofdt zijn aan dacht net op tijd getrokken door de jonge weduwe van een dia mantenkoning. De jongedame blijkt echter dezelf de trucjes te gebruiken en der halve komt de "maharadja" er ilk billik mI „iiir "De Losbol"; regie: Geor ges Lautner; hoofdrol len: Jean-Paul Belmon do en Michel Galabru, Georges Géret en Michel Béaune; Trianon, Lei den; a.l. iiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiii snel achter dat de bedrieger be drogen is. Geen nood, het tweetal gaat sa menwerken in de oplichterij, maar daar komt door een misver stand al snel een einde aan. Ver volgens beproeft Alexandre, die nu weer een jonkheer wordt, zijn geluk in Venetië om daar in de schilderijen-verkoop zijn slag te slaan. Maar aan boord van het vliegtuig wordt hem een, naar later zal blij ken, belangrijke micro-film in handen gespeeld. Deze film kan de hele energie-crisis oplossen. Vandaar dat er nogal wat olie sjeiks zijn die er het een en ander voor over hebben om die film in handen te krijgen. De gebeurtenissen volgen elkaar nu in een vlot tempo op en uit eindelijk belandt de "jonkheer" via diverse bedden en na vele moorden in een samenwerking met de politie. Tot dat moment is de film heel flit send verlopen. Met de bekende laconieke humor van een schelm, die zijn manieren kent, weet hij voor elk obstakel een list te ver zinnen. Ongeschonden komt hij uit de meest gevaarlijke situaties tevoorschijn en steeds is er weer een mooie dame die hem even van de zaken afleidt. Met veel branie parkeert hij een motorboot in de hal van een ho tel, hangt hij zich zogenaamd op, of bengelt aan een helikopter. De meest ongelooflijke toeren haalt hij uit met veel branie en bravour, die bijna onwaarschijnlijk is. Maar na driekwart van de film zakt het in. Wordt er teveel onderhan deld over microfilms en centen, waardoor een en ander tamelijk ingewikkeld wordt. De aandacht verslapt, want wie van Belmondo houdt wil stunts zien. En wan neer die halsbrekende toeren dan te lang uitblijven, wanneer vrij serieuze scènes de boventoon gaan voeren boven de luchtige, dan verliest Belmondo dat flit sende, dat we van hem gewend zijn. Gelukkig wordt dat na een kwartier weer goedgemaakt en plonst de toeschouwer weer middenin het onverwachte, dat veel films van Belmondo kenmerken. Vandaar dat die korte inzinking weinig afdoet aan het beeld dat na het zien van de film blijft han gen: Jean-Paul Belmondo op z'n best, met zijn aparte schurkerige humor en zijn stunts, die ook de ze keer allemaal door hemzelf worden uitgevoerd. Want al is hij niet meer piepjong, hij heeft er kennelijk nog steeds plezier in. En zo hoort het ook. ANNEMIEK RUYGROK BILTHOVEN - Te zeggen dat Karst van der Meulen de beste Nederlandse kinderfilmer is, zou nauwelijks een compliment inhouden. Want als je zou zeggen dat Karst de beste Nederlandse kinderfilmer op één na is, dan hield dat in, dat hij de slechtste Nederlandse kinderfilmer is. Nederland heeft namelijk welge teld twee kinderfilmers: Henk van der Linden en Karst van der Meulen. En van die twee is Karst van der Meulen degene die prij zen incasseert op festivals in Rusland en India. Dus hij is niet alleen de beste kinderfilmer van Nederland. In rustieke uithoeken van de provincie Utrecht neemt hij op het ogenblik 'De bende van hiernaast' op, de vierde film die hij zelf regisseert en produceert en bovendien zelf heeft geschre ven in samenwerking met Piet Geelhoed. Wie meent dat bij zo weinig natio nale competitie en zoveel inter nationaal succes Karst van der Meulen zo langzamerhand wel stil kan gaan leven, vergist zich deerlijk. Sinds zijn vorige pro- duktie, 'Martijn en de magiër', anderhalfjaar geleden in premiè re ging, is die film nauwelijks uit de jeugdmatinees weg geweest, maar winst wordt er niet mee gemaakt. Karst van der Meulen: "Het succes dat ik heb is niet gering, maar je moet het relativeren. Mijn films draaien op slechts een paar dagen in de week; en dan nog alleen 's middags. En zo duurt het erg lang voor ze uit hun kosten komen. En ze komen daarom ook niet uit hun kosten, omdat ze niet goed koop zijn. Ik huldig namelijk het standpunt dat kinderfilms, net zo goed als films voor volwassenen, professioneel dienen te worden gemaakt". "Geen kwaad woord over Henk van der Linden, want die is dan toch maar tientallen jaren de enige, man in Nederland geweest die überhaupt bereid was om voor kinderen films te maken. Maar het verschil tussen zijn en mijn manier van werken is dus dat ik werk met professionele acteurs en professionele technici en dat verschil kun je dus toch wel zien, hoop ik. Het gevolg daarvan is, dat een film als nu 'De bende van hiernaast' gauw zeven een halve ton gaat kosten en dat is niet veel minder dan een gemiddelde Ne derlandse speelfilm tegenwoor dig kost. Want ik ga dus niet te gen mijn technici en mijn acteurs zeggen: jongens, werk maar voor de halve prijs, want het is toch maar een kinderfilm!" "En ondanks die internationale be kroningen. valt de internationale verkoop van mijn films toch hard tegen. Je hebt landen die zelf geen kinderfilms maken, omdat ze er het nut niet van inzien en dan kopen ze ook mijn films niet. En je hebt landen waar ze het wel inzien, zoals Rusland waar ze tachtig kinderfilms per jaar ma ken, of Tsjechoslowakije, maar daar zitten ze juist evenmin op een film van mij te wachten". 'Martijn en de magiër', is nu ver kocht aan Rusland. België, Scan dinavië, Oostenrijk, Engeland en de Duitse televisie en nog steeds komt hij niet uit zijn kosten. "Dat ik desondanks met kinder films bezig wil blijven, mag je dan ook gerust idealisme noemen. Ik maak er één in de twee jaar. maar om dat te kunnen blijven doen, moet ik wel zorgen dat ik tussen tijds genoeg tv-werk heb en gele genheden om hier en daar op scholen les te kunnen geven in audiovisuele middelen. Want daar moet ik van leven". Bijzonder aan de films van Karst van der Meulen is wel dat hij met Piet Geelhoed scenario's ont werpt die weliswaar in ruime ma te vermaak beogen te bieden, maar ondertussen niet gespeend zijn van sociaal belangrijke the ma's. Naast het charmerende ge bruik van trucages in 'Oom Fer dinand en de toverdrank', 'Peter en de vliegende autobus' en 'Mar tijn en de magiër', troffen die films bijzonder door ook een frappante inleving in de kinder wereld en laatstgenoemde film bevat een aantal heel opvallende observaties van wrijvingen tus sen kinderen en volwassenen. Met 'De bende van hiernaast' gaan Geelhoed en Van der Meu len nog weer een stapje verder en snijden met hun jeugdvertier het thema aan van de onverdraag zaamheid in de maatschappij. Het gaat over stadskinderen die op min of meer gespannen voet le ven met de jeugd van een aanpa lend woonwagenkamp. De voor oordelen krijgen ze van thuis mee. Het geval wil, dat een stel van de flatfamilies naar een vakantiebestemming getrans porteerd zal worden, met een stuk of zev grote oplegger, chauffeur na een kilometer of honderd te hebben afgelegd, om een of andere reden door de ANWB terug naar huis wordt geordonneerd. Die caravans ko men dan in de buurt van een Ne derlands dorpje tijdelijk vast te staan en prompt reageren daar de bewoners - en hun kinderen weer - met alle mogelijks argwaan en vooroordelen jegens deze ver meende woonwagenklanten. Een koekje van eigen deeg. Dat is dan het hoofdthema op zijn hardste kanten uiteengezet. Maar de film van Karst van der Meulen bedoelt intussen even zo vrolijk ruime aandacht te geven aan de avonturen van een clubje van zes en hun pogingen zelf een musical te ontwerpen voor een door de televisie uitgeschreven wed strijd. En daarin ligt dan ook de basis, waarop de stadskinderen en de plattelandskinderen elkaar uiteindelijk weten te vinden. Veertien jongens en meisjes nemen deel aan 'De bende van hier naast', die in de kerstvakantie in de bioscopen kan worden ver wacht. De volwassenen in de film worden gespeeid door professio nele acteurs als André van den Heuvel. Kitty Janssen, Gerard Cox, Leen Jongewaard, Piet Ro mer, Lex Goudsmit, Joost Prin sen, Tabe Bas en Tim Beekman. Vorige week verliepen de opna men, bij uitspanning 'De oude Tolweg' onder de gemeente Bilt- hoven. verre van gemakkelijk. Karst van der Meulen is gedwon gen om, vanwege de uitgebreide deelname aan zijn film door leer plichtige jeugd. 'De bende van hiernaast' in de schoolvakantie op te nemen. En het moet ook epn vakantiefilm worden tenslotte, maar het is lastig om een echte gezellige vakantiefilm te draaien als het buiten alsmaar pijpestelen blijft regenen. Verlangt Karst van der Meulen er niet naar om toch eens een keer een volwassen speelfilm te ma ken? "Ik wil best toegeven dat ik er wel eens over heb nagedacht, want op dit terrein blijft het altijd sappe len. Met de zogenaamde grote speelfilms kun je misschien een keer een klapper maken, terwijl je gewoon met de simpele som kunt uitrekenen, dat wat ik nu doe, altijd geld zal blijven kosten, maar van de andere kant, is het maken van kinderfilms zo ge weldig onontgonnen gebied, waar nog zo krankzinnig veel mogelijkheden onbeproefd zijn gebleven, dat ik me er voorlopig nog vreselijk door aangetrokken blijf voelen". PIETER VAN LIEROP Herman Brood stond in 1978 nog volop in de belangstelling en het is dan ook niet vreemd, dat hij werd gevraagd om de muziek te verzorgen voor de Hollandse speelfilm Andy, bloed en blond haar. Ook de Achterhoekse hardrock band Normaal draagt zijn steentje bij. De muziekkeuze maakt al duidelijk dat het een 'snelle film' moest worden. De jonge Andy stapt, het bur gerlijke gedoe thuis moe, op de trein naar Amsterdam en ontpopt zich als een agressie veling. Gewapend met een hakbijltje probeert hij zich te manifesteren. Andy wordt gespeeld door Andy Koster. Hij ontmoet in Amsterdam een blond fotomodel, dat Ma rilyn Monroe op een ziekelij ke manier vereert. Met haar trekt hij ook een tijdje op en dan blijkt vooral,op sexueel gebied zijn onvolwassenheid. Als hij ook in Amsterdam is uitgekeken gaat hij terug naar Hengelo, waar hij in zijn ou- derlijk huis zijn agressie nog éénmaal botviert. Andy bloed en blond haar van Pil I,,,!) I; regisseur Frank Wiering wordt zondagavond door de VPRO uitgezonden. Het is de tweede film in een serie van drie recente Nederlandse speelfilms. In het jaar 1947 houden de En gelsen op Cyprus duizenden Joodse emigranten uit heel Europa vast om tegen te gaan dat zij naar Palestina trekken. De Amerikaanse speelfilm van Otto Preminger uit I960 verhaalt van de strijd die honderd Joden, die Cyprus weten te ontvluchten op de boot 'Exodus', in Palestina moeten voeren voor een on- fhankelijke staat Israel. Paul Newman is in deze film Ari Ben Kanaan, een lid van de Joodse organisatie 'Haga- nah'. die in de hele operatie als leider optreedt. Hij is het. die erin slaagt, verkleed als Brits marine-officier. de honderd Joden aan boord van de boot te brengen. Exodus is zondag op Duitsland 1 te zien Het programma: ZATERDAG: Charlie Chan in Monte Carlo; 18.45 uur; Dtsl 9; (regie: Eugene Ford met Warner Oland, Amerikaanse film uit 1938). Wij zoeken miljonairs; 21.22 uur; Neder land 2; (regie: Jean Negulesco met Marilyn Monroe. Ameri kaanse film uit 1953). ZONDAG: Exodus; 20.15 uur. Dtsl. 1. Andy, bloed en blond haar; 21.15 uur. Nederland 2. MAANDAG: The old fashioned way; 21.15 uur; Dtsl. 3; (regie. William Beaudine met W.C. Fields. Amerikaanse film uit 1934). DINSDAG: White feather; 16.00 uur; Dtsl. 3; (regie: Robert D. Webb met Robert Wagner. Amerikaanse film uit 1955). Liefde en pijn en al de rest; 20.10 uur; Belgie 1; (regie: Alan J. Pakula met Lila Fis her. Amerikaanse film uit 11)72). WOENSDAG: The Emperor Waltz; 16.00 uur; Dtsl. 3; (re en Billy Wilder met Bmg Crosby, Amerikaanse film uit 1947) Hollywood or bust; 19.50 uur; Dtsl. 3; (regie: FrankTashlin met Dean mar tin. Amerikaanse film uit 1956). DONDERDAG The cowboy and the lady; 16.00 uur; Dtsl. 3; (regie: H.C. Potter met Henry Kolker. Amerikaanse film uit 1938), 92 in the shade; 20.15 uur; Dtsl. 3; (regie Tho mas McGuane mét Peter Fonda, Amerikaanse film uit 1975). VRIJDAG: Elvis, the movie; 15.00 uur; Belgié 1; (regie: John Carpenter met Kurt Russell. Amerikaanse film uit 1979). Stoawav to the moon; 16.00 uur; Dtsl. 3; (regie: An drew McLaglen met Michael Link, Amerikaanse film uit 1974). What a woman 20.15 uur; Dtsl. 1; (regie Irving Cummings met Rosalind Russell. Amerikaanse film uit 1943). Een hemels vergenoe gen; 20.15 uur; Dtsl. 2; oude film met Buster Keaton). The roaring twenties; 23.20 uur; Dtsl. 2; (regie: Raoul Walsh met James cagney en Humphrey Bogart. Ameri kaanse film uit 1939). Blijvers "Clair de femme" - Thema e zaamheid en liefde ontroerend tolkt door Romy Schneider en Y' Montand, Lido 3. Leiden. "Hardly working" - Oubollige hu mor van Jerry Lewis, Euro 4, phen. Lido 2, Leiden, Euro 4. "On her Majesty's secret servic James Bond. Euro 2, Alphcn "Monsters" - Matige griezelfilm. Li do 1. Leiden. "Vrouwen van Parijs" - Onduidelij ke film met Miou Miou en Maria Schneider. Studio. Leiden. 'Twee door het dolle heen" - Agen ten Spencer en Hill slaan erop los. Euro 1, Alphen. (Op)nieuw "De vrek" - Louis de Funes: een ge schikte vertolker van Molières per sonage, Euro 3, Alphen. "Vier vuisten op safari" - Alweei Spencer en Hill op de vuist, Luxor, Leiden. "Once upon a time in the West" - Zoals elk jaar rond deze tijd een in middels oudje van Sergio Leone van stal gehaald. Camera, Leiden. Nachtfilms "Girl friends" - Camera, Leiden. "Sexhuis Rosemary" - Rex, Leiden. "Dracula" - Luxor. Leiden. "Twee door het dolle heen"-Euro 1, Alphen. "On her majesty's secret service" - Euro 2. Alphen. "The Valachi papers" - Euro 3, Al- "Een lange, hete zomerorgie" - Euro 4, Alphen. Rex "Drie meisjes in Parijs" Den Haag Programma met Clint Eastwood - Apollo 1 (460340). 16 jr. "C=A S=H" - Apollo 2. 12 jr "Zombie Holocaust" - Asta (463500), 16 jr. "Kramer versus Kramer" - Bijou (461177). al. Programma met Charles Bronson - Calypso (463502), 16 jr. "StarTrek" - Babylon 1 (471656), al. "De sheriff ziet ze vliegen" - Baby lon 2. al. "Midnight express" - Babylon 3, 16 "The Pink Panther strikes again" - Camera (467200), al. "Hardly working" - Cineac 1 (630637). al. "Last tango in Pans" - Cineac 2, 16 "Dimenticare Venezia" - Cineac 3, 16 jr. "Zomnbies" - Corso (467200), 16 jr. "The Sting" - Du Midi (855770). 12 jr. "'t Is een gekke, rare, dolle, dwaze wereld - Euro (667066), al. "Herrezen Heerseres" - Metropole 1 (456756). 16 jr. "De vrek" - Metropole 2, al. "Rich kids" - Metropole 3, 16 jr. "The Fog" - Metropole 4, 16 jr. "Midnight cowboy" - Metropole 5, 16 jr. "Diepzeemonsters" - Odeon 1 (462400), 16 jr. "Twee door het dolle heen" - Odeon 2. 12 jr. "The sound of music" - Odeon 3. al. "La Strada" - Odeon 4. 16 jr. "What's new pussycat" - Odeon 5. al. "Jonge meisjes rijp voor sex" - Le Pans 1 (656402). 18 jr. "Deep throat" - Le Pans 2, 18 jr. "Geheime Lüste blutjunger Mad- chen" - Le Paris 3, 18 jr. "De losbol" - Passage (460977), al. "The prisoner of Zenda" - Studio 2000 (542288). al. "American gigolo" - De Uitkijk (542288), 16 jr. Amsterdam "La Strada" - Alhambra 1 (233192), 16 jr. "Permette rocco papaleo?" - Al hambra 2, 16 jr "Zombie Holocaust" - Bellevue Ci nerama (234876). 16 jr. "De shcrnf ziet ze vliegen" - Calypso 1 (266227). al. "Star trek" - Calypso 2. al. "Shame of the jungle" - Calypso 3, 16 jr. "Hoe heter hoe beter" - Centraal (248933), 18 jr "Karamurat de Turkse tijger" - neac Damrak 1 (245648). 12 jr. "One flew over the cuckoo's nes Cineac Damrak 2. 16 jr. "The sound of music" - Cineac (243639). al. "'n Trap na" - Cinecenter (236615), 16 jr. "Satyricon" - Cinecenter, 16 jr. "Kentucky fried movie" - Cinecen- "Once upon a time in the West" - Cinema international" (151243), al. "De herrezen heerseres" - City 1 (234579U2 jr. "Hardly working" - City 2, al. 'Twee door het dolle heen" - City 3, 12 jr. "The Fog" - City 4. 16 jr. "The Rose" - City 5. 12 jr. "Die Blechtrommel" - City 6, 16 jr. "California surf' - City 7. al 'The great McGonagall" - Cine 'D' C22655116 jr. "Bloodline" - Desmet (226551). 16 jr 'Taxidriver" - Du Midi (723653), 16 jr. 'Heksen en bezemstelen" - Flora Disney (230469). al. verita" - Krite- non (2317i "Daventura" - Kriterion. 16 jr. "Kramer versus Kramer" - Leidse- pleintheater (235909). al. "De Vrek" - Noggerath (230566), al "Deep throat" - Parisien (248933). 18 jr. "Diepzee monsters" Rembrandt- pleintheater 1 (223542), 16 jr "Escape to Athena" - Rembrandt- pleintheater 2. 12 ji Azen zijn troef - Rialto (723488).12 jl "The prisoner of Zenda" - Rivoli (723488), al "Zombies" - Roxy (232809), 16 jr. "Monty Python's life of Brian" Studio K (231708), 12 jr "Permette rocco papaleo-'" - The 45790), 16 jr. :alls - Tuschinski "New York. New York" - Tuschins ki 4. al. "Laura" - Tuschinski 5. 12 jr. "Clair de femmc" - De Uitkyk, 16 jr. Jean-Paul Belmondo. nu als 'losbol' in de bioscoop, hier tijdens opnamen (Hollands) borreltje. vroegere fill De bende de titel van de kinderfib Karst van der Meulen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 13