Schoonhoven stelt bestek ten toon DE ZILVEREN GIRAF ZATERDAG 26 JULI 1980 'Hoe grootmoeder opschepte' SCHOONHOVEN (GPD) - Ook in Nederland, zo netjes als we toch denken te zijn, hebben we niet altijd met mes en vork gegeten. Nee, in vroeger tijden at je ge woon met je handen, om niet te zeggen je tengels, zoals een be zoekster van het Nederlandse Goud-, Zilver- en Klokkenmu seum in Schoonhoven met nauw verholen afkeer opmerkte. In dit kleine, maar belangrijke mu seum is tot en met 15 augustus de expositie Jioe Grootmoeder Op schepte" te zien en het is duidelijk, dat de samenstellers van de ten toonstelling hebben willen begin nen bij het begin, dat is dus de periode, dat de Nederlandse be volking althans die van de betere stand, zo langzamerhand wel eens een hulpstukje wilde hante- Lucy Linhart, conservatrice van het museum: „Die tijd is nog he lemaal niet zo lang geleden, zo omstreeks 1680, 1690 kwam men er toe, en dat zal mede onder in vloed van de tafelmanieren van de Zonnekoning geweest zijn, om een lepel te hanteren. Daarvoor gebruikte men alleen maar een mes. En je had als je uit eten ging altijd je eigen mes, of messen bij je. Als je rijk was, hield je er een speciale messen koker op na, die vaak van fraai zilver was - we hebben er hier een op de expositie - en die droeg je dan weer aan een mooi afgewerk te keten om je lichaam. Vooral en vaak in het bezit kunstwerkjes op dit ter- Ach ja, het vlees kwam meestal wel in redelijk hapklare brokken op tafel en het enige watje deed, was het aan je mes rijgen, dan kon je zo'n stuk deftig met de pink om hoog naar de mond brengen. Dat stond goed. Nee, een lepel was nergens voor nodig. Mensen van stand aten geen gerechten waarvoor je een lepel nodig had, geen pap, geen brij en geen soep, dat was alle maal te min, dat was te volks. Lepels zijn lange tijden alleen in gebruik geweest als voorwerpen ter herinnering aan een belang rijk gebeuren in een mensenle ven, een doop, een huwelijk bij voorbeeld. Ze zijn zelfs wel ge maakt ter gelegenheid van begra fenissen, hoe eng het onderwerp ook is". Lucy Linhart heeft lepels en vor ken te over. Zij toont de volgende ontwikkeling in de bestek-cul tuur. Langzaam aan kwam men op het idee om zijn gasten het meenemen van zijn eigen mes maar te besparen, te meer, daar er nu ook vorken en lepels in ge bruik kwamen en dat werd zo'n gesjouw. Meubelmakers vonden een nieuw verkoopobject de cas- j sette. Van klein tot groot ont stonden er de mooiste doosjes, de een van al duurder hout dan de I ander. iTafelzilver werd iets waarmee je j voor de dag kon komen. Tafelzil ver betekende en betekent nog: I status. Dan, zo omstreeks 1750, I komt ook de uitbreiding van het bestek. Als je wat betekent, ga je niet met je I eigen lepel in de soepterrine zit- ten vissen, waaruit je gasten ook j wel iets willen hebben. Er dienen dus opscheplepels te komen. I Nou, ze zijn er gekomen en er zijn ware juwelen van zilversmeed kunst onder. Linhart vertelt, dat dit bestek niet alleen uiterlijk zo mooi van vorm is, maar ook wat betreft het doel er van. Zo tegen achttien honderd verstaan de vervaardi gers tot in de perfectie de kunst lepels en vorken en wat dies meer zij - het aantal varianten toe - precies in balans te brengen, zo- I dat alle voorwerpen in volslagen rust in je hand liggen. (Helaas is dat nu niet door de indus- I trialisatie. Tegenwoordig wordt alle bestek machinaal gemaakt en dat is goed te merken ook, I wanneer je een paar stuks verge- I lijkt met materiaal uit de vorige I eeuw. Materiaal van voor 1850 wel te verstaan, want het maken I van lepels, messen en vorken in de fabriek is al in het midden van j de vorige eeuw begonnen. (Lucy Linhart roept dan ook met l volle overtuiging uit: „Geef mij maar oude messen en vorken en i lepels!" Er zijn nog andere men sen in ons land, die niets van dat stampwerk uit de fabriek moeten hebben. De conservatrice van het museum kent een mevrouw, die nog altijd getrouw haar eigen be- I stek meeneemt. Keurig ingepakt, waar ze ook komt, ze eet van haar I eigen lepel en ze stopt haar eigen j vork in de mond. (Ook in het begin van de achttiende eeuw, toen het reizen voor de be tere stand in geraakte, ook al ging j je niet direct op zakenreis - de verkrijgbare luxe onderweg was I oerigens nog niet gropt-kwamen zilversmeden op het idee om reislepels en reisvorken te ma ken. Dat wil zeggen: je kreeg een vork, die kon dubbelklappen en dat dus hopelijk niet op minder gewenste momenten deed. jDeze spaarden ruimte in het valies. I Daarbij zat dan nog, los, het voor ste gedeelte van een lepel, dat je I desgewenst weer via een paar aan i de onderkant aangesmede oogjes over het voorste deel van de vork kon heen schuiven. Je ging dus weliswaar met een opvouwbaar mes en vork op reis, maar je kon ze mooi tegelijk gebruiken. We gaan verder in de tijd en consta teren, dat er zilversmeden zijn geweest die aan het bestek vol- j slagen ronde stelen meegaven. iLucy I ■X H Té Deze hebben dan ook de neiging om door je hand heen te draaien, zodat de soep op de lepel er al weer afplonst voordat het geheel bij je mond is aangekomen. Het is niet mogelijk in dit kader een volledig overzicht te geven van de ontwikkeling van ons bestek. Maar één periode mogen we toch beslist niet overslaan. De eerste twintig jaren van deze eeuw. Er kwam toen een tijd dat we tot zeer in het overdrevene tégen vuil wa ren. Het idee, dat je eten met je hand aanraakte, was eenvoudig weg te erg om uit te spreken. He lemaal duidelijk is niet of dat nou was omdat de kaas vies werd van jouw handen, of omdat jij vieze handen kreeg van de kaas. In elk geval leidde deze opvatting van reinheid tot zulke vreemde zaken als appelsnijders, die ap pels niet alleen van klokhuizen ontdeden, maar ook in partjes verdeelden en ook tot, om nog een ander voorbeeld te noemen, kaasduimen. Alle genoemde voorwerpen natuurlijk steeds van zilver. Kaasduimen zijn klei ne iets holle schijfjes die aan een kant twee uitstekende scherpe pinnetjes hadden. Die prik je in de kaas, dan zet je zelf je duim erop, en zo blijft je belegen Stolse kaas tenminste onbezoedeld. Beweegbaar Wat biedt de expositie nog meer? Tangen en ijsscheppen, alles me chaniek en beweegbaar, er is werkelijk een hele hoop uitge vonden. Een opsomming: sla- tangen, slacouverts, viscouverts, gembercouverts, kaaslepels, taart- en pasteischeppen, pud ding- en vlalepels, broodvorken, notenmesjes, ijssikkels (heel zeldzaam!), posteleinvorken, Lucy Linhart, conservatrice t het zilvermuseum, toont een ir senkoker uit 1650. m mosterdschepje uit 1850, te zien in bonbonlepels, garnalenlepels, sandwichvorken. Tot de jongste generatie behoren de kaasschaaf en de aardappellepel. Die zijn pas in 1920 in zwang ge komen en dat vergemakkelijkt, aldus conservatrice Lucy Lin hart, het dateren van een cassette Iets wat nimmer een succes is ge worden is het art-nouveau-be- stek. Hoe esthetisch verantwoord het er ook uitziet, wie het mate riaal bekijkt, kan zich toch voor stellen, dat ook de grootste art- nouveau-fanaticus zegt: geef mij maar een gewone lepel. Op zichzelf zou het natuurlijk best aardig geweest zijn er ook een eet-tentoonstelling bij te maken, maar dat ligt ver buiten de moge lijkheden van het Goud-, Zilver en Klokkenmuseum Zoiets zou trouwens een jarenlange voorbe reiding eisen alsook de intensie ve medewerking van een aantal horeca-bedrijven. Toch heeft het museum gemeend iets te moeten laten zien van wat er al zo gegeten werd door de eeuwen heen en men heeft daar toe een aantal menu's opgehan gen. Een steendrukkerij uit Utrecht meent op een menu van omstreeks 1850 croquetten te moeten spellen als: krocetten, maar we mogen rustig aannemen dat zulks ook in die tijd al een ongecontroleerde fantasie is van de jongste leerlingdrukker. Men at overigens ontzettend veel. Etentjes van vijfentwintig gan gen zijn tot ver in de negentiende eeuw als heel normaal be schouwd, als je tenminste tot de klasse behoorde die zoiets kon betalen. Behoudens de expositie is in het - museum natuurlijk ook het ver dere eigen bezit te bekijken. Ook voor klokkenliefhebbers is het een paradijsje. Wie het museum in Schoonhoven bezoeken wil, kan dat doen van dinsdag tot en met zaterdag van 10 tot 17 uur, op zon- en feestda gen van 13 tot 17 uur, maarniet op de maandagen, want dan is het museum de hele dag dicht. De Stad Rome - Warmond, expositie aquarellen, Piet de Boer, geopend: da gelijks beh. maandag vanaf 17 uur. Tot FRED BASSET ZTJENOUWELtacKER!? Hoe kunje no lekker zit- v^ten op Ret pontje van. o De belevenissen van Jommeke 't Is nu geen ogenblik om met ballons te spelen, Jommeke k yin 4 f >vT Qe zult het dadelijk snappen kijk wat er gaat gebeuren Leidse bioscopen LUXOR: "Life of Brian", da. 2.30,7.00 en 9.15 uur, zo. 2.15,4.30,7.00 en 9.15 uur, al. Nachtvoorstelling: "The mean machi ne", vr. en za. 11.30 uur, 16 jr. CAMERA: "Azen zijn troef', da. 7.00 en 9.15 uur, 12 jr. Kindermatinee: "Pinkeltje", da. 2.30 LIDO 1: "De monsters", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 16 jr. LIDO 2: "Hardly working", da. 2 30,7.00 en 9.15 uur, zo. 2.30,4.45,7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, al. LIDO 3: "Clair de femme", da. 7.00 en 9.15 uur, 16 jr. Kindermatinee: "The love bug", da. 2.30 Alphense bioscopen EURO 1: "Star Trek", da. 1.45, 7.15 en 9.45 uur, zo. ook 4.30 uur, al. Nachtvoorstelling: "The warlords of Atlantis", za. 12.15 uur, 16 jr. EURO 2: "On her majesty's secret servi- ce", da. 6.30 en 9.15 uur, do., vr., ma. en di. ook 1.30 uur, Kindermatinee: opperhoofd", za.. Nachtvoorstelling: "On her majesty's secret service", za. 12.15 uur, 16 jr. EURO 3: "De sherriff ziet ze vliegen", da. 2.00.6.45 en 9.00 uur, zo. ook 4.15 uur, al. Nachtvoorstelling: "Eat my dust", za. 12.15 uur, 16 jr. EURO 4: "Hardly working", da. 1.45,7.00 en 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur, al. Nachtvoorstelling: "Martine, ik kom". Bioscoop Voorschot* :n in de „bootjes'' tc voorkomen dat leeg gaat opbollen. 3 500 g spinaziebla- plakje ontbijtspek. Zet plakje t de bootjes nog nuten b( nu bij v WINA BORN Museum voor Volkenkunde, Steen straat 1, tot 4 januari 1981 tentoonstel ling: Bazaar, Marktsteden in Noord-Af- ghanistan met diaklankbeeld en diverse films. Geopend ma t/m za van 10-17 uur en op zon- en feestdagen van 13-17 uur Sted. Museum 'De Lakenhal' (Oude Sin gel 28-32): Zomerexpositie moderne kunst (tot 13 augustus). STUDIO: "Vrouwenvan! en 9.15 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Superst TRIANON: "De Vrek", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. 2.15,4.30,7.00 en 9.15 uur, al. REX: "l'Acte d'amour", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.15 uur, 16 jr. Museum voor Volkenkunde - Steen straat 1, tentoonstelling: dagelijks leven in Vietnam t/m 24 augustus. Galerie Aelbrecht - Nieuwsteeg 35, Zo- merexpo '80. Met o.a. werk van Karei Appel, Hans Bayens, Fons Bemelmans e.v.a. t/m 8 augustus. Kunstcentrum Lange Mare: groepsten toonstelling Peter de Ru, tekeningen; Roger Busschots, grafiek; Pol Jong, et sen; Lies Stork, sieraden; Marjan Mon- teba, keramiek; Peet Heemskerk, reliefs. Tot eind juli geopend donderdagavond van 6-9 en za. van 10-5 uur. Warmond - Galerie de Pomp. Peier Moerkerk en Marian Schavemaken fo tografie. Gerda Janssens, t/m 31 juli. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.) Bezoekuren ziekenhuizen Middagbezoekuun 13.45-14.30 uur. Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage- Kr aam afdeling: dag. van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en van 18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwar tier van avondbezoek. Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30 i.li-14.45 e dan Academisch Ziekenhuis zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten Bezoektijden Kinder kliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur 18.30-19.00 uur. Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas 13 30-14.15 en 18.30-19.30 uur Kraamaf deling 13.30-14.45 alleen voor echtgeno- i 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou Sportmedisch Advies Centrum; blessu respreekuur: Elisabethziekenhuis, Lei derdorp, 's maandags van 19.30-20.30 Elke c 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou ders) Maandag tlm vrijdag Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshindei verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip- Schepen Ida Smits 24 260 w Casa Blanca nr Am sterdam, Kortenaer 25 vn Amsterdam nr Nantes, Lauriersgracht 24 510 z Abidjan nr San Mina al Fahel, Diloma 24 vn Cardon nr Palenque, Dordrecht 24 vn Ancona nr Ravenna, European Express 24 vn Santa Marta r Barranquilla, Limousine Express 25 dw Kaap Bon r Cork, Margit 24 te Rotterdam, KLEINE VAART Aat-V 25 te Rotterdam, Adara 24 80 o Fortaleza nr Norfolk, AlidaSmits24t.a. Balbao nrCoronstapi, maigu z-t ie uuunua.. Alsyta Smits 24 60 o Gibraltar nr St. Ma- Munte 24 rede Skikda, lo, Arrow 25 vn Rotterdam nr Liverpool, Atlantic Horizon 25 10 nnw Palermo nr Oran, Andrey Johanna 24 vn Rotterdam nr Norrkoping, Coldexpress 25 dw Jeddah nr Micford; v Lissabon nr La- Flevoland 24 145 nw Lissabon nr Gdy- Elisa'beth Holwerda 25 50 o Kaap Bon n: Alexandrië, Els Teekman 25 50 o Mallorca nr War renpoint, Engelina Broere 24 te Amsterdam, Frisian 24 rede Algiers, Harco 24 vn Rotterdam nr Rochester, Hoop 25 vn Lissabon nr Amsterdam, Grote vaart Albadi 25 te Vitoria, Alnati 25 te Buenos Aires, Amsteldiep 24 100 zo Jamaica nr Long Beach, Amstelmolen 24 600 ono Kaap Canaveral nr Houston, Antilla Cape 2 te Gibbstown verw., Atlantic Crown 24 vn Antwerpen nr Go thenburg, Bussum 24 800 ono Tokio nr Kobe, Chevron Nederland 27 52 nnw Dubai n Singapore, Cinulia 24 vn Las Palmas nr Abidjan, Kieldrecht 25 te Naantali, Maasbracht 24 260 ozo Maputo r al Amaya, r Wilhelmsha- Nedlloyd Adelaide 24 vn Singapore nr Port Keelung, Nedlloyd Bangkok 24 te Suezkanaal, Nedlloyd Barcelona 24 210 zzo Jeddah nr Suez, Nedlloyd Dejima 25 te Kobe, Nedlloyd Forcados 24 vn Keelumg nr Kobe, Nedlloyd Hoorn 24 210 w Sabang nr Sin gapore, Perth nr Port- c(ChtdclLieuiu& 26 juli 1980 Honderd jaar geleden stond in de krant - Een aardbeving, welke den 20-sten dezer te Manilla op de Philippijnen plaats had, blijkt slechts 70 seconden te heb ben geduurd, maar niettemin aan negen inboorlingen het leven te hebben gekost. Elf personen werden gewond. De Europeanen kwamen er met de schrik af. Publieke ge bouwen, kerken en vele par ticuliere woningen hebben veel schade geleden. Er volg de echter nog een tweede aardschudding, welke 40 se conden aanhield en waardoor o.m. de kathedraal is inge stort. terwijl de kazernen zoodanig werden beschadigd, dat de troepen in den omtrek der stad in het open veld moesten kampeeren. Op ver scheidene plaatsen vertoon den zich scheuren in de grond, waaruit asch of heet water opsteeg. Bijna alle vuurspuwende bergen van het eiland (Luzon,Red.) wier pen gloeiende stroomen uit Er zijn inschrijvingen ge opend om de noodlijdende te hulp te komen. - Volgens de "Gaulois" heeft de onlangs overleden Fransche bankier Isaac Pereire een vermogen van 52 millioen francs nagelaten. Zijn wedu we heeft 32 millioen geërfd, terwijl elk zijner drie kinde ren in het bezit komt van 6'/* millioen fr. Vijftig jaar geleden.: - Dezer dagen behandelt de Boedapester rechtbank een geval van "onbewuste biga mie". Een kleermaker uit die stad was destijds met een hoofdwonde in Russische krijgsgevangenschap geraakt en, na zijn genezing, zijn ge- heele vroegere leven verge ten. Later vestigde hij zich in Zevenbergen, waar hij huw de. Voor zaken kwam hij on langs te Boedapest, waar een kellner van een koffiehuis, die samen met hem soldaat was geweest, hem herkende. Deze toonde hem een portret, waar beiden opstonden en nam hem mee naar den Bur gelijken Stand, waar hem bleek, dat hij te Boedapest nog een vrouw en twee kinde ren hadEerst het weerzien met zijn vroegere gezin riep zijn geheugen eenigszins wakker. In elk geval besloot hij by zijn eerste vrouw te blijven, maar de tweede vrouw was het daarmee niet eens en stelde tenslotte een aanklacht wegenr "bigamie tegen hem in. Een medische deskundige van de rechtbank zal nu een beslissend oordeel moeten uitspreken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 29