e DE ZILVEREN GIRAF Moskou controleert werk van tv-ploegen degelijk Boz Scaggs: een nukkig maar talentvol artiest WOENSDAG 16 JULI 1 Ondanks ingreep nog geen protest van ARD MOSKOU (GPD) - Voor de verte genwoordigers van het eerste Duitse televisienet (ARD) is het geen vraag meer hoe de controle op journalisten functioneert. Sinds een ingreep bij het oversei nen van vier films over het on derwerp .Jiusland. Moskou en de Olympische Spelen" .weten ze dat het toezicht zo degelijk is als de gezichten van de veiligheids beambten beloven. Met als argu ment dat het karakter van de re portage niet het sportieve aspect van de Spelen betrof doch van on geoorloofde politieke aard was. gaven de Russen geen toestem ming de vierde en laatste rol naar Duitsland door te spelen. Daarover was aanvankelijk nogal wat te doen, maar de emotionele collegiale reacties die deze in breuk op de persvrijheid tot lo gisch gevolg had zijn verstomd in het feit dat de ARD het niet de moeite waard vond een officieel protest te laten horen. „Dat wil zeggen: nóg niet", attendeert de in Moskou verantwoordelijke ARD-functionaris Klaus Bednarz op de mogelijkheid dat er alsnog een klacht komt. ..We wachten even af wat de EBU (Europese televisieorganisatie - red.) doet. Van die kant is er meteen gerea geerd, maar verder hebben we niets vernomen". De gewraakte film bestond voor het grootste deel uit straatinterviews in Moskou, „en dat spitste zich in geen enkele vorm toe op het dis- sidentenvraagstuk", benadrukt Bednarz op ietwat verhitte toon. omdat hij gepikeerd is over het geroddel rond deze zaak. Bij het aanvoeren van de veronderstel lingen over wat de Russen nou precies opbrak in het seinhuis van het radio- en televisiecom plex OTRK, werd dit onderwerp veelal voorop geplaatst. „Onzin," zegt Bednarz, „pure onzin. We hebben gewoon wat mensen ge vraagd naar hun visie op het hou den van de Spelen in Moskou. Meer niet. Het is voor mij onbe grijpelijk dat die film werd opge houden". In het begin leverde die ingreep een rellerig effect op, maar daarvan is onder de ongeveer 1500 journalis ten niet veel meer over. De mees ten hebben er trouwens nauwe lijks weet van gehad, want het in cident ontstond toen nog lang niet iedereen in Moskou was gearriveerd en bovendien spitste het zich toe op de journalisten- woongemeenschap in hotel Kosmos. In die 2000 bedden tel lende accommodatie zijn alle ra dio- en televisievertegenwoordi gers samengedreven in een kolo nie. De schrijvende pers is opge slagen in het gigantische hotel (6000 bedden) Rossia. De tijdelij ke bewoning van Kosmos toont overduidelijk de gevolgen aan die de boycot van de Spelen had voor radio en televisie. Er zijn niet meer dan 700 vertegenwoor digers van in totaal 45 verschil lende zenders verschenen. Daarmee is de European Broad- coasting Union van een groot probleem verlost. „Want", zegt NOS-radio-chef d'equipe Kees Buurman, „het zag ernaar uit dat we tegen alle beloftes in met twee man een kamer moesten delen. En nu roept de EBU met een royaal gebaar zie je wel dat we het voor elkaar hebben. Bijna al lemaal single-rooms..." Kees Buurman (met verslaggever Cees Gravendaal en een techni cus als eerste NOS-vertegen- woordigers in Moskou gearri veerd) toont zich evenals de meeste gasten van Kosmos te vreden met wat hij aantrof. Buurman: „Het klonk tevoren allemaal nogal somber. Er waren rapporten die weinig goeds be loofden, maar het valt me alle maal best mee. Het gaat soms niet zo snel als het zou moeten, maar dat maken we in andere landen ook vaak mee. Dat zegt dus niets". De televisieploegen in Moskou hebben tot op heden geen reden van klagen over de hun gegunde bewegingsvrijheid. Belast en beladen, zoals bij elk groot toer- door de Russische hoofdstad zonder dat dat bij opnamen tot problemen leidde die de algeme ne bekendheid haalden. De grootste reportageploegen zijn vanzelfsprekend op de been ge bracht door de Russen zelf. Ze le veren niet alleen honderden technici voor de uitzendingen naar alle werelddelen, maar ze hebben het bovendien erg druk met de reportages voor de eigen omroep. Waar veel landen (zoals Nederland, Duitsland en Ameri ka) zich voor televisie-uitzendin gen grote beperkingen oplegden, haalden de Russen bij het maken van hun programma vanzelf sprekend fors uit. Op het vierde net wordt de gehele dag („van be gin tot eind", aldus een OTRK- woordvoerder) aandacht besteed aan de Olympische Spelen. Het programma van het eerste net geeft drie grote reportages per dag; op het tweede net zijn dage lijks met grote regelmaat uitzen dingen in de sfeer van het rand- gebeuren en het derde net is vooral bestemd voor interviews. De Russische radio geeft repor tages over drie zenders, waarvan die van Moskou („majak") het grootste gedeelte levert. AMSTERDAM (GPD) Wie van Boz Scaggs nummers kent als Loan me a dime, Look what I got en Now you're gone, kan gemakke lijk de indruk krijgen met een uiterst gevoelige introverte ar tiest te maken te hebben. Een dromer die zijn mooiste gedach ten op indringende wijze weet te vertalen in muziek. Met een ge voelige bluesy-stem en dito gi taarspel. Een verlegen jonge man waarschijnlijk, die leeft voor zijn muziek en aan de ver dere rompslomp die het popbe- drijf meebrengt, een broertje dood heeft. Zo'n indruk wordt dan tamelijk wreed verstoord wanneer tijdens een interview Boz Scaggs een nukkig persoon blijkt te zijn. Fo tograferen tijdens het gesprek verbodenwant dan heeft hij geen zin meer om te praten. Dus met een chagrijnig gezicht vooraf ge poseerd. Agressief reagerend op vragen die hem niet direct duide lijk zijn of niet zinnen. Geen glimlachje. Niets van dat al- „Nooit een makkelijke jongen ge weest om mee te praten", ver klaart de medewerker van zijn platenmaatschappij. „Daarbij schijnt hij nogal wat moeilijkhe den te hebben in Amerika". De vorm van de dag dus waar schijnlijk. Maar geen beste. Be paald niet beantwoordend aan het verwachtingspatron. Maar waar het uiteindelijk natuurlijk allemaal om gaat is zijn werk. Muziek dus. En daarover kan ge rust gesteld worden dat Boz Scaggs een begaafd musicus is. Talentvol. Wie is Boz Scaggs. Geboren werd hij in 1944 als William Royce Scaggs in het Amerikaanse Ohio. Bijnaam Boxley of Boz. Verhuisd naar Texas, waar hij op een school in Dallas Steve Miller ontmoette. Ook wordt hij lid van diens groep The Marksmen. In '63 wordt Boz Scaggs professio neel muzikant. Komt naar Lon den en trekt een tijdje door Euro pa. heeft een voorliefde voor Scandinavië. In 1967 ontvangt hij een brief van Steve Miller om te komen spelen in The Steve Miller Band. Samen met hem maakt Boz de elpees Children of the fu ture en Sailor. Dan verlaat hijd deze groep om aan zijn indruk wekkende solocarrière te begin nen. Aanvankelijk met de bij een motorongeval omgekómen Dua- ne Allman. Tot nu toe verschenen er een kleine tien elpees van hem. i Middle Man de laatste Boz Scaggs: „Een verschil tussen de muziek die ik vroeger maakte en die ik nu maak? Kijk, toen was het 1969, nu 1980. Natuurlijk ver andert er veel. Dat is ook maar te hopen. Mijn muziek is complexer geworden. Anders. Mijn stem is ook veranderd. Het soort teksten ook dat ik schrijf. Ik denk over een hoop dingen nu anders. Ik voel me nu wat meer schrijver. De tijden veranderen. Als pop muzikant moetje met je tijd mee gaan. Dat doe ik. Je volgt de mu zikale trends. Nieuwe vormen van instrumentatie". „Inderdaad, m'n stem is anders. Maar je keel is gewoon een spier. Zoals do spieren van je arm. Hoe ouder je wordt, hoe sterker die worden. Je kriiger meer controle Rijnhaven 15 40 nnw Berlanga nr Casa, Schildmeer 15 rede Huelva, Schippcrsgracht 15 130 nw Vilano nr Antwerpen. Breehoek 15 thv. Cadiz nr Sevilla. Coldexpress 15 300zzwKaapGuardafui, Frisian Express 15 vn Griekenland nr Samsun. Galloway Express 15 50 w Oporto nr Wa- Icelandic 15 330 w Monrovia nr Lagos, Louise Smits 15 rede Warri nr Matadi, Maasplein 15 480 zw Azoren nr Maracai- AëMOLD BEAwrwoeerT l PE eeuuii^E jo 1/gAZjEAj ls «er waar ter aaaj Atjees eITSJkjbeu-lik. awDe (tour AAM A LUEÏlErtAU/'Ê- AAA1 CTPlP FRED BASSET De belevenissen van Jommeke over. Door gebruik en oefening wordt je stem preciezer en ster ker. Voor je stem betekent dat een* betere intonatie, een groter bereik en meer controle over de hoge en lage tonen. Ik zing nu ook hoger". „Ja, m'n laatste elpee is harder dan de vorige. Meer rock. Maar dat is toeval. Het gebeurde gewoon. Ik heb wel vaker hard-rock ge maakt. Hangt ook een beetje van je begeleiders af. Ik kan nu elke sessie-muzikant krijgen die ik wil. Wat dat betreft voel ik mij wel eens als een kind in een speel goedwinkel. Een prettig idee". „Maar toen ik begon kon ik al wer ken meteen geweldige gitarist als Duane Allman. Hij was een leider tussen de andere muzikanten. Ze luisterden naar hem. En hij be schikte over veel energie. Erg muzikaal. Een van de besten die ik ooit gekend heb. Een gevoelige jongen". „Hoe het was om met Steve Miller te werken? Weet je, iedereen vraagt dat. Maar goed, Steve en ik kenden elkaar goed. We hadden dezelfde stijl. Luisterden naar dezelfde muziek. Samen konden we uren gitaar zitten spelen. Duetten. Gewoon, wij tweeen Wat oude jazz of iets dat wij zelf bedachten. Waarschijnlijk is Ste ve de meest verwante persoon met wie ik ooit heb ge speeld". VERANDEREN „Later kwam ik naar Londen. Be zocht ik veel rythm-and- bluesclubs. Daar kwamen jon gens als Eric Clapton. John Mayall en Eric Burdon. Maar ik heb nooit met die jongens ge speeld. De grootste tijd heb ik in Noord-Europa doorgebracht. Stockholm. Ik heb een bijzonde re belangstelling voor Scandina vië. Dat klopt, ja. Een vochtig klimaat. Hou ik wel van. Maar ik vind zon ook fijn. Trouwens, het interesseert me eigenlijk niet wat voor weer het is". „In Amsterdam ben ik toen nooit geweest. Ik ken de verhalen er over. Klinken geweldig. Ik zal wel een hoopt gemist hebben toen. Maar nu is het ook nog aar dig. Hel kan slechter". Leidse bioscopen LUXOR: "Azen zijn troel", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. 2.15.4.30,7.00 en 9.15 uur, 12 jr. Nachtvoorstelling: "The outlaw Josey Wales" vr. en za 11.30 uur. 16 jr. CAMERA: "Kramer versus Kramer", da. 7.00 en 9.15 uur. al. Kindermatinee: "Billie Turf", da. 2.30, zo. 2.00 uur. Nachtvoorstelling: "Siddharta in de nacht", vr. en za. 11.30 uur, 16 jr. LIDO I: "Foxboat", da. 2.30, 7.00 en 9.15 Bioscopen Alphen EURO 1: "Thunderball", da. 1.30 (beh. za., zo. en woe.), 6.30 en 9.15 uur, zo. ook 3.45 uur. 12 jr. Kindermatinee: "Pinkeltje", za.. zo. en woe. 1.30 uur. Nachtvoorstelling: "Fear over the city" za. 12.15 uur. 16 jr EURO 2: "The Fog", da. 1.45,7.15 en 9.45 uur. zo. ook 4.30 uur. za. ook 12.15 uur. 16 Nachtvoorstelling: "Taxi driver", za. 12.15 uur. 16 jr. EURO 4: "The Muppet movie", da. 2.00. 6.45 en 9.00 uur, zo. ook 4.15 uur, al. Nachtvoorstelling: "Pornohuis Welte- vree", za. 12.15 uur. 16 jr. Bioscoop Voorschoten "SOS Concorde", do.. "Tekenfilm festival". 4.45 i 16 j OLIJVENTAART harde stukjes boter do< meer afzonderlijk zijn te onders* heiden Voeg 3 a en in de lengte doi Klop 3 eieren I. WINA BORN LIDO 3: "Mysterie in triplo", da. 7.00 en 9.15 uur. 16 jr. Kindermatinee: "Superster Goofy", da. 2.30 uur. zo ook 4.45 uur STUDIO: "Kentucky fried movie", da. 7.00 en 9.15 uur. 16 jr. Kindermatinee: "The love bug", da. 2.30 uur, zo. ook 4.45 uur. TRIANON: "De vrek", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, al. REX: "Massagesalon voor jonge meis- WEERRAPPORTEN i hedenmorgen 7 t nr Rastanura, Coral Rubrum 15 50 nw Oporto nr Anna- ba, Felenia 27 te Lavera verw., Lepton 16 te Mena al Ahmadi verw.. Macoma 2 te Mena al Ahmadi verw.. Marinula 13 te El Fateh. Nedlloyd Forcados 15 26 no Singapore nr Hongkong. Niso 15 te Lymebay. Thameshaven pass 15 Madeira nr Rot Viana 17 te Newport News verw., Zafra 13 te Auckfield. Amsterdam De Bilt Deelen Eelde Eindhoven Den Helder Rotterdam Twente Vlissingcn Zd. Limburg Aberdeen Barcelona Bordeaux Brussel Frankfort Geneve Helsinki Innsbruck Klagenfurt Kopenhagen Locamo Madrid Malaga Casa' Blanc Istanbul Las Pal ma: li 32 5 e a regenbui 18 01 zwaar bcw. 18 0 zwaar bew. 19 0 licht bew. 17 0 zwaar bew. 18 0 regenbui 17 01 bew. 17 03 licht bew. 28 0 onbew. 26 0 regen 20 3 half bew. 22 0 licht bew. 28 Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.) Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis: Middagbezoekuun 13.45-14.30 uur. Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage lijks van 14.00-19.00 uur. (Niet meer dan 2 bezoekers per patiènt). Sportmedisch Advies Centrum: blessu respreekuur; Elisabethziekenhuis. Lei derdorp, 's maandags van 19.30-20.30 Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en van 18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwar tier van avondbezoek. Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30 C.C.XJ. (bartbe waking), dag. 14.16-14.45 en 19.00-19.30 Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volql: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de .„\£plgende bezoekuren (alleen voor ou ders) Maandag tlm vrijdag 1830-18.45 u... Zaterdag en zondag 14.45-15.00 uur Bezoek aan ernstige patiënten: wannet: voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kmderklimek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur 18.30-19.00 uur. Bezoektijden kinderafdeling Elke dag: Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30. 13.30-14.15 en 18 30-19.30 uur 3e klas 13.30-14 15 en 18 30-19 30 uur Kraamaf deling 13.30-14.45 alleen voor echtgeno ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou- Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (020-175000) c(Qudcllieinus 16 juli 1980 Honderd jaar geleden stond in de krant: - Uit Amerika wordt gemeld, dat het stoomschip "Seawou- haka". dat een speelreis deed van Nicuw-York naar Glen Cove. Long Island, met tus- schen de 400 en 500 passagiers aan boord, door brand is ver woest. Te vier uren 's namid dags ontstond brand in de machinekamer, ivaarna het vuur zich zoo snel verspreid de, dat vijf minuten later het geheele vaartuig in brand stond. Kapitein Smith deed onmiddellijk den steven wen den naar de kust van Ran dalls Island, maar voordat die plaats bereikt was hadden de passagiers de keuze tus- schen verbranden op liet schip of verdrinken in zee. Tenmin ste vijftig personen hebben het leven verloren. Gelukkig kon den velen zich redden door de reddingsboeien, anderen be reikten zwemmend de kust. De krachtige en haldhaftige houding van den kapitein heeft velen van een anders irissen dood kunnen redden. Hij stond tot de laatste mi nuut op zijn post. Toen de vlammen de stuurmanshut te erg bestookten en het stuurrad zóó heet werd. dat het niet meer was iiast te houden.hield hij. niettegenstaande dat. toch het roer gewend naar den oever ert sprong eerst van boord toen de stoomboot op den grond vast zat. Uitgeput viel hij neer en bewusteloos moest hij naar het ziekenhuis op het eiland worden wegge Vfjerd. Gelaat en handen van den moedigen man waren door hel vuur vreeselijk ge schroeid. Vtjftió jaar geleden -Het laatste paardentrammet je in ons land is opgeheven. Het onderhield de verbinding tus- schen Harkezi/l en Makkum, in Friesland. Het was 32 jaar geleden in dienst gesteld en. zal thans door een autobus worden vervangenDe oudste tramwagen zal afgestaan worden aan het Spoorweg museum te Utrecht. - Te Faulensee bij Ostenrode heeft een dronken leeraar.die 's avonds om elf uur nog een herberg wilde binnenkomen, een der bezoekers. Lucka ge naamd, neergeschoten. De kastelein weigerde hem den toegang, daarbij ter zijde ge staan door Lucka. Samen ontnamen zij den man een pi stool en een ploertendooder. De leeraar vertrok, maar be gon even later uitzijn woning aan den overkant op den her berg ie schieten. Lucka werd daarbij doodelijk getroffen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 27