Prachtige uitschieters op het Northsea Jazzfestival toegeljcht Duizend liter koffie Nieuw bezoekersrecord: 28.000 RADIO [iM^Rrggra^rna MAANDAG 14 JULI 1980 RADIO - TV - KUNST DEN HAAG (ANP) - Het voor de vijfde maal gehouden Northsea Jazz-festival heeft bijna 28.000 bezoekers getrokken. Dat waren er rond zesduizend meer dan vo rig jaar, waarmee nu een absoluut record is bereikt. Ruim zeshonderd musici traden gedurende dertig uur op in acht zalen en op het dak van het afge laden congresgebouw. Van de bezoekers kwam veertig procent uit het buitenland. Muziek maakt kennelijk dorstig en hongerig. Er werden zo'n 35.000 broodjes, 15.000 slaatjes en 3.000 hotdogs verorberd en door de droge kelen gingen nog eens 125 vaten bier, 75.000 flesjes bier en duizend liter koffie. DEN HAAG (GPD) - Op het dak van het Nederlands Congresgebouw, dat de architectonische vorm van een reusachtig, blauwbe- tegeld zwembad met een driekantige duiktoren heeft meegekregen, stond tijdens het afgelopen weekeinde een circustent. Een persoonlijke vondst van jazzimpressario Paul Ac- ket, die er in samenwer king met de Stichting Northsea Festivals voor de vijfde keer het Northsea Jazz Festival organiseer de. Hiermee is zo langza merhand de capaciteits- grens .van dit zalencom plex wel bereikt. Ondanks het feit dat de traditionele publiekstrekkwers Count Basie en Ella Fitzgerald dit jaar niet beschikbaar zijn voor de Europese zomer festivals (Acket brengt hen nu in oktober), heeft het festival namelijk een nieuw bezoekersrecord weten te boeken: 28.000 tegen bijna 22.000 vorig jaar. Hoewel een dergelijk publiek succes eigenlijk verlichtingen in zou moeten houden voor een wat uit dagender programmering en koers, tornt Acket niet aan de op zet. ,fJazz blijft het moeilijk heb ben in Nederland, ook al lijkt het bij een festival als dit moeilijk voorstelbaar. De reden dat hier veel publiek op afkomt ligt in het grote en gevarieerde aanbod, waarin vrijwel alle stijlen verte genwoordigd zijn. Neem bijvoor beeld Old and New Dreams, de groep van Charlie Haden. Vorig jaar stond de groep overal in Eu ropa in zalen van rond de 2000 stoelen; in Utrecht kwam ei- slechts 220 man kijken". En op een vraag tijdens de perscon ferentie aan het slot van de drie daagse of het festival niet met èèn of twee dagen kon worden uitge breid, toont hij zich eveneens huiverig. „De grenzen van wat het Congresgebouw kan verwer ken zijn nog niet bereikt. De ca paciteit ligt op 9000 per dag, met de tent op 11.000". Acket, die ge lukkig is met het gunstige advies van de Raad voor de Kunst aan de minister van CRM om het festival ook op rijksniveau (Den Haag droeg dit jaar al zo'n 220.000 gul den bij aan het benodigde budget van anderhalf miljoen) te subsi- Of al die duizenden - in pluimage en leeftijd zeer verschillende be zoekers - daar zo gelukkig mee (moeten) zijn, valt te betwijfelen. De grenzen van het toelaatbare zijn dit jaar namelijk wel zo onge veer bereikt. Theoretisch gezien zou het Congresgebouw met de toegevoegde tent-„patio" dan wel nog meer bezoekers kunnen verwerken, in de praktijk is het al moeilijk genoeg om een concert bij te wonen. In de riante Prins Willem Alexan- derzaal waar je voor toppers als Fats Domino, Ray Charles, Mi: riam Makeba, Stanley Clarke en Oscar Peterson apart moet reser veren, is uiteraard van een be hoorlijk comfort sprake. In elk van de overige zeven zalen waar drie dagen lang continu van 18 tot 4 uur 's nachts simultaan de ene attractie na de andere yhet po dium bestijgt, ligt dat wel even anders. Vaak moetje ver van te voren een plekje uitgekozen hebben om nog iets van de favo riete musici te kunnen ontwaren. Wie zijn kaartje echt goed wil be nutten, heeft aan het eind van een dag vol geren, gevlieg en gedrang echt zijn tong op zijn schoenen hangen; of hij of zij nu een eigen viszitje van thuis heeft meege- of niet. Een karakteristieke foto Art Blakey Genoeg over de schaduwzijde van een in veel opzichten succesvol en langzamerhand gerijpt festi val. Achteraf weegt de herinne ring aan een al dan niet geslaagd concert voor een muziekliefheb ber nu eenmaal zwaarder, en mis schien niet ten onrechte. Omdat er tijdens het Northsea Jazz Fes tival in totaal zo'n honderd ver schillende concerten naast een aanbod van jamsessions én workshops bij te wonen zijn, zal geen enkele ervaring van het to taalgebeuren die van een andere hezoeker - die ook zijn hoogst persoonlijke keus heeft gemaakt - dekken. Laten we dus achterwege laten om het eerste lustrum inhoudelijk te karakteriseren; aan de program mering valt hooguit af te leiden dat avant-garde en latin dit jaar evenals het vaderlandse aandeel voor waar het de actuele geïm proviseerde muziek betreft on dervertegenwoordigd zijn ge weest. Wel in ruime mate zijn ditmaal programmeringsthema's als jazzrock, de vrouw in de jazz en blues en cajun-zydeco aan bod gekomen. Let wel, naast de na men die je zowat elk jaar aan kunt treffen. Drie daarvan. Dizzy Gil lespie, Ted Easton en Beryl Bry- den werden door Acket zowaar een onderscheiding voor trouwe diensten waardig geacht. Ieder zijn meug dus. Ikzelf heb zo veel mogelijk die optredens op gezocht die een aanvulling bete kenen op het bestaande aanbod dat clubs en concertzalen in Ne derland bieden; in de gedachte dat juist daarin het bestaansrecht van een groot festival moet lig gen. Concerten van grootheden als Oscar Peterson en Stan Getz vallen dan nog af, omdat er wei nig nieuws van hen is te verwach ten en zij veelvuldig te beluiste ren zijn geweest tijdens de afge lopen jaren. Je ontkomt niet aan het geven van rapportcijfers. Zo was er zondag een onvoorstelbaar rijk gescha keerd optreden van het trio van tenorsaxofonist Odean Pope. De ze blazer legt een ongelooflijk grote controle van zijn instru ment aan de dag. Hij improvi seert op een heel natuurlijke ma nier, zowel door toonreeksen te ontwikkelen, als thema's uit te werken al dan niet gebaseerd op toonladders en door zich nu en dan volkomen vrij op te stel- Lyrisch Pope is voor alles een lyrische bla zer, die zijn gedachtengang toer gankelijk kan maken en verder respect afdwingt door zijn grote technische bagage en zijn volle toon. De manier waarop hij met boventonen omgaat en bijvoor beeld in een extreem boog regis ter zijn soli beëindigt, is uniek. Wat hem voor mij waardevoller maakt dan de blanke tenorist Bennie Wallace, is niet alleen zijn grotere reikwijdte, maar ook de samenwerking die hij met zijn trio heeft weten op te bou wen. Waar Wallace bij tijd en wijle nogal los komt te staan van bassist Wil bur Little en drummer Dannie Richmond, vormt Odean Pope een gelijkzijdige driehoek met bassist Gerald Veasly en slag werker Cornell Rochester. Zowel in het uitgeschreven als geïm proviseerde deel van Pope's werk krijgen beiden ook volwaardig de ruimte om hun bijdrage te leve ren. Wie daarvoor lang genoeg is blijven zitten, heeft ondermeer kunnen ervaren waarom een jazzrockbassist als Stanley Clar ke niet meer op een integere ma nier van zijn instrument uitgaat. Bovendien heb ik zelden zulke geacheveerde drumsoli gezien als die van Rochester. Prachtig is ook de vo zangeres Abbey Lincoln - dit maal als gaste van de gigant Ar chie Shepp - steekt. Begin dit jaar was zij voor het eerst sinds lange tijd in ons land te horen, ontpopte zich toen als een zangeres wier vocale mogelijkheden zich in een op zich roerende staat van deca- dentie (op dezelfde manier waar op herfstkleuren je kunnen boeien) zijn, maar die haar ge schiedenis voornamelijk al heeft geschreven. Ditmaal vielen haar voordrachten en afgewogen zang niet alleen als historie te betite len. Teleurstellend om verschillende redenen zijn de concerten van het George Adams-Don Pullen Quar tet, Don Cherry and his Magic Band. George Coleman en Ray Charles. Coleman komt niet uit de verf, Adams en zijn gastspeler Pharaoh Sanders werken zich pas na geruime tijd te pletter en komen ook dan niet erg over de vermoeienissen van een lange vliegreis heen en Ray Charles kampt met een onwillig en uiterst matig Ray Charles Orchestra. The Genius, naar wiens concerten reikhalzend is uitgekeken, neemt er aanvankelijk zelf zijn gemak van getuige uiterst tamme versies van Georgia on my Mind en You made me love You, maar raakt dan bevlogen. Hij ontdekt na Don't You love Me Anymore een huilerige ballad - dat zijn soul: stemming niet die van de geluids technicus en zijn drummer is. Tussen de regels door krijgen die beiden er dan ook gevoelig ver baal van langs. Bekeken koor zang en heupwiegende verleide lijkheden van de Raeletts kunnen het concert niet redden. niet optimaal uit de verf, voor namelijk doordat een AVRO- employé meent dat het op twee derde van de set zowel genoeg is en met een boeket bloemeh dat ook zegt. De „keizerin van het Afrikaanse lied" neemt dat niet, legt er een schepje bovenop en krijgt de zaal overeind. Jazzrockbassist Stanley Clarke presenteert zich voor de zoveel ste keer op Northsea en weet er tenminste'iets memorabels van te bakken. Die kwalificatie is niet bedoeld om te onderschrijven dat de voormalige Return to Forever- muzikant thans zijn artistieke kern heeft weten samen te vatten, maar om aan te géven hoezeer zijn rockjazz 'uit zijn krachten is gegroeid. Niet het genre of het thematisch materiaal staat bij hem centraal, maar de publiek- sbegoocheling en het effect. Drummer Simon Phillips werkt ook al aan deze heavy metal-jazz Bloemen Zaterdagavond loop ik het latin vuurwerk van Tito Puente en de veel gladdere Mongo Santamaria alsmede een voor vrede en ge weldloosheid prekende Art Bla key mis door aan Miriam Make ba, Stanley Clarke en Ronald Shannon Jackson and the Deco ding Society de voorkeur te ge ven. Makeba's optreden komt Dan zijn de geluidsorgieën van de Decoding Society te prefereren, ook al zijn niet alle vondsten even origineel. Deze uit Amerika's Oostkust afkomstige avantgarde werkt aan imposante klankweef seis, waarin niet zozeer sprake is van melodie en ondersteuning als wel van balans en verhouding in een totaalpakket, waarin sommi ge instrumenten accentueren, andere opvullen en letterlijk de toon aangeven. Tijdens de rest van de zaterdag luis ter ik met veel genoegen naar de capabele vocalist Joe Lee Wilson, met intense vreugde naar de eeuwig-jonge Johnny Griffin, huppel vol plezier mee friet Pa nama Francis en zydeco-konin- gin Ida uit Louisiana, die ik hoger inschat dan de veel bekendere Rockin' Dopsie, pruim ik Chico Hamilton's funkmix en verveel ik mij bij Dudu Pukwana's Zila. Die laatste bonte verzameling moet maar een gelegenheidsformatie blijven. Vrijdagavond en nacht gaan de hoogste cijfers naar het solo-op-, treden van Amina Claudine Myers, Carmen McRae en De- funkt. Redelijke verrichtingen worden verder genoteerd van de wel erg volumineuze Gato Bar- bieri, het wat weke Art Pepper Quartet, de vrouwenkapel van Melba Liston en de diep-zuidelij- ke klanken van Fernest Arce- neaux and the louisiana French Band alsmede Rockin' Dopsie and The Cajun Twisters. Tot mijn verrassing zijn voorts Harry Ver- beke en compaan Piet Noordijk bij machte om de weer vlekke loos circulair blazende Clark Ter ry voldoende partij te geven en is de Nederlandse bluesrockforma tie Barrelhouse in staat tot een zinderend nachtoptreden, dat van een veel grotere intensiteit is dan de concerten die ik eerder dit jaar van de groep zag. Uitbundig Amina Claudine Myers komt uit de Lester Bowie-hoek en is daarmee slechts gedeeltelijk geplaatst. In een solo-optreden verbaast zij met uitbundige pianistiek en sterk gepassioneerde zang van een verrassend hoog niveau. Haar stem is van zo'n kwaliteit dat je naar iets vergelijkbaars in ons land met een lantaarntje zou moeten zoeken. Ook gospel en blues brengt zij op een oprechte wijze. Defunkt, waarin Bowie's broer Joe hét voor het zeggen heeft, is in Npw York de laatste mode bij zowel het jazz- als het new-wavepubliek. Dat op zich zelf zegt al voldoende over de animerende gaven van dit sterk geëlectrificeerde sextet, dat flar den scherp uigemixte rhythm and blues in een jachtig tempo afwisselt met gierende en bloed stollende trombone en saxsoli. Dansmuziek om bij neer te val len, de bar op te zoeken en op nieuw te beginnen. Tussen Benny Carter All Stars en de Tenor Sax Battle, waarbij Odean Pope en Bennie Wallace terecht een plaatsje toegemeten krijgen tussen de grijze eminen ties van de tenor strekt zich drie dagen festival uit. Volgend jaar, zo halverwege juli volgt de zesde editie. Tegen die tijd houden we er weer rekening mee bij het plannen van de vakantie; nu, zo vlak na drie etmalen jazz, zeggen we traditiegetrouw: dat nóóit JOHN OOMKES NEDERLAND 1 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.30 - Republikeinse Conventie USA (NOS) 18.50 - Emilie (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - De avonturen van Ivanhoe (KRO) 19.25 - 50 jaar country music (KRO) 20.40 - Lifeline (KRO) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - De Olympiade der dieren (KRO) 23.00 - Journaal (NOS) 23.05 - Tour de France (NOS) NEDERLAND 2 18.30 - Tour de France (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Alleen op de wereld (AVRO) 19.25 - Toppop-special (AVRO) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Kaz, tv-serie (AVRO) 21.15 - Televizier magazine (AVRO) 21.55 - Barry Manilow en John Denver (AVRO) 22.50 - Journaal (NOS) Dinsdag 15 juli NEDERLAND 1 13.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 14.00 - Jack Parnell en zijn Big Band (VARA) 14.24 - Hoog en woest, natuurfilm (VARA) 15.17 - Mechanische muziek - instrumenten uit de ze doos (VARA) 15.27 - De film van ome Willem (VARA) DUITSE TV DUITSLAND I 20.00 Journ. 20.15 Der Graf von Mon te Christo, tv-filmserie. 21.15 Kon traste. 22.00 Spelprogr. 22.30 Aktual. 23.00 Man muss ja leben (man maste ju leva), speelfilm. 0.40 Journ. (Reg. progr.: NDR: 18.00 Sport. 18.30 Ak tual. 18.45 Kleuterserie. 18.55 Der le- gendare Howard Hughes, tv-serie. 19.25 Aktueel mag. 19.59 Progr.overz. WDR: 18.00 Kintop, tv- serie. 18.10 Pariser Geschichten, tv- serie. 18.35 Die lustigen Wieber vin Windsor, tv-serie. 19.15 Aktual. 19.45 4tel vor 8.). DUITSLAND II 18.20 Chopper 1 bitte melden, t DUITSLAND III WDR 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Filmdoc. 19.15 Liederenprogr. 20.00 Journ. 20.15 Doe. serie. 21.00 Der Agentenschreck (Artists and models), speelfilm. 22.45 Inform, se rie. 23.15 Muziekfestival. BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 17.15 Eurovisie: Ronde van Frank rijk. 18.30 Kleuterprogr. 18.35 De brug van Adam Rush (Bridge of Adam Rush), jeugdfilm. 19.20 Animatie film. 19.30 Verkeerstips. 19.45 Journ. 20.10 Weerber. 20.15 Verkeerskwis. 20.55 Rotstad (Strumpet City), tv-se- rie. 21.45 Discussieprogr. 22.40 Journ. en Ronde van Frankrnk. In de tweede Toppop-special van deze zomer staat de soft-pop centraal. Voorbeelden van de soft-pop worden in deze AVRO-spe- cial aangedragen door de Leon Haines Band met "I wanna see you now", Anita Meyer ("Rock me up a mountain"). Maywood ("Give me back my love"). Linda Lewis ("Beggars and Kings"), het Britse trio The Korgis ("Everybody's got to learn sometime") en tenslotte Matthew Fisher met "Can't you feel my love". (Nederland 2,1925 uur). "The third Barry Manilow Special" is de titel van een Ameri kaanse show rond Barry Manilow en John Denver, die de AVRO vanavond op het scherm brengt. Deze special vormde dit jaar de inzending van het Amerikaanse tv-station ABC op het Gouden- Roos concours in Montreux. Hoewel het programma niet in de prij zen viel oogstte het een langdurig applaus bij de aanwezige pro grammamakers en journalistenDe nu vierendertig-jarige Barry Manilow, die na zijn middelbare schooltijd via een kantoorbaantje in de beroepsmuziek verzeild raakte, besloot pas in 1974 de grote stap te wagen als solist te gaan optreden. Binnen enkele jaren werd hij een begrip in de Amerikaanse showbusiness. Ook in Nederland stijgt zijn populariteit nog steeds. Hij vestigde hier zijn naam met de hit "Copacabana". Manilow ontvangt in zijn televisie-show de eveneens vermaarde zanger John Denver, die zijn laatst verschenen single What's on your mind" ten gehore zal brengen. (Nederland 2 2135 uur). De aktualiteitenrubriek van de AVRO-televisie, Televizier Ma gazine, besteedt vanavond aandacht aan Moskou aan de voor avond van de Olympische Spelen. Wat betekenen de spelen voor de Sovjet-Russische burgers en voor de dissidenten, is het thema. Ook wordt een portret uitgezonden van John Andersonde onafhanke lijke kandidaat bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen(Ne derland 2, 21.15 uur). OVER NAAR LOCH NESS - KRO. Dinsdagochtend om'9.20 uur via Hilversum 2. De komende zes weken komen de gebruikelijke programma's op deze ochtend te vervallen. Over naar Loch Ness gaat niet over monsters, maar zit vol gesprekken met gasten over een aktueel thema. Gespreksleiders zijn Harry Rodenburg en Ge rard Hulshof. Onderwerp in de eerste uitzending is: gezin en op groeiende kinderen. De gesprekken worden afgewisseld met muziek en cabaretfragmenten.Voor deze uitzending zijn geen deskundigen uitgenodigd maar "gewone luisteraars". MILJONAIRS EN HUN VRIJE TIJD - KRO. Dinsdagmiddag om 1330 uur via Hilversum 2. In deze uitzending worden kinderen en volwassenen gevraagd hoe miljonairs naar hun mening hun vrije tijd en vakantie doorbrengen. Daaruit komt een beeld van droomweeldeDe echte miljonairs willen dat niet bevestigenZe zijn bang voor ontvoeringen en dergelijke. Gesproken wordt onder an deren met Gerard de Lange, eigenaar van winkels met wasmachi nes e.d. en Loe Lap, eigenaar van een aantal dumpwinkels. MAANDAG 14 JULI HILVERSUM I Ieder heel uur nieuws. TROS: 19.02 Zomaar 's avonds. 20.03 Tross coun try. 21.30 TROS Big Band Festival 1980. 22.02 Op een haar na, hoorspel. 22.56 Licht gram.muziek. NOS: Met het oog op morgen. AVRO: 00.02 Platenscala. 1.02 One o'clock jump. 2.02 AVRO's Service Station. 6.02 Muziek en verkeennform. (6.30 AVRO's Radiojourn.). HILVERSUM II NCRV: 18.00 Muziek in vrije tijd. 19.00 Bandstand. 19.30 Radio Ka merorkest Klass. muziek. 21.30 Li- terama-maandag. 22.25 Bond zonder naam NOS: 22.30 Nws. 22 40 Spurt en politiek in de Sovjet Unie. 22.55 (S) Mon vieux, ma viei'Je. 13.03 Ra diojourn. 13.20 De AVRO-Diligence. 13.55 Beur.-plein .5 1/.02 Flits Tuur de France. 14.05 (S) n Muziek-mid- cjagje AVRO. NOS: 15.02 (S) Radio Tour de France. HILVERSUM II KRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Het levende woord. 7.30 Nws. 7.36 Echo. (8,00 Nws.). 8.30 Nws. 8.36 Tony Osborne: Amus.muz. 8.50 Postbus 900. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Watent. 9.15 Scheep spraat. 9.20 Over naar Loch Ness. 11 ui Ratel OVERHEIDSVt N)RL 12.16 Uitz. voor de landbouw. KRO: 12.26 Meded. voor land- en tuin bouw. 12.30 nws. 12.36 Echo. 13.00 Nws. 13.11 Zomergoal. 13.30 Miljo- tijd. NOS: 14.30 ■opee Zie Lucas 23:34.. KRO: 15.15 loekenwjjshcid. 15.30 Geen verbo- 16.30 Het praatprugr. HILVERSUM III Ieder heel uur nieuws. NOS: 18.03 De Avondspits met de Nationale Hitparade. AVRO 19.02 The 7 o'clock show. 20.02 Blues, ballads en beat. 23.02 AVRO's Swingtime. AVRO: 7 02 (S) Vervolg muz. en ver- keersinform. (7.03, 7.30, 8.03 en 8.30 Radiojourn 9 93 Ttiut en Uttltg. 9 08 (S) Concertant 10.02 Dc zand bakshow. ïo.io (S) Arbeidsvitami- HILVERSUM III VARA 7.02 (S) VARA's lun drie HILVERSUM IV TROS: 7.00 Nws 7.02 (S) Capn 9.00 Nws. 9.02 (S) Er staat een in Rheden. 9 30 (S) Van hemd 10 00 (S) Opus ialf. i Co loorspcl- lalf. 12.30 12.00 Nws. 12.02 (S) He cours. 13.00 (S) De meest verkochte klassieke tien 13.30 (S) Koren - Lep en 14 OONwi 11 02(S)D«hoc« 14.30 S() Guitariteiten. 15.00-17.00 (S) Belcantonum.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 5