Gera
Parij
rd I
js h<
ilom leert in
et circusvak
MAANDAG 7 JULI 1980
PARIJS (GPD) - Wie deze zomer nog een bezoek brengt
aan Parijs, heeft een goede kans op de Place Saint Ger
main des Prés drie jongens in malle zwarte pakken tegen
het lijf te lopen. Vervolgens zal hij zien, dat de drie op het
plein een magnifiek acrobatieknummer brengen, dat
soms wel enkele honderden voorbijgangers doet stil
staan. Een van de drie jongens is een Utrechter. Gerard
Blom. Hij woont nu zo'n twee jaar in Parijs en studeert
daar op de circusschool.
Gerard. Blom en zijn vrienden op straat.
trio golos
jGerard Blom is 27 jaar. Hij woont op een kamertje aan de Rue Legendre in
een typisch Parijse woonkazerne. Om op Gerards verdieping te komen
moeten zes trappen worden genomen. De kamer is met drie sloten
afgegrendeld, nadat er eens een fototoestel en circuskostuums zijn ge
stolen. De kamer is duidelijk die van een artiest. Aan de muur hangen
j kostuums en posters met clowns. Op de grond liggen balletjes, gekke
I hoge schoenen en wat muziekinstrumenten.
I
?Gerard Blom studeert op het „Con-
servatoire Nationale des Arts du
i Cirque et du Mime", kortweg de
circusschool, een van de twee die
Parys rijk is. „Clownerie heeft me
altijd al aangetrokken", vertelt
5 Gerard. „Ik weet eigenlijk niet
l waarom. Het zat niet bij ons in de
3 familie of zo, maar ik kan me wel
s herinneren dat ik op mijn zesde
jaar al thuis circusvoorstellingen
i gaf'.
Gerard ging naar de Akademie voor
Expressie in Woord en Gebaar in
Utrecht, waar hij veel aan acroba
tiek deed. Samen met wat andere
studenten had Gerard daar een
acrobatengroep, de Saltibankies*.
„En ik wilde graag in die richting
doorgaan, acrobatiek brengen op
een yvat clowneske manier. Maar
hoe, dat wist ik niet". Totdat hij
eens op de televisie een filmpje
zag van Jan Brusse uit Parijs. Dat
filmpje ging over de circusschool
en Gerard wist direct wat hij wil
de. Een paar maanden later zat hij
in Parijs en was hij ingeschreven
op het „conservatoire". Zijn baan
als expressie- en acrobatiekdo-
cent gaf hij op.
Gerard nam een geweldige gok.
„Voor hetzelfde geld was ik na
een half jaar met hangende
pootjes teruggekomen", zegt hij
nu. „En aanvankelijk leek het
daar ook wel op, het was moeilijk
in het begin". Wat Gerard deed,
deden ze op de school niet. „Je
moet je die school voorstellen als
een grote hal, waarin een aantal
studenten vooral bezig is met
springen en dat kon ik juist niet
goed. Ik ben daar wat te traag
voor, maar daar hadden de do
centen weinig begrip voor. Het
gaat nu gelukkig veel beter. Je
moet de school eigenlijk zien als
een basis, je leert er de elementai
re technieken, lichaamsbeheer-
sing en dergelijke. De rest moetje
zelf doen".
Het ging in het begin dus niet al te
best met Gerard, maar gelukkig
- vond hij twee lotgenoten. „Er wa-
ren nog twee jongens, Fransen,
die op dezelfde manier een beetje
in de verdrukking kwamen. Zij
wilden ongeveer hetzelfde gaan
doen als ik en toen zijn we maar
gaan samenwerking". Elke dag
repeteren de drie anderhalf uur
gezamenlijk en nog eens ander
half uur ieder voor zich op school.
„En dat is behoorlijk pittig", zegt
Gerard. „Je bent dan enorm in
tensief bezig". Om niet al te een-
zijdig bezig te zijn, volgt Gerard j
dan ook nog een cursus jazzdan-
Het trio treedt in de zomer geregeld
op. Zomaar op straat, meestal op
r het St. Germain des Prés. Daar
'i verdienen ze aardig mee, maar
daar is het ze niet in de eerste
plaats om te doen. „Ik heb een
Franse beurs, wel nietzo'n ruime,
maar ik kan ervan leven. Nee, we
treden op om echt voor het
publiek te kunnen staan. We re-
peteren ons bijna een ongeluk,
- gooi- en vangwerk, allerlei
standjes, grapjes instuderen, en
op een gegeven moment ga je je
afvragen waarom je dat allemaal
- doet. Je wilt de resultaten wel
'Het liefst zou Gerard in een circus
gaan werken. Vorig jaar hebben
de drie jongens dat onder de
naam „Trio Golos" („Zomaar een
kreet, ik geloof dat hij in het Rus
sisch wel iets betekent", aldus
Gerard) vier maanden in een cir
cus opgetreden. Een geweldige
tijd, vindt Gerard. „Dat was het
echte werk. Maar wel verschrik
kelijk vermoeiend. We trokken
zo'n beetje heel Frankrijk door en
dat betekende, dat we vaak wel
zeven- of achthonderd kilometer
in twee dagen moesten afleggen,
en dat in die lompe circuswa
gens".
De school, waar Gerard Blom en
zijn twee collega's opzitten, het I
Conservatoire Nationale des Arts I
du Cirque et du Mime, bestaat nu
zes jaar. „Er is eigenlijk pas de
laatste tientallen jaren behoefte
aan circusscholen", vertelt Ge
rard. „Vroeger was het zo, dat het
circusvak bijna vanzelfsprekend
overging van geslacht op ge
slacht. Maar dat is niet meer zo.
Kinderen van circusartiesten
kiezen steeds vaker een heel an
der vak. Aan de andere kant is het
weer wel zo, dat mensen van bui
ten de circuswereld belangstel
ling voor het vak krijgen. Om nu
te zorgen, dat de artiesten opvol
gers krijgen en dat ook anderen
het vak kunnen leren, zijn de cir
cusscholen opgericht". Gerards
school is opgericht door Sylvia
Beaufort, een bekend Frans ac
trice die het circus een warm hart
toedraagt.
De school staat onder leiding van
de oude circusfamilie Gruss. De
organisatie op de school is niet
Een voorstelling van het Trio Golos (Gerard Blom, Laurent Bar-
boux en Alexandre Demay) bijwonen is werkelijk een bijzon
dere ervaring. Aan het begin van de avond komen de drie keu
rig in een rijtje aanlopen.
Ze trekken door hun bijzondere kleding (helemaal in het zwart en
bolhoeden op) direct al de belangstelling van veel voorbijgan
gers op de Place Saint Germain des Prés. Met serieuze gezich
ten pakken ze twee saxofoons en een klarinet uit de koffers en
beginnen te spelen. Daar komen veel mensen op af.
Maar na een paar nummers leggen de jongens op een heel om
standige manier uit,-dat ze helemaal geen muzikanten zijn,
maar acrobaten. Plotsklaps worden ze heel actief, de jassen
gaan uit en ze beginnen rond te rennen en te springen.
Gerard vindt het heel belangrijk, dat er bij het optreden ook kan
worden gelachen. „Die acrobatienummers zijn meestal zo vre
selijk serieus, met veel tromgeroffel en zo. Het is veel aardiger,
als de mensen ook plezier hebben". Maar ondanks dat er heel
wat valt af te lachen, is het de toeschouwers snel duidelijk, dat
er geen kleine jongens aan het werk zijn. De concurrentie elders
op het pleintje (meestal muzikanten) druipt af of komt ook
maar naar Trio Golos kijken.
De jongens hebben het programma (dat ze totdat het echt donker
iS verschillende keren opvoeren) zorgvuldig opgebouwd. De
toeren die ze uithalen worden steeds moeilijker en boeiender.
Gerard fungeert bij alle nummers als „porteur", drager. Hij is
de sterke man van de drie en hij moet de andere twee in alle
mogelijke standjes van de grond zien te houden.
Duidelijk de meeste bewondering hebben de toeschouwers (die
zich vaak met enkele honderden verdringen om de drie jongens
aan het werk te zien) voor de act, waarbij het complete trio
boven op elkaar staat. En behalve met applaus zijn de mensen
dan ook nog vaak gul met de francs, als de jongens met hun
bolhoeden langskomen.
erg strikt. Gerard: „Alles wordt
aan de studenten overgelaten. De
grote zaal is elke dag van twee tot
zes open en daar. zijn dan twee
docenten, die je helpen. Maar
kom je niet, dan zal niemand er
wat van zeggen. Alles hangt er
van af, hoe hard je wilt werken.
Doe je weinig, dan bereik je ook
niets. Er zijn ook geen examens
en zo. Je moet laten zien, datje er
echt iets van kan. Dat is ook voor
de circussen het belangrijkste.
Die geven natuurlijk helemaal
niets om een diplomaatje".
Maar ondanks dat de studenten
geen examens hoeven af te leg
gen, is de opleiding toch erg
zwaar. Dat blijkt ook wel uit het
grote aantal afvallers. „We zijn
aan het begin van het eerste jaar
gestart met een groep van zo'n
tachtig man", vertelt Gerard.
.(Nog geen twintig hebben het
eerste jaar afgemaakt en op het
ogenblik zitten we nog maar met
z'n achten in het tweede jaar]'.
Volgens Blom moet je lichaam
echt geschikt zijn voor dit werk.
„En je moet jezelf een ijzeren dis
cipline opleggen. Als je een
avond bent doorgezakt, dan sta je
de volgende dag op school echt te
bibberen op je benen. En dat is op
de eerste plaats natuurlijk lullig
voor degene die je op je schou
ders hebt.'
Twee jaar
De opleiding duurt twee jaar, maar
sommige studenten blijven er
langer. Die gaan dan ergens wer
ken en gebruiken de school als
oefenruimte. „Die heb je echt no
dig, want een nummer van tien of
vijftien minuten instuderen
duurt wel anderhalf tot twee
jaar". Om studenten en ex-stu
denten in de gelegenheid te stel
len praktijkervaring op te doen, is
aan de school een circus verbon
den, het circus Gruss. „Op zich is
dat wel een goed idee", zegt Ge
rard, „maar toch is dat nooit goed
van de grond gekomen. Wij
drieën hebben er ook nooit ge
werkt".
Het is de bedoeling dat Gerard na
de opleiding gaat solliciteren bij
circussen. „Want dat wil ik toch
het allerliefst". Waarschijnlijk
blijft hii de eerste jaren nog wel in
Frankrijk. „We zijn nu met z'n
drieën een uitgebreid nummer
aan het instuderen, dat we hier in
het land willen brengen. In
Frankrijk is het circus trouwens
veel populairder dan bijvoor
beeld in Nederland. Hier is een
paar jaar geleden een overheids
instantie opgericht, die tot doel
heeft het circus in stand te hou
den".
P-PAK\<&,
soece-
PWOGA.
W lopgto nju AU uegsj PM ko&
bttOR VAKJ pe ALHÜ .we ZON VAdT
wer PAP OftSÖSAAN.
APNJAP.
NOU.IK.geM ZDlO 1
«OWgSJgPuS
ggMKVJPA&.'OP-
ÉflAAMgM&ÓywWJ
V Hg» J
/izaafc (ef£i.u(relockhefd heeet ve&c-
neAJEEAj ue poer lereaj
Bes.u<.Ceaj
/PfSIHA (10 Poe
i het metebkj,
k^hisschieu
1/
<^~fp jast.
t
De belevenissen van Jommeke ZILVER.E1V GIRAF
9?n^A?N:„ Th'! e""at a"'eator", da.
9 15uur 12 j UUf' Z° 2I5-4'30'7 00en
LUXOR: "Star Trek", da. 2.30. 7.00 en
9.30 uur. zo. 2.00.4.30.7.00 en 9.30 uur, al.
Nachtvoorstelling: "The Enforcer" "vr
enza. 12.00 uur. 16 jr.
CAMERA: "Kramer versus Kramer", da
7.00 en 9.15 uur, 12 jr.
Nachtvoorstelling: "Siddharta", vr. en
za. 11.30 uur. 16 jr.
Kindermatinee. "Batman", da. 2.30 uur
behalve zo. 2.00 uur
LIDO 3: "Mysterie in triplo", da. 7.00
9.15 uur. 16 jr.
Kindermatinee: "Goofy", da. 2.30 u
zo. ook 4.45 uur
STUDIO: "Kentucky Fried Movie".
16 jr.
"Love Bug, da. 2.30 u
REX: "Dat is het einde", da. 2.30.7.00 en
9.15 uur, zo. ook 4.45 uur. 18 jr.
Nachtvoorstelling: "Poesjes uit het pa
radijs", vr. en za. 11.30 uur, 18 jr.
Alphense bioscopen
Nachtvoorstelling: "Invasion of the bo
dy snatchers", za. 12.15 uur, 16 jr.
Kindermatinee: "Pinkeltje", da. 2.00 uur
EURO 3: "De sherrif ziet ze vliegen".
1.45,6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.15 uur. al.
Narhtvoorstelling: "Een vrouw als Eva
za. 12.15 uur, 16 jr.
EURO 4: "Roller boogie", da. 1.30, 6.30
en 9.00 uur, zo. ook 4.00 uur. al.
Nachtvoorstelling: "Geslachtsrijpe
meisjes", za. 12.15 uur, 18 jr.
Bioscoop Voorschoten
"Manhattan", do. 8.15 u
citroen en laat dit 30 rr
a hak het fun of maal
meer dan 1 dl inkoken.
Los er 2 in koud water
voorgeweekte blaadjes
mosterd. 1 eetl citroe
sap. 1 volle theel g
droogde dillegroen.
versgehakte peterselie
r» 9.15 v
Kindermatim
zo. ook 4.45 i
WEERRAPPORTEN
var» hedenmorgen 7 uur
Eclde
Eindhoven
Den Helder
Rotterdam
Twente
Vlissingen
Zd. Limburg
Aberdeen
Athene
Barcelona
Berlijn
Bordeaux
Brussel
Frankfort
Genèvc
Helsinki
Innsbruck
Klagenfurt
Kopenhagen
'Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Academisch
Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00
uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones-
senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za
terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.)
Bezoekuren
ziekenhuizen
Diaconessenhuis:
Middagbezoekuur. 13.45-14.30 uur.
Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling: vaders extra van
Kinderafdeling dage-
18.00-18.30
lyks van 14.00-19.00 uur. (Niet n
2 bezoekers per patiènt).
r dan
Sportmedisch Advies Centrum; bles.su-
respreekuur Elisabethziekenhuis, Lei
derdorp, 's maandags van 19.30-20.30
Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00 uur
(alleen voor echtgenoot) en van
18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwar
tier van avondbezoek.
Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30
Academisch Ziekenhuis
Voor alle patiënten 'behalve kinderen/
zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag:
14.15-15.00 uur
18.30-19.30 uur
Voor de prematurenafdeling gelden de
volgende bezoekuren (alleen voor ou
ders)
Maandag tlm vrijdag
1830-18.45
Zaterdag en zondag
14.45-15.00 uur
verstrekken.
Bezoektijden Kinderklmiek:
Dagelijks:
15.00-15.45 uur
18.30-19.00 uur
Bezoektijden kinderafdeling:
Elke dag:
14.15-15.00 uur
18.30-19.00 uur
Alphen aan den Rijn
Rijnoord: le en 2e klas 11-1130;
13 30-14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas
13 30-14 15 en 18 30-19 30 uur Kraamaf
deling 13.30-14.45 alleen voor echtgeno
ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou-
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder van vlieg
verkeer van en naar Schiphol kunnen
dag en nacht worden gemeld bij het in
formatiecentrum Geluidshinder Schip
hol (020-175000).
Londen
Luxemburg
Madrid
Malaga
Mallorra
Münchcn
Nice
Zurich
Casa Blanci
Istanbul
Tunis
half bei
on be-
onbe
c^ladcyiieuiu&
7 juli 1980
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
- In het zuien van België, arron
dissement Virton. heeft zich
dezer dagen een treurig onge
val voorgedaan. De bosch-
wachteropde bezittingen van
den heer Guichard was bezig
in de bosschen van dat
schoone goed te surveilleeren
toen zijne opmerkzaamheid
getrokken werd door een ge
ritsel in de struiken aan den
kant van den teeg. In de ge
dachte dat er een wild zwijn
tusschen de takken verborgen
was, richtte hij zijn geweer
juist op de plek waar dij de
bladeren zag bewegen en
drukte af. Geen geluid volgde
en de boschwachter begaf zich
voorzichtig naar de plaats
waar hij een goed stuk wild
docht |e vinden. Verheugd
verwijderde hij de takken met
den loop van zijn geweer,
doch eensklaps week hij met
een kreet van ontzetting te
rug. Vóór hem lag, in een
bloedplas, het lijk van eene
oude buurvrouw die. zooals
later bleek, vroeg was opge
staan om bessen te plukken,
waarmede zij de kinderen
van den boschwachter had
willen verrassen. De man us
bijna krankzinnig van smart
en wroeging.
-In hooge Russische kHngen i.\
de speelwoede, als vanouds,
zeer groot. Dezer dagen ver
loor een edelman in weinige
avonden niet minder dan
acht millioen franken aan de
groene tafel.
Vijftig jaar geleden:
- In het laatst van den oorlogin
1918, wist een Amerikaansche
soldaat met gevaar voor eigen
leven een zwaar gewonden
Franschen soldaat, Renault
geheeten, naar een hulppost te
dragen. Beide jonge i
brachten er het leven af. Na
den oorlog keerde de Ameri
kaan, Bingham, naar Cali-
fomië terug. Den eersten van
deze maand ontving hij een
brief van een Parijschen no
taris, den notaris van de fa
milie Renault, waarin hem
werd medegedeeld.dat de va
der van den geredden Fran
schen soldaat hem, Bingham,
het vijfde deel van zijn ver
mogen had nagelaten. De
Amerikaan erft nu het aardi
ge bedrag van anderhalf mil
lioen francs.
- Gedurende de afwezigheid
van de bewoners hebben in
brekers uit een villa in de
Londensche voorstad Hamp-
stead, bewoond door de fami
lie Clarendon, een zeer kost
bare Van Dijck gestolen. De
waarde van het schilderij,
voorstellende "Ferdinand de
Kardinaal"wordt geschat op
120.000 gulden.
FRED BASSET
Hebbes! Ik wist dat
een been had'
ik nog ergens^