^ThijP imponeert vooral muzikaal [/HflDi^progrmnna] Dwaze en dwarse werkelijkheid aan IJ toegelicht Driehuys voorgoed naar YS RADIO VRIJDAG 6 JUNI 1980 RADIO - TV - KUNST PAGINA 5 AMSTERDAM (GPD) - In de warme mid dagzon schitteren de gouden tanden van een zigeunerin, die met haar bonte familie het Festival of Fools bezoekt. De vrouwen zijn in hun blauwe en roze jurken neerge streken op het terras aan de waterkant. Slechts door het IJ water gescheiden van het Centraal Station. Het is alsof dit voormalige fabrieksterrein van de Amsterdamse Droogdokmaat schappij in aanleg bedoeld was om een zelfde rol te spelen als het Lido in Venetië. Een levendig plein, waar duizenden men sen uit alle delen van de'wereld elkaar ontmoeten. Je zou haast wensen dat de loodsen en gebouwen, waar zich in betere scheepsbouwtijden de koperslagerij, dt machinefabriek, de slijperij en de gietei ij bevonden, niet worden afgebroken. Je zou willen pleiten voor de handhaving van ten minste een deel van de 20 theaterruim ten rond de oude ADM-haven. Ook de Belgische spiegeltent, die Amster dammers na aan het hart ligt sinds de tent een aantal zomers op het Museumplein stond, mag hiér blijven en het hotelschip, waar honderden deelnemers aan dit festi val overnachten, mag het anker definitief laten vallen. Gemotoriseerde gondels zouden dit theaterplein toegankelijk kunnen maken voor romantici die niet met de solide havenbond naar de Meeu wenlaan wil oversteken. Maar zo ver zal het waarschijnlijk nooit komen. Het vijfde Festival of Fools staat in het teken van "de bloei van het verval' en dat is symbolisch voor de werf. De dwaze en dwarse ideeën van de oorsrponkelijke Fools uit 1975 zijn aanstekelijk genoeg gebleken om zeventien dagen lang hon derd groepen uit 25 landen naar Amster dam te trekken. Tot en met 15 juni kan men in dit gesubsidieerde stukje Amster dam sublieme produkties bijwonen,, zo wel binnen als buiten. Het Festival of Fools 1980 is na een koude start met kleine tegenslagen, zoals een aangestoken brand in de requisietenhal nog voor de opening veranderd in een pa radijs voor de alternatieven en de geves- tigden, de creatieven en de blijde toe schouwers. Het is ook oefenterrein van de eenlingen. De witte clown met zijn rode warmgeklede man met zijn kaarttruc. De koorddanseres in haar satijnen jas en de gezonde soepver koper. Hasjtaartje Een man van middelbare leeftijd vertelt, dat hij zich zo vreemd voelde na het eten van een hasjtaartje. Een mooie Engelsspre kende acteur verkondigt, omringd door gretige leerlingen, zijn filosofie. "We kun nen wel eindeloos doorgaan met work shops. Maar er zal hoe dan ook iets op de planken moeten komen". Het Festival of Fools heeft het theater let terlijk op straat en dicht bij de mensen gebracht. ROELIE MEIJER Langverwachte wereldpremière van Nederlandse opera Leo Driehuys HILVERSUM - De 48-jarige diri gent Leo Driehuys zal zich met ingang van 1 september van dit jaar definitief in Amerika vesti gen. Driehuys, die de afgelopen vijftien jaar in vaste dienst van de NOS jaarlijks dertig radioconcer ten met het Radio Philharmo- nisch Orkest, het Omroeporkest, het Radio Kamerorkest en het Promenadeorkest heeft vèr- zorgd, werd drie jaar geleden be noemd tot dirigent van het Charlotte S'ymphonie Orkest in North Carolina. Hij vervulde zijn twee taken sinds dien naast elkaar maar heeft nu besloten het accent op zijn Ame rikaanse verbintenis te leggen. Het is wel de bedoeling, dat Drie huys jaarlijks voor een korte pe riode naar ons land zal terugke ren om als gastdirigent van diver se NOS-orkesten te fungeren. Het kamerlid Mertens (D'66) meent dat de gratis verstrekking van het programmablad 'Visie' van de Evangelische Omroep (EO) in strijd is met de omroep wet. Hij heeft hierover schrifte lijke vragen gesteld aan CRM- minister mevrouw Gardeniers- Berendsen. ADVERTENTIE SCHEVENINGEN - In het Circustheater werd gister avond eindelijk de we reldpremière gegeven van de opera "Thijl" van Jan van Gilse (1881-1944). Een opera geschreven in de pe riode 1937-1944 op een li bretto van de criticus Hendrik Lindt. Een openlijke stellingname tegen de Duitse bezetter dwong de componist tot een uitermate on rustig bestaan op een groot aantal onderduikadressen tot hij uit eindelijk aan kanker overleed. De omvangrijke partituur van "Thijl" is slechts dankzij de in spanningen van toegewijde vrienden uit Duitse handen kun nen blijven en lag na de oorlog voor uitvoering gereed. Een cyni sche speling van het noodlot wil de echter dat zijn librettist tijdens de oorlog de andere zijde had ge kozen. Uitvoeringen na de be vrijding stuitten daardoor op hef tig verzet met het gevolg dat Van Gilse's "vrijheidsopera' in de kast moest blijven liggen in een land waar politiek verdachte Duitse componisten na enige tijd alweer zonder noemenswaardig protest uitgevoerd mochten worden. De vele discussies rond "Thijl" en de jarenlange ophemeling van deze dramatische legende door fanatieke bewonderaars van Van Gilse hebben misschien al te ho ge verwachtingen geschapen, hoewel dat aan de beschamende opkomst van het publiek niet te merken was. In elk geval is "Thijl" ondanks de grote muzi kale kwaliteiten niet onze "natio nale opera" geworden. Weliswaar heeft Lindt niet de fout gemaakt om het bekende boek van Char les de Coster als geheel tot een opera te willen omwerken, maar ook zijn concentratie op bepaalde elementen er uit heeft geen dra matisch overtuigend geheel op geleverd. Het gezwollen taalge bruik vol metaforen en symbo liek verhindert primaire emoties en conflicten een dramatische rol te vervullen en daardoor blijven de hoofdpersonen voor het me rendeel sumbolen of typeringen. Alleen Nele, de vrouw van Thijl, ontsnapt daaraan, maar ook in zijn scènes met haar blijft Uilen spiegel zelf het symbool van Vlaanderen en vrijheid en l,aathij weinig menselijke emoties zien. De aanpak van Lindt heeft wel effect gehad in het tweede be drijf, waar de presentaties van de uit de opera 'Thijl verschillende scènes door een balladezanger de gebeurtenissen in een kader plaatst, waarin de symboliek doel op zich wordt en daardoor wel tot leven kan ko- De muziek van Van Gilse. een mengeling van de Franse school uit de eerste helft van deze eeuw met uitgesproken Duitse invloe den, maakt deze opera echter tot een van de belangwekkendste Nederlandse composities van de ze eeuw. Hier en daar is de parti tuur wat al te breedsprakig (de voorstelling duurde bijna vier uur) en enige neiging tot bombast was Van Gilse kennelijk ook niet vreemd, maar over het algemeen klinkt zijn muziek bezield en doortrokken van emoties waarbij een effectief gebruik van herha lingen en leidmotieven in combi natie met een complexe maar functionele instrumentatie voor een hechte dramatische band zorgen. De behandeling van het orkestapparaat maakt wel dat de verstaanbaarheid dikwijls erg slecht is en dat de zangers meer dan eens met moeite tegen het orkestrale geweld konden op boksen. Anton Kersjes, die in 1976 al een onvolledige concert uitvoering verzorgde, slaagde er met het Amsterdams Philhar- monisch Orkest niet in hier vol doende op in te spelen. Zijn grote mate van toewijding en liefde voor deze muziek liet de orkest partij teveel een eigen leven lei den en in de climaxen was er on voldoende wisselwerking tussen zangers en orkestbak. Het leek alsof Kersjes de muziek teveel wilde laten "klinken" waardoor levendigheid en emotionaliteit in het gedrang kwamen. Stoer De toéwijding van de solisten in de 55 gezongen rollen was be wonderenswaardig. John Brö- cheler presenteerde Thijl meer stoer dan speels, een effect dat hij voor de derde akte had moeten bewaren, maar vocaal gaf hij de rol onberispelijk gestalte. Zijn Nele was Thea van der Putten die hartveroverend zong en speelde en als enige voor honderd pro cent verstaanbaar was. Henk Smit had kennelijk wat moeite om de koddige en de pecten van Lamme Goedzak met elkaar te verenigen, maar Peter van der Bilt was als Balladezan ger een imponerende theaterper soonlijkheid, zowel wat stem als wat uiterlijk betreft, en het was een genoegen Guus Hoekman na jaren van afwezigheid nu in de rol van Lumey te horen. Het buiten beentje in het geheel was de ac trice Loudi Nijhoff, die er niet in slaagde de waanzinnige Katelijne "over het voetlicht" te krijgen. Ezio Frigerio ontwierp de dekors voor een saaiogende eerste akte, maar zorgde in de overige tafere len voor schitterende toneelbeel den, daarbij geholpen door de kostuums van Franca Squarcia- pino. De statische regie van Gil bert Frigerio zorgde voor enkele mooie "plaatjes", maar was soms onlogisch, dikwijls oppervlak kig. en sloot in de verste verte niet aan bij de muziekdramatische kwaliteiten. De overige voorstellingen hebben o.a. plaats op 7 juni (Schevenin- gen) e-i 10,12 en 15 juni (Amster dam). PAUL KORENHOF NEDERLAND I - 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.40 - Paspoort voor Spargaarden (NOS) 18.50 - Emilie (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Dirk van Haveskerke, tv-serie (AVRO) 19.25 - De langste dag (the longest day), speelfilm (AVRO) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - De langste dag, vervolg (AVRO) 23.00 - Gesprek met de minister-president (AVRO) 23.10 - Slachtoffers van dehkter. (HUM. VERB.) 23.45 - Journaal (NOS) NEDERLAND II - 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Het huis aan de bosrand, tv-serie (NCRV) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - James Herriot, tv-serie (NCRV) 21.20 - Mini-voetbalshow (NCRV) 22.20 - Hier en nu (NCRV) 23.00 - Kerkepad 80 (NCRV) 23.35 - Journaal (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I 20.00 Joum. 20.15 Geraubte Kusse (Baisers voles), Franse speelfilm. 21.45 Rep. 22.30 Actual 23.00 Tatort misdaadserie. 00.30 Joum. (Reg.progr. NDR 18.00 Sport 18.30 Actual. 18.45 Kleuterserie. 18.55 St. Pauli Landungsbrucken, tv-serie. 19.25 Reg. mag. 19.59 Progr.overz. WDR: 18.00 Mein Freund Winnetou, tv-serie. 18.30 Tekenfilmserie. 18.40 Mein Freund Winnetou, tv-serie 19.15 Achtual.). DUITSLAND II 18.20 Zorro's Legion reitet wieder, Amerikaanse westernserie. 19.00 Joum. 19.30 Rep. 20.15 Der Alte, misdaadserie. 21.15 Showprogr. 22.00 Actual. 22.20 Cultureel mag. 22.50 Sport. 23.20 Stopt die Todes- fahrt der U-Bahn 123 (The taking of Pelham 123), Amerikaanse speel film. 00.55 Joum. DUITSLAND III WDR 18.00 Das Haus mit der Nummer 30, Kinderserie. 18.30 Cursus gezond heidsleer. 19.00 Vrüetüdsmag. 19 45 Journal 3. 20.00 Joum. 20.15 Doe. film. 21.00 Momente. 21.15 Regli- gieus progr. 21.45 Inform, progr. 22.00 Roots, Amerikaanse tv-serie. Aansl.: Inform, progr. 23.00 Cultu reel progr. 23.45 Joum. BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18.30 Emilie. 18.35 Drie Kinderen en een chimpansee, jeugdserie. 18.50 Klein, klein kleutertje. 19.05 Open baar kuntbezit. 19.35 Meded. en Morgen. 19.45 Joum. 20.10 Eddy Coyle's vrienden, (The friends of Eddy Coyle), speelfilm (1973). 21.50 Zomeragenda. 22.10 Joum. 22.25 Voetbal: samenvatting Belgie - Roemenie. NET II Van 18.00-20.10 Zie Net 1. 20.10 To- taalprogr. over de zeevisserij. 21.40 KTRC. 22.10 Intern, toernooi biljar- Een kolossaal organisatietalent, een falanx van 42 sterren, drie regisseurs (de Zwitser Bernhard Wicki.de Brit Ken Annekin en de Amerikaan Andrew Marton), een onuitputtelijke hoeveelheid figu ranten en materiaal en het voor die tijd gigantische budget van tien miljoen dollar, stelden producer-oude-stijl Darryl F. Zanuck in het begin van de jaren '60 in staat, een onuitvoerbaar lijkende wens te verwezenlijken. Zonder ook maar een snipper journaal-opnamen te benutten, ver filmde hij Cornelius Ryan's relaas van de grootste militaire onder neming uit de geschiedenis: operatie Overlord, de bestorming van Noinnandië op 6 juni 1944. Vanavond, de 6e juni 1980, perst de AVRO Zanucks grootscheepse reconstructie van een hels etmaal, dat duizenden en duizenden jonge levens afsneed, binnen het daa r- voor te bekrompen beeld van ons televisie-toestel. Ondanks zijn tekortkomingen, zoals de onevenredig grote aan dacht voor Britse excentriciteiten, de tiener-idolen en andere com merciële concessies, het gemis aan diepgang en het vaak te sterke accent op de .Jieroiek" van de strijd, is ..De langste dag" nog steeds een indrukwekkende film. (Ned. 1, 1925 uur). In de televisie-actualiteitenrubriek Hier en Nu van de NCRV wordt vanavond een reportage uitgezonden over deeltijdarbeid. Waarschijnlijk heeft Hier en Nu ook een bijdrage over de nieuwe goudkoorts in verband met de stijgende goudprijzen. (Nederland 2, 22.00 uur). "COULISSEN" - TROS. Zaterdagoch tend om 1025 uur via Hilver sum 2. De laatste uitzending vanuit het Amsterdams Americain- hotel.De komende maanden zal dit culturele programma weer in de Hilversumse studio's gemaakt worden. Onderwerpen in deze "Coulissenzijn: een optreden van de Utrechtsecabaratier Herman Berkien. Hij wordt begeleid door een eigen trio onder leiding van pianist Ad van Reyt. Verder bespreekt Joop Bromet de thealerpro- duktie ABCDEFGvan het Ro-TheaterSimon van Collem heeft het over het stuk "De ontdekking door Riant Produkties en ten slotte aandacht voor het 25-jarig bestaan van het Nederlandse Ka merorkest. VRIJDAG 6 JUNI HILVERSUM I leder heel uur nieuws. KRO (18.11 Echo). 18 58 Marktber. 19 02 Punt uit 19.55 Overweging. 20.03 Van oud zeer tot zeer oud. 21 02 Nine o'clock jazz. 22 02 Goal. NOS: 23.02 Met het oog op morgen. TROS: 00.02 De Nachtwacht. HILVERSUM II VOO 18 00 Staandebu. OVERH.VOORL18 40 De Ned. Antillen. PP.: 18.50 Uitz v«n de PvdA. NOS: 20.00 Holland Festival 1980. Concertgebouw Orkest met viool, klass. concert 22.30 Nws. 22.40 NOS-Cultuur mag. 23.30 Hori zon. 23.55 Nws. HILVERSUM III Ieder heel uur nieuws. NOS: 18.03 ZATERDAG 7 JUNI HILVERSUM I Ieder heel uur nieuws. VARA: 7.03 Hallo hier Hilversum! (8.03 Dingen van de dag). 9.30 ZI a la creme. 11 02 Verzoekplatenprogr. 12.03 Tussen start en finish. 13.03 In de Rooie Haan. 15 02 Muziek uit Studio l. 16.02 De speeldoos. HILVERSUM II TROS 7 00 Nws. 7.10 Ochtendgym. 7.20 TROS-Binnenkort. 7 30 Nws 7 36 Aktua. 8.11 Tocraktua. 8 30 Nws 8 36 Toeraktua. 9.00 Gym voor de vrouw. 9.10 Waterstanden. 9 20 Van de binnenpag., klein nws. 10.35 Coulissen. 11.35 Janboel. 12 05 Bouwen op de basis. 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12 40 Aktua 13 00 Nws 13 16 Intro- duktie Kernpunt 13.20 Onder de mensen. 14.05 Kenrpunt 15.00 Sport na sport. 15 30 Kieskeurig. 16 00 Ak tua-extra 17.00 Aktua-extra kamer breed, parlementaire rubriek. 17.24 Meded. 17.30 Nws. 17.36 Aktua. HILVERSUM III Ieder heel uur nieuws. NCRV: 7.02 Popfrisser. 9.03 Happy Sound. 10.03 Popstation. 11.03 Pop non Stop. 12.03 Los Vast 14.03 Op stap 15 03 Disco-expres. 16.03 NCRV-Zater- dag-sport HILVERSUM IV AVRO. 7 00 Nws 7 02 Station tijde lijk gesloten. 8.00 Klass. met Caroli ne 9 00 Nws 9 05 Piano-an 10 00 Concerto Mattinale. 12 00 Nws. 12.05 Liever de lucht in. 13.15 Opera met vakantie 14 00 Nws 14.03 Pup en Klass 15 OOlngevar bezetting. 16 30 Dworsjak minder bekend: Klass. muziek.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 5