'Toverlei' verdient voor vertolking van 'Wespen' waardering Genets De meidenin fascinerende tweevoud UNSDAG 27 MEI 1980 VARIA ,JVee. „ik vreet mezelf niet op". want ik heb me nog nooit zo goed gevoeld. In Parijs von den ze me ,fris als een jonge meiden ae mensen die mijn biografie niet kennen, hebben die schijn van gezondheid toegeschreven aan de lucht van het platteland. Dat heb je nu met die conventionele ideeën. Iedereen heeft zijn ei gen hygiëne. Wanneer ik geen honger heb. kan ik alleen droog brood door mijn keel krijgen. En de onverteerbaar- sle gerechten zoals groene ci- derappels en spek verlossen me van maagpijn. Enzo voorts. Iemand die geen ge zond versta nd heeftmoet niet volgens de regels van het ge zond verstand leven" „Wat mijn razende werklust be treft. die wil ik met een huid uitslag vergelijken. Ik krab me. terwijl ik het uitschreeuw Het is zowel een genot als een marteling.En ik doe niets van wat ik doen wil! Want je kiest je onderwerpen niet. maar ze dringen zich aan je op. Zal ik ooit het mijne vinden.' Zal er ooit een idee uit de hemel ko men vallen dat overeenstemt met mijn temperamentZal ik ooit een boek schrijven waar ik mij helemaal in kan geven? Ik heb in ogenblikken van ijdelheid de indruk dat ik in de verte begin te zien wat een roman zou moeten zijn. Maar voor ik aan dat boek vage voorstelling van heb) toe ben, moet ik er nog drie of vier schrijven en met mijn huidige tempo schrijf ik hooguit die drie of vier boeken. Ik ben net als Prud'homme die vindt dat de mooiste kerk de kerk zou zijn met de torenspits van de kathedraal van Straatsburg de zuilengang van de Sint- Pieter en de galerij van het Parthenon. Ik heb tegenstrij dige idealen. Vandaar ver warring, stilstand en on macht. geleden overleed: 8 mei 1880. Het citaat staat in .JJaat is een deugd een keuze uit zijn correspondentie, uitgekomen in Privé-Domeinvan De Arbeiderspers. En voortreffe lijk vertaald door E. Borger, zoals uit bovenstaand citaat wel blijkt. In dit ene citaat staan al vier aardige ideeën c.q. observatiesIedereen heeft zijn eigen hygiëne (en zovoort), „ik krab me, terwijl ik het uitschreeuw (enzo voort), de drie. vier boeken die hij eerst moet schrijven voor dat hij aan zijn „boek van het violet en de dood toe is (waardoor hij nooit aan dat boek zal toekomen, want hij schrijft zo langzaam, - hij deed gemiddeld vijfjaar over een roman), en tenslotte die tegenstrijdige idealen. Schotschrift Langzaam Dit lange citaat stamt van Gus- tave Flaubert die ik op 8 mei ook al even citeerde, op de dag dat hij precies honderd jaar Ik heb dit geciteerd om u duide lijk te maken dat de schrijver van Madame Bovary een uiterst boeiend brievenschrij ver was, en dat „Haat is een deugd" een genot in je boe kenkast is. En ook vanwege die vergelijking tussen werklust en huiduitslag, om dat ik aie ook weer tegen kwam in het zeer fraai uitge geven boekje „Het schot schrift" van de Oostduitse dissidente schrijver Stefan Heym. Een uitgave van We reldvenster-Literair, en ook weer uitstekend vertaald, nu door Evelien van Leeuwen. Een satire, spelend in het fin geland van 1702, maar zo duidelijk als parabel bedoeld rpraktijken in de Oostbloklandendat het. al lezend, een sport apart is met de schrijver tweeeneenhalve eeuw vooruit te denken. Het gaat over een schotschrift, „De kortste metten met den dissenters' waarin de schrij ver, ene Daniel DeFoe, in zo overdreven mate de bedoeling van staat en kerk legen op standige „dissidenten weer geeft, dat staat en kerk zich betrapt voelen en de schrijver aan de schandpaal willen nagelen. Schandpaal Stefan Heym doet het voortko men alsof hij voor zijn ver haal uit aantekeningen put die hij meekreeg van ene Miss Agnes Creech, in 1944. Toen hij de volgende dag terug kwam om ze aan haar terug te geven, „waren liet huis waar in Miss Creech haarzaken af handeldeen zijzelf verdwe nen". Zoiets kon natuurlijk gebeuren in het Londen van 1954. iraar je krijgt daardoor wel de indruk dat er sprake is figuur, die zogenaamd in 1702 de situatie in het Oost- Duitsland van 1970 duidelijk moest maken. Maar Daniel DeFoe, zult u zeggen, dat was toch ook de naam van de schrijver van ..Robinson Cru soe en ..Moll Flanders"? Jazeker. Maar ook van een schotschrift tegen de tirannie van de kerk. getiteld „The Shortest Way with the Dissen ters ".Het bracht hem, in 1703, aan de schandpaal. Met an dere woorden: voor zijn satire op de situatie in het Oostblok hoefde Stefun Heym alleen maar tweeëneenhalve eeuw terug te grijpen op een van zijn voorgangers, maar dan in Engeland! En hoe ver klaart Daniël DeFoe nu aan zijn aanklager hoe de idee voor zon schotschrift tot stand komt? „Het komt als een bliksemflits uit heldere hemel, die een vuur ontsteekt, en niets kan het vuur doven tot het is uitgewoed. Of als een jeuk die niet eerder ophoudt tot men zich tot bloedens toe heeft gekrabd LEIDEN - "Jean Genet heeft daar zelf wel eens een opmerking over gemaakt aldus Ro-theater-ac- teur Lou Landré na afloop van 'Les Bonnes' (De Meiden) zater dagavond in het LAK-theater, toen ik me liet ontvallen de man nelijke interpretatie van de rollen van 'Claire' en 'Solange' veel ge loofwaardiger te vinden dan de vrouwelijke. De door tussenkomst van Jean Cocteau en Jean-Pual Sartre van z'n levenslange gevangenisstraf ontheven toneelauteur en be roepsinbreker Jean Genet zou in elk geval zeer geïnteresseerd de mannelijke rolvoering (Lou Landré als Claire en Fred Vaas- sen als Solange) en de vrouwelij ke rolvoering (Marieke van Leeuwen als Claire en Canci Ge- raedts als Solange) hebben ge volgd. Wie daarnaast meer affini teit voelt met een kleurrijke, ex travagante toneel zetting, zal zich beslist meer in de regie van Franz Marijnen (die de mannelijke ver sie gestalte gaf) gevonden heb ben. Regisseur Wolfram Kremer heeft alles inmiddels veel soberder ge houden, al lijken de dialoogvoe- ring en de gehanteerde thematiek en symbolieken veel intenser. Het lijkt daarom niet verstandig een voorkeur uit te spreken, maar meer het accent te leggen op de omstandigheid, dat het Ro-thea- ter de theaterbezoeker in de gele genheid heeft gesteld hetzelfde stuk onder verschillende regis seurs met zowel mannen als vrouwen in de hoofdrollen te kunnen zien. Paul Rottger speelt een verrassende 'Madame'. Een niet te verwaarlozen negatief as pect wordt wel gevormd door de herhaling van de tekst in de tweede interpretatie na de pauze, waardoor veel van het schokken- /errompelende van Jean Genet's taalkeuze verloren gaat. Een tegenargument zou hier kun nen zijn, dat de toeschouwer dan, meer dan in de mannelijke inter pretatie, de gelegenheid krijgt op het toneelbeeld, de mimiek en de intensiteit van de dialogen te let ten. Tevens moet mij van het hart, dat de door het Ro-theater ge bruikte vertaling van Frisco Ha verkamp me veel meer aansprak (veel ordinairder, veel meer sfeerbepalend) dan de vertaling van Hans Roduin. Vooral Lou Landré en Fred Vaas- sen hebben er, geleid door Franz Marijnen, voor gezorgd, dat 'Het Beeld' van Jean de Berg (in een vrijwel indentieke theatertradi tie) niet langer toegeschreven moet worden aan Pauline Réage (Histoire d'O), maar eveneens aan de bezoedelde meester-auteur Jean Genet. BERT KOEKEBAKKER LEIDEN - Problemen in relaties, wederzijds onbegrip tus sen huwelijkspartners vormen de laatste tijd een thema, dat dankbaar in allerlei kunstvormen wordt aangegrepen. Er is een overstelpend aanbod aan films, boeken en to neelvoorstellingen, dat zich met de meest uiteenlopende aspecten van moeilijkheden, die in verhoudingen tussen mensen kunnen bestaan, bezighoudt. zichtspunt levert op de behan delde problematiek. Alleen dan kan het publiek door de voorstel- andere De "relatiemarkt spoeld met steedS 1 benaderingen van in wezen steeds hetzelfde probleem. Voor een toneelvereniging houdt de keuze van een stuk, waarin he dendaagse huwelijksproblema tiek wordt behandeld, dan ook een risico in. Een eis, die bij een zo groot aanbod aan een dergelijk stuk mag worden gesteld, is dat het een nieuw of origineel ge- Muziekfeest LEIDEN - Drie Leidse studenten muziekgezelschappen. te weten het Lesko (Leids Studenten Ka merorkest), Collegium Musicum en het Leidsch Studenten Mu ziekgezelschap "Sempre Cres cendo" zullen morgenavond een aantal concert- en koorwerken ten gehore brengen in de Stads gehoorzaal met als sluitsteen een gezamenlijk optreden. Het Lesko zal hedendaagse muziek ten gehore brengen van compo nisten als Ton de Leeuw. Fran- caix en Tasman. Het Collegium Musicum brengt werken van Mo- zart, Schubert (koor en orkest) en Francaix. Terwijl het Collegium Musicum de grote zaal bespeelt zullen afzonderlijke leden van de muziekgezelschappen in kleine re ensembles kamermuziek ten gehore brengen in de bijzalen. Daar worden onder meer een cla- vecimbelconcert van Bach en enige stukken van Handel ver tolkt. ling i het denken worden ge- Bij de Leiderdorpse amateurto neelvereniging "Toverlei" heeft met het zaterdagavond in de Leidse schouwburg gespeelde Wespen" niet voor de gemakke lijkste weg gekozen. Het door Toon Tellegen geschreven to neelspel vraagt veel van de spe lers. Voor een groep die gewend is om vooral blijspelen te bren gen. is een stuk met een dergelijk zwaar onderwerp een moeilijke opgave. Toneelvereniging Toverlei heeft zich aan Wespen niet vertild. Het wederzijds onbegrip tussen man en vrouw, dat centraal staat in het stuk, wordt overtuigend en voor het publiek voelbaar over gebracht. Vooral de rol van Syl via. de vrouw die zich opgesloten voelt, omdat haar man haar niet aanvoelt, wordt erg goed ver tolkt. maar ook de bijrollen zijn goed bezet "Wespen" handelt over een man, die na een auto-ongeluk, veroor zaakt door een wesp, die in zijn oog heeft gestoken, enkele maanden thuis komt te liggen. Man en vrouw worden dan dage lijks met elkaar geconfronteerd. Dit zorgt ervoor dat tot op dat moment onder de oppervlakte bestaande spanningen in hun verhouding naar boven komen. De vrouw raakt meer en meer overspannen, terwijl haar man niet begrijpt Uiteindelijk raakt ze in een crisis. Bij de man begint dan wat meer besef te ontstaan, van de moei lijkheden waar Sylvia mee kampt. Wespen heeft een open einde, waarin toch hoop op een betere verstandhouding in de toekomst doorklinkt. Het eerste bedrijf, waarin de man thuis op bed ligt en door diverse mensen wordt opgezocht, is ver uit het zwakste deel van "Wes pen". Wisselingen in stemming bij de spelers zijn hierin niet lo gisch, er wordt meer schrijf- dan spreektaal gesproken en de op eenvolgende opkomst van ver schillend bezoek maakt een saaie indruk. Dit matige begin wordt in het tweede en derde bedrijf ech ter ruimschoots goedgemaakt. Vooral het tweede bedrijf, waarin Sylvia het dieptepunt van haar crisis doormaakt, is zowel naar inhoud als spel erg goed. Het spel van haar man. André, mist hierin soms wat aan zeggingskracht en komt niet altijd even natuurlijk In het derde bedrijf worden de in het voorgaande uitgezette lijnen op een begrijpelijke manier sa mengebracht. Het open einde is zeer terecht en zorgt ervoor dat 'Wespen niet moralistisch wordt. Toverlei" heeft met Wespen eem prestatie geleverd die. de amateurstatus van de groep in aanmerking genomen, respect verdient. Het op zichzelf niet erg originele onderwerp wordt op een verantwoorde manier uitge werkt, zonder dat Wespen te dramatisch wordt. Dat de keuze voor een toneelspel met relatie- problematiek als onderwerp te recht is. bewijst "Toverlei met zowel inhoud als vertoond spel. ARIEJAN KORTEWEG eu&tap jg. wga-r pg UAMPKAAfW AgWAtslPlé- tA<gN /WAKgMPAAR £AAf ONZg ££HAf.' wegr wg>/ WAT* U e>ts3i\i-r MgWggR PAMPA U INJ feLgCHL SgzeUBOHAf? UilSfgR M&P maar wgu ggRST" (SAAM v\jg All&RgL- PPA-TÊAAASJ gM PAKJ Mg< Plg wajpkaart Pg 6CWAT ZOgAgNJ KOM OP.' 12AAÜwAr STöAlD ÊK BouEai HEf VERWAAL WAAR/AJ SLAAT- ttOE- MEAJEeR C,g.//WM/<=j I2AAK A/04 MB-V 'M 2ESJE KOU Cj£\JES, VOOR Zl/AI Nywr vaaj "T WOORD Ol-lt<oplA/^, 2 .■HOOFD NBBHT ^STEELPEAJAZ/AJZ;■'AAAI I2AAK KRlC,r EEAJ VOLDOEAJDE TöftOOL- (claroeaj Cr—l] FRED BASSET De avonturen ran Jonuneke flLIBERKE GAAT TROUWEN Boe!bapa.k hem OMKEERTAART ■en bal. Rol de deegbal onde lap en leg deze us sen folie een uurtje in "ten Leg deze lar in hel bo- mengsel. Zet Agenda Leidse bioscopen LUXOR: "Kramer 2.30,7.00en 9.15u Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 7.00 e ).15 t al. 2.15. Nachtvoorstelling: Het myster zeven gouden vampiers", vr. en za. 1 uur, 16 jr. CAMERA: The great race", da. 8.00 za.. ma. en woe. ook 2.30 uur. zo. ook uur, al. Nachtvoocstelling: "Annie Hall", vi za. 11.30 uur. 16 jr LIDO 1: "The Fog", da. 2.30,7.00 e uur. zo. en ma. ook 4.43 uur. 16 jr. LIDO 2: Silver streak expresse", da 2.30, 7.00 en 9.15 uur. zo. en ma ook 4.45 uur. 12 jr. LIDO 3: Lieve jongens', da. 7.00 en 9.15 uur. do., vr. en di. ook 2.30 uur, 16 ji Kindermatinee: "Bambi". za., zo., ma. en woe. 2.30 uur. zo. ook 4.45 uur. STUDIO: "The Muppet movie", da. 2.30. 1.15 n 9.15 7.00 en 9.15 u al. REX: 7.00 er 18 jr. 18 j ymfotr "Erotische dro r Elisabeth-ziekenhuis.) Bezoekuren ziekenhuizen D i ac onessenh u Is Middagbezoekuur 13.45-14.30 uur. Avondbezoekuur 18.30-19 30 uur. Kraamafdeling: vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage- Sportmedisch Advies Centrum; bief respreekuur: Elisabethziekenhuis. I derdorp, "s maandags van 19.30-21 Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en van 18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwar tier van avondbezoek. Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30 Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten behalve kinderen zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou ders) Maandag tlm vrijdag 1830-18 45 uur Zaterdag en zondag Bezoek aan ernstige pattenten, wanne*, voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek. Dagelijks: 15.00-15.45 uur 18.30-19.00 uur Bezoektijden kinderafdeling Elke dag: Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-1130; 13 30-14 15 en 18.30-19 30 uur 3e klas 13.30-14.15 en 18.30-19 30 uur Kraamaf deling 13.30—14.15 alleen voor echtgeno ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou ders 18.-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (020-175000). Biost i Alphen EURO 1: The spy who loved me". 6.30 en 9.15 uur. 12 jr Kindermatinee: Jungleboek", da 1 zo. ook 4.00 uur.. Nachtvoorstelling: The last waltz". ir. 16 jr. 12.15 i EURO 2: "De duivel hale 6.30 en 9.00 uur. zo. ook 4 00 ui Nachtvoorstelling: The bovs fi zil za. 12.15 uur. 16 jr EURO 3: 1941 .da. 1.30.6.30en zo. ook 4.00 uur. al. Zaterdag nacht voorstelling! 12.15 uur. 16 Nachtvoorstelling: De porno(b)engel". za. 12.15 uur. 18 ji Bioscoop Voorschoten <^udcViieaiu& 27 mei 1980 Honderd jaar geleden stond m de krant: - Dat het te Parijs en in den vm- trek van die stad ondanks alle tegenspraak allerminst ont breekt aan dievenbenden, die uit groote organisaties be staan. I an uit het volgende blijken. Op een vroegen och tend omstreeks vier uren werd de commissaris ran }x>litte te Clichy verwittigd, dat een bende inbrekers zich door inklimming toegang had ver schaft tot een glasmagazijn bij den Pont de Clichy. Op verzoek van dien politiecom missaris begaf zich een wachtmeester der gendarme rie met twee man onmiddel lijk daarheen en kwam nog juist bijtijds om den secret a- dm hem r ten vóór was. te ondersteunen Eerst na verwoeden tegen stand mocht het aan de ver- eenigde macht gelukken zich ter te maken, die al heel spoe dig oude bekenden der politie bleken te gij n - In Madison Garden te Nieuw- York was een bazaar georga niseerd ten behoeve ran het Hahnemann-ziekenhuis Des avonds werd een schitterend bal gegeven, maar de dans zaal stortte m. met het onge lukkig gevolg dat zestien per sonen zwaar gewond werden terwijl de galerij, ivaar de kunstvoorwerpen vereenxgd waren, zwaar beschadigd heeft op klaarlichten dag en op den openbaren weg een vuurgevecht plaats gehad tusschen tuee vijandelijkt benden alcoho smokkelaa rs Vier smokkelaa dood en vijftien der wie vele vc torbijganger dit mei den i i t niets te ma ken hadden, werden gewone -Het Duitsche luchtschip Gra Zeppelin vertoeft op het ooy enblik in Brazilië en heeft tv. bezoek gebracht aan Per nambuco m het Noordoost# de stad heet tha ns Recife en i de hoofdstad ran de province Pernambuco. Van 1630 to 1654 was de, naam Maunt> stad. hoofdstad ran d,- derlandse kolonie Brazilië red.) De terugtocht naar Ru de Janeiro ,s onder hetere om mondigheden de he Vo

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 27