'Springplank', op herhaling FILIBERKE GAAT TROUWEN Residentie-Orkest prima r- MAANDAG 19 MEI 1980 VARIA Gerrit Krol (schrijver-dichter) schrijft in NRC-Handelsblad (dagblad-kweUiteitskrant) met enige verbaasde knorrig heid over de opvatting van Jaap Goedegebuure criticus- Tirade-redactexir) dat H. Marsman dichter-dood) „nu wel definitief kan worden bijgezet in de rijen der dich ters van het tweede garni tuur". Gerrit Krol gaat tegen die op vatting in, en dat doet me deugd. Wat me daarbij treft, maar wat tegelijkertijd een bevestiging is van mijn me ning dat Hendrik Marsman wel degelijk tot onze grote dichters van laten we zeggen: „deze eeuw" mag worden ge rekend, is dat Krol heel ande re zinsneden opsomt uit Marsmans werk dan ik zou hebben gedaan. Jk hoef het verzameld dichtwerk van Marsman maa r door te blade ren om te weten dat er tien tallen zinsneden in mijn ziel zijn geschroeid die van ge paalde emoties nog altijd de beste beschrijving zijn", schrijft Gerrit Krol. Een dichter kan natuurlijk nooit „definitief' worden bij gezet in de rijen der dichters van het tweede garnituur. Waardering fluctueert. Jo hannes Vermeer is eeuwen lang over het hoofd gezien. Jugendstilwas tientallen jaren lang iets verachtelijks, Willink vinden we nu ook weer mooi, Gerrit Komrij heeft een rij dichters van het tweede garnituur in zijn bloemlezing naar het eerste garnituur doen promoveren, en zo zal het altijd blijven gaan. Wie zou, in de tijd van de Vijftigers, nog een rooie duit hebben gegeven voor de sonnettendichters, en wie had twintig jaar geleden durven voorspelen dat Ida M. Ger- hardt in 1980 tot onze grote dichters zou worden gere kend? Knekelhuis .JSommige dichters hebben hun tijd niet mee. Maar er zijn ook dichters die onze tijd niet mee hebben", schrijft Gerrit Krol terecht. Dit is niet de tijd voor Marsman-evocaties als schuimende morgen", vu ren lach", „hijgende nacht", gillende spiralen „terwijl ik sidderend tussen de sterren hang", „het bloedend vuur Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, denken we te genwoordig al gauw. Ik ook. Maar dat neemt niet weg dat er regelmatig bij bepaalde si tuaties een Mai'sman-lampje gaat branden, waarbij een regel, zin of flard van een ge dicht in mijn geheugen schiet. Als ik een beetje moe ben en geen zin meer heb in een Denkbeeld-programma laat op de avond op de televisie, dan denk ik: „Toen zei de man: ik ben moe; vijand laat van mij af; ik verweer mij niet meer; ik lig nog maar wat en wacht af of ik gehaald word van nacht". En als ik mij een uitgave ver oorloof die ik mij financieel niet of nauwelijks kan per mitteren, da,n verdrijf ik de twijfel met Marsmans woor den: „Groots en meeslepend wil ik le ven! hoort ge dat, vader, moe der, wereld, knekelhuis!" Jaja, rustig nïaar, al goed, roept knekelhuis dan sussend. En als ik bij het volleyballen mijn pols ietwat heb verzwikt, denk ik klagelijk: ,Jk lig zwaar en verminkt in een hoek van den nacht, weerloos en blind". Zoals ik vroeger, als ik wel eens meende verdriet te hebben, in gedachten uitriep: „Geef mij een mes. ik wil deze zwarte plek uit mijn lichaam wegsnijden, ik heb mij lang zaam recht overeind gezet. Ik heb gehoord dat ik heb gezegd in een huiverend, donker be ven: ik erken maar één wet; léven. Allen, die wegkwijnen aan een verdriet, verraden het en dat wil ik niet". Moe Mooi tochOp momenten van triomf riep ik uit: „(Kiriloff. Kiriloff in de Daemonen!)" met de klemtoon op de eerste ..i", want zo moet Marsman het ook in zijn binnenoor heb ben gehoord, hoewel de Russi sche uitspraak Kiriloff is, met de klemtoon op de tweede En als de hypotheekrente om hoog gaat denk ik: „De tijden zijn zwart. We zijn eeuwen en eeuwen te laat ge boren". En als iemand die last van gekte heeft me met haar praatjes verveelt, dan denk ik als van zelf: ,Maar toen ik zei: „kom, laten wij gaan, want dat mens is gek", toen keek zij ons plotse ling aan met een blik, alsof er geen God in de wereld bestond en zij graag haar zaligheid prijs had gegeven om aan de zen kant van dat hek te staan en één uur door dit helse leven te gaan". Van alle Marsman-regels ko men deze nog het vaakst in mijn gedachten. Zo n dichter, die veertig jaar over zijn dood heen je nog zo vaak de hand reikt in het dagelijks leven, die kan toch niet van het tweede garnituur zijn? Laatst dacht ik nog elven: „Breeroo is moe: hij heeft den helen dag door Amsterdam gelopen". Ik was toen moe, ik had de hele dag door Amsterdam gelo pen. LEIDEN - "De Springplank' was zaterdagavond weer present in een goed gevuld LAK-theater. De aspirantengroep van het Neder lands Danstheater kwam met een programma, dat vrijwel in zijn geheel een herhaling was van haar optreden enkele weken ge leden in hetzelfde theater. Dat de belangstelling opnieuw groot was kan alleen maar ver heugend worden genoemd. Want hoewel er van de nauwelijks tién leden tellende groep maar een enkeling goed genoeg wordt be vonden om door te stromen naar het moedergezelschap leveren de aspiranten prestaties, die over het algemeen de moeite van het kennisnemen waard zijn. Boven dien wordt een publiek bereikt, dat in vele gevallen nog niet tot de vaste bezoekers van dansvoor stellingen kan worden gerekend. Deze vorm van publiekswerving mag zeker niet onbelangrijk worden genoemd. Van het zaterdagavond uitgevoer de programma was alleen Ebony Sensations' van Brett Raphael hier niet eerder te zien geweest. Een klein maar schitterend op muziek van Strawinsky (Ebony Concerto) gezet dansjuweel. Twee leden van 'De Springplank' ir Kylian. Yvette Olof en Jan de Miranda trekken er hele mooie lijnen in afgewisseld door korte flitsende bewegingen. Een overtuigend, krachtig gedanst duet, waarvan de dynamiek in een fraai gesti leerde vorm is gegoten. Verder deze avond herhalingen dus, van het speels-romantische ballet 'Selected Essays van Ro- i deel uit Dream Dances' i nJiri bert North, van Jiri Kylians me ditatieve werkstuk 'Blue Skin' en van enkele delen uit diens veel geprezen Dream Dances' en van het streng gebeeldhouwde ballet "Interactions' van Christopher Bruce. Enthousiast applaus viel de jonge dansers en danseressen weer ten deel. PIETEI ROSIER LEIDEN - Het is een zeldzaamheid geworden: pro gramma's die afwijken van het ingewortelde tradi tionele patroon. Het Residentie-Orkest komt de eer toe zaterdagavond met het concert in de Stadsgehoor zaal het roer grondig te hebben omgegooid. Het prachtige Franse programma, waarbij de volledige balletmuziek van Strawinsky's "L'oiseau de feu" uit stekend aansloot, is een hoogtepunt geworden in het Leidse concertseizoen. Om met het meest indrukwekkende te beginnen: diri gent Hans Vonk heeft de sprookjes-sfeer, neergelegd in Strawinsky's fenomenaal geïnstrumenteerde ballet, prachtig tot klinken laten komen. Het orkest had een ongekend mooie klank, en ontwikkelde met de vele solistische trekjes een levendig coloriet. Daaraan vooraf ging, behalve het Pianoconcert in G van Ravel, het beroemde, maar uiterst zelden ge speelde "La création du monde" van Milhaud. Met Honegger was hij de "componiste terrible" uit de jaren twintig, en kreeg hij met dit negerballet we reldbekendheid. Nu, zo'n kleine zestig jaar later, is de klap niet meer zo groot, maar het blijft in de mu ziekliteratuur een uitschieter. Milhaud heeft een compromis gevonden tussen de jazz en de muziek, zoals wij die noemen, "met een klas sieke aanpak". Door het balletgegeven zijn de ban den met de traditionele muziek nauw gebleven, on danks het nieuwe jasje waarin het is gegoten. Maar om een negerballet als dit goed te kunnen realiseren, heeft men toch ook een goede "feeling" nodig voor de vrijere jazz-elementen. Een tussenweg te vinden binnen de vastgelegde partituur is uiterst moeilijk. We hebben alle waardering voor de kleine selecte groep uit het Residentie-Orkest en voor dirigent Hans Vonk die hier werkelijk prachtige dingen lieten horen. Maar we hebben het wel eens even betreurd wanneer we een te geprononceerde vierkwartsmaat hoorden als we een vrijer jazz-element hadden ver wacht. Het is begrijpelijk. Westerlingen missen de affiniteit met de negercultuur en dus met de "echte" jazz. Het pianoconcert in G van Ravel vond in Chris tian Zacharias een levendige vertolker. Hij is rit misch sterk en excelleerde vooral in het laatste deel. Weliswaar hadden we enige bezwaren tegen zijn te romantische opvatting van het langzame midden deel, dat ons niet in de stijl van Ravel leek te passen. We hadden bezonkenheid verwacht, maar één die zich zou uiten in strakke lijnen zonder rubati. Toch is Christian Zacharias een pianist van groot formaat. Het was een prachtig concert, dat vanavond gedeelte lijk wordt herhaald, maar dan met als solist de Leid se hoogleraar prof. dr. Herman van Gunsteren, die een pianoconcert van Mozart zal vertolken. BEP RIJNDERS IÉTS VAM WAAKPÉ HÉÉTT GÉEM PCUS, 0WT- HöU PAT WÉL* VOV& HÉT PAP. PAT OP VB KAAI3T STAAT U ZULT HET £guj< viMPEu. <?ÉDET U. DE &ÖSSEAI 2-VAJ ST/U BAi DIEP PEPSOOAJtlK BEAJ (tc OOK. NIET neee. z-o piep IK. V^CMT, DAT" IEKAMV Mil CAAP F.I cfDÖ^ gQ ra De avonturen van Jommeke LEVERCURR' Een pittiKi' -win maken Snijd 6 Agenda Leidse bioscopen LUXOR: Kramer vs. Kramer, dag. 7.00 en 9.15 uur. zo. 2.15.4.30,7.00 en 9.15 uur. do. ook 2.30 uur, a.l. Naehtvoorstelling: De man met de was sen beelden, vrij. en zat. 11.30 uur Kindermatinee: De eend en de Cadillac, wo t/m za en ma t/m wo. 2.30 uur CAMERA De vier vuisten de lucht in, da. 7.00 en 9.15 uur. wo. t/m za. 2.30 uur. zo. ook 1.30 uur. 12 jaar Nachtvoorstelling: Annie Hall, vrij. en 2.30,4.45,7.00 en 9.15 u Kindermatinee: Bambi, uur, zo. 2.30 en 4 45 uur STUDIO: Muppct n 1 9.15 L 9.15 c do e i. 2.30, 4.45, 7.00 c LEIDEN - 'M'n vader is bijna di recteur van Philips en dan slaat hij jullie zo van z'n bed af. Dat zei Rene Groothof in z'n rol van 'Ronaldje' zaterdagmiddag in het kindertheaterstuk 'Welte rusten' tegen twee enge mannen (Rense Royaards en Hans Man in 't Veld), die hem in z'n dromen lastig kwamen vallen. Z'n vader (Cas Enklaar) had hem, vlak voor het slapen gaan, op dicteer- snelheid het sprookje van 'Roodkapje' verteld en was daarna met z'n moeder (Dariah Mohr) naar een feest gegaan, waar ook de koningin aanwezig zou zijn. 'Gaan jullie dan ook met stenen gooien', vroeg Ro naldje vervolgens met illustra tieve naïviteit. Tijdens de afwezigheid van vader en moeder beleeft Ronaldje (Re- né Groothof heeft ook bij 'Car rousel', waar hij vandaan komt, al eens kindertoneel gespeeld) Werktester met "Enge mannen' voor kinderen de meest merkwaardige avon turen. Tante Frida en Tante Gonda komen op visite en eindi gen hun bezoek door elkaar een taartje in het gezfcht te gooien. Dit sprak natuurlijk de kinde ren bijzonder aan, die toch, zo blijkt weer tijdens elke kinder voorstelling, sterker visueel (zien) dan auditief (horen) zijn ingesteld. Rob Boonzajer en Paul Prcnen zorgden voor de muzikale begeleiding. Hoewel de kindervoorstelling gratis kon worden bezocht (een niet onmiddellijk te verwaarlo zen aspect voor de Nederlander), was de tent van het 'Werkteater' zaterdagmiddag verre van vol. Wellicht werd dat enerzijds ver oorzaakt door het mooie weer en anderzijds doordat het de eerste voorstelling in een beperkte se rie in Leiden betrof. Zaterdag middag werd in elk geval af doende bewezen, dat ook het kindertheater gradaties van perfectie kent. Het 'Werkteater' heeft met 'Welterusten' aange toond te beseffen, wat kinderen willen zien en horen. De kritiek beperkt zich dan tot de opmer king, dat de twee 'enge mannen' ook voor de wat oudere kinde ren (7-10 jaar) eigenlijk te eng zijn. Dat kan best wel wat min der. Morgen- en woensdagmid dag zijn er nog twee voorstellin gen. ©EBT KOEKE BAKKER TRLANON: Inspecteur Platvoet, dag. 2.30,7.00 en 9.15 uur. do. en zo. 2.15,4.15, 7.00 en 9.15 uur, a.l. REX: In opperste extase, dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur. do. en zo. 2.15, 4.15, 7.00 en 9.15 uur. 16 jaar Nachtvoorstelling: Vixcn, vry. en za. 11.30 uur Alphense bioscopen EURO 1. Junglebook, dag. 1.30, 6.30 en 9.15 uur. do. en zo. 1.30, 4.00,6.45 en 9.30 uur a l. Nachtvoorstelling: Apenplaneet, za. 12.15 uur EURO 2: De duivel hale je, dag. 6.45 en 9.15 uur, a l. Kindermatinee: Junglebook, dag. 1.30 Nachtvoorstelling: Laura Mars. za. 12.15 EURO 3: 1941, dag 1.45.6.45 en 9.15 uur. do. en zo. ook 4.15 uur, a.l. Nachtvoorstelling: Bang-Bang, za. 12.15 EURO 4: The spy who loved me, dag. 2.00,7.00 en 9.30 uur. do. en zo. 2.00.4 30. 7.00 en 9.30 uur, 12 jaar, zaterdag ook in de nachtvoorstelling (12.15 uurj Bioscoop Voorschoten GREENWAY: De vier vuisten op safari, wo. 7.00 uur, do. en vrij. 7.00 uur, za. 4.00 Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.) Bezoekuren ziekenhuizen Dlaconessenhuis: Middagbezoekuur 13.45-14.30 uur. Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage lijks van 14.00-19.00 uur. (Niet meer dan 2 bezoekers per patiènt). ■Sportmedisch Advies Centrum; blessu- respreekuur: Elisabethziekenhuis, Lei derdorp, 's maandags van 19.30-20.30 Sint Elisabeth-ziekenhuis: Volwassenen, dagelijks van 14.00-14 45 uur en van 18.30-19.30 uur Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en van 18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwar tier van avondbezoek. Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30 Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou- Maandag tlm vrijdag 1830-18 45 uur Zaterdag en zondag: J4.45-15.00 i verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15 00-15 45 uur 18.30-19.00 uur Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.15-J5.00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord; le en 2e klas 11-1130; 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur Kraamaf deling 13.30-14.15 alleen voor echtgeno ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou ders 18.-18.30 uur Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (020-175000). C0udcl lieuws. 19 mei 1980 Honderd jaar geleden stond in de krant: - Gisteren den geheele dag heb ben te Amsterdam volksop- loupen plaats gehad op de Jo- denbreestraat wegen het in trekken der vergunning om aldaar uitstallingen op straal te houden. Er deden zich ver scheidene botsingen met de politie voor. waarbij de agen ten gebmik maakten van hunne sabels en stokken. Er werd met steenen, pannen, oude emmers enz. geworpen en natuurlijk veel ge schreeuwd en gegild. Telkens waren er nieuwe standjes. Ongeveer 120 agenten ver richtten daarna in die buurt bende verslagen, waarbij vijftig roovers gedood en bo vendien eemgen gevangen genomen werden. Enige per sonen, die door de roovers ge vangen genomen ivoren, zijn bevrijd en naar hun dorpen teruggekeerd. - Te Roubaix ïsop de muren een gedicht aangeplakt, waarin de werklieden worden aange spoord tot geweld: het bloed moet stroomen om het vader land te zuiveren en de fabri kanten moeten aan de "lan- terne" worden opgehangen Vijftig jaar geleden - In den omtrek van Smyrna (thans Izmir, red.) in Turkijke waren ongeveer dertig vrou wen, die aldaar opium eld werkza isten bij ee\ o,» c, oudent n lie. -In de nabijheid vanScutari op den Balkan hebben Turksche troepen eene talrijke roover- volksgeloof geesten huisden. Plotseling stortte de toren in, waardoor alle vrouwen onder het puin werden bedolven. Dertien hunner werden op slag gedood en acht zwaar gewond. Dr. Bolker te Leipzig is waar schijnlijk de eerste oogarts ter wereld, die het oog van een le venden leeuw uit de oogkas heeft gelicht. Dit oog was geblesseerd tijdens een ge vecht met een tijger en de ge neesheer was van meening, dat het oog moest worden ge licht, wilde de verwonding niet tot algeheele blindheid leiden. De leeuw werd daarop in een speciaal geconstrueer de kooi ggbracht waarin bet dier kon worden vastgebon den. zoodat het zich in het ge heel niet kon bewegen, men spoot het dier een verdoo- vmgsmiddel in, doch, hoewel de dosis sterk genoeg was, duurde het wel een half uur eer de leeuw merkbaar was verdoofd. De dokter cn zijn noodzakelijks operatie, welke uitstekend is geslaagd.-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 25