„Ik heb 't gevoel dat
toneel zich herhaalt"
wstèf i
VAN DER WIEL
[/MSIi
In de jungle van de steden is
negatieve visie op bezitsvorming
I 'i
.Joegelicht
Theater-actrice Andrea Fiege:
W
M
zonder goede bril zou hij
nooit een doelpunt toekennen
een goede bril maakt alje verschil!
DONDERDAG 8 MEI 1980
RADIO - TV - KUNST
PAGINA 5
De belangstelling voor het toneel is de ruim
24 jaar geleden in Wageningen geboren
actrice Andrea Fiege met de paplepel in
gegoten. Haar ouders hielden zich inten
sief bezig met het amateurtoneel en toen
Andrea zes jaar was, mocht zij al haar
eerste rolletje spelen. Op de lagere school
beeldde zij, samen met vriendinnetjes,
moppen uit en op de middelbare school
liep haar binding met het toneel zo zeer
in het oog, dat de rector haar adviseerde
in plaats van het gymnasium de havo te
doen, zodat zij meer tijd zou hebben om
aan haar hobby te besteden. Achteraf
zegt Andrea daar toch wel spijt van te
hebben, omdat zij nu verstoken is geble
ven Van de kennis van het Grieks en La
tijn.
De toneelschool in Arnhem was het logische
gevolg. Andrea is erg enthousiast over
deze school, die een democratische struc
tuur kent. De eerste twee jaar ervaarde
ze als zeer zwaar, maar de drang om met
theater bezig te zijn, hield haar op de
been. Onder leiding van Ger Thijs, thans
artistiek leider van Toneelgroep Thea
ter, werkte zij mee aan de „Urfaust", de
allereerste, aanvankelijk ongepubli
ceerde versie die Goethe ooit van zijn be
roemde tragedie schreef. Daaruit kwam
een aanbod van Theater voort om na het
eindexamen bij het gezelschap te komen
werken.
Hoewel haar idealisme geen stuwende
kracht vormde om haar in de armen van
het repertoiretoneel te drijven, besloot
Andrea toch welbewust het aanbod aan
te nemen. Ze wilde objectieve ervaring
opdoen en niet meteen naar een klein
groepje gaan, een improvisatiegroepje
of een groepje dat sociale problemen aan
de orde stelt. Op het „grote" toneel hoopte
zij haar bereik te vergroten en van de
mensen om haar heen veel te leren: >fJe
hebt extroverte en introverte spelers. Ik
ben van nature vrij introvert, met het
gevolg dat ik alles heel klein hield in het
spel. Degene die een meter van je af zit,
kan dat dan wel zien en er ook door ont
roerd worden, maar voor het toneel moet
alles toch een veel grotere reikwijdte
hebben".
In augustus 1979 kwam Andrea bij Thea
ter en speelde dit seizoen in drie produk-
ties: ,JDon Juan", „Woyzeck" en rm hot
ogenblik in Brechts Jn &e jungle van de
steden," welk stuk morgenavond in de
Leidse Schouwburg is te zien. Ze zag
evenwel af van verlenging van haar con
tract, om volgend seizoen de weg in te
kunnen slaan die haar voor ogen staat.
Vier dagen per week gaat ze met een
kleine, ongesubsidieerde groep aan het
werk en de andere drie dagen geeft ze les
om geld te verdienen.
De groep ramawerkplaats Consigne" is
momenteel bezig een grote schuur in de
Betuwe te verbouwen als werkplaats.
Het is de bedoeling dat het een soort
werkcentrum wordt, waar met verschil
lende groepen kan worden gewerkt en
waar cursussen kunnen worden gege
ven. Jn de jungle van de steden" dat
toneelgroep Theater op het repertoire
heeft genomen is van Bertolt Brecht.
Hoofdfiguren in dit stuk, dat Brecht in
1921 schreef, zijn de kapitalist Shlink en
de arme sloeber Gar ga. Shlink komt tot
de ontdekking dat hij weliswaar alles
heeft,maar dat zijn leven emotioneel leeg
is. Dan ontmoet hij de bibliotheekbe-
diende Garga, die weigert hem zijn me
ning over een boek te verkopen. Dat is
voor Shlink zo'n uitdaging, dat hij Gar
ga blijft achtervolgen, totdat het uit
draait op een gevecht met menselijke
belangen als inzet.
Andrea Fiege, die de rol van het zusje van
Garga speelt: ,Het gevecht staat con
stant centraal, het gevecht tussen Shlink
en Garga, en zo verliezen allebei. De
hoofdlijn van het stuk zou kunnen zijn,
dat wat er gebeurt wanneer een arme
man. een idealist, in het bezit komt van
geld: hij gaat ook ten onder. Het is een
heel negatieve visie op bezitsvor
ming".
Jn de jungle van de steden" wordt ge
speeld door: Peter Aryans, Renè van As
ten, Arthur Boni, Peter Boom, Edmond
Classen, Pascal Deverwerre, Willem
Paul Edelman, Andrea Fiege, Eveline
Janssen, Ko Hovestad, Paul van der
Kruk,Guy Lavreysen, Anite Menist, Bea
Meulman, Robert Sobels en Jan Verhoe-
vei%De regie was in handen van Karl
Kneidl, die ook voor decor en kostuums
zorgde. De vertaling van het stuk is van
Hans Roduin.
ARNHEM (GPD) „Als ik naar theater kijk zie ik bijna geen
enkele voorstelling waarvan ik zeg: dat doet me wat. Wat
ik zie van repertoiretoneel is een schitterend decor, wat
ontzettend veel kost, prachtige kostuums, ik zie mensen
die staan, lopen, zitten en teksten zeggen.
De hele trend is zo realistisch mogelijk, strak, vrij afstande
lijk. Ik zit daar naar te kijken en heb iets van: dat hoeft
voor mij niet. Soms een uitschieter of een individuele
prestatie waar je van zit te rillen, maar ik vraag mij af of het
nou wel zoveel waarde heeft wat er gebeurt"
„Ik denk dat de toeschouwers
wegblijven omdat ze steeds maar
hetzelfde genre zien, dezelfde
formule. Ik heb het gevoel dat het
toneel zich enorm aan het herha
len is en het wordt maar duurder
en duurder, maar ik vind niet dat
inhoud en kwaliteit beter wor
den. Je zou toch moeten zoeken
naar iets dat de mensen kan over
rompelen, iets wat de mensen
pakt".
De jonge Arnhemse actrice Andrea
Fiege (24) vindt bij het gevestigde
toneel, zoals haar huidige werk
geefster Toneelgroep Theater,
geen uitlaatklep voor haar idea
lisme. Nog maar nauwelijks een
jaar van de toneelschool besloot
zij daarom volgend seizoen op ei
gen benen te gaan staan.
„Over twintig jaar kan ik misschien
iets maken wat weergeeft wat ik
nu bedoel. Het helpt echter nie
mand om maar mee te blijven va
ren. Ik weet precies wat mij te
wachten staat als ik een aantal ja
ren zo door ga met dit werk. Als ik
mij blijf ontwikkelen, zal ik mis
schien een aantal goeie rollen
kunnen spelen, maar dan blijf ik
meedraaien in een straatje, in een
soort produkties, waarvan ik zeg.
ik word er niet wijzer van. Ik vind
het wel aardig, maar het is niet
dat wat theater zou moeten kun
nen hebben. En dat wil ik op gaan
zoeken".
„Tot nu toe heb ik mijn hele leven
op school gezeten. Ik ben naar
Theater gegaan, dus je rolt van
het ene in het andere en alles gaat
voor de wind, zo te zeggen. Maai
als ik nu heel sterk nadenk over
wat ik wil met theater, wat ik wil
met mezelf, dan wil ik doorgaan
Brecht in
Leidse
Schouwburg
LEIDEN - "In de jungle van de
steden" van Bertolt Brecht
wordt morgenavond opge
voerd in de Leidse Schouw
burg. Het betreft een pro-
duktie van de Arnhemse to
neelgroep "Theater", waar
aan behalve Andrea Fiege
meewerken Peter Aryans,
René van Asten, Arthur Bo
ni, Peter Boom, Edmond
Classen, Pascal Deverwerre,
Willem Paul Edelman, Eve
line Janssen, Ko Hovestad,
Paul van der Kruk, Guy La
vreysen, Anita Menist, Bea
Meulman, Robert Sobels en
Jan Verhoeven.
met bepaalde dingen die ik de
laatste jaren ontdekt heb. lesge
ven bijvoorbeeld. En ik wil in
houdelijk gezien achter de din
gen kunnen staan waar ik aan
mee doe. Bij een groot gezelschap
word je ontzettend ingepast. Je
krijgt misschien één ding waar je
erg tevreden mee bent, maar twee
dingen die je minder interessant
vindt. Je eigen betrokkenheid is
daardoor altijd minder bij een
groot gezelschap. Ik wil bij thea-
Andrea Fiege: "Mensen die naar
André van Duin gaan weten van
ons bestaan niet af"
ter graag een aantal dingen com
bineren".
Ook nu al geeft Andrea Fiege elke
zondag spelles aan middelbare
scholieren en werkt tevens met
hen naar een voorstelling toe. Met
de nieuwe groep „Dramawerk
plaats Consigne'' is zij inmiddels
aan het repeteren aan de „Ur
faust".
Experiment
ADVERTENTIE
Nieuwe Rijn 62, Leiden. Tel.: 071 124108
„Dat stuk is van zo'n rijkdom. Ik
vind het ontzettend leuk om daar
met z'n allen aan te werken, een
vorm te zoeken, een presentatie
te maken die naar de mensen toe
komt. De inhoud, de rijkdom die
wij er in ontdekken, willen we op
de een of andere manier over
brengen. Ik denk niet dat het een
hele traditionele manier zal zijn.
Het is voor ons een experiment
en dat is natuurlijk het tegen-
overgestelde van wat ik nu doe.
Maar een experiment hoeft niet
in te houden, dat je het publiek
ontkent
„Motivatie is belangrijk, een echte
drang om met theater bezig te zijn
en niet de drang om grote rollen
te gaan spelen of om beroemd te
worden. Wat je speelt is belang
rijk en hoe je daarbij betrokken
bent. Als een regisseur, die thuis
alles heeft bedacht, de acteurs als
een soort marionetten neerzet ep
precies zegt hoe ze moeten spe^
len. dan vind ik het vaak absoluut
niet interessant. Op de toneel
school ben je zo zelfstandig en
zelf zo betrokken bij wat je doet.
Wij zijn ook afgestudeerd zonder
begeleiding. We hebben een im-
provisatieproject gedaan, waar
we niemand bij wilden hebben.
We hebben elkaar geregisseerd,
zelf de inhoud bepaald. Het was
een zeer moeizaam werkproces,
maar met een prima resul
taat
„Dan kom je in de praktijk en dan
blijkt dat absoluut niet aan de or
de te zijn. Dus meepraten, dat
mag, maar in zo'n groot bedrijf is
dat vrijwel onmogelijk. Dat is de
strijd van de acteurs, zeker de
jonge mensen, die niet meer een
marionet van de regisseur willen
zijn, maar die samen iets willen
maken. Ik merk aan oudere ac
teurs, mensen die al jaren in de
praktijk zitten, dat er een soort
afstomping plaats vindt, hoewel
niet bij iedereen".
„Dat was in het werkproces bij deze
Brecht ook heel duidelijk. Deze
regisseur verwachtte van ons dat
we al improviserend, al spelend
zelf die rol zouden onderzoeken.
Maar er waren mensen die die
vrijheid niet meer konden vin
den, de vrijheid om je er in te stor
ten, gewoon maar te doen en fou
ten te maken, enorme risico's te
nemen en inderdaad soms ont
stellend voor lui te staan. Ei
kwam verzet tegen die maniei
van werken, conflicten, maar die
regisseur was zo'n sterke man.
dat hij in staat was
toch op de een of andere r
langzaam te bewegen om anders
te gaan spelen, zelf te gaan zoe
ken naar dingen".
Contact
In de mise-en-scène van „In de
jungle van de steden" zijn ook de
minder gebruikelijke opkomsten
vanuit de zaal opgenomen.
„Ik kom maar heel even vanuit de
zaal op, maar dat vind ik al zo
leuk, omdat ik dan gewoon con
tact heb met de mensen. Dat
doorbreekt dat vervelende van
hier staan wij en daar zijn jullie.
Ook al door het decor, drie auto's,
die bij wijze van spreken zo de
zaal in rijden. En acteurs die in de
zaal zitten, daar rondlopen, je
merkt dat de mensen ook schrik
ken. Als je tegen ze begint te pra
ten, hebben ze iets van: kan ik nu
terugpraten of niet? Ik vind het
leuk om te horen wat ze ervan
vinden, of ik nog iets uit kan leg
gen, want het is een zeer moeilijk
stuk. Zo bouw je wat op met die
mensen. Anders kom je aan met
de bus, je gaat je verkleden, je
gaat spelen, je stapt in de bus en
je bent weg. Als je niet weet in
welke plaats je bent, kom je er
ook nooit achter, zo geïsoleerd
wordt dat. En als je dat dag in dag
uit doet, wordt het publiek zo'n
abstract gegeven".
Buiten het toneel - film, televisie -
heeft Andrea Fiege nog weinig
ervaring. Ze schrikt er ook een
beetje voor terug.
„Ik ben een aantal keren gevraagd
voor films en zo, maar meestal
heb ik gezegd dat ik het liever
niet doe. Ik doe niet graag iets
waarvan ik denk dat het resultaat
niet naar mijn zin zal zijn. Dat is
een hele kritische instelling,
maar ik denk dat hoe kritischer je
bent in het aannemen van werk,
je een bepaalde kwaliteit kunt
handhaven."
Het streven naar roem is Andrea
Fiege vreemd.
„Dat speelt absoluut niet mee. Ik
wil gewoon goeie dingen doen in
een omgeving waar ik mij goed
voel, via een goeie gelijkwaar
digheid tussen alle medewerkers.
Ik wil me echt verdiepen in za
ken, niet gedwongen worden
door een produktie-systeem, niet
gedwongen door geld en niet ge
dwongen door een leiding die mij
opdrachten geeft waar ik het niet
mee eens kan zijn. Kijk. als je
vernieuwing nastreeft, als je op
zoek bent naar een ander soort
theater, zal je het zelf eerst moe
ten onderzoeken. De volgende
stap is om het naar de mensen toe
te brengen. Dan zou je aan het
publiek moeten vragen: komt dit
aan, is dit wat wij hebben ge
maakt nu iets wat jullie in bewe
ging zet. Natuurlijk zal dat in eer
ste instantie een heel klein
publiek van geïnteresseerden
zijn, want mensen die naar André
Duin gaan, weten1 van ons bestaan
niet af. Die zullen ook iets hebben
van, nou,het interesseert me
Strategie
„Je zou dus een soort strategie
moeten voeren. Ik zou willen
proberen om bijvoorbeeld naar
een fabriek te gaan en te vragen of
wij in deze grote hal dit stuk mo
gen spelen. En dan zeggen ze
misschien dat is te moeilijk voor
die mensen, die hebben daar
geen binding mee. Dan zou ik het
toch willen proberen en zeggen:
hier gaat het over, we hebben er
zo aan gewerkt, wij vinden dit
van theater, wij vinden dit van
jullie en wij vinden het jammer
dat jullie dit anders niet komen
zien. Nou, je laat de mensen kij
ken en wacht hun reacties af. Is
dat lachen en met bierflesjes
gooien, dan moet je vragen hoe
komt dat, begrijpen jullie het niet
of wat schort er aan ons" Ik zou
me ook willen laten corrigeren
door die mensen'"
NEDERLAND I -
18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.40 - Paspoort voor Turken (NOS)
18.50 - Emilie (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Tom and Jerry (KRO)
19.10 - £ing met ons mee in(KRO)
19.55 - Een op de miljoen, tv-film (KRO)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 - Den Haag vandaag (NOS)
22.10 - Denk-Beeld (NOS)
23.05 - Journaal (NOS)
NEDERLAND II -
18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.25 - Het menselijk lichaam, 2e cyclus, les 5 (TELEAC)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - De TROS top-50 (TROS)
20.00 - Journaal (NOS)
20.27 - Dubbelspel (TROS)
21.30 - Ik, Claudius, tv-serie (TROS)
22.20 - Aktua TV (TROS)
23.10 - Soap, tv-sene (TROS)
23.40 - Journaal (NOS)
tv-s
DONDERDAG 8 MEI
DUITSE TV
DUITSLAND I
20.00 Joum. 20.15 Aktuele docu
mentatie. 21.00 Amus.progr. 21.30
Licht progr. 22.30 Aktual. 23.00
Amus.progr. 24.00 Journ. (Reg.
progr.: NDR 18.00 Die Unsichtbare.
18.30 Aktual. 18.45 Kleuter-
8.55 Der Unsichtbare, tv-se-
19.35 Reg. magaz. 19.59
19.15 Aktual. 19.45
DUITSLAND II
18.20 Die Seiltaenzer, tv-serie. 19.00
Joum. 19.30 Spelprogr. 21.00 Aktual.
21.20 Inform, progr. 22.05 Ordnung,
tv-spel. 23.45 Sport. 0.15 Joum.
DUITSLAND III WDR
18.00 Gevar. kinderprogr. 18.30 Tv-
cursus Natuurkunde. 19.00 Jonge-
renmagaz. 19.45 Journal 3. 20.00
Joum. 20.15 Champagner-Moerder
(Le scandale), speelfilm. 21.50 Film-
rubriek. 22.35 Aktueel magaz. 23.20
BELGISCHE TV
BELGIË VLAAMS
18.00 Tekenfilmserie. 18.05 Inform,
progr. 18.35 Jeugdserie. 19.00 Korte
film. 19.05 Sportprogr. 19.35 Meded.
en Morgen. 19.45 Journ. 20.10 Rela
ties. tv-serie. 21.00 Panorama. 21.50
Zola. het menselijk geweten, tv-se
rie. 22.45 Journ.
NET II
20.10 Filmrubriek. 21.00 Rouwen
staat Electra goed, tv-serie. 21.50
Reportage.
In juni 1978 begon de TROS aan de uitzending van de BBC-serie
I, CLAUDIUS, gemaakt naar het gelijknamige boek en het vervolg
erop Claudiusthe God" van de Engelse schrijver Robert Graves.
De serie werd zeer goed bekeken en gewaardeerd en na afloop
waren de verzoeken om herhaling dan ook legio, temeer omdat vele
kijkers door de zomervakantie één of meer afleveringen hadden
moeten missen. Vanavond begint de TROS met de herhaling van de
serie. De programmering is zó, dat de complete serie vóór het begin
van de schoolvakanties is afgelopenDat betekent, dat er per avond
meer dan één aflevering uitgezonden kan worden.
Om het historische kader van de serie weer even te bepalen: Augus
tus leefde van 63 vóór tot 14 na Christies, Livia van 58 vóór tot 29 na
Christus. Tiberius werd geboren in 42 vóór Christus en overleed in
37 na het begin van onze jaartelling
De eerste aflevering begint met beelden van een vermoeide, schrik
achtige Keizer Claudius, die aan zijn memoires werkt in de vaste
overtuigingdat zijn einde nabij is. Hij kijkt daarbij terug naar het
begin van zijn leven.de tijd, waarin Augustus aan het hoofd van
het Romeinse Rijk stond.
Nederland 2,2130 uur
Het NOS-programma 'Denk-beeld', dat wordt gepresenteerd
door Freek de Jonge, gaat vanavond over 'Narcisme', de echo van
het ego'Er komt een aantal verschijnselen en activiteiten ter sprake
die men aanneemt aspecten zijn van het "Ik-tijdperk' wordt ge
noemd. Verschijnselen en activiteiten als trancendentale meditatie
en aandacht voor occulte onderwerpen.
„Literama" - NCRV. Vanavond op Hilversum 1 om 21.40 uur.
„Klein meisje van Nevers" is de titel van het aanhangsel dat Mar
guerite Duras destijds schreef bij haar scenario voor de film .Hi
roshima mon amour' uit 1959. In deze uitzending een tekstcollage
uit dat aanhangsel. Het onderwerp is de liefde die een jong Frans
meisje in de Tweede Wereldoorlog heeft opgevat voor een Duitse
soldaaten de st rafdie ze daa rvoor uit handen van haar stadgeno
ten moet ondergaan, nadat de bezetter is verdwenen.
„Nachtspiegel" - KRO. Donderdagnacht op Hilversum 1 om 00.02
uur. De definitieve ondergang van het circus Tony Boltini staat
centraal in deze uitzendingGeplaagd door belastinginspecteurs
heeft Toni Boltini jaren gevochten voor het behoud van rijn circus.
Nu is hij dan eindelijk tot de conclusie gekomen dat hij een punt
achter zijn gevecht moet zetten. Een interview met een circusdirec
teur, die nu plannen heeft gemaakt om van Oud Valkenveen een
,f)isney-land-in -het-klein" te maken. Plannen die ook alweer op
verzet zijn gestuit.
DONDERDAG 8 MEI
HILVERSUM I
Ieder heel uur nieuws. NCRV 18.11
(S) Hier en nu. 18.30 (S) Lichte or-
kestmuz. 18.45 (S) Leger des Heils-
kwartier. 19.02 (S) De wereld zingt
Gods lof. 19.55 (S) Op de man af.
20.03 (S) Metropole Orkest, (ca. 20.20
Intermezzo.) 21.02 (S) Orgelconcert.
21.40 (S) Literama-donderdag. 22.02
(S) Bij de tijd. NOS: 23.02 Met het
oog op morgen. KRO 0.02 (S) De
Nachtspiegel. 1.02 (S) Tussen de
hoezen3.02 (S) Heme of Harry op
1. 6.02 (S) Country Time. 6.50 Het le
vende woord.
HILVERSUM II
IKON: 18.05 Kleur.
OVERH.VOORL 18.35 Nederl. en
de derde wereld. P.P.: 18.50 Uitz. van
de WD. AVRO: 19.00 Frans op z'n
Brusse. 19.12 Lichte gramm muz.
19.20 In de kaart gespeeld, klass.
verzoeken. 21.00 Volk in boeien, do
cumentair hoorspel. 22.30 Nws.
22.40 (S) Klass. liederen voor tenor
en pianoforte. 23.15 (S) Jazz Spec
trum. 23.55 Nws.
HILVERSUM in
NOS: 18.03 (S) De Avondspits met
de Nat. Hitparade. TROS: 19 02 (S)
Poster. 20 02 (S) Soul Show. 22.02 (S)
Sesjun. 23.02 (S) LP-werk.
VRIJDAG 9 MEI
HILVERSUM I
Ieder heel uur nieuws. KRO: 7 03
Echo. 7.13 Even na zeven. (8 03
Echo.) 9 03 Gevar. progr. 12.03 Ge-
var. progr. (13.03 Echo.) 14.02 5 maal
HILVERSUM II
VPRO: 7 00 Nws. 7.10 Ochtendgym.
7.20 Radionieuwsdienst. (7.30 en
8.00 en 8.30 Nws.). 9.00 Gym voor de
vrouw. 9.10 Waterstanden. 9.15 Ex-
pres-VPRu. NCRV: 10.30 Onder
schooltijd. NOS: 10.45 werkbank.
10.55 NOS-Progr -overz AVRO
1100 Schoolradio. TROS 1120
Week in - Week uit. 12 26 Meded.
voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.36 Aktua. NOS: 13.00 Nws. 13.11
Meer over minder. 14.20 Op de zeep
kist komt u maar. 14.45 't Kan
van nut zijn. (14.45 Rechtoprecht.
15.00 Stad en land, waarin de NOS-
Visrubriek. 15.15 Knollen voor ci
troenen.) 15 30 Van ODM p-daktie.
VOO 17.00 Info-radio 17 24 Meded.
17.30 Nws.)
HILVERSUM III
EO 7.02 Ronduit op Drie. 8.03 EO-
Metterdaad-memo 8.05 Tijdsein.
9.03 De muzikale fruitmand 10.03 Te
elfder ure NCRV 11.03 P-»p non
stop. 12.03 Goeiemiddag. VOO: 14 02
Tipparade. 15.20 Popjourn. 15.30
T«>p-40.
HILVERSUM IV
NOS: 7.00 Nws. 7.02 Vroeg Klassiek.
9 00 Nws. 9.02 Muziek uit de Midde
leeuwen en Renaissance. 9 30 Vry-
dag-morgenconcert Klass liederen,
voo: tl.00 Muziek voor miljoenen
(12.00 Nws.) EO 13 00 Klank spiegel
14.00 Nws. 14.02 Theol. verkenning.
14.20 Relig.- en klass orgelmuziek.
14 45 Plaat-praat VPRO: 15 00 Mu-
ziek-op-vier.