Blik in de weekbladen „Aan wie heb je meer de pest: aan Haddad of de PLO?" EISEVIERS DONDERDAG 8 MEI 1980 het dorp waar die mensen wonen, terwijl speciaal naar Ieren wordt gevraagd. Had dad wijst iedere verantwoor delijkheid verontwaardigd van de hand. Het leven in A Tiri gaat door. De boeren, die twee weken niet naar de vel den zijn gegaan, gaan door met het zaaien van tabak. De anonieme uitnodigingen en de minder anonieme pogin gen om faits accompli's te vestigen zijn systematisch, ondanks de chaotische rovers praktijken. Een blik op de kaart leert dat het Haddad in eerste instantie om een paar strategische heuvels gaat die hem een beter overzicht ge ven op de Palestijnse enclaves binnen het Unifilgebied. Eerst de strategische heuvels, vervolgens het hele gebied teneinde Libanon van vreemde overheersing te be vrijden. Zo komen wij bij de Palestijnen en hun Libanese bondgeno ten. Die houden zich de laat ste tijd vrij rustig, maar de Palestijnen zitten strategisch in een veel ongunstiger posi tie dan Haddad. Er is in het Unifilgebied een aantal enclaves van „gewapende elementen". Palestijnen en linkse Libanezen, die evenals de enclave van Haddad een de facto-status hebben in het ge bied, omdat Unifil nu een maal geen geweld mag ge bruiken om ze te verwijde- De Palestijnse enclaves zijn veelal gelegen in de dalen, met beperkte en lichte bewa pening. Het is niet bijzonder moeilijk om de posities in Unifil gebied te versterken. De controle van Unifil op wa pens is uiterst summier. „Wij kunnen niet iedere vrachtwa gen gaan uitladen en door zoeken", zegt een Nederland se soldaat aan een controle post. „Dan staat er in een mum van tijd een file van hier tot Tyrus". En zelfs al zou de controle strenger zijn, dan nog is het geen probleem door de si- naasappelvelden of de struikgewassen te infiltreren. De Palestijnen concentreren zich door hun strategisch on gunstige positie gedwongen, tot infiltratie, aanslagen en opleidingskampen, hetgeen minder spectaculair is dan Haddads activiteiten, maar in wezen eenzelfde einddoel heeft- het Unifilgebied lang zaam maar zeker onder con trole krijgen. De belangrijkste PLO-enclaves liggen in een gebied dat in het Unifil-jargon „de ijzeren driehoek" heet. Een dankbaar doel voor Haddad orp zijn ka nonnen op leeg te schieten. Maar hij schiet meer op de naburige Libanese broeder- dorpen dan op de Palestijnen zelf. Vreemd is dat niet Had dad gaat ervan uit dat die dorpen verantwoordelijk zijn voor de aanwezigheid van de Palestijnen. En wie die verantwoordelijk heid niet wil aanvaarden moet bloeden. „De vraag is niet of u van Haddad houdt, maar of u uw dorp liefhebt". Een oude regel die ook Israël steeds gehanteerd heeft, en die in Zuid-Libanon redelijk effectief .blij kt te zijn. Want hoe meer Haddad de Libane se dorpen beschiet, des te an ti-Palest nser de stemming daar wordt. Zy zy n immers de oorzaak van al het kwaad. Dat wordt ons bevestigd door dorpelingen. De vraag is niet Van wie hou je meer, van Haddad of de PLO. maar aan wie heb je meer de pest aan de PLO of aan Haddad. En dan is het antwoord veelal: aan de PLO, want Haddad is Libanees, en de Palestijnen zijn vreemden. Terwijl de dagbladen al zijn over gegaan tot de orde van /de dag, loeien de weekbladen nog in al lerlei toonaarden na over.de ge beurtenissen van 30 aprii. EM betitelt de rellen alsy "De reke ning van de tolerantie". Na het "oproer" kan volgens het blad het volgende worden vastgesteld: 1) Er zat een organisatie achter, een harde kern die de meute voortdu rend opjutte. 2) Er moet in het vervolg meer EM-politie komen met betere uitrusting. En meer arrestaties. 3) Voor "De Autono men", de anarchisten van de ja ren tachtig, is iedereen de vijand, zelfs de arbeider. Michel v.d. Plas noemt de manier waarop de VARA-radio op 30 april heeft gefunctioneerd "een soort van vergissing van Troel stra in het klein". EM buigt zich verder over het probleem van de Hoogovens die 500 Joegoslaven in dienst willen nemen, maar dat van de minister niet mogen. Er dreigt nu een oven dicht te gaan. "Werk genoeg, maar waar zijn de werkers?" De Kon. Ned. Reders Vereniging viert in 1980 het 75-jarig bestaan. Feest in een zwaarbewolkt jaar. Toch houdt men de moed er in, getuige EM's conclusie: "Neder landse reders laten zich niet uit de markt jagen". D. A. de Korte was in 1940 korpo raal bij de Jagers. Op 73-jarige leeftijd kijkt hij terug op de oor logsdagen: "Van een bloeiende Betuwe naar een brandende Grebbeberg Verder in EM: Gerard Reve over Lieve Jongens ("Gelukkig is de film geen NVSH-pleidooi voor de herenliefde geworden") en "Nonsens en saamhorigheid op de 27 MC-band". hervormd nederlahd Gerard de Haas. docent jeugdkun- de aan de Rijksuniversiteit van Utrecht, buigt zich in Hervormd Nederland over de rellen in Am sterdam. Volgens hem heeft "de angst voor oorlog, milieu en ver arming, die vooral bij jongeren leeft omdat die nog een hele tijd moeten leven, zich vorige week massaal ontladen, toen op sym bolische, maar wel demonstra tieve wijze de nationale toekomst voor decennia bezegeld werd". Schokkend en pijnlijk is de gedre ven brief die de Braziliaanse bis schop Moacyr Grecchi aan chris tenen in Nederland en België schreef ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan van de vastenac tie. "We brengen het niet meer op in ellende te leven en jullie buiken te vullen". "Chemisch verleden zal voor nog meer Lekkerkerken zorgen", schrijft dr. Lucas Reynders. "Wie een blik werpt op de harde prak tijk zal al snel geteisterd worden door twijfels over de manier waarop men nieüwe chemische ellende probeert te vermijden". Verder een groot interview met NOS-voorzitter Jurgens; "De economie stort niet in bij afschaf fing wapenproduktie" en "Mi lieubeweging met de rug tegen de Ook Vrij Nederland bevat pagina's over feest en rellen op 30 april. In het artikel "De dag waarop nie mand kreeg wat hij wou" schrijft R. Ferdinandusse: "Toen Beatrix de handtekening zet te die haar koningin maakte, klonk op tv de inmiddels beruchte verzuchting van de geheimzinni- ge stem: "Daar heeft zij jaren op gewacht". Men mag er rekening mee houden dat hij of zij niet on opgemerkt is gebleven en dat hij of zij binnenkort de vloek der Oranjes deelachtig wordt. Maar het was wel de stem van officieel Den Haag, waar iedereen nog maar eens wil zien hoe het alle maal uitpakt, ook al wordt men dan niet moe haar moeder na te praten dat ze zo uitnemend is voorbereid". VN vroeg ook aan Carel Briels, chef d'orchestre van de kroning in 1948, wat hij van de regie in 1980 vond. Juliana deed het niet goed op het balkon. "Ze had moeten wuiven. De balkonscène was nog treuriger dan de balkonscène uit Romeo en Julia". De gasten wa ren hem niet hoog genoeg. "Zo'n beetje het tweede garnituur. Ik had in 1948 alle gekroonde hoof den van Europa". Igor Cornelisse graaft verder in de geschiedenis van de familie Von Lippe ("De zorgen van prins Bernhard voor zijn familie en de pogingen de skeletten in de kast terug te duwen"). Barend en Van Dorp interviewden een veel geplaagd man: Willi Daume, de voorzitter van het Westduits Olympisch Comité. "Als politici zich op sport of de Olympische Spelen concentre ren is dat uit pure onmacht". Hij gelooft niet dat de wereldge schiedenis een ander verloop had gehad als de Spelen van Berlijn, waaraan hijzelf als basketballer de lnrm, v.aren geboycot "Eer boycot in 1938 iad on.- natio nal gevoel alleen n:aar veraterkt. We zouden ons gediscrimineerd hebben gevoeld en daardoor sterker naar de regering zijn toe gegroeid". Verder in VN: "Het bestuur van de Rekkense inrichtingen herstelt de orde", "De ontwapenende deskundigheid van prof. De Haan" en de dood van Hitchcock. Het kleurkatern is gewijd aan de dichter Gerrit Achterberg (1905-1962). Ook de Haagse Post heeft zeer veel "30 april" in zijn kolommen ge stopt. In het stuk "De VARA heeft de boosheid een stem gege ven", meldt Ton van Dijk dat VAR A-verslaggeefster Hanneke Groenteman nu "de gebeten teefis. 'Haar telefoon krijgt niet de kans te zwijgen door de vele lieden die haar manier van werken in ver band brengen met haar afkomst en die haar alsnog een vergassing toewensen". Hanneke zelf zegt "Ik ben heel erg geschokt dat ik kennelijk zo naast de pot heb gepiest, zodat ik nu de kop van Jut ben geworden". Ook het Weekboek is geheel aan 30 april gewijd. Minister De Koning zegt in een in terview dat hij premier Van Agt "soms te defaitistisch, te veront schuldigend" vindt. De ARP ka rakteriseert hij als volgt "Ze zyn geconditioneerd om te sterven by de verdediging van de laatste gracht, en by de eerste greppel denken ze al dat het zover is". Maarten 't Hart meldt dat hij signe ren leuk werk vindt. Het is hem dan vergund om bij vrouwelijke bewonderaars voorin boeken te schrijven: "Wat is het een groot genoegen om naar u te kyken". Verder in HP een stuk over Hitch cock ("De jezuïet en de koele blondines"), de actualiteit van Flaubert. Joegoslavië na Tito, j[Chomeini is geen maniak" en "De bevroren vingers van J. Bernlef Negen pagina's over geregeldhe den en ongeregeldheden in Am sterdam. Herman van Run schrijft over de "geregeldheden" een markant verhaal, prachtig van toon, met sfeervolle ironie. ("Claus toont onophoudelijk een uiterst nadenkend gezicht. Te verontrusten hoeft dat niet. want men kan weten dat er in dat hoofd ook werkelijk gedachten aanwe zig zijn"). Hoofdredacteur Kuiper zegt over de beschuldiging dat de media op 30 april "een vertekend beeld" brachten: "Het slechte, het nare komt in de krant en op het scherm. Het aan gename, het mooie en plezierige meestal niet. De 200.000 Neder landse bromfietsers die elke avond veilig thuiskomen, berei ken de krant niet, de ene die ver ongelukt wel". De Tijd beziet voorts de evangeli sche bevlogenheid in de politiek. ''Christendemocratische politiek is dat risico's nemen of wikken en wegen?" Het blad laat ook zijn licht schijnen over het rapport-Van Bysterveld over belastingfraude. "Is belas ting betalen echt alleen voor de 'dommen'?" En het begin van een nieuwe serie: 'Toneel in Nederland". Een kunstbedrijf in de knel. "Lege zalen, onzekere mensen, de con currentie van de tv maar ook on derzoek naar nieuwe uitgangs punten, verzet tegen veiligheid troef'. RUUD PAAUW Door Jaap van Wesel Majoor Haddad eenvoudigste en goedkoopste oplossing is om maar twee dode Ieren af te leveren. Dan ben je van het gelazer af. De Ieren worden wat onrustig. Haddads radiostation „De stem van de hoop" herhaalt de eisen. Er volgt een gesprek tussen de Unifil-comman- dant, generaal Erskine, Had dad en de Israëlische generaal Ben Gal. Bloedwraak? Eisen aan A Tiri? Haddad weet van niets. Gru welpropaganda. Dat is trou wens een zaak van de getrof fen familieleden, een strikte privé-affaire, waar ook Had dad zich niet in kan mengen. Zeker niet als christen in een sji'itisch moslim-gezelschap. Maar de getroffen familie is onbereikbaar voor Unifil, volgens de reeds bekende spelregels. Wel bereikbaar voor de Israëlische en de we reldpers, maar onbereikbaar voor Unifil. De bloedwraak gaat dus door. Of misschien ook niet. Want niemand heeft officieel ooit iets gehoord alleen persbe richten, mondeling en ano nieme boodschappen. En Haddad zijn naam is haas. Het vervolg is bekend: twee Ieren worden vermoord in de enclave. Door wie? Door de wrekende familie zegt de „neutrale" Haddad. Hij kan niet tegen het plaatselijke ge bruik ingaan. Wel toevallig dat ze door militiemannen werden aangehouden, waar net familieleden van 1e ge troffenen bij waren, v »r van om zijn hulp, en Unifil wei gert om aan die volkswil ge hoor te geven". Wat ondemo cratisch toch. De veront waardiging neemt toe, ook in de naburige dorpen. Kinde ren organiseren „spontaan" een optocht naar A Tiri, ge volgd door uit opwinding om zich heen schietende militie mannen. Zij voeren spontaan stenen, knuppels en bran dende banden mee. presen tjes voor de Ierse PLO-vrien- den. Spontaan? De Ieren hebben waargenomen dat de kinde ren in bussen en vrachtwa gens zijn aangevoerd uit Haddadland. Er zijn ook Is raëli's gesignaleerd. Die gaan huizen binnen en even later komen er opgewonden kin deren met stenen en stokken uit de huizen. De Ieren hou den voet bij stuk: Haddad mag geen nieuwe status quo creëren in A Tiri. Niet via een pantserwagen, en niet via een kinderoptocht. Gelijk in de middeleeuwen wordt er met brandende pek gegooid, met stokken geslagen, stenen ge gooid, en uiteindelijk ook ge schoten. Doden aan beide kanten. Haddad wordt uit A Tiri verjaagd. Operatie A Tiri mislukt. Maar het drama gaat door. De aanzienlijken uit het dorp A Tiri gaan naar een bespreking met Haddad. Er zijn zwijgen de en anonieme Israëli's bij het gesprek aanwezig. Het ge sprek vindt plaats in het „niemandsland" tussen Uni fil en de christelijke enclave. De aanzienlijken keren later terug met een boodschap van Haddad aan de dorpelingen van A Tiri. Zij dienen of wel 40.000 Libanese ponden of twee dode Ieren te leveren. Als dat niet gebeurt moeten de bewoners van A Tiri de ge volgen dragen. De bloed wraak. En de moehtar, die het met Unifil houdt, dient te verdwijnen op straffe van moord. De man is reeds naar Beiroet vertrokken. Bekend De consequenties zijn bekend: een beschieting, of kidnap ping, of moord, of een combi natie van alle drie. Een aantal dorpelingen besluit dat de BEIROET - De moehtar (burgemeester) van het dorp staat voor zijn zoveelste moeilijke en misschien wel noodlottige beslissing. Er is zojuist een jongetje langs gekomen, en dat jongetje heeft een met de hand geschreven briefje afgegeven. ,U wordt uitgenodigd voor een gesprek over zaken die u allen aangaanplaats van de bespreking: een dorp in Haddads Vrij Libanon. Het briefje is als gewoonlijk niet ondertekendMaar de moehtar twijfelt niet aan de afzender: Sa'ad Haddad. Het is niet de eerste brief van die strekking die de moehtar krijgt, het zal niet de laatste zijn, en hij is niet de enige. Alle mochtars in heel het Unifilgebied krijgen herhaaldelijk uitnodigingen van gelijke strekking. De keuze is moeilijk. Als de moehtar naar de bespreking gaat, dan krijgt hij behalve een gastvrije ontvangst ook een verklaring onder zijn neus die hij dient te ondertekenen. Die verklaring kent hij: Aan de Libanese strijdkrachten. Wij, notabelen van de dorpen in Zuid-Libanon, wij verzoeken om steun van de kant van de Libanese strijdkrachten onder leiding van de majoor, held Sa'ad Haddad. Wij verwerpen de activiteiten van Unifil omdat Unifil aan de kant van de Palestijnse commando's staat, en omdat zij de terroristen helpen onze geliefde dorpen binnen te komen en hun toestaan dat zij dwars door hun linies infiltreren. Moge de hand van Allah u leiden, zodat de bevrijding van heel Libanon volbracht moge worden. Ondertekend: de moehtar en notabelen. Als onze moehtar niet gaat, dan is de kans zeer groot dat morgen, na 11 uur. het tiidstio van de bijeenkomst, de majoor, de held Sa'ad Haddad hem en zijn dorp een herinnering zal sturen in de vorm van wat mortier- of tankgranaten. Maar heeft het wel zin om te gaan? Als hij de verklaring wel ondertekent en de eisen van Haddad uit vrije wil en uit eigen initiatief aanvaart, om een plaatselijke militie te vormen teneinde Unifil er uit te schoppen, dan worden de wapens die Haddad verstrekt door Unifil weer afgenomen. De weg naar Haddad is dan weliswaar geopend, maar een andere belangrijke weg, die naar Beiroet, wordt daarmee gesloten. Want die weg loopt langs PLO-posten. En de lan ge, zeer lange ervaring heeft geleerd dat dorpelingen bij die controleposten spoorloos verdwijnen om veel later, en misschien nooit meer terug te Niet tekenen dus. Maar gaan en niet tekenen, dat is niet mo gelijk. Want wie de koffie van Haddad opdrinkt, en vervol gens weigert te tekenen blijft weliswaar de kidnapping door de PLO van hem of een van de zijnen bespaard, maar heeft minder kansen om le vend Haddads koninkrijk te verlaten. Maar niet gaan dus. Dat bete kent morgen misschien weer een uitnodigingsbrief. Of misschien ook niet. Of een ar tilleriebombardement, of een kidnapping. Of een moord. Of misschien helemaal niets. Je weet het nooit van tevo- De moehtar besluit dus maar naar de plaatselijke Unifil- commandant te gaan voor raad. Maar de Unifil-com- mandant kan geen advies ge ven. „Het is uw land, het is uw verantwoordelijkheid", krijgt hij te horen. Unifil kan zelfs geen volledige bescherming garanderen, want het kan de spelregels van chantage af persing, moord intimidatie en kidnapping niet meespe len. willen stappen? Wordt er vriendelijk gesuggereerd. Maar er is geen reactie, geen ja en geen nee. Ze blijven zitten. Nog een sigaretje, nog een kopje thee. De Ieren worden een tikje ongeduldig. De commandant herinnert zich dat bijna een jaar geleden volgens dezelfde methode de mannen van Haddad het na burige dorpje Beth Jahoen zijn binnengereden om thee te drinken, en ze zitten er nu nog. Er wordt besloten: in geen geval een herhaling, want het gaat hier om een methode voor gebiedsuitbreiding. Of de he ren nu toch echt maar op wil len stappen. De stemming wordt een ietsje minder vriendelijk. Uiteindelijk slui ten de Ieren de pantserwagen. De kiemen voor een van de ernstigste incidenten in het Unifil-gebied zijn ge zaaid. „Volkswil" Haddad protesteert via de Is raëlische radio en pers. „De bewohers van A Tiri vragen Beschieting De moehtar gaat niet. Het uur nul gaat voorbij. Er volgt een hevig artilleriebombarde ment. De Unifilposten mel den: beschieting door de DFF (de facto forces), het eufe misme voor Haddads milities. De soldaten gaan de schuil kelders in. De dorpelingen hebben meestal geen schuil kelders. Er vallen een paar doden en gewonden door de inslag van granaten. Unifil belt het hoofdkwartier van Haddad. Maar de majoor, de held is niet aanwezig. Haddad is per definitie niet aanwezig in dergelijke'gevallen. Nie mand die verantwoordelijk heid draagt in Libanon is aanwezig als er geschoten, gedreigd, gemoord en ge roofd wordt. Haddad niet. Arafat niet, niet Aboe zus en niet Aboe zo. Niemand weet waarover het gaat. Het moet een misver stand zijn. Of een plaatselijke vete. Of allebei. Of het is leu genachtige zionistische pro paganda, of smerige Pales tijnse leugens. Maar er wordt toch geschoten op dit mo ment? O ja? Nou, ons is niets bekend. Dan maar naar de Is raëli's de machtige bondge noten van Haddad. Maar ook die weten van niets. „Wij kunnen Haddad geen instruc ties geven. Samenwerking, hulp ja. Bevelen, nee". Arme moehtar. Drie weken geleden had zijn collega uit A Tiri ook een ver velende ervaring. Een pant serwagen uit Haddadland, een paar honderd meter ver der op, rijdt op de Ierse con trolepost af aan de ingang van het dorp. Het geweer wordt op de Ieren gericht: „opzij, wij moeten er door. De Ieren hebben geen keus: zij mogen zonder instructies niet als eersten schieten, en je weet bij die gasten nooit hoe ze zullen reageren. Er gebeuren ontzettend veel „misverstan den", doorlaten dus. De pantserwagen rijdt naar het dorp en blijft daar staan. De inzittenden drinken gezellig een kopje thee met de Ieren. Het dreigement van zoéven is alweer vergeten. Thee, een si garetje, een vriendelijk praatje, en de tijd verstrijkt. Of de heren nu maar eens op

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 15