Boodschap is links, „maar linkse noten bestaan niet" Herleving van islam niet alleen godsdienstkwestie Kerk moet meer gemeente zijn dan instituut Anneke Groen gekozen tot Miss Majorette Leids orkest De Onderste Steen DINSDAG 6 MEI 1980 BZEEP PAGINA 17 door Sjak Jansen Ze zijn bekend tot ver buiten Leiden, ja zelfs tot in het Westduitse kernreac torplaatsje Kalkar. Met ze bedoel ik de slagwerker en twaalf blazers van 'De Onderste Steen', een Leids orkest, dat al ruim zes jaar opdraaft bij gelegenheden, waar men verlegen zit om strijdliederen als 'De Internatio nale'; een lied dat het in Leiden nog altijd goed doet. Het zijn echter niet louter strijdliederen die De On derste Steen uit zijn instrumenten laat schallen. Om met trombonist Karei Diephuis te spreken „is dat arbeidersliederengedoe immers uit een voor bije tijd." Werd, afgelopen weekeinde in Rotterdam de Miss Holland verkiezing ge houden, in Katwijk werd de Miss Majo rette gekozen. En dit is ze dan. Anneke Groen van de Leidse Kooigirls: Miss Majorette. En niet voor de eer ste keer hoor! „Welnee", zegt 17-jarige Anneke. ,JHet was zeker al de derde of vierde keer. En waaraan ik het te danken heb.... al sla je me dood. Ik heb gewoon net zo gewoon gedaan als anders. Niks uitgesloofd of zo, dat is trouwens niks voor mij Ze was anders wel blij, heeft het in familiekring ook uitbundig gevierd. Naast deMiss-titel kreeg ze ook nog eens een fraaie beker, met daarin een majorette gegraveerd. „Wij willen daarentegen juist eigentijdse muziek maken", zegt Karei. „Zoveel mogelijk eigentijdse muziek van eigen tijdse componisten zoals Willem Breuker en Louis An- driessen." Funky Sopraansaxofonist Theo Veld voegt er aan toe dat hun re pertoire tevens teksten van Brecht op muziek van Heiss- ler bevat alsmede Chileense en Vietnamese vrijheidslied jes. „En we spelen ook wel eens een funky nummertje", zegt Karei weer. Stampende marsmuziek in vierkwartsmaten is niets van zijn gading. Toch zou ik de mensen niet graag de kost willen geven, die denken dat De Onderste Steen juist die muziek maakt. Eigenlijk zou men beter moeten weten, want het blaasorkest valt re gelmatig in de sleutelstad te beluisteren. Vaak op zaterdag in de Haar lemmerstraat, wanneer bij de Hartebrugkerk een collecte wordt gehouden, zoals laatst voor de slachtoffers in Nica ragua of Cambodja. Of giste ren op de anti-militairistische bijeenkomst aan de Hoog- landsékerkgracht. Linkse noten Daar bracht het niet-commer- ciële Leidse orkest zijn poli tieke boodschap, zoals ge woonlijk verpakt in blaasmu ziek. Die boodschap, daar kunnen we kort over zijn, die boodschap is links. „Maar", zegt Karei, „linkse noten be staan natuurlijk niet." Theo: „Maar meestal krijgt onze muziek wel die rode kleur omdat waar wij spelen men sen rondlopen met spandoe ken. Die spandoeken gaan De Onderste steen tijdens een optreden in het Leids Volkshuis. Derde van links sopraansaxofonist Theo Veld en tweede van recht trombonist Karei Diephuis. De laatste zegt: "Dat arbeidersliederenvedoe is uit een voorbije tijd. We willen eigentijdse muziek maken en spelen ook wel eens een funky nummertje." dan een rol spelen, die verta len dan onze muziek." Karei weer: „Partijpolitiek zijn wij niet gebonden. In dat soort dingen zijn wij juist vrij liberaal. Rechtse mensen, om het zo maar even uit te druk ken, mogen best bij ons spe len." Pretentie „Maar", vult Theo aan, „over maatschappelijke vraagstuk ken vormen we binnen de groep natuurlijk wel een me ning. En met die mening zal een rechtsdenkend mens het niet gauw eens zijn. Want die mening is links, om even in die termen te blijven spre ken." Karei: „Bovenal vinden wij dat je pietje muziek moet probe ren eigentijds te zijn. Muziek met wat meer pretentie, die niet commercieel is, maar toch lekker in het gehoor ligt. Dus niet dat saaie kamermu- ziekgedoe." Vanuit dat oogpunt is De On derste Steen in 1974 ook op gericht. Opgericht door jonge mensen die de kamermuziek zat waren of in een fanfare waren stukgelopen en zagen datje buiten op straat met je blaasinstrument veel leukere dingen kunt doen. De Eenheid Sedertdien heeft het blaasor kest menige manifestatie mogen opluisteren. Soms ge beurde dat ter begeleiding van het Leidse koor De Een heid, dat evenals De Onderste Steen repeteert in het Leids Vrijetijds Centrum. Theo: „Ons grote voordeel in vergelijking met popgroepen is dat wij tamelijk mobiel zijn. Wij spelen on versterkt, kun nen gaan en staan waar we willen." Het Leidse blaasorkest gaat binnenkort een serie kinder liedjes opnemen. Eerder gin gen zjj de studio in voor de opname van 'Actie', een elpee die door de Communistische Partij Nederland is uitgege- Beleid De Onderste Steen bestaat voornamelijk uit geschoolde amateur-blazers. Op manifes taties geven ze desgevraagd belangeloos acte de presence. „Eigenlijk moet men ons horen spelen", zegt Karei. „Dan wordt het verhaal veel dui delijker. Praten over onze muziek is moeilijk. Vind ik althans." Theo: „Laten we het er op hou den dat we voortdurend op zoek zijn naar nieuwe muzi kale uitdrukkingsvormen. Muziek dus waarin wij dui delijk kunnen maken, dat wij het niet eens zijn met het be leid van de huidige regering. Dat beleid is verkeerd, vinden wij. Dat lost de problemen niet op. Het huidige kabinet moet daarom verdwijnen." Er gaat geen doordeweekse dag voorbij. o( ik ben in de stad en regio wel op zoek naar mensen en dingen voor deze rubriek. Tips en wensen voor 'Publiek kunt u s middags tussen één en twee uur aan mij kwijt, tel 071-144941. toestel 215. Schrijven mag natuurlek ook. Prof. dr. Anton Wessels in zendingsblad Vandaar ding en de evangelistiek, ziet het gevaar van deze redenering voor al daarin liggen, dat dit de werke lijke problemen verduistert, zo als een politieke oplossing voor Libanezen en Palestijnen en so ciale gerechtigheid voor alle groepen, van welke godsdienst ook. In het blad "Vandaar" van de her vormde en gereformeerde zen dingen plaatst prof. Wessels de herleving van de islam tegen de historische achtergrond van de kruistochten, het kolonialisme en het neo-kolonialisme. Tegenover de heilige oorlog van de islam stonden de christelijke kruistochten, waartoe paus Ur- banus in 1095 opriep. De reactie op de kruistochten was een her leving van een fundamentalisti sche vorm van de islam. Er kwam een sterke anti-westerse, dus an ti-christelijke houding. Veel christenen hadden in de periode van de kruistochten hand- en spandiensten aan de "westerse christenen" verleend; de Arme niërs en Maronieten (Libanon) moesten voor die hulp aan de "vijand" boeten. Verharding In de negentiende eeuw herhaalde de geschiedenis zich. Het kolo nialisme bracht een uitbreiding van "westers-christelijk" gezag over grote delen van de islamiti sche wereld. Frankrijk en Enge land bestuurden hele stukken van Afrika, het Nabije Oosten en Azië. Nederland voerde honder den jaren het bewind over Indië, dat nu als Indonesië het grootste Een van de grote gevaren van onze tijd is dat de huidige conflictsituatie tussen de christelijke en de islamitische wereld eenzijdig wordt beoor deeld en uitgelegd vanuit de godsdienstige factor. Daarbij worden sociale, economische en politieke conflicten beschreven alsof het in de grond van de zaak godsdienstige te genstellingen zijn. Prof. dr. Anton Wessels (Amstel veen), sinds 1978 hoogleraar aan de Vrije Universiteit in Amster dam in de theorie van de zen De verwarring van veel jongeren is een uitdaging voor de kerk, die een antwoord zal moeten geven op de vragen van de jeugd. Dat zei prof. dr. ir.JH. van Bemmel, voorzitter van'de Evangelische Alliantie, op een ontmoetingsdag van deze organisatie over het thema "Jeugd en evangelisatie". "Men zal de jeugd de omgang met God moeten leren kennen in plaats van de zinloosheid. Er komt dan een nieuwe levensver vulling, met hulp en met liefde. Dominee Piet Boomsma, directeur van de interkerkelijke jongeren beweging "Youth for Christ", meende dat de jeugd een sterk ontwikkeld religieus gevoel heeft maar vaak wordt verlamd door de passiviteit van de verzor gingsstaat. Uit onderzoekingen is gebleken dat jongeren mensen nodig hebben die kunnen luisteren, tijd hebben en loyaal zijn. De kerk heeft een tekort aan creatief vermogen om de jongeren te bereiken. Allerlei mogelijkheden worden niet be nut. Het is ook belangrijk, jonge ren te laten benaderen door ande re jongeren, die daarvoor toege rust moeten zijn. De jeugd-evangelist Gert van den Bos vond de kerkelijke structu ren vaak te ingewikkeld voor de jeugd. De kerk moet meer ge meente zijn dan instituut. Meer samenwerking is nodig tussen kerk en evangelisatiebewegin gen. ook bewegingen buiten de officiële kerk. islamitische land, qua inwoner tal, ter wereld is. Naar islamitisch besef waren het nieuwe kruistochten, bedoeld om de islam te vernietigen. De christelijke zendingsijver lag in hun gevoel geheel in het verleng de van de koloniale activiteit. De reactie op het kolonialisme was een versterking en verharding van de islam. In de periode van de ontkolonise- ring verslechterden in een gebied als het Nabije Oosten de verhou dingen tussen christenen en moslims. Dat betrof vooral die christenen die zich het meest met de koloniale overheden hadden vereenzelvigd, zoals de Assyri- De Evangelische Alliantie gaat meer aandacht besteden aan de kinderevangelisatie. Daar komt een ontmoetingsdag over. In ok tober wordt een nationale evan gelisatieconferentie in Drieber gen gehouden. Antwoord Op een vergadering van de vereni ging "Protestants Nederland" in Delft stelde dr. W. Aalders. eerst hervormd predikant en later lec tor aan de katholieke universiteit in Nijmegen, de vraag waarom de christenen van Nederland geen antwoord hebben op "program ma's van de VARA en de VPRO". Hij dacht daarbij ook aan het ra- sche christenen in Irak. Velen van hen, maar ook christenen van andere confessies, zijn naar ande re delen van de wereld gegaan, daarmee de kerken in het Nabije Oosten enorm verzwakkend. Het kolonialisme is voorbij, maar, zo constateert prof. Wessels, het neo-kolonialisme heeft een nieuwe, vooral economische af hankelijkheid gebracht in grote delen van de Derde Wereld, waar toe ook de islamitische wereld behoort. Iran is een voorbeeld van een land dat een regering kreeg opgelegd naar westers, Amerikaans belie ven. De revolutie is de reactie van een volk tegen een opgedrongen dioprogramma van de VARA op 30 april. "De christenen." zei Aalders, "heb ben de erfenis van Groen van Prinsterer overgenomen, die te genover de revolutie het evangelie stelde, maar ze zijn een gebroken front. Ze zullen eerst moeten we ten wat ze onder het evangelie verstaan. Wij hebben als christe nen een antwoord op de nood van de revolutie, maar wij zijn niet in staat dat antwoord naar de we reld toe uit te spreken". De vergadering werd verstoord door een groep mensen die dr. Aalders beschuldigden van sym pathie met het rooms-katholi- cisme. Hij is namelijk docent in Nijmegen geweest en heeft het huwelijk eens een "sacrament" bestuur dat vreemd was aan de eigen cultuur. "Als de terecht stellingen en de gijzelingsactie in dit land terecht worden veroor deeld, moet dat niet gebeuren zonder ook te spreken over de vele onschuldige slachtoffers die onder de sjah zijn gemarteld en geliquideerd". Versimpeling Een verklaring van bijvoorbeeld de Libanese burgeroorlog als een strijd tussen christenen en mos lims acht prof. Wessels een ver simpeling van de werkelijkheid. Er liggen hier duidelijke sociale en politieke oorzaken, verschil len tussen rijk en arm en politieke tegenstellingen tussen Libanese, Palestijnse en Syrische groepen. Op een dergelijke manier wordt ook wel dc strijd tussen Israël en de Palestijnen als tussen joden en moslims beschreven, alsof niet een belangrijk aantal Palestijnen christen is. Als de werkelijke oorzaken - van sociale, economische en politie ke aard - niet worden aange pakt, kan dat juist een opleving van godsdienstige tegenstellin gen tot gevolg hebben. Die problemen veroorzaken span ningen tussen kopten en mos lims in Egypte, tussen christe nen en moslims in Pakistan en Indonesië. "Er zijn in de periode van Sadat veel meer incidenten geweest tussen kopten en moslims dan in de hele periode onder president Nasser". Prof. Wessels: "Een waarschuwen voor het "islamiti sche gevaar" zou kunnen aflei den van de problemen waarvoor wij als "rijke" christenen mede verantwoordelijkheid dragen genoemd. Met enige aandrang slaagde men erin. de ordever stoorders te verwijderen. Rellen Dr. W. Bos, voorzitter van de ver eniging voor een nieuwe vrijzin nige omroep in Nederland, zei op een voorjaarsbijeenkomst van deze vereniging in Utrecht dat de kijkers vermoedelijk niet gesteld waren op beelden van de ongere geldheden in Amsterdam tussen de inhuldigingsplechtigheid door. "Als de kijkers als consu menten hun eigen programma hadden kunnen kiezen, zouden die beelden later in het journaal zijn uitgezonden". "Opnieuw is gebleken, hoe indringend de me dia hun werk doen". Vrouw en kerk. Op een vergade ring van de pastorale raad in het aartsbisdom Utrecht deelde kar dinaal Willebrands mee, dat hij bezig is met de instelling van een commissie "Vrouw-kerk-maat- schappij", die de theologische achtergronden van de positie van de vrouw in de kerk en het probleem "vrouw in het priester ambt" moet gaan bestuderen. De werkgroepen "menselijke rela ties" en "vrouw en kerk" van het aartsbisdom zijn bang dat er na de algemene bisschoppensynode van september dit jaar een hele boel bepalingen over de katho lieke vrouwen worden uitgestort terwijl de vrouw zelf niets heeft mogen zeggen. Deze synode gaat namelijk over "het christelijke gezin". "Er komt straks opnieuw geen vrouw aan te pas", zei Anny Matti, lid van de werkgroep "menselijke relaties". Beroepingswerk. Hervormde Kerk: beroepen te Stiens J. Za- gema Roden, te Houten (deelge meente Open Hof, in samenwer king met de Gereformeerde Kerk) J.M. de Meij Aalsmeer; aangenomen naar Diepenheim G.J. Stam Heino. naar Vlaardin- gen J. Lalleman Oude en Nieuwe Wetering. Gereformeerde Kerken: aange nomen naar Oudega (Smallin- gerland) H.J. Nolles Bakkeveen. Christelijke Gereformeerde Ker ken: beroepen te Barendrecht A. Baars Urk. Matiging. De rooms-katholieke bisschoppen van de Verenigde Staten hebben op hun voorjaars vergadering in Chicago de gijze ling van Amerikanen in Iran ver oordeeld, maar tegelijk president Carter met klem verzocht, in deze kwestie een gematigde politiek te I^eek. Het Spaanse blad "El Pais meldde, dat ongeveer 6000 rooms-katholieke priesters ter wereld weer leek willen worden. De voornaamste oorzaak is de celibaats belofte. Reis. Op iiiA- ikaan t rei» bracht de paus - die vandaag m Kenia is aangekomen - een blik sembezoek aan de marxistische r,■publiek KOHQO. Ml (Oe- spraak daar sprak hij zijn geloof uit in een volledige scheiding van kerk en staat. De paus deed een beroep op president Denis Sas- sau-Nguesso van Kongo, die ook leider is van de communistische partij in zijn land.om de Rooms- Kathoheke Kerk in vrede haar boodschap te laten uitdragen. 'Kerk en staat moeten elkaar eerbiedigen"zei hij. Piet Boomsma: Allerlei mogelijkheden worden niet benut Ds. Piet Boomsi tijd hebben

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 17