Richard Kaan handelaar in Oranjehuis- publiciteit Wolfel f)D®(nn]®yiFo ©(ixatffife'7 ©(nKsteüfco® w® fe(ito®(F[lojfë T ZATERDAG 26 APRIL 1 Door Tony van der Meulen van Ons Koningshuis zou je toch zo af en toe eens een ko ninklijke secretaris moeten kunnen bellen. Maar dat is er niet bij. Voor niemand. On gelooflijk". In Zweden kun je als journalist een particulier secretaris van het koninklijke paar bellen met alle vragen die niet staatsrechtelijk zijn. Als je wil weten of ze graag bloemkool lusten, draai je dat nummer. Je moet dat in Nederland eens proberen bij de Rijks Voorlichtings Dienst. Een sneer kun je krijgen. Een or dinaire sneer!" Herkenning - Jullie komen Beatrix en Juliana ontzettend vaak te gen. Is er nooit een blik van herkenning. „Een fotograaf van ons heeft als enige de reis van Beatrix en Claus naar Australië meege maakt. Duurde weken. Ze hebben niet één knikje gege- - Verachten ze jullie? „Ze zien niet in dat we een noodzakelijk goed zijn. Wat moet een monarchie nou zonder publiciteit? Zo n in huldiging is natuurlijk ook volslagen overbodig als nie mand er aandacht aan schenkt". - Staatsrechtelijk moet het wel even gebeuren. „Okee, maar een koningshuis bestaat toch niet meer als ie dereen het doodzwijgt". „Maar ze houden alles af. Elk jaar een uurtje Porto Ercole een een uurtje Lech, stom vervelend. In dat Lech liep ik eens op Claus af om een praatje o er het weer te ma ken. En toen riep zo n func tionaris van de Rijks Voor lichtings Dienst luid: Wilt u niet met de prins spreken. Het is toch onvoorstelbaar: Wilt u niet met de prins spre ken". „Drakensteyn, daar is ook nog nooit een fotograaf toegelaten om die kinderen eens op z'n gemak te fotograferen Bij Juliana kon dat wel: er zijn allerlei foto's van de kleine prinsesjes op Soestdijk. Ik denk ook dat Claus het erg af houdt". van haar. Die hebben we no dig en het is de enige manier om er aan te komen Ideaalbeeld - Zit je in jouw vak met het probleem dat veel mensen een ideaalbeeld hebben vao koninginnen en hun uiter lijk? „Wat we daar niet mee beleven. We hebben op Koninginne dag eens een hele mooie serie van Juliana gemaakt. Maar die dag had ze kennelijk wat last van haar gebit. Die foto's zijn gewoon niet te gebrui ken. Want populaire bladen zeggen dan: zo kunnen we een koningin niet afdrukken, we nemen wel een foto van vijf jaar geleden. Ze willen glamour hebben, maar deze vrouw is natuurlijk intussen wel 70!!" „De onderkin van Beatrix, daar hebben wij ook behoorlijk wat last mee. Mij kan het per soonlijk niks schelen, ook al heeft ze zes onderkinnen. Maar vooral Duitse bladen zeggen: een onderkin kunnen we niet gebruiken, dat schokt het beeld dat de lezer heeft. En dan nemen ze liever ko ningin Sylvia van Zweden, want die heeft geen onderkin. In zo'n geval zijn wij natuur lijk wel bereid die dia van Sylvia even uit het archief te zoeken". - En je gironummer er even bij te vermelden. „Okee, maar wij hebben ook hoge investeringen. In die rets met Beatrix en Claus naar Australië had niets gezeten als ze niet even waren gaan „neuzen" met de Maori-in- dianen. Die dia wordt nog steeds verkocht, en zo krijg je de kosten er uit. De foto van Bernhard die in Venezuela een adjudant de bad broek van de billen trekt: dat maakt zo'n hele reis goed". Beperkingen - Maar toch zul je je met name in je eigen blad Ons Konings huis de nodige beperkingen opleggen om het ideaalbeeld niet te verstoren. „Ja, een wat rare serie over een etende Beatrix kun je daarin niet gebruiken. Ik heb on langs nog het Oranje Knipsel- Boek gemaakt. Dan zit ik met zo'n Greet Hofmans-affaire. Daar schrik je de ware Oranje klant mee af. Dat laat ik dan weg, maar ik geef je grif toe: als journalist schiet ik op zo'n moment te kort'. - Hoe penibel was voor je blad Ons Koningshuis de val van Bernhard in de Lockheed-af faire? „Dat zat bepaald niet tegen, want net toen het rapport uit kwam, was Ons Koningshuis naar de drukker. We hebben een produktietijd van twee maanden. Wilde ik er op in gaan,, dan zou dat zo n vier maanden later verschijnen. Zo hebben wij dat keurig kunnen omzeilen. Jy zult dat wel helemaal fout vinden, en daar ben ik het mee Plotseling oogt Richard Kaan wat somber: „Ik denk dat na de inhuldiging de hele Oran- je-publiciteit in elkaar klapt. Als je nagaat hoeveel echt huilende abonnees van Ons Koningshuis we na de aan kondiging aan de telefoon hebben gehad. En als je dan analyseert wat de populariteit van het huis van Oranje is, dan is dat de populariteit van een koningin die in al haar ellende overeind is gebleven: op de vlucht in de oorlog, Greet Hofmans, Christina, huwelijk van Irene, Lock heed: ze is erdoor ge groeid". Lachen „Beatrix is te afstandelijk om haar plaats te kunnen inne men. Max Koot, de officiële hoffotograaf, heeft me al eens gezegd: het meest vrees ik de dag van de officiële statiefo to s van koningin Beatrix: ze kan alleen maar lachen". „Ik moet je ook eerlyk zeggen, ik ben vreselijk benieuwd hoe het haar in die kerk af gaat - Als je dit soort dingen per soonlijk mocht organiseren, hoe deed je het dan? „Daar droom ik van: Beatrix legt de eed af, en wij zijn de enige fotografen die er by mogen zijn". „Een tweede dr oom is dan: zo'n inhuldiging elk jaar". De wereldwijde handel iii arti kelen en foto's over het Huis van (franje,die in rustige lijd al een grote bloei beleeft, rijst ter ere van de inhuldiging ge heel de pan uit. Een belang rijke producent van Oranje- publiciteit is Richard Kaan en zijn persbureau Benelux Press. Hij is ook de hoofdre- x dacteur van het vakblad voor de echte Oranjeklant: Ons Koningshuis (tweemaande lijkse oplaag 30.000), dat als concurrent heeft Vorsten Vandaag (5O.OOOj. Tony van der Meulen zocht de Oranje-schrijver op. „Wij zit ten hier niet als verdedigers van de monarchie Hij heeft ook tal van klachten over het moeizame contact met het vorstenhuis: „Ik wou dat het hier met dat hele hof eens wat professioneler ging. Claus die met zijn Agfa Clackje om zijn kinderen heenloopt, het resultaat aan de pers geeft en: druk maar af. Het is toch niet meer van deze tijd". „Dit is nou typisch Duits. De ze man wilde voor zijn blad het hele diner nakoken en op de foto zetten. En dan een verhaal erbij: op haar mooiste dag kreeg Beatrix haar lieve lingseten". - Daar houden zich volwassen mannen mee bezigr „Ja hoor, deze volwassen kerel was een adjunct-hoofdredac teur". - Ik hoorde dat jij op het mo ment dat Juliana de troons wisseling aankondigde, wer kelijk even ontroerd was. Kwam dat met name door de gouden tijden die daardoor aanbraken? Een afwerend gebaar. „Je zult het niet geloven, maar ik voelde écht even iets. Hoe je er ook tegen aan kijkt, ik heb me wel acht jaar met dat Ko ninklijke Huis beziggehou den, het is wel een deel van je leven geworden". .Hoewel ik de laatste jaren niet meer achter hen aan ben gaan sjokken. Want het is me toch een frusterende bezigheid: wij bepalen hier voor een heel aardig deel in binnen- en bui tenland het beeld van het ko ningshuis. Daarnaast is het koningshuis nog steeds Ne derlands beste exportpro- dukt. Maar je moet niet me nen dat er ook maar enig con tact is. Als hoofdredacteur Fietsen - Nou kan ik me ook voorstellen dat je je kinderen wat wil af schermen. „Ja, als vader heeft hij daar ook wel gelijk in. Maar het gaat nu allemaal zo vreselijk kramp achtig. Laten ze toch een paar keer per jaar wat informatie geven; die kinderen een stukje voor ons laten fietsen of zo. Want dat afhouden leidt nu tot het tegendeel: het weekblad Privé gaat in Baarn wekenlang voor de school van Willem-Alexander liggen en dan publiceren ze een zelf bedachte cijferlijst. Maar ik ben met de pogingen gestopt om hier Claus over aan te schieten. Het levert allemaal niks op". „Misschien heeft Beatrix door de manier waarop haar ver houding met Claus toen is uitgelekt, wel een enorme koudwatervrees voor fotogra fen gekregen. In Lech hoor je de prinsjes tegen de fotogra fen roepen: „Jullie hebben lekker toch niks geleerd, jul lie kunnen alleen maar foto graferen". Hoe komen ze daaraan? Je zou toch denken daar hebben pa en ma het aan tafel over gehad". Briefje „Ik heb Claus eens een brief ge schreven: als u nou toch ken- nelijk ten behoeve van-ons fo to's van uw kinderen maakt, wellicht wilt u dan eens letten op de scherpte, wellicht wilt u ze ook goed belichten, en af en toe een ander achter grondje kan ook geen kwaad. Je krijgt dan weer een briefje van de Rijks Voorlichtings Dienst terug. En dan vraagje je af: Heeft ie het nou gelezen of niet?" „Ik wou dat het hier met dat hele hof eens wat professio neler ging. Claus die met zijn Agfa Clackje om zijn kinde ren heen loopt, het resultaat de pers geeft en: druk het maar af. Het is toch niet meer 1 .<n deze tijd". „Morgen komt Beatrix in Zwolle. Tegen de jongen die- er heen gaat. heb ik gezegd: koppen, alleen maar koppen JL erwijl de hoofdredacteur van het milde blad Ons Koningshuis, Richard F. Kaan, in zijn werkka mer de laatste hand legt aan de zoveelste beschou wing over De Inhuldiging, laat een Duits zusterblad zich lekker weglezen. Want er is weer van alles aan de hand met de nieuwe vorstin. Ze zit, staat er, steeds maar aan de taartjes en de cho- coladeflikken. Citaat: „Ik heb al duizend maal gezworen van die zoetigheid af te blijven, maar het smaakt zo goed". Resultaat: de nieuwe majesteit groeit met ponden te gelijk, terwijl „oma" bromt en Claus zuur toekijkt, want die valt op slank. Maar er is redding: de bekende Chinese acupunctu rist dr. Artzuki Ohsawanyi heeft met z'n zilveren wondernaald in Beatrix d'r oorlel geprikt en nu kan ze weer langs de taartjes lopen zonder dat de beko ring haar te machtig wordt. Duim „Ja, wat een gelul hé", beaamt de hofschrijver volmondig, „alle maal duim, die acupuncturist bestaat natuurlijk niet. Maar dat is het punt ook helemaal niet. Neem Das Neue Blatt, oplage 1,8 miljoen. Die redactie gaat eens per week grondig rond de tafel zitten en dan wordt er wat verzonnen. Ze verzinnen bijvoorbeeld de kop: Juliana naar helderziende. Via een bureau laten ze dat dan onder een representatief aantal lezers uittesten; 's avonds is «de uitslag binnen. Is die positief, doét de kop het, dan gaat Juliana dus in het komende nummer naar de helderziende". „Wij hebben daar geen zin in, Nederland wil zoiets niet, maar je hoeft het ook niet te proberen, want: aan de Duitse fantasie, daar kan de werkelijkheid nooit aan tippen". „Laatst belde me uit Duitsland een man op die zei: de koningin ziet er steeds zo moe uit, maar wij hebben het nu: kanker. En dan denk ik: ah, gat, moet dat nou? Als haar lijfarts hier binnenkomt om het te vertellen, dan schrijven wij het keurig op. Maar om dit allemaal bij elkaar te bedenken. Wij proberen het nog steeds te redden met wat zakelijke verhaaltjes bij onze foto's. Wat de bla den er dan zelf van maken, dat bekijken ze maar" Ontroerend Richard Kaans persbureau Benelux Press moet het in z'n normale doen voor twintig procent hebben van foto's en verhalen over koninklijke en prinselijke personen plus wat doorgeschoten adel. Voor de rest bewegen de Zeven medewerkers zich met ca mera en blocnote tussen gewone stervelingen, waarbij het accent ligt op de ontroerende dan wel spraakmakende kanten van het bestaan. „Ik heb bijvoorbeeld liever zo'n zesling als onderwerp dan een koninghuis. Want dat blijft toch een afstandelijke zaak". Hij doet ook mee in een internationale uitwisseling van kleuren dia's, zodat je achter elkaar de volgende orders hoort binnenko men: een kokosnoot, maar wel eentje die in de boom hangt, een Griekse volksdanser en een hypnotiseur. Maar sinds koningin Juliana op 31 januari haar troonsafstand be kendmaakte, is Benelux Press geheel en al oranje. Tot in de verste uithoeken der aarde is er belangstelling voor wat verkocht wordt als „het sprookje". Kaan: „Het klinkt wat cru, maar een gijzeling kan hier echt niet aan tippen" n Aan al deze inspanningen ligt niet zozeer een warme be langstelling en genegenheid voor het Huis van Oranje ten grondslag, alswel een zakelijk instinct, ondersteund door een hechte organisatie. Richard Kaan maakt daar geen geheim van, „hoewel ik niet steeds in de publiciteit wil als de man die het allemaal doet om de centen. Want ik vind het ook vreselijk leuk werk. Neem zo'n Spaans statiebe- zoek, daar moest vooraf al geld bij, maar we hebben ons rot gesjouwd om alle bladen te bevoorraden". „Maar het moet gezegd: ik voel me geen verdediger van de monarchie. Ik ga ook nooit in forums voor radio en tv zitten over het Oranjehuis, want wij zijn hier geen Oranje-freaks" Metingen De dag voor onze afspraak is hij naar Amsterdam geweest om er de plek van de historische gebeurtenis te verkennen. Met een bijgewerkte platte grond van de Nieuwe Kerk op zak heeft hij metingen ver richt om zich zo te vergewis sen van de afstand tussen de lens en de eedafieggende vor stin. Daarnaast is hij op pad gegaan om een goed liggend balkon in de buurt van het paleis af te huren, „maar ze schijnen er alles te willen ont ruimen. Het is werkelijk niet te geloven". „Bij mij staat voorop: er mag niets misgaan. Ik heb over de hele wereld een pakket van twintig dia's beloofd. Of die erin zitten, weet ik nog niet eens, maar ik sfDeel volslagen op zeker. Op de= goeie positie twee man. Intussen zit ik in een kleurenlaboratorium in Amsterdam met trillende handen af te wachten wat er binnenkomt". „Want wat bij de inhuldiging van Juliana in 1948 is ge beurd, mag natuurlijk nooit meer voorkomen. Een kleu rendia van'de eedaflegging is er helemaal niet. En de zwartwit foto van de eed is een montage, er is later een arm van Juliana aangeplakt. Op het kritieke moment stie ten een paar fotografen elkaar aan, zodat de zaak bewoog. En bij de film die wel goed was, trok een zenuwachtige laborant te vroeg de deur van de doka open". Menu Een Duits blad aan de telefoon. Kaan: „Nee, er wordt niet ge kookt. Er is alleen een koud buffet. Nee, een menukaart kan ik u niet geven. Wat het lievclingseten van Beatrix is: ik weet het echt niet". Nadat onze Duitse vakgenoot gedeprimeerd heeft opge hangen, zegt Richard Kaan:

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 41