Wat onevenwichtige oorlogsencyclopedie "ledereen wil in de krant" Nawilde paradijs nu het wilde land Wereldgeschiedenis ZATERDAG 26 APRIL 1980 "Zij komen Ans van der Heide- Kort. Uitg.WestFriesland.Prijsf 2150. Dagboek van de zee van misère tussen Dolle Dinsdag (5 september 1944) en de bevrijding in mei 1945. Ans van der Heide-Kort heeft deze periode als jonge vrouw van zeer nabij meege maakt. Haar verhaal speelt zich ten dele af in deze regio. "Strijd en ondergang van het getto in Warschau". Prof. Bernard Mark. Uitg. West Friesland. Prijs 35.- Prof. Mark schetst de opstand in het get to van Warschau aan de hand van op gespoorde stukken en getuigen verklaringen. Voor het eerst wordt de ze strijd niet getekend als spontaan en semi-romantisch, maar geanalyseerd op het historische vlak, als een deel van de algemene Poolse vrijheids strijd. "De onschuldigen in Neurenberg". Seweryna Szmaglewska. Uitg. West Friesland. Prijs f. 45- Na bijna drie jaar in het concentratie kamp Birkenau te hebben doorge bracht, moest Seweryna Szmaglews ka het doorstane leed voor een tweede keer doorleven, toen zij begin 1946 in het proces van Neurenberg ging ge tuigen. Op haar rustte de taak het Mili tair Tribunaal en de wereld duidelijk te maken, hoezeer het Poolse volk ge leden had onder de nazi-bezetting. "Bedriegers en Bedrogenen". Frans A. Janssen. Uitg. De Bezige Bij. Prijs f.21.50. Opstellen over het werk van Willem Fre- derik Hermans. "Het dubbele gelijk". Maartje Luc- cioni. Uitg. De Bezige Bij. Prijs f. 24.50. Roman. Is Denise getrouwd met Camil- les minnaar of gaat Camille naar bed met Denises man? Dat is maar hoe je "In een lege kamer een garendraad- je". Jacques Hamelink. Uit. De Bezige Bij. Prijs f. 21.50. "De ambitie", Rudolf Geel. Uitg. De Be zige Bij. Prijs 32.50. "Hotels, motels en restaurants". Samensteller J. Drent. Uitg. Las- schuit. Prijs f. 4.50. Adresboek van Hotels, Motels en Res taurants in Nederland, waarvan de samensteller meent dat zij de toets der kritiek kunnen doorstaan. Het is de 64ste uitgave van dit 296 pagina's tel lende zakformaat-gidsje. "Kleine gids bij echtscheiding"Mr. Elisabeth van Veggel. Uitg. Bek king A'foort. Een handige gids voor degenen die in de huwelijksboot wat ongemakkelijk zijn komen te zitten. Eüsabeth van Veggel verstrekt informatie over de dagvaardiging, comparatie, boedel scheiding, alimentatie, kinderrechter, sociale wetten en 'vertaalt' bovendien de moeilijke woorden. "Goed ademhalen houdt gezond". Dr. Udo Derbolowsky. Uit. Zomer en Keuning. Prijs. f. 17.50. lijk en lichamelijk fit te blijven. Udo Derbolowsky is arts in Hamburg en erelid van het Duitse artsengenoot schap. "Ivanhoe" Sir Walter Scott. Uitg. Veen. Prijs f. 16.90. Een televisie-editie van Walter Scotts in 1819 verschenen historische roman. In het boek foto's uit de tv-serie. "Naar vriendschap zulk een mate loos verlangen"Samensteller: Hans Hafkamp. Uitg. Bert Bak ker. Prijs f. 25.- Bloemlezing uit de Nederlandse homo- erotische poëzie van 1880 tot nu. "Troelstra en het model van de nieuwe staat. ^Samenstellers: Ernst HuetingFrits de Jong Edz., en Rob Neij. Uitg. Van Gorcum. Prijs f. 45- i de s 'Sociaal Histori- "Een man uit Singapore"Renate Rubinstein. Uitg. Erven Thomas Rap. Prijs f. 10.% Een kort verhaal in zakvest-formaat, in een éénmalige oplage van 5000 exem plaren. "Gerrit Samensteller: Herla van Rens. Uitg. Impress (Thomas Rap). Prijs f. 15.-. De architect en meubelontwerper Gerrit Rietveld heeft veel schrijfwerk nage laten, waaruit zelden is gepubliceerd. In dit boekje een viertal teksten, door hem geschreven in de jaren 1939-1963. Op 2 "Encyclopedie van de Tweede Wereldoorlog", samenge steld door de Winkler Prins redactie, uitgave van Else vier, Amsterdam. Prijs 195,- (twee delen). Op een uitgekiende datum (het is bijna 35 jaar geleden dat Nederland werd bevrijd) komt Elsevier met een "En cyclopedie van de Tweede Wereldoorlog" op de markt. Het kon niet uitblijven: die duizenden riemen papier en liters inkt die in al die jaren zijn besteed aan de beschrij ving en analysering van de gebeurtenissen in de jaren 1939-45 moesten eens uit monden in een encyclopedie om alle kennis handzaam te ordenen. De publikatie van zo'n werk is zeker toe te juichen. Of de Winkler Prins redactie geheel is geslaagd in wat zij beoogde, moet toch wat worden betwij feld. Een definitief oordeel kan pas worden gevormd als ook deel 2 is verschenen. Het begin van deel 1 is veelbe lovend met een compacte, evenwichtige inleiding van prof. dr. H.W. von der Dunk over de betekenis van de Tweede Wereldoorlog. In zes bladzijden zet hij de hoofdza ken schitterend op een rij. Wat daarna volgt is stellig gehavende Rijksdaggebouw geplaatst. leerzaam en zeker nuttig voor wie snel wat wil weten over bepaalde facetten en begrip pen in die fel bewogen jaren, maar niet van dezelfde kwali teit. De letter A telt als eerste woor den Aardappelcake, aardap- pelkoek en aardappelsmeer sel met de volledige recepten daarvan en de vrees overvalt je dan al dat het evenwicht - het grootste probleem bij elke encyclopedie - in het geheel van feiten en gebeurtenissen zoek zal raken. En dat is ook wat naar mijn gevoel is ge beurd. Een paar voorbeelden. Een ac teur als Leslie Howard, die in het licht van de gebeurtenis sen in de Tweede Wereldoor log van geen enkel belang is geweest. krijgt evenveel ruimte als mensen als As- scher en Cohen, de leiders van de beruchte Joodse Raad. Willem Frederik Hermans is ongetwijfeld één van onze belangrijkste auteurs, maar de aandacht die hij in déze encyclopedie krijgt omdat hij "De Donkere Kamer van Damocles" en "King Kong" heeft geschreven, is overdre ven. Daarentegen wordt Hi- rosjima, waar notabene de eerst atoombom viel, nogal karig bedeeld. Waarom ontbreekt Van Door- ne? En over Max Hirschfeldt zou nog wel iets meer (en minder aardigs) te zeggen zijn geweest dan Elsevier nu heeft gedaan. Opvallend is verder dat van tal van figuren de naoorlogse carrière nog wordt gevolgd (Adenauer, Churchill. Drees. Eisenhower, De Gaulle enz.) maar dat men dat bijv. bij prins Bernhard heeft nagela ten. Zijn "verhaal", dat overigens niet eens melding maakt van zijn SS-lidmaatschap in zijn jonge jaren, eindigt op 5 mei 1945. Was het Elsevier te pijn lijk om op de misstap van de prins in de Lockheed-affaire te wijzen? Zo zouden er nog tal van one venwichtigheden aan te wij zen zijn. Daarnaast dient ook gewag te worden gemaakt van het vele goede dat de encyclopedie biedt. Met name de culturele en artistieke sector (film, dans) is met grote zorgvul digheid behandeld en dat wil nogal eens de hoek zijn waar normaal weinig licht op wordt geworpen. RUUD PAUW "ledereen wil in de krantdoor Theo Kroon, met tekeningen van Ar ie Oostdijk. Handleiding voor hen die namens een organisatie de contacten met radio, televisie en pers onderhouden. Uitgegeven door Terra, Zut- phen. Prijs fl2j0. Wie Theo Kroon is, weten de lezers van dit dagblad zo langzamerhand wel. Als vaste medewerker va n de rubriek geestelijk leven i en dan vooral voor de ontwikkelingen in de roomskatholieke sector) heeft hij de afgelopen jaren een reeks van artikelen geproduceerd. Daarin deed hij zich kennen als een man zonder tierelantijneneen ouderwetse midvoor recht op het doel af. Hij kent het publiciteitsvak van haver tot gort,eerst als verslag gever van hel dagblad Het Binnenhof, vervolgens als voorlichtingsamb tenaar van het toenmalige ministerie van onderwijs, kunsten en weten schappen en tegenwoordig als perschef van de ANWB. Een man dus die wat publiciteit betreft voor en achter de toonbank heeft gefunctioneerd en goed in staat is om een dergelijke handleiding te schrijven. Theo Kroon heeft geen nieuw werk geschrevenzoals hij zelf direct toegeeft. Wat elders op dit gebied in dikke boeken i.s neergelegd heeft hij zeer overzichtelijk samengevat in zeventig bladzijdenEn daarmee ben ik dan tevens beland bij de tenige) kritiek op zijn werk. Want hij had wat mij betreft er best een geheel eigen hoofdstuk aan toe mogen voegen: iets minder uitgaand van officiële stellingen en wat meer van de praktijk van alledag. Die stellingen zijn overigens nuttig. Ik citeer er hier twee, omdat tal van organisaties er keer op keer blijk van geven daar niet van op de hoogte te zijn: t organisatie te verkondi- a) de pers heeft niet de plicht de mening i gen, is nauwelijks een contactmiddel tussen een organisatie en de pers dat i beide kanten zoveel teleurstellingen kan wekken, als de persconfe- ct,.i soort journalistieke eenheids- Als allen die herhaaldelijk met publiciteit te maken hebben (burgemees ters. wethoudersgemeenteraadsledenvoorzitters, secretarissen, direc teuren. voorlichters, politiefunctionarissen e.v.a) dat boekje nu eens aanschaften dan zou iedereen in één klap ran een hoop misverstanden en misvattingen af zijn. R. D. PAAUW "Het wilde land" door Constance Gluyas. verschenen bij uityeverij De Kern in Bussum. Dit boek is een vervolg op "Het wilde paradijs" waarin de schrijfster voor het eerst de beeldschone Caroline Fane en haar stoutmoedige en zwieri ge geliefde, de struikrover Justin Lawrence ten tonele voerde. Het was onvoorstelbaar welke vernedering Constance Gluyas voor haar hoofdfi guren kon verzinnen. En met dat wrede spelletje gaat zij in "Het wilde land" door. Het tweetal woont in een nederzetting omringd door bloed dorstige Indianen, die hen natuurlijk te pakken krijgen. Het biedt Con stance alle gelegenheid zich weer geestelijk te bevredigen met het be denken en in details beschrijven van allerlei beestachtige wreedheden. Constance zou aan een derde boek over het tweetal bezig zijn. We zijn er niet nieuwsgierig naar. KP "Universele Wereldgeschiedenis", deel 12, onder redactie van Johan H A. Jansen. Uitgegeven door Scheltens Giltay, Den Haag. Prijs 125. Met de verschijning van deel 12 is de Universele Wereldgeschiedenis voltallig. In dit laatste werk treft men nog aan: Algemene literatuurwe tenschap" door E. Kunne-Ibsch en D.W Fokkema. De ontwikkeling van de algemene taalwetenschap door Simon C. Dik en "De ontwikke ling der sociologie sinds de Tweede Wereldoorlog" door B.C. van Hou ten. Verder vindt men in dit deel de zeer nuttige "Wereldgeschiedenis in tref woorden" van 1945-1979 aan. Verreweg de meeste ruimte (zo'n 500 pagi na's) wordt ingenomen door het vooral voor een hele speciale encyclo pedie als deze, onontbeerlijke register. In besprekingen van vorige delen is al opgemerkt dat de "Universele Wereldgeschiedenis" niet van jaartal naar jaartal of van oorlog naar oorlog springt maar de cultuur-historische samenhang der dingen be schrijft. R.P Met een boekenweek rondom ons die ogenschijlijk meer met her drukken dan met origineel werk op de proppen komt, baart een de butant per definitie al meer opzien. Helemaal een beginneling is Theo de Jong overigens niet. De in 1943 geboren auteur is de liefkozende vader van een gedichtenbundel "Een hele onderneming", 1978) en bovendien redacteur van bladen als "Toneel Teatraal" en "De Vo gelvrije Fietser". Geen carrière om van achterover te slaan, maar misschien verandert dat als het publiek zich met gretigheid op De Jong's nieuwe (en eerste) verhalenbundel "Het houden van vrouwen" (uitg. Meulenhoff, Amsterdam 1980) zal storten? Die gretigheid is, ironischerwijs, niet hele maal denkbeeldig. Ik heb de gevarieerde, absurde en tragikomische verhalen voor minstens 80 procent met plezier gelezen. Een betere start kan een neo-prof niet ver langen. Het boek bevat 13 verhalen, waarvan het eer ste tevens de titel èn grotendeels het thema van de hele bundel weergeeft. De meeste vertellingen draaien inderdaad om "het houden van vrouwen", zijn vanuit een mannelijk perspectief gezien en tonen dan ook veel Amoureuze Tragiek. In het titelverhaal wordt de lijn al duidelijk: het vermengen van hartstobberijen met ab surdistische motieven. Hoofdpersoon Gerit Stikkelrij, gedegen burgerlijke voorne mens ten spijt, ziet zich in zijn streven naar Geluk in Gezin en Werkkring gedwars boomd door zijn respectievelijke partners. "Gerrit was gelukkig, maar hij bleef met bei de benen op de grond staan. Kirrie wilde blijven werken. Gerrit was het daar hele maal mee eens, want het idee dat zijn zoet gevooisde, knappe vrouw de hele dag op vrije voeten zou zijn, stond hem niet aan. Hij kocht een grote, zwarte aktentas en begon aan een avondcursus reclametechniek. Kir rie stond daar helemaal achter, bewonderde zijn ijver, zijn vorderingen en tenslotte het diploma en daaruit voortvloeiende salaris verhoging". (p.8) Enigszins venijnig wordt hier al een merk waardige onderstroom duidelijk: het juist niet houden van vrouwen, want vrouwen denken aan weinig andere zaken dan zich zelf, de kinderen, de materiële omstandig heden, hun minnaar i.p.v. het Hogere dat aan de man of echtgenoot voorbehouden is. Zo ook Gerrit en Kirrie. "Wat Gei rit betreft kon nu het echte leven beginnen. Een kind, een Amerikaanse keuken, eten in de stad, nog een kind, een bootje voor de weekends, al die genoegens waar hij tot nu toe geen tijd voor had gehad. Maar Kirrie gooide roet in het eten. Ze mopperde en sukkelde en zeurde, sloot zich iedere morgen een half uur op in de badkamer en zag er nog slecht uit. Gerrit dacht dat ze een kind nodig had, maar er bleek iets anders achter te zitten: ze had een vriend, iemand die een kop groter was dan zij", (p.8) Deze relatieproblematiek, overigens luchtig en terloops-ironisch verteld, vormt in de verhalen vaker een omlijsting van en aan loop tot de belangrijker, absurdistische of fantastische verhaalwending. In het geval van Gerrit komt een wonderlijke spuwing zijn gemoedsleven ten goede. Regelmatig spuugt hij (reminiscenties aan Guido Go- lük's "Het Vlekkenbeest") vreemde dier tjes uit, spoelt ze angstig weg tot hij ontdekt dat het mini-mensjes zijn - beter nog: mini- vrouwtjes. Het feit dat ze kleiner zijn dat de kortuitgevallen Gerrit is balsem voor zijn frustratie. Twee minuscule dames houdt hij voortaan liefhebbend in een aquarium, met tot slot de (verwachte) pointe: "Hij pakte haar voorzichtig beet en zette haar in palm van zijn hand. Ze vond het blijkbaar eng, keek om zich heen en waagde zich niet uit het veilige middelpunt. Gewoon verder leven, zoals met Kirrie, met Wanna? Dat was pas abnormaal. Ze ging zitten en schudde het zand uit haar haar. Het kietelde. Hij glim lachte. Ze ging weer staan en keek omhoog. 'Je kijkt tegen me op. hè?' fluisterde hij en zette haar liefdevol terug in de bak", (p. 15) Ook andere verhalen hebben, als gezegd, deze "Mannelijke mislukking" omraming, zoals Droge ogen" w.i. een futuristisch verval van Amsterdam centraal staat, het magisch- i ealistisch "Een duivels genoegen", "Bloed onder de nagels" ("We waren met z'n zeve nen, vier jongens, drie meisjes, allemaal te gen de twintig en fans van Nescio" - we horen Jeroen Brouwers brommen!); Een kerstkaart zonder sneeuw" vooral, e.a. Tot deze reeks Gezinsleed behoort ook een van beste verhalen, "Stilte", handelend over een aan rumoer en stadsla waai gewen de Amsterdammer. Op een veiling koopt hij een collectie opgeprikte vlinders, raakt ge fascineerd, maar krijgt bij zijn vlinderhob- bie plots steeds meer hinder van geluid en herrie. Hij verhuist polderwaarts met zijn tegenstribbelend gezin, tot in een molen bouwsel toe. Als hij zelf daar gestoord wordt door laagvliegende straaljagers, timmert hij zich in een geluiddichte kamer Maar vergeet de luchttoevoer... Ook een wielervertelling-vol-leed-en-afzien ontbreekt niet, maar is (wie durft tegen woordig trouwens nog over fietsen te schrijven?) door de voorspelbare afloop van mindere kwaliteit Tot de beste verhalen horen m elk geval degene die later in de bundel voorkomen, zoals "De een z'n dood", het fraaie absurd/komische "De poort naar het noorden" en vooral "Vier handen" Hierin het beknopte levensverhaal van een heer die geboren is met vier armen, wat ui teraard niet bevorderlijk is voor hartelijke sociale contacten. Een carrière als pianist mislukt door gebrek aan talent, tot ook voor deze outcast een maatschappelijk relevante positie blijkt weggelegd - als kermisattrac» tie en medewerker in een bokstent. "Van het geld dat hij voor zijn piano kreeg kocht hij een woonwagen Hij liet een zwarte badjas maken waar achterop met witte let ters de naam stond die hu voor zichzelf had bedacht Fred 'Monster' Johnson. Zo werd hij eindelijk wat hu was", (p. 117) Al is Theo de Jong nog lang geen Belcamp»of Roald Dahl, de verwantschap is duidelijk en door de aangehaalde motieven van Problematiek bij Gehuwde Dertigers zeker een boek dat bij uitstek geschikt is om een doorsnee-Vaderdag luister bij te zetten. ROB VOOREN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 25