Volwaardige plaats voor
de homofiele medemens
Meer begrip
voorde
Palestijnen
Kinderen
aan
avondmaal
POPTALENT 80
PRESENTEERT:
VRIJDAG II APRIL IN LEIDEN
ZAAL: STADSGEHOORZAAL
SPYKE
URGENT
THE OUTCAST _Wassenaar
OVERFLOW „Den Haag
Strijd tegen racisme
opdracht voor kerken
Uitwisseling
in Zeist
VOORPROGRAMMA
Discussicprojcct Generale Diakonale Raad
De Generale Diakonale Raad van
de Hervormde Kerk heeft in het
kader van het werelddiakonale
werk een werkmap "Racisme"
uitgegeven, bestaande uit een
brochure, een fototentoonstel
ling, een poster en een handlei
ding voor gesprek en actie. De
map is verkrijgbaar bij de raad in
Utrecht, Maliesingel 25, postbus
14100.
"De kerken zullen een begaanbare
weg moeten wijzen uit het ver
stikkende moeras van het racis
me", schrijven de samenstellers
in de inleiding van de brochure.
"Racisme zit diep geworteld, in
mensen persoonlijk en in grotere
verbanden van de samenleving,
in bedrijven en naties".
Het minderwaardig achten van
mensen van een ander ras bestaat
al sinds mensenheugenis. "Ook
de christelijke kerk heeft ermee
te maken gehad. Lang niet altijd
komt de kerk daarbij op een posi
tieve wijze naar voren". De bro
chure wijst dan op de positie van
de Joden in zich christelijk noe
mende samenlevingen, op de rol
van de kerk in de handel met
zwarte slaven en op Zuid-Afrika
met zijn door kerken gesteund
apartheidssysteem.
"Overal op de wereld i
dagelijks terugkerend verschijn
sel. Ook in Nederland, eens ge
prezen om zijn verdraagzaam
heid en openheid voor vreemde
lingen. In de jaren zeventig is ons
land het schouwtoneel geworden
van openlijk en verborgen racis
me: rellen in steden en discrimi
natie van buitenlandse werkne
mers en Surinamers op de ar-
beids- en woningmarkt en in de
wetgeving"
Ruim een half miljoen vreemdelin
gen wonen hier nu. Nederland
h'eeft er een veelrassige samenle
ving door gekregen. De grote
vraag is of er ruimte zal zijn voor
alle groepen. "Het werken aan die
ruimte en het bestrijden van elke
vorm van racisme is een opdracht
voor de kerken". "Zij dienen
plaatsen te zijn waar minderhe
den hun hoop op kunnen vesti
gen"; zegt de brochure van de
Generale Diakonale Raad.
De werkmap is bedoeld voor uit
eenlopende groepen, zoals ge-
sprekskringen, catechisanten,
het jeugdwerk, groepen gemeen
teleden en het middelbaar on
derwijs.
Ook in Nederland, eens geprezen om zijn verdraagzaamheid en openheid voor vreemdelingen, is racisme een dagelijks terugke
rend verschijnsel. Zegt de Generale Diakonale Raad in zijn brochure "Racisme".
Hervonnde synodale blief: Minderheden
ook in de kerk schandelijk behandeld
Oversten vragen bisschoppen
openbaarheid over onderzoek
(Viip onze redactie geestelijk leven)
"Minderheden zijn ook bin
nen de kerk door de eeu
wen heen schandelijk be
handeld. Dat geldt ook
voor christenen met een
homofiele gerichtheid".
Het moderamen (bestuur)
van de generale synode
van de Hervormde Kerk
schrijft dat aan de classi-
cale (regionale) vergade
ring Groningen van deze
kerk naar aanleiding van
een brief die de classis het
synodebestuur zond na de
bevestiging van een ho
mofiel vriendenpaar in de
stad Groningen. Die be
vestiging trok vorig jaar
brede aandacht in de kerk.
Velen vroegen zich toen af
wat de synode daarvan zou
vinden. Het moderamen
heeft de zaak, blijkens zijn
antwoord, met de nodige
terughoudendheid be
handeld.
Terughoudend omdat de synode in
haar geheel zich nooit over het
verschijnsel homofilie heeft uit
gesproken en omdat een over
haast antwoord gemakkelijk ge
voelens kan losmaken die ach
teraf zouden worden betreurd.
Het synodebestuur hoopt dat zijn
brief aan de classicale vergade
ring van Groningen tot een "ker
kelijk standpunt" zal leiden. Dat
mag uiteraard niet buiten de di
rect betrokkenen óm gebeuren.
De synodale brief gaat er vanuit dat
iedere discriminatie van de ho
mofiele naaste verwerpelijk is.
Het evangelie is een boodschap
van verlossing, bevrijding en
belofte. "God stelt de mens in de
ruimte". "Hij zoekt op, wie door
wordt buiten gesloten"
Schuldbelijdenis
De kerkelijke gemeente heeft zich
daaraan in bepaalde opzichten
niet veel gelegen laten liggen.
"Minderheden zijn schandelijk
behandeld, ook in de kerk". "Wie
ten aanzien van mensen met een
homofiele gerichtheid een pasto
raal beleid wil uitstippelen, moet
wel bedenken dat elk woord en
besluit door onze homofiele zus
ters en broeders zélf tegen de ach
tergrond van die afschuwelijke
geschiedenis zal worden afgewo
gen". Een oprechte schuldbelij
denis is hier dan ook op haar
plaats.
Studenten. Ondanks de grote en
nog steeds groter wordende on
kerkelijkheid onder de Gronin
ger studenten neemt het aantal
deelnemers aan de gespreks-
kringen van het hervormde stu
dentenpastoraat in deze stad
voortdurend toe. In 1978-1979
namen meer dan 700 studenten
deel aan zo'n 50 catechese- en ge-
sprekskringen en werk- en pro
jectgroepen. De kerk- en vesper
diensten in de "Martini" trekken
per zondag gemiddeld tussen de
500 en 600 bezoekers.
Het jaarverslag van dit studenten
pastoraat maakt melding van in
tensief bezoekwerk onder eer
stejaars-studenten. Zij hebben
vaak veel moeite met hun aan
passing aan de nieuwe omstan
digheden en de studie. Het stu
dentenpastoraat is bezorgd over
de invloed die de moeilijke maat
schappelijke toestand (dreigende
werkloosheid onder academici)
op jonge studenten kan hebben.
Beroepingswerk. Hervormde
Kerk: beroepen te Tange Alte-
veer (Gr.) kandidaat J. Quist
Utrecht, te Kampen G. van den
End Papendrecht, door de syno
de tot zendingspredikant op Ce
lebes H. J. Ekker
laatstelijk predikant in Noot
dorp; aangenomen het beroep
door de synode tot legerpredi-
kant C. van Rossem Daarle; be
dankt voor Barendrecht G. H.
van Kooten Delft.
Gereformeerde Kerken Vrijge
maakt: beroepen te Brunssum-
Treebeek P. Groenenberg Stads
kanaal.
Baptistengemeenten: aangeno
men naar Heerenveen E. J. Hui
zing Harlingen.
Koor in Leiden. Dinsdag na Pa
sen brengt het Londense koor
"The Hendon Songsters", een
zangbrigade van het Leger des
Heils, een bezoek aan Leiden. Om
3 uur zingt het koor in het Aca
demisch Ziekenhuis, om kwart
over 4 wordt het in het stadhuis
officieel ontvangen en om 8 uur 's
avonds is er een "zangfestival" in
de Hooglandse kerk.
Ledentallen. Uit een jaarover
zicht van de doopsgezind-re
monstrantse gemeente in Leiden
blijkt dat het aantal doopsgezin
de leden vorig jaar is gestegen
van 348 tot 353 en het aantal re
monstrantse leden is gedaald van
425 naar 417. Het aantal "vrien
den" van de gezamenlijke ge
meente is met 6 vermeerderd, van
52 tot 58.
Homofiele medemensen zijn God
even lief als de heterofiële meer
derheid, en zij behoren dan ook
gewoon in de gemeenten hun
plaats te vinden en in te nemen,
schrijft het synodebestuur. Ze
zijn geroepen om samen met de
anderen God en elkaar te dienen.
De brief erkent, dat er nog onze
kerheden en vragen blijven. En
die moeten vooral niet worden
weggemoffeld. "In een tijd
waarin het omgaan met de sek
sualiteit geheel nieuwe trekken
vertoont en onze meningen over
huwelijk en andere samenle
vingsvormen, seksuele moraal en
seksuele praktijk opnieuw aan de
bijbel en de traditie moeten wor
den getoetst, mogen wij niet ver
wachten dat wij ineens volle hel
derheid krijgen op de homo-sek-
sualiteit en de plaats daarvan in
het plan van God met de men-
Er zal nog veel moeten worden ge
luisterd, gesproken en gestu
deerd. Dat vraagt om grote zorg
vuldigheid. "Stellige beweringen
en rotsvaste overtuigingen zijn
op dit moment eerder een teken
van angst en verwarring dan van
kracht en zekerheid". Het her
vormde moderamen is de afgelo
pen maanden meermalen ge
schrokken van de felheid waar
mee, ook binnen de kerken, men
sen elkaar hebben veroordeeld
en afgeschreven.
Verwarrend
De brief acht een verwijzing naar de
kerkelijke huwelijksinzegening
in het geval van homofiele rela
ties verwarrend en discrimine
rend. Verwarrend omdat de hu
welijksinzegening berust op bij
belse gegevens die de unieke re
latie tussen man en vrouw betref
fen. Discriminerend omdat juist
zó de homofiele medemens niet
in eigen waardigheid wordt aan
vaard. "Een plechtigheid die lijkt
op de kerkelijke huwelijksbeves
tiging belaadt de homofiele rela
tie met een traditie, die nu juist
niét op deze relatie slaaf'. Het
verbaast het moderamen van de
hervormde synode dan ook niet,
dat vele homofielen een dergelij
ke ceremonie radicaal afwijzen.
Hoe het dan wèl moet, daarover
heeft het moderamen geen afge
rond oordeel. Met de Raad voor
de Herderlijke Zorg die een
handreiking opstelde voor het
pastoraat aan homofielen advi
seert het tot een zorgvuldig zoe
ken naar doelmatige vormen van
pastoraat. "Het zou heel goed
kunnen zijn dat de voorbede van
de gemeente al voldoende ruimte
biedt. In de voorbede erkent de
gemeente de kwetsbaarheid van
alle relaties en draagt die op aan
God".
De synodale brief pleit,
stemming met vele stemmen van
homofielen zelf, voor een eigen
doordenking van de situatie.
De toekomstige verslaggeving over
de pastorale toestand in Neder
land moet openbaar worden ge
maakt. De bestaande overlegka-
nalen moeten daarvoor ten volle
worden benut. Zo'n openheid
bewijst dat de kerk ernst maakt
met de vorming van een gelovige
gemeenschap'waarin ieder op ei
gen niveau verantwoordelijkheid
weet te dragen.
De hogere oversten van rooms-ka-
tholieke orden en congregaties
die deze week de algemene ver
gadering van de stichting "Sa
menwerking Nederlandse Pries
ter-Religieuzen" in Heeswijk
bijwoonden, hebben dat als hun
mening uitgesproken.
De oversten vragen de bisschop
pen, tijdig op de hoogte te wor
den gebracht van het "hoe of
wat" van komende onderzoeken
in verband met de theologische
opleidingen en de pastorale wer
kers. Dat is nodig, "wil onze in
breng zo goed mogelijk zijn".
Met teleurstelling stellen de hogere
oversten vast dat bepaalde do
cumenten van het tweede Vati
caanse concilie nauwelijks of ge
heel niet aan de orde zijn geweest
op de bisschoppensynode in
Rome. Deze betekenen juist een
krachtige impuls aan een her
nieuwde inzet voor kerk en we
reld.
Begrip voor de situatie van de Pale-
stijnen en beter contact tussen de
gemeenteleden onderling zijn tot
nu toe de belangrijkste resultaten
van een "relatieproject" tussen
Palestijnen in Gallilea en leden
van de hervormde Thomaskerk
gemeente in Zeist. Het project be
gon in 1977 na een kennismaking
van enkele leden van deze ge
meente met de Grieks-katholieke
priester Chacour in Ibillin. Hier
uit volgde een uitwisselingspro
gramma van jongeren uit Zeist
en Ibillin.
In een rapport over het Zeister
project wordt een totale onkunde
in Nederland over het bestaan
van Arabieren in Israël geconsta
teerd. De heersende mening is:
Israël, dat zijn joden; Arabieren
horen daar niet thuis, hebben ter
roristische bedoelingen. Terwijl
nog altijd binnen de grenzen van
Israël 550.000 Palestijnen wonen,
van wie 75 procent jonger is dan
28 jaar.
Hopeloos
De mening die men voorafhad over
Palestijnen zat vast op het begrip
"PLO" en terreur. De uitwisse-
lingsbezoeken hebben dat ver
anderd. Terreur bleef men wel
iswaar veroordelen, maar er
groeide in Zeist wel begrip voor
de Palestijnen wegens de hope
loosheid van hun levenssituatie.
Die werd als "onderdrukkend"
beoordeeld. "Men begint in te
zien, dat niet alleen democrati
sche wegen kunnen worden be
wandeld om een uitweg te vin
den", aldus het Zeister rapport,
dat mede is ondertekend door de
predikant J. Lugtigheid.
Voor de Palestijnen bleek de kerk
geen politiek instrument te zijn.
Naar hun besef zijn kerk en maat
schappij gescheiden zaken. Het
Palestijn-zijn is belangrijker dan
het christen-zijn.
De hervormde gemeenten van Yer-
seke en Haarlem en de studen
tengemeente van de technische
hogeschool Enschede hebben
ook contact gezocht met Ibillin.
De Zeister Thomaskerk-ge-
meente wil de relatie in de toe
komst nog uitbreiden.
Eind deze maand komt de synode
van de Gereformeerde Kerken
in Lunteren bijeen om onder
meer te praten over de deelne
ming van kinderen aan het
avondmaal. Kinder- of gezins
communie gebeurt in steeds
meer gemeenten, maar er zijn
ook kerkeraden die er bezwaren
tegen hebben. Vandaar dat de
synode ook een aantal bezwaar
schriften moet behandelen te
gen haar besluit van 1978 om
"onder voorwaarden" het
avondmaal voor kinderen open
te stellen.
Een studiecommissie icieputaat-
schap) uit de synode komt in een
rapport tot de conclusie dat
kinderen naar het avondmaal
kunnen als zij maar regelmatig
met hun ouders naar de kerk
gaan en aan de eredienst deel
nemen. Fundamenteel voor
deelneming aan het avondmaal
is uiteraard het geloof in Jezus
Christus als de gekruisigde en
opgestane Heer. Maar omdat het
leven van jonge kinderen, ook
hun kerkgang en geloof, is inge
bed in het gezinsleven, dragen
de ouders de eerste verantwoor
delijkheid. Kerkeraden moeten
daarom niet gaan proberen, het
geloof van de kinderen te onder
zoeken. Zij moeten er wel op
toezien dat de ouders hun ver
antwoordelijkheid waar maken.
Met tieners ligt het wat anders. De
gezinsband met hen is losser
geworden. De studiecommissie
acht het niet raadzaam, in hun
levensfase een soort openbare
belijdenis te verlangen. Ze zijn
nog volop bezig met het bepalen
van hun levenshouding.
Van tieners die naar het avond
maal willen mag echter wel
worden verwacht dat zij de ca
techisatie volgen en op een of
andere manier meedoen aan het
leven van de plaatselijke ge
meente.
De belijdenis bij het begin van de
volwassenheid blijft zinvol.
Maar dan staat niet meer de
vraag naar het geloof centraal,
want die is al ter sprake geko
men toen de jongere naar het
avondmaal ging. Bij de belijde
nis gaat het er dan om of men
bereid is mede verantwoorde
lijkheid te dragen voor het wel
en wee van de gemeente.
ADVERTENTIE
Breestraat 60, tel. 071-131704
In het kader van Poptalent 80
werken aan de vijfde regionale voorronde mee:
Leiderdorp
Lisse
Aanvang 20.15 uur Zaal open vanaf 19.30 uur.
Kaarten f 7,50 verkrijgbaar in voorverkoop bij de
plaatselijke VW kantoren en voor de voorstelling
vanaf 17.00 uur aan de zaal.
Organisatie: PC Management Gorinchem, tel. 01830-357 66
Poptalent 80
is een initiatief van MARS
in samenwerking met
Muziek Expres, Ariola en Bose