mm
Frans Bromet op
zoek naar vrouw
achter de vrouw
In een tip van de sluier
VRIJDAG 21 MAART 198D
Blijvers
"Ten" - Matige sexkomedie, Luxor,
Leiden.
"Spetters" - Oppervlakkige, r
goed gemaakte actiefilm. Lido 1,
Leiden. Euro 1 en 2 Alphen.
"Die Blechtrommel" - Prachtige
verfilming van het boek van Gunter
Grass, Lido 2. Leiden.
T'Ingorgo" Grimmige film
file, die op den duur wat lang
dradig wordt, Lido 3. Leiden.
"La Luna" - Bertollucci op het fa-
miliepad. Studio. Leiden.
"Tess" - Mooi, maar drakerig. Tria-
Leiden.
"Manhattan" - Erg goede film
Woody Allen. Euro 3, Alphen.
"Monty Python's Life of Brian" -
Prima lachwerk van Monty Python.
Euro 4, Alphen.
Opnieuw
Rex
Nachtfilms
"The man from the organization" -
Luxor, Leiden.
"Looking for mr. Goodbar" - Warri
ge film met Diane Keaton in de
hoofdrol, Camera, Leiden.
"Heerlijk snoepgoed" - Rex, Lei-
"Spetters" - Euro 1. Alphen.
"De laatste trein uit Katanga" - Eu
ro 2, Alphen.
"Straight time" - Euro 3, Alphen.
"Schulmadchen Porno" - Euro 4,
Alphen.
Gene Wilder is vooral bekend
dankzij komedies als Young
Frankenstein, Silver streak
express en laatstelijk Rabbi
Jacob. Elf jaar geleden maak
te hij Quackser Fortune. Wil
der speelt daarin een mest-
ophaler, wiens leven dras
tisch wordt veranderd dooi
de komst van een Ameri
kaanse studente en gemotori
seerde voertuigen in plaats
van paardekarren. De film
wordt zaterdag via Nederland
2 uitgezonden.
Voor de derde film die Duits
land 1 maandag in de Carlos
Saura-cyclus uitzendt (Pep
permint Frappé) kreeg de
Spaanse regisseur in I960 de
Zilveren Beer op het filmfes
tival in Berlijn. De film is op
gedragen aan zijn vriend en
leermeester Luis Bunuel en
zijn echtgenote Geraldine
Chaplin speelt de hoofdrol.
The great Gatsby is misschien
niet het beste maar wel het
bekendste boek van de Ame
rikaan F. Scott Fitzergald. De
film werd al drie keer ver
filmd en de laatste versie
wordt dinsdag op België twee
vertoond. Ondanks de aan
wezigheid van sterren als Mia
Farrow en Robert Redford
(als Gatsby) is het niet zo n
verhaalt van een ontsnap
pingspoging uit een krijgsge
vangenenkamp in Schotland
gedurende de Tweede We
reldoorlog. Weer eens wat an
ders dan al die vluchten uit
Duitse kampen.
Het programma:
ZATERDAG: Solo per te; 16.00
uur; Bel. 1 (regie: Carmine
Gallone). Houseboat; 20.15
uur; Dtsl. 1 (regie: Melville
Shavelson met Cary Grant).
Quackser Fortune; 20.52 uur;
Ned. 2.
De liefhebber
eld komt vrijdag op Belgit
m zijn trekken. De Engel:
im The McKenzie brei
rosewa). Peppermint Frappe;
23.00 uur; Dtsl. 1
DINSDAG: The great Gatsby;
21.10 uur; Bel. 2. Yojimbo;
22.00 uur; Dtsl. 2 (regie: Aku a
Kurosewa)
WOENSDAG: The big sky;
22.05 uur; Dtsl. 3 (regie: Ho
ward Hawks met Kirk
Douglas).
DONDERDAG Fat City; 20 15
uur; Dtsl 3 (regie: John Hus
ton met Stacey Keuch en Jeff
Bridges»
VRIJDAG The McKenzie
break; 20.15 um. Bel 1 The
unforgiven; 23.20 uuiDtsl. 2
(regie: John Huston met Burt
Lancaster)
Den Haag
Asia
"Cabo bianco" - Apollo 1 (460340), 16
Jr
"De vier vuisten op safari" - Apollo
2. al
"Kramer versus Kramer"
(463500), al.
"Don's party" - Bijou (461177), 16 jr.
"Met jouw tanden in mijn nek" -
Calypso (463502), 16 jr.
'Tess" - Babylon 1 (471656). al.
"Clair de femme" - Babylon 2. 16 jr.
"Cabo bianco" - Babylon 3, 16 jr.
"Kentucky fried movie" - Camera
(467200), 16 jr.
"Die Blechtrommel" - Cineac 1
(630637), 16 jr.
"Ten" - Cineac 2. 16 jr.
"One flew over the cuckoo's nest"
Cineac 3, 16 jr.
"Meteor" - Corso (467200). 12 jr.
"Alien" - Du Midi (855770). 16 jr
"One flew over the cuckoo's nest" -
Euro (667066). 16 jr.
"Phantasm" - Metropole 1 (456756),
16 jr.
"Een tip van de sluier" - Metropole
2. 16 jr.
"Ten" - Metropole 3, 16 jr.
"Manhattan" - Metropole 4, al.
"Apocalypse now" - Metropole 5,16
jr-
"De vreemdeling zonder naam
Odeon 1 (462400), 16jr.
"Breaking away" - Odeon 2, al.
"Een moordbandiet" - Odeon 3, 16
"The Amityville horror" - Odeon 4,
16 jr.
"Porno huwelijk" - Le Pans 1
(656402), 18 jr.
"Sexmaniacs" - Le Paris 2, 18 jr.
"Take off - Le Paris 3, 18 jr.
"Spetters" - Passage (460977), 16 jr.
"Kramer versus Kramer" - Studio
2000 (542288). al.
"And justice for all" - Uitkijk
(542288), 16 jr.
Amsterdam
"Clair de femme" -Alfa 1 (278806). 16
jr.
"Monty Python's life of Brian" - Alfa
2. 12 jr.
"Manhattan" - Alhambra 1 (233192),
al.
"Een tip van de sluier" - Alhambra 2.
16 jr
"Tess" - Bellevue Cinerama
(234876), al.
"Kramer versus Kramer" - Calypso
2. al.
"Programma r
lypso 3. 12 jr.
I Al Pacino" - Ca-
Pomo heit de klok" - Centraal
(248933), 18 jr.
Thunderball" - Cineac Damrak 1
(245648), 16 jr.
"Phantasm" - Cineac Damrak 2, 16
jr.
"The Amityville Horror" - Cineac
(243639), 16 jr.
"The good, the bad and the ugly" -
Cinecenter (236615). 16 jr.
"Monty Python and the holy grail"
Cinecenter, 16 jr.
"Een Up van de sluier" - Cinecenter.
16 jr
"Alambrista" - Cinecenter, 16 jr.
"Cabo bianco" - Cinema Internatio
nal" (151243). 16 jr.
"Die Blechtrommel" - City 1
(234570), 16 jr
"Breaking away" - City 2, al.
"The Champ" - City 3, al.
"Kentucky fried movie" - City 4, 16
jr.
"Moments" - City 5, 16 jr.
"Utamaro's world" - City 6. 16
"Ten" - City 7. 16 jr
"The bridge on the river Kwai"
Midi (723653). 12 jr.
"Jungleboek" - Flora Disney
"Les peUtes fiigues" - Kritenon, 16
jr
"And justice for all" - Leidseplein-
theater (235909). al.
>ne flew over the cuckoo s nest'
Noggerath (230566). 16 jr
"Het heetste hoertje blijft op tempe
ratuur" - Pansien (248933). 18 jr
"Spartacus" - Rcmbrandtpleinthe;
ter 1 (223542). 16 jr
Apocalypse Now" - Rembrandt-
pleintheater 2, 16 jr.
Kramer versus Kramer" - Rialto
(723488). al.
"Gejaagd door de wind" - Rivoli
(723488), 12 jr.
"Meteor" - Roxy (232809). 12 jr
"Cna Cuervos' - Studio K (231708)
16 jr
Elisa vida mia" - Studoio K. 16 jr
- Tfle Mo
t 1 (245790).
"Mo
16 jr.
"I en 1
"Spettei
16 jr.
Ten" - Tuschinski 2. 16 jr
"R->:r»odi Napoli - Tuvchinski 3 16
dat „laboratorium van geluk"
heen te sturen, dat begrijp ik wel.
Maar eerst sleep je ze ook nog
naar een homo-sauna en naar een
groep-sex-avond van de NVSH.
Kun je uitleggen, wat daar nou
precies de bedoeling van was.
Had het te maken met een theorie
van jou.over sex?
„In het begin van de film lopen al
mijn pogingen om wat meer over
Hiske aan de weet te komen,
dood. Dan geeft mijn echtgenote
me in de film het advies om wat
meer van mezelf te laten zien.
Dan kom ik dus met mijn verhaal
over hoe, volgens mij de sexen in
deze tijd van elkaar vervreemd
zijn geraakt. En dat hang ik dan
op aan lichamelijke componen
ten".
„Als je naar het gedrag kijkt van
mannen - in de film nemen we
daarvoor homoseksuelen - en
naar het gedrag van vrouwen,
dan zie je. dat het nog bepaald
wordt door elementen die te ma
ken hebben met de voortplan
ting. Nou is die voortplanting te
genwoordig op de achtergrond
geraakt en dan zou je kunnen
verwachten dat ook dat gedrag
zou veranderen. Zoals dat bij
groepsex wordt geprobeerd.
Maar als je sex alleen maar be
schouwt als iets om van te genie
ten - en je ziet hoe mannen er van
genieten en hoe vrouwen er van
genieten - dan zou je eigenlijk
mogen verwachten dat vrouwen
méér seksueel zouden genieten
van mannen. Omdat ze van hun
eigen sexe beter kunnen weten
wat aangenaam is".
„Maar mijn stelling is datje dat ge
drag niet kunt veranderen, zon
der enorme problemen te veroor
zaken. Dat gedrag zit te diep ge
worteld. Het heeft toch alles te
maken met het feit dat het ge
slachtsleven van een man in be
langrijke mate bepaald wordt
door de eigenaardigheid dat hij
miljoenen zaadcellen moet pro
duceren om de kans te scheppen
dat er eens eentje kan doordrin
gen - ik vergelijk dat met een
zalm die tegen een gevaarlijke ri
vier moet zien op te zwemmen -
tot die ene eicel bij een vrouw die
gedurende, wat zal het wezen,
een dag of twee ergens te vinden
kan zijn. Het is voor een man dus
wel degelijk nodig, om zo veel
mogelijk zaadcellen te produce
ren én te lanceren".
■Dit is dan zoiets, waar Hiske en hij
het m de film dus absoluut niei
over eens worden. Een van de
aardigste dingen van je film, is
trouwens dat jullie elkaar op
vrijwel geen enkel punt weten te
vinden. Een tip van de sluier, die
titel toch. geeft in elk geval de in
druk dat jij iets ontdekt hebt. Dat
in elk geval jij er iets mee bent
opgeschoten. Is dat ook echt
.Ik heb er zelf wel van geleerd, ja.
Al is het moeilijk te omschrijven
wat precies. Maar mijn verstand
houding met Anitü is veel beter
geworden. In conflict-situaties is
het altijd ontzettend moeilijk om
je geschillen niet te laten escale
ren. als jeer emotioneel enorm bij
betrokken bent. Ik bedoel bij ru
zies komt het er niet van om op
een bevredigende manier te for
muleren wat je nou werkelijk
denkt. In de film tegenover His
ke, die geen partij is en met wie ik
emotioneel niets heb. kon ik dat
dan ineens wél. Ik heb nu eens
precies kunnen formuleren wie
ik eigenlijk ben. En ik heb ei
daarom in het algemeen meer
vertrouwen in om te worden
geaccepteerd zoals ik werkelijk
ben. En ik heb nu ook veel min
der de neiging om Anita te be
strijden op punten waar ik haar
niet volgen kan. Ik accepteer ook
zelf veel mm
PIETER VAN LIEROP
Regisseur Frans Bromet met hoofdrolspeelster Hiske in "Een tip van de sluier".
Hiske op één van de therapieën die ze bezoekt
wen meteen zeiden toen ze bin
nen kwamen was: dit verhaal lijkt
me op het lijf geschreven. Er was
toen alleen nog de globale be
schrijving van een vrouw op zoek
naar haar eigen identiteit. Nogal
oppervlakkig gepraat. Wel stond
vast dat ik een verhaal over sek
sualiteit wilde vertellen. En dat ik
de hoofdpersoon door een „labo
ratorium van geluk" wilde laten
dwalen, waar dan kennis kon
worden genomen van al die soor
ten therapieën die ze tegenwoor
dig hebben uitgevonden. Maar
hoe dat allemaal moest worden
uitgewerkt, dat zou worden aan
gepast aan de vrouw die de
hoofdrol zou krijgen".
„Nou, toen Hiske binnenkwam, zei
ze meteen: dat verhaal dat jullie
geschreven ,1034dat is flauwe
kul! Dat slaat nergens op! Oude
koek! Zoiets valt dan op. Boven
dien hadden we het idee. dat de
vrouwelijke hoofdpersoon nogal
veel te verwerken zou krijgen en
dan wilden we niet zo graag ie
mand die zou kunnen bezwijken
aan de druk waaraan ze zou wor
den bloot gesteld. Door de van
meet af aan kritische opstelling
van Hiske, leek ze meer dan an
deren geschikt. En het hele spel
kon dan ook spannender worden
dat met een van die vrouwen die
meteen bij de eerste gelegenheid
hun hele hebben en houden open
en bloot op tafel hadden ge
gooid".
Homo-sauna
i die vrou- - Het idee om je hoofdpersoon door
vrouw, achter alle vrouwenHoe
zag jij het verband met speciaal
dan een gescheiden vrouw'.'
„Het is een wat vreemde ambitie
om de vrouw achter de vrouw te
willen vinden. Dat is ook abso
luut niet gelukt. Dat ze geschei
den moest zijn, vloeide voort uit
mijn vermoeden datje bij een ge
scheiden vrouw meer te weten
kunt komen. Die hoeft zich niet te
verantwoorden ten opzichte van
een echtgenoot en is mogelijker
wijs minder geremd. En ze heeft
meegemaakt wat ik niét mee wil
maken. Zodat ik dan misschien
een paar aanknopingspunten zou
kunnen vinden, waardoor mijn
huwelijk meer kans van slagen
zou krijgen... Ja inderdaad, hel is
wel een erg particuliere invals
hoek voor het maken van een
film. Maar ik was me er wel van
bewust dat ik niet de enige ben in
Nederland, met dit specifieke
probleem. Het kon zijn dat vooral
veel mensen van mijn generatie
er ook wat aan zouden kunnen
hebben"
De Bromets hebben nogal wat reac
ties gekregen op de advertentie
Drie weken hebben ze er aan ge
spendeerd om met 150 kandida
ten, ieder een half uur te praten
Twaalf bleven er over, van wie ei
drie een pioefopname hebben
gemaakt. Uiteindelijk werd ei
gekozen voor een zekere Hiske,
36 jaar oud, gescheiden en met
twee kinderen.
- Op basis van wat koos je voor His
ke?
„Het eerste wat veel
AMSTERDAM - Een film over de huwelijksperi
kelen van een regisseur en een hoofdrolspeel
ster. Voorwaar een interessant gespreksonder
werp aan de borreltafels van filmminnend Ne
derland.
De film heet „Een Tip van de
Sluier", hij gaat deze week in
première overigens niet in Lei
den en ook niet in Alphen) en la
ten we er meteen maar vast bij
zeggen dat het gaat om een ge
slaagd en in elk geval belang
wekkend werkstuk. De voorge
schiedenis begint in de familie
Bromet, waar een jaar of vier ge
leden Frans en zijn vrouw Anita,
naar eigen zeggen bezig waren er
een gigantische puinhoop van te
maken.
Korte tijd later stond er in een aan
tal kranten die zonderlinge ad
vertentie. waarin werd gevraagd
naar een jonge vrouw, die bereid
was om aan een nieuwe Neder
landse film mee te werken. Ac-
teer-ervaring was geen vereiste,
maar wel was het een strikte eis
dat een eventuele sollicitante niet
te lang geleden een scheiding
achter de rug moest hebben.
Frans Bromet is een van Neder
lands meest gevraagde camera
mensen, gespecialiseerd in voor
al het korte, documentaire werk.
Zijn staat van dienst omvat een
slordige 200 cameravoeringen,
die \^>or een groot deel te zien zijn
geweeSt in tv-programma's van
VPRO, NOS en VARA. Maar hij
fotografeerde ook de speelfilms
Camping, Een Stille Liefde, Me
neer Klomp en Cha Cha. En
daarnaast vergaarde hij grote
waardering met twee korte, zelf
geregisseerde films: De Noord,
20-29 (in '71) en Drielandenpunt
(in '74), die troffen door hun bij
zondere combinatie van speel
film en documentaire.
Frans Bromet: „Speelfilms over
tuigen mij zelden. Als ik Marlon
Brando zie spelen, kan ik niet
vergeten dat ik zit te kijken naar
een rol die wordt gespeeld door
Brando. Van deandei e kant is het
documentaire genre te beperkt,
omdat er toch allerlei deuren ge
sloten blijven, waar je niet achter
kunt kijken. In de combinatie
van speelfilm en documentaire,
kun je dus én meer laten zien dan
in een documentaire èn meer au
thenticiteit bereiken dan in een
speelfilm".
In Een Tip van de Sluier wordt die
stijl doorgetrokken met ook weer
dezelfde warmte en licht ironi
sche openhartigheid die Bromets
vorige films hadden gekenmerkt.
Frans Bromet had het moeilijk
met zijn vrouw Anita en met zich
zelf, was bang gegrepen te zullen
worden door het echtscheidings
virus dat welig tierde in zijn fa
milie- en kennissenkring. Hij
wilde dit bedreigende fenomeen
eens intensief bestuderend, ten
einde het te kunnen bezwe-
Hij sprak producent Frans Rasker
aan over het idee een film te gaan
maken over een gescheiden
vrouw. Rasker bleek geïnteres
seerd maar wilde wel ietsje con
cretere uitgangspunten op tafel
zien liggen. Bromet trad in over
leg met collega Otto Jongerius,
maar daar kwam niets uit. Daarna
werd René Daalder overgevlogen
uit Los Angeles. Daalder is ooit
eens beschouwd als de grote be
lofte voor onze nationale cinema,
maar vóór de belofte kon worden
ingelost pakte hij zijn koffers om
(zonder succes) zijn geluk te gaan
beproeven in Hollywood. Daal
der had Bromet ook geholpen bij
het ontwerpen van De Noord en
Drielandenpunt en was bereid te
komen meedenken aaan het
nieuwe project. Gedurende een
paar weken werd in de'schuur
achter Bromets verbouwde
boerderij een basis-concept uil-
gebroed voor Een Tip van de
Sluier.
Opstappen
Fra
)htl met plan
stappen, maar had tegelijkertijd
geen zin in de drama's die je dan
daarmee weer creëerde. Van
daaruit ontstond mijn interesse
in „de gescheiden vrouw". René
heeft me fantastisch geholpen
met dingen op een rijtje te zetten.
- De film wordt aangekondigd met
de kreet „Een man en zijn camera
op zoek naar de vrouw, achter de
r