Rabobank S léilliik LEZERS SCHRIJVEN: 'Kom oplaten we nu de sjibbie doen WOENSDAG 12 MAART 1980 (233QB PAGINA 2-1 door Sjak Jansen Het plaatsen van brieven van lezers betekent niet dat de redactie de daarin weergegeven mening onderschrijft. Brieven kunnen van redactiewege worden ingekort. Spaarbricven op naam 5 jaar vast10 !4 Spaarbrieven op naam 6 jaar vast10 !4 Spaarbrieven aan toonder5 jaar vast10 Spaarbricven aan toonder 6 jaar vast.10 geld en goede raad wijzigingen voorbehouden. Kantoren Vreemd dat er kantoren op het zui delijk deel van de Plesmanlaan in Leiden worden gebouwd. Enerzijds acht ik het zeer onjuist om een plan van een dergelijke omvang zonder ruime voorpubli catie te introduceren. Anderzijds komen hierdoor de plannen voor kantorenbouw op het Schutters veld in de schaduw, terwijl toch de bereikbaarheid van die plaats veel beter lijkt. Een derde punt dat niet onvermeld mag blijven is dat over de voor genomen verkeersplannen met geen woord is gerept in het in 1979 verschenen verkeerscircula tieplan 111, dat een volledige in dicatie moest zijn van verkeers plannen tot ongeveer 1985. Een vierde opmerking: door deze plannen vindt een grootschalige kapitaalvernietiging plaats die met name voor een stad als Lei den (een artikel-12 gemeente) bepaald onaanvaardbaar is. A.B.Lagerweij Hooigracht 76 Leiden Krakers Een poging van de Alphense Kraakgroep om vier dakloze jon geren aan woonruimte te helpen is het afgelopen weekeinde ge strand op onwettig politie-optre- den. Volgens juridische uitspraken is een pand bewoond als tenminste aanwezig zijn: één tafel, één stoel en één beslapen bed. Dit alles en nog veel meer waren aanwezig. Wat doet echter de politie in voor lichting aan deze krant? Ze ver geet handig de tafel om zo de ont ruiming te rechtvaardigen. Waarom hield de politie zich voorheen bij kraken wel aan de regels? Waar komt deze verhar ding van het politie-optreden vandaan? Volgens onze informatie "van ho gerhand", in casu van burge meester Paats onder invloed van enige wethouders. Het is ons in ziens toch een vreemde manier om zo de aandacht af te leiden van een falend beleid op het punt van de (jongeren)huisvesting. Men zou er beter aan doen ener gie te besteden aan het wegne men van de oorzaken in plaats van de politie harder te laten op treden. Waartoe die weg heeft geleid heb ben we de afgelopen tijd kunnen zien. De Alphense Kraakgroep hoopt dat het beleid zich niet nog meer zal verscherpen en wij wor den gedwongen tot iets wat nie mand wil. Wij zoeken nu verder naar betaalbaar onderdak voor vier personen. Alphense Kraakgroep J.de Vos p.a. Van Boetzelaerstraat 17 Alphen aan den Rijn Canada Naar aanleiding van uw artikel, dd 20 februari jl. over het nationaal comité 'Thank you Canada', waarvan ik vice-voorzitter en penningmeester ben, moet mij van het hart dat mij meer lof is toegezwaaid dan mij toekomt. Het initiatief om de Canadese oud strijders eind april/begin mei naar Nederland te halen, is gebo ren in Canada (om precies te zijn bij het comité „We Do Remem ber"). Mijn oude vriend en mede gevangene in het concentratie kamp Dachau, A.H.M. Claus van Banning, komt in deze veel eer toe. Hij is tevens één der oprich ters van de Nederlandse vereni ging van ex-politieke gevange nen uit de bezettingstijd en reeds jaren in consulaire dienst. Voor de goede orde dient nog ver meld dat ik niet door de Canade zen ben bevrijd, maar door de Amerikanen. H.J. Maas Burggravenlaan 114 Leiden (van redactiewege bekort) Psychiatrie In een interview dat u op 6 maart j.l. publiceerde, maakte Erank van Ree gewag van een steeds verder gaande ontmenselijking in de psychiatrie. Als voorbeelden noemde hij het steeds vaker ge bruik maken van separeers, veel vuldig platspuiten, enz. In hoeverre het hier de gehele psy chiatrie betreft, en in hoeverre het gaat om één of meer zieken huizen kan ik niet beoordelen. Dit is ook niet in cje eerste plaats van belang, omdat ook zeer zeld zaam voorkomende ingrijpende maatregelen aan de orde gesteld dienen te worden. Frank van Ree noemt als oplossing om van deze zaken af te komen meer geld en meer personeel. Dit is volgens het interview de enige oplossing. Dit is het punt waartegen mijn be zwaren zich richten. Niet omdat ik vind dat we alleen gezond mo gen zijn als het goedkoop is, maar omdat ik me afvraag of niet ande re zaken in ogenschouw moeten worden genomen bij het humani seren van de psychiatrie. Immers de psychiatrie kan alleen huma niseren als de werkers in de psy chiatrie humaan zijn. Wat ik hiermee probeer uit te druk ken is een verschil in benadering tussen de heer van Ree en mij. Een verschil in benadering dat zijn oorsprong vindt in het kiezen van een uitgangspunt. De gedachte dat eerst de omstan digheden moeten veranderen (meer geld en personeel) en dat daardoor het personeel humaan kan worden vindt zijn grondslag in de gedachte dat de omstandig heden bepalend zijn. Het hierte genover geplaatste uitgangspunt, wat ik graag ter discussie stel, stelt dat het bewustzijn bepalend is. Dit lijkt me een gedachte die in de psychiatrie even belangrijk als onbekend is. De verschillende benaderingen leiden tot verschillende oplos singen. Frank van Ree heeft de zijne gepubliceert en deze kun nen dus bekend zijn. Bewustzijn als leidende factor kiezen als werkhypothese zou betekenen dat niets ter wereld inhumaan kan zijn, als we niet bereid zijn om inhumaan te denken en daar door handelen. M.a.w. als de werkers in de psychiatrie de menselijkheid voorop stellen in hun eigen denken kunnen zij niet inhumaan handelen. Een stuk menselijkheid invoeren betekent dat we kritisch moeten staan tegenover behandelingen die op het eerste gezicht wel vriendelijk lijken. Veel behande lingen worden slechts gepleegd, omdat de werking, binnen het kader van de ons bekende aspec ten van bewustzijn, niet schade lijk lijkt. Wél zal iedere psycho loog en psychiater direct toege ven dat hij maar weinig weet van de menselijke psyche, maar hij/ zij is niet bereid om rekening te houden met mogelijke andere gevaren. Over de gevaren die bepaalde the- rapiën blijken te hebben is on langs een studie verschenen on der de titel "Knappen". Hierin worden naast de gevaren van be paalde therapiecn ook gewezen op de gevaren van quasi religieu ze secten. Ook wat betreft dit boek werd vanuit psychiatrische hoek nauwelyks gereageerd. Daarom kunnen humaan lijkende therapieen weieens erg inhu maan zijn, zonder dat hierop ge reageerd wordt vanuit de psy chiatrie. Samenvattend: Vermenselijking van de psychiatrie zou wel eens een mentaliteitsverandering van een aantel werkers kunnen bete kenen. Et n mvnt.ilitutsverande- nng waarbij men zich openstelt voor andere uitgangspunten. De mens zou niet geholpen hoeven te zijn met bepaalde technieken, maar in de eerste plaats door menselijkheid. Hans Kampherbeek Bachstraat 156 Leiden Horeca Nog steeds zijn er mensen die te snel naar de pen grijpen, en onbe zonnen kreten uiten voordat ze zich goed hebben laten informe ren. Zo ook het schrijven van de heer of mevrouw P. Nachtegaal in deze krant op maandag 3 maart j.l., waarin hij/zij een aantal on juistheden verkondigt en er blijk van geeft niet van deze materie op de hoogte te zijn. Daarom het volgende: 1. Horeca Nederland, afd. Leiden, heeft 58 ingeschreven en contri butie betalende leden, welke al len een discotheek, bar, café, sherry-bodega of café-restaurant exploiteren. In Leiden zijn dit er in totaal 88, zodat de meerderheid zich dus heeft georganiseerd. 2. Jammer, dat P. Nachtegaal niet bekend is met het feit, dat er een enquête onder de caféhouders is gehouden, waarover toch vol doende is geschreven in deze krant. Van de 88 hebben zich 60 overduidelijk geheel uit vrije wil uitgesproken vóór verruiming van sluitingstijd, 6 tegen en 22 hebben niet gereageerd Deze ge gevens zijn Ben W aangeboden. 3. Op vrijdag en zaterdag slechts één uurtje langer open, de door de weekse dagen onveranderd; juist hiervoor is gekozen om de Leidse bevolking haar nachtrust te gunnen. Spijtig, dat in de ogen van P. Nachtegaal de horeca hieraan voorbij zou gaan. 4. Het is de horeca haar goed recht op te komen als meerderheid of minderheid voor haar eigen por temonnee, en gezien paracom- mercialisme, t.w., de veranderde maatschappelijke gewoonten etc. etc., een bittere noodzaak. 5. De hoofd-commissaris van poli tie heeft na grondig onderzoek B en W geadviseerd over te gaan tot een verruiming van sluitingstijd zoals door Horeca Nederland, afd. Leiden is voorgesteld. 6. Op verzoek van oud-burgemees ter Vis (via deze krant) en een en quête in de horecabedrijven heb ben duizenden mensen zich uit gesproken voor verruiming van de sluitingstijd, zodat men dit dus niet zomaar naast zich neer kan leggen. Namens het Bestuur van Horeca Nederland, afd. Leiden, L.F. Kamphues. secr.. Kruisstraat 30, Leiden „Kom op", roept Senitza boven de Turkse muziek uit, „haal die nek uit die romp. Pro beer die armen te ontspannen. Doe er iets mee. Laat die armen niet verkrampen. Nu even draaien met de buik. Ja drraaaiiien en denk erom: blijven adem halen". voor spaarders goed nieuws voor spaarders goed nieuws De rentevergoeding op nieuw uit te geven spaarbrieven is als volgt: Daar sta ik dan, in een zaal tje achter een café in Lis- se. En oh wat geniet ik daar, temidden van zo'n vijftien dames, die in een uitermate gemoedelijke sfeer hun beste beentje voorzetten om het buik dansen onder de knie te krijgen. „Kom op", spoort Senitza de dames nog eens aan, „laten we de sjibbie, oftewel de bib ber, doen. Dus schudden met die buik. Schudden ja, toe Gelijk een veerpont gaan de ruim vijftien buiken heen en weer. Leuk om te zien, dat ze ker. Maar daar moet ik wel bij vermelden dat ik in eerste in stantie eerlijk gezegd even de indruk kreeg, dat de dames iets verkeerds hadden gege ten. leer je je buikspieren te be wegen. Voor zwangere vrou wen is dat uiteraard heel goed". Zo zie je maar. buikdansen is zo gek nog niet. Maar vrijwel geen hond die dat weet. Want er bestaat een hoop onbegrip Luister maar naar hetgeen Se nitza daarover te berde brengt „Buikdansen wordt telkens in verband gebracht met striptease en andere sek suele bedoeningen. Flauwe kul natuurlijk". Sexy bikini's „Sexy bikini's?? Hoe komt men er toch bijAls ik optreed - en dat is veelal voor personeels verenigingen en zo - draag ik gewoon een buikdanskos tuum. Daarin heb ik welis waar een blote buik, maar de rest is bedekt". „Wat velen kennelijk niet we ten", klaagt Senitza, „is dat eeuwenoude volkskunst is. In Turkije en de Arabische lan den leren zowel mannen als vrouwen het buikdansen al op heel jonge leeftijd. Buik dansen is niets meer dan een stukje Oosterse cultuur". Uit belangstelling voor die Oos terse cultuur, is de Nieuw- vennepse ruim vier jaar gele den lessen gaan volgen bij Yonina; de ongekroonde ko ningin der buikdanseressen in ons land. Hobby Nu danst Senitza al weer een hele poos op eigen benen. Het is haar liefhebberij. Op de uit negen lessen bestaande cur sus danst ze zelf net zo en thousiast mee als de cursis ten. „Kom op, daar gaat-ie weer. Een stap voor, een stap ach ter, stap voor, stap achter, stap voor.... ja goed zo dames. En nog eens. Stap voor, stap achter....". Er gaat geen doordeweekse dag voorbij, of ik ben in de stad en regio wel op zoek naar mensen en dingen voor deze rubriek. Tips en wensen voor 'Publiek' kunt u s middags tussen één en twee uur aan mij kwijt, tel. 071-144941, toestel ?15. Schrijven mag natuurlijk ook. Senitza doet de dames voor. Zij vergelijkt het buikdansen met gymnastiek „Ontspan ning en je hebt er veel aan". Ik realiseerde me echter meteen dat zulks niet kon omdat de Nieuwvennepse buikdanse res me even voordien in de oren had laten knopen dat het hoogst onverstandig is voor het buikdansen iets te eten. Haar cursisten weten dat. En in Lisse zijn dat er nogal wat. Verdeeld over drie groepjes komen dinsdagsavonds in Lisse pakweg vijftig dames een uurtje buikdansles vol gen. Buikdansen is 'in' te genwoordig. En hoe dat komt....? Senitza (31) houdt er de volgen de lezing op na: „Buikdansen kan al jaren in ons land. Maar tot voor kort kon dat niet in groepsverband. Nu dus wel en dat vindt men gezellig". ,Sexy bikini's? Hoe komt men er toch bij. Als ik optreed - en dat is veelal voor person-.e&ls verenigingen en zo - draag ik gewoon een buikdanskotuum. Daarin heb ik weliswaar een blote buik, maar de rest is bedekt". Op de cursus in Lisse is trouwens, zoals uit de foto blijkt, ook de buik van Senitza bedekt. Moeilijk „Vergelijk het met een gymnas tiekvereniging. Er zijn ge noeg dames die daar ont spanning zoeken. Zo is 't met het buikdansen ook. Even eens ontspanning en je hebt er best veel aan". „Je leert immers je spieren te beheersen. En da's best wel moeilijk. Probeer maar eens al je lichaamsdelen afzonder lijk van elkaar te bewegen. Valt niet mee hoor". Toch is dat, volgens Senitza, het hele eiereten bij 't buikdan sen. „Je doet natuurlijk wel veel met je buik, maar je moet het ook van je overige spieren hebben". Striptease Met lenigheid, dik zijn of slank heid heeft dat bar weinig uit te staan, beweert Senitza. Buikdansen kan, naar haar zeggen, een hele goede zwan- gerschapsgymnastiek zijn. „Naast

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 23