HET GRAF VAN JIM MORRISSON ARE YOU IN FOR NEW ADVENTURES? Elvis Costello bevestigt eens te meer zijn klasse Hermans nieuwe elpee zal ware Brood-fans schokken Hecht doortimmerde sym fonische rock POSITIEVE GELUIDEN UIT GRONINGS VEENGEBIED WOENSDAG 12 MAART 1980 Op de voorgrond het graf van Morrisson. een T-shirt j zijn portret hangt over de eenvoudige grafsteen. "Bij de ingang van het im mens grote kerkhof "Père Lachaise" aan de Parijse Boulevard de Ménilmon- tant worden we aange sproken door een toe zichthouder (hoe noem je zo iemand, bewakèr - dat lijkt me wat onzinnig, suppoost - ook niet zo ge schikt). Opeens schiet me dan te binnen dat hier Jim Morrisson is begraven, de legendarische zanger van de Amerikaanse groep The Doors. In mijn beste Frans vraag ik de man: "Connaissez-vous Jim Morrisson?". De man lacht: "Mais oui, Jim Douglas Morris son. l'apocalypse d' Amencai-- nes". Ja, natuurlijk kent hij de in 1971 in Parijs overleden zanger wel. Er komen hier immers bijna dagelijks jonge Amerikaanse toe risten vragen naar de plaats van zijn graf.Op de plattegrond van het kerkhof geeft hij met een kruisje aan waar het zijn moet.' We lopen in de aangegeven rich ting. Met viltstift staat op ver scheidene graven geschreven: "JIM", met er achter een pijl. Steeds vaker komt die aandui ding terug. Vreemd. Als regelma tig bezoeker van kerkhoven heb ik al veel gezien wat me verbaast, maar de voorraad "rariteiten" schijnt onuitputtelijk. Volgekalkt We zoeken verder langs verweerde en verwaarloosde graven. Dan zie ik opeens op een grafhuisje een langere, onregelmatig geschre ven tekst staan: "Jim will come back at any moment". Op andere huisjes meer teksten, sommige zerken zijn helemaal volgekalkt: "Jim died too early"; "Where is the next whiskey-bar?"; "Pattie Smith"; "Adrie uit Gouda"; "Za greb...." Tussen de huisjes door zie ik een opeens een laag graf met een kleine steen. Daarover ligt een rood T-shirt met Morrissons por tret. Op het graf liggën bloemen, een ansichtkaart van de Eifelto- ren, een pasfoto, een leeg sigaret tenpakje.... Iemand heeft een briefje met het opschrift THIS IS THE END op het graf gelegd. Er liggen meer briefjes, de meeste dichtgevouwen. Onrustig loop ik rond het graf, lees hier en daar de teksten en maak foto's. Ik ben overdonderd: over al ter wereld wordt dit aange merkt als de grofste grafschennis die er maar te bedenken valt. Maar dit, denk ik, ervaart men hier niet als grafschennis, mis- schien worden daarom de tek sten niet uitgewist. Enige wijze Voor zijn fans is Morrisson alleen nog op deze wijze aanspreekbaar. Via uitingen die velen niet dui delijk zullen zijn, maar welke minnaar stoort zich daaraan? In de druilerige regen loop ik naar het dichtsbijzijnde metro-sta tion. Eenmaal weer terug in de drukke straten van de Franse hoofdstad besef ik op een unieke plek te zijn geweest. En dan komt de angstige vraag bij me op, hoe lang het nog zal duren voor ook van dit graf de eerste ansicht kaarten en souvenirs verkocht zullen worden. Net als van dat andere graf, van generaal De Gaulle in het dorpje Colombay- les-deux-Eglises...." ERIK ZUILHOF PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLAJf Nj'PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN Elvis Costello - Get happy (WEA) Maar liefst twintig nummers staan er op de nieuwe elpee van Elvis Costello, Get happy. "Een echte langspeelplaat", stelt producer Nick Lowe op de achterkant van de hoes dan ook trots vast. Het langste nummer telt iets meer dan drieëneenhalve minuut, het kortste nog geen twee minuten. Costello's muziek is door die ge ringe lengte overigens niet of nauwelijks veranderd. Nog altijd hetzelfde hoekige geluid waarop het karakteristieke orgeltje heen en weer danst. Wel resteert in de meeste gevallen een onbevredigd gevoel bij het horen van Get happy. De ene keer had een nummer een grotere uit werking verdiend, terwijl andere niet veel meer dan een gimmick zijn. In de laatste categorie vallen Man called uncle en 5ive years in reverse. Gelukkig staan daar aan zienlijk meer stukken tegenover die de moeite van het (korte) be luisteren meer dan waard zijn. [•leem op kant 1 Riot act en op de (veel betere) tweede kant Love for tender, New Amsterdam en High Fidelity. Costello en zijn bekwame begeleidingsgroep At tractions lijken voor deze elpee voornamelijk geïnspireerd te zijn door muziek uit de jaren zestig. De Merseybeaten soul klinken in een aantal nummers duidelijk door. Het aparte (maar ook be perkte) stemgeluid van Costello is daarin een bindende factor. Costello bewijst met Get happy eens te meer één van de belang rijkste representanten van de nieuwe lichting popmuzikanten te zijn. BART JUNGMAN Kayak kan niet meer stuk Herman Brood - G« Nutz (Ariola) Violen en synthesizers. De ware Brood-fan zal verbaasd en wellicht ver stoord reageren bij het beluisteren van zijn laatste werkstuk Go Nutz. Naast het gebruikelijke beukwerk in de vorm van de hits Love you like I love myself en Hot shot, verstout Herman Brood zich op deze in Amerika vervaardigde elpee zich ook aan langzamer werk. In Muziekkrant Oor legt Brood uit dat de elpee voornamelijk het werk is van producer Tim O' Brien. Tijdens zijn verblijf in de Verenigde Staten nam hij in korte tijd een aantal nummers en heeft de verdere bewerking en keuze aan O'Brien daarvan overgelaten. Dat zullen de meeste Brood- fans hem waarschijnlijk niet in dank afnemen. Anderen die Broods muziek wat aan de eenzijdige kant vinden zullen echter aangenaam verrast zijn. Nummers als I'll be doggone (Smokey Robinson) en Before my time nodigen (voor wie dat zou willen) uit tot schuifelen. De breekba re stem van Brood-leent zich trouwens uitstekend voor ballade-achtige nummers. Zijn groep Wild Romance (met als onbetwiste uitblinker gita rist Danny Lademacher) en de studiomusici rorgen voor een gede gen ondersteuning. Met het ook voldoende aanwezige stampwerk is Go Nutz een afwisselende elpee geworden, die door O'Brien misschien wat gladjes maar wel be kwaam is geproduceerd. BART JUNGMAN Periscope Life - Kayak (Phono gram). Vorig jaar werd Kayak in de Ver enigde Staten uitgeroepen tot de meest veelbelovende groep in '79. "Periscope Life", de zevende el pee in zeven jaar van de groep, heeft alles om een definitieve doorbraak buiten onze lands grenzen te bewerkstelligen. In Nederland kan Kayak niet meer stuk. En terecht, want de groep heeft een karakteristiek geluid en maakt muziek op een bijzonder hoog ni- De nieuwe elpee is onder Ameri kaanse produktionele leiding op genomen in Los Angeles. Dat is te merken: de plaat heeft een orj- Nederlands geluid. Bovendien zijn composities van Ton Scher- penzeel glashelder in de groeven geperst. TOM PETTY 'Damn the torpedoes"-Tom Petty The Heartbreakers (Ariola). Al een tijdje uit, maar op de achter hand kopen is vaak een aantrek kelijke zaak, tenminste bij sóm mige kaartspelletjes. Maar het gaat in dit geval ook op. Of, om in termen te blijven: wie nog een paar centen over heeft trekt met Tom Petty een aas. De reïncarna tie van Byrds-leider Roger McGuinn, compleet met twaalfs- narige Rickenbaker en identieke stem. Maar beslist geen copy. Daarvoor is Tom Petty eigentijds snel en doortastend. Nummers als "What's in a name", "Stop that song" en "Anne" zijn geheide single-hits. Mooiste nummer van de plaat vind ik "If you really need me now". Zwak ste nummer is "The Sight", waarin de zang van Edward Ree kers veel weg heeft van Gerry Rafferty. "Periscope Life" is de beste Kayak- elpee tot nu toe. Hopelijk volgen voor de groep nu mistens zeven jaren die worden gekenmerkt door de "sweet taste of success", (uit "Stop that song"). HANS VELDHUIZEN Roger McGuinn Mc Guinn, Clark and Hillman - Ci ty McGuinn, Clark Hillman hebben onlangs hun nieuwste elpee "Ci ty" uitgebracht. Dat de muzikale prestaties van dit drietal bij een groot publiek goed in de smaak zijn gevallen is duidelijk. Anders is het niet te verklaren waarom deze ex-leden van de Amerikaan se formatie The Byrds een twee de elpee hebben gemaakt. Op "City" staan weer een aantal heel mooie nummers die een vergelij king met mooie songs van vroe ger zeker kunnen doorstaan. Na de eerste elpee, die simpelweg "McGuinn, Clark Hillman" heette heeft Gene Clark zijn in strumentale aandeel in "City" enigszins teruggebracht. Maar daar staat tegenover dat h(j een aantal prachtige nummers voor de tweede elpee heeft eeschre- 1 - CRYING - Don McClean 2 - PEARLYDUMM - BZN 3 - QUE SERA Ml VIDA - Gib son Brothers 4 - ROCK 'N ROLL HIGH- SCHOOL - Ramones 5 - SA VE ME - Queen 6 - ANN MARIA - Lur' 7 - DO THAT TO ME ONE MORE TIME - Captain and Tennille 8 - WITH YOU I'M BORN AGAIN - Billy Preston 9 - BRASS IN POCKET- Pre tenders 10-AN ENGLISHMAN IN NEW YORK - Godley and Creme 11 - 1 HEAR YOU NOW - Jon and Vangelis 12 - ARE YOU READY - Billy Ocean 13 - TOO MUCH TOO YOUNG - The Specials 14-FIRE OF LOVE-Earth and Fire 15 - MATADOR - Garland Jef freys "Smallcreep's day" heet de solo elpee van Genesis-(bas)gitarist Mike Rutherford. Nou ja, solo- el pee, Rutherford heeft zich ver zekerd van de assistentie van een drietal uitstekende muzikanten, drummer Simon Philips (o.a. ex- Jack Bruce), percussionist Mor ris Pert (Brand X) en zangtalent Noel McCalla. Het toetsenwerk komt voor rekening van Anthony Eindelijk eens positieve geluiden uit het Oost-Groningense veen gebied. In letterlijke zin dan. De debuut langspeler van de Veel- erveense formatie New Adven tures mag er namelijk wezen. Een stevig rockend produkt dat - hoe origineel - de titel "New Adventures" heeft meegekregen en door ons tot popjuweeltje is verkozen. Heel Groningen schijnt al zo'n beetje aan de voeten van deze dricmansformatie te liggen en nu wil men boordevol ambitie verder gaan kijken dan de pro vinciale neus lang is. Een eerste aanzet daartoe vormde de Chuck Berry-compositie "Come On". Deze voormalige Stones- hit heeft ook de Adventures be slist geen windeieren gelegd. In tegendeel: "Come On" eindigde hoog op de vaderlandse hitlij sten. Het uitbrengen van een (door George Kooymans geprodu ceerde) langspeelplaat was het logische gevolg. Naast de uit stekende vertolking van "Come On" en het Lennon-McCartney nummer "You can't do that" be vat deze swingende aanwinst voor het platenrek een vijftal creaties van ene Harry Rijnber gen, terwijl de overige zeven nummers van de hand van zan ger/gitarist Peter Bootsman zijn. Bootsman schijnt nog een tijdje deel te hebben uitgemaakt van Broods Wild Romance en dat is (helaas) in sommige werkjes sterk terug te vinden. Voor de rest hebben de Adventures best een veelbelovend eigen geluid. De "strokarton-pop" in opmars dus. JAAP VISSER Philips, die samen met Ruther- ford en Peter Gabriel aan de wieg van Genesis stond. Anthony zei de groep na de tweede elpee vaarwel. De plaat heeft, hoe kan het anders, het typische Genesis- geluid. De inbreng van Genesis- producer David Hentschel zal daaraan niet vreemd zijn. Duide lijk blijkt niettemin hoe groot de invloed is van Rutherford binnen die groep. Kant 1 van "Smallcreep's day" is gevuld met een zes nummers die het verhaal vertellen van staalar- beider Smallcreep. Rutherford baseerde zich daarbij op het ge lijknamige boek van de Engelse schrijver Peter Curell Brown. Kant twee bevat vijf zelfstandige nummers, stuk voor stuk staal tjes van hecht doortimmerde symfonische rock. Het lijkt erop dat Rutherford deze elpee vooral heeft dat hij binnen het Genesis-col- lectief compositori sch niet vol- doende aan zijn tr ekken komt. Daar moet hij zijn i nbreng afme- ten aan die van de overige groepsleden, stuk voor stuk eveneens componi sten van ni- Zanger Noel McCalla i mag een ont- dekking worden g enoemd Zyn af en toe wat theatrale stemgeluid doet in de verte dt •nken aan dat van E.L.P zanger Brian Lake, m.iar^ past itoed tr Voor liefhebbers van i symtonische rock en Genesis-fa ins een aanra- HANS VELDHUIZEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 21