U blijft leek in alle eeuwigheid, amen! ZATERDAG 8 MAART 1980 EXTRA PAGTOA 21 Met het resultaat, dat thans voor ons ligt, had de bij zondere synode van paus en Nederlandse bis schoppen medio januari jl. beter achterwege kun nen blijven. De besluiten zijn nl. van dien aard, dat de opzet: collegialiteit, of met een moeilijk Romeins woord "communio", tussen paus/curie en bis schoppen, bisschoppen onderling en bisschoppen en "Gods volk onderweg", in feite is mislukt. En waar het eventueel wel is gelukt, is het ten koste gegaan van anderen. Immers, de collegialiteit van paus/curie en de bisschoppen kan met de synode zijn ge diend, maar dat betekent nog niet dat de onderlinge colle gialiteit tussen de bisschop pen daarmee is bevorderd. En is de collegialiteit tussen de bisschoppen en de gelovigen er op vooruitgegaan? Het antwoord op deze vraag kan op basis van vrijwel alle reac ties alleen maar ontkennend worden beantwoord. Het doel: de collegialiteit, "die ons zou behoeden voor erger nis aan spanningen, irritaties en misverstanden", zal dan ook niet worden bereikt. In tegendeel zelfs, alles wijst er 'op dat het tegendeel het geval Want wat staat er nu in feite in die synodebesluiten? Eigen lijk niet veel meer dan in de besluiten van het Tweede Va ticaans Concilie. Maar dat is inmiddels 15 jaar geleden. Over zichzelf schrijven de bisschoppen vrij positief, maar wie had anders ver wacht? Onder druk van paus en curie konden zij niet an ders. Maar helaas hebben ze hiermede wel hetgeen zij de jaren na het Tweede Vati caans Concilie hebben opge bouwd, teniet gedaan. Pennestreek Al het werk van de alom geres pecteerde kardinaal Alfrink is met één pennestreek van de tafel geveegd. Al het goede van het Pastoraal Concilie is tot nul gereduceerd. Toen spraken de bisschoppen met vertegenwoordigers van de basis en over en weer. En in de stukken kwam men vaak als een eenheid naar voren. Dat is nu voltooid verleden tijd. Nu is men in feite niet verder gekomen dan uitslui tend en alleen met zichzelf bezig te zijn geweest. En waar het de anderen betreft alleen negatief. Wat prof. Schille- beeckx op de jl. gehouden vergadering van de basisbe weging te berde heeft ge bracht, onderschrijf ik dan ook ten volle. "Wij staan er buiten, vóór ons gaat het werk gewoon door, de synode was van en voor de bisschoppen" Want wat schrijven de bis schoppen over hun taak en houding t.o.v. de kerk en el kaar? Eigenlijk niet veel meer dan wat kretologie en wat open deuren. Wat te denken bv. van de zinsnede "wij zijn het eens met de kerkelijke leer en regels"? Stel je eens voor, dat dat niet het geval was. Ze zien overigens wel "verschillen in gevoeligheid voor de wijze waarop het ge loof wordt verkondigd". En ze delen ons vervolgens mee, dat ze wat duidelijker zullen worden. Dat werd dan ook wel tijd na al die jaren. En zij zullen alles doen om de ver deeldheid tegen te gaan o.a. "door zich te onthouden van verklaringen, die schade kunnen berokkenen aan een medebisschop". In gewoon Nederlands: we zullen niet meer over elkaar in het open baar roddelen. Het is toch droevig, dat mensen van dat niveau jaren niet tot elkaar konden geraken en 17 dagen op bevel van de paus in Rome moesten verblijven om tot deze gewoon menselijke handelwijze te komen. In het gareel Dat de hele zaak in feite was op gezet om kardinaal en bis schoppen weer in het gareel te krijgen, dat was voor ieder een duidelijk. Om die buit binnen te halen moest de paus natuurlijk wel een veer laten. Hij moest - want daar ging het om - ook iets on- vriendelijks zeggen over col lega Gijsen. De bisschoppen werden op hun wenken be diend: hun Roermondse col lega moet in den vervolge meedoen op het gebied van de pauselijke missiewerken, vastenactie en week van de missionarissen. Eigenlijk te gek om over te praten. De Roermondse monseigneur, die met zijn uitroep in Else vier om pauselijk ingrijpen vroeg, zal wel fijntjes hebben geglimlacht, want verder kreeg hij pluim op pluim. Hij werd zelfs met ere en als enige in het stuk genoemd, waar het ging om zijn Rolduc. De na righeid werd over de hoofden van zijn collegae, met uitzon dering van zijn vriend Simo- nis, gestort. Vandaar dat de Groningse bisschop Möller naderhand zei: "Wij zijn wat veranderd". En zijn Bredase collega Ernst: "Ik besef dat ik moeilijk werk te doen krijg" En hij niet alleen." In de pas De enige Nederlander, die er zonder kleerscheuren af kwam, is de Rotterdamse bis schop Simonis. En dat is niet zo verwonderlijk, want hij loopt helemaal in de pas. Hij houdt zich aan de Romeinse regels en is ook collegiaal ten opzichte van zijn collegae. Want hij hoeft zich ook niets aan te trekken van het ver wijt. dat achter de ruggen van de bisschoppen om nogal wat vuil is gespuid naar Rome. Dat kwam maar uit één hoek. Een goed verstaander heeft maar eep half woord nodig. Daar moest en zou een einde aan gemaakt worden. Daarvoor had kardinaal Alfrink zich al menigmaal sterk gemaakt, maar geen poot aan de grond gekregen. Paus en curie waren nu niet onwillig. Uiteindelijk hadden zij de buit binnen en zij moes ten toch ook wat geven. De Curie mag zich in den vervol ge niet meer zonder de bis schoppen verlaten op infor matie uit Nederland. Het zgn. "verraderscircuit" is daarmee ontmanteld. Tenminste... Het werd wel tijd. De eerlijkheid gebiedt overigens te zeggen, dat "rechts", want uit die hoek kwam het, bij de bis schoppen geen gehoor kreeg (krijgt) en "links" het er wel vaak naar heeft gemaakt. Maar goed, als de Curie zich aan de afspraak houdt, dan zijn we van dat geroddel af. Celibaat In een sterk hiërarchisch inge stelde katholieke kerk komen na de bisschoppen de gewijde priesters, de ongehuwde wel te verstaan. Over hen zijn de besluiten kort en duidelijk: het celibaat wordt gehand haafd, punt uit! De bisschoppen spreken "een stemmig hun dringend ver langen uit om bijgestaan te worden door een celibataire clerus" en "zij willen eensge zind trouw zijn aan de beslui ten van de pausen om de celi- baatsregel te handhaven". En wanneer daardoor geen priesters komen, dan hebben we, populair gezegd, pech ge had. Paus en bisschoppen zeggen dat natuurlijk wat an ders, luister maar: "dan ho pen wij op de Heer"! Voor de r De pausen kardinaal Willebrands in een'intiem onderonsje opleiding van priesters moe ten er weer seminaries komen a la Rolduc of convicten (te huizen) voor studenten aan de theologische hogescholen. Zagen de bisschoppen de bui al hangen toen zij eind vorig jaar het Ariëns-convict in Utrecht oprichtten? Anderen dan on gehuwde mannen kunnen het vergeten. Zelfs de gehuwde man, voor wie paus Pius XII destijds toch de opening maakte, toen hij de wijding toestond van de Duitse domi nee Goethe. Hoe is deze sy- nodeuitspraak overigens te rijmen met het besluit van de wereldsynode van bisschop pen in 1971, toen zij met in stemming van paus Paulus VI deze mogelijkheid van de ge huwde man bevestigde? Over de gehuwde priesters straks meer. De vrouw komt hele maal in het stuk niet voor. maar dat zijn ze in de Kerk wel gewend. „Hindernis" Voordat de „beminde gelovi gen" op de korrel worden ge nomen. moesten paus en bis schoppen nog wel even de „hindernis" van de religieu zen nemen. Daarover waren ze gauw uitgepraat. Ze heb ben hoge achting voor de reli gieuzen, maar verwerpen de zg. „derde weg" als een staat tussen celibaat en huwelijk. Niet geheel ten onrechte ove rigens. Ja en dan komt de ge wone man met zijn confectie- pakkie aan (Louis Davids). De wijze, waarop die categorie wordt behandeld tart alle be schrijvingen. Die bestaat ge woon niet, evenmin als de vrouw. Over wie wel wordt gesproken zijn de pastorale werkers, die dachten op slinkse wijze een nieuw ambt te hebben ge creëerd. De bisschoppen hebben wel waardering hoor. maar ze laten geen onduide lijkheid over de staat van deze werkers in de kerk. U blijft leek in alle eeuwigheid, De bisschoppen zyn nl. be ducht voor verwarring, zeg gen ze, en zijn van mening dat de sacramentele bediening moet blijven voorbehouden aan de gewijde priesters. On der het hoofd „leken" worden ook de gehuwde priesters ge rangschikt. Zij moeten "rechtvaardig en broederlijk worden behandeld". Het staat er echt Ze mogen voortaan niet meer worden toegelaten tot de priesterlijke bedieningen. Mgr. Simonis, die dezer dagen een dergelijk geval afwees, handelde dus volkomen in de lijn die in Rome was afgesproken. Het stuk besluit dan even met op te merken dat de persoonlijke biecht weer wordt ingevoerd, de generale absolutie is ver boden, iedereen op zijn minst iedere zondag en verplichte feestdag naar de Kerk moet en dat het gekrakeel tussen „links" en „rechts" afgelopen moet zijn. De bisschoppen zeiden dat ze duidelijker zou den worden. Dat klopt, dui delijker kan het bijna niet. Lef Met dit resultaat, als boven in vogelvlucht weergegeven, hebben de bisschoppen het lef, om te beweren dat de sy nodebesluiten niet zijn te gengevallen. Je houdt het niet voor mogelijk. Ik denk dat ze bedoelen voor zichzelf, inclu sief paus en curie. Akkoord, voorde bisschoppen in relatie tot „Rome" zal het wel een goed resultaat zijn. Voor „Rome" zelf overigens ook. Maar voor de bisschoppen zelf waag ik het nog te betwij felen blijkens uitlatingen van enkelen onder hen. Ik ben zelfs geneigd die vraag voor die enkelen met „neen" te beantwoorden. Maar voor de gewone gelovigen is het ant woord op de vraag gewoon: De besluiten zijn wél tegenge vallen en goed ook. Dat weten de bisschoppen donders goed. Hun constatering, dat „in brede kring loyaliteit en welwillendheid" aanwezig was moet dan ook met een grote korrel zout worden ge nomen. Of staan ze werkelijk zo ver van de basis vandaan? Hun hoop dat „de uitvoering van onze besluiten ons allen ten goede zal komen" zal dan ook ijdel blijken te zijn. Teleurstelling In grote delen van de Neder landse katholieke gemeen schap, en daar niet alleen, heersen gevoelens van teleur stelling en zelfs verbittering. Er zijn zelfs groepen van ge lovigen die zich bedreigd voelen door de resultaten, zo erkende kardinaal Wille- brahds in een lezing dezer da gen voor het genootschap van hoofdredacteuren. Wij zyn, zoals oud-minister Klompé het uitdrukte „teruggeflo ten". Wij moeten terug naar af. Paus en bisschoppen mo gen „tot op de bodem van de moeilijkheden in Nederland zijn gegaan", wij moeten er doorheen. Zij zijn „verrezen", en laten ons achter. Niet voor niets verzuchtte de pastoraal theoloog prof. Haarsma dan ook: „Het is veel erger dan ik had verwacht". Dat de besluiten geen decre ten zijn, „maar dienen ter verduidelijking en verbete ring van de eenheid tussen gelovigen en bisschoppen", is een kardinale (Willebrands) bewering, die nergens op slaat. De besluiten zijn gete kend. En daar hou ik hem aan. En ik zal de enige niet zijn. De eerste zitting van de voorge stelde heropening van het twee jaar geleden verdaagde Landelijk Pastoraal Overleg zal dan ook een tumultueus geheel worden, waarin mat heid, verwarring en onmacht, die thans nog de toonzetting zijn, zullen worden omgezet in felheid, duidelijkheid en verbaal vermogen. Zoals vanouds: veel geschreeuw maar weinig wol. En de ge wone man met zijn confcotie- pakkie aan is, zoals altijd, weer de sigaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 21