„Aan nieuwe ideeën ontbreekt het niet" C/ R/1D1Q \prggramma Verdiende expositie Jan van Zonneveld GOUD ZILVER (jV) vandaag... toegelicht HERMAN BROOD GAAT WEER NAAR AMERIKA Funhouse: knappe kolder vanKempcm&Bejjeer VRIJDAG 7 MAART 1U80 In de Leidse Waag LEIDEN - Het werk van de Leidse kunstschilder Jan van Zonneveld is niet on der één noemer te vangen. In zijn schilderijen zijn invloeden terug te vinden van de Haagse School en van Vincent van Gogh. De recente, meer abstracte doeken doen eerder aan het werk van Karal Appel denken. De tentoonstelling van het werk van Jan van Zonneveld in de Waag werd gistermiddag ge opend door wethouder Schoute. Deze gaf in enkele woorden een schets van de levensloop van de op 3 maart tachtig jaar geworden schilder. Hij stelde dat de ten toonstelling moest worden ge zien als een uitdrukking van waardering voor het werk van van Zonneveld. Op de tentoonstelling hangen stil levens, landschappen, portretten en non-figuratieve olieverfschil derijen. De tentoongestelde wer ken vertonen een grote variëteit aan stijlen. Toch is het niet zo dat de schilder die verschillende stijlen in opeenvolgende perio den van zijn leven heeft beoe fend. Zo stammen enkele duide lijk op Van Gogh geïnspireerde werken voor een deel uit zijn be gintijd, maar Jan van Zonneveld heeft ook de laatste jaren schilde rijen in die stijl gemaakt. De Leidse kunstschilder Jan van Zonneveld heeft jaren geleden een portret gemaakt van zijn nichtje, de radio-omroepster Anne van Egmond. Op de foto Jan van Zonneveld en Anne van Egmond bij het portret van de laatste Vis er een element is, dat in al zijn werken is terug te vinden, dan is het wel de vitaliteit, die ook uit de persoon van de nu tachtigjarige schilder spreekt. In alle tentoon gestelde schilderijen is een dy namisch gebruik van kleuren te herkennen. Zowel de landschap pen als de latere meer abstracte doeken vertonen veel wervelen de lijnen en golvingen, waardoor er veel beweging van uitgaat. "Ik houd van kleuren", vertelt de schilder zelf. "misschien komt het omdat ik vroeger als decora teur heb gewerkt". Dat een groot deel van de geëxposeerde schil derijen uit de tijd na 1965 stamt, verklaart Van Zonneveld uit het feit dat hij in dat jaar met pen sioen ging. "Daarvoor schilderde ik altijd in het weekeinde, nu heb ik de hele week om aan het schil deren te besteden". Jan van Zon neveld hoopt nog minstens twin tig jaar door te kunnen gaan met schilderen. Voor de grote verscheidenheid aan stijlen in zijn werk kon de schil der zelf geen verklaring geven. "Dat ik de laatste jaren meer kleurencomposities ben gaan maken houdt verband met het feit dat mijn ogen achteruit gaan", verklaarde hij. "Bij het meer abstracte werk is dat wat minder een bezwaar". Een kanttekening moet wel ge maakt worden bij de belichting van de schilderijen in De Waag, waarbij gebruik is gemaakt van vrij felle lampen. Een aantal schilderijen gaat daardoor hin derlijk glimmen en komt slechts onder een bepaalde gezichtshoek ten volle tot zijn recht. De tentoonstelling in De Waag is een verdiende hulde aan een ver dienstelijke kunstschilder. De expositie is dagelijks te bezoe ken, van twee tot vijf uur 's mid dags en op zaterdag vanaf elf uur 's ochtends. Zij duurt tot en met 15 maart. ARIEJAN KORTEWEG Herman Brood: "Het gekke van Nederland is dat fans en ar tiesten elkaar in stand houden. Dit land is zo klem dat eigenlijk iedereen op je vingers zit te kij ken. En als iets niet in de haak is word ik onmiddellijk op de vin gers getikt.'" AMSTERDAM (GPD) - Half twee 's middags. In het Am sterdamse Sonesta-hotel heerst een weldadige rust. Aan de bar is het wachten op Herman Brood. Het wordt de derde confrontatie binnen enkele maanden. Bij zijn terugkeer uit Amerika was Neerlands meest be sproken artiest op Schiphol te beneveld om zinnige din gen te zeggen. Ook een kortstondige ontmoeting na de première van zijn zo verguisde film „Cha Cha" leverde niet veel meer op dan een Brood die een stevige alcohol kegel waggelend met zich meetorste. zending gezien? Ik vond dat fan tastisch. 't Schijnt dat ze bij de VARA meer opzeggingen heb ben gehad dan bij „Zo is het...", 't Is zo dichtbij de mensen wat ze doen en dan wordt het griezelig, benauwend. In het theater statisch, ma doen, kun je Iemand die veel drinkt en boven dien nog met graagte de heroï- nespuit hanteert, wordt door ve len graag te kijk gezet als een soort misdadiger. Mensen die Herman Brood van zeer nabij kennen, weten wel beter. Bij hen staat hij nog altijd te boek als een prima jongen. Dat zijn zo wat elementen die de nieuwsgierig heid in flinke mate opwekken.Het verschijnen van Broods nieuwste langspeelplaat „Go Nutz" is dan ook een nieuwe gelegenheid iet wat dieper door te dringen tot het fenomeen. Heel bewust een af spraak, vroeg in de middag. Een tijdstip waarop de traditionele kegel onmogelijk reeds grote af metingen kan hebben aanqeno- Sigaret s272Herman komt inderdaad zeer monter op de bar afstappen. Ze ker zo verrassend is de eerste handeling die hij pleegt. Herman Brood steekt een sigaret op. „Staat je bandrecorder al aan? Okay, dan beginnen we met een mededeling: hij stortte zich voor 't eerst in de sex toen-ie twaalf jaar oud was, maar rookte z'n eer ste sigaret pas op z'n 33e. Raar is dat hè?" „Het komt allemaal door die ge vangenisstraf die ik net heb uit gezeten in Breda. Het voordeel van een sigaret is dat je er van - Was 't gezellig in Breda? „Ja, natuurlijk, 't Is voor mij heel goed geweest. Ik heb dat af en toe nodig: een periode van versobe ring. 't Was in elk geval heel wat anders dan het Sonesta-ho tel" „Nou, dat valt best tegen. Ik heb m'n eigen gevangenis betaald. Ik heb daar onderdelen voor DAF ingepakt en kreeg een beloning van vier gulden per dag. Dus wat dat betreft kunnen ze er weinig op achteruit gaan in Breda" Gebakjes „Weetje wat, laten we hier weggaan en even naar gitarist Danny La- demacher gaan. Ik heb mij giste ren walgelijk gedragen. We zou den een repetitie doen, maar ik was op dat moment zo ontzettend dronken, dat er niks van terecht kwam. Ik wou het nu even goed maken. Danny is tenslotte de be langrijkste schakel in de band". Halverwege de voettocht door har tje Amsterdam: „Ik heb gisteren een doos gebakjes afgeleverd bij het Werkteatcr Heb je die tv-uit- LEIDEN - Funhouse trad weer eens in Leiden op, ditmaal in de Leidse Schouwburg. Een overwegend jong publiek vulde voor een groot gedeelte de zaal. Het kon alleen maar tot de conclusie komen, dat de groep van Rob van Houten niet ten onder zal gaan aan het voor de mimekunst zo karakteristieke subtitiele gebaar. Daar waar Funhouse op het podium verschijnt zaagt men van dik hout nog steeds planken. Dat gebeurt overigens wel op een bij zonder vindingrijke manier. Funhouse is zoals bekend een men geling van theater, cabaret, zang en dans, mime en marionetten spel. Ook in de nieuwste van bizarre en absurdistisch getinte persiflages en parodieën doortrokken Funhouse-show zijn al de ze verschillende kunstvormen met de mime als uitgangspunt tot ëèn geheel samengesmolten. In korte, flitsende scènes worden situaties geschapen, die met fijn zinnige humor weinig van doen hebben maar in elk geval wel veel komisch effect sorteren. Dat licht en geluid daarbij een belang rijke, zo niet de belangrijkste, rol spelen behoeft geen betoog. Wat Funhouse laat zien is in feite knap uitgedokterde kolder, aan originele vondsten geen gebrek. Nog steeds is Rob van Houten voor het gehele spektakel verant woordelijk. En nog steeds wordt hij bijgestaan door de "anti-ar tiest" Cor Beurskens als droogkomiek. En alles behalve fijnge- bouwde Hans van den Hoek kan het nog steeds niet laten om zich in de jurk van Daisy Dynamite te hijsen, waarin hij zich overigens als een vis in het water voelt. Wat Feike Boschma met zijn marionetten Iaat zien is zonder meer knapen verdient daarom een extra compliment. Zij tenslotte nog vermeld dat niet Carry Schomper naar Annelies Balhain het vrouwelijk element in deze enthousiast ontvangen voorstelling vertegenwoordigt. PI ETER C. ROSIER. alles heel gauw zo wat deze mensen op elke straathoek vertonen. Helemaal onafhanke lijk van decors, plaats. Ja, dat moet toch hoop geven aan een heleboel acteurs. Daarom ook die gebakjes. Ik ben daar heel emo tioneel in, want wat kun je anders doen. Ik hoop dat ze zich niet te veel aantrekken van slechte kri tieken. Want kritiek heeft toch wel behoorlijk veel invloed op een artiest". Even later bij Danny Lademacher thuis. Of we thee willen. Herman grijnst van ja en duikt nog geen tien minuten later in een onbe waakt ogenblik in de kast met flessen drank. De combinatie thee-whisky lijkt hem wel wat. Danny, die zich voor de zoveelste maal vergevingsgezind heeft op gesteld, schudt het hoofd. Hij vertelt blij te zijn dat Herman sinds het uitzitten van zijn cel straf in Breda de heroinespuit nog niet heeft gehanteerd. Herman: „Het grappige is, dat ik er niet zoveel van merk. De grootste kick schijnt toch uit 't gewone le ven te komen" - Jullie hebben de laatste tijd nogal wat te verduren in de publiciteit. „Cha Cha" is tot aan de grond afgekraakt en de nieuwe lp is ook niet overal met groot gejuich ont vangen? Trots Herman: "Voor mij is dit alles het bewijs dat de Nederlandse jour nalistiek, net als de meeste muzi kanten, blijft steken in een be paald amateuristisch stadium. Ze zouden moeten juichen als een muzikant of groep uit Nederland de kans krijgt in Amerika dingen te doen. Ja, 't is misschien een soort nationale trots. Als een na tionaal artiest in het buitenland aanslaat, schijnt dat niet in de haak te zijn. Bij mij begon het ei genlijk al met die lulverhaaltjes in Privé". - Maar daar doe je vrolijk zelf aan „Zeker, en dat is ook weer het gek ke van Nederland. De fans en de artiesten houden elkaar in stand. Dit land is zo klein, dat eigenlijk iedereen op je vingers zit te kij ken. En als een artiest iets doet wat niet in de haak is - want het is natuurlijk niet in de haak al die onzinverhaaltjes, dat slaat ner gens op en het heeft niks meer te maken met de oorspronkelijke Herman Brood - dan word ik onmiddellijk op de vingers ge tikt. Maar dan wel in die zin dat ze anti-Brood-campagnes begin nen. Dat is op zich fantastisch, want ik kan daar weer lering uit trekken". 't Maakt ook niks uit hoe die bladen over je schrijven, t Is publici teits ik in Privé kom heeft waar schijnlijk alleen maar te maken met het feit dat ik vroeger te wei nig aandacht heb gehad. Nu eis ik alle aandacht die ik maar kan krijgen ook ineens op. Bovendien vind ik het interessant pm door al die blaadjes heen te roeien. Ik geef toe dat 't op een gegeven moment veel te ver ging. 't Ging allang niet meer om de muziek. Maar ach, wat geeft het. Gelukkig heb ik nog zoveel in mijn achter hoofd op muziekgebied". - Zoals wat? „Helemaal precies laat zich dat niet omschrijven, maar in dezelfde tijd waarin wij „Go Nutz" in Amerika hebben gemaakt, had ik wel vier andere lp's kunnen ma ken, die stuk voor stuk anders hadden geklonken. Ik bedoel. ideeën ontbreekt het nog lang niet". Weer „In april gaan we opnieuw naar Amerika. Zodra ik daar voldoen de aan de bak kom, zal ik er blij ven. Anderzijds ben ik bereid om daar te gaan wonen en helemaal opnieuw te beginnen. Een grote stap terugdoen en daar net zo te beginnen als hier twee jaar gele den. Dat stadium wil ik best overdoen". Een paar uur later weer op straat. Herman Brood wordt herkend door jong en oud. Met veel van hen maakt hij een babbeltje. Niet als hoog boven het Volk verheven artiest, maar als één van hen. Herman: „Wat-is-ie-klein, hoor ik vaak op straat. Iedereen denkt dat een beroemdheid altijd groot ADVERTENTIE Hoge prijzen voor Particulieren kunnen nu bij ons gouden en zilveren voorwerpen, zoals sieraden, bestek, munten enz. inleveren. TEGEN KONTANTE BETALING! Ta Voorschoten: Te Zeist: maandag en woensdag dinsdag en donderdag 10 -11.30 uur en 14 -15.30 uur 10 -1130 uur en 14 -15.30 uur zaterdag 10-12 uur Nederlands oudste edelmetaal verwerkende industrie met eigen smelterij. KONINKLIJKE „Pr Mijn i eder gt altijd: Herman ze kunnen beter over je fiets lullen dan over je lui fietsen. Ja zeg, dat zou je eigenlijk boven je artikel moeten zetten. Kijk, dat .v, NEDERLAND I 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.30 - Sesamstraat (NOS) 18.45 - Paspoort, voor Spanjaarden (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Barbapapa (VARA) 19.05 - Popeye (VARA) 19.10 - Laurel en Hardy, slapstick (VARA) 19.30 - De Ombudsman (VARA) 20.00 - Twee voor twaalf (VARA) 20.40 - Nieuwe gezichten in VARA's voorstelling, muzickpro gramma (VARA) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Een ander uur "U" (VARA) 23.00 - Een jaar na Harrisburg, informatief magazine (IKON) 23.45 - Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.25 - Italiaans; avanti avanti (2 herhaling) (Teleac) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Matt en Janny, tv-serie (NCRV) 19.25 - Kies (NCRV) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Geheim Commando, tv-serie (NCRV) 21.20 - Minivoetbalshow (NCRV) 22.10 - Hier en nu (NCRV) 22.50 - Vandaag de dag (NCRV) 23.05 - Praten met de minister-president (KRO) 23.20 - Journaal (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I (Reg. progr.: NDR' 18.00 Sportprogr. 18.30 Actual. 18.45 Kleuterprogr. 18.55 St-Pauli Landungsbrucken, tv-serie. 19.25 Reg progr. 19.59 Progr. overz. WDR 18.00 Licht progr. 18.30 Tekenfilmserie. 18.40 Fay, tv-serie. 19.15 Actual.). 20.00 Journ. 20.15 Flitterwochen (Hon- ningmane), speelfilm. 21.55 Econo misch magaz. 22.30 Actual. 23.00 Sportprogr. 23.25 Sonderndezemat KI. misdaadserie. 0.30 Journ. DUITSLAND II 18.20 Slapstick. 18.35 Idem. 19.00 Journ. 19.30 Report. 20.15 Derrick, misdaadserie. 21.15 Dierenmagaz. 22.00 Actual. 22.20 Cultureel magaz. 23.05 Abrechnung in San Francisco (Gli Esecutori), speelfilm. 0.40 Journ. DUITSLAND III WDR 18.00 Kinderprogr. 18.30 Tv-cursus sociale wetenschappen. 19.00 Vrije- tijdsmagaz. 19.45 Actueel progr. 20.00 Journ. 20.15 Docum. serie 21.00 Momente. 21.15 Religieus progr. 22.00 Die Bauern, tv-serie 22.45 Docum. serie. 23.30 Journ. BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18.00 jeugdserie. 18.20 Kleuterprogr. 18.35 Open School. 19.05 Kunstma- gaz. 19.35 meded. en morgen. 19.45 Journ. 20.10 Weerbcr. 20.15 Car Wash, speelfilm. 21.50 Interview. 22.40 Journaal. NET II Van 14.00 tot 18.00 uur Zie Net I. Belgiè Nederlands Net II. Net 2. 20 40 uur - Voor God en Vaderland - film. 22.15-22.45 - Dag aan Dag - culturele activiteiten in Vlaanderen. De televisie-actualiteitenrubriek "Hier en Nu" van de NCKV heeft vanavond een uitgebreid interview met de Tilburgse econoom prof. dr. Theo A. Stevers over de problematiek rond de loonwet. "Hier en Nu" besteedt voorts aandacht aan een experiment in Gra ve met een alternatieve straf voor het rijden onder invloed. (Neder land 2, 22.10 uur). RADIO Europees concertpodium - NOS. Vanavond om 20.00 uur op Hil versum 2. Rechtstreeks uitgezonden wordt de drie uur durende, in sa men werking met de Spaanse radio opgezette P to meNos- ma n ifes- tatie vanuit het muziekcentrum Vredenburg in Utrecht. Optreden zullen o.a.de J en M. Columbia Band. het Omroeporkesthet Groot Omroepkoor, het Utrechts Symfonie Orkest en de Spaanse flamen- cogroep Cafe de Chinitas. Nine o'clock jazz - KRO. Vanavond om 21.00 uur via Hilversum I. In het programma wordt de befaamde Amerikaanse jazzsaxofo nist Charly Parker herdacht, die 25 jaar geleden overleed. Parker behoorde vooral na de oorlog tot de belangrijkste musici van de jazz en heeft een groot aandeel gehad in de ontwikkeling van de bee- b op. NOS-Cultuur- NOS. Vanavond om 23.00 uur via Hilversum 2. Het geplande programma „Tristaneen verhaal van Thomas Mann, zal door onvoorziene omstandigheden niet uitgezonden worden en is uitgesteld tot 4 april. In plaats daarvan wordt Italiaanse im pressies van Louis Couperus" uitgezonden. Kom er maar eens bij - TROS. Zaterdagochtend om 09.15 uur. Karei Prior heeft een gesprek met zijn gast Carel Willink.de schil der die vandaag 80 jaar wordt. De muzikale omlijsting is een per soonlijke keuze NOS: Ieder heel uur nws. KRO: 18.11 Echo. 18.58 Marktberichten. 19 02 (S) Punt uit 20 03 (S) Van Oud Zeer tot Zeer Oud. 21.02 (S) Nine O' Clock jazz 22 02 <S) Goal. NOS: 23 02 (S) Met het oog op morgen 0.02 (S) De vrhdagnachten van maart. HILVERSUM II OVERHEIDSVOORLICHTING: 18 40 De Nederlandse Antillen. P.P^. 18 50Uitz.vanDS 70. VOO 19 00(S) Veronica Sport. NOS: 20.00(S) Eu ropees Concertpodium: A. Omroep Orkest en Groot Omroepkoor met cello en piano: Klass. muz. B. Utrechts Symfonie Orkest met pia no Hedendaagse muz. (22.30 Nws.). 23.00 NOS-Cultuur-Special: Ver haal. 23.55 Nws. HILVERSUM III NOS: Ieder heel uur nws. 18 03 (S) De Avondspits met de Nationale Hitparade 19 02 (S) De Rock en Roll Methode VPRO: 20 02 (S) Oorkuss en 21 30 (S) Black Star Liner. 22 30 ;S) De Suite. ZATERDAG 8 MRT HILVERSUM 1 VARA 7 02 (S) Hallo hier Hilver sum! (8.03 Dingen van de dag 9.30 (S)Z I alacreme 11 02(S)DeVARA feliciteert. 12.03 (S) Tussen start en finish. 13.03 (S) ln de Rooie Haan. 15 02 (S) Mu/iek uit Studio I. 16.02 s i De Soealdoo HILVERSUM II TROS: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym. 7.20 TROS-binnenkort. 7.30 Nws. 7.36 Aktua. 8.00 Nws 8.11 Toerak- tua 8 30 Nws. 8.36 Kieskeurig. 9.00 Gym. voor de vrouw 9 10 Waterst. 9.15 Kom er maar eens bij. 10 30 Ak- tua-sport. 11 00 Coulissen. 12 26 Me ded. voor voor land- en tuinb 12.30 Nws 12 36 Aktua. 13.00 Nws. 13.11 Introduktie Kernpunt. 13.15 Onder de mensen 14 00 Kernpunt. 15 00 Sport na sport 15.30 Janboel, jonge- renprogr. 1600 Aktua-Extra-Ka merbreed, parlement rubr. 17.24 Meded 17.30 Nws. 17.36 Aktua. HILVERSUM III NCRV: 7.02 (S) Popfrisser 9 03 (S) Happy sound. 10.03 (S) Popstation. 11 03 (S) Pop non stop 12 03 iSi l>-. vast (13.30-14 00 Dik voor Mekaar- Show). 14.03 (S) Op stap 15.03 (S) Disco-expres. 16.03 (S) NCRV-Za- terdag-Soort HILVERSUM IV AVRO: 7 00 Nws. 7.02 (S) Op een klein stationnetje, s morgens ir vroegte. 8 00 (S) Klassiek met Caro line 9 00 Nws 9 02 Progr.overt 9 05 (Si Piano-an 9.30 (S) Concerto Mat tin.ile 12 00 Nws. 12 02 Progr oven 12 05 (S) Liever de lucht in. 13.15 (S) Opera met 14 00 Nws 14 02 Progr.over/ 14 05 (S) AVRO s Pla ten Publieks Prijs 14 30 (S) Cabaret over muziek 16 00 17.00 (S) Grof solisten onder Karlm Bohm (lik Klass. muz.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 5