Associatiereis door
Steins cirkelgangen
Triifel
FILIBERKE GAAT TROUWEN
c\\
A Circular Play
VRIJDAG 7 MAART 1980
Vorige week vrijdag ben ik door
de cirrondissemenlsrechter in
Amsterdam veroordeeld tot
flO.- boete wegens het rijden
met stadslicht in plaats van
dimlicht op 4 januari om
19.00 uur op de Dam. Wat
waar is is waar: ik heb de ge
legenheid gekregen mijn hele
verhaal af te steken. Over die
auto die vergeefs door (ver
moedelijk) Surinamers werd
opgeduwd, zonder dat de mo
tor wilde aanslaan. Dat ik
toen aanbood hem even met
m ij n sleepka bel optet rekken
Dat ik. tijdens het bevestigen
van de sleepkabel, mijn dim
licht zuinigheidshalve op
stadslicht had gezet, wat ik
vergat toen ik de auto een me
ter of vijftig optrok. Dat toen
een politiebusje stopte, de
(Surinaamse?) bestuurder
van de andere auto als „on
gewenste vreemdelingin het
busje werd opgesloten, en
mijn papieren met argusogen
werden bekeken. Agent:
,Kent u die meneer?". Ik:
Mee". Agent: ..Waaromsleept
u hem dan?". Ik: ,Jk trok hem
op omdat zijn motor niet wil
de aanslaan". Agent (ongelo
vig): Zomaar spon
taan?". v
Waarna de agenten me voor
hielden dat ze mijn auto wel
hadden kunnen stelen of mij
een klap op mijn hoofd had
den kunnen geven. Midden
op de Dam? Dat risico loop ik
graag", heb ik toen geant
woord. Behalve met dat
stadslicht zat ik ook fout met
de sleepkabel, die langer was
dan 2.5 meter. Ik kon de boete
van 40 gulden meteen betalen.
Dat deed ik niet. Ik liet het
voorkomen.
In het proces-verbaal werd niet
gerept van Surinamers, van
een te lange sleepkabel, of van
het optrekken van een auto. In
plaats daarvan stond er een
verzonnen dialoog, volgens
welke ik gezegd zou hebben
het ,flap" te vinden dat ik
daarvoor een bekeuring
kreeg. Ook de afkoopsom van
f50,- liet ik aan mijn neus
voorbijgaanomdat ik ervan
overtuigd was dat ik nooit be
keurd zou zijn als ik een Gro
ninger even uit de nood had
V
Door
Nico
Scheepmaker
n
Kinderachtig
De kantonrechter liet me mijn
hele verhaal vertellen (mis
schien ook omdat Parool-re
dacteur Jac. van Veen, ge
vreesd criticus van misstan
den in de rechtspraak, in de
zaal zat), ik kreeg te horen dat
hulpverlening niet bij de wet
verboden was, en dat het
evenmin verboden was Suri
namers te slepen, maar dat ik
duvels goed" wist dat rijden
met stadslicht een overtreding
bleef. Het was echter een klei
ne overtreding in een moeilij
ke situatie die niet met de ge
bruikelijke soejielheid tege
moet was getreden. Daarom
zou het wel erg formeel zijn
onder die omstandigheden de
volle mep te eisen, vandaar
dat de officier niet meer dan
10 gulden boete vroeg, waar in
de kantonrechter mee wilde
gaan, omdat hij in die mini
male boete tot uitdrukking
ivilde brengen het ook niet met
de gang van zaken eens te
zijn, en het zelfs wat kinder
achtig te vinden...
Noordafrikaan
Van de heerJ. Roggen uit Weesp
kreeg ik een bijpassend knip
sel toegestuurd uit Le Monde
van woensdag 27 februari
1980. Daarin beschrijft de
columnist R.-P. Paringaux
hoe hij zich op de kade van de
Seine het lot aantrok van een
Noordafrikaanse, kou lijden
de, hongerige, werkloze gast
arbeider, die vertelde dat hij
twee dagen vergeefs bij de
porte d'Orléans had staan lif-
ten, maar met zijn Arabische
smoel door niemand werd
meegenomen
Paringaux zei de man dat hij
geld voor de trein van hem
kon krijgen en nam hem mee
naar zijn bank. De Noord
afrikaan wachtte buiten.
Toen Paringaux weer naar
buiten kwam, werden de pa
pieren van de Noordafrikaan
gecontroleerd door drie agen
ten. Er ontspon zich de vol
gende dialoog:
- Het schijnt dat hij cp u staat te
wachten. Hebt u hem geld
aangeboden om naar Mar
seille te gaan?
- Dat klopt.
- Kent u hem allang?
- Zeven a acht minuten.
- Dat is een beetje vreemd hè
Mag ik uw papieren Ver
telt u zelf even wat er gebeurd
is Waarom? Waar
om?
- Waarom niet? Ik vraag u toch
ook niet waarom u iets aan
een collecte geeft?
- Hoho. een beetje beleefd blij
ven, hè?
De agenten schudden hun hoofd,
smoezen wat met elkaar, „er
moet meer aan de hand zijn",
zegt de een, ,)iet klinkt wel
verdacht" zegt de ander, „er
zit 'n luchtje aan deze zaak",
zegt de derde, ,Jcomt u maar
mee naar het bureau"
Visioen
Onderweg, vermeldt Parin
gaux met dat typisch Franse
aplomb dat wel eens de bocht
uitvliegt, passeren we het
joods gedenkteken: ,J£en vi
sioen van andere treinen, an
dere Franse politieagenten"
Het was toch alleen maar een
smoes om aan geld te komen,
zeggen de agenten. Bovendien
zou de Noordafrikaan, met
zijn vuile kleren, meteen de
trein uitgezet zijn. Hun chef
op het bureau denkt wat ge
nuanceerder:
Als het vrijgevigheid van u is,
meneer, dan is dat helemaal
uw zaak, maar ons komt het
verdacht voor, dus wij moeten
het onderzoeken"
Tien minuten later staat Parin
gaux weer op straat. De
Noordafrikaan wordt vast
gehouden wegens landlope
rij...
LEIDEN/ROTTERDAM - Om te
beginnen krijgt iedereen een
tekstboekje. Dat moet, zo wordt
uitdrukkelijk meegedeeld, na
afloop weer worden ingeleverd.
Ze worden uitgedeeld om ieder
een in staat te stellen de Engelse
tekst tijdens de voorstelling te
kunnen volgen. (Wie eigen asso
ciaties belangrijker vindt, mag
het boekje na afloop lezen).
Dan begint het spel. Of was het al
begonnen? „A Circular Play" van
Gertrude Stein, in beweging ge
zet door Gerrit Timmers en Amy
Gale, is een wonderlijke We le-
„Dames en Heren. Wat u nu in han
den hebt is geen programma
maar een libretto van het stuk
met de ongeknipte tekst. We ver
zoeken u met klem het niet mee
naar huis te nemen".
„U kunt het stuk beschouwen als
een schilderijententoonstelling.
Terwijl je kijkt naar een schilde
rij, neem je uit je ooghoeken de
schilderijen waar die ernaast
hangen. Door middel van deze
catalogus kunt u zich een beeld
vormen van waar u zich be
vindt".
We kijken:
Aan een tafel zitten Gerrit Tim
mers, oorspronkelijk beeldend
kunstenaar en Amy Gale, danse
res. Amy dommelt, valt telkens
bijna van de stoel, schrikt dan
wakker. De eerste tekstregel in
het boekje: „Vader dommelt
moeder snuit haar neuzen". Ger
rit maakt vreemde geluiden met
zijn neus. Hij zegt: „We kunnen
dit niet op de andere manier zeg
gen". Zij zegt „Precies". Hij zegt
„Mogelijk".
Dan staan ze kwiek op en komen
met voorwerpen aanzetten, bou
wen een stilleven op, benoemen
voorwerpen als citroen of een
stadsmens en doen dat bij de
meest uiteenlopende dingen.
Uitgepakt en benoemd, staat er
op tafel een kubistisch stilleven,
een soort Picasso.
Het tekstboekje
vertelt:
„Een andere opvatting van het stuk
is die van een stilleven dat tot
beweging komt en op deze wijze
kan worden geannuleerd. Ger
trude en Alice tonen en analyse
ren hun leven, hun werkmetho
des en hun kubisme". Teksten
worden gedanst (dans wordt
tekst), teksten worden voorwer
pen (voorwerpen worden tek
sten), maar teksten worden nooit
alleen woorden.
Attributen worden gehaald, ge
bruikt, weggezet, doeken zakken
omlaag en weer omhoog, het hele
stuk is een constante stroom van
ideeën, beelden die elkaar afwis
selen. in elkaar overvloeien.
„Het is een stilleven waarvan de
objecten worden verwisseld
en worden gepresenteerd in een
vorm waarbij alles zichtbaar is.
Ze worden opgebouwd en afge
broken in het zicht van het
publiek", volgens het tekst
boekje.
iDe schrijfster:
Gertrude Stein (1874-1946) stu
deerde onder andere filosofie,
vestigde zich samen met haar
broer ïaParijs waar ze vanaf 1905
werk van Picasso begon te ko
pen. In 1907 ontmoette ze Alice B.
Toklas en begqn een verhouding
die tot Gertrude's dood zou
voortduren.
In Parijs raakte Gertrude sterk on
der invloed van het kubisme en
probeerde dit ook als schrijfster
toe te passen. Haar eerste idee
nam ze over van Cézanne, de
grondlegger van het kubisme:
geen enkel deel zou belangrijker
moeten zijn dan een ander deel.
In haar werk zit dan ook meestal
nauwelijks een verhaal. Bij deze
opvatting kwam nog de wijze van
zien van de kubisten. Die hielden
zich bezig met een nieuwe rang
schikking van beeldmateriaal
waarbij de gelijktijdigheid een
belangrijke rol speelde. Ze pro
beerden in één beeld zowel de
voorkant ais de achterkant van
een voorwerp te laten zien.
Gertrude knipte, als bij een kubis
tische collage, een tekst in stuk
ken en rangschikte die opnieuw.
Woorden en zinnen werden als
flarden uit een verhaal of een ge
sprek of als losse gedachten of
invallen als losse elementen met
elkaar in een associatief verband
geplaatst. Het ging er om hoe die
woorden en zinnen opgebouwd
zijn, Gertrude Stein paste ook
grammaticaal haar teksten daar
bij aan. Ze gebruikt geen kom
ma's en nauwelijks punten. De
losse zinnen moeten als film
beelden werken.
In „A Circular Play" is de rang
schikking een cirkel. Het stuk
heeft de vorm van cirkel zonder
begin en eindpunt, het dynami
sche evenwicht van een rond
gaande beweging zonder rust
punt.
„A Circular Play" is morgenavond
in het LAK-theater te zien.
"ggSJ PJSji,JK0-
•©OISXHJK* t-oo3Mejp-..u
FRED BASSET
De avonturen van Jommeke
Qe snelt haar achterna.'...ja,
ge wilt die schone vrouw... ik
bedoeldat schoon papegaai-
i'nneke absoluut hebben.'
v-
Om met haar
trouwen
Maar!..
Er zijn nog andere 1
papegaaien. Knapper)
Om het even. 't Is maar een
vergelijkingWel, een ander
trouwt met dat schoon
ding. En!.
Korrrt die sukkelaar
dan na korte tijd
klagen en janken!..
Had ik dat maar
■i nooit gedaanJ
2o'n moeilijk karakter!...ik
kan niks goed doen!.... de
feeks!.a/s ik niet zo bang
was van 't water dan
•\verdronk ik mij!
LINZEN MET V
knoflook, 1
I theelepel b
Lelijk kopje soep
WINA BORN
Agenda
Leidse bioscopen
LUXOR: "Ten", da. 2.30,7.00 en 9.15 uur,
zo. 2.15, 4.30, 7.00 en 9.15 uur, 16 jr.
Nachtvoorstelling: "Lost Command",
vr. en za. 11.30 uur, 16 jr.
CAMERA: "De Avalanche Express", da.
7.00 en 9.15 uur, 12 jr.
Nachtvoorstelling: "Days of heaven", vr.
en za. 11.30 uur, 16 jr.
Kindermatinee: "Tweety tekenfilmfes-
tival", za. en wo. 2.30 uur, zo. 2.00 uur
LIDO 1: "Spetters", da. 2.30,7.00 en 9.15
uur, zo. ook 4.45 uur, 16 jr.
LIDO 2: "Die Bfechtrommel",da. 2.30en
8 00 uur, 16 jr.
LIDO 3: "Dona Flor en haar twee man
nen", da. 7.00 en 9.15 uur, ma., di., do. en
vr. ook 2.30 uur, 16 jr.
Kindermatinee: "Popeyes superfesti-
al". z
2.30 u
4.45 u
Eems 5 40 zo Kp St Vincent nr Dover
Eerbeek 5 te Rotterdam
Emmely 5 t.a. Esc ra vos
Fairload 5 100 zw Kingston nr Philadel-
Las Palmas nr
Port Harcourt
Midsland 5 v Rotterdam nr Leilh
Noordwal 5 360zzo Dakar nr Antwerpen
KLEINE VAART
i Express 5 250 nw Mossamedes
Frisian Trader fAo^zo Halifax
Galloway Express pass 5 Kp Fi
Normand Express 5 80 n Kp Villan
Benghazi
Pacific Express 6 rede Lagos
Situla 6 130 n St Paulsrocks nr Le Hav
Southpole 5 te Mostaganem
Barbados, 17 Stella Procyon 5 v Benghazi nr Tarrag
STUDIO: "La Luna", da. 2.30 en 8.00
uur. 16 jr.
Kindermatinee: "Jungleboekza. en
wo. 2.30 uur, zo. ook 4.45 uur
TRIANON: "Tess", da. 2.00 en 8.00 uur,
16 jr.
REX: "De genotzoekers", da. 2.30, 7.00
en 9.15 uur. zo. ook 4.45 uur, 18 jr.
Nachtvoorstelling: "Sexamcn vr. en
za. 11.30 uur, 18 jr.
Alpliense bioscopen
EURO 1: "Spetters", da. 1.45.6.30en 9.15
uur. zo. 1.15,4.00. 6.30 en 9.15 uur. 16 jr.
Nachtvoorstelling: "Spetters", za. 12.15
uur, 16 jr.
EURO 2: Zelfde programma als Euro 1
Nachtvoorstelling: "The song remains
the same", za. 12.15 uur, 16 jr.
EURO 3: "Het geheim van Bear Island",
da. 1.45,7.00 en 9.30 uur. zo. ook 4 30 uur.
za.. zo. en wo. géén voorstelling om 1.45
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Academisch
Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00
uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones-
senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za
terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.)
Bezoekuren
ziekenhuizen
Diaconessenhuis:
Middagbezoekuur 13.45-14.30 uur.
Avond bezoekuur 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling: vaders extïa van
18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage
lijks van 14.00-19.00 uur. (Niet meer dan
2 bezoekers per patiënt).
Sportmcdisch Advies Centrum; blessu-
respreekuur Elisabethziekenhuis. Lei
derdorp, 's maandags van 19.30-20.30
Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00 uur
(alleen voor echtgenoot) en van
18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwar
tier van middag- en avondbezoek.
Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30
C.C.H. (hartbewaking), dag.
14.15-14.45 en 19.00-19.30
Academisch Ziekenhuis
Voor alle patiënten (behalve kinderen)
zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag:
14.15-15.00 uur
18.30-19.30 uur
Voor de prematurenafdcling gelden de
volgende bezoekuren (alleen voor ou-
Sint Elisabeth-ziekenhuis:
Volwassenen, dagelijks van 14.00-14.45
uur en van 18.30-19.30 uur.
Maandag tlm vrijdag
1830-18.45 uur
Zaterdag en zondag:
zoek wordt toegestaan kan de hoofdvei
pleegkundige hiervoor speciale kaarten
verstrekken.
Bezoektijden Kinderkliniek:
•Dagelijks:
15.00-15.45 uur
18.30-19.00 uur.
Bezoektijden kinderafdeling:
Elke dag:
14.15-15.00 uur
18.30-19.00 uur
Alphen aan den Rijn
Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30
13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas
13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur Kraamaf
deling 13.30-14.45 alleen voor echtgeno
ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou
ders 18.-18.30 uur.
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder van vlieg
verkeer van en naar Schiphol kunnen
dag en nacht worden gemeld bij het in
formatiecentrum Geluidshinder Schip
hol (020-175000).
lottos Har.
Atlantic 5 400 w Hebriden nr New Bed- Hen
Gerda Maria 5 50 zw Monro'
Gerda Smits 5 te Slikker vei
a Virentium 5 v Misur;
1 Bo
s 5 Tc
r Pc
L- Algll
Atlantic Sea 5 v Rochester nr Rotterdam
Bemark 5 v Kos nr Rotterdam
Bernisse 6'te Rotterdam
Breehelle 5 160 z Havanna nr New Or-
Breekade 5 40 zo Str. Yucatan nr Salva-
4 Calafia 6 te Kaapstad
Capricorn 6 te Rotterdam
Car Express pass 5 Amuliind nr Harwich
Dutch Mate 6 te Rotterdam
Edgermu 5 v Rotterdam nr Tonnayecha-
Icelandic 6 60 wnw Port Said r
Ida Smits 5 200 o Sicilië
Jan Tavenier 5 v Rotterdam nr Londen
Jan Willem pass 6 Takoradi nr Dieppe
Jenny Smits 6 v Rotterdam nr Bordeaux
Jersey Express pass 5 Reunion nr Port
Lijnbaansgracht 5 rede Mokha
Maashaven pas.-. 6 Bizerta nr Iskenderu
Mare Liberum 5 te Rotterdam
Swallow 7 te Sete verw
Swift 12 te Lagos verw
Sylvia Omega pass 6 Wight ni La Spe/
Nachtvoo
ter Harier
Kinderma
van het gulden vb
tg: "De rat
12.15 uur.
van duis-
t geheim
y Python's life of Brian",
9.45 uur, zo. ook 4.30 uur.
ng: "De verkrachting
GROTE VAART
Dosi
a 5 v Singapore n
Duivendrecht 5 275 w 1
ni New Orleans
Gooiland 5 v Rio de Jai
Kylix 6 te Stai
t Lauderdale
o nr Santos
Lat
La i
Bioscoop Voorschc
GREENWAY: "Mei
v r. 7.on uur, za. 4.0C
uur, 12 jr.
"The main event", i
4.00 en 8,45 uur, wc
Kindermatinee: "Hi
C^}udcl lieuws.
7 maart 1980
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
- Te Biddulph In Ontario, Ca
nada is dezer dagen een deel
van de familie Donnelly ge
lyncht. Hei hoofd van deze
familie had, samen met zijne
acht zonen, langen tijd de be
volking schrik aangejaagd en
allerlei geweldenarijen ge
pleegd. Te middernacht klop
te een troepgemaskerden aan
het huis van Donelly. Een van
de zoons, die opendeed werd
terstond afgemaakt: een
tweede onderging hetzelfde
lot: de vader, zijns vrouw en
zijne nicht werden ook omge
bracht. De andere zonen wa
ll ren oAvezig.
Drie manneg utf Cerdogne
naar Iioussilun, in hel zuiden
van Frankrijk, gaande, von
den op hun weg een groot pak,
waarin een zeer jong kind.
Een der reizigers, zelf gehuwd
en vader van vijf kinderen,
nam hel wicht mee naar huis.
waar het door zijne vrouw
met hartelijke i
edeln
de
dige echtpaar toen zij in de
kleederen vah het kind eene
som ran 25.000 francs aan
bankbiljetten vonden.
-lin schietoefeningen van het
garnizoen van Montauben
iz.w. Frankrijk. Red.), die up
den rechteroever der Tarn in
de onmiddellijke nabijheid
van een wandelplaats wor
den gehouden, is een mole-
iiiin idte zich dis iiel u nH
naar de stad begaf, door een
a/gedwaalden kogel tn het
hoofd getroffen. De ongeluk
kige was terstond een lijk.
Vijftig jaar geleden:
- In het Roemeensche petro-
leumgebxed van Gura Öcnit-
za heeft een groote brand, die
ontstaan was door een defect
in de leiding, een kolossale
ontploffing veroorzaakt. Het
vuur tastte vier boortorens
aan en sloeg over naar de op-
slag terreinen, waar vijftig
tanks staanTot nu toe is men
er nog met in geslaagd het
vuur meester te worden. Ook
uit Amerika wordt een olie-
brand gemeldde oliexzelden
der Sinclair Refining Cy. in
Pennsylvania, met een cppa-
citeit van 15 milhoen gallons,
zijn door brand verwoest.
Door de enorme hitte geraak
ten ook zeven boortorens in
brand en vlogen achtereen
volgens de lucht in. Alle ge
bouwen in de omgeving gin
gen in vlammen op.