Leger heeft
tekort aan
aalmoezeniers
Vastenals protest tegen onze liefde voor dingen
Openhartig gesprek
over evangelisatie
Ds. Roos
praeses
synode
Tutu mag
Z.-Afrika
niet uit
Keukens
van klasse.
poggenpohl
[SOILH?
postgiro en
rijkspostspaarbank
VRIJDAG 7 MAART 198
Ds. Van Dijken (Lisse): Kerk moet niet verplichten, maar kan wèl verzoeken
95
redactie geestelijk le-
LISSF. - "In een tijd dat de con
sumptie en het genot hoog ge
noteerd staan en het vasten
steeds meer wordt afgeschaft
dat is tekenend voor de si
tuatie van vandaag! kan
het zeer nuttig zijn, in eigen
leven welbewust toch een
vorm van vasten een plaats te
geven".
Die zin is niet gevloeid uit de
pen van een teleurgestelde
rooms-katholieke geestelijke
die steeds meer goede gewoon
ten uit het roomse leven heeft
zien wegvallen, maar werd
opgeschreven door de Lisser
christelijk-gereformeerde
predikant J. van Dijken in
een overweging over de "veer
tig-dagen-tijd" vóór Pasen,
vanouds de vastentijd voor de
rooms-ka thol ieken
Wij protestanten vosten niet, en
daarmee uit. Zo kim je rede
neren. Maar, vraagt ds. Van
Dijken <37) dan in het kerk
blad "Woord en Daad",
waaróm doen wij dat niet? Is
er juist in het licht van de bij
bel niet veel voor te zeggen om
toch een bepaalde vorm van
vasten te kennen
In de bijbel komt het vasten zo
wel in het oude als in het
nieuwe testament voor. Ook
vindt men deze gewoonte al in
de oud-christelijke kerk. En
wie mocht menen dat de Re
formatie radicaal met het
vasten heeft gebrokenmoet er
Calvijn - een van de bekend
ste kerkhervormers - maar
Van Dijken
.afstand van lekkernijen
eens op nalezen. In oude uit
gaven van de Dordtse kerkor
de worden vasten- en bede
dagen genoemd. Ook onder
Afgescheidenen in de vorige
eeuw kwam het vasten voor.
om de noden van volk en kerk
in het gebed aan God voor te
Positief
Dominee Van Dijken kan ner
gens in de bijbel een gebod tot
vasten vinden. Vasten komt
voor. maar het blijft een vrij
willige zaak. Wel kunnen we
zeggen dat vasten in de bijbel
positief wordt gewaardeerd,
als begeleidend verschijnsel
bij berouw, gebed en het doen
van recht en barmhartigheid.
Vasten los van deze dingen
wordt een zaak zonder in
houd. Verkeerd zou het zijn
om vanuit het vasten te komen
tot een veroordeling of min
achting van allerlei zegenin
gen die God schenkt, meent ds.
Van Dijken.
Vasten is niet onmisbaar in het
leven van een christen. Het
hoort thuis in de vrijheid. Je
kunt er niets mee verwerven
bij God. Zaligheid is er alleen
door het geloof en uit genade.
Maar het kan,zo schrijft ds. Van
Dijken, als een onderdeel van
het christelijke leven wel de
gelijk zijn nut hebben. Met
name in onze tijd kan het vas
ten hierin bestaan dat men
bewust afstand neemt van
bepaalde dingen, zoals lek
kernijen, roken of drank, om
er geen slaaf van te worden.
Afstand doen voor een tijd
van dingen die je gewoonlijk
erg op prijs stelt doetje waar
schijnlijk bewuster leven. Je
denkt er steeds aan, als je be
paalde dingen weigert. Je
wordt eraan herinnerd,
je daarvan afziet.
Verhouding
Als een navolgenswaardig
voorbeeld beschrijft de Lisser
predikant een gezin, uaar
men het duidelijk soberder in
eten en drinken doet om zo ex
tra geld over te houden voor
nood ergens in de wereld. Het
is belangrijk, bewust met ons
geld voor ontspanning om te
gaan en ons steeds weer af te
vragen hoe de verhouding ligt
tussen de bedragen die wij
voor genot uitgeven en onze
bijdragen aan kerk en bij
voorbeeld ontwikkelingshulp.
Een welbewuste i>orm van vas
ten laat uitkomen dat het be
langrijker is wie een mens is
dan wat een mens heeft of cét.
Vasten kan een protest zijn
tegen onze liefde voor dingen
en een uiting van onze liefde
voor mensenWe lopen het ge
vaar dat we de dingen gaan
liefhebben en de mensen gaan
gebruiken, in plaats van an
dersom.
Ds. Van Dijken geeft geen vaste
vormen waarin het vasten zou
moeten bestaan. Ieder moet
dat voor zichzelf uitmaken.
Wel zou van de kerk de sugges
tie of het verzoek tot vasten ter
wille van een belangrijke
zaak in kerk of wereld kunnen
uitgaan.
Brieven vielen verkeerd
Vertegenwoordigers van het Evangelisatiecentrum van de Gerefor
meerde Kerken in Leusden en van het (interkerkelijke) Instituut voor
Evangelisatie in Driebergen zullen samen nagaan op welke punten zij
van elkaar verschillen in visie en werkwijze met betrekking tot evan
gelisatie.
„Rooms-katholieken
laten verstek gaan
De predikant G. Leene te Ermelo vindt het jammer dat de
rooms-katholieken in ons land zo verstek laten gaan in
de uitzending van voldoende legeraalmoezeniers. "Het
is geen onwil, maar ze hebben niet genoeg priesterroe
pingen".
Ds. Leene is jarenlang legerpredi-
kant geweest en vervult sinds
1969 een speciale taak ter behar
tiging van de geestelijke verzor
ging van zee- land- en lucht
macht. In het gereformeerde
maandblad "Kerkinformatie"
van deze maand staat een artikel
van hem over het pastoraat in de
krijgsmacht. Dat pastoraat blijft
"moedig overeind, ondanks de
moeilijke positie die het heeft"
Bedreiging
Het grote, nog steeds groeiende
aantal aalmoezeniers-vacatures
verzwaart niet alleen de taak van
vele krijgsmachtpredikanten,
maar vormt ook een ernstige be
dreiging van de gemeenschap
pelijke opzet van de geestelijke
verzorging, schrijft ds. Leene. Er
zijn in totaal 115 krijgsjnachtpre-
dikanten in actieve dienst. Tot de
Gereformeerde Kerken behoren
er 43. ofwel 37 procent.
Belangstelling
De gereformeerde krijgsmacht
predikanten delen de mening dat
hun kerkelijke positie niet langer
moet worden gebonden aan hun
laatste gemeente maar aan de
gemeente binnen wier ressort zij
als zodanig wonen en/of werken.
Volgens ds. Leene verdient dat
serieuze aandacht, omdat de be
langstelling voor hun werk hier
door kan worden versterkt, zowel
in de plaatselijke garnizoensker
ken als in de regio's waar de gar-
liggen.
De gereformeerde synodecommis
sie ("deputaten") voor de herder
lijke zorg aan militairen is niet ge
rust op de tegenwoordige positie
van de krijgsmachtpredikanten.
Ds. Leene: "Naarmate de kritiek
van de kerken op de militaire
middelen van de krijgsmacht
scherper werd, is ook het wan
trouwen van de krijgsmacht te
genover afgezanten van de ker
ken toegenomen. Krijgsmacht
predikanten bevinden zich in een
grensgebied tussen kerk en staat,
waar de harmonie tussen het
"vreest God" en "eert de koning"
zeer aanbevelenswaardig maar
soms moeilijk te vinden is. Ook
als zij zich met de nodige voor
zichtigheid kritisch-loyaal op
stellen, worden zij aan de kant
van de kerken gauw te loyaal
Medewerkersraad. Binnen de
Hervormde Kerk is een plan
ontworpen voor een "medewer
kersraad", vergelijkbaar met een
ondernemingsraad in een niet-
kerkelijk bedrijf. De raad zal het
zo goed mogelijk functioneren
van de kerkelijke organisatie,
door samenwerking tussen lei
ding en medewerkers, bevorde
ren en de belangen van de men
sen in dienst van de kerk beharti
gen.
Voorlopig komen er vijf raden:
voor de provinciale bureaus, voor
de bureaus in Den Haag, voor de
Raad voor de Zending in Oegst-
geest, voor de organen in "De
Drieburg" te Driebergen en voor
de Generale Diakonale Raad, het
centrum "Hydepark" en het Roo-
sevelthuis in en om Utrecht. Uit
deze geografische raden zou dan
één centrale raad kunnen worden
samengesteld.
Er komen regionale bijeenkomsten
waarin het plan nader zal worden
toegelicht.
Beroepingswerk. Hervormde
Kerk: aangenomen het beroep
door de synode tot legerpredi-
kant J.G. Jullens Weert-Budel;
bedankt voor Zetten-Andelst J.
Westland, Amersfoort.
Gereformeerde Kerken: benoemd
tot wetenschappelijk medewer
ker Oude Testament aan de
theologische hogeschool te
Kampen J. Renkema Schiplui
den.
Nederlands Gereformeerde Ker
ken: beroepen te'Kampen J. Stuy
Urk.
Gereformeerde Gemeenten: be
dankt voor Eindhoven E. Vene-
ma Drachten.
Baptistengemeenten: bedankt
voor Apeldoorn J. Bouritius
Musselkanaal.
Gesprek. Er is een eerste gesprek
geweest tussen vier afgevaardig
den van de Gereformeerde Bond
in de Hervormde Kerk en vier
mensen van "Schrift en Getuige
nis", de vereniging van veront
rusten in de Gereformeerde Ker
ken. Aanleiding was een "open
brief' van de verontrusten aan
het hoofdbestuur van de Bond.
Half april volgt een tweede ge
sprek. Het hoofdbestuur van de
Gereformeerde Bond wil graag
het hele bestuur en de raad van
advies van "Schrift en Getuige
nis" met afgevaardigden van de
gereformeerde "Noodgemeen-
ten" ontmoeten.
Van de kant van "Schrift en Getui
genis" is meegedeeld, dat het eer
ste gesprek "op broederlijke
toon" is gevoerd. "Er was niets bij
dat op een debat kon lijken".
De hervormde synode heeft de
Amsterdamse wijkpredikant
Cornelis Bastiaan Roos tot haar
voorzitter (praeses) gekozen. Hij
is de opvolger van ds. G. Spilt,
die deze functie vijf jaar had be
kleed.
Ds. Roos is 45 jaar. Hij werd in
Utrecht geboren en studeerde
daar ook. In 1963 werd hij predi
kant in De Kaag. Na vijf jaar ver
trok hij naar Gouda. Sinds 1974 is
hij predikant van de wijkge-
meente "De Uitweg" in Amster
dam. Ds. Roos is ook voorzitter
van de centrale kerkeraad in de
hoofdstad. De laatste drie jaar is
hij nauw betrokken geweest bij
de beleidsbepaling en de vele
problemen van een grote-stads-
gemeente.
Zijn verkiezing kwam voor ds
Roos niet als een verrassing,
maar hij had het niet verwacht.
"Het was meer een samenloop
van omstandigheden. Ik heb in
Amsterdam een moeilijke wijk.
Om daarvoor iets te kunnen be
reiken heb ik geprobeerd be
stuurlijk mee aan bepaalde touw-
tjes te trekken. In maart 1978
werd ik lid van de synode, waar ik
mij sterk heb gemaakt voor een
aantal zaken. Niet zozeer de in
houd van mijn betogen als wel de
manier waarop ik ze hield heeft er
waarschijnlijk voor gezorgd dat
ik bij een aantal mensen in de pic
ture kwam. Ik ben een groot
voorstander van pastoraal bezig
zijn, maar daarnaast ben ik een
sterk juridisch denkend mens"
De nieuwe synodevoorzitter, die
geen lid is van de Gereformeer
de Bond (zoals zijn voorganger),
noch van de Confessionele Ver
eniging in de Hervormde Kerk,
noemt zichzelf "een gewone
wijkdominee".
"Het is ook mijn grootste wens dat
te blijven, want doodgewoon met
de gemeente bezig zijn boeit mij
het meest. Maar ik ben me er ter
dege van bewust dat deze nieuwe
functie niet niks is".
Ds. Roos wil als synodevoorzitter
vertrouwen wekken. "Het gaat
erom datje een taal spreekt die de
mensen verstaan. Je moet je
vooral bezig houden met het
grondvlak. Deze opstelling bete
kent geen wijziging van beleid. Ik
geef alleen een eigen interpreta
tie aan de uitvoering van dat be
leid. Voor het grondvlak moeten
de problemen worden vertaald.
De mensen worden een beetje
moe van wat er allemaal op hun
tafel komt. Ze hebben wel de
klok horen luiden, maar hun
moet ook worden verteld waar de
klepel hangt. Daarom zie ik mijn
nieuwe job als een ambassa
deursfunctie"
ADVERTENTIE
Dat is het resultaat van een ontmoe
ting die volgde op een niet zo
vriendelijke brief van de gere
formeerde synodecommissie
("deputaten") voor evangelisatie
aan de plaatselijke kerkeraden.
In deze brief werden bepaalde
bezwaren tegen activiteiten van
het Instituut voor Evangelisatie
kenbaar gemaakt.
Plan
Dit instituut, waarin mensen uit
vele kerken en christelijke groe
pen samenwerken om het evan
gelie te verbreiden, lanceerde
eind vorig jaar een plan om in de
komende vijf jaar, met medewer
king van plaatselijke kerken, alle
Nederlanders met de bijbel te
confronteren. In verband daar
mee kregen alle plaatselijke re
formatorische kerken een uitno
diging om zich in Veenendaal
waar de nationale evangelisatie
campagne zou beginnen over
de opzet te laten voorlichten.
Kerkeraden vroegen toen het
Evangelisatiecentrum in Leus
den om advies. De gereformeerde
synodecommissie voor evangeli
satie heeft daarop de kerkeraden
een "waarschuwende" brief ge
zonden. Deze viel wat de beoor
deling van het Driebergse insti
tuut betreft, met name van zijn
traditionele visie op evangelisatie
en zijn methode van werken,
nogal negatief uit. Het instituut
reageerde zeer teleurgesteld.
Spijt
Beide instanties betreuren het nu
dat de publiciteit rond de gere
formeerde brief bij velen is over
gekomen als een algehele ver
oordeling van het instituut. Zij
hebben er spijt van dat de brieven
van elk afzonderlijk aan de plaat
selijke kerken zo verkeerd zijn
gevallen.
Het contact zal in de komende
maanden worden voortgezet.
Het gesprek tussen de afgevaar
digden van beide kanten verliep
in alle openheid. Zij herkenden
bij elkaar het verlangen om de
voortgang van het evangelie in
de tegenwoordige samenleving
te dienen.
De zwarte anglicaanse bisschop
Desmonds Tutu, secretaris-ge
neraal van de Zuidafrikaanse
Raad van Kerken, kan zijn land
niet meer uit nu de Zuidafri
kaanse autoriteiten zonder op
gaaf van redenen zijn pas heb
ben ingetrokken.
Deze intrekking en ongeldig-ver-
klaring betekenen voor Tutu dat
hij verscheidene bezoeken aan
het buitenland, die hij zich had
voorgenomen, niet kan afleggen.
Zo had hij afspraken in Zwitser
land en Engeland en voor een
vergadering van de Wereldraad
van Kerken in Nairobi (Kenia).
Ook kan h»j niet deelnemen aan
de "bedevaart van de hoop" die
Zuid-Afrikanen van alle rassen
eind juni zullen houden van Je
ruzalem naar het oecumenische
centrum in Taizé (Frankrijk).
Bisschop Tutu heeft een beroep op
alle relaties van de Zuidafrikaan
se Raad van Kerken in het bui
tenland gedaan om nu meer dan
ooit de contacten met de raad te
versterken. Ondervoorzitter Pe
ter Storey vindt dat de regering
een grote stommiteit heeft be
gaan. "De regering zou juist naar
mensen als Tutu moeten luiste
ren, voordat het te laat is", zei hij.
ADVERTENTIE
Komfort, kwaliteit en door
dacht design. Kenmerkend
voor een Poggenpohl
keuken. Met veel praktische
snufjes. Met vele verborgen
kwaliteiten. Kom eens langs.
Ziet u zelf hoeveel extra's
een Poggenpohl u biedt
Zonder dat u meer betaalt.
b.v Gebr Rolffs Handelmi).
Industrieweg 14 De Grote Polder
Zoeterwoude-Rijndijk
Tel 071-899206
Winkelcentrum Babyion
Den Haag Tel. 070 - 85 13 08
Renteverhogingen.
Door ontwikkelingen op de kapitaalmarkt heeft postgiro en rijkspostspaarbank enige rentetarieven
voor girospaarrekeningen met ingang van 6 maart 1980 verhoogd.
GIROSPAARREKENINGEN.
ledereen met een post- of gemeentegirorekening
kan op heel eenvoudige wijze sparen op een Rente-,
Plus- of Sterrekening. Het nummer van uw spaar
rekening is dan hetzelfde als dat van uw betaalrekening.
Voor deze spaarrekeningen geldt dat het tegoed
altijd opvraagbaar is. Bij opname van de Plus- of Ster
rekening wordt echter een percentage van het
opgenomen bedrag in mindering van het tegoed
gebracht (zie onderstaand schema).
Dit zijn de condities die gaan gelden voor een
girospaarrekening vanaf 6 maart 1980.
Via deze bon kunt u nadere informatie thuisgestuurd krijgen
over de RentePlus- of Sterrekening.
Stuur deze bon in een envelop zonder postzegel naai
Administratiekantoor postgiro en ri|kpostspaarbank, Weesperzi|de 190.
1097DZ Amsterdam. led. io
RfNTF
OPNAMEKOSTEN
Renterekening
6 (on,
Plusrekening
7V/o
1%,
Sterrekening
83 4%
.-.i 2 -