Filmfestival van Berlijn zonder echte uitschieters Life of Brian staat borg voor veel lachwerk r jr tmm ifc. mii, 'i VUFTIG Ji^R FRANSE FILM IN Hip KIJKHUIS VRIJDAG 7 MAART 1910 De nieuwste speelfilm van Monty Python heeft overal waar hij werd uitgebracht be hoorlijk wat stof doen op waaien. In Amerika bijvoor beeld heeft het Monty Py thon-collectief êen groot deel van de dominees, bisschop pen en andere geestelijke, hoogwaardigheidsbekleders tegen zich in het harnas ge jaagd. De verontwaardigde geestelijken eisten meestal dat de film werd verboden, iets wat alleen in Noorwegen is gelukt. In de christelijke wereld ziet men in Monty Python s Life of Brian vaak een ketterse verfilming van het leven van Jezus Christus. Toch geloof ik, dat je de film \yel op een andere manier kunt bekijken. Temeer daar Jezus zelf een paar keer in de film naar vo ren komt en Brian van Naza reth, zoals hij op een gegeven moment in de film wordt ge noemd eigenlijk een soort an- ti-i Er worden in het verhaal naast het christelijke thema ook nog heel andere zaken aange sneden en allemaal op een heel bijzondere - Monty Py thon eigen - manier. Er zit, hoewel de makers dit zelf ontkennen, wel degelijk in houd in de film. Zelf zeggen zij: "Korte inhoud: Geen in houd". Zoals de titel al aan geeft gaat de film over het le ven van Brian. Hij is een wat schuchtere jongen, die toe vallig ook in een stal in Betle- hem wordt geboren en na zijn geboorte ook nog even door de drie wijzen wordt bezocht. Die komen er echter al snel achter, dat zij een vergissing hebben begaan en gaan een deurtje verderop, waar de echte messias is geboren. In een schitterend lied, dat he laas niet wordt ondertiteld wordt Brians jeugd bezon gen, zodat we zijn jeugd ver der niet meer in beeld krijgen. Op latere leeftijd wordt Brian, die zich inzet tegen de Ro meinse overheersing van Ga lilei, zonder dat hij het zelf wil door grote groepen verheerlijkt als de verlosser. De kruisigingsscene op het eind is subliem. Al met al is Life of Brian een schitterende film, met prach tige animaties, die behoorlijk op de lachspieren werkt een ook voor de vele mensen, die het Monty Python-werk op t.v. niet zo kunnen waarderen beslist is aan te bevelen. In het voorprogramma worden nog drie korte animatie filmpjes vertoond, die ook zeer de moeite waard zijn. MARIJKE KOOL "Monty Python's Life of Brian", met onder andere Terry Jo nes, Graham Chapman, Michael Palin e.v.a. Regie: Terry Jones. Theater: Euro 4, Alphen. Leeftijd: 12 jr. iiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiuunDiiu WEST-BERLIJN (GPD) - De verdeling van de Gouden en Zilveren Beren op het vorige week beëindigde Berlijnse filmfestival heeft nogal wat opschudding veroorzaakt. Niet iedereen kon zich vinden in de toekenning van de prijzen. Dat was voornamelijk te wijten aan het pro gramma, waarin nauwelijks uitschieters van betekenis in voorkwamen. Naar het voorbeeld van Cannes '79 werd ook in Berlijn de hoofdprijs ex-aequo uitgereikt: de Gouden Beer ging zo wel naar de Amerikaanse bijdrage Heartland van Richard Pearce als naar de Westduitse film Palermo oder Wolfs burg van Werner Schroeter. Maar eigenlijk is het als bij een nul nul-gelijkspel tussen twee voet balploegen: het had net zo goed andersom kunnen zijn. Zo zijn er nóg wat films die met de Gouden Beer bekroond hadden kunnen worden. Heartland vertelt het verhaal van Alinore, een stevige wasvrouw die in 1910 met haar zevenjarig dochtertje de stad verlaat om als huishoudster bij een veeboer te gaan werken, met wie zij na een tijdje in het huwelijk treedt. Het leven in de eenzame streek waar zij wonen is zeer hard, vooral tij dens de strenge winter. Grote te genslagen kunnen echter niet yerhinderen dat zij de moed niet opgeven. Pearce maakte geen Verrassende film, die evenwel het aankijken best waard is. Veel zinniger is de Gouden Beer voor Palermo oder Wolfsburg, Over de jonge Siciliaan Nicola, die naar West-Duitsland trekt om geld te verdienen voor zijn arme fimilie. De achterblijvers, onder wie een pater, waarschuwen hem nadrukkelijk voor de afwijkende rioraal in het vreemde land (,Daar mag alles"). Toch ziet hij zbh genoodzaakt om met een dubbele moord wraak te nemen oó twee jongens, met wie zijn Romy Schneider. Duitse vriendinnetje hem heeft bedrogen. In de bijna drie uur durende film zijn drie delen te onderscheiden die inhoudelijk en stilistisch van elkaar verschillen. Het eerste deel geeft als „pseudo-documen- taire" een beeld van de armoede op Sicilië. De belangrijkste be zigheid van de werkloze jongeren lijkt het wachten op telefoontjes van in Duitsland werkende fami lieleden. Nicola's sterke band met zijn familie wordt duidelijk, net als zijn geloof in God en goedheid. Het tweede deel toont de aankomst van de jongen in Wolfsburg, de stad die zowel visueel als sociaal wordt gedomineerd door de Volkswagenfabrieken. In dit realistische stuk speelfilm krijgt Nicola verkering met een Duits meisje, dat hem alleen maar ge bruikt om haar twee vrienden jaloers te maken. Nicola neemt het veel serieuzer op. Hij schrijft zelfs naar zijn familie dat hij ver loofd is. Als het meisje hem weer in de steek laat voor de twee an dere jongens voelt Nicola zich zo beledigd dat hij zijn eer alleen' nog met een dubbele moord weet te redden. Het derde deel wordt gaandeweg steeds minder realistisch. De rechtszaak, die hierin wordt ver filmd, loopt uit op een verschrik kelijke puinhoop. „Dat was de enige manier om te laten zien hoe dat proces zich in het hoofd van die jongen afspeelde', aldus Schroeter in Berlijn: „Het is geen documentaire film. Ik heb er dus niet naar gestreefd de realiteit te laten zien, maar een' werkelijk heid opnieuw willen construe ren. Het is een kwestie van smaak of je dat mooi vindt of niet". Jarenlang was Schroeter een filmer die door velen werd verketterd om zijn moeilijk te volgen films, die nauwelijks volgens bestaan de criteria te beoordelen waren. Dank zij de Gouden Beer heeft Schroeter nu kans om bekend te raken bij een groter publiek. Dat geldt overigens ook voor de winnaar van de Zilveren Beer voor de beste regie: de Hongaar Istvan Szabó. Het verhaal van zijn film Bizalom (Vertrouwen) komt in grote trekken overeen met dat van de Belgische produk- tie Een Vrouw tussen Hond en Wolf, die enige tijd geleden in de Nederlandse bioscopen draaide. Twee tot op dat moment volledig aan elkaar onbekende mensen, een man en een vrouw, maken gedwongen samen de oorlog mee. Hoewel zij beiden getrouwd zijn, ontstaat er een liefdesrelatie, die hoogstwaarschijnlijk zal ein digen na de bevrijding; het punt in de geschiedenis waarop de film stopt. Bizalom is simpel ver filmd met sfeervolle, overwegend donkere beelden, maar met name de liefdesscènes zullen mis schien door sommigen als kitsch betiteld worden. Achter de rug Vijftig jaar Franse film staat deze n v,Q(Lrnr„nmmn het Leidse Kijkhuis. Van Carl Drej?.d4centraa* m het>rogramma Franse filmmakers de Een Franse uitblinker op het komische met Alain ftesnais passeren doorbraak maakte met Jour de fete rl5„„n schitterende rol als postbode (Le factr94.9' D®2e week donderdag vertoond. Amencaine) wordt volgende Een week later volgt het befaamde La passi j:i beste stomme film wordt genoemd^arl^^ 'lm van de joige regisseur H^jgitte Fosscy spelen de beroemd mee. Maandag 24 Beltrand Effenterre. Geraldine Chapli twee vrouwelijke hoofdrollen. Een film die in zo'n cyclus natuurlijk niet mag on k Le.enfants du paradis van Marcel Carné. Het verhaal speelt Greeks lSn en eSt over een groep pantomimespelers. Donderdagfp n c De serie Franse films wordt,31 maart besloten met-rnnnrt.in._ t j...: mer. Een uitstekende, erg aangrijpende film met JL ?ctn„iri„r Fabio Testi erg op dreef, maar zanger/acteur Jacqutüulr,m steeit de Behalve Les enfants du paradis (alleen 20.00 uur) kenn,, dffilms twee voorstellingen om 20.00 uur en om 22.15 uur. Toegangsei ,4 voor leden 2,50. J V 4'0U en Behalve deze Franse films worden ook twee werkstukken u.t faPre ian_ den vertoond. Uit Australië stamt The last wave van Petera week eerder een oudje van Fêderii Aanvangstijden zijn hier 20.00 i 1 k\komt. Szabó lichtte toe waarom hij van Bizalom zo'n recht-toe-recht-aan- film heeft gemaakt, in tegenstel ling tot zijn eerdere, moeilijker te doorgronden, soms surrealisti sche films: ,,'t Klinkt waarschijn lijk gek, maar ik wil geen filmre gisseur meer zijn. Alle regisseur strucjes heb ik achter de rug, ik weet waar mijn grenzen liggen. Nog steeds houd ik van mijn vroegere films, ik wil ze niet ver werpen; maar ze waren te inge wikkeld. Voortaan wil ik alleen nog maar eerlijk over „de waar heid" te vertellen. Dat kan alleen maar in een speelfilm zonder trucs. Daarom is Bizalom een eenvoudige vertelling, van het begin tot het eind, over menselij ke ervaringen en emoties". Veel menselijke emoties ook in de Poolse film Dyrygent, alweer een nieuw produkt van Andrzej Waj- da, die net zijn Demoiselles De Wilko tijdens Film International in Rotterdam heeft gepresen teerd. Dyrygent is soms ontroe rend. Sir John Gielgud speelt een wereldberoemde dirigent die na vijftig jaar terugkeert naar zijn geboorteland Polen en daar sterft voordat hij zijn jubileumconcert kan dirigeren. Zijn relatie met Marta, de dochter van een allang gestorven vroegere- liefde, wekt grote jaloezie op bij Marta's man Adam (gespeeld door Andrzej Seweryri, die daar een Zilveren Beer aan overhield). Adam heeft het des te moeilijker, omdat de maestro veel hém overweg kan met het provinciale orkest dat normaal door hèm wordt geleid. Het muziekstuk waar het alle maal om draait, is de Vijfde Sym fonie van Beethoven (Wajda: „Dat is de enige symfonie die ik ken"). Dyrygent spreekt aan door de herkenbaarheid van de( men selijke gevoelens liefde en jaloe zie, terwijl natuurlijk de overbe kende muziek ook lekker in het gehoor ligt. De oeste actrice was volgens de intnale jury Renate Krossner uit de DDR, als Sunny in de film Solo Sunny. Een hele leuke film, over een meisje dat vastbesloten is om het als zangeres te gaan maken. Haar pad is zeer oneffen en ze keert op een gegeven mo ment dan ook terug in de fabriek waar ze voor haar poging had ge werkt. De film eindigt op het moment dat ze, toch weer als zangeres, wordt aangenomen bij een rockband. Solo Sunny verbeeldt het leven van de „outsiders" in Oost-Berlijn: muzikanten, variété-artiesten en een enkele sociale wetenschap per. Mensen die in de DDR door het grote publiek als buitenbeen tjes worden beschouwd. Sunny zelf is een onafhankelijk type, dat Behalve Romy Schneider en Geraldine Chaplin was ook de Franse acteur Michel Piccoli op het Berlijnse Jesti val aanwezig. Hij speelt samen met Suzie Geiler (links) een hoofdrol in de film "The pride for survival die op het festival werd vertoond. Het tweetal is hier in gesprek met de burgemeester van West-Berlijn, Dietrich Stobbe. er niets in ziet om net als de ande re vrouwen aan de lopende band te staan. De film is in de DDR weliswaar een kassucces (40.000 bezoekers in vijf weken), maar hij wordt zeer gemengd beoor deeld. Induvidualisme Regisseur Konrad Wolf: „Onze film blijkt wat los te maken. Daar ben ik blij om; mensen praten nu tenminste in het openbaar over dingen die hiervoor misschien alleen in familiekring besproken werden. Het gaat vooral om de vraag in hoeverre individualisme op zijn plaats is in onze maat schappij. Veel mensen zijn ver ontrust. Ze zien Sunny, die geen zin heeft om arbeidster te zijn, verder gaan als zangeres. Het is logisch dat er een zekere jaloezie ontstaat". „Het is mijn persoonlijke wens dat de film er toe bij zal dragen dat er een grotere tolerantie gaat komen ten opzichte van de „outsiders", zoals die in de film voorkomen. Volgens mij heeft het socialisme deze mensen nodig; mensen die zich niet bij voorbaat wensen aan te passen". De bekendste „ster" op het festival was de actrice Romy Schneider, die met Harvey Keitel speelt in de Duits-Franse produktie Death Watch van Bertrand Tavernier. Death Watch is de naam van een razend populair televisiepro gramma, ergens in de (nog niet zo verre?) toekomst. Het program ma laat in een aantal afleveringen de laatste levensdagen zien van iemand waarvan bekend is dat hij of zij niet lang meer te leven heeft. Romy Schneider speelt Katherina Mortenhoe, een vrouw die aan vankelijk niet echt ziek is, maar dat al snel wordt door de „medi cijnen" van haar door de pro grammamakers omgekochte huisarts. Harvey Keitel is de ca meraman Roddy, die als eerste ter wereld een microcamera in zijn oog heeft laten inbouwen/De film is goed door het cynisme van de schandaalpers, altijd uit op privé-nieuwtje, heel treffend weergegeven door Roddy en zijn collega's. De film wordt duidelijk minder interessant nadat Roddy verliefd is geworden op Katheri na en haar alles opbiecht. Romy Schneider betoogde in Ber lijn dat zij persoonlijk erg achter haar rol staat, omdat die een pro test inhoudt tegen „een bepaald gedeelte van de pers, u weet zelf wel wie", die al het mogelijke en onmogelijke doet om nieuwtjes uit haar privé-sfeer te pakken te krijgen. Een andere bekende actrice was Geraldine Chaplin, die niet in le venden lijve maar wel in twee, films te zien was. Zij speelt de' hoofdrol in La Viuda de Montiel van de in ballingschap levende Chileen Miguel Littin. De film is een co-produktie van Mexico, Cuba, Venezuela en Colombia, waarin een treffend beeld wordt geschapen van de corruptie van overheid en politie in dictatoriale Latijns-Amerikaanse staten. Chaplin speelt de weduwe van zo'n corrupt iemand. Zij gaat ten onder aan de wraak van het dorp. In de Franse film Le voyage en Douce van Michel Deville speelt Geraldine Chaplin Lucie, de vriendin van Hèléne (Dominique Sanda). Le voyage en Douce is een aantrekkelijke, rustige en soms heel komische film, waarin de twee vrouwen op een speelse manier zichzelf en elkaar leren doorgronden. Regisseur Michel Deville: „Voor mannen is de film wellicht een beetje bevreem dend. Zij krijgen een blik in een typische vrouwenwereld, zien een manier waarop vrouwen met elkaar omgaan, die zij normaal niet snel te zien zullen krij gen". Indrukwekkend was de in Spanje verboden film El crimen de Cuenca van Pilar Miró, over een grove fout van de Spaanse justi tie, zo'n zeventig jaar geleden. Onder foltering werden twee mannen gedwongen een moord te bekennen die zij niet hadden begaan. De film is in Spanje ver boden, omdat hij een belediging voor de guardia civil zou inhou den. Volgens de regisseurs is dat een teken dat de Spaanse over heid die folteringen niet alleen beschouwt als iets uit een ver verleden... Marigolds In August zal door de Zuidafrikaanse Blanken Publications Control Board waar schijnlijk alleen worden vrijge geven voor vertoning aan blan ken. De Zuidafrikaanse - zelf blanke - regisseur Ross Devenish zou daar zeer ongelukkig over zijn: „Het is een zeer belangrijke film. Het is de eerste film in dertig jaar die speciaal voor de zwarten is gemaakt, over hun eigen problemen. Ze zouden hem alle maal moeten zien". De speelfilm geeft een schrijnend beeld van de armoede en de barre omstandig heden waaronder de zwarten moeten leven. Helaas is de film Rude Boy alleen voor fans van de linkse punk- groep The Clash echt interessant. Regisseurs David Mingay en Jack Hazan schilderen de uit zichtloze werkelijkheid van (werkloze) jongeren in grote ste den als Londen. Jongeren die zich van politiek afkeren, terwijl het racisme en de roep om orde en discipline óm hen heen sterker worden. Het verhaal rond de hoofdpersoon staat na zo'n drie kwartier in de steigers, maar wordt niet afgebouwd. De docu mentaire opnamen van toespra ken, demonstraties en vechtpar tijen zijn te gering in aantal om de film voor niet-Clash-fans te red den. Zo had de Berlinale bijna voor ie dereen wat te bieden. En wie in het hoofdprogramma niet aan zijn trekken kwam, kon zijn ge luk proberen te vinden in het Fo rum van De Jonge Film, waar naast herhalingen van films die al in Rotterdam draaiden, nog hele aardige.films te zien waren. Voor de echte verrassingen zullen de filmliefhebbers nog een paar maanden moeten wachten; dan heeft het 32e festival van Cannes weer plaats. RENE RUYFF Er valt deze week op filmgebied heel wat te beleven op de beeldbuis. Zowel de Neder landse, Belgische als West duitse televisie hebben heel wat interessants te bieden. Het rijtje afgaand komen we op zondag The Raven (Ne derland 2) tegen. Een film van Roger Corman, die vooral be kendheid geniet als ontdek ker van Francis Coppola en acteurs als Jack Nicholson. Die laatste speelt ook mee in The Raven, een film naar aanleiding van een gedicht van Edgar Allan Poe. Overi gens meer klucht dan griezel. Voorafgaand zendt de VPRO een documantaire over Roger Corman uit. Carlos Saura heeft de laatste ja ren een gfote faam opge- bouwd met films als Cria Cuervos en Elisa vida l Een van lang daarvoor d( rende film, Los Golfos wol maandag door Duitsland uitgezonden. Jongetjes een Madridleense achte\ buurt spelen de hoofdrol. Op het filmfestival van Cannes van 1978 werd de Italiaanse film Ecce bombo fiks toege juicht, zonder dat de film ove rigens in de prijzen viel. Re gisseur Nanni Moretti speelt zelf de rol van Michele een ui terst linkse student. Het is een "verhaal van droom utopie en illusies, die uit elkaar spatten na contact met de realiteit." De h umor in Ecce bombo ver toont enige verwantschap met Woody Allen. Van Allen zelf is donderdag (Duitsland 3) Play it again, Sam te zien. Een vrouw ver- laat haar echtgenoot, die film recensies schrijft. Humphrey Bogart herrijst om hem troos ten. De film werd tien jaar geleden gemaakt toen Allen lelf nog niet regisseerde, lerbert Ross deed dat. Terwijl Kramer vs. Kramer gis teren zijn Nederlandse pre mière beleefde, komt volgen de week vrijdag op Duitsland 1 de elf jaar oude John and Mary met een jonge Dustin Hoffman en een al even jeug dige Mia Farrow in de hoofd rollen. op het scherm. John and Mary gaan met elkaar naar bed en weten vervolgens niet of dat het begin of het einde van!de relatie moet zijn. Het programma: ZATERDAG: Nibelungen (eer ste deel); 16.00 uur; Bel. 1 (re gie: Harald Reinl). I was a ma- Ie war bride; 20.15 uur; Dtsl. 2 (regie: Howard Hawks met Cary Grant). Leopard in the snow; 22.10 uur; Ned. 1 (regie: Gerry O' Hara met Susan Penhaligon). The brother hood; 22.25 uur; Dtsl. 1 (regie: Martin Ritt met Kirk Douglas). ZONDAG: Sounder; 15.10 uur; Dtsl. 1 (regie: Martin Ritt met Paul Winfield). The Raven; 21.50 uur; Ned. 2. MAANDAG: Mayerling; 20.20 uur; Ned. 1 (regie: Terence Young met Omar Shariff en Catherine Deneuve). Los gauchos Judios; 22.00 uur; Dtsl. 3 (regie: Juan José Ju- sid). Los Golfos; 23.00 uur; Dtsl. 1. DINSDAG: Ecce bombo; 21.10 uur; Bel. 2. The last of the mobile hotshots; 22.00 uur; Dtsl. 2 (regie: Sidney Lumet met James Coburn). WOENSDAG: De heksenka- mer; 20.15 uur; Bel. 2 (regie: Otakar Vavra). Gentlemen prefer blondes; 22.00 uur; Dtsl. 3 (regie: Howard Hawks met Marilyn Monroe). DONDERDAG: Play it again, Sam; 20.15 uur; Dtsl. 3. VRIJDAG. Posse; 20.15 uur; Dtsl. 1 (van en met Kirk Douglas). John and Mary; 20.15 uur; Dtsl. 1. IhiilMlliciilll 'Uliii'll l| Blijvers "Ten" - Matige sexkomedie, Luxor, Leiden. "De Avalanche express" - Avontu renfilm, Camera, Leiden. "Spetters" - Oppervlakkige, maar goed gemaakte actiefilm, Lido 1, Leiden, Euro 1 en 2 Alphen. "Die Blechtrommel" - Prachtige verfilming van het boek van Gunter Grass, Lido 2, Leiden. "Donna Flor en haar twee mannen" - Slome film over vrouw met een minnaar en een echtgenoot, Lido 3, Leiden. "La Luna" - Bertolucci op het fami liepad, Studio, Leiden. "Tess" - Mooi, maar drakerig, Tria- "He't geheim van Bear Island" - Expeditie loopt uit op yselijk drama. Euro 3, Alphen. Rex "De genotsoekers". Nachtfilms "Lost Command" - Luxor, Leiden. "Days of heaven" - Film van Teren ce Malick, die vooral uitblinkt door de mooie fotografie, voor het eerst in Leiden, Camera, Leiden. "Sexamen" - Rex, Leiden. "Spetters" - Euro 1, Alphen. "The song remains the same" - Eu ro 2, Alphen. "De ratten van-duister Harlem" - Euro 3, Alphen. "De verkrachting van Lynn Carter" - Euro 4, Alphen. Den Haag "Kaken der verschrikking" - Apollo 1 (460340), 16 jr. "De vier vuisten op safari" - Apollo 2, al. "Kramer versus Kramer" - Asta (463500), al. "And justice for all" - Bijou (461177), al. "Tess" - Calypso (463502), al. 'Tess" - Babylon 1 (471656), al. "Clair de femme" - Babyion 2, 16 jr. "Het geheim van Bear Island" - Ba bylon 3, 12 jr. "Kentucky fried movie" - Camera (467200), 16 jr. "Die Blechtrommel" - Cineac 1 (630637), 16 jr. "One flew over the cuckoo's nest" - Cineac 2, 16 jr. 'Ten" - Cineac 3, 16 jr. "Meteor" - Corso (467200), 12 jr. "The Silver Streak Express" - Du Midi (855770), 12 jr. "One flew over the cuckoo's nest" - Euro (667066), 16 jr. "Time after time" - Metropole 1 (456756), 12 jr. "Apocalypse Now"-Metropole 2,16 jr. "Ten" - Metropole 3, 16 jr. "Manhattan" - Metropole 4, al. "L'ingorgo" - Metropole 5, 16 jr. "The Amityville Horror" - Odeon 2 (462400), 16 jr. "Een moordbandiet" - Odeon 3, 16 "De stier doet't weer" - Le Paris (656402), 18 jr. "Angel above and the devil below" - Le Paris 2, 18 jr. "Legend of Lady Blue" - Le Paris 3, 18 jr. "Spetters" - Passage (460977), 16 jr. "Kramer versus Kramer" - Studio 2000 (542288). al. "Joegoslavische filmweek" - Uit kijk (542288), 16 jr. Amsterdam n op safari" - Calypso "Clair de femme"-Alfa 1 (278806), 16 jr. "Monty Python's life of Brian" - Alfa 2, 12 jr. "Manhattan" - Alhambra 1 (233192), al. "La Luna" - Alhambra 2, 16 jr. "Tess" - Bellevue Cinerama (234876), al. "Kramer versus Kramer" - Calypso 1 (266227), al "Dev 2. al. "Programma met Al Pacino" - Ca lypso 3, 12 jr. "Een Zweedse blijft 't heetste" - Centraal (248933), 18 jr. "Piranha" - Cineac Damrak 1 (245648), 16 jr. "Phantasm" - Cineac Damrak 2, 16 jr. "The Amityville Horror" - Cineac (243639), 16 jr. "The good, the bad and the ugly" - Cinecenter (236615), 16 jr. "Decamerone" - Cinecenter, 16 jr. "Liefde?...amme-hoela" - Cinecen- "De verdoemde" - Cinecenter, 16 jr. "Met jouw tanden in mijn nek" - Ci nema International" (151243), 16 jr. "Die Blechtrommel" - City 1 (234579), 16 jr. "Utamaro's World" - City 2, 16 jr. "The Champ" - City 3, al. "Kentucky fried movie" - City 4,16 jr. "Ratataplan" - City 5, 12 jr. "Killerfish" - City 6, 16 jr. 'Ten" - City 7, 16 jr. "Gejaagd door de wind" - Du Midi (723653). 12 jr. "Jungleboek" - Flora Disney (230469), al. "Joegoslavische Filmweek'- - Krite- rion (231708), 16 jr. "Hongaarse rapsodie" - Kriterion, 16 jr. "And justice for all" - Leidsoplcin- theater (235909), a). "One flew over the cuckoo's nest" - Noggerath (230566), 16 jr. "Pornoclub voor heethoofden" - Pa- risien (248933), 18 jr. "De kleine dikke met de superslag" - Rcmbrandtpleintheater 1 (223542), 16 jr. "Apocalypse Now" - Rem brandt- pleintheoter 2, 16 jr. "Kramer versus Kramer" - Rialto (723488), al. "Don Giovanni" - Rivoli (723488), 16 jr- "Meteor" - Roxy (232809). 12 jr. "Cria Cuervos' - Studio K (231708), 16 jr. "Elisa vida mia" - Studoio K, 16 jr. "Die Ehe der Marin Braun" - The Movies 1 (245790), 16 jr. "Francesco Rosi's Eboli" - The Mo vies 2. 16 jr. "Spetters" - Tuschinski 1 (262633), 16 jr. 'Ten" - Tuschinski 2, 16 jr. TAmantdepoch"-Tiischinski3,16 jr. "Le soufle au coeur" - Tuschinski 4, 16 jr "Escape from Alcati az" - Tuschins ki 5, 16 jr. "Met jouw tanden in mijn nek" - De Uitkok, 16 jr.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 11